DR. JÓZSA ISTVÁN, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Kicsit különös a számunkra, hogy most több törvényi előterjesztésre bontották azt a csomagot, ami eredetileg a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorítása címet viselte a dohánytermékek kiskereskedelmének szabályozásában. Tehát a trafikmutyinak a lánykori neve a fiatalkorúak dohányzása visszaszorításának a nemes célját nevesítette. Ilyen értelemben lehet, hogy igaza van Schiffer András képviselőtársamnak, miszerint ez az egész tényleg a Habony-művekben készült, hogy kitalálnak egy, tényleg mindenki által támogatható, jól hangzó címet, aztán ennek az örve alatt szépen átrendeznek egy piaci szegmenst a saját érdekeltségi viszonyaiknak megfelelően. Hát, most itt ebbe azért bizonyos jövedékiadó-emelést is beleraktak, amiről a tüntetőknek az a táblája jut eszembe, hogy „Nem tudunk annyit adózni, amennyit loptok”. Tehát itt a kettő nagyon összekapcsolódik, mert közvetlenül a fideszesekhez megy ez az árbevétel, ugyanakkor még a jövedékiadó-emelés is besorol a nagyon nemes cél mögé, amit természetesen az MSZP is támogat, hogy a fiatalkorúak dohányzása minél inkább vissza legyen szorítva.

Ami a halálozási statisztika meglepő javulását jelenti, lehet, hogy ebben is van szerepe a Fidesz trafikmutyijának, mert meglepő módon javultak az elmúlt két évben a magyar halálozási statisztikák, és semmi más okot nem lehet találni, mert hát az életszínvonal nem javult, a fogyasztás nem növekedett, az egészségügyi ellátás színvonala kifejezetten csökkent. Hát egyedül ez az egy van, a dohányzás visszaesése, ami talán összefüggésbe hozható. Sajnos a születési ráta még nem javult, tehát valami negatív hatása még a dohányzás visszaszorításának, úgy látszik, bizonyos területeken van, de hát ez természetesen a rossz szokásoknak tulajdonítható.

Azaz igazság, hogy vannak nagy területei a világnak, különösen a fejlett világnak, ahol valóban érzékelhető módon visszaszorult a dohányzás, szerencsés módon, és kifejezetten a társadalmi elítélés tárgya.

(12.10)

A múlt héten volt szerencsém az Interparlamentáris Unió magyar delegációja tagjaként az ENSZ tanácskozásán részt venni New Yorkban, és tényleg ott már nem látható az sem, mint Magyarországon, hogy az irodák mellett összegyűlnek, vagy esetleg stikában dohányoznak. Lényegében megszűnt, New Yorkban nem látni dohányzó embert. Tehát el lehet ezt érni nemcsak adminisztratív eszközökkel, hanem egy olyan társadalmi tudatformálással vagy a közvélekedés megfordításával, ami azt eredményezi, hogy nem élnek az emberek ezzel az élvezeti cikkel. Természetesen nem mindenkire érvényes ez, mert van, aki azért, ha kisebb mértékben is, de szeretne dohánytermékekkel élni.

A jelen előterjesztés a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló törvény hatálybalépése óta eltelt időszak tapasztalatait igyekszik felhasználni, azt felhasználva pontosítani a vonatkozó jogszabályokat. Ezek a tapasztalatok azt is mutatják, hogy a dohányboltok száma meghaladta bizonyos területeken a piaci igényeket, ezért a jövőben ennek fokozatos csökkentését kívánják elérni. Nem 2 ezer fő lakos után lesz lehetőség kiadni egy koncessziós jogot, hanem felemelik 3 ezer lakosra, ami valószínűleg egy helyes tendencia, bár a megközelítés, hogy ilyen kategorikus az egész, nem biztos, hogy helyes, mert lehet olyan településszerkezet, ahol a 2 ezer is kevés, mert olyan szétszórt területen él az a 2 ezer fő lakos; másutt viszont, sűrűbb, intenzívebb településszerkezet esetén a 3 ezer is kevés, tehát annál kevesebb is dohánybolt is elegendő lenne. Tehát kicsit merev ez a megközelítés, de mindenesetre a tapasztalatokat értékeli, és egyfajta kísérlet ennek a korrigálására, korrekciójára.

A kormány számításai szerint érzékelhető mértékben visszaszorították a dohányzást Magyarországon, ami valószínűleg igaz, a már említett halálozási statisztika is ezt támasztja alá, meg nem akarom leértékelni, az egészségügyi világszövetség, szintén egy ENSZ-szervezet kitüntetését vehette át a magyar miniszterelnök a dohányzás elleni küzdelemben elért (Dr. Szakács László tapsol.) lankadatlan küzdelme elismeréseként. Valószínűleg az Egészségügyi Világszervezet nem nézi azt, hogy közben a fideszes haverok zsebét tömik meg. (Derültség a Fidesz soraiban.) Bár úgy tűnik, hogy valaki azt is észrevette, mert mintha korrupciós okokból néhány személy nem kaphatna beutazási engedélyt az Egyesült Államokba. Tehát ha más felállásban is, de azért észrevették, úgy tűnik, ennek az árnyoldalát is.

Az Európai Unió 2014/40-es irányelve további lépéseket kíván bevezetni a dohányzás elleni küzdelembe, és nagyon helyesen ez a törvényjavaslat ismeghivatkozza ezt a jogforrást. Ez azt mutatja, hogy szélesebb megalapozottságra kíván építeni az előterjesztő.

Az ehhez kapcsolódó termékkörbővítés, hogy a törvény lehetővé teszi a rágógumi és a mentolos termékek, továbbá tömegközlekedési jegyek árusítását, ez nagyon helyes, mert tömegközlekedési jegyhez jutni, az külön művészet, Budapesten legalábbis. Tehát nagyon helyes, hogy hozzá lehet jutni, viszont ez a dohányáru-terjedést is azt hiszem, kicsit bővíteni fogja; valamint a mobiltelefonegyenleg-feltöltést is, itt az a kettősség merül fel, hogy míg egyik oldalon tényleg minél jobban el kell zárni a dohánytermékeket minél több fogyasztó elől, tehát minél kevesebb kapcsolt fogyasztás járuljon a dohánytermék-értékesítéshez, hogy minél kevesebb ember találkozzon úgymond véletlenszerűen a dohánytermékkel, ezt a kört most itt a tömegközlekedési jegyekkel meg a telefonfeltöltéssel egyértelműen bővítik. Majd meglátjuk, hogy milyen hatása lesz a forgalomra.

Az előterjesztés megteremti annak a lehetőségét is, hogy a koncessziós pályázatokat korszerű, elektronikus úton be lehessen nyújtani. Szerencsére ez olyan kicsi adatterjedelem, hogy a bevezetni kívánt vagy szándékozott internetadó ezt az adatmennyiséget számottevően nem drágította volna meg. Ez azért egy, a korszerűség irányába tett lépés, hogy már elektronikus úton is be lehet adni. Csak az nem biztos, hogy akkor mindenki fogja tudni, hogy melyik gombot kell megnyomni, hogy egy narancsos gombot kell megnyomni vagy egy „dohány” gombot kell megnyomni, vagy hogyan lesz ez így egyértelmű, hogy sikeres legyen az adott pályázat.

Az előterjesztés annak lehetőségét is megteremti, hogy azokon a területeken, ahol a dohányboltok számának csökkentése egyébként indokolt, a koncessziós szerződés megszüntetéséről megállapodás születhessen. Ez megint egyfajta rugalmasság, hogy veszteséges dohányboltot nem kell ezután a szerződés erejénél fogva fenntartani, tehát egyfajta menekülési pálya azoknak, akik mellényúltak, bár ezt mi annak idején mondtuk, amikor úgy volt lehetőség koncessziós pályázatot benyújtani, hogy nem kellett mellé az értékesítési helyet rögzíteni. Ezáltal a pályázat elbírálója nem tudta mérlegelni, hogy milyen túlélési esélye van az adott ügyletnek. Persze, mondhatnánk azt is, hogy ebben a kis szegmensben érvényesült a piaci hatás, tehát a piac kirostálta a fölösleget. Ilyen értelemben az támogatandó, hogy a törvény utánamegy ennek, hogy korrigálni lehessen a fölöslegesen nagy számú trafikok működését, és be lehessen zárni.

Ezzel függ össze, hogy a korábbi 2 ezer lakosról 3 ezer lakos lesz a küszöb. Ezzel kapcsolatban már kifejtettem a véleményemet, hogy egy kicsit merevnek tűnik. Nehéz persze ezt jogszabályban leírni, hogy mi alapján történjen, de egyáltalán a megközelítésből következik, hogy egyik helyen nagyon kevés, nagyon nehéz egyenletes ellátásról beszélni, a másik helyen meg túl sok van. De az a szemlélet, hogy egyáltalán kevesebb dohánytermék fogyjon, az természetesen támogatható.

Az a pontja, hogy 45 napról 120 napra módosítja az előterjesztés azt az időközt, amelynek eltelte után új pályázatot a koncessziós szerződés megszűnését követően ki kell írni, ezt megint helyeselni lehet, mert feltehetően ott szűnik meg a koncessziós pályázat, ahol kisebb igény van a termékértékesítésre. Így a kiírónak több lehetősége lesz, hogy alaposabban megvizsgálja a kiírási feltételeket.

Az előterjesztés bővíti azon esetek körét, amikor a kiíró nem köteles a dohánytermékek kiskereskedelmi jogosultságát újra meg újra meghirdetni. Szintén egy piaci visszajelzés alapján tehető meg ez a mérlegelés, ez életszerűnek tűnik.

Az előterjesztés rendezi az egyéni vállalkozó kiskereskedelmi jogosult halála esetén a családi vállalkozás fenntartását, annak fennmaradási lehetőségét. Ez a korábbi trafikműködtetéssel, -működéssel inkább összhangban van.

(12.20)

Tehát erre lehet azt mondani, hogy a családok megélhetési biztonságát ez szolgálja, amikor bevezették a koncessziós megközelítést, az viszont kifejezetten nem szolgálta. Tehát egy picit visszakorrigálnak abból az egzisztenciális kitettségből, bizonytalanságból, amit a trafiktörvény bevezetésével sajnos elkövettek.

Az előterjesztés pontosítja a kiszabható bírságok mértékét, illetve az engedély visszavonásával kapcsolatos rendelkezéseket; ez hiányzott az eddigiekből. Rendelkezik arról is, hogy a törvény hatálya alá tartozó ügyekben ne az egyfokú speciális eljárás, hanem a továbbiakban a kétfokú általános közigazgatási hatósági eljárás szabályai legyenek irányadóak ? ez alapvető jognorma ?, hogy mindennek legyen egy másodfokú elbírálási lehetősége.

Sajnos, nem tisztázott a törvény alapján, hogy mi dönti el, hogy két veszteséges trafik közül melyiket kell majd bezárni egy településen. Nincs magyarázat továbbá arra sem, hogy a korábban megszüntetett árucikkek közül miért pont a mentolos cukorkával kell bővíteni a termékkört. Nem rendezi azt az esetet sem, hogy mikor és milyen feltételek mellett kezdeményezhető a koncessziós szerződés közös megegyezéssel történő felmondása.

A javaslatban felsorolt termékektől egyértelműen a forgalom növekedését remélik, de a jövőben további bővítésért fognak várhatóan lobbizni a trafikosok, tehát ha ez így megy tovább, akkor ennek sose lesz vége. Nincsenek olyan háttérszámítások, amelyek arra vonatkoznának, hogy az adóemelések következtében milyen pályán fog futni a dohánytermékek ára. A központi elosztásból adódóan látszik, hogy 100-130 forinttal, de a jövedéki adóval feltehetően még drágábban. Egy korrekt előterjesztés véleményünk szerint (Az elnök csenget.) erről is rendelkezett volna. Köszönöm, elnök úr. (Szórványos taps az MSZP soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage