DR. LOTZ KÁROLY közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter: Elnök Asszony, Tisztelt Ház! Kedves Képviselõ Úr! A MÁV felújítási és karbantartási munkáinak ön által is említett több évtizedes elmaradása miatt, különösen 1990 óta nagyarányú sebességkorlátozásra kényszerült a MÁV. Jelenleg a teljes vonalhálózat 8817 kilométerébõl 3175 vágány kilométeren alkalmaznak lassító jeleket, ebbõl 40 kilométeren, vagyis a teljes hossz fél százalékán van 20 km/órás sebességkorlátozás. A vasútpálya rehabilitációra programot dolgoztunk ki, ebbõl az következik, hogy a következõ tíz évben folyó áron, mintegy 90 milliárdot kellene fordítani felújításra és karbantartásra. Az elsõ szakaszban természetesen a törzsvonalak felújítását készítjük elõ.
Képviselõ úr által említett Budapest-Tapolca vonalon jelenleg 33 helyen, döntõen a Budapest-Szabadbattyán között kell korlátozni sajnos a sebességet. Legrosszabb mûszaki állapotot a Budapest utáni szakasz tükrözi, ahol a felújítást már megkezdtük. A Budapest-Szombathely vasútvonalon, Székesfehérvár- Veszprém között 1998 végéig kerül sor a pálya átépítésére, és párhuzamosan megkezdõdik a villamosítás is, reményeink szerint. Így ezen az útvonalon néhány éven belül mintegy 40 perccel rövidülhet a menetidõ.
A magyar vasútvonalak több mint egyharmadán érvényesülõ sebességkorlátozás nagy-nagy tanulsága, hogy az infrastruktúra ilyen mértékû elhanyagolása nem hiba, hanem ez bûn. Ide vezetett az amortizáció kérdési kötelezettségének az elhagyása, az infrastruktúra szerepének nem megfelelõ kezelése, reális amortizációs kulcsok alkalmazásának több évtizedes elmaradása legalább 100 milliárd forintot húzott ki a vasút zsebébõl, mintegy forrás szempontjából. Ezt sajnos az elõzõ kormányzatok, többes számban, kormányzatok által hagyott legsúlyosabb öröksége a MÁV-nak.
Ezzel az új szabályozással 1996. január 1-jétõl élhet a MÁV, három év alatt áll át az új amortizációs rendszer alkalmazására, nagyon reméljük, hogy ezzel valamit be lehet pótolni, de ennek az elmaradásnak a behozása több évtizednek a feladata lesz. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormányzó pártok soraiban.)