BERTHA SZILVIA (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Hát, mit nem ér a türelem... Én az ajánlás 52., 54., 55., 76. és 77. pontjairól, illetve az 58. pontról is szeretnék pár szót ejteni.
Nagyon komoly mértékben módosítja a javaslatban a munkaügyi ellenőrzést a kormány, és látszik, hogy van némi próbálkozás arra vonatkozóan, hogy megpróbálják a gazdasági erőt figyelembe venni a bírságolás rendszerében, de nagyon gyér ez a próbálkozás. Arról van szó, hogy a 10 millió forintos maximumbírságot megosztják kétfelé, és a 20 főnél kevesebbet foglalkoztató vállalkozásoknak 5 millió forint a felső határ. Tehát ez azt jelenti, hogy egy egy főt foglalkoztató vállalkozás kaphat 5 millió forint bírságot valamiért, és mondjuk, egy Tesco vagy egy Auchan ugyanazért 5 millió 100 ezret, holott azért nyilvánvalóan elég komoly különbség van a két cég gazdasági ereje között.
Ezért beadtunk egy módosító indítványt, ami ezt sokkal komolyabb mértékben differenciálná, és ez azt célozza; tiszteletben tartottuk, hogy úgy gondolják, 10 millió forint legyen a bírságok felső határa, így ezt osztanánk fel három sávra. A mikro- és kisvállalkozásnak minősülő vállalkozásoknál 1 millió forint lenne a felső határ, a középvállalkozásoknál 5 millió és az ezen kategóriába nem esőknek lenne 10 millió forintig terjedő a bírság. Véleményünk szerint még ez sem igazán tükrözi a gazdaságierő-különbségeket, de mégis egy lényegesen jobb megközelítést ad. Tekintettel arra, hogy különösen nagy szabadságot adnak az ellenőröknek, tehát ők dönthetik el azt, hogy kit miért, milyen mértékben bírságolnak, de bizonyos szintű sávozásra mindenképpen szükség lenne. Ezért nagyon kérem tisztelt képviselőtársaimat, hogy ezt támogassák majd a szavazás során.
Szintén még két módosító a munkaügyi ellenőrzéshez. Itt valamiért érthetetlen módon kivették azt, hogy a nyilvántartási kötelezettség elmulasztása is szankcionálható legyen, holott ez minden típusú munkavállalói érdekérvényesítés alapja, hogy meglegyenek a megfelelő dokumentumok. Tehát ha nem lehet büntetni azt, hogy egy munkáltató nem tartja nyilván, mondjuk, a munkaidőt és az elvégzett munkát, akkor egyszerűen a munkavállalónak nem lesz lehetősége még munkaügyi bíróságon sem bizonyítani azt, hogy neki milyen jogos követelése van. Illetve a másik - mi tehát ezt a passzust szeretnénk a régi módozatúra visszamódosítani -, hogy a kölcsönzött munkaerőt is eléggé negatívan sújtanák azáltal, hogy azt mondják, nem muszáj a kölcsönbe vevőnél nyilvántartani a munkaidőt és az elvégzett munkát, illetve az erre vonatkozó adatokat, hanem adott esetben a felek megállapodása alapján ez a kölcsönbe adónál is megtörténhet - vagy nem is tudjuk, hogy kinél. Ez teljesen értelmetlen, még mindig nem látjuk, hogy ezt mi indokolja. Hát hol máshol tartanák nyilván ezeket az adatokat, ha nem ott, ahol a dolgozó végzi a munkáját?
Az 58. pontban visszamenőleges hatályú jogalkotás történik - ugye, ez a honvédelmi rész -, és mivel szigorítást tartalmaz, ezért teljesen nyilvánvalóan előreláthatólag alkotmányossági aggályokat fog felvetni. Ezt nem értjük, mert a bizottságban nem támogatta az előterjesztő, és nem láttam, hogy beadott volna a honvédelmi bizottság erre vonatkozó módosítót, ezért nem értjük, hogy ezt miért kell megint egy ilyen cirkuszjellegűen megpróbálni végigerőltetni.
(10.10)
Ugye volt már erre példa, hogy a visszamenőleges hatályút végül megsemmisítette az Alkotmánybíróság. Már bebizonyosodott, hogy ez még ebben a kormányzásban sem fér bele mindig a jogalkotásba. Tehát nem tudom, miért nem lehet megspórolni a felesleges köröket és az esetleg ebből adódó utólagos kártérítési pereket.
Végül Gaudi-Nagy Tamás két módosítójáról szeretnék még szót ejteni, merthogy a javaslatban a vasárnapi nyitva tartást ahelyett, hogy szűkítenék, még inkább kiterjesztik, mindezt arra hivatkozva, hogy az új munka törvénykönyve kedvezőbb helyzetbe hozza a multinacionális vállalatokat, kereskedőláncokat ebből a szempontból, ezért egyenlő esélyeket akarnak teremteni, hogy a kiskereskedelmi kis boltok is hasonlóan tudjanak nyitva tartani. Ő ezt pont megfordította, és igazából az lenne a megfelelő út, hogy korlátozzuk a multikat is, tehát ne azt tegyük lehetővé, hogy máshol is még többet dolgoztassák az embereket, hanem máshol se dolgoztassák annyit. Úgyhogy ez a két módosító ezt célozza. Benne van, hogy 300 négyzetméternél nagyobb kereskedelmi egységeknél ne lehessen olyan, hogy vasárnapi rendes nyitva tartás.
Köszönöm szépen, nagyjából ezeket tartottam a legfontosabbnak. Kérem, hogy gondolják át, és támogassák a szavazás során.
Köszönöm a szót, elnök úr. (Taps a Jobbik soraiból.)