Lotz Károly Tartalom Elõzõ Következõ

DR. LOTZ KÁROLY közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõ Úr! A MÁV Részvénytársaság veszteségeinek mérséklése érdekében több vonalon arra kényszerült, hogy csökkentse a személyszállító vonatok számát, és egyidejûleg át kellett alakítani a menetrendet, s néhány járat esetében szükségessé vált a vonatok sûrûbb megállítása is. Így lehetett elérni, hogy az utazóközönség ne kerüljön a korábbiaknál lényegesen hátrányosabb helyzetbe, és az utazási idõ se növekedjék jelentõsen. Ilyen körülmények között kifejezetten elõrelépésként és a szatmáriak érdekében tett intézkedésként értékelhetõ, hogy Budapest- Mátészalka között a múlt évi menetrendváltozást követõen növekedett a vonatok száma.

(15.50)

Míg azelõtt naponta csak két vonatpár indult a fõvárosból Mátészalkára, jelenleg három vonatpár, tehát 50 százalékos növekedést ért el a MÁV. Ez teremti meg a vasúti eljutás lehetõségét.

Ezenfelül péntekenként továbbra is közlekedik gyorsvonat az említett vonalon. A térség jobb vasúti kiszolgálása érdekében a MÁV - a menetrendi szerkezet teljes átalakításával - valamennyi irányba megoldotta Mátészalkáról a csatlakozást, ehhez új vonatokat is forgalomba állított.

Képviselõ úr interpellációjára válaszolva: nincs szó arról, hogy romlott volna a szatmári települések vasúti összeköttetése. Tudomásom szerint az utazóközönség részérõl nem kifogásolták az indulási idõket sem. Jelenleg ötóránként - 6 óra 10 perckor, 11 óra 10 perckor és 16 óra 10 perckor -

indulnak a vonatok Budapestrõl Mátészalkára, az egy évvel ezelõtti 7 óra 10 perces, illetve 15 óra 10 perces idõponttal szemben. A mai menetrend lényegesen jobban igazodik a napi munkaidõ általános befejezéséhez.

A menetidõ sem kedvezõtlen irányban változott. Sajnálom, de nem felel meg a valóságnak, hogy a beiktatott két új megállás miatt hosszabbodott volna az utazási idõ. Az elõzõ menetrend szerint a vonat 4 óra 30 perc alatt, jelenleg 4 óra 25 perc alatt teszi meg az utat. A MÁV-tól kapott tájékoztatás szerint a késések esetén az a megállapodás, hogy a mellékvonalakon induló vonatok megvárják a fõvárosból érkezõ utasokat.

Ami pedig képviselõ úr által említett levélváltásunkat illeti, most nem kívánok menetrendi vitába keveredni - ezt egyszer már megtettem képviselõ úrral. A pontos adatok a mindenkori menetrendbõl bárki számára kétséget kizáró módon kiolvashatók. Csupán annyit jegyzek meg, hogy az 1996 júniusától érvénybe lépett menetrendet az elõzõ évihez, képviselõ úr pedig a két évvel korábbihoz viszonyította. (Zaj a bal oldalon.) Amikor pedig az érkezési idõpontokat hasonlította össze, figyelmen kívül hagyta, hogy azokhoz más-más indulási idõ tartozott. (Derültség.)

A vitatott kérdéstõl eltekintve egyetértek képviselõ úrral abban, hogy a nagy távolságokon kívánatos lenne az utazási idõ további csökkentése - ez az, amivel abszolút mértékben egyetértek. Ennek feltétele a személyvonatok számának és sebességének növelése. A vasúti pályák korszerûsítésére ez évben 8,4 milliárd forintot, a jövõ évben pedig 8,6 milliárd forintot tervezünk fordítani. Ezen túlmenõen tárgyalásokat folytatunk az Európai Beruházási Bankkal, és kezdeményeztük Phare-segély igénybevételét is, amire igen nagy esélyünk van. Kedvezõ elbírálás esetén a következõ években további, mintegy 50 milliárd forinttal bõvülnek a pályahálózat fejlesztésére fordítható források.

Tisztelt Képviselõ Úr! Reményeink szerint e fejlesztésekkel megteremtõdhet a feltétele annak, hogy fokozatosan csökkenthetõ legyen a lassú jelek száma, illetve a menetidõ a MÁV legfontosabb vonalain. Addig is a rendelkezésünkre álló szûkös lehetõségek között arra törekszünk, hogy a kényszerû menetrendi változásokra az utazóközönség igényeinek minél alaposabb mérlegelésével és figyelembevételével kerüljön sor.

Köszönöm a figyelmüket, és kérem a tisztelt Házat és képviselõ urat, hogy válaszomat elfogadni szíveskedjék. (Nagy taps a kormányzó pártok padsoraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage