BÁNKI ERIK (Fidesz): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Nem kívánom túl hosszúra nyújtani a mondandómat, hiszen úgy látom, ma sportos nap van, éppen ez a harmadik olyan előterjesztés, ami valamilyen módon a sporthoz kapcsolódik. Ezt már az általános vita szakaszában is elmondtam, hogy alapvetően azok a módosítások, amelyeket ez a törvényjavaslat tartalmaz, szövetségek irányából érkeztek.
A törvényjavaslat 1. §-a elsősorban a labdarúgást érinti, ez kétségtelen, de minden más sportágban is előkerült már ez a probléma, hiszen az amatőr labdarúgók helyzetét valamilyen módon rendezni kell. Ahogy Szilágyi képviselőtársam is elmondta, egy csomó visszaélés volt a korábbi időszakban ezekkel az amatőr szerződésekkel, hiszen amíg hosszabb időre szólt, addig megkötötte a gyerekek, az igazolt gyerekek átigazolásának lehetőségét, és ezzel gyakran a pályafutásukat is nehézzé tette.
Amióta egyéves amatőr szerződések vannak, azóta pedig iszonyú adminisztrációs terhet jelent a kluboknak. Összességében több mint 300 ezer amatőr sportolói szerződés van. Ennek a kétharmada a labdarúgásban, tehát gyakorlatilag július 1-jei fordulónappal 200 ezer amatőr szerződést kell újraírni minden évben, ami azt jelenti, hogy utánpótlás-akadémiánként 300-400-500 szerződésről beszélünk, ami valójában nehezen teljesíthető akár formailag is. Arról nem is beszélek, hogy a labdarúgás két nemzetközi szervezete ‑ az UEFA és a FIFA ‑ el sem ismeri az amatőr szerződést mint egy életképes és fennálló jogviszonyt. Azzal messzemenőkig egyetértek, hogy szabályozni kéne valamilyen rendszerben az utánpótlás-játékosok adásvételét.
Nagyon bízom abban, hogy rövidesen ezen a területen is talán úttörőként a Magyar Labdarúgó Szövetség el tud fogadni nyár végére egy olyan konstrukciót, ami a nevelési költségtérítési rendszer szabályozásával átlátható és világos piacot teremt az utánpótlás-nevelés terén; elismeri azokat a költségeket, amelyeket az utánpótlás-nevelő egyesületek, alapítványok, illetve akadémiák a gyermekek nevelése, képzése terén tettek; és a gyerekek átigazolásánál vagy a fiatal játékosok, illetve versenyzők átigazolásánál az a csapat, aki a korábbi képzés, nevelés hasznait fogja élvezni, annak értelemszerűen ezért a korábbi időszak költségeit meg kell térítenie. Hiszen a játékos, aki kiteljesedik vagy az a versenyző, aki profi versenyzővé válik az adott klubnál, igen jelentős értéket fog képviselni.
Tehát nagyon remélem, hogy ezt a későbbiekben, már idén ősszel tudjuk majd szabályozni. A 3. §-a ugyanennek a törvényjavaslatnak, amelyet képviselőtársam kifogásolt, azt gondolom, hogy erről vitatkoztunk már az általános vita részében is. Én magam előterjesztőként azt el tudtam volna akkor is fogadni, hogy terjesszük ki, ne csak a sportági szakszövetségek, hanem adott esetben az egyesületek is élhessenek azzal a lehetőséggel, hogy ne kelljen minden vagyoni értékű jogot érintő kérdés szabályozásához vagy szerződés megkötéséhez összehívni a taggyűlést vagy a közgyűlést, hanem utólagos beszámolási kötelezettséggel lehessen kezelni ezeket a kérdéseket.
Aki volt már, vett már részt sportegyesület, sportági szakszövetség vezetésében, az pontosan tudja, hogy főleg egy országos szakszövetségnél egy közgyűlés összehívása milyen nehézségekbe ütközik, milyen távolságról kell összehívni a küldötteket, ami gyakorlatilag nem egyszerű feladat. Azt gondolom, hogy egy elnökség, aki önmagát komolyan veszi és azt a mandátumot, amit a közgyűléstől kapott, komolyan veszi, nem mer megtenni olyan lépést, nem mer megkötni olyan szerződést, ami nincs összhangban azzal a felhatalmazással, amit az egyesület közgyűlésétől vagy taggyűlésétől kapott.
(15.50)
Utólag nyilvánvalóan be kell számolnia, hiszen minden évben rendes közgyűlést kell tartaniuk a sportági szakszövetségeknek is, ahol az előző pénzügyi év döntéseivel el kell számolniuk, köztük egyébként ezekkel a vagyoni értékű jogokat érintő szerződésekkel is, amelyekről a törvény szól.
Valóban voltak korábban problémás esetek, én azt gondolom, hogy sokat fejlődött már ezen a téren a képviseleti rendszer valamennyi sportág területén, tehát bízom abban, hogy ezzel a felhatalmazással élni és nem visszaélni fognak ezek a sportági szakszövetségi elnökségek. Azt gondolom tehát, hogy semmiképpen sem lesz ettől a szabályozástól átláthatatlan a rendszer, szerintem az adminisztrációs tehercsökkentések mellett a működés terén is könnyítést jelent, de nem jelenti azt, hogy bármilyen felügyeleti jogkör megvonásával könnyebbé, lazábbá és kezelhetetlenebbé válna a rendszer. Ezért kérem képviselőtársaimat, hogy támogassák a törvényjavaslat elfogadását.
A benyújtott módosító indítványokról szólva a két ellenzéki módosító indítványt tartalmilag sem tudom támogatni; a Fidesz képviselőjének a módosító indítványát viszont el tudom fogadni, és támogatom is. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)