HEGMANNÉ NEMES SÁRA nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Rövidebb leszek, és úgy gondolom, hogy ezt a hozzászólásomat az előző vita folytatásával és még néhány reagálással kezdeném, hiszen a T/2080. számú törvényjavaslat gyakorlatilag válasz azokra a további felvetett kérdésekre, amelyeket itt hallottunk a képviselő uraktól.
(11.50)
A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló törvény hatálybalépését követően elindult társadalmi igények és elvárások miatt vált szükségessé a jogszabály módosítása, illetve amiatt, ahogy elmondtam, amit a kiskereskedők, a dohánytermék-kiskereskedők nyújtottak be a nemzeti fejlesztési miniszter felé írásos formában, továbbá az elmúlt időszak tapasztalatai, gyakorlati tapasztalatai, amelyek időnként problémássá és nehezebbé tették maguknak a koncessziós szerződéseknek a megkötését, illetve a koncesszorokkal való együttműködést.
A törvényjavaslat ezért a hatályos törvény egyes rendelkezéseinek további pontosítását és finomhangolását célozza. Az egyes intézményeknél bevezetni kívánt diszpozitív szabályozás és a mérlegelési jogosítványok alkalmasak arra, hogy az eddigi gyakorlati tapasztalatok alapján a problémákat kezelni tudjuk. Egyrészt a törvényjavaslat a dohányboltokban forgalmazható termékkör minimális bővítését kezdeményezi; a korábbi 2 ezer fő után kiírandó jogosultság mértékét 3 ezer főre emeli, ezzel tovább csökkentve a dohányterméket árusító üzletek számát ? ez való igaz. Mindkét módosítás azonban azt a célt szolgálja, hogy a dohány-kiskereskedelmi piac működése gazdaságilag kiegyensúlyozottabb legyen.
A javaslat az információs társadalom igényeihez alkalmazkodva lehetővé teszi a koncessziós pályázatok elektronikus úton történő beadását is.
A módosítás felhatalmazza a koncessziós szerződés megkötésére jogosult minisztert vagy a nevében eljáró személyt, hogy azokon a területeken, azokon a koncessziós területeken, ahol a dohányboltok száma és a vásárlóerő hiánya indokolttá teszi, lehetőség legyen a koncessziós szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetésére. Valóban, olyan tíz és húsz közöttre tehető már azoknak a száma, akik a koncesszió visszaadását jelentették be az elmúlt időszakban a nemzeti fejlesztési miniszternek.
További fontos módosítás, hogy a javaslat kifejezetten lehetővé teszi az öröklés jogintézményének érvényesülését a koncessziós jogviszonyban. Ezt sajnos megint a való élet hozta, hogy sok esetben történt már halálozás koncessziós jogosult esetében, és gyakorlatilag ennek a törvényi felhatalmazását adja meg a nemzeti fejlesztési miniszter számára, hogy amennyiben a társaság, illetve a család alkalmas, képes és szeretne a megélhetése érdekében továbbvinni koncessziót, akkor erre lehetősége legyen.
A törvényjavaslat az új pályázat kiírására biztosított 120 napos kiírási határidővel, a 3 ezer fő lakosságszám alatti településeken engedélyezett, szabványos dohánybolttól eltérő üzletben, elkülönített helyen engedélyezett árusítással és a mozgóbolt szabályaival lehetővé teszi, hogy a kiíró rugalmasan reagáljon a helyi piac sajátosságaira.
A módosítási kezdeményezés széles lehetőséget kíván biztosítani a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. számára az egészségvédelmi feladatokban való közreműködésre. Erre természetesen a megelőző kampányok során nemcsak nyilván reklámszerződésekre és kommunikációs szerződésekre kell vizionálni, hanem olyan széles körű egészségmegőrző kampányokra és oktatóprogramokra, amire a Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt.-nek komoly stratégiája van.
Én egyébként tényleg várom a képviselő urak javaslatát arra, hogy mi mást tudna még a kormány tenni azon kívül, hogy (Korózs Lajos: El kell venni a fideszesektől a trafikokat.) gyakorlatilag az egész országban kitiltja a dohány vásárlását a fiatalok számára, hiszen gyakorlatilag ezek a megelőző kampányok lehetnek a legjobbak és legfontosabbak arra, hogy minél kevesebben váljanak állandó dohányossá egy időszakos dohányosból. Hiszen a fiatalok sok esetben a kipróbálás után, a könnyű kipróbálási lehetőségek után kezdenek el dohányozni. Mindenképpen meg kell előznünk ezt. A módosítási kezdeményezés ezért, ahogy mondtam, a Dohánykereskedelmi Zrt. részére lehetőséget ad ezekre a feladatokra, erre az illetékes tárcával dolgozunk ki komoly együttműködést és stratégiai programot. Továbbá a törvényjavaslat pontosításokat is tartalmaz a jogszabálysértés esetén kiszabható bírság, az engedély visszavonásának szabályaiban.
Tisztelt Országgyűlés! Úgy látjuk, hogy fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló törvény hatálybalépése óta eltelt több mint egyéves időszak tapasztalatai igazolták a jogalkotó azon törekvésének helyességét, hogy egy újabb eszközzel: a beszerzési csatornák szigorú korlátozásával és ellenőrzésével a dohányzás visszaszorítható. A forgalmi adatok alapján az szűrhető le, hogy a dohányboltok törvény által lehetővé tett száma meghaladja a piaci igényeket jelenleg. A jövőben ennek fokozatos csökkentése indokolhatóvá és indokolttá válik.
Érdemes ugyanakkor felhívni a figyelmet arra is, hogy a közelmúlt európai uniós jogalkotása, a dohánytermékek gyártására és értékesítésére vonatkozó szabályokat összegző új uniós irányelv további lehetőséget biztosít majd arra, hogy Magyarország még előrébb lépjen a dohányzás elleni küzdelemben.
A hatályos dohánytörvény megalkotásának célja alapvetően a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorítása, gyermekeink egészségének védelme volt, és továbbra is ezeket határozzuk meg elsődleges feladatként. Mindezek alapján kérem önöket, hogy a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló T/2080. számú törvénymódosító javaslatot megvitatni és támogatni szíveskedjenek.
Remélem, hogy válaszommal eloszlattam néhány dohányfüstöt. Köszönöm szépen a figyelmüket.