TULOK ANDRÁS, a gazdasági bizottság elõadója: Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Asszony! Köszönöm a szót. Engedjék meg, hogy a gazdasági bizottság elõadójaként a közbeszerzésekrõl szóló T/645. számú törvényjavaslathoz érkezett nagy számú módosító javaslat bizottsági elfogadásának vagy elutasításának indokolását megtegyem.
A közbeszerzési törvény egyike azon kevés törvénynek, amely széles körû és megalapozott szakmai elõkészítés után, több mint ötven érdekképviseleti és szakmai szervezet véleményét beépítve, parlamenti pártok által támogatva, köztámogatásban részesítve került általános vitára.
A törvényjavaslattal kapcsolatos nagyfokú köztámogatás ellenére is 169 módosító javaslatot nyújtottak be igen tisztelt képviselõtársaink. Bizottságunk aszerint véleményezte a javaslatokat, hogy mennyire felelnek meg a tövényjavaslat céljainak, szellemiségének, az államháztartási reform szükséges lépéseinek. Azaz: biztosítják-e a közpénzekbõl beszerzett javak minõségét, a beszerzés átláthatóságát, a verseny tisztaságát, a korrupció megfékezését, a hazai gyártók átmeneti védelmét, a közpénzek hatékony felhasználását.
E szempontok figyelembevételével nem támogattuk azokat a módosító javaslatokat, amelyek a tisztességes verseny alapelveit sértik, nem harmonizálnak a törvényjavaslat más paragrafusával, amelyeknél világosabban megfogalmazott szövegrész került benyújtásra, amelyek lassítják az eljárást és veszélyeztetik a hatékony megvalósulást.
Következésképpen bizottságunk támogatott minden olyan módosító javaslatot, amely a közbeszerzésekben a verseny tisztaságát erõsíti, gyorsítja az eljárást, a hatálybalépést elõbbre hozza és megakadályozza újabb apparátus létrejöttét, a nem termelõ szféra további bõvülését.
A módosító javaslatokból kialakított bizottsági vélemény részletezésének igénye nélkül engedje meg a tisztelt Ház, hogy két dologra kitérjek. Egyik a közbeszerzések tanácsa, illetve a mellette mûködõ döntõbizottság létrehozásának elhagyására tett javaslat, amelyet az alkotmányügyi, a költségvetési, az európai integrációs ügyek és a foglalkoztatási bizottság nem támogatott, a gazdasági bizottság viszont igen. Ezt szeretném indokolni és ehhez kérném tisztelt figyelmüket.
Az elmúlt 45 év alatt a túlméretezett intézményrendszer hatalommá nõtte ki magát. Ma az állóeszközök mintegy 30-35 százalékát a nem anyagi javak birtokolják, a létszám több mint 25 százaléka a nem anyagi javakban, ágakban dolgozik. Irracionális struktúránkban Parkinson törvénye szerint az íróasztal íróasztalt szült. Ezen az áldatlan, irracionális állapoton kíván már változtatni a kormány március 12-ei intézkedéscsomagja, amely a nemzet jövedelmébõl az anyagi ágak felé igyekszik átcsoportosítani az intézményrendszerek költségvetésébõl. A gazdasági bizottság e gondolkodásmódjával támogatja Keller László képviselõtársunk módosító javaslatát, hogy ne hozzuk létre a Közbeszerzések Tanácsát és a mellette mûködõ döntõbizottságot, figyelembe véve a közpénzekkel való takarékoskodást, az újabb apparátus létrehozásának elkerülhetõségét. A feladatok átcsoportosításával a közbeszerzési törvény céljai nem sérülnek.
A másik módosító javaslat, amire kitérek, a törvény hatálybalépésének ideje. 1996. január 1-je helyett - az elõzõ gondolkodásmenetet figyelembe véve, ha elmarad az új intézmény felállítása - , júliustól már az új törvény szerint lehetne eljárni. Így már akár a II. félévben 5-10 milliárd forint lehetne megtakarítható. Bizottságunk egyedül maradt álláspontjával, de kérem az igen tisztelt képviselõtársakat, szavazáskor vegyék figyelembe álláspontunkat. Köszönöm szíves türelmüket. (Taps.)