DR. GYÜRE CSABA (Jobbik): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Én még folytatnám a 14 év alattiakkal kapcsolatos kiszabható büntethetőséget, és nem beszéltem még a 102. ajánlási pontról.
Beszéltünk arról, hogy a Jobbik Magyarországért Mozgalomnak az az alapvető, elsődleges szándéka, hogy a büntethetőségi korhatárt 14 évről 12 évre vigyék le. Ezt már korábban is előterjesztettük a büntető törvénykönyv módosítása gyanánt, akkor ez levételre került azzal, hogy majd az új Btk.-ban ez szerepeljen. Valóban, csekély mértékben szerepel is, mégpedig akként, hogy kirívóan durva esetekben, mint például emberölés esetében a 14 éves korhatárt a javaslat 12 évre szállítja le.
Azonban az is szerepel ebben a javaslatban, hogy a 14 év alatti fiatalkorú, illetve gyermekkorú esetében csak intézkedés alkalmazható és büntetés nem. Egyáltalán azzal nem értünk egyet, hogy ne legyenek büntethetőek általában 12 és 14 év között, de ha már valóban ez a kormánypárt által, illetve a kormány által javasolt szövegrész maradna meg, és elvetésre kerülne a Jobbik módosító javaslata, akkor nekünk e tekintetben lenne még egy módosításunk, amit Gaudi-Nagy Tamás és Staudt Gábor képviselőtársammal nyújtottunk be, hogy akkor is legyen büntethető az illető, ha 14 év alatti, tehát 12 és 14 év közötti életkorban van, de visszaeső bűnelkövetőről van szó.
Abban az esetben, amikor vele szemben intézkedést szabtak ki 12 éves korát követően - nyilván nem büntették meg -, és amennyiben újra elköveti azt a bűncselekményt, visszaesőnek fog minősülni, és akkor nyilvánvalóan látszik a társadalomra való veszélyessége, amiről most éppen Gaudi-Nagy Tamás képviselőtársam beszélt is. Tehát látszik az, hogy veszélyes a társadalomra, és önmaga nem tanult abból, hogy vele szemben intézkedést alkalmaztak, visszaesőnek minősül, ebben az esetben pedig lehessen bármilyen büntetést is kiszabni vele szemben, ne csak intézkedést lehessen tenni.
Nyilván, aki foglalkozik jogi praxissal, tudja jól, és számtalan példát tud felhozni ezzel kapcsolatosan, illetve az én praxisomban is volt olyan, amikor a 16 éves korú bűnelkövető már az ötödik erőszakos bűncselekményét követte el. Nyilván a fiatalkorúakra való nem túl szigorú szabályok, illetve eljárás miatt tehette ezt meg, és ebbe még nem számított bele az, amit 14 éves kora előtt követett el, tehát mindösszesen két év alatt már az ötödik erőszakos bűncselekményét, ami már az ötödik olyan súlyú volt, ami akár az emberi élet kioltására is alkalmas lett volna, olyan súlyos sérüléseket okozott. Ebben az esetben nyilván ő is elkezdte ezt már 14 éves kora előtt, és azért, mert nem kapott megfelelően szigorú büntetést már az első elkövetést követően, illetve akár a második, harmadik esetén, nyilván mi volt a következtetése? Az volt a következtetése, hogy nyugodtan lehet ezeket a cselekményeket folytatni, hiszen őt fel fogják menteni, őt nem fogják elítélni, nem fog súlyos bűncselekményt elkövetni, és ezáltal nyilván nem korlátozza semmilyen módon önmagát.
Ez a módosító javaslat, amelyet képviselőtársaimmal benyújtottunk, éppen erre vonatkozik, és ebben az esetben, amennyiben valóban a kormányzó többség lesöpörné a jobbikos módosító javaslatokat - általánosságban a büntethetőség korhatárát 12 évben meghatározni alsó korhatárként -, akkor legalább ezt a módosítást el kellene fogadni, illetve azt a korábbi módosítást, amely sokkal tágabbra veszi a büntethetőséget, amiről az előbb már beszéltem. Tehát abban az esetben, amikor erőszakos bűncselekményeket követnek el, akkor minden más fajtája esetén is büntethetőek legyenek. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a Jobbik soraiban.)