Kósa Lajos Tartalom Elõzõ Következõ

KÓSA LAJOS (Fidesz): Elnöknõ! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselõtársak! Különös helyzet állt elõ a privatizációs törvény mostani szakaszában. A privatizációval megbízott tárca nélküli miniszter úrtól a frakcióvezetõk megkapták annak az egybeszerkesztett szövegváltozatnak az anyagait, amely a kormány mostani hivatalos véleményét tükrözi, azonban ez egyelõre, legjobb tudomásom szerint nem számozott anyag. Éppen ezért, hogyha egy ellenzéki képviselõ a kormányzat jelenlegi álláspontjához képest szeretne módosításokat beadni, és nem a novemberi állapothoz képest, amit még egy más miniszter terjesztett be, akkor meg kell fontolnia azt az esetet, hogy a Suchman úr által elküldött anyagot saját nevén adja be módosító indítványként, pusztán azzal a szándékkal, hogy ez számozott anyaggá váljék, és a módosítást ehhez képest lehessen beadni, hiszen egy nem számozott anyaghoz nem lehet módosítást tenni.

Tehát a mai helyzet ebben az értelemben egy kicsit furcsa, én azonban remélem, hogy a miniszter úr által a képviselõknek elküldött anyag módosításként még kedd elõtt megjelenik a számozott iratok között, és az ebben az értelemben benyújtott módosítások szintén élõ módosítások lesznek akkor. Majd ebben az értelemben ezt a kis malõrt mindenképpen célszerû tisztázni.

Tekintettel arra, hogy a múlt héten a frakcióm nevében mondtam egy összefoglaló véleményt, nem szeretném ezt megismételni, véleményünk szerint azonban a ma megkapott anyag mégis csak kíván néhány megjegyzést.

Részletesen tárgyalja ez az anyag azt, hogy a kormány mely célok érdekében kívánja megvalósítani az állami vagyon privatizációját. Ezek a célok a dolog természeténél fogva részben egymással ellentmondóak. Nem is ezzel van a probléma. Én szeretnék egy dolgot kiemelni, amit mi nagyon fontosnak tartunk.

Úgy gondoljuk, a privatizáció folyamata Magyarországon egyúttal alkalmas arra, hogy a magyar tõkepiaci intézményrendszert erõsítse. A magyar tõzsde soha nem lesz a világon komolyan vehetõ tõzsde akkor, ha a stratégiai ágazatok magyar cégeinek részvényei nem szerepelnek ezen a tõzsdén. Ha ez a szándék a kormány irataiban tükrözõdik, ezt mindenképpen üdvözlendõnek tartjuk. Magyarul: mi azt gondoljuk, meg kellene fontolni, hogy a magyar tõkepiaci intézményrendszer megerõsítése céljából mely stratégiai ágazatok, mely nemzetközi érdeklõdést kiváltó vállalatok tõzsdei értékesítése lehetne az az akció, amely ezeket az intézményeket erõsíti. Éppen ezért, túl más célokon is, szerettem volna hozzátenni: fontosnak tartjuk azt, hogy a magyar tõzsde ilyen értelemben valamilyen kormányzati segítséget kapjon saját súlyának megteremtéséhez.

Egyébként is a vállalatok mûködésének érdekében jónak gondoljuk azt a privatizációs elgondolást, miszerint a privatizáció során a kormány jelentõsen támaszkodik a tõkepiaci intézményrendszerre.

Üdvözöljük, hogy a kormány új anyagában megjelent az ellenõrzés, és fontos helyeken módosult az elképzelések halmaza. El tudjuk fogadni azt, hogy a kormány a létrehozandó új szervezet felügyelõbizottságába az ellenõrzésnek azt a paritásos elgondolását valósítsa meg, ami a törvényben le van írva. Úgy gondoljuk, hogy ezen még lehet egy picit erõsíteni, de üdvözlendõnek tartjuk azt, hogy az ellenõrzés ilyen vonatkozásban is bekerült a törvénybe.

Hasonlóképpen ezt a célt szolgálja az, ami úgy jelenik meg a törvényben, hogy egyes privatizációs ügyekben a parlament a plenáris ülés elé hozhatja a kérdés megtárgyalását, amennyiben a képviselõk 20 százaléka ezt kezdeményezi. Úgy gondoljuk, hogy bár ezek a dolgok rejtenek veszélyt magukban, de mindenképpen egy olyan biztosíték lehet, ami garanciáját jelenti a privatizáció ellenõrizhetõségének, hiszen a parlament munkáját érintõ ellenõrzõ kérdések a privatizációs törvénynek értelemszerûen nem lehetnek a tárgyai. Így például az esetlegesen felállítandó privatizációs parlamenti bizottság nem szerepelt ebben a törvényben, hiszen ilyen nincs.

Néhány szót szeretnék a stratégiai ágazatok privatizációjával kapcsolatban elmondani önöknek. Elsõsorban azt: kívánatosnak gondoljuk, hogy a kormány képviselõi kezdeményezésre köteles legyen a parlament elé hozni a stratégiai ágazatok privatizációját, tehát ezt valamilyen formában a törvényjavaslatba be kellene építeni. Módosító indítványaink ilyen vonatkozásban mindenképpen a Ház elé kerülnek. Azért tartjuk ezt fontosnak, mert a stratégiai ágazatok privatizációja hosszú távra helyezi az ország gazdaságát egy meghatározott vágányra, és úgy gondoljuk, ilyen döntéseket csak akkor lehet meghozni, hogyha világos a parlamenti képviselõk elõtt, hogy a kormány egy meghatározott stratégia szerint cselekszik, és ennek a keretében privatizálja ezeket a vállalatokat; ez a stratégia pedig a parlament által megvitatott, és a parlamenti többség által olyannak ítéltetett, amely a nemzetgazdaság egészének érdekeit szolgálja.

A kárpótlási jegyek privatizációs ellentételét vagy kínálatát megteremtendõ, módosító javaslatainkat benyújtottuk a törvényhez. Úgy gondoljuk, a privatizációs jegyek mostani tulajdonosainak kell valami minimális törvényi garancia arra vonatkozóan, hogy valóban megjelenik az a privatizációs kínálat, ami az õ kárpótlási jegyeiket ilyen értelemben egy picikét felértékeli, hiszen a mai mozgások a kárpótlásijegy-árfolyamban világosan tükrözik azt a folyamatot, hogy ez ma pusztán egy papír, minden politikai ígéret ellenére.

Különösen fontosnak tartjuk ezt a módosítást azért, mert egyébként a mostani kormány és a miniszterelnök is elkötelezte magát ebben az ügyben egy korábbi megnyilatkozásában. Azonban nyilvánvaló, hogy ez a javaslat csak bizonyos garanciákat tud beépíteni a törvénybe. Ugyanis nem akarunk olyan determinizmust a törvénybe beiktatni, amely teljesen kívül hagyja a gazdaságpolitikai, az üzleti és a bevételi szempontokat.

Nagyon remélem, hogy a privatizációs törvényjavaslat általános vitájának lezárulásával a részletes vita már jóval gyorsabban lebonyolódik a Ház elõtt, mert a Fidesznek az a véleménye, hogy a privatizációs törvényjavaslatot mielõbb el kellene fogadnia a Háznak, mert a privatizációban lépni kell. A nemzetgazdasági érdek mindenképpen az, hogy a privatizáció ne akadjon meg, folytatódjék.

A költségvetési törvényben szerepel a 150 milliárdos privatizációs bevétel. Ezt akkor lehet teljesíteni, hogyha a privatizáció folyamata nemhogy megakad, hanem valamelyest felgyorsul, de ez csakis átgondolt körülmények között történhet. Éppen ezért reméljük, hogy a - most már kicsit elnyúlt - privatizációs vita lezárul, és a privatizáció folyamata fogja igazából eldönteni azt, hogy mennyit ér ez a privatizációs törvény, és az a privatizációs politika, amit a kormány folytat. Köszönöm a szót. (Taps a jobb oldalon.)

Tartalom Elõzõ Következõ

Eleje Homepage