CSAMPA ZSOLT (Fidesz): Mélyen tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! A 2007. évi költségvetés bünteti az embereket. A kormány a saját hibájáért az országot, az adófizető állampolgárokat büntette meg. A költségvetés drasztikus, valamennyi területen megszorításokat tartalmaz, totális fűnyíróelvszerű, amely megjelenik a honvédelmi tárca költségvetésében is.
(18.20)
A honvédelemért felelősséget érző közvélemény reménykedett: ha már a szocialisták nyerték a választásokat, az MSZP erős embere, Szekeres Imre lett a honvédelmi miniszter, megelőlegezve, hogy az elmúlt években oly hányattatott sorsú Magyar Honvédség jobb kezekben lesz egy olyan ember kezében, aki érvényesíteni tudja a honvédelem, a Magyar Honvédség érdekeit, már csak a saját presztízse miatt. A most benyújtott költségvetési törvényjavaslat olyannyira nem igazolja vissza a várakozásokat, hogy nyíltan kimondhatjuk: Szekeres Imre mégsem erős embere az MSZP-nek. Sőt olyannyira gyenge, hogy még nagyobb ütemben folytatódik a Magyar Honvédség leépítése, szétzilálása, Magyarország védelmi képességeinek gyengítése. A 2007. évi költségvetésben a honvédelmi fejezet valójában nem a honvédelemről szól, mert a honvédelmi képesség leépítésének finanszírozását tartalmazza. Csak néhány beszédes számot említek meg ebből.
Több mint 4100 fővel tervezik a tárca és a honvédelem létszámának csökkentését, az elbocsátásokat, a költségek erre önmagukban 9 milliárd forintot tartalmaznak. A fejlesztések összköltsége a honvédelmi költségvetésnek 2,4 százalékát teszi ki, ami a fokozatos leépülést eredményezi. Köztudott, a költségvetés belső arányai akkor megfelelőek, ha a fejlesztés legalábbis közelebb van a 30 százalékhoz, mert a 20 százalék alatti fejlesztésráfordítás a meglévő állapotok romlását idézheti elő. Ha figyelembe vesszük, hogy még ezen belül, a Gripen-programon kívül a haditechnikai fejlesztésre csak 1,1 milliárd forintot szánnak, akkor megállapíthatjuk, hogy a Magyar Honvédség az ezer fő körüli létszámmal kiállított külföldi missziós szolgálaton kívül a honvédelmi törvényben foglalt feladatai közül már szinte semmire sem képes.
Pénzt vagy életet! - mondja a bankrabló. Ez a felszólítás azonban most is igaz, a Magyar Honvédségre nézve is. A NATO a GDP 2 százalékát várja el a tagországoktól, hogy védelemre fordítsák. A Magyar Köztársaság a jövő évben a NATO-tagországok között sorrendben messze az utolsó helyet foglalja el az 1,1 százalék GDP-arányos ráfordítással. A NATO-követelmények közül semmit nem teljesít az ország, ezért próbálja a kormány az élő erő felajánlásával kompenzálni alulteljesítését.
Szocialista politikusok is gyakran mondják, hogy a honvédelem össznemzeti ügy. Számos alkalommal érzékelhetjük, hogy ez az ő részükről üres szólam, aminek egyik legékesebb bizonyítéka a jövő évi költségvetés.
A közelmúltban a honvédelmi miniszter tájékoztatást adott a parlamenti szakbizottságnak a Magyar Honvédség tervezett átszervezéséről. Nem győzte hangsúlyozni ugyanazt, amit bizonyára elődjétől, Juhász Ferenctől tanult, hogy kisebb, de korszerűbb és jól felszerelt hadsereget alakítanak ki. A költségvetésből kiderül: ettől ismét csak kisebb lesz. Alig egy hónap telt el a miniszter tájékoztatója óta, a költségvetésből megtudtuk, hogy néhány dologban nem mondott igazat. Azt állította, hogy kizárólag a vezető szerveket, a HM-hivatalokat érinti a leépítés, a csapatok létszáma pedig növekszik. Az igazság azonban az, hogy a légierő létszáma bevallottan is ezer fővel csökken, míg a szárazföldi csapatok létszáma, a jelenleg ott szolgálatot teljesítőket érintően ugyancsak jelentősen csökken. A látszólagos létszámnövekedés a logisztikai és más, jelenleg nem csapattagozatba tartozó szervezetek átsorolását idézi elő.
A költségvetés nem biztosítja a honvédelmi törvényben és más jogszabályban megfogalmazott honvédelmi feladatok teljesítését. Sőt veszélyezteti a Magyar Honvédség megmaradását, részint békeműködését is. A költségvetés számunkra elfogadhatatlan, amit csak súlyosbít, hogy a kormány kinyilvánította, 2010-ig bezárólag nem kívánja folyó értéken számolva növelni a védelemre fordítandó közpénzt. Rövid és hosszabb távon egyaránt nagy veszélyeket hordoz a kormány honvédelmi politikája, amelynek érzékelhető tükre a költségvetés.
Néhány konkrét példát említenék: 2,8 milliárd forintot tervez a kormány laktanya-rekonstrukciós programra. Költői volt a kérdés, amit föltettem államtitkár úrnak a bizottság ülésén, választ, ugye, nem kaptunk. A laktanya-rekonstrukciós program, amiről önök beszélnek, az elmúlt négy évben a következőképpen alakult: felújítottuk Egert, felújítottuk Aszódot, felújítottuk Egert, majd ezek a laktanyák bezárásra kerültek. A csapatok gyakorlatilag átdiszlokálásra kerültek, holott ezek a laktanyák XXI. századi minőségben lettek a katonák élet- és munkakörülményeinek javítására felújítva.
Ha arról beszélünk, amit bejelentett egy héttel ezelőtt a miniszter úr, hogy Eger megszűnik, és átdiszlokál maga az egység Debrecenbe, akkor szó nélkül nem hagyhatjuk szerintem a lakáshelyzet tarthatatlanságát sem, hogy a lakhatási támogatásra 685,5 millió forintot, munkába járási támogatásra, ingázásra pedig 1,4 milliárd forintot költenek, miközben szolgálati lakás építését vagy vásárlását nem tervezik. Összehasonlítható adatként szerepeljen itt, mondjuk, a Hotel Hadik fenntartása, ami 500 millió forint maga a tárca részéről. Ugyancsak kinyilvánítják szándékukat a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem összevonására a Rendőrtiszti Főiskolával és az intézmények átadására a minisztérium irányítása alá, a költségvetésben ugyanakkor a HM-fejezetnél jelenik meg a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem költségvetése, a Rendőrtiszti Főiskoláé pedig az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumnál.
Hangsúlyozni szeretném, ez a költségvetés nem biztosítja a törvényben és más jogszabályban megfogalmazott honvédelmi feladatok teljesítését, sőt veszélyezteti a Magyar Honvédség megmaradását, részint békeműködését is. Ez a költségvetés számunkra elfogadhatatlan.
Gál Zoltán képviselőtársam felszólalására reagálva a rendőrséggel kapcsolatban, ezt már megvitattuk a bizottsági ülésen is, ott sikeresen képviselőtársam igazat adott nekem. A költségvetésben, ha megnézzük a sarokszámokat és magát a költségvetést, akkor jelentős és indokolatlan a módosítás a rendőrség költségvetési javaslatában, hogy a megyék nem jelennek meg a törvény mellékletében. Ezzel megszűnik a szervezeti egység működési feltételeinek átláthatósága, ami véleményünk szerint lehetőséget ad a zsebből zsebbe osztogatásra. Megszűnik ezzel a civil kontroll lehetősége is, hiszen nem lehet tudni, hogy aktuálisan mi az igazi tényadat. Úgy tűnik, a szocialista kormány most megpróbált valamicskét korrigálni a Lamperth-féle örökségből, tehát a rendőrség költségvetési támogatása nem csökken az elmúlt négy évben tapasztaltakhoz hasonlóan, hanem nő. Ez pozitív fejleményként mondható el az ágazat szempontjából, és ráfér a 15 milliárd forintos plusztámogatás, amit, jelzem szocialista képviselő barátaimnak, hogy mi is támogatunk.
Azt gondolom, hogy az elmúlt hetek, hónapok eseményei - szeptember 18-a, október 23-a -, úgy látszik, a kormány, illetve a kormánypártok számára is megmutatta, hogy igenis támogatni kell a rendőrséget, szükség van a támogatásukra, nem úgy, mint az elmúlt négy évben, mint ahogy tették, hogy elsorvasztjuk. Beszélünk látható, beszélünk reagáló rendőrségről; azt gondolom, hogy az elmúlt időszakban, szeptember 18-án, ahogy reagált a rendőrség a TV-székháznál, az önmagáért beszél.
De azért egy-két adatot hadd emeljek ki magából a rendőrségi fejezetből is. A rendvédelmi szervek, védelmi szolgálatok 2007-ben kevesebb pénzből fognak majd gazdálkodni, mint 2006-ban. 22,4 millió forint a támogatás csökkenése, személyi juttatásokra 50 millió forinttal költhet kevesebbet, mint a tavalyi évben, igaz, természetesen ez a leépítésben is megmutatkozik: 280 fő helyett már csak 239 fővel számol a tárca. A Szervezett Bűnözés Elleni Koordinációs Központ is a tavalyi költségvetési előirányzatához képest 30 millió forinttal kevesebb keretből fog gazdálkodni. A személyi juttatások 15 millióval, a dologi kiadások pedig 10 millió forinttal fognak csökkenni. A 2007. évi költségvetésben a tavalyi 485 millió forinthoz képest mindössze 100 millió forintot tartalmaz a lakáscélú beruházások elgondolása, illetve tervezete.
Azt gondolom, képviselőtársaim, hogy ha komolyan beszélünk, és komolyan szeretnénk egy komoly rendőrséget, komoly hadsereget, komoly haderőt, akkor el kell rajta gondolkodni, hogy a jövőben hova és miképp szeretnénk a támogatásokat adni.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps az ellenzéki padsorokban.)