DR. FODOR GÁBOR mûvelõdési és közoktatási miniszter: Köszönöm szépen. Megpróbálok Pokorni Zoltán kérdésére válaszolni, s nem a kommentárjára, amit egy elõzõ kérdezõéhöz fûzött hozzá.
Elõször is a következõt hadd mondjam el. Valóban kiadott a minisztérium egy közoktatás-fejlesztési stratégiát. Ezt a stratégiát vitára bocsátottuk azzal a szándékkal, hogy véleményeket kérjünk errõl, és ezen vélemények hatására átdolgozzuk. Ez megtörtént. Tehát a vélemények beérkeztek, és az átdolgozás elindult. Szó sincs tehát arról, hogy levettük volna a napirendrõl: a koncepció él, a stratégiát helyesnek tartjuk, annak az alapelveit is helyesnek tartjuk. Viszont úgy gondoljuk, a vita megtanított minket arra, hogy bizonyos dolgokat meg kell benne változtatni, és ki kell egészíteni hiányzó fejezetekkel.
Ezek fognak megtörténni, és szeretnénk, ha õsszel le tudnánk zárni a stratégia vitáját is. Erre készülünk.
Egyébiránt pedig: az oktatási törvény módosítása részben ebbõl a stratégiából olvasható ki, de részben a kormányprogramból. Tehát mindaz, ami ismert idáig, amiket elmondtunk, alapvetõen meghatározzák azt a koncepciót, aminek a mentén a közoktatási törvény átalakítása zajlik.
Hogy csak néhányat mondjak ezek közül: például
az iskolák követelményrendszerére vonatkozó elõírások, megszüntetve a kerettantervek elkészítésének és kiadásának lehetõségét, ezek ugyancsak a kormányprogramból kiolvashatóak;
egyértelmûvé tenni, hogy a községi, városi, fõvárosi, kerületi önkormányzatok feladatellátási kötelezettsége a tankötelezettség végéig szól;
növelni a középiskolai oktatásban részt vevõ tanulók arányát annak érdekében, hogy a megszerzett tudás birtokában javuljon a tanulók munkábaállási lehetõsége;
megszüntetni a beavatkozás lehetõségét az iskolák életébe, ez a tankerületi oktatási központok ügyére vonatkozik;
a törvényt áttekinteni abból a szempontból, hogy összhangban áll-e a Magyar Köztársaság alkotmányával;
érvényre juttatni a Magyar Köztársaság által kihirdetett nemzetközi egyezményeket, itt különösen a gyermekek jogairól szóló egyezményt mondhatnám, és sorolhatnám tovább azokat a pontokat, amelyek a fõ kereteit adják a közoktatási törvény módosításának.
Tehát létezik koncepció, ismert a stratégia. Ezzel párhuzamosan szeretnénk a törvényt megalkotni, annak a módosítását. Ehhez egyébként ezúton is köszönöm a képviselõ úr hozzájárulását is. Hiszen ugyan élesen kritizál minket, de nagyon sok hasznos javaslatot tesz. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti képviselõk padsoraiban.)
(14.30)