Szõdi Imre Tartalom Elõzõ Következõ

SZÕDI IMRE, a környezetvédelmi bizottság elõadója: Elnök Úr! Tisztelt Ház! E késõi órában engedjék meg, hogy röviden összefoglaljam a környezetvédelmi bizottság állásfoglalását.

A környezetvédelmi bizottság két alkalommal is tágyalta az egyes helyi közszolgáltatások kötelezõ igénybevételérõl szóló törvénytervezetet, és igyekezett a címben szereplõ "kötelezõ" szót is komolyan venni. Az indoklásban szerepel - amellyel egyetértett a bizottság -, hogy a törvényjavaslat célja a helyi önkormányzati feladatkörbe tartozó, településtisztaság és közszolgáltatás útján megvalósuló közfeladatok ellátásának elõsegítése és az ahhoz szükséges törvényi feltételek pótlása.

A bizottság egyetértett abban is, hogy az önkormányzatok a helyi szabályozásban kellõképpen vannak önállósítva, tehát a helyi sajátosságoknak megfelelõen tudják kialakítani szempontjaikat. A bizottsági módosító javaslatok tárgyalásánál szempontként vettük figyelembe, hogy az a környezetvédelmi törvénnyel, amely jelenleg tárgyalás alatt van, kellõ összhangban legyen, illetve az önkormányzati törvénnyel való összhangját is megteremtjük.

Ennek kapcsán vetõdött föl a preambulumnak megfelelõen, hogy az önkormányzati törvénnyel összhangban legyen a településen belül a köztisztasággal és a településtisztasággal összefüggõ szó, amelyet bizottságunk a kapcsolódó javaslatok alapján kiegészített az élet- és vagyonbiztonsággal. Fontosnak tartjuk ezt azért, mert az önkormányzati törvényben is úgy lett meghatározva, hogy külön szerepelt a köztisztaság és külön a településtisztaság. Bár egyetértünk az elõterjesztõnek azzal a véleményével, hogy az utca embere a településtisztaság alatt elsõsorban a szilárd hulladékkal kapcsolatos tisztaságot érti, holott ez valójában a köztisztasággal összefüggõ fogalom jelenlegi értesüléseink szerint.

(21.00)

A bizottság 19-én megtárgyalta mind a huszonöt módosító javaslatot, melynek során élénk vita alakult ki. A bizottság megállapította, hogy a módosító javaslatok segítik a törvénytervezet minél jobb megvalósulását.

Fontosnak tartottuk, hogy a 1. § (1) bekezdésében a helyi önkormányzat a rendeletében meghatározott módon, a helyi közszolgáltatás igénybevétele útján köteles gondoskodni. Ez alatt azt értjük, hogy végül is ez egy kötelezõ valami. Ehhez képest felpuhításnak érezték a bizottság tagjai azt, ami a 1. § (2) bekezdésében van megfogalmazva, hogy nem kötelezõ, illetve a jegyzõ felhívására kell bemutatni azokat a szerzõdéseket, amelyeket mással köt a tulajdonos, illetve azok, akik a szolgáltatást mással szeretnék elvégeztetni. A bizottság e véleményét is indokolja az, hogy a huszonöt módosító javaslat közel egyharmada, mintegy nyolc érkezett ehhez a törvénytervezeti ponthoz.

A bizottság ezen túlmenõen fontosnak tartotta azt is, hogy a 2. §-ban - ahol "a helyi önkormányzat rendeletben állapítja meg" fejezet szerepel - tegyen javaslatokat, ajánlásokat, elsõsorban a versenyeljárást helyezze be a lehetõségek közé; valamint fontosnak tartottuk azt is, hogy a szakvállalkozók kellõ hangsúlyt és lehetõséget kapjanak arra, hogy az elkövetkezendõ idõszakban meghatározásra kerüljön, ki a szakvállalkozó.

A bizottság összességében több olyan határozatot hozott, melyekkel az önkormányzati bizottság nem értett egyet. A bizottság a módosító javaslatok közül három kapcsolódó módosító javaslatot kíván beadni, melyeket a mai nap folyamán megfogalmazott, de még nem kerültek beadásra. Ezért én is kérem tisztelettel elnök urat, amennyiben mód és lehetõség van rá, engedélyezze, hogy a bizottság - mint a törvényjavaslattal foglalkozó bizottság - holnap délelõtt adja be kapcsolódó módosító javaslatait. Köszönöm.

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage