DR. JÓZSA ISTVÁN, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm, elnök úr. Igazán örömteli egy ilyen előterjesztésről tárgyalni a magyar parlamentben ‑ bár sok ilyen kezdeményezése, szerződése lenne a Külügyminisztériumnak! Na, nem feltétlenül olyanra gondolok, mint ami törvénymódosítást is igényel, mert a külügyi munkában rengeteg olyan szerződés van, amihez nem kell külön országgyűlési döntés, törvénymódosítás. Gondolok itt például a Szaúd-Arábiával kötendő nukleáris együttműködési megállapodásra, ami több év előkészítés után talán már a Külügyminisztérium részéről is támogatást tud nyerni, és a magyar szellemi exportnak egy területet tudna biztosítani Szaúd-Arábiában.
De mielőtt az elnök úr észreveszi, hogy nem az előterjesztésről beszélek, rögtön rá is térek a Magyarország Kormánya és az Egyesült Nemzetek Gyermekalapja között az Egyesült Nemzetek Gyermekalapja Globális Szolgáltató Központjának létrehozásáról szóló megállapodás kihirdetéséről született T/5348. számú törvényjavaslatra.
Nagyon szép dolog az, hogy az Orbán-kormány ilyen lehetőségeket kihasznál, mint hogy az ENSZ Gyermekalapja hozott egy olyan döntést, amelyben Magyarországot választotta a globális szolgáltató központ helyszínéül. Ezt természetesen, ahogy államtitkár úr is mondta, megelőzte egy pályázat, és ez egy célszerű felhasználása a főváros szépségének és egyéb adottságainak. Nem tudom, az előterjesztésben valószínűleg nem szerepel, hogy Budapesten belül hol lesz ez az UNICEF-központ, de azért úgy érdekelne most ezen a majdnem korai órán, hogy talán hol található majd annak idején, ha gondolkodunk ebben.
A megállapodás a Magyarországon székhellyel rendelkező nemzetközi szervezetekhez hasonlóan részletesen szabályozza az UNICEF-et, valamint annak tisztviselőit és szakértőit megillető kiváltságokat, mentességeket, továbbá a Magyarország által biztosított könnyítéseket.
A központ és az ahhoz rendelt UNICEF-személyzet legalább olyan kedvező elbánásban kell hogy részesüljön, mint az ország területén jelen lévő többi kormányközi vagy nemzetközi szervezet vagy ENSZ-ügynökség, -alap, illetve -program.
Magyarország a jelen megállapodás hatálybalépésének időpontjától számított pontosan 15 éven vagy legalább 15 éven át térítésmentesen biztosítja az UNICEF számára azon helyiségek használatát és birtoklását, valamint azon berendezéseknek, irodabútoroknak, egyéb felszereléseknek a használatát, melyeket a felek a központ működéséhez szükségesnek ítélnek meg. Ezek részleteit a felek képviselői között létrejött külön kiegészítő megállapodás tartalmazza, mely nem tekinthető a nemzetközi szerződés részének, de hát azért elég jelentős költség- kötelezettségvállalást jelent. Erről is kérdezném államtitkár urat, hogy hogyan becsülik, hogy ennek az épületnek, mondjuk, nem az épületi értékét, de a közszolgáltatásokat, energiát, világítást, közműveket hogy becsülik, hogy évente mekkora költséggel fog hozzájárulni a magyar költségvetés az UNICEF működéséhez, vagy van-e egyáltalán ilyen igény vagy ilyen vállalás, hogy ezt ellenszolgáltatás nélkül így biztosítsa Magyarország.
A központ személyzete a nemzetközi szerződésekkel összhangban rendelkezik az UNICEF-et és a személyzetét megillető, diplomáciailag szokásos kiváltságokkal, mentességekkel, jogokkal, valamint könnyítésekkel is.
Az UNICEF-tisztviselők és egyéb UNICEF-dolgozók, akik ezen rendszer hatálya alá tartoznak, mentesek az ország területén kötelezően fizetendő járulék, illetve minden egyéb kötelező hozzájárulás megfizetése alól. Úgy gondolom, ez egy szokásos megállapodásszöveg. A kérdésem az, hogy ha magyar állampolgár, magyar illetőségű dolgozója lesz ennek az UNICEF-központnak, akkor rá is ezek a nemzetközi kedvezmények vonatkoznak-e, mert ha így van, akkor azt hiszem, nagyon nagy lesz a tolongás az UNICEF-ben történő munkavállalásért.
Az UNICEF bárhol, bárkinél lévő tulajdona, pénzeszközei és vagyontárgyai mentesek a joghatóság minden formája alól Magyarországon is, kivéve, ha arról valamely esetben kifejezetten lemondott a szervezet, azzal, hogy lemondása nem terjed ki a végrehajtási cselekményekre. Az UNICEF tulajdona, pénzeszközei és vagyontárgyai mentesek a házkutatás, az igénybevétel, elkobzás, kisajátítás vagy végrehajtási, közigazgatási, bírósági vagy törvényhozási kényszer bármely más, abban való megnyilvánulása alól. Úgy gondolom, hogy ez teljesen helyénvaló. Tehát ez azt jelenti, hogy az UNICEF működésének minden anyagi természetű vonzatáért az Egyesült Nemzetek Szervezete mint önálló ‑ mondjuk így ‑ diplomáciai személy felelősséget vállal.
A szervezet irattára és általában a hozzá tartozó, illetve általa kezelt ügyiratok, bárhol legyenek is, sérthetetlenek.
Azt hiszem, hogy ez teljesen helyénvaló és sikernek könyvelhető el, hogy a Külügyminisztérium, illetve a külügy aktivitása révén ez a szerződés, megállapodás megköttetett, egyáltalán észrevették, hogy van ilyen pályázati lehetőség. Lehet, hogy New York-i diplomatáinknak is volt ebben szerepe; ezt is kérdezném államtitkár úrtól, hogy személy szerint ezt ki vette észre vagy kinek volt ebben szerepe, mert azt hiszem, hogy legalább egy köszönömöt itt a parlamentben is megérdemel, hogyha ebben aktív részt vállalt.
Ugyanakkor ‑ azon túlmenően, hogy elmondom, hogy az MSZP-frakció támogatja az előterjesztést az ENSZ Gyermekalapja Globális Szolgáltató Központjának Budapesten történő létrehozására, így a jelen törvényjavaslat elfogadását is ‑ hozzá kell tennem, hogy bízunk abban is, hogy a nemzetközi szervezet tapasztalatai, általában a gyermekek ellátásával kapcsolatos know-how, a szervezet budapesti székhelyének létrehozása lehetőséget ad arra is, hogy a magyar gyermekszegénység sajnos egyre súlyosabb problémáira is rávilágítson, illetve annak orvoslására best practices formájában, ha nem is az anyagiak, de a metódusok, a megelőzés, a felzárkóztatás területén jó tapasztalatokat esetleg át tud adni a Magyarországon sajnos egyre szélesebb néprétegeket érintő gyermekszegénység leküzdésére. Köszönöm szépen, elnök úr.