Lõvey László Tartalom Elõzõ Következõ

DR. LÖVEY LÁSZLÓ GÁBOR (MSZP): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõtársaim! A közelmúltban bekövetkezett súlyos, nemegyszer tragikus kimenetelû balesetek elemi erõvel hozták felszínre a társadalmunkban felgyülemlett, elégedetlenséggel vegyes igényt általában az ebtartás, különösen pedig az utóbbi idõben nagymértékben elterjedt harcikutya-tartás szabályozása iránt.

Ezeknek a viadalra kitenyésztett állatoknak, a harci kutyáknak kedvtelésbõl való tartása divattá vált. Ha még nagy pénzeket kérnek is egy-egy kölyökért, ez a divat egyre terjed. Nemcsak városban, de falun is az a módi, ha valami csupa izom, füle-farka vágott bullterrier vonszolja a jól kigyúrt izomzatú gazdit végig a falun.

Amikor arra figyelmeztettem a büszke gazdikat, hogy a harci kutyákat viadalra használják és ezt jogszabály tiltja, éppúgy, mint a tenyésztésüket, azt a választ kaptam, hogy én nem tudom jól, hogy mit lehet és mit nem, az õ kutyájuk nem pitbull terrier, hanem staffordshire terrier, és arra nem vonatkozik a tilalom.

Egyébként is innen tudom, hogy miben van a business. Na már most, ha valamiben business is van meg divat is, és még pénzünk is van rá, az még akkor is terjed, ha kormányrendelet tiltja. Ez a kormányrendelet a 15/1994. II. 1- jén kelt kormányrendelet, ami tiltja az állatviadalokat és az egyes küzdõ ebek behozatalát, valamint tenyésztését. Tiltja ugyan, de szankciót, ami a tulajdonost sújtja, nem tartalmaz. Illetõleg az a szankció, amit tartalmaz, az ezt az eredményt nem tudja elérni.

Ha cinikus akarnék lenni - de természetesen nem akarok -, azt mondanám, hogy a rendelet megszületése óta mintha még több harci eb volna látható. A bekövetkezett sajnálatos balesetek pedig szintén ez idõ óta szaporodtak meg.

Megfigyeltem, de azt hiszem más is látta, hogy a séta alkalmával nagy ívben kikerülik a gyanús külsejû kutyákat és összesúgnak mögötte, ez az a kutya, ez az a harci kutya, amirõl általában a rendeletben szó van, ami nem lehetne itt, és mégis itt van. A közösség tudja, hogy környezetében hol és ki tart harci 98 kutyát, hogy a gyerekeket hova, melyik térre, melyik utcába ne engedjék játszani, mert úgymond, nem biztonságos.

A szóban forgó harci kutyák által okozott balesetek, támadások áldozatai szinte kivétel nélkül gyerekek vagy idõs emberek, fõleg nõk. A társadalom igényli az eddiginél szigorúbb, egyértelmû és ki nem kerülhetõ szabályozást. Saját környezetük, hozzátartozóik, gyermekeik védelmében várják el tõlünk a szabályozásnak azt a módját, amely csak a szükséges, de már elégséges mértékben szab korlátokat a kutyákat tartó, állatszeretõ gazdáknak. Olyan jogszabályt várnak tõlünk, amely érdemes a bizalmukra, amelynek érvényre jutásában bizalommal vállalnak részt.

Az elõttünk fekvõ T/2675. számú, hétpárti egyetértéssel módosított törvényjavaslat a Szocialista Párt parlamenti frakciójának véleménye szerint méltó erre a bizalomra.

Engedjék meg, tisztelt képviselõtársaim, hogy néhány szóval felhívjam figyelmüket a törvénytervezet erényeire, majd pedig említést tegyek olyan kérdésekrõl, amelyekrõl nem szól a törvénytervezet. A tervezet a veszélyes ebek elleni védekezést, az állatviadalok megakadályozását állami feladatnak tekinti. És így, hogy más elõnyét a szabályozásnak ne mondjam, ne említsem, a rendészeti ügyben eljáró hatóságok e törvény erejénél fogva kapnak rendõrhatósági támogatást.

Lehetõvé teszi a tervezet, hogy a kormány a tervezetben szereplõ pitbull terriereken kívül más harci kutyák, harci kutyafajták egyedeit is mint veszélyes ebet bevonja a szabályozási körbe, és törvénymódosítás nélkül tehesse ezt, a mindkori igényekhez leggyorsabban alkalmazkodva.

A korábbiakhoz némileg hasonlóan, de kiterjedtebben tiltja a tervezet a szabályozás alá vont ebek tenyésztését, behozatalát és kivitelét, de a reklámozását is. Tartásukat engedélyhez köti, elõírja a tartós egyedi megjelölésüket, valamint a pitbull terrierek és keverékeik esetében az ivartalanítást rendeli el.

(18.50)

Lehetõséget ad a tervezet azoknak a kutyáknak a kezelésére is, amelyeket gazdájuk másodízben sem volt képes megakadályozni abban, hogy embert marjanak vagy állatnak okozzanak sérülést. Ezeket az állatokat az állat-egészségügyi szakhatóság véleménye alapján a jegyzõ veszélyesnek minõsíti, tartásukat a továbbiakban csak a veszélyes ebekre vonatkozó szigorítással teszi lehetõvé. Tilos a törvénytervezet szerint az állatok közötti viadal szervezése, ezt átveszi a törvénytervezet a korábbi szabályozásból, továbbá állatviadalra fogadás szervezése, tilos bármilyen formában közremûködni állatviadalon és az állatviadalra fogadást kötni.

A veszélyes ebeket és a veszélyesnek minõsített ebeket a jegyzõ tartja nyilván, kibõvítve az egyedi megjelölés adataival, részletesebbé téve evvel a korábbi nyilvántartást. Lehetõség nyílik így arra, hogy a sérülést okozó kutyák tulajdonosai kétséget kizáróan fellelhetõk legyenek. Lehetõséget ad a törvénytervezet arra, hogy a hatóság szigorúan járjon el azokban az esetekben, amikor a szabályokat megszegik. Az élet- és vagyonbiztonság védelme céljából az állatok védelmének és kímélésének érdekében két-, illetve háromévi szabadságvesztéssel sújtható az, aki megszegve a rendelkezéseket vétséget követ el, illetve bûntettet valósít meg. Nagy erénye a tervezetnek, hogy a példás büntetés kilátásba helyezésével a hatósági állatorvosnak vagy a jegyzõnek a közremûködésével elindítható államigazgatási eljárás kezdeményezésével bárkinek megadja a lehetõséget arra, hogy érdemi eredmény reményében léphessen fel gyermekei, hozzátartozói vagy saját maga, illetve a környezetükben élõk nyugalma és biztonsága érdekében. A teljesség igénye nélkül ennyit a törvénytervezet erényeirõl.

Tisztelt Országgyûlés! Engedjék meg, hogy szintén a teljesség igénye nélkül nagyon röviden megemlítsek néhányat azok közül a kérdések közül, amelyekkel nem foglalkozik a tervezet. Ez a tervezet nem foglalkozik az ebek közterületen való tartózkodásainak szabályaival. Ilyen például a pórázon való tartás vagy a szájkosár viselésének a szabályozása. Mint az önök elõtt bizonyára közismert, az ebtartás általános kérdéseirõl az önkormányzatoknak kell szabályokat meghatározni a helyi állattartási rendeletben.

Véleményem szerint nincsen semmi akadálya annak, hogy a törvénytervezet felhatalmazása alapján a Belügyminisztérium megfogalmazzon olyan általános ebrendészeti szabályokat, amelyek beépülve a kormányrendeletbe lehetõvé teszik az önkormányzatok állattartási rendeleteinek egységesebbé válását. 99

Nem említi a tervezet a megkötve tartott állatokkal kapcsolatos szabályokat sem. Nem ír arról, hogy milyen hosszúnak kell lenni a megkötés eszközének, nem ír arról sem, hogy egy megkötött állat pihenése hogyan biztosítható, jelen esetben megkötött kutyákra gondolok. Azért nem szól errõl a tervezet, mert az állatok tartásának és kímélésének általános szabályai a reményeink szerint hamarosan a tisztelt Ház elé kerülõ állatvédelmi törvényben lesznek részletesen leírva.

Végül szeretném elmondani, a T/2675-ös törvényjavaslat a hozzá benyújtott hétpárti módosítással jó szabályozást ígér e társadalmat erõsen megosztó kérdésben. A Magyar Szocialista Párt parlamenti frakciója támogatja ennek a törvényjavaslatnak az elfogadását. Szeretném megköszönni az elõterjesztõknek, hogy fogadták a koalíciós oldalról érkezõ módosító javaslatokat, és személy szerint megköszönni, hogy részt vehettem ebben a munkában.

Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõtársaim! Ajánlom figyelmükbe a T/2675-ös törvényjavaslatot, egy jó törvény megszületését fogja segíteni az igen szavazatuk. Köszönöm. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage