KUCSÁK LÁSZLÓ, a Törvényalkotási bizottság előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tájékoztatom a tisztelt Országgyűlést, hogy a Törvényalkotási bizottság a házszabály 46. §-a alapján megtárgyalta az egyes szociális és gyermekvédelmi tárgyú törvények módosításáról szóló T/5052. számú törvényjavaslatot, és ahhoz 24 igen szavazattal, 8 tartózkodás mellett, tehát ellenszavazat nélkül összegző módosító javaslatot és összegző jelentést nyújtott be.
Az összegző módosító javaslat tartalmazza egyrészről a Népjóléti bizottság indítványának szinte valamennyi pontját, tovább a Törvényalkotási bizottság saját módosító javaslatát, amely a szakbizottság irományán pontosít. A Törvényalkotási bizottság a Népjóléti bizottság módosító javaslatának 21. pontját túlterjeszkedőnek találta, így a házszabály betartása érdekében nem támogatta ezt a rendelkezést.
Az elfogadott összegző módosító javaslatból kiemelném azt a pontot, amit képviselői módosító javaslatként jómagam adtam be és nyert a Törvényalkotási bizottság ülésén is egyhangú támogatást, csakúgy egyébként, mint korábban a Népjóléti bizottság ülésén. A házi segítségnyújtás szolgáltatás esetében a térítési díj emelése az alacsony jövedelmű és magas gondozási szükséglettel rendelkező személyekre méltánytalanul nagy terhet rótt volna, ezért a módosító javaslatom elhagyni javasolta ezeket a rendelkezéseket a törvényjavaslatból, ami meggyőződésem szerint fontos Pestszentlőrincen, Pestszentimrén vagy az ország bármely településén.
Az összegző módosító javaslatból kiemelném még, hogy a család- és gyermekjóléti szolgálatot a polgármesteri hivatallal rendelkező települések mellett a közös önkormányzati hivatal székhelye szerinti települési önkormányzat köteles biztosítani; míg a család- és gyermekjóléti központot már nem a 40 ezernél több lakosú településeken lesz kötelező működtetni, hanem minden járásszékhely településen.
Felhívom a figyelmet, hogy a járásban működő család- és gyermekjóléti központok új feladatellátásra való felkészítése, a szolgáltatói nyilvántartásba való bejegyzésre irányuló eljárások lefolytatása, valamint a szakmai együttműködés kialakítása érdekében megfelelő felkészülési idő szükséges. Így a rendelkezések hatálybalépése 2016. január 1. Az eddig az időpontig elvégzendő teendőkre tekintettel az átmeneti szabályok hatálybalépési ideje 2015. augusztus 1. A fentiektől eltérően a támogatott lakhatással összefüggő esetmenedzselési feladatot előíró rendelkezés hatálybalépési ideje 2017. január 1. Az óvodai és iskolai szociális segítőtevékenység kötelező bevezetésének időpontja pedig 2018. január 1. Köszönöm a figyelmet.