SPALLER ENDRE, a foglalkoztatási és munkaügyi bizottság előadója: Köszönöm szépen a szót. A mi bizottságunk szempontjából a legfőbb kérdés e törvény kapcsán az volt, hogy a munkavállalók miként fognak eljutni az otthonukból a munkahelyükre és vissza. Nemzetgazdasági szinten nagyon jelentős kérdésről beszélünk. Például japán kutatók mutatták ki, hogy egy nagy sebességű gyorsvonat üzembe helyezése náluk évi 400 ezer óra megtakarítást jelentett a japánoknak. Gondoljuk végig, hogy naponta mi is hány percnyi pluszutazást hajtunk ma végre, amit ha összeadnánk és meg tudnánk takarítani egy normális közlekedési rendszer révén, akkor mennyi lenne az az idő, amit nemzetgazdasági szinten másra tudnánk fordítani.

Bár a tömegközlekedésről beszélünk, valójában minden közlekedőről szó van, hiszen ha jó a tömegközlekedés és sokan választják azt, akkor nem alakulnak ki dugók, vagy rövidebb ideig tartanak.

A többségi álláspont szerint a törvény húsz éve halogatott kérdéseket próbál rendezni. Olyan kérdéseket, amelyekről csak a tervek között volt szó, amelyekről ugyan mindenki tudta, hogy meg kéne lépni, és azt is mindenki tudta, hogy ebben az országban a céges és a lobbiérdekek miatt ez nem lesz lehetséges a közeljövőben. A törvény ezen most változtat.

Fontosabbak voltak eddig a részérdekek, mint az utazó ember, az állampolgár érdeke. Törvényi szintre emelkedik az, aminek már rég működnie kéne.

(10.30)

A törvény fontosságához képest elég csekély vita folyt a bizottságban. Az ellenvéleményeket a kisebbségi előadó ismerteti, én csak egyre térek ki. Ez pedig az a bizonyos bérlettámogatás, amit már itt többen felvetettek. Én azért mindig érdeklődve figyelem azokat az ellenzéki reakciókat, amelyek egyfelől azzal vádolnak minket, hogy olyan sok jogot és támogatást adunk az embereknek, hogy a vállalkozások romba dőlnek, azonban a másik mondatban azt róják föl, hogy a vállalkozások kizsigerelhetik a munkavállalókat. Az előbbi sajnos, az utóbbi szerencsére nem igaz, ahogy ebben az esetben sem lesz az. A lényeg azonban, hogy a kormány az egyeztetések hatására megváltoztatja ezt a rendszert, amit jónak tartok. Ez a munkavállalók és a közlekedési ágazat szempontjából talán nem biztos, hogy jó hír, de a vállalkozásoknak némi időt kell hagyni. Ez, azt hiszem, egyértelmű.

A bizottság az indítványt március 5-én megtárgyalta, és általános vitára alkalmasnak találta.

Köszönöm a szót. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage