VARGA ZOLTÁN (MSZP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Ez a törvényjavaslat talán állatorvosi lova is annak, amikor a képviselő önálló törvényjavaslatot nyújt be, hisz a törvényjavaslatnak most már a címe is megváltozott, most már Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény módosításáról van szó. Gyakorlatilag a polgármesteri tisztséggel kapcsolatos módosító javaslat okafogyottá vált, mert a képviselő úr által beadott módosító javaslatot a saját képviselőcsoportjából gyakorlatilag opponálta egy másik képviselő, és a Belügyminisztérium is úgy gondolta, hogy ezt a módosító javaslatot kell támogatni. Tehát ebből is látszik, hogy talán jobb lenne, ha a kormánypártok visszatérnének ahhoz, hogy az ilyen típusú törvényjavaslatokat kormányzati előterjesztéssel adják be, mert akkor talán ezek a kis bakik is elkerülhetőek lettek volna.

(18.10)

A törvényjavaslat eredetileg három részletkérdést szabályozott volna, a polgármesteri jogálláson kívül még egy olyan törvényjavaslatot szeretett volna megváltoztatni, amely az önök által elfogadott úgynevezett Mötv.-ben a 4. pontot módosította volna, amelyben az államháztartáson kívüli forrás átvétele és átadása szerepelt. Ennek is érdekes volt az életciklusa, hisz ezzel kapcsolatban is adtak be egy másik módosító javaslatot szintén kormánypárti oldalról, amely végül megtartotta ezt a javaslatot, de olyan módon, hogy új pontot tett be az Mötv.-be, amely ráadásul a képviselő-testületet egy rendeletalkotási kötelezettséggel ruházta fel. Tehát ha úgy gondolnánk, még talán szigorította is az eredeti rendeletet, és betette az alapítványi forrás átvétele-átadását is, amely mondjuk, aki emlékszik, a régi önkormányzati törvényben is szerepelt, hiszen a testületek az alapítványi pénzek átadásáról mindig testületi döntéssel döntöttek régebben is.

Volt még egy érdekes javaslat, ez pedig a közös önkormányzati hivatalhoz tartozó települések ügyét próbálta rendezni. Itt arról volt szó, hogy voltak olyan 2 ezer lakos alatti települések, amelyek ha társultak volna, akkor sem tudták volna létrehozni a közös hivatalt, és ezt próbálta a koncepció, a törvényjavaslat rendezni. Itt igazából nem nagyon értjük, hogy ha ez ilyen fontos lett volna önöknek, akkor miért a 2014-es önkormányzati választások után akarják ezt a paragrafust például életbe léptetni.

Összességében azt tudom mondani, hogy ha valaki szakmailag megnézi ezeket a törvényjavaslatokat, igazából talán támogatható is lett volna, de én azt gondolom, véget kellene vetni annak a törvénykezési formának, hogy például az önkormányzati ügyek kapcsán is hoznak be olyan ügyeket, amelyek az önkormányzatok számára akár fontosak és támogathatók lennének, más oldalról viszont, akár mondjuk, az előző törvényjavaslatban tárgyalt közpénzügyi ügyekben, ahol nagyon szigorú szabályokat tettek az önkormányzatok számára akár hitelfelvétel, akár beruházások kapcsán, vagy mondjuk, az elkövetkezendő időszakban is például a lex Margitsziget kapcsán, ahol egy önkormányzatot tesznek pellengérre és hoznak olyan törvényjavaslatot, amely alapvetően belenyúl az önkormányzati szabályozás eddig megszokott dolgaiba.

Éppen ezért a szocialista képviselőcsoport sem a zárószavazás előtti módosító javaslatot, sem magát a zárószavazást nem tudja támogatni. Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps az MSZP padsoraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage