DR. DOROSZ DÁVID (LMP): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Néhány olyan javaslatról szeretnék beszélni az ajánlási pont 253., 192. és 193. pontjában, amelyekről eddig nem esett szó.
A 253. pont alatt benyújtott módosító javaslatunkban az ügynökaktákkal kapcsolatosan élünk egy új szabályozással. Azt gondolom, az elmúlt hónapok eseményei szintén rávilágítottak arra a tisztázatlan helyzetre, ami jelen pillanatban ezzel kapcsolatban van. A mai napig, az elmúlt években is hallunk olyan híreket, hogy egyesek azt híresztelik, azt suttogják, hogy náluk különböző III/III-as, III/II-es akták vannak, és ezzel próbálnak meg bizonyos közszereplőket zsarolni, befolyásolni, kényszeríteni. Azt gondolom, ez megengedhetetlen, ezek az iratok az állam tulajdonai, más törvényben meghatározott módon egy intézetnél kellene lenniük, és lehetővé kellene tenni, ahogyan az LMP erre vonatkozóan néhány hónappal ezelőtt törvényjavaslatot nyújtott be, ezeknek a kutatását.
Azt megértem, hogy a Fidesz negatívan áll ehhez, nem szeretné, hogy nyilvánosak és kutathatóak legyenek ezek az iratok, elnézi azt, hogy az 1988-as MSZMP KB több tagja is általában rendszeres vendég Orbán Viktor évértékelőin, illetve a Kossuth Lajos téren általában a pódiumon szoktak helyet foglalni. Megértem azt, hogy picit zavarodott ezzel kapcsolatosan a Fidesz, és nem szeretne erről a témáról beszélni, de én azt gondolom, hogy megengedhetetlen egyrészről az is, hogy 22 évvel a rendszerváltás után még a mai napig maszatolás, titkolózás van ezzel az üggyel kapcsolatosan, másrészről megengedhetetlen az, hogy vannak olyanok, akik ezeket az adatokat, iratokat visszatartva közszereplőket zsarolnak, fenyegetnek és kényszerítenek. Úgy gondolom, a Btk.-ban ki kell fejeznünk, hogy ennek a módszernek és ezeknek az eseményeknek véget kell vetni, éppen ezért javasoljuk ezt az új tényállást a büntető törvénykönyvbe foglalni.
Ezen kívül szeretnék arról a módosító javaslatunkról beszélni, amely egy új tényállást vezetne be a büntető törvénykönyvbe, mégpedig azt, hogy bűncselekményként minősüljön az, hogyha valakit eltiltanak a járművezetéstől, és ennek az eltiltásnak a hatálya alatt mégiscsak járművet vezet. Azt gondolom, ez egy kifejezetten fontos intézkedés a büntető törvénykönyvben, hogy vannak olyanok, akiket bizonyos közlekedési bűncselekmények következtében bizonyos időre vagy akár örökre szeretnénk kivonni a forgalomból, úgy határozza meg a bíróság, hogy őket nem lenne szabad az utakon látnunk bizonyos ideig. Azt gondolom, ezt kifejezetten büntetni kell, méghozzá a büntető törvénykönyvben külön tényállásként, és szigorúan kell büntetni azokat, akik ennek az eltiltásnak ellenére, úgy, hogy a bíróság kimondta róluk, hogy ők bizonyos ideig nem ülhetnek a volán mögé, mégiscsak megteszik ezt. Azt gondolom, tisztelnünk kell a bíróságok döntéseit, és mindenféleképpen büntetnünk kell azokat, akik mégis emberek, családok és idős emberek életét veszélynek teszik ki azzal, hogy az eltiltás ideje alatt is volán mögé ülnek.
E mellett a harmadik javaslatunk pedig - sajnos még a mai napig is sokszor előfordul - a zebrán gázolásra vonatkozik. Jelen pillanatban hazánkban kétszer annyi gyalogos hal meg az utakon, mint az Európai Unió országaiban, és bár történtek mind közlekedésrendészeti, mind infrastrukturális fejlesztések, amelyek a gyalogosátkelők védelmét megerősítették, de azt gondolom, a büntetőjognak jobban, erőteljesebben és üzenetértékűen kell kifejeznie azt, hogy nem lehet bármilyen sebességgel, nem lehet bármilyen óvatlanul megközelíteni a gyalogos-átkelőhelyeket. Fokozottabb védelmet kell adnunk a gyalogosoknak, nem engedhetjük meg azt, hogy valaki abban bízva, hogy úgyis 1-1,5 tonna vas fölött ül, ezzel szeretne erőt, gyors áthaladást biztosítani magának a gyalogos-átkelőhelyeknél. Ezt a folyamatot nem engedhetjük meg, éppen ezért javaslatot teszünk arra, hogy aki a gyalogos-átkelőhelyeken olyan balesetet okoz szándékos szabályszegésével, amely következtében az adott gyalogos meghal vagy pedig maradandó, tartós sérüléseket szenved, ezeket az embereket kötelező legyen, ha csak rövid ideig is, de biztos módon börtönbüntetéssel sújtani. Azt gondoljuk, ez egy megfelelő elrettentő erővel rendelkező javaslat, amely azt biztosítaná, hogy mindenki kétszer meggondolja, mekkora sebességgel, milyen figyelemmel, milyen körülmények közepette közelíti meg a gyalogosátkelőket, és ezzel több tíz családi tragédiát előzhetünk meg évente. Nagyon remélem, mindannyian egyetértünk abban, hogy ezeket az életeket, ezeket a fiatal, illetve idős embereknél fokozottabban veszélyes helyzeteket elkerülhetjük ezzel.
Köszönöm szépen.