DR. VARGA ISTVÁN (MDF): Köszönöm a szót. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Országgyûlés! Bátor és türelmes ember az, aki ma utasként felmerészkedik az Orosháza-Gádoros-Szentes között közlekedõ MÁV- szerelvényre.
Korábban sem száguldoztak a vonatok Békés megyében, de az új menetrend bevezetésével egyidejûleg a Gádoros és Orosháza közötti mintegy 10 kilométeres szakaszon - nem túlzok - 10 kilométer/óra sebességgel közlekedik a vonat, ami lényegében egyórás késést jelent naponta és rendszeresen. Ez gyakorlatilag minden munkahelyre, iskolába, orvosi rendelõbe történõ idõbeni megérkezést meghiúsít. A választópolgárok számára teljesen érthetetlen az az érvelés, miszerint 1997. május 31-jére annyira leromlott a pálya, hogy emiatt lépésben kell közlekedniük az e vonalszakaszon futó vicinálisoknak.
Információim szerint egyeseknek az a céljuk, hogy az utasoknak végképp elmenjen a kedvük a vasúti közlekedéstõl ezen a vonalszakaszon, és amikor már csak néhány ember közlekedik, jöhet az az érvelés, hogy nincs szükség az Orosháza-Szentes közötti vonalra, majd a buszok és a közúti közlekedés megoldja a térség lakosainak problémáját.
Meggyõzõdésem, tisztelt Országgyûlés, hogy nincs vita a tekintetben, hogy a meglévõ vasúti pálya komoly nemzeti érték, és hogy az elmúlt évtizedekben a szárnyvonalak megszüntetése beláthatatlan következményekkel járt a vidéken és a tanyákon élõ polgárok számára. A közúti szállítás jóval drágább, mint a vasúti, nem beszélve a környezetvédelmi szempontokról. A közúti szállítás azért sem jöhet szóba, mert az utak állapota - legalábbis itt, Békés megyében - legfeljebb a kerékpáron történõ közlekedést teszi lehetõvé.
Ezek után kérdezem államtitkár urat, hogy mit tesz az Orosháza- Gádoros-Újváros-Fábiánsebestyén-Szentes közötti vasútvonal megmaradása és korszerûsítése érdekében, mikor tudnak az utazók ezrei idõben munkába érni.
Köszönöm szépen. (Taps az ellenzék padsoraiban.)