DR. GYÜRE CSABA (Jobbik): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Az ajánlás 262. pontjához szeretnék hozzászólni, amelynek az új Btk.-tervezet 352. §-a a tárgya, ami egyébként a régi büntető törvénykönyv paragrafusán is alapul. Már úgy régi büntető törvénykönyv, hogy ez nem olyan régen került be módosításként, már ebben a ciklusban, 2010-12 között.
A Jobbik Magyarországért Mozgalom akkor is kifejtette a véleményét ezzel kapcsolatosan, illetve most is kifejti, illetve erre vonatkozóan módosító indítványt adtunk be, amelynek az a lényege, hogy a Jobbik Magyarországért Mozgalom ezt a teljes paragrafust elhagyná, és kihagyná a büntető törvénykönyvből, nem kívánja ezt a magatartást pönalizálni. Megint visszatérek ennek indokolásaként Salamon László elnök úr szavaira, aki az alkotmányügyi bizottsági ülésen - mint ma már egyszer elmondtam - kifejtette azt, hogy álláspontja szerint egy jó büntető törvénykönyv attól jó, hogy valamennyi törvényi tényállás morális alapokon nyugszik, és itt akár visszavezethetjük ezeket a tízparancsolatra is, hiszen az a morális alapok legalapja, tehát valahova oda kell hogy visszavezető legyen.
Hát, ha ezen elgondolkodunk, ezt a 352. §-t sehová sem tudjuk besorolni, tehát már morális alapja ennek nagyon nem lehet. Aztán, ha elkezdjük elemezni ezt a törvényi tényállást, akkor azért messzebb jutunk, mert hát vajon milyen társadalmi célja van annak vagy milyen társadalmi réteget, mit védünk azzal, ha behozzuk azt, hogy "közrend, közbiztonság fenntartására irányuló tevékenységet szervez, amelyre jogszabály nem jogosítja fel". Jó, mindig megkapjuk - a Jobbik Magyarországért Mozgalom -, amikor erről beszélünk, megkapjuk azt, hogy ez egy kizárólagos állami monopólium, a közrend, a közbiztonság fenntartása. Bár ez sem így igaz teljes egészében, mert azért nem csak állami monopólium, hiszen nagyon sok esetben a közrend fenntartása át van adva bizonyos más szerveknek, és nem kizárólagos állami monopólium, de azzal egyetértünk, hogy valóban a közrendet és a közbiztonságot elsősorban az állami szerveknek kell fenntartani.
Itt egyetlenegy nagyon nagy baj van, mégpedig az, amiben szintén nagy vitában állunk Kontrát Károly államtitkár úrral, amikor a rendőrség munkáját bíráljuk, kritizáljuk adott esetben, hogy valóban nincs-e szükség arra, hogy a közrendet, közbiztonságot kicsit megerősítsük valamilyen szinten, mert hát bizonyos területeken nyilván az emberek érzik azt, hogy nem áll a rendőrség a helyzet magaslatán. Nyilván azt nem lehet hat percen belül elmondani, hogy ezt milyen okok okozzák, és hogy hogyan lehet ezen változtatni, de önmagában az nem fogja megoldani a közrend, közbiztonság kérdését, hogyha ezt bűncselekménnyé nyilvánítjuk.
A b) fordulat pedig kimondja, hogy "a közbiztonság, közrend fenntartásának látszatát keltő tevékenységet végez". Hát, én senkit nem akarok népszerűsíteni, de éppen egy szocialista képviselőtársunk volt az, aki az alkotmányügyi bizottságban, amikor ezt először meglátta, felnevetve azt mondta, hogy: akkor most a rendőrség lesz pönalizálva? Mert hát a rendőrség az, amely a közrend, közbiztonság látszatát kelti a tevékenységével, hiszen nem azt tartja fenn, hanem nagyon sok esetben csak a látszatát kelti. Tehát elsősorban azokat a rendőröket fogják ezen tényállás alapján elítélni. Itt is van az a képviselőtársunk, aki ezt elmondta az alkotmányügyi bizottság ülésén. (Dr. Bárándy Gergely: Vállalom.) Ami egyébként teljesen igaz, hogy ebből a törvényi tényállásból ezt lehet levonni.
Ha megnézzük azt, hogy miért került bele ez a szakasz, nyilván a gyöngyöspatai események, a Magyar Gárda tevékenysége, a Szebb Jövőért Polgárőr Egyesület vagy a Nemzeti Őrsereg tevékenysége, amelyek kiváltották azt, hogy valahol óriási konkurenciát látott a kormány ezeknek a szervezeteknek a tevékenységében. Hiszen azt le kell szögezzük, hogy amikor ezekről a szervezetekről és ezeknek a szervezeteknek az utcára vonulásáról beszélünk, akkor valahogyan - nem tudom, hogy milyen okból, de valahogy - a közbiztonság és a közrend ezeken a területeken addig, amíg ezek a szervezetek ott voltak a helyszínen, óriási mértékben megjavult. És ezt a lakosság is érezte, illetve így csapódott le, és nyilván ezt a konkurenciát az állam meg akarta szüntetni. Bár azt is megjegyzem, hogy ezek a szervezetek egyáltalán nem a közbiztonság fenntartása érdekében vettek részt, hanem csak azért, hogy felhívják a figyelmet arra, hogy az adott településen a közbiztonság nem jó, és hogy felhívják a figyelmet arra, hogy a kormánynak vagy a rendőrségnek itt sokkal magasabb szinten kell beavatkozni.
Na most, minden olyan esetben, amikor ilyen büntetőjogi szankcióval próbáljuk megakadályozni ezt a tevékenységet, akkor teljesen nyilvánvaló, hogy mit ér el a kormányzat ezzel. Hát egyértelműen üzen a bűnözőknek azzal kapcsolatban, hogy nyugodtan végezzétek tovább ezt a tevékenységet, mert aki a rendőrségen kívül veletek szemben bármilyen módon fel mer lépni, akár csak úgy is, hogy felhívja a figyelmet a ti bűnöző tevékenységetekre, arra majd a törvény a legnagyobb szigorával fog lecsapni.
Tehát ez a 352. § egy olyan jogszabályhely, amely semmilyen morális, emberi normán nem alapszik, semmilyen morális társadalmi elváráson nem alapszik, pusztán egy politikai, egy hatalmi érdeken, ami nem érdeke ennek a magyar társadalomnak, ezért indokolt ennek a szakasznak az elhagyása. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a Jobbik soraiban.)