DR. PETŐ IVÁN (SZDSZ): Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársak! Tisztelt Államtitkár Úr! A védelembe vétel intézményét a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló '97. évi XXXI. törvény vezette be a hazai gyermekvédelem rendszerébe. A törvény kiemelkedően fontos célt szolgál: minden lehetséges eszközzel meg kell előzni a gyermekek kiemelését a vér szerinti családból. Bizonyos esetekben ugyanis előfordul, hogy a szülő az alapellátások önkéntes igénybevételével sem tudja megszüntetni a gyermek veszélyeztetettségét, ugyanakkor alaposan feltételezhető, hogy segítséggel a gyerek fejlődése családi környezetben még biztosítható.

A védelembevételi eljárás során a jegyző minden esetben megkeresi a gyerekjóléti szolgálatot, hogy a szolgálat nyilvánítson véleményt többek között a gyerek veszélyeztetettségéről, tegyen javaslatot a kirendelhető családgondozó személyére, illetve a szükséges intézkedésekre. A védelembe vétellel egyidejűleg a települési önkormányzat jegyzője rendeli ki a gyermek részére a gyermekjóléti szolgálat családgondozóját. A védelembevételi eljárásban a gyermekjóléti szolgálatok szerepe tehát kiemelkedő.

A védelembe vételről szóló határozat, illetve a családgondozó ezzel egyidejűleg történő kirendelése komoly következményekkel jár mind a szülőre, mind a gyermekre, így különösen fontos, hogy a határozat alapjául szolgáló jelentést készítő gyermekjóléti szolgálat, illetve a családgondozó elfogulatlan és pártatlan legyen.

Mindezek ismeretében kérdezem a következőket. Első kérdés: miként biztosítható, hogy a védelembevételi eljárásban valóban csak elfogulatlan gyermekjóléti szolgálat vehessen részt? Második kérdés: miként kezelendő a gyermekjóléti szolgálat által készített jelentés, mi a jogállása a hatályos jogszabályok alapján?

A választ előre is köszönöm. (Szórványos taps a kormánypártok soraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage