Birta Sándor Tartalom Elõzõ Következõ

BIRTA SÁNDOR, az önkormányzati és rendészeti bizottság elõadója: Elnök Úr! Tisztelt Országgyûlés! Az önkormányzati és rendészeti bizottság szerdai ülésén megtárgyalta a T/1912. számú törvényjavaslatot. A szakemberek és a képviselõtársak egybehangzó véleménye alapján ennek a törvényjavaslatnak a Ház elé kerülését több oldalról is támogatni kell.

A törvényjavaslat idõszerûségét és szükségességét sem a képviselõtársak, sem a szakemberek nem vitatták. Egyben megállapodtunk: hogy ez a törvényjavaslat nem valamiféle csodafegyver, hanem döntõen eljárási törvény. Nem csõdrõl van szó - ahogy megállapodtunk az önkormányzati bizottsági ülésen. Itt csak fizetésképtelenségrõl beszélhetünk, hiszen az önkormányzatok ez alatt az idõszak alatt is megkapják az 1/13 részeket, megkapják a tákiszokon keresztül, így a kötelezõ feladatokat teljesíteni tudják.

Vita alakult ki a képviselõtársak között az eljárás hosszúságára vonatkozóan. Fideszes képviselõtársam véleménye szerint ez az idõszak hosszú; mi, gyakorló polgármesterek azt mondjuk, hogy ezen az idõszakon lehetne rövidíteni, hiszen a fizetésképtelenség már látszik az önkormányzatoknál korábban is és az a hatvan nap, ami a törvénytervezetben is szerepel, elõtte is számon kérhetõ.

A törvénytervezetnél lényeges, hogy két szakaszra bomlik, és remélhetõleg az elsõ szakasz lett a döntõ, amikor megegyezés születhet az önkormányzatok és a szállítók között. A második szakasz már kényelmetlenebb, amikor a vagyonfelosztásra kerül sor.

Itt is több vitás kérdés merült fel, hiszen különbséget kell tennünk kis, közepes és nagy önkormányzatok között.

A nagyobb önkormányzatok között nyilvánvalóan lesz lehetõség vagyonfelmérésre, vagyonértékesítésre, míg a kis önkormányzatoknál nincsenek olyan vagyontárgyak, amelyeket értékesíteni lehet. Ezért is tartjuk hosszúnak azt az idõt, amit a törvénytervezet a megindítástól meghatároz.

Képviselõtársaimmal azt állapítottuk meg, hogy ez a törvényjavaslat három szakaszra bontható. Szükséges és nagyon jó dolog a megelõzõ szakasz, hiszen a törvényjavaslat életbelépésekor remélhetõleg több önkormányzat átgondoltabban fog gazdálkodni. A második szakasznál többen hiányolták a szankcionálás lehetõségét, amely a törvénytervezetben nem szerepel. Azokra az esetekre gondolunk, amikor az elõzõ önkormányzat olyan hiteleket vett fel, amelyeket most az új önkormányzat már nem tud megfelelõen törleszteni. Nyilvánvalóan lehetõség lett volna a törvényjavaslatban erre is gondolni.

Remény van arra, hogy e törvényjavaslat jóváhagyásakor az önkormányzatokat mindenképpen egy átgondoltabb gazdálkodásra ösztönözze, s elõfordulhat - remélhetõleg elõ is fog fordulni -, hogy nem bújhatnak ki majd az önkormányzatok az adósságrendezési eljárás alól sem. Az elõzõ idõszakban több esetben elõfordult, hogy olyan hiteleket vettek fel az önkormányzatok, amihez nem volt megfelelõ saját erejük, és így hátrányt is szenvedhetnek azok a szállítók, bankok, akik hiteleztek az önkormányzatoknak. Mindenképpen az lenne a jó, ha az önkormányzatok egységesen gazdálkodhatnának, és nem kerülne sor arra - ahogy a miniszteri expozéban is elhangzott -, hogy a költségvetés nyújt segítséget azoknak az önkormányzatoknak, akik az elõzõ idõszakban felelõtlenül gazdálkodtak.

Összességében az önkormányzati bizottságnak az volt a véleménye, hogy ez a törvényjavaslat általános vitára alkalmas. Köszönöm szépen. (Taps.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage