Kiss Péter Tartalom Elõzõ Következõ

KISS PÉTER munkaügyi miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Már az expozémban is hivatkoztam arra, hogy a közalkalmazotti törvény módosítására három okból kerül sor. A közalkalmazottak nyelvpótlékával összefüggõ alkotmánybírósági döntés, a munka törvénykönyve folyamatban lévõ és azóta idõközben elfogadott módosítása, valamint a mindennapi gyakorlatban felmerült és sürgõs rendezést igénylõ problémák megoldása érdekében tettük meg a módosításokat.

A törvényjavaslathoz benyújtott módosító indítványok a nyelvpótlékkal összefüggõ rendelkezést alapvetõen nem érintették. A munka törvénykönyve módosításához kapcsolódó szabályokkal összefüggésben két módosítási igény merült fel. Tekintettel arra, hogy a közalkalmazotti törvény 38. §-át mind a munka törvénykönyve idõközben már megszavazott módosítása, mind pedig a törvényjavaslat egyidejûleg módosította volna, a foglalkoztatási bizottság, illetõleg Szabó Rudolfné, Czuczi Mihály és Juhászné Lévai Katalin országgyûlési képviselõk indítványozták, hogy a vonatkozó rendelkezésnek megfelelõ tételek kerüljenek ki a munka törvénykönyvébõl, és kerüljenek át a közalkalmazotti törvénybe. Ezáltal a vonatkozó rendelkezéseket egységesen a közalkalmazotti törvény módosítása tartalmazza ezentúl. E változtatás elvégzése - jogbiztonsági szempontokat is figyelembe véve - mindenképpen indokolt, ezért ezeket a kormány támogatta.

A törvényjavaslat benyújtása óta elvégzett egyeztetés eredményeként támogatja az elõterjesztõ a foglalkoztatási bizottság által javasolt azon módosítást is, hogy a honvédelmi minisztert is elõzetes egyeztetési kötelezettség terhelje a csoportos létszámleépítés esetén.

A közalkalmazotti törvény hatálya kiterjesztésével kapcsolatos javaslathoz érkezett módosító indítványok a rendelkezés pontosítására, meghatározott foglalkoztatási konstrukciók - ilyen a közmunkaprogram, a közhasznú foglalkoztatás - kivételére, a törvény hatálya alá e módosítás eredményeként bekerülõ személyek fegyelmi eljárására és a kapcsolódó hatályba léptetõ rendelkezések korrekciójára vonatkoztak.

Tekintettel arra, hogy a módosító indítványok valós problémákra adnak megoldást, a kormány ezeket a javaslatokat is támogatta. Így egyetértettünk azzal, hogy a közmunkaprogram, valamint a közhasznú munkavégzés keretében foglalkoztatottak jogviszonyát a módosítás ne érintse. Az eredeti törvénymódosítási szándék - az indoklásból is teljes bizonyossággal megállapíthatóan - nem e jogviszony átalakítására, hanem az önkormányzat számára közvetlenül vagy intézményi keretek között végzett munka - például a háziorvosi, házigondozó szolgálatban végzett tevékenység - közötti indokolatlan különbségtétel megszüntetésére irányult.

Tisztelt Ház! A bizottsági üléseken a legnagyobb vitát az egészségügyi kockázat fennállása esetén megállapítható pótlék szabályozása váltotta ki. Az egészségügyi kockázatok körét a népjóléti miniszteri rendelet meghatározza. Az azonban, hogy a kockázat az adott munkahelyen fennáll-e, illetõleg hogy milyen munkakörökben és milyen mértékben áll fenn, csak az adott munkáltatónál elvégzett mérések alapján állapítható meg. Ennek megfelelõen a kormány korábbi álláspontja szerint a pótlék fizetésére jogosító munkakörök meghatározására a kormány szerint csak munkahelyi szinten, elsõsorban a kollektív szerzõdés keretében van mód. Figyelemmel arra, hogy számos munkáltatónál - szakszervezet vagy a felek közötti megállapodás hiányában - kollektív szerzõdés megkötésére nem kerül sor, olyan kiegészítõ szabály kerül beiktatásra, amely szerint is kollektív szerzõdés hiányában az érintett munkaköröket a munkáltató határozza meg. Ezt a kormány támogatta.

Tekintettel arra, hogy a kockázatok az egyes munkáltatóknál és munkakörökben nem egyformán vannak jelen, illetve hogy az egyes védõeszközök használata nem jelent azonos megterhelést, a kormány a pótlék 30-100 százalék közötti megállapítását javasolta eredetileg. Több képviselõ azonban azt az aggodalmát fogalmazta meg, hogy ez a szabály a jelenlegi 100 százalékos pótlék csökkentéséhez vezethetne, ezért ismételt egyeztetés alapján azt támogatjuk, hogy a jelenleg hatályos szabályozás, az egységes 100 százalékos pótlék fennmaradjon.

Tisztelt Ház! A törvényjavaslat július 1-jei hatálybalépése a közalkalmazottak nyelvpótlékára vonatkozó alkotmánybírósági határozatban foglaltakra, valamint a munka törvénykönyve már elfogadott módosítására tekintettel mindenképpen szükségesnek mutatkozik.

(18.40)

Ezért kezdeményeztük, hogy a javaslat zárószavazásának megtartására még a mai napon kerüljön sor. Ez irányú korábbi támogató döntésüket és közremûködésüket - a törvénymódosítás eddigi vitáiban - megköszönöm.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokból.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Honlap