Világosi Gábor Tartalom Elõzõ Következõ

DR. VILÁGOSI GÁBOR belügyminisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! A tûz elleni védekezést, mint a települések egyik legrégebbi feladatát, az 1991. évi úgynevezett hatásköri törvény - az 1991. évi XX. törvény - a települési önkormányzatokhoz rendelte. Ennek megvalósítása érdekében - hozzáteszem, hogy sajnos, többéves késéssel -, a Magyar Köztársaság 1995. évi költségvetésérõl szóló 1994. évi CIV. törvénye felhasználási kötöttséggel járó állami támogatást állapított meg, 1995. július 1-jei hatállyal, a hivatásos önkormányzati tûzoltóságot fenntartó önkormányzatok részére.

A költségvetési törvény végrehajtása, azaz a hivatásos önkormányzati tûzoltóságok zökkenõmentes átadás-átvétele, a mûködõképesség fenntartása szükségessé teszi az 1973. évi 13. törvényerejû rendelet módosítását. A törvényjavaslat az önkormányzati tûzoltóságok fenntartását és mûködtetését az illetékes önkormányzatok hatáskörébe kívánja utalni. Ugyanakkor az anyagi eszközök összehangolt, arányos és hatékony felhasználása érdekében a létesítéssel és a fejlesztéssel kapcsolatos költségek fedezetét változatlanul a Belügyminisztérium útján biztosítaná a központi költségvetés.

Hasonlóan garanciális célokat szolgálnak a további módosítási javaslatok is, amelyek a kormány hatáskörébe utalják az egyes hivatásos önkormányzati tûzoltóságok legkisebb létszámának és mûködési területének meghatározását.

Pontosítani kívánja a törvényjavaslat a fõvárosi tûzoltóság jogállását, valamint az önkormányzatok tûzoltási és mûszaki mentési kötelezettségét. Ennek megfelelõen a fõvárosban egységes önkormányzati tûzoltóság mûködne, és az önkormányzatok közül csak azokra hárulna tûzoltási és mûszaki mentési kötelezettség, amelyek készenléti szolgálattal rendelkezõ tûzoltóságot mûködtetnek.

A törvényjavaslathoz benyújtott módosító javaslatok közül a kormány támogatja a Lezsák Sándor T/1046/6. számú módosító javaslatában foglaltakat, amelyek pontosítják, egyértelmûbbé teszik a törvényjavaslat szövegét, azaz mindenhol pontosításra kerül, hogy hivatásos önkormányzati tûzoltóságról van szó.

Nem támogatja ugyanakkor a kormány Rusznák Miklós több módosító javaslatát. Indokaim az alábbiak: a tûzoltási, mûszaki mentési és az ezekhez kapcsolódó tûzvédelmi technika tervezésének, fejlesztésének, ellenõrzésének, felülvizsgálatának és javításának követelményeit és szervezeti rendszerét jelenleg a tûzoltóság belsõ rendelkezései szabályozzák. A javaslat éppen a mindenkire egyaránt irányadó követelmények meghatározásához szükséges felhatalmazást kívánja biztosítani a belügyminiszter számára. A mûszaki követelmények magas színvonala iránti igény indokolja az említett tevékenységek tekintetében a szervezet meghatározására való felhatalmazást.

(18.50)

Alapvetõ, mellõzhetetlen közérdek a tûzoltóság mûködõképességének fenntartása. A létesítés, fejlesztés során a megfelelõ összehangoltság, az arányos fejlesztés csak a rendelkezésre álló, egyébként sajnos szûkös eszközök központosított felhasználásával biztosítható.

A tûz elleni védekezésrõl szóló új, korszerû törvényi szabályozás megalkotásáig a szervezeti rendszer átalakításával együtt járó nehézségek áthidalása céljából mindenképpen indokolt, hogy a mûködési alapelveken, szervezési normákon túl a kormány jogosult legyen a létesítés, fenntartás, átszervezés, megszüntetés alapelveinek, valamint az önkormányzati tûzoltóságok legkisebb létszámának megállapítására.

E jogosultság hatékonyabban biztosítja a helyi érdekeken túlmutatóan a nagyobb területre kiterjedõ kötelezõ közszolgáltatási feladat eredményes ellátását. A javaslat a jelenlegi helyzethez igazodóan azon települési önkormányzatok részére határozza meg a tûzoltást és a mûszaki mentést mint kötelezõ közszolgáltatási feladatot, ahol készenléti szolgálattal rendelkezõ, hivatásos önkormányzati tûzoltó-parancsnokságok mûködnek. Ahol ilyen nincs, ott nem lehet kötelezõvé tenni a feladat ellátását. Mûködési terület csak akkor jelölhetõ ki, ha annak feltételei adottak. A feltételek megteremtése, készenléti szolgálat létrehozása esetén a mûködési terület módosítható.

A fentiekben reflektáltam a módosító indítványokra, illetve indokoltam, hogy Rusznák képviselõ úr módosító indítványait miért nem fogadta el a kormányzat.

Tisztelt Országggyûlés! Úgy vélem, hogy megfelelõen indokoltam a jelen szabályozás szükségességét és talán azt is, hogy a tûzvédelemre és a tûzoltóságra új, korszerû és átfogó törvény kell hogy készüljön. A közel negyed százada hatályba lépett törvényi szintû szabályozás már nem alkalmas arra, hogy a kor és a szakma követelményeinek megfeleljen. Erre figyelemmel az új tûzvédelmi törvényjavaslat kidolgozása megkezdõdött, és azt az év második felében kívánja a kormány az Országgyûlés elé terjeszteni.

Mindezek alapján kérem a tisztelt Országgyûlést, hogy az átmeneti jellegû, szükséges módosító törvényjavaslatot fogadja el.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage