Tartalom Előző Következő

DR. GYURKÓ JÁNOS környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter: Köszönöm, Elnök Úr. Tisztelt Képviselőház! Tisztelt Képviselő Úr! Röviden ismertetem, hogy a Balaton érdekében mit tett, és mit szándékozik tenni a Kormány, meg ezen belül a tárcánk is. Néhány szót kell szóljak a Balatoni Regionális Tanácsról is. A térségben úgy, mint az országban máshol, tisztázódtak a kormányzati és az önkormányzati hatáskörök, feladatok. Ugyanakkor kormányzati szinten tárcánként is elkülönülnek a Balatonnal kapcsolatos teendők. Ezekben nagyrészt a KHVM, a BM, PM, továbbá az Ipari Minisztériumhoz tartozó Idegenforgalmi Hivatal és a KTM osztoznak. A problémát tehát nem a különböző szinteken jelentkező feladatok keveredése, hanem a végrehajtásukra vagy finanszírozásukra fordítható pénzeszközök szűkös volta okozza. Ettől függetlenül tárcánk készítteti a térség átfogó területfejlesztési tervének, a balatoni regionális rendezési tervnek a felülvizsgálatát, ami a környezetvédelmi és természetvédelmi szempontoknak, tehát a térség terhelhetőségének függvényében határozza meg a fejlesztési lehetőségeket. Ezzel párhuzamosan készül a KHVM-ben az új balatoni vízgazdálkodási fejlesztési program. Ez elsősorban a vízügyi tárca számára határozza meg a tóval kapcsolatos feladatokat. Mindkét regionális ágazati koncepció '94 első félévében el fog készülni. A Kormány, látva a Balaton vízminőség-védelme érdekében korábban megkezdett akciók lelassulását, a Tudományos Akadémiától egy jelentést kért a tó vízminőségi állapotáról, s ezt nemrégen, szeptemberben kaptuk meg. Ezen jelentés alapján a Kormány határozatban kötelezte a KTM-et egy intézkedési terv ez évi elkészítésére. Ebben a vízminőség-védelem tekintetében legsürgősebb és '94-ben megkezdhető feladatokat kell meghatározni úgy, hogy a konkrét műszaki tartalom ismeretében a pénzügyi feltételek is tervezhetők legyenek. Az intézkedési tervben kiemelt feladatok végrehajthatósága érdekében a PM- mel vizsgáljuk nemzetközi pénzintézettől történő hitelfelvétel lehetőségét is. Az északi parti települések csatorna- és szennyvíztisztítási problémáinak megoldására a japán kormány által biztosított és Várpalota térség fejlesztését szolgáló kedvezményes hitel révén hamarosan lehetőség nyílik. Ez persze csak egy kisebb része az északi partnak, tehát ennek a kiterjesztése más vonalon szükséges még. Mindezekkel párhuzamosan tárcánknál készül a balatoni törvény is, amely a Balaton fejlesztésével és védelmével fog foglalkozni, s a korábbi rendeletek törvényi szintű aktualizálásával, az építésügyi helyzet tisztázásával és a rendezetlen kérdések szabályozásával kívánja a tóval kapcsolatos intézkedések és korlátozások jogi hátterét biztosítani. Ezt a törvényjavaslatot a jövő év elején tudjuk a Kormány elé vinni. A Balatoni Regionális Tanács fölállítását az önkormányzatok kezdeményezték, s ennek létrejöttét a KTM kezdettől támogatta. Eddigi működése, hatékonysága nem az osztott pénzek alapján mérhető, mivel ez nem érdek-képviseleti szerv, hanem a javaslattevő koordinációs feladatok végrehajtása jelzi az eredményeket. Ezen tevékenységét már végzi is, eddigi négy ülése során áttekintette a régió problémáit. A legutóbbi ülésén határozatban kifogásolta a tó vízminőség-védelmével kapcsolatos '94. évi költségvetési javaslatban szereplő pénzügyi előirányzat nagyságát, valamint konkrét javaslatokat tett egyes tárcáknak. Összefoglalva, úgy érzem, hogy a Kormány - ezen belül a KTM - a költségvetési lehetőségekhez mérten eddig is tett a tó megóvása érdekében, és dolgozunk az ígéreteink megvalósításához szükséges terveken. Ebben a folyamatban, illetve a térség környezeti állapotának megóvásában a Balatoni Regionális Tanácsra jelentős szerep hárul. Ennek hatékonysága persze csak hosszabb távon mérhető. Az máris elmondható azonban, hogy a balatoni regionális érdekek érvényesítésében következetesen tevékenykedik. (17.00) Azt hiszem, erre jó példa a BRT legutóbbi ülése is - illetve az ott hozott határozatok, amelyek részben a Kormányt is kritizálják. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps.)