1
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA
Törvényjavaslat
az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló
1995. évi XXXIX. törvény módosításáról
Elõadó: dr. Csiha Judit
tárcanélküli miniszter
Budapest, 1997. június
Törvényjavaslat
az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló
1995. évi XXXIX. törvény módosításáról
1. §
Az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló 1995. évi
XXXIX. törvény (a továbbiakban: Priv. tv.) 5. §-ának (2) bekezdése kiegészül a
következõ h) ponttal:
/E törvény hatálya alá tartozik/
"h) az ÁPV Rt. hozzárendelt vagyonában nyilvántartott termõföld és az azzal
azonos helyrajzi számon szereplõ 10 ha. alatti erdõ mûvelési ágú alrészlet."
2. §
A Priv. tv. 6. §-ának (2) bekezdése a következõk szerint módosul:
"(2) Az ÁPV Rt. a tulajdonosi jogokat a hozzá tartozó
a) termõföld esetében a földmûvelésügyi miniszter,
b) az 5. § (2) bekezdésének h) pontjában meghatározott erdõ esetében a
földmûvelésügyi miniszter, a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter,
illetõleg a pénzügyminiszter
egyetértésével gyakorolja. Az egyetértés hiányában megkötött szerzõdés
semmis."
3. §
A Priv. tv. 7. §-a következõ (5)-(7) bekezdéssel egészül ki:
"(5) Az e törvény mellékletében meghatározott gazdasági társaságok közgyûlésén
a szavazatelsõbbségi részvény tulajdonosának egyetértése szükséges a következõ
döntésekben történõ határozathozatalhoz:
a) az alaptõke leszállítása,
b) az egyes részvényfajtákhoz fûzõdõ jogok megváltoztatása,
c) a gazdasági társaság más társasággal való egyesülése, beolvadása,
szétválása, más gazdasági társasági formába történõ átalakulása, illetõleg
jogutód nélküli megszûnése,
d) a gazdasági társaság meghatározott tevékenysége folytatását biztosító
vagyoni értékû jognak más gazdálkodó szervezet javára történõ átruházása,
átengedése.
(6) Törvény, illetõleg a gazdasági társaság alapszabálya az (5) bekezdésben
meghatározottakon túlmenõen a szavazatelsõbbségi részvényhez fûzõdõ más
jogokat is megállapíthat.
(7) Az e törvény mellékletében meghatározott energiaipari gazdasági társaságok
szavazatelsõbbségi részvényei tekintetében a tulajdonosi jogokat az ipari,
kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter gyakorolja."
4. §
A Priv. tv. 24. §-ának (2) bekezdése a következõk szerint módosul:
"(2) Az ÁPV Rt. a privatizáció elõmozdítása, illetõleg hazai és külföldi
privatizációs tanácsadás céljára gazdasági társaságot, befektetési
rendeltetésû alapot létesíthet, továbbá ilyen társaságban részesedést
szerezhet, vagy e társaság részére nem pénzbeli hozzájárulásként a vagyont
rendelkezésre bocsáthatja."
5.§
A Priv. tv. 36. §-ának (1) bekezdése a következõk szerint módosul:
"(1) A 25%+1 szavazatot el nem érõ és privatizációs portfolióba be nem vitt
állami társasági részesedést az ÁPV Rt. vagyonarányosan a társaság többi
tagja, illetve a társaság számára - ebben a sorrendben - vételre
felajánlhatja."
6. §
A Priv. tv-nek a tartós állami tulajdonú társasági részesedéssel mûködõ
gazdasági társaságok - az állami tulajdon arányának és az állami tagsági
(részvényesi) jogokat gyakorló szervek - megjelölésérõl szóló melléklete
helyébe az e törvény melléklete lép.
Záró és átmeneti rendelkezések
7. §
E törvény a kihirdetését követõ nyolcadik napon lép hatályba, egyidejûleg a
Priv. tv. 5. § (3) bekezdésének c) pontja, illetõleg a 60. § (3) bekezdésének
második mondata hatályát veszti.
8. §
Ha a Priv. tv. - e törvény 3. §-ával megállapított - 7. §-ának (5)-(7)
bekezdésében foglalt rendelkezések érvényesítéséhez szükséges alapszabály-
módosítás az e törvény hatályba lépése elõtt kibocsátott részvényfajtához
kapcsolódó jogot érint, akkor a szavazatelsõbbségi részvényhez fûzõdõ jogok
meghatározásával (módosításával) kapcsolatos közgyûlési határozat akkor válik
érényessé, ha az érintett részvényfajtát képviselõ részvényesek legalább
háromnegyedes többsége - az alapszabály által meghatározott módon, ennek
hiányában a közgyûlésre vonatkozó szabályok megfelelõ alkalmazásával -
hozzájárult.
Melléklet az 1997. évi ........... törvényhez
A tartós állami tulajdonú társasági részesedéssel mûködõ társaságok - az
állami tulajdon arányának és az állami tagsági (részvényesi) jogokat gyakorló
miniszter, illetõleg szerv megjelölésével - a következõk:
Társaság neve Tartós állami részesedés
legalacsonyabb mértéke
Tulajdonosi jogokat gyakorló szerv: Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ Rt.
Magyar Villamosmûvek Rt. 50% + 1 szavazat
MOL Magyar Olaj- és Gázipari Rt. 25% + 1 szavazat
MAHART Magyar Hajózási Rt. 50% + 1 szavazat
Magyar Légiközlekedési Rt. (MALÉV) 25% + 1 szavazat
Magyar Távközlési Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító
részvény**
Antenna Hungária
Magyar Mûsorszóró és Rádióhírközlési Rt. 50%+1szavazat
CD Hungary Ingatlanforgalmazó
és Szolgáltató Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító részvény
Országos Takarékpénztár és
Kereskedelmi Bank Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító részvény
Nemzeti Tankönyvkiadó Rt. 50% + 1 szavazat
ALKALOIDA Vegyészeti Rt. 25% + 1 szavazat
Balatonfelvidéki Erdõ és Fafeldolgozó Rt. 100%
Délalföldi Erdészeti Rt. 100%
Észak-Magyarországi Erdõgazdasági Rt. 100%
Gemenci Erdõ- és Vadgazdaság Rt. 100%
"Gyulaj" Erdészeti és Vadászati Rt. 100%
Ipoly Erdõ Rt. 100%
Kisalföldi Erdõgazdaság Rt. 100%
Kiskunsági Erdészeti és Faipari Rt. 100%
Mátra-Nyugatbükki Erdõ- és Fafeldolgozó Rt. 100%
Mecseki Erdészeti Rt. 100%
Nagykunsági Erdészeti és Faipari Rt. 100%
Nyírségi Erdészeti Rt. 100%
Pilisi Parkerdõgazdaság Rt. 100%
Somogyi Erdészeti és Faipari Rt. 100%
Szombathelyi Erdészeti Rt. 100%
Tanulmányi Erdõgazdaság Rt. 100%
VADEX Mezõföldi Erdõ- és Vadgazdálkodási Rt. 100%
Vértesi Erdészeti és Faipari Rt. 100%
Zalai Erdészeti és Faipari Rt. 100%
Martonseed Martonvásári Mezõgazdasági Kísérleti Gazdaság Rt. 50% + 1
szavazat
Bólyi Mezõgazdasági Termelõ és Kereskedelmi Rt. 50% + 1 szavazat
Dalmadi Mezõgazdasági Rt. 50% + 1 szavazat
Dél-Pest Megyei Mezõgazdasági Rt. 50% + 1 szavazat
Enyingi Agrár Rt. 50% + 1 szavazat
Hidasháti Mezõgazdasági Rt. 50% + 1 szavazat
Hód-Mezõgazda Rt. 50% + 1 szavazat
Lajta-Hanság Rt. 50% + 1 szavazat
Mezõfalvai Mezõgazdasági Termelõ és Szolgáltató Rt. 50% + 1
szavazat
Mezõhegyesi Állami Ménesbirtok Rt. 50% + 1 szavazat
Szombathelyi Tangazdaság Rt. 50% + 1 szavazat
Törökszentmiklósi Mezõgazdasági Rt. 50% + 1 szavazat
Bábolna Mezõgazdasági Termelõ, Fejlesztõ és Kereskedelmi Rt. 50% + 1
szavazat
Lábod-Mavad Rt. 50% + 1 szavazat
Agroprodukt Mezõgazdasági Termelõ és Értékesítõ Rt. 50% + 1 szavazat
Alcsiszigeti Mezõgazdasági Rt. 50% + 1 szavazat
Balatoni Halászati Rt. 50% + 1 szavazat
Gödöllõi Tangazdaság Rt. 50% + 1 szavazat
Fertõ-tavi Nádgazdaság Rt. 50% + 1 szavazat
Herceghalmi Kísérleti Gazdaság Rt. 50% + 1 szavazat
Komáromi Mezõgazdasági Rt. 50% + 1 szavazat
Sárvári Mezõgazdasági Rt. 50% + 1 szavazat
Szarvasi Mg. Term. és Élelmiszerfeldolgozó Rt. 50% + 1 szavazat
Szerencsi Mezõgazdasági Rt. 50% + 1 szavazat
Abaúji Charolais Mezõgazdasági Rt. 50% + 1 szavazat
Tokaj Kereskedõház Rt. 100%
TISZAVÍZ Kft. 100%
Bácsalmási Agráripari Rt. 50% + 1 szavazat
VOLÁNBUSZ Rt. 50% + 1 szavazat
Agria Volán Rt. 50% + 1 szavazat
Ajkai Volán Kft. 50% + 1 szavazat
Alba Volán Rt. 50% + 1 szavazat
Bács Volán Rt. 50% + 1 szavazat
Balaton Volán Rt. 50% + 1 szavazat
Balatonfüredi Volán Kft. 50% + 1 szavazat
Borsod Volán Rt. 50% + 1 szavazat
Dudari Volán Kft. 50% + 1 szavazat
Gemenc Volán Rt. 50% + 1 szavazat
Hajdú Volán Rt. 50% + 1 szavazat
Hatvani Volán Rt. 50% + 1 szavazat
Jászkun Volán Rt. 50% + 1 szavazat
Kapos Volán Rt. 50% + 1 szavazat
Kisalföld Volán Rt. 50% + 1 szavazat
Körös Volán Rt. 50% + 1 szavazat
Kunság Volán Rt. 50% + 1 szavazat
Mátra Volán Rt. 50% + 1 szavazat
Nógrád Volán Rt. 50% + 1 szavazat
Pannon Volán Rt. 50% + 1 szavazat
Pápai Volán Kft. 50% + 1 szavazat
Sümegi Volán Kft. 50% + 1 szavazat
Szabolcs Volán Rt. 50% + 1 szavazat
Tapolcai Volán Kft. 50% + 1 szavazat
Tisza Volán Rt. 50% + 1 szavazat
Várpalotai Volán Kft. 50% + 1 szavazat
Vasi Volán Rt. 50% + 1 szavazat
Vértes Volán Rt. 50% + 1 szavazat
Zala Volán Rt. 50% + 1 szavazat
Hungaropharma Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító részvény
Gyógyászati Segédeszközöket és Rehabilitációs
Termékeket Gyártó Rt. 50% + 1 szavazat
PICK Szeged Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító részvény
Zsolnay Porcelángyár Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító részvény
Ganz Ansaldo Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító részvény
HERZ Szalámigyár Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító részvény
KAGE Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító részvény
Herendi Porcelánmanufaktúra Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító
részvény
Északdunántúli Gázszolgáltató Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító
részvény*
Középdunántúli Gázszolgáltató Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító
részvény*
Délalföldi Gázszolgáltató Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító
részvény*
Tiszántúli Gázszolgáltató Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító
részvény*
Déldunántúli Gázszolgáltató Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító
részvény*
Paksi Atomerõmû Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító részvény*
Dunamenti Erõmû Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító részvény*
Vértesi Erõmû Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító
részvény*
Bakonyi Erõmû Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító
részvény*
Pécsi Erõmû Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító
részvény*
Mátrai Erõmû Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító
részvény*
Tiszai Erõmû Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító
részvény*
Budapesti Erõmû Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító részvény*
Északdunántúli Áramszolgáltató Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító
részvény*
Dunántúli Áramszolgáltató Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító
részvény*
Délmagyarországi Áramszolgáltató Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító
részvény*
Tiszántúli Áramszolgáltató Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító
részvény*
Északmagyarországi Áramszolgáltató Rt.1db szavazatelsõbbségetbiztosító
részvény*
Budapesti Elektromos Mûvek Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító
részvény*
Országos Villamostávvezeték Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító
részvény*
MM Speciális Rt. 50%+1szavazat
FÉG ARMY Fegyvergyártó Kft. 50%+1 szavazat
MFS Magyar Lõszergyártó Kft. 50%
+1 szavazat
TESCO Nemzetközi Mûszaki-Tudományos Együttmûködési 25%+1 szavazat
és Kereskedelmi Kft.
* a megjelölt társaságokban a szavazatelsõbbségi részvényhez fûzõdõ jogokat az
ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter gyakorolja,
** a megjelölt társaságban a szavazatelsõbbségi részvényhez fûzõdõ jogokat a
közlekedési, hirközlési és vízügyi miniszter gyakorolja.
Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter: közlekedési, hírközlési és vízügyi
miniszter
Magyar Államvasutak Rt. 100%
Magyar Posta Rt. 100%
Fertõvidéki HÉV Rt. 25% + 1 szavazat
Gyõr-Sopron-Ebenfurti Vasút Rt. 50% + 1 szavazat
Közlekedéstudományi Intézet Rt. (KTI Rt.) 50% + 1 szavazat
Vízgazdálkodási Tudományos Kutató Rt. (VITUKI) 50% + 1 szavazat
Dunamenti Regionális Vízmû Rt. 50% + 1 szavazat
Dunántúli Regionális Vízmû Rt. 50% + 1 szavazat
Észak-dunántúli Regionális Vízmû Rt. 50% + 1 szavazat
Észak-magyarországi Regionális Vízmû Rt. 50% + 1 szavazat
Tiszamenti Regionális Vízmû Rt. 50% + 1 szavazat
Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter: igazságügyminiszter
Országos Fordító és Fordításhitelesítõ Iroda Rt. (50%+1)
Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter: ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi
miniszter
Autóipari Kutató és Fejlesztõ Rt. 25% + 1 szavazat
Építéstudományi Intézet Kft. (ÉTI) 50% + 1 szavazat
Építésügyi Minõségellenõrzõ Intézet Rt. 50% + 1 szavazat
HUNGEXPO Vásár és Reklám Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító részvény
Ipari Technológiai Centrum Kft. 25% + 1 szavazat
Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht. 50% + 1
szavazat
Méréstechnikai Információs Kutató és Innovációs Rt. 25% +
1szavazat
MERTCONTROL Minõségellenõrzõ Rt. 25% + 1 szavazat
Távközlési Innovációs Rt. 25% + 1 szavazat
Villamosenergia-ipari Kutató Intézet Rt. 50% + 1
szavazat
ExVÁ Robbanásbiztos Villamos Berendezések Vizsgáló Kht. 100%
Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter: földmûvelésügyi miniszter
Agroster Besugárzó Rt. 50% + 1 szavazat
Állattenyésztési Teljesítményvizsgáló Kft. 75%
Cartographia Kft. 50% + 1 szavazat
Concordia Közraktár Rt. 50% + 1 szavazat
ATEV Fehérjefeldolgozó Rt. 25% + 1szavazat
Geodéziai és Térképészeti Rt. 25% + 1 szavazat
Érdi Gyümölcs- és Dísznövénytermesztési Kutató-Fejlesztõ. Kht 100%
Ceglédi Gyümölcstermesztési Kutató-Fejlesztõ Kht. 100%
Fertõdi Gyümölcstermesztési Kutató-Fejlesztõ Kht. 100%
Újfehértói Gyümölcstermesztési Kutató-Fejlesztõ Kht. 100%
Konzervipari Kutató és Fejlesztõ és Minõségvizsgáló Kft. 100%
Magyar Tejgazdasági Kísérleti Intézet Kft. 100%
Országos Húsipari Kutatóintézet Kft. 100%
Országos Mesterséges Termékenyítõ Rt. 50% + 1 szavazat
Pécsi Geodéziai és Térképészeti Kft. 25% + 1 szavazat
Temperáltvizû Halszaporító és Kereskedelmi Kft. 100%
Zöldségtermesztési Kutató Intézet Rt. 100%
Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter: környezetvédelmi és területfejlesztési
miniszter
Hortobágyi Génmegõrzõ Kht. 100%
Városépítési Tudományos és Tervezõ Intézet Kht. 100%
Hortobágyi Halgazdasági Rt. 100%
Tulajdonosi jogokat gyakorló szerv: Országos Foglalkoztatási Közalapítvány
Agora Ipari Kft. 100%
Erfo Ipari Kft. 100%
Fõvárosi Kézmûipari Rt. 100%
Fõkefe Ipari Kft. 100%
Savaria Nett-Pack Kft. 100%
Szegedi Fonalfeldolgozó Rt. 100%
Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter: népjóléti miniszter
Gyógynövénykutató Intézet Rt. 25%+1 szavazat
Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter: pénzügyminiszter
Eximbank Rt. 100%
Export Hitel Biztosító Rt. 100%
Hitelgarancia Rt. 50% + 1 szavazat
Szerencsejáték Rt. 100%
Reorg Rt. 50% + 1 szavazat
Magyar Fejlesztési Bank Rt. 100%
Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter: honvédelmi miniszter
HM ARCOM Kommunikációtechnikai Rt. 50% + 1 szavazat
HM ARZENAL Elektromechanikai Rt. 50% + 1 szavazat
HM Budapesti Erdõgazdasági Rt. 100%
HM CENTRAL Mosodák Rt. 50% + 1 szavazat
HM CURRUS Gödöllõi Harcjármûtechnika Rt. 50% + 1 szavazat
HM Elektronikai Igazgatóság Rt. 100%
HM Kaszói Erdõgazdaság Rt. 100%
HM VERGAVeszprémi Erdõgazdaság Rt. 100%
Dunai Repülõgépgyár Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító részvény
Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter: igazságügyminiszter
Országos Fordító és Fordításhitelesítõ Iroda Rt. 50% + 1 szavazat
Tulajdonosi jogokat gyakorló szerv:
Gerevich Aladár Nemzeti Sport Közalapítvány 75%
Wesselényi Miklós Nemzeti Ifjúsági és Szabadidõsport az Egészséges Életmódért
Közalapítvány 25%
Sportlétesítmények Vállalat Rt. 75%
Tulajdonosi jogokat gyakorló szerv: Miniszterelnöki Hivatal
KOPINT DATORG Szervezési és Adatfeldolgozási Rt. 50% + 1 szavazat
Közlöny- és Lapkiadó Kft. 100%
INDOKOLÁS
az 1995. évi XXXIX. törvényjavaslat módosításához
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Az állam tulajdonában lévõ vállalkozó vagyon értékesítésérõl szóló 1995. évi
XXXIX. törvény, illetõleg a módosítására vonatkozó 1997. évi IV. törvény (a
továbbiakban: Priv.tv.) megfelelõ jogszabályi keretet biztosított a
privatizációs feladat végrehajtásához. A magánosítás folyamatának befejezése
elõtt azonban a gazdasági társaságokat érintõ tulajdonosi strukturaváltozás
szükségessé tette a Priv.tv. tartós állami tulajdonrésszel mûködõ
társaságokról szóló mellékletének felülvizsgálatát és ennek alapján a
megfelelõ irányú módosítását.
A Priv.tv. melléklete 193 a nemzetgazdaság mûködése, illetve a lakosság
alapellátása szempontjából állami tulajdonrésszel rendelkezõ kiemelt
társaságot határoz meg. Az e körbe tartozó egyes társaságok esetében egyrészt
idõközben megszûntek a besorolás korábbi okai, másrészt indokolatlanul magas,
illetve néhány esetben alacsony az állami tulajdonrész mértékének
meghatározása. A módosítás mindösszesen 80 társaságot érint. Ennek keretében
az állami tulajdonrész 40 társaság esetében csökken, amelybõl 12 társaság
teljes mértékben törlésre kerül, emelkedéssel mindösszesen 10 társaság
érintett és 18 társaság kerül újonnan besorolásra, többségében 1 db.
szavazatelsõbbséget biztosító részvény meghatározásával.
A Javaslat csak kisebb mértékben módosítja a törvény mellékletében
meghatározott és a tartós állami tulajdonú részesedéssel mûködõ társaságok
körét. Ennek keretében a fõ tendencia a tartós állami tulajdoni kör, illetõleg
részesedés értékesítés útján történõ további szûkítése, illetõleg a
tulajdonosi jogokat gyakorló miniszterhez tartozó társaságok pontosítása. Ez
azonban többségében nem érinti a tulajdonosi jogokat gyakorló alá tartozó
egyes társaságok más joggyakorló hatáskörébe történõ átsorolását. Az ilyen
indokolt átsorolásra a privatizációs folyamat befejezésével és a tartós állami
tulajdonban maradó társaságok vagyonkezelésével összefüggõ szabályozás
biztosít lehetõséget.
A Javaslat a Priv.tv. alapvetõ, illetõleg a jogalkalmazás során eddig bevált
további rendelkezéseit nem módosítja, illetve a vagyoni kör tekintetében
hatályát - az erdõk vonatkozásában - kisebb mértékben pontosítja.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
Az 1. §-hoz
Az állami tulajdonban lévõ erdõ az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII.
törvény (Áht.) 109/B §-a szerint a kincstári vagyon körébe tartozik.
Az Áht. rendelkezése azonban nem tesz különbséget a ténylegesen erdõ mûvelési
ágban nyilvántartott, illetõleg az állam vállalkozói vagyoni körébe tartozó,
mezõgazdasági mûveléssel hasznosított termõföldek védelmét szolgáló, továbbá a
mezõgazdasági állattartó telepek mûködéséhez szükséges szennyvízelhelyezés
céljára telepített fásítások, valamint az un. szórványerdõk között.
A megfelelõ differenciálás hiányában több ezer hektár szántó- és egyéb
mûvelési ágú, mezõgazdasági termelésben hasznosított termõföldre korábban
megkötött mezõgazdasági haszonbérletet kellene módosítani, azt követõen, hogy
az egyes földrészleten belül alrészletként nyilvántartott fásítások, fasorok,
szórványerdõk leválasztásra kerülnének. Ennek végrehajtása hosszabb idõt
igényel és jelentõs költségkihatással járna, azon túlmenõen, hogy az államnak
át kellene vállalni ezeknek a fásításoknak az egyébként a mezõgazdasági
vállalkozókat terhelõ fenntartási költségeit. Az adótörvény szerint ugyanis az
ilyen fásításokra is alkalmazni kell a telepítésre, a felújításra, valamint a
fakitermelésre vonatkozó rendelkezéseket.
A Javaslat az ellentmondás feloldása érdekében az állami tulajdonú erdõk
tekintetében pontosítja a Priv. tv. erdõkre vonatkozó elõírásait. Ennek
keretében a hatály alóli kivétel helyett a törvény hatályát kiterjeszti az
azonos helyrajzi szám alatt a lényegesen nagyobb kiterjedésû termõfölddel
együtt nyilvántartott 10 ha. alatti erdõre is. E mérték alatt ugyanis az erdõ
védelmével kapcsolatos érdekek sérelem nélkül egyeztethetõek a termõföld
hasznosításával kapcsolatos érdekekkel, anélkül, hogy az albetétek
leválasztásra kerülnének.
A módosítás az ÁPV Rt-hez tartozó és a Kincstári Vagyoni Igazgatóság részére
az Áht. alapján átadásra kerülõ, hozzávetõlegesen 27.000 ha erdõterületbõl
mintegy 5.000 ha. nagyobb földrészlettel összefüggõ, ténylegesen nem erdõ
mûvelésû területetét érint, amely azonban változatlanul az állam tulajdonában,
de az ÁPV Rt. hozzárendelt vagyonában marad.
A 2. §-hoz
Az egységes kezelés és az erdõk védelmének biztosítása érdekében a Priv. tv. 6
§-ának (2) bekezdésében a termõföldre elõírt egyetértési jog a
szórványerdõkkel kapcsolatos tulajdonosi joggyakorlására is kiterjed. Ennek
keretében a többirányú érdekérvényesítés biztosítása érdekében a Javaslat
vonatkozó rendelkezése elõírja, hogy az ÁPV Rt. az erdõvel kapcsolatos
tulajdonosi jogokat a földmûvelésügyi, a környezetvédelmi és
területfejlesztési, illetõleg a pénzügyminiszter egyetértésével gyakorolja.
A 3. §-hoz
A közel 7 éves privatizációs folyamat eredményeként a gazdálkodó szervezetek
tekintetében megszûnt az állami tulajdon tulsúlya és a nemzetgazdaság közel 80
%-a magántulajdonba került.
A tulajdonosi szerkezetváltás mellett azonban nem szûnt meg az az igény, hogy
a nemzetgazdaság mûködése, illetve a lakosság alapellátása szempontjából
legfontosabb stratégiai társaságok esetében a lényeges tulajdonosi döntéseknél
- a piaci verseny indokolatlan korlátozása nélkül az állam a társadalmi
érdeket érvényesíthesse.
Az érdekérvényesítés biztosítására került sor a Priv.tv. mellékletében a
nemzetgazdaság mûködése szempontjából jelentõs gazdasági társaságok tartós
állami tulajdonrészének meghatározására. A magánosítás folyamatának befejezése
elõtt azonban szükségessé vált annak felülvizsgálata, hogy a törvény
mellékletében szereplõ társaságok e körbe történõ besorolása, illetve az
állami tulajdonrész fenntartása - az idõközben bekövetkezett változásokra is
tekintettel - indokolt-e.
A bekövetkezett gazdasági fejlõdés eredményeként megállapítható, hogy az állam
szükséges rendelkezési joga ma már nemcsak a többségi tulajdoni részesedésen,
hanem ettõl eltérõ részesedés esetén a megfelelõ szavazati jogon keresztül is
érvényesülhet és célszerû, ha ezt a mellékletben felsorolt társaságok esetében
a Priv.tv. is tükrözi. Ennek az állami rendelkezési jognak a biztosítására a
szavazatelsõbbséget biztosító részvény és a hozzá fûzõdõ jogok törvényi szintû
szabályozása látszik a legalkalmasabbnak.
A Javaslatnak ez a megoldása egyébként összhangban áll a Gt. 234. §-ának (2)
bekezdésében foglalt rendelkezésével, amely szerint törvény vagy
felhatalmazása alapján az alapszabály eltérõ tagsági jogokat biztosító
részvények kibocsátását is elrendelheti. Az e részvényhez fûzõdõ jogokat
azonban jelenleg sem a gazdasági társaságokról szóló 1988. évi VI. törvény (a
továbbiakban: Gt.), sem más jogszabály nem állapítja meg. A Javaslat erre
vonatkozó rendelkezése egyúttal pótolja a szabályozás tárgyát képezõ tartós
állami tulajdonban maradó társaságok tekintetében e hiányosságot. A Gt.
keretjelleggel lehetõséget biztosít a szavazatelsõbbséget biztosító részvény
kibocsátásra, amelyhez fûzõdõ speciális jogokat az ágazati törvények
határozhatják meg. Az állami tulajdonrésszel mûködõ gazdasági társaságok
tekintetében pedig a Priv.tv. ágazati törvénynek számít.
A szavazatelsõbbséget biztosító részvény tényleges szerepét elsõsorban az
határozza meg, hogy mely kérdésekben ad a tulajdoni hányadtól független
egyetértési jogot. A Javaslat a szavazatelsõbbséget biztosító részvényhez
fûzõdõ jogok meghatározása során abból a mértéktartásból indul ki, hogy
rendelkezései ne jelentsenek az érintett társaságok számára szükségtelen
korlátozást és ne járjanak a döntési jogkörök indokolatlan elvonásával.
E követelmények figyelembevételével a tervezet rendelkezése a
szavazatelsõbbséget biztosító részvény tulajdonosának közgyûlésen gyakorolható
egyetértési jogot tart fenn a társaságot érintõ olyan stratégiai döntések
tekintetében, mint az alaptõke csökkentése, az egyes részvényfajtákhoz fûzõdõ
jogok megváltoztatása, továbbá a társaság jogutód nélküli megszüntetése, a
társaság egyesülése, szétválása, átalakulása, beolvadása, illetve üzletrész
átruházása.
A Javaslat rendelkezése szerinti jogosítványok alkalmasak annak az igénynek az
érvényesítésére, hogy váratlanul ne szûnhessen meg például az energia vagy
élelmiszer-alapellátás, illetõleg egyesülés, beolvadás és más módon ne
alakulhassanak ki nemkívánatos vertikális vagy horizontális monopoliumok,
amelyek a monopolár révén a szolgáltatást igénybevevõket kényszerhelyzetbe
hozzák és anyagilag aránytalanul megterhelik.
Az energiaellátás biztonságának fenntartásával kapcsolatos intézkedésekrõl
szóló 2030/1996. (II. 14.) Korm. határozat 3. pontja szerint a Priv. tv.
módosításával az energiaipari társaságok szavazatelsõbbségi részvényei
tekintetében a tulajdonosi jogok gyakorlását át kellett telepíteni az ágazati
felügyeletet ellátó ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszterhez.
A Javaslat az erre vonatkozó rendelkezésének kialakításánál azonban
figyelemmel kellett lenni arra a körülményre is, hogy a kormányzati döntés a
tulajdonosi jogok gyakorlását kettéválasztja, amikor csak a szavazatelsõbbségi
és nem az összes részvények tekintetében intézkedik. Ezzel összhangban a
tervezet a jogok gyakorlását megosztja és e szerint a 2220/1995. (VIII. 4.)
Korm. határozat mellékletében a szavazatelsõbbségi részvény tulajdonosa
részére megállapított jogokat az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi, míg a
további állami tulajdonban lévõ részvények tulajdonosi jogait változatlanul az
ÁPV Rt. gyakorolja.
4. §-hoz
A Priv. tv. 24. §-ának (2) bekezdése szûk körben lehetõvé teszi, hogy az ÁPV
Rt. hozzárendelt vagyona felhasználásával a privatizáció elõmozdítására
gazdasági társaságot létesítsen, vagy ilyen társaságban részesedést szerezzen.
Magyarország a magánosítás folyamatát illetõen olyan kiemelkedõ szakmai
tapasztalatokra tett szert, amelyek átvételére és hasznosítására a térség
számos országából, sõt földrajzilag távolabb lévõ országokból is igény merült
fel. Ennek a külkapcsolatokban rendszeresen jelentkezõ igénynek a
kielégítésére a Javaslat vonatkozó módosítása társaság létesítésével kíván
lehetõséget biztosítani.
5. §-hoz
A Priv. tv. módosítással érintett rendelkezése egyrészt nincs összhangban a
gazdasági társaságok tevékenységét meghatározó legfontosabb jogszabályok
rendelkezéseivel, másrészt gyakorlati alkalmazása is akadályba ütközik.
A Polgári Törvénykönyv ugyanis nem tartalmaz olyan rendelkezést, amely vételre
történõ felajánlási kötelezettséget jelentene, illetve a Gt. is csak a tag,
illetve a társaság részére biztosít elõvásárlási jogot a társaság üzletrésze
tekintetében, de ez sem jelent vételre felajánlási kötelezettséget. E
kötelezettség teljesítése pedig például bemutatóra szóló részvény esetében,
nem lehetséges, mivel nem állapítható meg a részvényesek száma és
tulajdonlásuk aránya. A Javaslat a vonatkozó rendelkezés pontosításával
kívánja feloldani ezt az ellentmondást azzal, hogy a kötelezettség a
teljesíthetõségre tekintettel lehetõséggé válna.
A 6. §-hoz
A Priv. tv. mellékletében felsorolt tartós állami tulajdonrésszel mûködõ
társaságok közül a Javaslat által érintett társaságok és a módosítás indokai a
kövekezõk.
Tulajdonosi jogokat gyakorló szerv: Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ Rt.
Magyar Távközlési Rt. (25%+1 szavazat helyett 1 db. szavazatelsõbbséget
biztosító részvény)
A magyar távközlési piac fejlõdésével a Matáv Rt. monopolizált helyzete
megváltozik, az állam stratégiai érdekeit elsõsorban a jogi szabályozás
keretében kell és lehet biztosítani. Ezzel összefüggésben a Matáv Rt-ben
megjelenõ állami stratégiai érdekeket a szavazatelsõbbségi részvényhez fûzõdõ
jogosítványokkal is megfelelõ biztonsággal lehet érvényre juttatni. A 25 %
részesedés nyilvános és fokozatos tõzsdei bevezetésével 1997-tõl jelentõs
privatizációs bevételt lehet realizálni. Különösen azért, mert hasonló
részvényeladási akcióban és a tõkepiaci privatizációban a MAGYARCOM (Matáv 67
%-os többségi tulajdonos) - a privatizációs szerzõdésbõl fakadó
részvényeladási kötelezettségére tekintettel - maga is érdekelt.
Antenna Hungária Magyar Mûsorszóró és Rádióhírközlési Rt. (25%+1 szavazat
helyett 50%+1 szavazat)
A társaság jelentõs nemzeti vagyont képvisel és indokolt, hogy a
mûsorszórásban hagyományos piacvezetõ szerepét megtartsa, illetve az egyéb
távközlési szolgáltatások piacán a koncessziós társaságok mellett alternatív
szolgáltatóként megjelenjen.
Ennek megvalósításához azonban szükséges a társaság tartós állami tulajdoni
mértéken felüli részének részleges privatizációja és ennek eredményeként
tõkeemelés útján történõ fejlesztése. Az ugyanis bizonyosnak látszik, hogy az
állam, mint tulajdonos, középtávon nem lesz képes a társaság fejlesztéséhez
szükséges alaptõkeemelésre, illetve beruházások finnanszírozására.
A befektetõ bevonásának szükségessége mellett azonban figyelembe kell venni
azt a körülményt is, hogy a társaság egyrészt érdekelt a közigazgatási
távközlési rendszerben való részvételben, másrészt mint titokgazda
nemzetbiztonsági szempontból is indokolt a stratégiai többséget 50%+1 szavazat
tartós állami tulajdonban tartása.
CD Hungary Ingatlanforgalmazó és Szolgálatató Rt. (50%+1 szavazat helyett 1
db. szavazatelsõbbséget biztosító részvény)
A társaság privatizációjára 1997. második felében kerül sor. A jelenleg
folyamatban lévõ privatizáció elõkészítése során egyértelmûvé vált, hogy a
társaság minnél sikeresebb értékesítése mind a bevételeket, mind a szakmai és
pénzügyi befektetõi érdeklõdést tekintve lényegesen kedvezõbb, mint a többségi
tulajdon megtartása esetén. A külkapcsolatokat érintõ döntések ellenõrzése,
befolyásolása pedig az 1 db. szavazatelsõbbséget biztosító részvény -
törvényben meghatározott jogosítványai - útján is biztosítható.
Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank Rt. (25% + 1 szavazat helyett, 1
db. szavazatelsõbbséget biztosító részvény)
A privatizáció elõrehaladtával kiszélesedett a pénzintézeti piac és verseny az
1990-es évek elsõ feléhez képest. Az OTP Rt. is piacszerûen mûködik, ezért a
továbbiakban már nem szükséges, hogy a társaság irányításával kapcsolatos
operativ kérdésekben az állam jelentõsebb tulajdoni rész megtartásával
érvényesítse akaratát.
Figyelemmel azonban arra, hogy az OTP Rt. jelentõs lakossági megtakarításokkal
gazdálkodik és egyben piacvezetõ e téren, változatlanul szükséges, hogy a
legfontosabb stratégiai kérdésekben az állami vétójog, illetõleg befolyás
érvényesüljön, amelyet az 1. db. szavazatelsõbbségi részvényhez fûzõdõ és
törvényben meghatározott jogosítványok is biztosítanak.
A módosítás közgazdasági indokai közül a legfontosabb, hogy a jelenlegi
tulajdonosi szerkezet akadálya lehet a társaság tõkeerejének tõkeemelés útján
történõ növelésének is. A részvénykibocsátással történõ tõkeemelésben ugyanis
az állami tulajdonos már nem venne részt, de ezt más befektetõ számára sem
tartaná kivánatosnak, mivel ez veszélyeztetné a jelenlegi tulajdoni arányok
fenntartását. Az elõzõekben foglaltakra tekintettel az állami részvények
értékesítése kedvezõ mind az OTP Rt., mind pedig az állami tulajdonos számára.
Az állam ugyanis törvényi rendelkezéssel definiálja az érdekérvényesítéshez
szükséges legfontosabb stratégiai jogait.
Bácsalmási Agráripari Rt. (25%+1 helyett 50%+1 szavazat)
A társaság a hazai napraforgóvetõmag-termesztés bázisa, képes az országos
vetõmagszükséglet elõállítására, amelyre tekintettel indokolt az állami
tulajdonhányad mértékének emelése a stratégiai döntésekhez szükséges arányban.
Hungaropharma Rt. (50% + 1 szavazat helyett, 1 db. szavazatelsõbbséget
biztosító részvény)
A társaság néhány évvel ezelõtt még az egyetlen és monopolhelyzetben lévõ,
gyógyszer-nagykereskedelemmel foglalkozó cég volt a hazai gyógyszerpiacon
elosztóként és importõrként is. A gyógyszerkereskedelmi piac azonban
átstruktúrálódott, amelynek eredményeként a Hungaropharma Rt. mintegy 35 %-os
részesedésével jelenleg is a legnagyobb gyógyszerkereskedelmi társaság.
A társaság többségi részvénycsomagjának tartós állami tulajdonban tartását
korábban az is indokolta, hogy járvány esetén ez a társaság volt köteles
biztosítani a speciális gyógyszerkészletet. Ez a kötelezettség ugyan jelenleg
is fennáll, azonban a szavazatelsõbbségi joghoz fûzõdõ és törvényben
meghatározott jogosítványok is elégségesek az állami érdek érvényesítéséhez,
így a továbbiakban nem indokolt a társaságnál a magas arányú tartós állami
tulajdonosi részesedés fenntartása.
A tartós állami tulajdonban lévõ 22 mezõgazdasági társaság (75 %, helyett 50%
+ 1 szavazat)
E társaságok esetében az állami érdekérvényesítés a stratégiai többség
fenntartása mellett is megvalósítható, míg az un konszernjogokat (minõsített
többség) is biztosító tulajdonrész fenntartása közgazdaságilag sem
indokolható, ezért a felesleges tartós állami tulajdonrész érdeksérelem nélkül
csökkenthetõ.
PICK Szeged Rt., Zsolnay Porcelángyár Rt., Ganz Ansaldo Rt., HERZ Szalámigyár
Rt., KAGE Rt., valamint a Herendi Porcelánmanufaktúra Rt. (új besorolású
társaságok)
A felsorolt hugaricum értékû és nemzetközi elismertségû társaságok esetében a
névhasználat és márkavédelem szempontjából célszerû az állami
érdekérvényesítés biztosítására a szavazatelsõbbséget biztosító részvény
tartós állami tulajdonba vétele.
MM Speciális Divizíó Rt. (nem szerepel, helyette 50%+1 szavazat)
A társaságból kiváló Speciális Divizíó átalakulása folyamatban van kizárólag
hadiipari tevékenységet ellátó önálló gazdasági társasággá, amelyben a
honvédelmi érdekek érvényesítése indokolja a tartós állami tulajdon körébe
történõ besorolást.
A FÉG Army Fegyvergyártó Kft. ( MBF 100%-os tulajdonában, új besorolás 50%+1
szavazattal)
A társaság besorolását a honvédelmi érdekek érvényesíthetõségének biztosítása
indokolja.
MFS Magyar Lõszergyártó Kft. ( nem szerepel, új besorolás 50%+1 szavazattal)
A jelenleg 25%+1 szavazat mértékben ÁPV Rt., 75%-1 szavazat mértékben külföldi
magántulajdonban lévõ társaság teljes tulajdonjogának megszerzése folyamatban
van. A társaság hadiipari tevékenységet is ellát, amely indokolja a tartós
állami tulajdon körébe történõ besorolását.
TESCO Nemzetközi Mûszaki-Tudományos Együttmûködési és Kereskedelmi Kft. (nem
szerepel, új besorolás 25%+1 szavazattal)
A társaság a nemzetközi mûszaki-tudományos együttmûködés területén 57
országgal hatályban lévõ kormányközi egyezmény szervezésére és végrehajtására
folyamatos megbízással rendelkezik. E kormányközi egyezmények - többségében a
Tesco Kft. nevesítve is szerepel - a magyar félre olyan nemzetközi jogi
kötelezettségeket hárítanak, amelyek teljesítésére tekintettel a társaság
teljes mértékben nem privatizálható. A külkapcsolatokat és a külgazdasági
kapcsolatokat érintõ döntések ellenõrzése és befolyásolása a Javaslatban
meghatározott tartós állami tulajdonrészhez fûzõdõ jogosítványok útján
biztosíthatóak. A társaság állami tulajdoni részesedése jelenleg 78,87%,
amelybõl a 25%+1 szavazat tartós állami tulajdonban tartása kisvásárlás
nélkül megoldható.
Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter: ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi
miniszter:
A 20 gáz- és áramszolgáltató, valamint erõmû társaság esetében az 1 db.
szavazatelsõbbséget biztosító részvényhez fûzõdõ jogosítványok gyakorlása
átkerül az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszterhez azzal, hogy a
további állami tulajdonban lévõ részvények tekintetében a tulajdonosi jogokat
változatlanul az ÁPV Rt. gyakorolja.
Az intézkedés az energiaellátás biztonságának fenntartásával kapcsolatos
intézkedésekrõl szóló 2030/1996 (II. 14.) Korm. határozat 3. pontjában elõírt
feladat teljesítését jelenti. Ezzel megvalósulhat az ágazati
érdekérvényesítés, amelynek során az érintett társaságok esetében a
szavazatelsõbbségi joghoz fûzõdõ jogosítványokat az energiaellátás
biztosításáért felelõs miniszter gyakorolja.
Autóipari Kutató és Fejlesztõ Rt.,
Távközlési Innovációs Rt.,
Ipari Technológiai Centrum Kft., illetõleg
Méréstechnikai Informatikai Kutató és Innovációs Rt. (a felsorolt
társaságoknál 50%+1 szavazat helyett 25%+1 szavazat)
Az állami tulajdoni arány csökkentése a bevonható tõke érdekében szükséges,
ugyanakkor ez esetben elõnyösebb a szavazatelsõbbséget biztosító részvény
helyett a 25%+1 szavazat fenntartása, mert e tulajdoni hányadhoz kapcsolódó
jogosítványok a reorganizációval összefüggõ szerepvállaláshoz egyértelmûbb és
a Gt-bõl elsõdlegesen következõ kedvezõbb mozgásteret biztosítanak az állami
részvényes számára.
Bõr- és Cipõipari Kutató és Fejlesztõ Intézet Rt.,
Innovatex Textilipari Mûszaki Fejlesztõ Rt.,
Mezõgépfejlesztõ Ipari Rt.
Mûanyag Kutató és Fejlesztõ Kft.
Tüzeléstechnikai Kutató és Fejlesztõ Rt. (a felsorolt társaságok 50%+1
szavazat helyett kimaradnak)
A tartós állami tulajdoni körbõl kimaradó, többségében kutatóintézeti
társaságok a gazdaság változásának következtében a jövõben már nem látnak el
olyan feladatot, amelyre tekintettel az állami érdekérvényesítés a tartós
állami tulajdon fenntartását indokolná.
Technika Külkereskedelmi Rt. (50%+1 helyett kimarad)
A korábban elsõsorban hadiipari termékek körében külkereskedelmi feladatot
ellátó társaság gazdálkodási mozgástere beszûkült, végelszámolás elõtt áll.
További tevékenységére a Honvédelmi Minisztérium sem tart igényt, így tartós
állami tulajdonban tartása már nem indokolt.
Hungexpo Vásár és Reklám Rt. (25%+1 szavazat helyett 1 db szavazatelsõbbséget
biztosító részvény)
A társaság esetében az 1 db szavazatelsõbbségi részvényhez fûzõdõ jogok
gyakorlása útján is biztosítható az állami érdek érvényesítése.
ExVÁ Robbanásbiztos Villamos Berendezések Vizsgáló Állomás Kht. (nem szerepel,
új besorolás 100 % tartós állami tulajdonnal)
A társaság a Központi Bányászati Fejlesztési Intézet tulajdonában, az
országban egyedüli kijelölt intézményként végzi a bányászathoz kapcsolódó
mûszaki berendezések élet-, vagyon- és mûszaki biztonsági vizsgálatát, amely
szükségessé teszi a teljes mértékû tartós állami tulajdon fenntartását.
Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter: földmûvelõdésügyi miniszter
Állattenyésztési Teljesítményvizsgáló Kft. (100% helyett 75%)
A társaság konszolidációja és reorganizációja megvalósult és a különbözõ
tenyésztõ szervezetek tulajdonostársként bekapcsolódnának, amely egyben az
állami szerepvállalás csökkentését is jelentené.
Faipari Kutató Intézet Kft. (100% helyett kimarad)
A társaság tevékenysége és eredménye nem indokolják a további tartós állami
tulajdon körébe történõ besorolását.
Gyümölcs- és Dísznövénytermesztési Kutató Intézet Rt. (a 100%-os állami
tulajdoni arány fenntartása mellett a társaság négy regionális közhasznú
társasággá alakult át.)
Az átalakulásra a felszámolás elkerülése érdekében a minisztérium által kötött
adóskonszolidációs szerzõdés keretében került sor, amelyet követõen az újonnan
létrejött társaságok helyzete rendezõdött.
Malomipari Kutató és Fejlesztõ Kft. (100% helyett törölve)
A társaság korábban sem volt és jelenleg sincs állami tulajdonban. A jelenlegi
tulajdonosok különbözõ gabonaipari társaságok, amelyektõl egyrészt a cég
kivásárlására nem áll rendelkezésre költségvetési forrás, másrészt ennek
indoka sem áll fenn.
Országos Mesterséges Termékenyítõ Rt. (100% helyett, 50%+1 szavazat)
A társaság konszolidációja és reorganizációja megvalósult és a különbözõ
tenyésztõ szervezetek jelezték azt a törekvésüket, hogy tulajdonostársként
bekapcsolódnának a társaság tevékenységébe. A tulajdonosi szerkezetváltozással
az indoklatlan állami szerepvállalás is csökkenhetne.
Temperáltvízû Halszaporító és Kereskedelmi Kft (50%+1 helyett 100%)
Az állami tulajdonrész módosítását az indokolja, hogy a társaság a halászatban
stratégiai cégnek minõsül. Egyedülálló a halszaporító kapacitása, a
fajtaskálája. Kiemelt szerepet tölt be a hazai és nemzetközi szakoktatásban,
valamint a kutatásban, fejlesztésben és a technológiai export területén. A
felsorolt feladatok ellátása mellett széleskörû termelési integrációt is
folytat.
Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter: környezetvédelmi és területfejlesztési
miniszter
Városépítési Tudományos és Tervezõ Intézet Kht. (50%+1 szavazat helyett 100%)
A társaság a területfejlesztésrõl és a területrendezésrõl szóló törvény
rendelkezése alapján - a minisztérium országos területfejlesztési
háttérintézményeként - közhasznú társasággá alakult át. A társaság 1996-ban
eredménytelenül zárult privatizációjára és feladatváltozására tekintettel
indokolt teljes mértékben a tartós állami tulajdoni körbe történõ besorolása.
Hortobágyi Halgazdaság (25% +1 szavazat, helyett 100%)
A társaság a legnagyobb áruhal-termelõ gazdaság, de ugyanakkor tevékenységét
szigorúan védett természetvédelmi területen folytatja és a tevékenységével
érintett nemzeti park területe további jelentõs kiterjedésû természetvédelmi
területtel növekedne.
A társaság rendszeres tulajdonosi támogatásra szorul és a természetvédelmi
törvénybõl fakadó gazdálkodási korlátozások tovább növelhetik a
természetvédelmi függõséget, amely fokozza a többletráfordítási igényt és
csökkentheti a hozamokat.
A gazdasági, illetve természetvédelmi érdekek összhangolása a társaság teljes
mértékben tartós állami tulajdonban tartása és a környezetvédelmi és
területfejlesztési miniszter tulajdonosi joggyakorlása mellett valósítható meg
leghatékonyabban.
Tulajdonosi jogokat gyakorló szerv: Országos Foglalkoztatási Közalapítvány
A besorolt 6 csökkent munkaképességûeket foglalkoztató célvállalat (100%
tartós állami tulajdon mellett) tekintetében elsõsorban a foglalkoztatási
célok megvalósíthatósága indokolja, hogy e társaságok tartós állami tulajdonba
kerüljenek. A rehabilitációs foglalkoztatási célok a leghatékonyabban az
Országos Foglalkoztatási Közalapítvány tulajdonosi joggyakorlása mellett
valósíthatóak meg.
Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter: népjóléti miniszter
Gyógynövény Kutató Intézet Rt. (eddig nem szerepelt a besorolásban, helyette
25%+1 szavazat)
A társaság szerepe kiemelkedõ a gyógyszeripari kutatásban, amely mellett
jelentõs szerepet tölt be a gyógynövények termesztésével kapcsolatos
tevékenységben, valamint a gyógynövény-drogok hatósági ellenõrzésében és
minõsítésében. A társaság jegyzett tõkéjének mintegy 75%-a jelenleg már a
gyógyszeripari társaságok közös tulajdonában van, így a még meglévõ állami
tulajdoni részt a lakossági gyógyszerellátással összefüggõ érdekérvényesítés
biztosítása érdekében célszerû a tartós állami tulajdon körébe sorolni.
Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter: honvédelmi miniszter
HM Budapesti Erdõgazdasági Rt.,
HM Kaszói Erdõgazdaság Rt.
HM VERGA Veszprémi Erdõgazdaság Rt. (a felsorolt társaságok esetében 50+1
szavazat helyett 100%)
A három erdõgazdasági társaságnál az állami tulajdonrészt emelését az
egyértelmû vagyonjogi helyzet kialakítása és fenntartása, valamint a
honvédelmi érdekek biztosítása indokolja.
HM Elektronikai Igazgatóság Rt. (50%+1 szavazat helyett 100%)
A társaság speciális tevékenységére tekintettel a honvédelmi és
nemzetbiztonsági követelmények egyaránt indokolják a teljes mértékû tartós
állami tulajdon meghatározását.
HM Radar Rt. (50%+1 szavazat helyett kimarad)
A társaságnál a hadiipari jellegû javítás, szolgálatatás - más HM
társaságokhoz történõ átcsoportosítás miatt - megszûnt, így a tartós állami
tulajdonrész fenntartása a továbbiakban nem indokolt.
Dunai Repülõgépgyár Rt. (jelenleg nem szerepel, helyette 1 db
szavazatelsõbbséget biztosító részvénnyel besorolásra kerül)
A társaság besorolását honvédelmi érdekek érvényesítése indokolja.
Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter: mûvelõdési és közoktatási miniszter
A Budavári Palota Beruházó és Szolgáltató Kht. és a Könyvtárellátó Kht. (25%+1
szavazat helyett kimarad és ezzel a miniszter tulajdonosi joggyakorlása is
megszûnik.)
Mindkét társaság már a törvény hatálybalépésekor átalakult közhasznú
társasággá és kikerült az állam vállalkozói vagyonából és jelenleg mint a
minisztérium gazdasági társaságban való részesedése a kincstári vagyon része,
ezért törlése indokolt.
Tulajdonosi jogokat gyakorló szerv: Miniszterelnöki Hivatal
KOPINT DATORG Szervezési és Adatfeldolgozási Rt (25%+1 szavazat helyett 50%+1
szavazat)
A jelenleg kisebbségi tartós állami tulajdonrész stratégiai többségre történõ
emelését a Miniszterelnöki Hivatal részére végzett szolgáltatások
biztosításának igénye indokolja.
7. és 8. §-okhoz
A Javaslat záró rendelkezése a hatálybaléptetésre, illetõleg ezzel egyidejûleg
a Priv. tv. erdõkre vonatkozó és a módosítással feleslegessé vált, illetõleg a
gazdasági társaságok vezetõ tisztségviselõire vonatkozó indokolatlan
megkülönböztetésre vonatkozó rendelkezésének - amely a Munkavállalói
Résztulajdonosi Programról szóló 1992. évi XLIV. törvény rendelkezéseivel is
ellentétes - hatályon kívül helyezésére irányul.
A Javaslat átmeneti rendelkezés keretében intézkedik a törvény hatálybalépése
elõtt kibocsátott részvényfajtákat érintõ jogok változását érintõ és
alapszabály módosítását igénylõ közgyûlési döntéshozatal eljárási szabályaira.