MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/4860.. számú

törvényjavaslat

a külföldre utazásról

Elõadó:

Kuncze Gábor

belügyminiszter

Budapest, 1997. szeptember

1997. évi ...... törvény

a külföldre utazásról

Az Országgyûlés a Magyar Köztársaság Alkotmányában foglalt rendelkezésekre

figyelemmel - az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatával, a Polgári és

Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmányával, valamint az Emberi Jogok

Európai Egyezményével összhangban - a külföldre utazásról a következõ törvényt

alkotja:

I. Fejezet

Alapvetõ rendelkezések

1. § (1) A Magyar Köztársaság területének elhagyása - beleértve a külföldi

letelepedés szándékával történõ kiutazást is - alkotmányos alapjog, amely

minden magyar állampolgárt és az országban jogszerûen tartózkodó külföldit

megillet. A külföldre utazás joga törvényben meghatározottak szerint

gyakorolható, illetõleg korlátozható.

(2) A magyar állampolgár külföldrõl bármikor korlátozás nélkül hazatérhet. A

hazatérés joga e törvényben foglalt feltételek hiányában sem tagadható meg és

nem korlátozható.

(3) A külföldre utazás joga érvényes úti okmánnyal, valamint nemzetközi

szerzõdés alapján személyazonosító igazolvánnyal gyakorolható.

A törvény hatálya

2. § E törvény szabályozza a külföldre utazás feltételeit, az úti okmánnyal

történõ ellátás rendjét, az eljárás alapvetõ szabályait, valamint az ezekkel

összefüggõ személyes adatok kezelését.

3. § (1) A törvény hatálya - a (2)-(3) bekezdésben meghatározott kivételekkel

- a magyar állampolgárokra (a továbbiakban: állampolgár) terjed ki.

(2) E törvény rendelkezéseit a Magyarországon élõ hontalanokra és a

bevándorolási engedéllyel rendelkezõ külföldiekre a külföldiek beutazásáról,

magyarországi tartózkodásáról és bevándorlásáról szóló törvényben foglaltakkal

együtt kell alkalmazni.

(3) A magyar menekültügyi hatóság által menekültként elismert személyekre e

törvény III., IV. és V. Fejezetében foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni.

Értelmezõ rendelkezések

4. § E törvény alkalmazásában

a) úti okmány: az útlevél, valamint nemzetközi szerzõdésben, továbbá a

Kormány rendeletében meghatározott, a külföldre utazásra, illetõleg az onnan

való visszatérésre jogosító hatósági igazolvány, bizonyítvány vagy irat;

b) útlevél: a Magyar Köztársaság tulajdonát képezõ hatósági igazolvány,

amely birtokosának a világ összes országába utazásra, illetõleg hazatérésre

való jogosultságát, valamint állampolgárságát és személyazonosságát hitelesen

igazolja;

c) útlevél hatóság: az úti okmány kiadására, visszavonására, az

utazás e törvény szerint történõ engedélyezésére, illetõleg korlátozására

feljogosított közigazgatási szerv.

II. Fejezet

Az úti okmányra vonatkozó általános szabályok

5. § (1) Úti okmányra - ha törvény vagy nemzetközi szerzõdés eltérõen nem

rendelkezik - a magyar állampolgárok jogosultak.

(2) A nemzetközi szerzõdésen alapuló úti okmány adattartalmára az egyezmény

rendelkezései az irányadók.

(3) A menekültként elismert személyek részére kiadott úti okmányra a

menekültek helyzetére vonatkozó 1951. évi július hó 28. napján elfogadott

egyezmény, valamint a menekültek helyzetére vonatkozóan az 1967. évi január hó

31. napján létrejött jegyzõkönyv kihirdetésérõl szóló 1989. évi 15.

törvényerejû rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni.

(4) Az úti okmány a jogosultság fennállásáig, kormányrendeletben meghatározott

szabályok szerint tartható birtokban. A jogosultság megszûnését követõ 15

napon belül az úti okmányt le kell adni az útlevél hatóságnál. A szülõi

felügyeleti jog megszûnése esetén a kiskorú úti okmányát a szülõi felügyelet

gyakorlására jogosulttá váló személynek is át lehet adni.

Az útlevél

6. § Az útlevél típusai:

a) a magánútlevél;

b) a hivatalos útlevél.

7. § (1) Az útlevél adatoldala - az ideiglenes magánútlevél kivételével -

tartalmazza

a) az állampolgár családi és utónevét, leánykori családi és utónevét,

születési helyét, idejét, nemét, állampolgárságát, arcképmását és sajátkezû

aláírását;

b) az útlevél típusát, számát, kiállításának keltét, érvényességi idejét,

a kiadó magyar állam kódját, a kiállító hatóság nevét;

c) az a)-b) pontokban meghatározott adatokból képzett, az állampolgár és

az útlevél azonosítását lehetõvé tevõ, gépi olvasásra alkalmas adatsort.

(2) Az ideiglenes magánútlevél adatoldala az (1) bekezdés a)-b) pontjában

meghatározott adatokat tartalmazza.

(3) A diplomata és a külügyi szolgálati útlevél adattartalma kiegészül a

használatára jogosult személy diplomáciai rangjával.

(4) Az útlevélbe az útlevél hatóság, a határõrség, a külföldi hatóság,

valamint jogszabályban erre felhatalmazott szerv tehet bejegyzést.

(5) Az útlevél érvényességének idõtartama nem hosszabbítható meg.

A magánútlevél

8. § (1) A magánútlevél érvényességének idõtartama az állampolgárnak az

útlevél iránti kérelem benyújtásakor betöltött életkorától függõen

a) 4 éves életkor betöltéséig 2 év;

b) 4-18 éves életkor közöttiek esetén 5 év;

c) 18 éven felüliek esetén - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - 10

év.

(2) A 18 éven felüli állampolgár részére a magánútlevél - kérelmére - 5 éves

érvényességgel is kiállítható.

9. § (1) Az állampolgár - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - egyidejûleg

csak egy érvényes magánútlevéllel rendelkezhet.

(2) Annak az állampolgárnak, aki hivatalos útlevélre nem jogosult és

foglalkozása rendszeres külföldre utazással jár - az ezt bizonyító igazolás

alapján - második magánútlevél is kiadható.

(3) A második magánútlevelet az arra jogosító foglalkozás gyakorlásának

idõtartamára, de legfeljebb öt évi érvényességgel kell kiállítani.

10. § (1) Külföldön élõ vagy tartózkodó állampolgár részére ideiglenes

magánútlevelet lehet kiállítani, ha az állampolgár útlevele lejárt, elveszett,

ellopták vagy utazásra egyéb módon alkalmatlanná vált, és külföldi

tartózkodásához vagy továbbutazásához Magyarországról a magánútlevél kellõ

idõn belül nem szerezhetõ be.

(2) Az ideiglenes magánútlevél továbbutazásra, illetõleg hazautazásra jogosít,

érvényességének idõtartama legfeljebb egy év.

A hivatalos útlevél

11. § (1) Hivatalos útlevél: a diplomata útlevél, a külügyi szolgálati

útlevél, a szolgálati útlevél és a hajós szolgálati útlevél. A hivatalos

útlevelet a megbízatás idõtartamára, de legfeljebb öt évi érvényességgel kell

kiállítani.

(2) A hivatalos útlevél kizárólag hivatalos utazás céljára használható fel.

(3) A hivatalos útlevél rendeltetésszerû felhasználásáról és õrzésérõl az

utazást elrendelõ, illetõleg az útlevél kiadására javaslatot tevõ szerv,

országgyûlési képviselõk esetében az Országgyûlés Hivatala gondoskodik. A

hivatalos útlevelet a Magyar Köztársaság területére történõ visszaérkezést

követõ öt napon belül a kezelésére jogosult szervnél (32. §) le kell adni.

12. § (1) Diplomata útlevélre jogosult

a) a köztársasági elnök, az Országgyûlés elnöke és alelnökei, az

Alkotmánybíróság elnöke, valamint a Legfelsõbb Bíróság elnöke;

b) az állampolgári jogok országgyûlési biztosa és általános helyettese,

valamint a külön biztosok, a Legfelsõbb Bíróság elnökhelyettese, a legfõbb

ügyész és helyettesei, az Alkotmánybíróság tagja, az Állami Számvevõszék

elnöke és alelnökei, a Magyar Nemzeti Bank elnöke és alelnökei;

c) a miniszterelnök, a miniszter, az államtitkár és a helyettes

államtitkár;

d) a Külügyminisztérium diplomáciai vagy konzuli ranggal rendelkezõ

munkatársa, a Magyar Köztársaság diplomáciai képviselete diplomáciai

személyzetének tagja, a Magyar Köztársaság konzuli képviselete konzuli

tisztviselõje, nemzetközi jogon alapuló diplomáciai kiváltságot és mentességet

élvezõ egyéb személy, diplomáciai és konzuli futár;

e) az a)-d) pontban megjelölt személlyel hivatalos célból együtt utazó,

közös háztartásban élõ házastársa, valamint a d) pontban megjelölt személy

eltartott gyermeke.

(2) Kizárólag utazásának idõtartamára érvényes diplomata útlevelet kaphat az a

személy is, aki a köztársasági elnök, a miniszterelnök, az Országgyûlés elnöke

vagy a külügyminiszter megbízásából diplomáciai küldetéssel utazik külföldre,

továbbá az, akinek az útlevéllel történõ ellátását rendkívül indokolt esetben

az irányítást (felügyeletet) gyakorló miniszter javaslatára a külügyminiszter

engedélyezte.

13. § (1) Külügyi szolgálati útlevélre jogosult

a) a Külügyminisztérium diplomáciai ranggal nem rendelkezõ munkatársa;

b) a Magyar Köztársaság diplomáciai képviseletének igazgatási és mûszaki

személyzete, illetõleg kisegítõ személyzetének tagja;

c) a Magyar Köztársaság konzuli képviselete konzuli alkalmazottja és

kisegítõ személyzetének tagja;

d) a nemzetközi jogon alapuló mentességet élvezõ más személy;

e) az a)-d) pontok szerint jogosult személlyel hivatalos célból együtt

utazó, közös háztartásban élõ házastársa és eltartott gyermeke.

(2) Kizárólag utazásának idõtartamára érvényes külügyi szolgálati útlevelet

kaphat az a személy is, akinek az útlevéllel történõ ellátását rendkívül

indokolt esetben az irányítást (felügyeletet) gyakorló miniszter javaslatára

a külügyminiszter engedélyezte.

14. § (1) Szolgálati útlevélre jogosult az országgyûlési képviselõ és a vele

hivatalos célból együtt utazó, közös háztartásban élõ házastársa.

(2) Az irányítást (felügyeletet) gyakorló miniszter, ennek hiányában az

országos hatáskörû szerv vagy hivatal vezetõjének javaslatára szolgálati

útlevelet kaphatnak hivatalos célú utazásuk, illetõleg kiküldetésük idejére

a) a Miniszterelnöki Hivatalnál, a Köztársasági Elnök Hivatalánál, az

Országgyûlés Hivatalánál, az Alkotmánybíróság Hivatalánál, az Országgyûlési

Biztos Hivatalánál, az Állami Számvevõszéknél, a minisztériumoknál, valamint

országos hatáskörû szerveknél foglalkoztatottak;

b) a bírák és az ügyészek,

c) a Magyar Nemzeti Bank vezetõ munkatársai.

(3) Szolgálati útlevelet kaphat a (2) bekezdés hatálya alá tartozó

állampolgárral hivatalos célból együtt utazó, közös háztartásban élõ

házastársa és eltartott gyermeke.

(4) Az irányítást (felügyeletet) gyakorló miniszter javaslatára szolgálati

útlevelet kaphat a külföldi magyar kulturális intézetbe,

kereskedelemfejlesztési irodába, illetõleg nemzeti idegenforgalmi képviselet

irodájába tartós külszolgálatra kihelyezett személy, valamint a vele együtt

utazó, közös háztartásban élõ házastársa és eltartott gyermeke, amennyiben

diplomáciai vagy nemzetközi jogon alapuló egyéb kiváltságot és mentességet

nemzetközi szerzõdés vagy viszonosság alapján nem élvez.

15. § (1) Hajós szolgálati útlevél hivatalos utazás céljából adható

a) a tengeri vagy belvízi hajón szolgálatot teljesítõ személynek;

b) annak a vízügyi dolgozónak, aki a szomszédos államokkal fennálló

vízügyi együttmûködés keretében vízi munka elvégzése, vízkár vagy jégveszély

elhárítása érdekében határvízen közlekedik.

(2) Hajós szolgálati útlevelet kaphat az (1) bekezdés a) pontjában

meghatározott személlyel állandóan együtt utazó házastársa és eltartott

gyermeke.

III. Fejezet

Külföldre utazást korlátozó rendelkezések

16. § (1) A 18. §-ban foglalt kivétellel nem utazhat külföldre

a) akivel szemben olyan bûncselekmény miatt folyik büntetõeljárás,

amelyre a törvény öt évig terjedõ vagy ennél súlyosabb szabadságvesztést

rendel, a büntetõeljárás jogerõs befejezéséig;

b) aki a büntetõeljárás keretében elõzetes letartóztatásban, õrizetben,

kiadatási õrizetben, kiadatási letartóztatásban van, illetõleg ideiglenes

kényszergyógykezelés alatt áll;

c) aki lakhelyelhagyási tilalom hatálya alatt áll;

d) akit végrehajtandó szabadságvesztésre ítéltek, büntetésének

kitöltéséig vagy végrehajthatósága megszûnéséig, illetõleg akinek a bíróság a

kényszergyógykezelését rendelte el, a kényszergyógykezelés tartama alatt;

e) akinek jogerõs határozattal megállapított - legalább 10 millió forint

összegû - adóhiányból vagy vámhiányból, avagy bevallani elmulasztott

járulékból, illetve hozzájárulásból származó tartozása áll fenn, a tartozás

megfizetéséig vagy arra a (3) bekezdés szerint kezdeményezésre jogosult szerv

által elfogadott biztosíték nyújtásáig.

(2) Az (1) bekezdés e) pontjában foglalt rendelkezés alkalmazásában nem

tekinthetõ jogerõsnek a hiányt, a járulék vagy hozzájárulás bevallásának

elmulasztását megállapító határozat, ha a bírósági felülvizsgálat

megindítására nyitva álló határidõ még nem telt el, illetõleg a határozat

felülvizsgálatára irányuló bírósági eljárás jogerõsen nem zárult le.

(3) Az (1) bekezdés e) pontja esetén a külföldre utazás korlátozását az

adóhatóság, a vámhatóság, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár, továbbá az

Országos Nyugdíjbiztosítási Fõigazgatóság igazgatási szerve kezdeményezheti.

17. § A fegyveres szervek hivatásos állományú tagja, továbbá a katonai

szolgálati kötelezettség alapján szolgálatot teljesítõ személy és a besorozott

hadköteles külföldre utazása esetén a rájuk vonatkozó törvények rendelkezéseit

is alkalmazni kell.

18. § (1) A 16. § (1) bekezdésében meghatározott korlátozás hatálya alatt álló

állampolgár kérelmére az útlevél hatóság - különös méltánylást érdemlõ okból -

meghatározott idõtartamú külföldre utazást engedélyezhet. Az utazás

engedélyezéséhez a 16. § (1) bekezdésének a)-c) pontjában foglalt esetben a

bíróság, d) pontja esetében a büntetés-végrehajtási bíró, az e) pont

esetében pedig a

16. § (3) bekezdésében meghatározott szerv hozzájárulása szükséges.

(2) Az útlevél hatóság külön törvényben meghatározott kötelezettség

teljesítése érdekében a korlátozás hatálya alatt álló állampolgár részére az

útlevelet hivatalból is kiadhatja.

19. § (1) Az útlevél hatóság az úti okmány kiadását megtagadja vagy az úti

okmányt visszavonja, ha

a) a 16. § (1) bekezdése alapján külföldre utazást korlátozó rendelkezés

áll fenn;

b) azt jogosulatlanul használták fel vagy meghamisították;

c) az állampolgár az arra való jogosultság megszûnését követõen az úti

okmányt nem adta le.

(2) Az útlevél hatóság a külföldön élõ állampolgár részére a visszavont

útlevelet kiadja, ha a büntetõeljárás során az ügyész vagy a bíróság által

megállapított biztosítékot letétbe helyezték.

20. § Érvénytelen az úti okmány, ha

a) a személyazonosság megállapítására alkalmatlan, betelt, megrongálódott

vagy meghamisították;

b) az útlevél hatóság visszavonta;

c) azt nem az arra jogosult állampolgár használja fel;

d) érvényességi ideje lejárt;

e) a használatára jogosult meghalt.

IV. Fejezet

Az eljárás alapvetõ szabályai

21. § A hatósági eljárásban az államigazgatási eljárás általános szabályairól

szóló 1957. évi IV. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

22. § (1) Az úti okmánnyal kapcsolatos államigazgatási ügyben hozott határozat

ellen fellebbezésnek van helye.

(2) Az úti okmány visszavonását elrendelõ határozat a jogorvoslatra tekintet

nélkül azonnal végrehajtható.

(3) A másodfokú államigazgatási határozat közlésétõl számított harminc napon

belül a kérelmezõ keresettel kérheti a határozat bírósági felülvizsgálatát. A

határozat felülvizsgálatáról a bíróság soron kívül dönt.

23. § (1) Az úti okmányt az útlevél hatóság, továbbá a bíróság, az ügyészség,

a rendõrség, a határõrség, a vám- és pénzügyõrség és a büntetés-végrehajtási

intézet intézkedésre feljogosított tagja hivatalos eljárása során elveszi, ha

az érvénytelen vagy e törvény szerint visszavonásának van helye.

(2) Az úti okmányt a Magyar Köztársaság Diplomáciai és Konzuli Képviseletének

hatósági intézkedésre feljogosított tagja hivatalos eljárása során a 19. § (1)

bekezdés b) pontjában, illetve a 20. § a), c) és e) pontjaiban meghatározott

esetekben veszi el.

(3) Az átvett úti okmányt haladéktalanul meg kell küldeni az útlevél

hatóságnak, amely a visszavonásról öt napon belül dönt.

(4) Az úti okmány elvétele ellen külön jogorvoslatnak nincs helye, az az úti

okmány visszavonását elrendelõ határozat elleni fellebbezésben támadható meg.

V. Fejezet

Adatkezelés és adatszolgáltatás

24. § Az útlevél hatóság eljárása során - hatáskörére és illetékességére

kiterjedõen -, valamint a Belügyminisztériumnak a belügyminiszter által

kijelölt szerve (a továbbiakban: központi adatkezelõ szerv) az e törvényben

meghatározott feladatok ellátásához a következõ adatokat kezelheti:

a) az állampolgár családi és utónevét, leánykori családi és utónevét,

születési helyét, idejét, nemét, anyja nevét, állampolgárságát, menekült

státuszát, (a továbbiakban együtt: személyi adat), valamint arcképmását,

sajátkezû aláírását és értesítési, illetõleg lakcímét;

b) az állampolgár számára kiadott úti okmány típusát, számát,

érvényességi idejét;

c) az úti okmány iránti kérelem elutasításának, illetõleg a kiadott úti

okmány visszavonásának tényét és annak indokát;

d) annak az úti okmánynak az adatait, amelynek elvesztését, ellopását

vagy megsemmisülését bejelentették;

e) a külföldre utazást korlátozó rendelkezés hatálya alatt álló

állampolgár személyi adatait, lakcímét és az utazást korlátozó okot.

25. § A korlátozás elrendelése céljából a következõ szervek értesítik a

központi adatkezelõ szervet:

a) a vádirat benyújtásáig az ügyész, ezt követõen a büntetõ ügyben eljáró

bíróság, az eljárás befejezése után a büntetés-végrehajtási bíró a 16. § (1)

bekezdés a)-d) pontja szerinti büntetõeljárás alá vont, illetõleg

fogvatartott állampolgár személyi adatairól és lakcímérõl, az eljárás

megindításának idõpontjáról, az indokául szolgáló cselekmény törvényi

minõsítésérõl, az eljárás jogerõs befejezésérõl, valamint a lakhelyelhagyási

tilalom elrendelésérõl és megszüntetésérõl;

b) a 16. § (1) bekezdés e) pontja szerinti korlátozás kezdeményezésére

jogosult hatóság azoknak az állampolgároknak a személyi adatairól és

lakcímérõl, továbbá a köztartozásuk mértékérõl, illetõleg a köztartozás

megszûnésérõl, akiknek külföldre utazása korlátozását köztartozás meg nem

fizetése miatt kezdeményezik.

26. § Az útlevél hatóság a kérelmezõ személyi és lakcím adatai

azonosításához, illetõleg utazási jogosultsága megállapításához adatokat

vehet át

a) a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásából,

b) a központi adatkezelõ szervtõl a 24. § és a 25. § alapján kezelt

adatokból, valamint

c) közvetlenül vagy a központi adatkezelõ szerv útján a bûnügyi

nyilvántartásból, a rendõrség központi személy-, tárgy- és gépjármû-körözési

nyilvántartó rendszerébõl és a büntetés-végrehajtás központi

nyilvántartásából, valamint a menekültügyi hatóságtól.

27. § (1) Az útlevél hatóság, illetõleg a központi adatkezelõ szerv -

törvényben meghatározott feladataik ellátása céljából - a büntetõügyekben

eljáró hatóságoknak, a rendõrségnek, a nemzetbiztonsági szolgálatoknak, a

határõrségnek, a vám- és pénzügyõrségnek, a nyugdíjbiztosítási szervnek, a

Belügyminisztérium állampolgársági szervének, valamint - a menekülteket

érintõen - a menekültügyi hatóságnak adhat át adatot.

(2) A központi adatkezelõ szerv a jogosulatlan külföldre utazás

megakadályozása érdekében értesíti a határõrséget annak az állampolgárnak a

személyi, illetõleg úti okmányának adatairól, aki a külföldre utazást

korlátozó rendelkezés hatálya alatt áll vagy úti okmányát az útlevél hatóság

jogerõsen visszavonta.

(3) A központi adatkezelõ szerv annak az úti okmánynak az adatairól -

beleértve a jogosult személyi adatait is - , amelynek elvesztését, ellopását

vagy megsemmisülését bejelentették, az útlevél jogosulatlan felhasználásának

megakadályozása céljából értesíti a rendõrség központi személy-, tárgy- és

gépjármû körözési nyilvántartását vezetõ szervet, valamint a

Külügyminisztériumot.

28. § (1) Az útlevél hatóság, illetõleg a központi adatkezelõ szerv

természetes személy, jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkezõ

szervezet részére - az adatfelhasználás céljának és jogalapjának igazolása

esetén - adatot szolgáltathat arra vonatkozóan, hogy az érintett személy

rendelkezik-e érvényes úti okmánnyal, az úti okmány száma alapján

birtokosának családi és utónevérõl, valamint az úti okmány elvesztésének,

ellopásának, megsemmisülésének, illetõleg megkerülésének tényérõl.

(2) Az útlevél hatóság, valamint a központi adatkezelõ szerv az általa

nyilvántartott adatot statisztikai célra felhasználhatja, abból ilyen célra,

személyazonosító adat nélkül adatot szolgáltathat.

(3) Az e törvény alapján kezelt személyes adatok külföldi adatkezelõ részére -

ide értve a nemzetközi szervezeteket is - nemzetközi szerzõdés alapján

továbbíthatók, feltéve, ha az adatkezelés feltételei a külföldi adatkezelõnél

minden egyes adatra nézve azonosan teljesülnek.

29. § (1) Az útlevél hatóság és a központi adatkezelõ szerv köteles

biztosítani, hogy az állampolgár megismerhesse, hogy mely adatszolgáltatás

alanya volt.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott tájékoztatás a bíróság, az ügyészség, a

nyomozóhatóságok és a nemzetbiztonsági szolgálatok részére teljesített

adatszolgáltatás körében - külön törvényben meghatározottak szerint -

korlátozható vagy kizárható.

(3) Az útlevél hatóság, valamint a központi adatkezelõ szerv az e törvény

alapján teljesített adatszolgáltatásról nyilvántartást vezet, amelyet az

adatszolgáltatástól számított öt évig köteles megõrizni.

30. § Az útlevél hatóság az eljárásában keletkezett iratokat az úti okmány

érvényességi idejének lejártától számított egy évig õrzi meg, ezt követõen

azokat az iratkezelésre irányadó jogszabályok szerint selejtezi.

31. § (1) A 24. §-ban meghatározott adatokat az útlevél hatóság az eljárás

befejezéséig, a központi adatkezelõ szerv pedig az úti okmány érvényességi

idejének lejártától számított öt évig kezelheti.

(2) A központi adatkezelõ szerv a 25. §-ban meghatározott adatokat a külföldre

utazást korlátozó ok megszûnését követõ egy évig kezelheti.

32. § A hivatalos útlevéllel rendelkezõ állampolgár személyi adatait és a

kiadott útlevél adatait az utazást elrendelõ, illetõleg az útlevél kiadására

javaslatot tevõ szerv - diplomata és külügyi szolgálati útlevél esetén a

Külügyminisztérium, országgyûlési képviselõk szolgálati útlevele tekintetében

az Országgyûlés Hivatala - az útlevélnek az arra való jogosultság megszûnését

követõ bevonásáig kezeli.

VI. Fejezet

Záró rendelkezések

33. § (1) Ez a törvény a kihirdetését követõ hatodik hónap elsõ napján lép

hatályba. A törvény hatálybalépésekor folyamatban levõ kivándorlás iránti

kérelem esetén a már megkezdett eljárást meg kell szüntetni.

(2) A törvény hatálybalépése elõtt kiállított útlevelek érvényességi idejük

lejártáig használhatók fel utazásra.

(3) Ahol jogszabály kivándorlást említ, azon külföldi letelepedést kell

érteni.

34. § A törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti

a) a külföldre utazásról és az útlevélrõl szóló 1989. évi XXVIII.

törvény;

b) a kivándorlásról szóló 1989. évi XXIX. törvény;

c) a honvédelemrõl szóló 1993. évi CX. törvény 75. §-a c) pontjának

harmadik francia bekezdése;

d) a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló

1992. évi LXVI. törvény 11. § (4) bekezdésének e) pontja.

35. § A Büntetõ Törvénykönyvrõl szóló 1978. évi IV. törvény hatálybalépésérõl

és végrehajtásáról szóló 1979. évi 5. törvényerejû rendelet (Btké.) 31. §-a a

következõ f) ponttal egészül ki:

(A nyilvántartás anyaga szolgálati titok, abból értesítést csak az alábbi

hatóságoknak lehet adni:)

"f) a külföldre utazásról szóló törvényben meghatározott feladatai

ellátásához az útlevél hatóságnak, illetõleg a központi útlevél-nyilvántartást

kezelõ szervnek (központi adatkezelõ szerv), az utazási korlátozás alatt álló

személy adatairól."

36. § Az adózás rendjérõl szóló - többször módosított - 1990. évi XCI.

törvény 80. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Az adóhatóság abban az esetben is határozattal állapítja meg évközben

az adót, ha ezt az ország területét a külföldi letelepedés szándékával

elhagyni kívánó adózó kéri, amennyiben az adóhatóságnál a külföldi

bevándorlási célú vízumot bemutatja és az adó-megállapításhoz szükséges

igazolást mellékeli."

37. § A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló

1992. évi LXVI. törvény (a továbbiakban: Nytv.) a következõk szerint módosul:

a) a Nytv. 4. § (2) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A külföldön élõ, illetõleg a Magyar Köztársaság területét a külföldi

letelepedés szándékával elhagyó magyar állampolgárok akkor tartoznak a törvény

hatálya alá, ha - a magyar állampolgárságuk igazolása után - kérik adataiknak

a nyilvántartásba való felvételét, illetõleg meglévõ adataik további

kezelését. Adataikat kérelmükre - az archív adatok kivételével - a

nyilvántartásból törölni kell.";

b) a Nytv. 11. § (4) bekezdésének c) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"c) külföldi letelepedés szándékával hagyták el az országot,"

c) a Nytv. 12. § (1) bekezdésének helyébe e következõ rendelkezés lép:

"(1) A központi nyilvántartás a polgár elhalálozásától, magyar

állampolgárságának megszûnésétõl, illetve a külföldi letelepedés szándékával

külföldre távozásától számított öt évig tartalmazza az érintett polgár minden

korábbi adatát (passzív állomány).";

d) a Nytv. 14. §-ának d) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

(A nyilvántartás szervei az általuk kezelt adatokat az alábbi forrásból

gyûjtik:)

"d) az idegenrendészeti szerv értesítése;" ;

e) a Nytv. 24. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A polgár arcképmásának és saját kezû aláírásának megismerésére,

illetõleg igénylésére csak az (1) bekezdésben felsorolt szervek, valamint -

személyazonosítás céljából - az útlevél hatóság jogosult.";

f) a Nytv. 25. §-a (1) bekezdésének g) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"g) az idegenrendészeti szervnek a bevándorlással kapcsolatos ügyintézés

során." ;

g) a Nytv. 26. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az (1) bekezdésben meghatározott polgárnak azt a tényt, hogy a Magyar

Köztársaság területét a külföldi letelepedés szándékával elhagyja, illetõleg,

hogy három hónapon túl külföldön tartózkodik, a lakóhelye szerint illetékes

települési önkormányzat jegyzõjénél vagy az illetékes külföldi külképviseleti

hatóságnál kell bejelentenie.";

h) a Nytv. 28. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"28. § (1) A Magyar Köztársaság területét a külföldi letelepedés

szándékával elhagyó magyar állampolgár, bevándorolt, hontalan vagy

menekültként elismert személy lakcím ügyében a 7. § (1) bekezdés szerint

illetékes jegyzõ jár el.

(2) Az (1) bekezdés esetén a magyar állampolgár - lakcíme megszüntetésének

bejelentésével egyidejûleg - a jegyzõnek nyilatkozik arról, kívánja-e, hogy a

nyilvántartás továbbra is tartalmazza adatait."

38. § A külföldiek beutazásáról, magyarországi tartózkodásáról és

bevándorlásáról szóló 1993. évi LXXXVI. törvény 21. §-ának (4) bekezdése

helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) A bevándorolt külföldi érvényes, a (3) bekezdésben meghatározott

bejegyzéssel ellátott külföldi útlevelével jogosult Magyarország területét

elhagyni és oda visszatérni. Külföldre utazásának és Magyarországra való

visszatérésének egyéb feltételeire a magyar állampolgárokra vonatkozó

rendelkezéseket kell alkalmazni, ha jogszabály másként nem rendelkezik."

39. § A hadigondozásról szóló 1994. évi XLV. törvény 19. §-ának (4) bekezdése

helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) A külföldön élõ vagy tartózkodó személy részére történõ járadék

folyósítása során a nyugellátás folyósítására irányadó szabályok szerint kell

eljárni.".

40. § A devizáról szóló 1995. évi XCV. törvény a következõk szerint módosul:

a) a 70. § elõtti cím a következõk szerint módosul:

"A külföldön letelepedõkre vonatkozó speciális kiviteli szabályok";

b) a 70. § helyébe a következõ rendelkezés lép:

"70. § (1) A Magyar Köztársaság területét a külföldi letelepedés

szándékával elhagyó és külföldi bevándorlási célú vízummal rendelkezõ

természetes személy elsõ kiutazásakor - devizahatósági engedély nélkül

kiviheti:

a) vagyoni értékét;

b) a vagyoni értéke értékesítéseként kapott belföldi fizetõeszköz

átváltásából származó valutát, devizát;

c) a belföldi pénzintézetnél névre szóló betétben elhelyezett belföldi

fizetõeszközének átváltásából származó valutát, devizát.

(2) A Magyar Köztársaság területét a külföldi letelepedés szándékával elhagyó

és külföldi bevándorlási célú vízummal rendelkezõ, az (1) bekezdés hatálya alá

nem tartozó természetes személy a devizajogszabályban meghatározott feltételek

szerint vihet ki devizahatósági engedély nélkül vagyoni értéket, valutát,

devizát."

41. § (1) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben szabályozza

a) az útlevél hatóságokat, feladat- és hatáskörüket, továbbá az úti

okmánnyal összefüggõ feladatok ellátásában közremûködõ szerveket és

feladataikat;

b) az útlevél kivételével az úti okmányok fajtáit;

c) az eljárás részletes szabályait, valamint az úti okmányok kezelésére

vonatkozó rendelkezéseket.

(2) Felhatalmazást kap a belügyminiszter - a b) és a d) pont tekintetében a

külügyminiszterrel egyetértésben -, hogy rendeletben határozza meg

a) a diplomata és a külügyi szolgálati útlevél kiadására jogosult

útlevél hatóság kivételével az útlevél hatóságok székhelyét és

illetékességi területét;

b) a Magyar Köztársaság útlevelének és egyéb úti okmányainak mintáját,

az úti okmány iránti kérelem benyújtására szolgáló formanyomtatvány tartalmát;

c) az úti okmányokkal összefüggõ adatkezelés részletes szabályait és

kijelölje a központi adatkezelõ szervet, valamint meghatározza azokat a

szerveket, amelyek a központi adatkezelõ szerv részére adatfeldolgozást

végezhetnek, illetõleg az úti okmányok elõállításában közremûködhetnek;

d) a külképviseleteknek az útlevél kiadásával, nyilvántartásával

kapcsolatos feladatait.

(3) Felhatalmazást kap a külügyminiszter, hogy rendeletben állapítsa meg az

általa kiadott útlevelek kezelésének részletes szabályait.

I N D O K O L Á S

a külföldre utazásról szóló

törvényjavaslathoz

I.

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

Az Európai Közösség Alapító Szerzõdése alapelvként mondja ki a tagállamok

között a személyek szabad mozgását, és az ezt gátló akadályok

megszüntetését. Az Emberi Jogok Európai Egyezménye Negyedik Kiegészítõ

Jegyzõkönyve 2. Cikkének 2. pontja kimondja, hogy mindenki szabadon

elhagyhat minden országot, beleértve saját országát is. Ezzel van

összhangban az Alkotmány 58. § (1) bekezdésének az a rendelkezése, mely

szerint mindenkit, aki törvényesen tartózkodik Magyarország területén,

megillet az ország elhagyásához való jog. Az Emberi Jogok Európai Egyezménye

szerint ezt a jogot kizárólag olyan, a törvényekkel összhangban lévõ

korlátozásnak lehet alávetni, amely egy demokratikus társadalomban a

nemzetbiztonság vagy a közbiztonság érdekében, a közrend fenntartásához, a

bûnmegelõzéshez, a közegészség vagy az erkölcsök védelméhez, illetõleg mások

jogainak és szabadságjogainak megóvásához szükséges. E korlátozás eseteit

határozhatja meg az Alkotmány 58. § (3) bekezdése alapján a jelenlévõ

országgyûlési képviselõk kétharmadának szavazatával meghozandó, az utazási

szabadság gyakorlását szabályozó törvény.

Az Alkotmány 69. §-ának (2) bekezdése kimondja továbbá, hogy a magyar

állampolgár külföldrõl bármikor hazatérhet, és ez olyan állampolgári

alapjog, amely semmilyen korlátozásnak nem vethetõ alá, illetõleg

feltételhez nem köthetõ.

A külföldre utazásról és az útlevélrõl szóló 1989. évi XXVIII. törvény a

külföldre utazás szabadságát alapjaiban biztosítja, azonban az elmúlt

idõszak törvényalkotási folyamata következtében a törvények közötti összhang

megteremtése, valamint az Európai Unióhoz történõ csatlakozással összefüggõ

jogharmonizációs igény új törvény megalkotását teszi szükségessé, a

következõ indokok alapján:

1. A kivándorlás és a hazatérés szabályait - miután ugyanazon alkotmányos

elvekbõl erednek - az utazás szabadságának garanciáit tartalmazó törvény

megalkotásával egyidejûleg felül kellett vizsgálni és az Emberi Jogok

Európai Egyezményével, illetõleg az Alkotmánnyal összhangban rendezni.

a) Nemzetközi tapasztalatok szerint a kivándorlás jogintézményét nem

ismeri az országok jelentõs része, - ezen belül az Európai Unió egyetlen

tagállama sem -, és az ország másutt való letelepedés céljából történõ

elhagyásának feltételeit az utazási jog biztosításának általános

feltételeivel egyezõen állapítják meg.

A magyar állam szempontjából annak van jelentõsége, hogy a kivándorolni

szándékozó intézményesen rendezze a különbözõ jogviszonyait és a

kivándorláshoz kapcsolódó egyéb jogkövetkezményeket, így pl. köztartozás

megfizetése, tartási kötelezettség, honvédelmi kötelezettség stb. Az ország

külföldi letelepedés szándékával történõ elhagyásának az úti okmánnyal való

rendelkezésen túlmenõ egyéb rendészeti eljáráshoz (engedélyhez) kötése

ellentétes az Emberi Jogok Európai Egyezményével és az Alkotmánnyal.

Figyelmet érdemel az is, hogy a kivándorlás feltételekhez kötése már ma sem

éri el a kívánt célt, hiszen érvényes útlevél birtokában a gyakorlatban

bárki elhagyhatja az országot akár véglegesen is és a külföldre utazás

szabályai szerint külön engedély nélkül tartózkodhat külföldön.

Ezért a Javaslat a kivándorlást önálló jogintézményként nem szabályozza, a

korábbi rendelkezéseket hatályon kívül helyezi. Az ország területének a

külföldi letelepedés szándékával történõ elhagyásához kapcsolódóan azonban

egyes területeken (pl.: deviza, vám) újra kellett gondolni azokat a

szabályokat, illetõleg feltételeket, amelyek eddig a kivándorláshoz kötõdtek

és más módon kell megoldani az állam, valamint az érintettek érdekeinek

érvényesítését. Ezért a Javaslat tartalmazza e törvények (deviza-törvény,

adóigazgatási eljárásról szóló törvény, stb.) módosítását.

b) A hazatérés olyan alkotmányos alapjog, amelynek gyakorlása

feltételhez nem köthetõ, ezért a Javaslat csak e jogosultság megerõsítésére

szorítkozik. Amennyiben más eljárásokban (pl. vám- vagy devizahatósági

eljárás) szükséges a hazatérõk között egyéb jogok vagy kötelezettségek

biztosítása érdekében különbséget tenni, úgy azt a vonatkozó ágazati

jogszabályokban indokolt megfogalmazni, mint ahogyan az pl. a vámeljárás

tekintetében már ma is történik.

2. A személyes adatok védelmérõl és a közérdekû adatok nyilvánosságáról

szóló 1992. évi LXIII. törvény értelmében az e tárgykörben szükséges

személyes adatkezelést törvényben kell szabályozni, ilyen szabályozást

azonban a hatályos útlevél törvény nem tartalmaz. Ugyanakkor az Európai

Unióhoz történõ csatlakozásra való felkészülés egyik alapkövetelménye az

Európa Tanács Adatvédelmi Egyezményének való megfelelés, amelynek a Javaslat

eleget tesz.

II.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

I. Fejezet

Alapvetõ rendelkezések

Az 1. §-hoz

A Javaslat megerõsíti azt, hogy a külföldre utazás - beleértve a külföldi

letelepedés szándékával történõ utazást is -, valamint a hazatérés

állampolgári alapjog, és meghatározza azt, hogy ezek az alapjogok milyen

okmányokkal gyakorolhatók.

Az utóbbi idõben fokozatosan megnyílik a lehetõség arra, hogy kétoldalú

nemzetközi szerzõdések alapján mind a külföldi, mind a magyar állampolgárok

egymás országába személyazonosító igazolvánnyal is utazhassanak. Ennek belsõ

jogi feltételeit teremti meg a Javaslat, amikor nem csak úti okmánnyal,

hanem személyazonosító igazolvánnyal is lehetõvé teszi a külföldre utazást.

A Javaslat szerinti korlátozó rendelkezések értelemszerûen a

személyazonosító igazolvánnyal utazókra is kiterjednek.

A 2-3. §-okhoz

A Javaslat tárgyi hatálya a külföldre utazás feltételeinek, az úti okmánnyal

történõ ellátás rendjének, az eljárás alapvetõ szabályainak és az

adatkezelés rendjének szabályozására terjed ki. Személyi hatálya a magyar

állampolgárokra, valamint a rájuk vonatkozó törvényekkel együtt alkalmazva a

Magyar Köztársaság területén tartózkodó hontalan személyekre, a bevándorlási

engedéllyel rendelkezõ külföldiekre és a menekültekre is kiterjed.

A 4. §-hoz

A Javaslat értelmezõ rendelkezései megfogalmazzák az úti okmány és az

útlevél fogalmát, valamint meghatározzák azt, hogy a törvény alkalmazásában

mit kell útlevél hatóságon érteni.

II. Fejezet

Az úti okmányra vonatkozó általános szabályok

Az 5. §-hoz

Az úti okmányra vonatkozó általános szabályok rendezik a jogosultak körét,

az adattartalom meghatározását, az úti okmányok kezelésének, valamint

birtoklásának alapvetõ szabályait.

A 6-7. §-okhoz

A Javaslat két fõ útlevél típust ismer, a hivatalos és a magánútlevelet. Az

útlevél adattartalmára tett javaslat megfelel az Európai Unió útlevelére

vonatkozó Ajánlás tartalmi követelményeinek.

A 8. §-hoz

A hatályos rendelkezés szerint a magánútlevél érvényességi ideje öt év,

amely meghosszabbítható. A Nemzetközi Polgári Légiforgalmi Szervezet (ICAO)

és az ISO (Nemzetközi Szabványügyi Hivatal) tartalmi és formai

követelményeinek megfelelõ útlevélben az érvényességi idõ nem hosszabbítható

meg, ugyanakkor az új technológiával elõállítandó útlevelek minõsége

hosszabb ideig történõ használatot fog lehetõvé tenni. Ezért a Javaslat a

magánútlevelek érvényességi idejét alapvetõ szabályként 10 évben javasolja

megállapítani azzal, hogy az nem hosszabbítható meg. A 18 éven aluli

személyek részére kiadott magánútlevelek tekintetében differenciált

érvényességi idõt állapít meg.

Figyelemmel a 10 évi érvényességgel kiállított útlevelek eljárási

illetékének magasabb összegére, a Javaslat lehetõvé teszi, hogy a 18 éven

felüliek részére a magánútlevél az állampolgár kérelme esetén öt éves

érvényességgel is kiállítható legyen. Indokolja ennek a lehetõségnek a

megteremtését az Európai Unióhoz való csatlakozási szándékunk is. A

csatlakozást követõen ugyanis - bizonyos türelmi idõ elteltével - az

útleveleket azok érvényességi idejének lejárta után "uniós" útlevélre kell

cserélni.

A 9. §-hoz

A Javaslat szerint az állampolgár egyidejûleg csak egy magánútlevéllel

rendelkezhet. Lehetõvé válik azonban a második magánútlevél kiadása azok

részére, akiknek foglalkozása rendszeres külföldre utazással jár, többnyire

vízumkötelezett országokba utaznak, és magánútlevelüket a vízum beszerzése

céljából esetenként hosszabb idõre le kell adni. Ezen túl - az állampolgár

védelme érdekében - abban az esetben is indokolt a második magánútlevél

kiadása, ha olyan országba kíván utazni, ahol az útlevelében levõ, más állam

által kiadott vízum miatt beutazását nem engedélyeznék.

A 10. §-hoz

Új elem a Javaslatban az ideiglenes magánútlevél kiállításának lehetõsége.

Az ideiglenes magánútlevél helyettesíti az érvényes magánútlevelet, ha az

lejárt, elveszett vagy utazásra egyéb módon alkalmatlanná vált. Ez esetben a

külföldön élõ vagy tartózkodó állampolgár részére a személyazonosság

igazolására, illetõleg továbbutazás céljából a külképviselet ideiglenes

magánútlevelet állíthat ki azért, hogy az úti okmány hiánya miatt az

állampolgárt hátrány ne érje. Hangsúlyozni kell, hogy ideiglenes

magánútlevelet is csak az kaphat, aki a törvényben foglaltak szerint

magánútlevélre egyébként jogosult.

A 11-13. §-okhoz

A Javaslat felsorolja a hivatalos útlevelek fajtáit. A diplomata útlevélre

jogosultak körét az európai gyakorlatnak megfelelõen tartalmazza. Így a

jövõben nem indokolt diplomata útlevéllel ellátni az országgyûlési

képviselõket, tekintettel arra, hogy ez ellentétes a nemzetközi

gyakorlattal. A Javaslat figyelemmel van arra a nemzetközi jogi alapelvre,

hogy az útlevél, melynek kiállítása belsõ közigazgatási aktus, önmagában

soha nem teremt kiváltságokat és mentességeket. Ugyanakkor megteremti azt a

lehetõséget, hogy azok a személyek, akik nemzetközi szerzõdés vagy viszonos

gyakorlat alapján a fogadó államban nemzetközi jogon alapuló kiváltságot és

mentességet élveznek, diplomata, illetve külügyi szolgálati útlevelet

kapjanak. Ebbe a körbe tartoznak egyebek között a nagykövetségeken mûködõ

katonai attasék, a kulturális, gazdasági, idegenforgalmi, rendészeti vagy

más szakkérdésekkel foglalkozó diplomaták és igazgatási-mûszaki feladatokat

ellátó, ennek megfelelõ nemzetközi jogi mentességet élvezõ személyek is. A

nemzetközi gyakorlat sokszínûsége és a fogadó államok eltérõ és idõben is

változó gyakorlata kizárja e személyek pontos, taxatív felsorolását.

Alapvetõ érdek fûzõdik ahhoz, hogy a Javaslat kimondja, miszerint a

hivatalos útlevelek kizárólag hivatalos utazás céljából legyenek

felhasználhatók. Ezért az utazás befejezését követõen elrendeli a hivatalos

útlevelek leadásának és azok további kezelésének kötelezettségét.

A 14. §-hoz

A szolgálati útlevél újbóli bevezetését az indokolja, hogy - különösen egyes

afrikai és ázsiai országokban, valamint a volt szocialista országok

többségében, elsõsorban a Szovjetunió utódállamaiban - a magánútlevéllel

hivatalos célból utazó, illetõleg tartós külszolgálaton ott tartózkodó

magyar állampolgárok hátrányos helyzetbe kerülnek, mert nem rendelkeznek a

célország hatóságai elõtt e hivatalos jelleget önmagában tanúsító szolgálati

útlevéllel. A nehézségek elsõsorban a be- és kiléptetés, a kilépõ vízum, a

tartózkodási engedély megszerzése, a belsõ utazások korlátozása, az adó-,

vám-, és illetékkötelezettségek terjedelme, a célország hatóságaival való

kapcsolattartás lehetõsége, a célországba való gépjármû bevitel és használat

korlátozása, valamint a létfenntartáshoz és az életkörülmények javításához

szükséges alapvetõ, illetve tartós fogyasztási cikkek importjának tilalma

vagy korlátozása tekintetében jelentkeznek.

A szolgálati útlevél bevezetését indokolja a korlátozott vízummentességi

megállapodásokban rögzített könnyítések (vízummentes utazás, külön engedély

nélküli tartózkodás) érvényesíthetõsége is. A szolgálati útlevél hiánya

miatt a magyar fél automatikusan elõnyösebb helyzetbe hozza a másik szerzõdõ

felet, mivel az államok jelentõs része alkalmazza a szolgálati útlevelet,

következésképpen nagyságrendileg több állampolgáruk utazhat be vízummentesen

Magyarországra.

A szolgálati útlevél ismételt bevezetése mellett szól a nemzetközi

kitekintés általában is. Az Európai Unió tagállamai - Nagy-Britannia

kivételével - alkalmazzák a szolgálati útleveleket és az Európai Unió

útlevelének mintáját tartalmazó határozat is lehetõvé teszi a tagállamok

részére ennek az általánostól eltérõ útlevél fajtának a rendszeresítését.

A Javaslat az ismételten bevezetésre kerülõ szolgálati útlevél kiadásával

biztosítja az országgyûlési képviselõk részére a hivatalos utazás során

szükséges kedvezményeket.

Emellett a jogosultak körét a nemzetközi gyakorlatnak megfelelõen kizárólag

a központi közigazgatási szerveknél foglalkoztatottakra, a bírákra, az

ügyészekre, illetõleg egyéb (pl. katonai, rendõri) szolgálati jogviszonyban

állókra terjeszti ki azzal, hogy a kiadás indokoltságának megállapítását a

miniszterre (országos hatáskörû szerv vezetõjére) bízza.

A Javaslat a szolgálati útlevelet - az európai országokhoz hasonlóan - nem

terjeszti ki a piaci szféra területére, mivel itt a jogosultság és az állami

érdekeltség nehezen ellenõrizhetõ és a visszaélés lehetõsége nagy. Indokolt

azonban lehetõvé tenni, hogy a felügyeletet gyakorló miniszter javaslatára

kivételesen indokolt esetben szolgálati útlevelet kaphassanak a külföldi

magyar kulturális intézetbe vagy a kereskedelemfejlesztési irodába,

illetõleg a nemzeti idegenforgalmi képviseletre tartós külszolgálatra

kihelyezett személyek is.

A 15. §-hoz

A hajós szolgálati útlevél olyan speciális szolgálati útlevél, amelyet a

hajózó személyzet részére nemzetközi egyezményben meghatározottak szerint

kell kiállítani.

III. Fejezet

Külföldre utazást korlátozó rendelkezések

A 16-18. §-okhoz

A Javaslat a külföldre utazást elsõdlegesen közbiztonsági érdekbõl, a

közrend fenntartásához, illetve a bûnmegelõzéshez szükséges mértékben

kívánja korlátozni. A korlátozó rendelkezéseken - a hatályos szabályozáshoz

képest - egyrészt enyhíteni kíván a Javaslat, amikor azoknak az elítélteknek

a külföldre utazását nem akadályozza, akiket feltételes szabadságra

bocsátottak, illetõleg akiknek büntetésük végrehajtását felfüggesztették.

Másrészt nem tesz különbséget a szándékos és gondatlan elkövetés miatt

felelõsségrevonás alatt állók között. Ugyanakkor az intézmény céljának

megfelelõen utazási korlátozás alá kívánja vonni azokat is, akikkel szemben

az illetékes szerv lakhelyelhagyási tilalmat rendelt el.

A nemzetközi gyakorlattal összhangban a köztartozások behajtásának

elõsegítése és ezzel a költségvetés bevételeinek biztosítása, valamint az

adózási fegyelem megszilárdításának elõsegítése érdekében a Javaslat a

külföldre utazást korlátozó rendelkezések között fogalmazza meg a

nagyösszegû adó-, illetõleg járulék, hozzájárulás rövidítésbõl származó

köztartozás fennállását.

A 10 millió forintos összeghatár megegyezik az adózás rendjérõl szóló

törvényben alkalmazott, a nagyösszegû adóhiány megállapítása esetén a

nyilvánosságra hozás magánszemélyek tekintetében irányadó összeghatárával és

összhangban van - a bírság szankciók általános 50%-os mértékét alapul véve -

a pénzben kifejezett büntetések esetére alkalmazott összeghatárral.

Az eltérõ bírságolási gyakorlatból származó esetlegességekre is figyelemmel

korlátozó feltételként nem a jogkövetkezmény (bírság), hanem az adó,

járulék, hozzájárulás rövidítés összegét indokolt alapul venni.

A Javaslat szerinti korlátozási lehetõség összhangban áll az - ugyan még nem

ratifikált, de az európai jogharmonizáció során iránymutatónak tekintendõ -

Európai Szociális Kartával is, melynek Európa Tanács-i értelmezése szerint a

polgárok kiutazási szabadságának súlyos, jelentõs okból szükséges közérdekû

korlátozási okai közé tartozhat az adótartozás miatti korlátozás is.

A Javaslat szerinti megfogalmazás lehetõséget teremt a kezdeményezésre

jogosult szerveknek mérlegelésre a szerint, hogy az állampolgár nem akarja

vagy nem tudja a köztartozását megfizetni.

A fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról

szóló 1996. évi XLIII. törvény az egyes fegyveres szervek tagjai esetében a

külföldre utazást bejelentési kötelezettséghez köti.

A hadkötelesek külföldre utazásának feltételeit a honvédelemrõl szóló 1993.

évi CX. törvény 88. § (3) bekezdése tartalmazza. Ennek megfelelõen a

sorozott hadköteles és a katonai szolgálatát teljesítõ állampolgár csak

engedéllyel utazhat külföldre. Esetükben a külföldre utazás engedélyhez

kötését a honvédelmi érdekek érvényesítése indokolja. A Hvt. 88. § (4)

bekezdésében foglalt rendelkezés szerint az engedély nem tagadható meg, ha a

sorozott hadköteles kérelmében vállalja, hogy a tervezett behívását megelõzõ

15. napig külföldrõl hazatér. E rendelkezésekkel a honvédelmi érdek

érvényesítése mellett az állampolgár utazási szabadsága is csak a

legszükségesebb mértékben korlátozott. E szabályok kötelezõ alkalmazására a

Javaslat csak utaló rendelkezést tartalmaz.

A 19-20. §-okhoz

A Javaslat meghatározza az úti okmány visszavonásának szabályait és az

útlevél érvénytelenségének eseteit.

IV. Fejezet

Az eljárás alapvetõ szabályai

A 21-23. §-hoz

A Javaslat rögzíti, hogy az útlevél-igazgatási eljárásra az államigazgatási

eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény rendelkezéseit

kell alkalmazni, továbbá tartalmazza a bírói jogorvoslat garanciáit is.

Az eljárási szabályok között meghatározza azokat a szerveket, amelyek

hivatalos eljárásuk során az úti okmányt elvehetik. Figyelemmel arra, hogy

az úti okmány visszavonása vagy visszaadása tárgyában érdemben az útlevél

hatóság dönt, az úti okmány elvétele ellen külön jogorvoslatnak helye nincs,

az intézkedés az érdemi határozat ellen benyújtott fellebbezésben támadható

meg.

V. Fejezet

Adatkezelés és adatszolgáltatás

A 24-26. §-okhoz

A személyes adatok védelme megkívánja, hogy az úti okmányokkal kapcsolatos

eljárása során az útlevél hatóság és a Belügyminisztérium központi

adatkezelõ szerve útlevél-igazgatási célból csak a feltétlenül szükséges

adatokat kezelje, ezért a Javaslat rögzíti az útlevél-nyilvántartás

adattartalmát. Meghatározza továbbá, hogy az útlevél hatóság a korlátozó

okok megállapításához mely nyilvántartásokból vehet át adatot, illetõleg

mely szervek kötelesek errõl a nyilvántartást vezetõ szervnek értesítést

adni. Ez a szabályozás megteremti az adatvédelmi és adatkezelési feltételeit

egy korszerû információs rendszeren alapuló, új igazgatási rend

kialakításának.

A 27-31. §-okhoz

A Javaslat szabályozza, hogy az útlevél hatóság és a központi adatkezelõ

szerv mely szerveknek, milyen célból és milyen adattartalommal adhat át

adatokat. Megteremti a nemzetközi adatátadás feltételeit, biztosítja

továbbá, hogy az állampolgárok is hozzájuthassanak azokhoz az adatokhoz,

amelyek az alapvetõ jogvédelemhez szükségesek.

A Javaslat

m***************************************************************************

****************************************************************************

****************************************************************************

****************************************************************************

****************************************************************************

****************************************************************************

*********************************************************sére.

A 35. §-hoz

Annak érdekében, hogy az útlevél hatóság a korlátozó okok megállapításához

adatokat vehessen át a bûnügyi nyilvántartásból, ki kell egészíteni a

Büntetõ Törvénykönyvrõl szóló 1978. évi IV. törvény hatálybalépésérõl és

végrehajtásáról szóló 1979. évi 5. törvényerejû rendeletet.

A 36-40. §-okhoz

A kivándorlás jogintézményének megszüntetése miatt egyes törvények

módosítása vált szükségessé az országot a külföldi letelepedés szándékával

elhagyó állampolgárok különbözõ jogviszonyainak rendezése érdekében.

A 41. §-hoz

A Javaslat felhatalmazást tartalmaz a Kormány, a belügyminiszter, valamint a

külügyminiszter részére a végrehajtási szabályok megalkotására.

Eleje Honlap