SELMECZI GABRIELLA (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök asszony. Tisztelt Miniszter Úr! Tisztelt Képviselõtársaim! Mi, magyar állampolgárok a nagy bevásárlóközpontok elõnyeit már jól ismerjük. Jó néhány évvel ezelõtt csak vágyakozva emlegettük az egyik szomszéd ország Shopping Centerét, azt, hogy minden egy helyen van, és hogy milyen kényelmes a vásárlás. Eljött az az idõ, amikor már Magyarországon is épülnek ilyen típusú nagy bevásárlóközpontok. De vajon felkészültünk-e rá és tisztában vagyunk-e a káros hatásokkal is. Tisztelt Miniszter Úr! E kérdés aktualitását, idõszerûségét az adja, hogy nemrégiben Budaörsön - ahol jómagam is lakom - két lakossági fórum is volt ebben a témában. Budaörs már évek óta tervezi, szervezi a saját maga bevásárló központját - Shopping Cityjét - és talán most áll a legközelebb ahhoz, hogy megvalósítsa azt. A lakosság talán most döbbent rá elõször arra, hogy hátrányai is lehetnek a nagyberuházásnak, olyan káros hatásai, amelyek a kertváros lakóinak mindennapi életét alapvetõen befolyásolják. Néhány adatot engedjen meg tisztelt miniszter úr! Erre a területre naponta 15 ezer gépjármûvet várnak, mely körülbelül 8-10 ezer liter benzint fog elpufogtatni. Vajon milyen károsodást okoz ez a környezetben az emberek egészségében? A napi 15 ezer gépjármû hogyan befolyásolja a közlekedést? Elbírja-e a már így is szûk, alulfejlett úthálózat ezt a hatalmas túlterhelést?
Nagy az aggodalom, hogy a káros hatások miatt csökken a lakások értéke. A helyi kisvállalkozók, kisiparosok és kereskedõk pedig félnek, hogy tönkremennek a nagy konkurencia megjelenése miatt. Ez csupán pár felvetés volt a budaörsi lakosok kételyeit illetõen. Olyan országokban, ahol már bõven van tapasztalat, ott szigorították az elõírásokat. Például Franciaországban már maximálták a bevásárlóközpontok nagyságát, pontosan az elõbb említett problémák miatt.
Tisztelt Miniszter Úr! Két kérdésem van önhöz. Szándékozik-e ön szigorítani a környezetvédelmi és közlekedési jogszabályokon, elõírásokon annak érdekében, hogy a helyi lakosok fokozottabb védelemben részesüljenek? Másik kérdésem pedig, hogy mi az oka annak, hogy a meglévõ jogszabályokon - ha jól tudom akkor a másik minisztérium puhított -, konkrétan felmentést kapott Budaörs egy olyan ágazati szabály alól - illetve a beruházás egy olyan ágazati szabálya alól -, amely a csomópont kialakításánál a minimális távolságot írja elõ? Várom a válaszát, tisztelt miniszter úr. (Általános taps.)