KORÓZS LAJOS szociális és munkaügyi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Ház! Kedves Képviselőtársam! Rendkívül előremutatónak tekinthető az ön által bemutatott program, hiszen azon túl, hogy a munkabérként megkeresett jövedelem révén lehetővé teszi a hátralékok csökkentését, olyan alternatívát kínál az eladósodott bérlők számára, mely segíthet a munkaerő-piaci reintegrációban is.
Fontos az is, hogy a programban részes családok a törlesztésen felül saját pluszbevételhez, fizetőképességüket biztosító saját erőhöz is juthatnak. Ez felbecsülhetetlen segítség azoknak, akiknek nem a fizetési készséggel, hanem a fizetési képességgel van problémájuk. De ahogy említette, körülbelül egyharmada volt az összes érintettnek olyan, aki hajlandó volt a második megkeresés után is együttműködni. Én a másik egyharmadról sem mondanék le: valamilyen másfajta szociális eszközt kell igénybe venni ahhoz, hogy alkalmassá tegyük őket az együttműködésre. Éppen emiatt tartom lényegesnek megemlíteni a szociális törvényben szabályozott adósságkezelési szolgáltatást, amely pontosan azon hátralékos háztartásokon segíthet, amelyek rendelkeznek bizonyos mértékű önrésszel, és készek a hátralék állami támogatással történő kiegyenlítésére.
Az adósságkezelési szolgáltatás 2003-ban került bevezetésre, és a lakhatással összefüggő valamennyi adósságtípus - közüzemi díj, lakbér, közös költség, lakáshitel-tartozások - konszolidálását teszi lehetővé. A jellemzően családsegítő központokban működő szolgáltatás komplex, háromelemű segítségnyújtást foglal magában. Egyrészt a hátralék törlesztését célozza a kötelező önrész mellett nyújtott adósságcsökkentési támogatás, amelynek mértéke nem haladja meg az adósságkezelés körébe bevont adósság 75 százalékát. Az összeg legfeljebb 200 ezer, lakáshitel-tartozás esetén legfeljebb 400 ezer forint lehet.
A másik: az adósságkezelésben részesülő családok mellett jogosultak lakásfenntartási támogatásra is annak érdekében, hogy a hátralékok kiegyenlítése mellett képesek legyenek a folyó lakáskiadásaik fedezésére.
A harmadik ilyen preventív jellegű elem az adósságkezelési tanácsadás. A támogatottaknak az adósságuk rendezése érdekében kötelezően együtt kell működniük a magas színvonalon képzett adósságkezelési tanácsadó szakemberekkel, akik segítséget nyújtanak a jövedelmük beosztásához, a helyes gazdálkodáshoz, illetve az újbóli eladósodás megelőzéséhez. Ehhez a legutóbbi harmadik példához csak annyit szeretnék megjegyezni, hogy ez a fajta konstrukció éppen a fennmaradó másik kétharmadnak nyújtana segítséget, akik elsőre nem voltak képesek vagy nem voltak hajlandók együttműködni ebben a programban.
Az alkalmi jellegű foglalkoztatás - amelyet a képviselő úr is említett - esetén legfeljebb 15 nap munkaviszony létesíthető, így több ember folyamatos foglalkoztatása csak valamilyen rotációs rendszerben valósítható meg. Ennek következtében a program is hosszabb ideig tarthat. A területileg illetékes munkaügyi központ hatásköre speciális foglalkoztatási program indítása hátrányos helyzetű rétegek számára, közhasznú munkavégzés támogatása vagy bértámogatás biztosítása a foglalkoztatáshoz. A különböző konstrukciók esetében differenciált a támogatások mértéke. A munkaerő-piaci program esetén lehetőség van foglalkoztatáshoz kapcsolódó költségek száz százalékának átvállalására, a közhasznú munkavégzés támogatásánál a foglalkoztatási költségek 70-90 százalékára. A bértámogatásnál pedig 50-100 százalékig finanszírozható a Munkaerő-piaci Alap foglalkoztatási alaprészének decentralizált keretéből.
Azt gondolom, hogy elég sok lehetőség van. Mindenesetre hangsúlyozni szeretném még egyszer, hogy az én kíváncsiságomat is felkeltette ez a konstrukció. Nem tartom kizártnak, hogy ezt az egész programot áttanulmányozva, megértve nagyon sok települési önkormányzat figyelmébe tudjuk ajánlani, annál is inkább, mert az adósságkezelési programba se kapcsolódott be nagyon sok önkormányzat. Azt gondolom, még itt komoly lehetőségek vannak a problémák kezelésére a jövőben.
Köszönöm szépen, képviselő úr. (Taps az MSZP soraiból.)