SASVÁRI SZILÁRD (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Ház! Hölgyeim és Uraim! Elöljáróban szeretném önöket emlékeztetni arra, hogy mi volt a Nemzeti Kulturális Alapnak az eredeti célja. Az 1. § így szól: "A nemzeti és egyetemes értékek létrehozásának megõrzése, valamint hazai és határon túli terjesztésének támogatása érdekében az Országgyûlés Nemzeti Kulturális Alapot létesít."
E törvényjavaslat eredeti céljának akkor tud megfelelni, hogyha elegendõ forrás áll rendelkezésére. A Fidesz-Magyar Polgári Párt támogatni tudja a törvényjavaslatnak azt a pontját, azokat a felsorolásait, amelyekben a források bõvítésére tesznek javaslatot. Tesszük ezt azért, mert ebben a pénzéhes és pénz nélküli világban a kultúrára sajnos nehéz idõk járnak. S hadd hozom fel példaként a legutóbbi eseményt, amelyik ezen a területen volt, bár nem országos eseményként tartható számon; mégpedig azt, hogy Demszky Gábor fõpolgármester a Thália társulatát egy költségvetési döntéssel meg kívánja szüntetni. Olyan színészeknek a munkásságáról és mûvészi alkotásairól van szó - hogy néhány nevet mondjak -, mint Kubik Anna, Gáspár Sándor, Törõcsik Mari, Eperjes Károly, Hirtling István, Mécs Károly - és még sorolhatnám. Egy olyan világban tehát, ahol nincs - vagy azt mondják, hogy nincs - elegendõ pénz a kultúra támogatására, azt gondolom, hogy mindenképp támogatni kell minden egyes politikai pártnak a kultúra forrásainak bõvítését.
Hozzá kell azonban tennem, hogy ennek a bõvítésnek nemcsak a bõvítési oldalát kell megvizsgálni, hanem az elosztási oldalát is. És ebben az elosztási oldalban figyelembe kell venni a személyes döntéseket és a személyi döntéseket is egyaránt.
(17.40)
Ahogy Demszky Gábornak ez volt a személyi döntése, hogy a Thália társulatának mennie kell, úgy az olyan személyi döntéseket is nagy relevanciával kell figyelemmel kísérnünk, mint ami a kuratóriumban történik, azokban a szakkuratóriumokban tehát, amelyek a Nemzeti Kulturális Alapot kezelik.
Azt gondolom, hogyha ez a törvényjavaslat egy új konstrukciót hoz létre - és itt hadd utaljak a KDNP-s képviselõ úr hozzászólására -, akkor ebben az új konstrukcióban valószínûleg új vezetõ is kell, hiszen egy ettõl eltérõ mûködési rendben feladatot vállaló személy nem feltétlenül alkalmas egy új szervezetben, egy új szervezeti felállásban új munka elvégzésére. Mondom ezt azért is, mert sajnos a szakkuratóriumok különbözõ jelölési procedúráiban már kaptam olyan jelzéseket, hogy a szakmai egyeztetések során kialakult személyi javaslatokat nem veszik figyelembe, illetve olyan válaszleveleket küldenek számukra, amiben jelzik, hogy akkor tudják figyelembe venni, ha és amennyiben a miniszternek tetszõ nemzetközi szaktekintéllyel bíró személyeket fognak jelölni. Azt gondolom, minden téren fontos a nemzetközi szaktekintély. Ebben az esetben azonban azt gondolom, hogy a Nemzeti Kulturális Alapnak azon szakmák szempontjait kell figyelembe vennie, amelyek ebben az országban vannak, és amelyek képviselõi úgy gondolják, hogy az adott személy alkalmas egy-egy szakkuratórium elnökségének betöltésére.
Végezetül beszédem második részében arról szeretnék szólni, hogy egy adott területen az elosztást tekintve mely szempontok azok, amelyek egyensúlytalanságokhoz vezethetnek. A folyóiratokra kiosztott pénz elosztása során - ami 100 millió forint volt - a szakkuratórium döntést hozó testülete a következõ szempontokat vette figyelembe. Megvizsgálta a támogatást kérõ kuratóriumok múltját, hatókörét, megjelenésük gyakoriságát és hivatkozásokban lemérhetõ szakmai minõséget. Azt gondolom, ezek mindenképpen helyes szempontok. Azonban ha nem tekintünk el attól - márpedig azt gondolom, nem szerencsés eltekinteni -, hogy a Magyarországon megjelenõ különbözõ orgánumoknak milyen múltja volt és milyen múltja volt lehetséges, egyáltalán a létezése lehetséges volt-e, tehát ha ettõl nem tekintünk el, akkor mindenképpen egy másfajta helyzet kell hogy bekövetkezzen a döntések után.
Gondolom ezt azért, mert más lehetõséggel indul egy új lap, mással egy folyóirat, és más-más lehetõséggel bír egy már létezõ lap vagy egy évtizedek óta létezõ lap. Az elbírálás során elõnyt élveztek mindazok, akik vagy saját lábukon álltak meg, vagy van gazdájuk, vagy vannak támogatóik. Azt gondolom, jó, hogy van a kultúrának támogatója, jó, hogy van a kultúrának gazdája. Nem politikai éllel mondom, jónak tartom azt, hogy folyóiratok kapnak támogatást a Soros Alapítványtól, hogy folyóiratok kapnak támogatást a József Attila Alapítványból. Azt gondolom viszont, hogy ennek a Kulturális Alapnak egyik feladatává kell tenni, hogy a nem baloldali vagy nem liberális dominanciájú vagy beállítottságú sajtóorgánumok is kapjanak támogatást. Tehát azt gondolom, hogy amikor az amerikai külügyminisztérium úgy fogalmaz, hogy az írott sajtó területén viszonylag széles körû annak függetlensége, akkor ebbe a fogalomba számomra az is beleértendõ és beleveendõ, hogy a Nemzeti Kulturális Alap megfelelõ testületeinek megfelelõ eljárásában nagyobb támogatottságot kellene élveznie azoknak a sajtóorgánumoknak, amelyek nem baloldali vagy nem liberális dominanciával vagy beállítottsággal bírnak.
Egyetértek mindazokkal, akik úgy fogalmaznak, hogy mûhelyek és személyek egyensúlya szükséges a sajtóvilágban, és egyetértek azokkal az értékelésekkel is, amelyek azt mondják, hogy ma Magyarországon az írott és elektronikus sajtóban baloldali dominancia van. Ez a dominancia sokféleképpen értelmezhetõ. Értelmezhetõ úgy is, hogy kizárólagosságra törekvõ hatalmi irányultságról van szó. Értelmezhetõ úgy is, hogy tényként van leírva. Ezzel nem azt mondom, hogy minden egyes újságíró, minden egyes sajtóorgánum, de azt mondom, hogy arányaiban valóban ez a helyzet. A MÚOSZ elnöke, azt gondolom, nem ok nélkül fogalmazott úgy, hogy Magyarországon sajtószabadság van, de a sajtó szabad mûködésének számos korlátja van. Ilyen korlátnak tartotta azt is, hogy néhány cikkben, írásban bizonyos politikai vagy gazdasági erõk által történõ elõzetes letiltás történik. Ez is a sajtó szabad mûködésének egyik leírása, és ezzel is egyet lehet érteni.
Összegzésül tehát azt szeretném mondani önöknek, hogy támogatni tudjuk ezen törvényjavaslatban szereplõ, a források bõvítését célzó módosító indítványt. Módosítást kívánunk tenni arra nézve, hogy ezek a plusz bevételi lehetõségek nagyobb mértékben szolgálják a vélemények egyenjogúságát, és erre teszünk a Fidesz-Magyar Polgári Párt nevében módosító indítványt. Kérem a tisztelt elnök asszonytól, hogy az általános vita lezárása úgy történjen meg, hogy a holnapi nap folyamán benyújtjuk ezeket a módosító indítványokat. Köszönöm szépen a figyelmüket.