BALOGH GÁBOR (független): Tisztelt Elnök Úr! Képviselőtársaim! Nem szeretek l+art pour l+art módosító javaslatokat benyújtani, de amikor prekoncepcióval találkozik az ember, kénytelen egy másik koncepcióval összevetni, és megállapítani, hogy mennyiben felel meg, és mennyiben tükrözi azt a társadalmi valóságot, amelyben élünk. Én úgy gondolom, hogy maga a törvényjavaslat és az ahhoz benyújtott módosító javaslatok észrevették ennek a prekoncepciónak a hiányosságát és hátrányait. Éppen ezért például, amint Borz képviselőtársam is említette, féloldalassá sikeredett, és emiatt volt kénytelen benyújtani ő is módosító javaslatot. Én csatlakozva adtam be a módosító javaslatomat az SZDSZ-es képviselőtársaim által benyújtotthoz, a Havas Gábor, Solt Ottilia és dr. Szigeti György által benyújtott módosító javaslathoz, figyelembe véve a jelenlegi helyzetet, illetve azt a célt, amit el akarunk érni, és figyelembe véve a parlament túlterheltségét. Megállapíthatjuk, hogy az üdülővagyon egy része vagy nagy része elsődlegesen gyógyüdültetést, rehabilitációs célokat szolgáló vagyonrész. Ebben a pillanatban már a társadalombiztosításnak is beleszólási joga kell, hogy legyen. Ezt azért is mondom, mert a vagyon nagy része a társadalombiztosítás egykori vagyonából keletkezett, annak egy bizonyosfajta töredéke került a SZOT tulajdonába, illetve kezelésébe, vagy került államosításra. Nagyon fontosnak tartom, hogy figyelembe vegyük a Parlament által a +91. évben elfogadott társadalombiztosítási határozatot, annak alapján próbáljunk kiindulni, és figyelembe vegyük a társadalombiztosítással kapcsolatban hozott törvényi kötelezettségeket, például hogy a társadalombiztosítást vagyonhoz kell juttatni még az idén vagy legkésőbb a jövő évben. Nagyon féloldalasnak tartanám, ha nem lehetne a társadalombiztosításnak beleszólási joga olyan vagyontárgyak sorsába, amelyeket a későbbiek során ő is kénytelen lesz igénybe venni. A másik nagyon fontos elv, hogy a Nemzeti Üdülési Alapítvány létrehozása által az üdülővagyon társadalmasításra kerül. Ez azt jelenti az én fordításomban, az én olvasatomban, hogy ma nincs Magyarországon kényszer szakszervezeti tagságra. A szakszervezeti tagság az aktív munkavállalók, illetve az üdültetést igénylők alig 50 %-át teszi ki, tehát mindenképpen szükséges egy úgynevezett szakszervezet-semleges intézménynek a létrehozása. És olvasatom szerint ezt részben fölvállalhatja a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány is. Ugyanakkor kell ennek egy ellenpólusának is lennie, hiszen általában az üdülési alapítványnak, a kuratóriumnak a tevékenysége, a tulajdonosi jogok gyakorlása nagymértékben függ a pártstruktúrától, illetve a kormány összetételétől. Ugyanakkor jelenleg Magyarországon komoly ellenpólust képez, illetve a későbbiek során, amikor már valóban létre fogjuk hozni vagy pedig létrejön, kifejlődik a társadalombiztosítás-politika, egy valóban semlegesített formát képezhet a társadalombiztosítás. Éppen ezért adtam be módosító javaslatomat, nem elégedve meg azzal, hogy majd meglátjuk, hogyan történnek meg a választások a szakszervezetek keretén belül. És ebben a módosító javaslatomban nemcsak azt javasoltam, hogy nem terjed ki a törvény hatálya arra a vagyonra, ingatlanra, amelyben kizárólag vagy jelentős részben gyógyüdültetést, gyógykezelést, egészségmegóvást, rehabilitációt folytatnak, vagy amely erre alkalmas, kivéve ha az alapítványi és a társadalombiztosítási vagyon tulajdonosa, a tulajdonosi jogok gyakorlója, kezelője ettől eltérő megállapodást köt. Vagyis eleve lehetőséget kívántam adni mind az alapítványnak, mind a társadalombiztosításnak, hogy törvénymódosítás nélkül megállapodjon, és figyelembe vegye a maga sajátos érdekeit. Tehát ne a pártstruktúrák, a pártideológiák határozzák meg az alapítvány működését, hanem, ettől függetlenül, egy valóban társadalmasított társadalombiztosításnak a tulajdonosi jogok gyakorlója, kezelője és az alapítvány között jöjjön létre korrekt megállapodás, figyelembe véve, hogy a társadalombiztosításnak politika-semlegesnek, tehát pártpolitika-semlegesnek kell lennie. Köszönöm a figyelmet. (Taps.)