1

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/4517..

Törvényjavaslat

az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló

1995. évi XXXIX. törvény módosításáról

Elõadó: dr. Csiha Judit

tárcanélküli miniszter

Budapest, 1997. június

Törvényjavaslat

az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló

1995. évi XXXIX. törvény módosításáról

1. §

Az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló 1995. évi

XXXIX. törvény (a továbbiakban: Priv. tv.) 5. §-ának (2) bekezdése kiegészül a

következõ h) ponttal:

/E törvény hatálya alá tartozik/

"h) az ÁPV Rt. hozzárendelt vagyonában nyilvántartott termõföld és az azzal

azonos helyrajzi számon szereplõ 10 ha. alatti erdõ mûvelési ágú alrészlet."

2. §

A Priv. tv. 6. §-ának (2) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(2) Az ÁPV Rt. a tulajdonosi jogokat a hozzá tartozó

a) termõföld esetében a földmûvelésügyi miniszter,

b) az 5. § (2) bekezdésének h) pontjában meghatározott erdõ esetében a

földmûvelésügyi miniszter, a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter,

illetõleg a pénzügyminiszter

egyetértésével gyakorolja. Az egyetértés hiányában megkötött szerzõdés

semmis."

3. §

A Priv. tv. 7. §-a következõ (5)-(7) bekezdéssel egészül ki:

"(5) Az e törvény mellékletében meghatározott gazdasági társaságok közgyûlésén

a szavazatelsõbbségi részvény tulajdonosának egyetértése szükséges a következõ

döntésekben történõ határozathozatalhoz:

a) az alaptõke leszállítása,

b) az egyes részvényfajtákhoz fûzõdõ jogok megváltoztatása,

c) a gazdasági társaság más társasággal való egyesülése, beolvadása,

szétválása, más gazdasági társasági formába történõ átalakulása, illetõleg

jogutód nélküli megszûnése,

d) a gazdasági társaság meghatározott tevékenysége folytatását biztosító

vagyoni értékû jognak más gazdálkodó szervezet javára történõ átruházása,

átengedése.

(6) Törvény, illetõleg a gazdasági társaság alapszabálya az (5) bekezdésben

meghatározottakon túlmenõen a szavazatelsõbbségi részvényhez fûzõdõ más

jogokat is megállapíthat.

(7) Az e törvény mellékletében meghatározott energiaipari gazdasági társaságok

szavazatelsõbbségi részvényei tekintetében a tulajdonosi jogokat az ipari,

kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter gyakorolja."

4. §

A Priv. tv. 24. §-ának (2) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(2) Az ÁPV Rt. a privatizáció elõmozdítása, illetõleg hazai és külföldi

privatizációs tanácsadás céljára gazdasági társaságot, befektetési

rendeltetésû alapot létesíthet, továbbá ilyen társaságban részesedést

szerezhet, vagy e társaság részére nem pénzbeli hozzájárulásként a vagyont

rendelkezésre bocsáthatja."

5.§

A Priv. tv. 36. §-ának (1) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(1) A 25%+1 szavazatot el nem érõ és privatizációs portfolióba be nem vitt

állami társasági részesedést az ÁPV Rt. vagyonarányosan a társaság többi

tagja, illetve a társaság számára - ebben a sorrendben - vételre

felajánlhatja."

6. §

A Priv. tv-nek a tartós állami tulajdonú társasági részesedéssel mûködõ

gazdasági társaságok - az állami tulajdon arányának és az állami tagsági

(részvényesi) jogokat gyakorló szervek - megjelölésérõl szóló melléklete

helyébe az e törvény melléklete lép.

Záró és átmeneti rendelkezések

7. §

E törvény a kihirdetését követõ nyolcadik napon lép hatályba, egyidejûleg a

Priv. tv. 5. § (3) bekezdésének c) pontja, illetõleg a 60. § (3) bekezdésének

második mondata hatályát veszti.

8. §

Ha a Priv. tv. - e törvény 3. §-ával megállapított - 7. §-ának (5)-(7)

bekezdésében foglalt rendelkezések érvényesítéséhez szükséges alapszabály-

módosítás az e törvény hatályba lépése elõtt kibocsátott részvényfajtához

kapcsolódó jogot érint, akkor a szavazatelsõbbségi részvényhez fûzõdõ jogok

meghatározásával (módosításával) kapcsolatos közgyûlési határozat akkor válik

érényessé, ha az érintett részvényfajtát képviselõ részvényesek legalább

háromnegyedes többsége - az alapszabály által meghatározott módon, ennek

hiányában a közgyûlésre vonatkozó szabályok megfelelõ alkalmazásával -

hozzájárult.

Melléklet az 1997. évi ........... törvényhez

A tartós állami tulajdonú társasági részesedéssel mûködõ társaságok - az

állami tulajdon arányának és az állami tagsági (részvényesi) jogokat gyakorló

miniszter, illetõleg szerv megjelölésével - a következõk:

Társaság neve Tartós állami részesedés

legalacsonyabb mértéke

Tulajdonosi jogokat gyakorló szerv: Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ Rt.

Magyar Villamosmûvek Rt. 50% + 1 szavazat

MOL Magyar Olaj- és Gázipari Rt. 25% + 1 szavazat

MAHART Magyar Hajózási Rt. 50% + 1 szavazat

Magyar Légiközlekedési Rt. (MALÉV) 25% + 1 szavazat

Magyar Távközlési Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító

részvény**

Antenna Hungária

Magyar Mûsorszóró és Rádióhírközlési Rt. 50%+1szavazat

CD Hungary Ingatlanforgalmazó

és Szolgáltató Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító részvény

Országos Takarékpénztár és

Kereskedelmi Bank Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító részvény

Nemzeti Tankönyvkiadó Rt. 50% + 1 szavazat

ALKALOIDA Vegyészeti Rt. 25% + 1 szavazat

Balatonfelvidéki Erdõ és Fafeldolgozó Rt. 100%

Délalföldi Erdészeti Rt. 100%

Észak-Magyarországi Erdõgazdasági Rt. 100%

Gemenci Erdõ- és Vadgazdaság Rt. 100%

"Gyulaj" Erdészeti és Vadászati Rt. 100%

Ipoly Erdõ Rt. 100%

Kisalföldi Erdõgazdaság Rt. 100%

Kiskunsági Erdészeti és Faipari Rt. 100%

Mátra-Nyugatbükki Erdõ- és Fafeldolgozó Rt. 100%

Mecseki Erdészeti Rt. 100%

Nagykunsági Erdészeti és Faipari Rt. 100%

Nyírségi Erdészeti Rt. 100%

Pilisi Parkerdõgazdaság Rt. 100%

Somogyi Erdészeti és Faipari Rt. 100%

Szombathelyi Erdészeti Rt. 100%

Tanulmányi Erdõgazdaság Rt. 100%

VADEX Mezõföldi Erdõ- és Vadgazdálkodási Rt. 100%

Vértesi Erdészeti és Faipari Rt. 100%

Zalai Erdészeti és Faipari Rt. 100%

Martonseed Martonvásári Mezõgazdasági Kísérleti Gazdaság Rt. 50% + 1

szavazat

Bólyi Mezõgazdasági Termelõ és Kereskedelmi Rt. 50% + 1 szavazat

Dalmadi Mezõgazdasági Rt. 50% + 1 szavazat

Dél-Pest Megyei Mezõgazdasági Rt. 50% + 1 szavazat

Enyingi Agrár Rt. 50% + 1 szavazat

Hidasháti Mezõgazdasági Rt. 50% + 1 szavazat

Hód-Mezõgazda Rt. 50% + 1 szavazat

Lajta-Hanság Rt. 50% + 1 szavazat

Mezõfalvai Mezõgazdasági Termelõ és Szolgáltató Rt. 50% + 1

szavazat

Mezõhegyesi Állami Ménesbirtok Rt. 50% + 1 szavazat

Szombathelyi Tangazdaság Rt. 50% + 1 szavazat

Törökszentmiklósi Mezõgazdasági Rt. 50% + 1 szavazat

Bábolna Mezõgazdasági Termelõ, Fejlesztõ és Kereskedelmi Rt. 50% + 1

szavazat

Lábod-Mavad Rt. 50% + 1 szavazat

Agroprodukt Mezõgazdasági Termelõ és Értékesítõ Rt. 50% + 1 szavazat

Alcsiszigeti Mezõgazdasági Rt. 50% + 1 szavazat

Balatoni Halászati Rt. 50% + 1 szavazat

Gödöllõi Tangazdaság Rt. 50% + 1 szavazat

Fertõ-tavi Nádgazdaság Rt. 50% + 1 szavazat

Herceghalmi Kísérleti Gazdaság Rt. 50% + 1 szavazat

Komáromi Mezõgazdasági Rt. 50% + 1 szavazat

Sárvári Mezõgazdasági Rt. 50% + 1 szavazat

Szarvasi Mg. Term. és Élelmiszerfeldolgozó Rt. 50% + 1 szavazat

Szerencsi Mezõgazdasági Rt. 50% + 1 szavazat

Abaúji Charolais Mezõgazdasági Rt. 50% + 1 szavazat

Tokaj Kereskedõház Rt. 100%

TISZAVÍZ Kft. 100%

Bácsalmási Agráripari Rt. 50% + 1 szavazat

VOLÁNBUSZ Rt. 50% + 1 szavazat

Agria Volán Rt. 50% + 1 szavazat

Ajkai Volán Kft. 50% + 1 szavazat

Alba Volán Rt. 50% + 1 szavazat

Bács Volán Rt. 50% + 1 szavazat

Balaton Volán Rt. 50% + 1 szavazat

Balatonfüredi Volán Kft. 50% + 1 szavazat

Borsod Volán Rt. 50% + 1 szavazat

Dudari Volán Kft. 50% + 1 szavazat

Gemenc Volán Rt. 50% + 1 szavazat

Hajdú Volán Rt. 50% + 1 szavazat

Hatvani Volán Rt. 50% + 1 szavazat

Jászkun Volán Rt. 50% + 1 szavazat

Kapos Volán Rt. 50% + 1 szavazat

Kisalföld Volán Rt. 50% + 1 szavazat

Körös Volán Rt. 50% + 1 szavazat

Kunság Volán Rt. 50% + 1 szavazat

Mátra Volán Rt. 50% + 1 szavazat

Nógrád Volán Rt. 50% + 1 szavazat

Pannon Volán Rt. 50% + 1 szavazat

Pápai Volán Kft. 50% + 1 szavazat

Sümegi Volán Kft. 50% + 1 szavazat

Szabolcs Volán Rt. 50% + 1 szavazat

Tapolcai Volán Kft. 50% + 1 szavazat

Tisza Volán Rt. 50% + 1 szavazat

Várpalotai Volán Kft. 50% + 1 szavazat

Vasi Volán Rt. 50% + 1 szavazat

Vértes Volán Rt. 50% + 1 szavazat

Zala Volán Rt. 50% + 1 szavazat

Hungaropharma Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító részvény

Gyógyászati Segédeszközöket és Rehabilitációs

Termékeket Gyártó Rt. 50% + 1 szavazat

PICK Szeged Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító részvény

Zsolnay Porcelángyár Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító részvény

Ganz Ansaldo Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító részvény

HERZ Szalámigyár Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító részvény

KAGE Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító részvény

Herendi Porcelánmanufaktúra Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító

részvény

Északdunántúli Gázszolgáltató Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító

részvény*

Középdunántúli Gázszolgáltató Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító

részvény*

Délalföldi Gázszolgáltató Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító

részvény*

Tiszántúli Gázszolgáltató Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító

részvény*

Déldunántúli Gázszolgáltató Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító

részvény*

Paksi Atomerõmû Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító részvény*

Dunamenti Erõmû Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító részvény*

Vértesi Erõmû Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító

részvény*

Bakonyi Erõmû Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító

részvény*

Pécsi Erõmû Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító

részvény*

Mátrai Erõmû Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító

részvény*

Tiszai Erõmû Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító

részvény*

Budapesti Erõmû Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító részvény*

Északdunántúli Áramszolgáltató Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító

részvény*

Dunántúli Áramszolgáltató Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító

részvény*

Délmagyarországi Áramszolgáltató Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító

részvény*

Tiszántúli Áramszolgáltató Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító

részvény*

Északmagyarországi Áramszolgáltató Rt.1db szavazatelsõbbségetbiztosító

részvény*

Budapesti Elektromos Mûvek Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító

részvény*

Országos Villamostávvezeték Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító

részvény*

MM Speciális Rt. 50%+1szavazat

FÉG ARMY Fegyvergyártó Kft. 50%+1 szavazat

MFS Magyar Lõszergyártó Kft. 50%

+1 szavazat

TESCO Nemzetközi Mûszaki-Tudományos Együttmûködési 25%+1 szavazat

és Kereskedelmi Kft.

* a megjelölt társaságokban a szavazatelsõbbségi részvényhez fûzõdõ jogokat az

ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter gyakorolja,

** a megjelölt társaságban a szavazatelsõbbségi részvényhez fûzõdõ jogokat a

közlekedési, hirközlési és vízügyi miniszter gyakorolja.

Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter: közlekedési, hírközlési és vízügyi

miniszter

Magyar Államvasutak Rt. 100%

Magyar Posta Rt. 100%

Fertõvidéki HÉV Rt. 25% + 1 szavazat

Gyõr-Sopron-Ebenfurti Vasút Rt. 50% + 1 szavazat

Közlekedéstudományi Intézet Rt. (KTI Rt.) 50% + 1 szavazat

Vízgazdálkodási Tudományos Kutató Rt. (VITUKI) 50% + 1 szavazat

Dunamenti Regionális Vízmû Rt. 50% + 1 szavazat

Dunántúli Regionális Vízmû Rt. 50% + 1 szavazat

Észak-dunántúli Regionális Vízmû Rt. 50% + 1 szavazat

Észak-magyarországi Regionális Vízmû Rt. 50% + 1 szavazat

Tiszamenti Regionális Vízmû Rt. 50% + 1 szavazat

Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter: igazságügyminiszter

Országos Fordító és Fordításhitelesítõ Iroda Rt. (50%+1)

Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter: ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi

miniszter

Autóipari Kutató és Fejlesztõ Rt. 25% + 1 szavazat

Építéstudományi Intézet Kft. (ÉTI) 50% + 1 szavazat

Építésügyi Minõségellenõrzõ Intézet Rt. 50% + 1 szavazat

HUNGEXPO Vásár és Reklám Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító részvény

Ipari Technológiai Centrum Kft. 25% + 1 szavazat

Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht. 50% + 1

szavazat

Méréstechnikai Információs Kutató és Innovációs Rt. 25% +

1szavazat

MERTCONTROL Minõségellenõrzõ Rt. 25% + 1 szavazat

Távközlési Innovációs Rt. 25% + 1 szavazat

Villamosenergia-ipari Kutató Intézet Rt. 50% + 1

szavazat

ExVÁ Robbanásbiztos Villamos Berendezések Vizsgáló Kht. 100%

Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter: földmûvelésügyi miniszter

Agroster Besugárzó Rt. 50% + 1 szavazat

Állattenyésztési Teljesítményvizsgáló Kft. 75%

Cartographia Kft. 50% + 1 szavazat

Concordia Közraktár Rt. 50% + 1 szavazat

ATEV Fehérjefeldolgozó Rt. 25% + 1szavazat

Geodéziai és Térképészeti Rt. 25% + 1 szavazat

Érdi Gyümölcs- és Dísznövénytermesztési Kutató-Fejlesztõ. Kht 100%

Ceglédi Gyümölcstermesztési Kutató-Fejlesztõ Kht. 100%

Fertõdi Gyümölcstermesztési Kutató-Fejlesztõ Kht. 100%

Újfehértói Gyümölcstermesztési Kutató-Fejlesztõ Kht. 100%

Konzervipari Kutató és Fejlesztõ és Minõségvizsgáló Kft. 100%

Magyar Tejgazdasági Kísérleti Intézet Kft. 100%

Országos Húsipari Kutatóintézet Kft. 100%

Országos Mesterséges Termékenyítõ Rt. 50% + 1 szavazat

Pécsi Geodéziai és Térképészeti Kft. 25% + 1 szavazat

Temperáltvizû Halszaporító és Kereskedelmi Kft. 100%

Zöldségtermesztési Kutató Intézet Rt. 100%

Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter: környezetvédelmi és területfejlesztési

miniszter

Hortobágyi Génmegõrzõ Kht. 100%

Városépítési Tudományos és Tervezõ Intézet Kht. 100%

Hortobágyi Halgazdasági Rt. 100%

Tulajdonosi jogokat gyakorló szerv: Országos Foglalkoztatási Közalapítvány

Agora Ipari Kft. 100%

Erfo Ipari Kft. 100%

Fõvárosi Kézmûipari Rt. 100%

Fõkefe Ipari Kft. 100%

Savaria Nett-Pack Kft. 100%

Szegedi Fonalfeldolgozó Rt. 100%

Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter: népjóléti miniszter

Gyógynövénykutató Intézet Rt. 25%+1 szavazat

Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter: pénzügyminiszter

Eximbank Rt. 100%

Export Hitel Biztosító Rt. 100%

Hitelgarancia Rt. 50% + 1 szavazat

Szerencsejáték Rt. 100%

Reorg Rt. 50% + 1 szavazat

Magyar Fejlesztési Bank Rt. 100%

Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter: honvédelmi miniszter

HM ARCOM Kommunikációtechnikai Rt. 50% + 1 szavazat

HM ARZENAL Elektromechanikai Rt. 50% + 1 szavazat

HM Budapesti Erdõgazdasági Rt. 100%

HM CENTRAL Mosodák Rt. 50% + 1 szavazat

HM CURRUS Gödöllõi Harcjármûtechnika Rt. 50% + 1 szavazat

HM Elektronikai Igazgatóság Rt. 100%

HM Kaszói Erdõgazdaság Rt. 100%

HM VERGAVeszprémi Erdõgazdaság Rt. 100%

Dunai Repülõgépgyár Rt. 1 db szavazatelsõbbséget biztosító részvény

Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter: igazságügyminiszter

Országos Fordító és Fordításhitelesítõ Iroda Rt. 50% + 1 szavazat

Tulajdonosi jogokat gyakorló szerv:

Gerevich Aladár Nemzeti Sport Közalapítvány 75%

Wesselényi Miklós Nemzeti Ifjúsági és Szabadidõsport az Egészséges Életmódért

Közalapítvány 25%

Sportlétesítmények Vállalat Rt. 75%

Tulajdonosi jogokat gyakorló szerv: Miniszterelnöki Hivatal

KOPINT DATORG Szervezési és Adatfeldolgozási Rt. 50% + 1 szavazat

Közlöny- és Lapkiadó Kft. 100%

INDOKOLÁS

az 1995. évi XXXIX. törvényjavaslat módosításához

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

Az állam tulajdonában lévõ vállalkozó vagyon értékesítésérõl szóló 1995. évi

XXXIX. törvény, illetõleg a módosítására vonatkozó 1997. évi IV. törvény (a

továbbiakban: Priv.tv.) megfelelõ jogszabályi keretet biztosított a

privatizációs feladat végrehajtásához. A magánosítás folyamatának befejezése

elõtt azonban a gazdasági társaságokat érintõ tulajdonosi strukturaváltozás

szükségessé tette a Priv.tv. tartós állami tulajdonrésszel mûködõ

társaságokról szóló mellékletének felülvizsgálatát és ennek alapján a

megfelelõ irányú módosítását.

A Priv.tv. melléklete 193 a nemzetgazdaság mûködése, illetve a lakosság

alapellátása szempontjából állami tulajdonrésszel rendelkezõ kiemelt

társaságot határoz meg. Az e körbe tartozó egyes társaságok esetében egyrészt

idõközben megszûntek a besorolás korábbi okai, másrészt indokolatlanul magas,

illetve néhány esetben alacsony az állami tulajdonrész mértékének

meghatározása. A módosítás mindösszesen 80 társaságot érint. Ennek keretében

az állami tulajdonrész 40 társaság esetében csökken, amelybõl 12 társaság

teljes mértékben törlésre kerül, emelkedéssel mindösszesen 10 társaság

érintett és 18 társaság kerül újonnan besorolásra, többségében 1 db.

szavazatelsõbbséget biztosító részvény meghatározásával.

A Javaslat csak kisebb mértékben módosítja a törvény mellékletében

meghatározott és a tartós állami tulajdonú részesedéssel mûködõ társaságok

körét. Ennek keretében a fõ tendencia a tartós állami tulajdoni kör, illetõleg

részesedés értékesítés útján történõ további szûkítése, illetõleg a

tulajdonosi jogokat gyakorló miniszterhez tartozó társaságok pontosítása. Ez

azonban többségében nem érinti a tulajdonosi jogokat gyakorló alá tartozó

egyes társaságok más joggyakorló hatáskörébe történõ átsorolását. Az ilyen

indokolt átsorolásra a privatizációs folyamat befejezésével és a tartós állami

tulajdonban maradó társaságok vagyonkezelésével összefüggõ szabályozás

biztosít lehetõséget.

A Javaslat a Priv.tv. alapvetõ, illetõleg a jogalkalmazás során eddig bevált

további rendelkezéseit nem módosítja, illetve a vagyoni kör tekintetében

hatályát - az erdõk vonatkozásában - kisebb mértékben pontosítja.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

Az 1. §-hoz

Az állami tulajdonban lévõ erdõ az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII.

törvény (Áht.) 109/B §-a szerint a kincstári vagyon körébe tartozik.

Az Áht. rendelkezése azonban nem tesz különbséget a ténylegesen erdõ mûvelési

ágban nyilvántartott, illetõleg az állam vállalkozói vagyoni körébe tartozó,

mezõgazdasági mûveléssel hasznosított termõföldek védelmét szolgáló, továbbá a

mezõgazdasági állattartó telepek mûködéséhez szükséges szennyvízelhelyezés

céljára telepített fásítások, valamint az un. szórványerdõk között.

A megfelelõ differenciálás hiányában több ezer hektár szántó- és egyéb

mûvelési ágú, mezõgazdasági termelésben hasznosított termõföldre korábban

megkötött mezõgazdasági haszonbérletet kellene módosítani, azt követõen, hogy

az egyes földrészleten belül alrészletként nyilvántartott fásítások, fasorok,

szórványerdõk leválasztásra kerülnének. Ennek végrehajtása hosszabb idõt

igényel és jelentõs költségkihatással járna, azon túlmenõen, hogy az államnak

át kellene vállalni ezeknek a fásításoknak az egyébként a mezõgazdasági

vállalkozókat terhelõ fenntartási költségeit. Az adótörvény szerint ugyanis az

ilyen fásításokra is alkalmazni kell a telepítésre, a felújításra, valamint a

fakitermelésre vonatkozó rendelkezéseket.

A Javaslat az ellentmondás feloldása érdekében az állami tulajdonú erdõk

tekintetében pontosítja a Priv. tv. erdõkre vonatkozó elõírásait. Ennek

keretében a hatály alóli kivétel helyett a törvény hatályát kiterjeszti az

azonos helyrajzi szám alatt a lényegesen nagyobb kiterjedésû termõfölddel

együtt nyilvántartott 10 ha. alatti erdõre is. E mérték alatt ugyanis az erdõ

védelmével kapcsolatos érdekek sérelem nélkül egyeztethetõek a termõföld

hasznosításával kapcsolatos érdekekkel, anélkül, hogy az albetétek

leválasztásra kerülnének.

A módosítás az ÁPV Rt-hez tartozó és a Kincstári Vagyoni Igazgatóság részére

az Áht. alapján átadásra kerülõ, hozzávetõlegesen 27.000 ha erdõterületbõl

mintegy 5.000 ha. nagyobb földrészlettel összefüggõ, ténylegesen nem erdõ

mûvelésû területetét érint, amely azonban változatlanul az állam tulajdonában,

de az ÁPV Rt. hozzárendelt vagyonában marad.

A 2. §-hoz

Az egységes kezelés és az erdõk védelmének biztosítása érdekében a Priv. tv. 6

§-ának (2) bekezdésében a termõföldre elõírt egyetértési jog a

szórványerdõkkel kapcsolatos tulajdonosi joggyakorlására is kiterjed. Ennek

keretében a többirányú érdekérvényesítés biztosítása érdekében a Javaslat

vonatkozó rendelkezése elõírja, hogy az ÁPV Rt. az erdõvel kapcsolatos

tulajdonosi jogokat a földmûvelésügyi, a környezetvédelmi és

területfejlesztési, illetõleg a pénzügyminiszter egyetértésével gyakorolja.

A 3. §-hoz

A közel 7 éves privatizációs folyamat eredményeként a gazdálkodó szervezetek

tekintetében megszûnt az állami tulajdon tulsúlya és a nemzetgazdaság közel 80

%-a magántulajdonba került.

A tulajdonosi szerkezetváltás mellett azonban nem szûnt meg az az igény, hogy

a nemzetgazdaság mûködése, illetve a lakosság alapellátása szempontjából

legfontosabb stratégiai társaságok esetében a lényeges tulajdonosi döntéseknél

- a piaci verseny indokolatlan korlátozása nélkül az állam a társadalmi

érdeket érvényesíthesse.

Az érdekérvényesítés biztosítására került sor a Priv.tv. mellékletében a

nemzetgazdaság mûködése szempontjából jelentõs gazdasági társaságok tartós

állami tulajdonrészének meghatározására. A magánosítás folyamatának befejezése

elõtt azonban szükségessé vált annak felülvizsgálata, hogy a törvény

mellékletében szereplõ társaságok e körbe történõ besorolása, illetve az

állami tulajdonrész fenntartása - az idõközben bekövetkezett változásokra is

tekintettel - indokolt-e.

A bekövetkezett gazdasági fejlõdés eredményeként megállapítható, hogy az állam

szükséges rendelkezési joga ma már nemcsak a többségi tulajdoni részesedésen,

hanem ettõl eltérõ részesedés esetén a megfelelõ szavazati jogon keresztül is

érvényesülhet és célszerû, ha ezt a mellékletben felsorolt társaságok esetében

a Priv.tv. is tükrözi. Ennek az állami rendelkezési jognak a biztosítására a

szavazatelsõbbséget biztosító részvény és a hozzá fûzõdõ jogok törvényi szintû

szabályozása látszik a legalkalmasabbnak.

A Javaslatnak ez a megoldása egyébként összhangban áll a Gt. 234. §-ának (2)

bekezdésében foglalt rendelkezésével, amely szerint törvény vagy

felhatalmazása alapján az alapszabály eltérõ tagsági jogokat biztosító

részvények kibocsátását is elrendelheti. Az e részvényhez fûzõdõ jogokat

azonban jelenleg sem a gazdasági társaságokról szóló 1988. évi VI. törvény (a

továbbiakban: Gt.), sem más jogszabály nem állapítja meg. A Javaslat erre

vonatkozó rendelkezése egyúttal pótolja a szabályozás tárgyát képezõ tartós

állami tulajdonban maradó társaságok tekintetében e hiányosságot. A Gt.

keretjelleggel lehetõséget biztosít a szavazatelsõbbséget biztosító részvény

kibocsátásra, amelyhez fûzõdõ speciális jogokat az ágazati törvények

határozhatják meg. Az állami tulajdonrésszel mûködõ gazdasági társaságok

tekintetében pedig a Priv.tv. ágazati törvénynek számít.

A szavazatelsõbbséget biztosító részvény tényleges szerepét elsõsorban az

határozza meg, hogy mely kérdésekben ad a tulajdoni hányadtól független

egyetértési jogot. A Javaslat a szavazatelsõbbséget biztosító részvényhez

fûzõdõ jogok meghatározása során abból a mértéktartásból indul ki, hogy

rendelkezései ne jelentsenek az érintett társaságok számára szükségtelen

korlátozást és ne járjanak a döntési jogkörök indokolatlan elvonásával.

E követelmények figyelembevételével a tervezet rendelkezése a

szavazatelsõbbséget biztosító részvény tulajdonosának közgyûlésen gyakorolható

egyetértési jogot tart fenn a társaságot érintõ olyan stratégiai döntések

tekintetében, mint az alaptõke csökkentése, az egyes részvényfajtákhoz fûzõdõ

jogok megváltoztatása, továbbá a társaság jogutód nélküli megszüntetése, a

társaság egyesülése, szétválása, átalakulása, beolvadása, illetve üzletrész

átruházása.

A Javaslat rendelkezése szerinti jogosítványok alkalmasak annak az igénynek az

érvényesítésére, hogy váratlanul ne szûnhessen meg például az energia vagy

élelmiszer-alapellátás, illetõleg egyesülés, beolvadás és más módon ne

alakulhassanak ki nemkívánatos vertikális vagy horizontális monopoliumok,

amelyek a monopolár révén a szolgáltatást igénybevevõket kényszerhelyzetbe

hozzák és anyagilag aránytalanul megterhelik.

Az energiaellátás biztonságának fenntartásával kapcsolatos intézkedésekrõl

szóló 2030/1996. (II. 14.) Korm. határozat 3. pontja szerint a Priv. tv.

módosításával az energiaipari társaságok szavazatelsõbbségi részvényei

tekintetében a tulajdonosi jogok gyakorlását át kellett telepíteni az ágazati

felügyeletet ellátó ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszterhez.

A Javaslat az erre vonatkozó rendelkezésének kialakításánál azonban

figyelemmel kellett lenni arra a körülményre is, hogy a kormányzati döntés a

tulajdonosi jogok gyakorlását kettéválasztja, amikor csak a szavazatelsõbbségi

és nem az összes részvények tekintetében intézkedik. Ezzel összhangban a

tervezet a jogok gyakorlását megosztja és e szerint a 2220/1995. (VIII. 4.)

Korm. határozat mellékletében a szavazatelsõbbségi részvény tulajdonosa

részére megállapított jogokat az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi, míg a

további állami tulajdonban lévõ részvények tulajdonosi jogait változatlanul az

ÁPV Rt. gyakorolja.

4. §-hoz

A Priv. tv. 24. §-ának (2) bekezdése szûk körben lehetõvé teszi, hogy az ÁPV

Rt. hozzárendelt vagyona felhasználásával a privatizáció elõmozdítására

gazdasági társaságot létesítsen, vagy ilyen társaságban részesedést szerezzen.

Magyarország a magánosítás folyamatát illetõen olyan kiemelkedõ szakmai

tapasztalatokra tett szert, amelyek átvételére és hasznosítására a térség

számos országából, sõt földrajzilag távolabb lévõ országokból is igény merült

fel. Ennek a külkapcsolatokban rendszeresen jelentkezõ igénynek a

kielégítésére a Javaslat vonatkozó módosítása társaság létesítésével kíván

lehetõséget biztosítani.

5. §-hoz

A Priv. tv. módosítással érintett rendelkezése egyrészt nincs összhangban a

gazdasági társaságok tevékenységét meghatározó legfontosabb jogszabályok

rendelkezéseivel, másrészt gyakorlati alkalmazása is akadályba ütközik.

A Polgári Törvénykönyv ugyanis nem tartalmaz olyan rendelkezést, amely vételre

történõ felajánlási kötelezettséget jelentene, illetve a Gt. is csak a tag,

illetve a társaság részére biztosít elõvásárlási jogot a társaság üzletrésze

tekintetében, de ez sem jelent vételre felajánlási kötelezettséget. E

kötelezettség teljesítése pedig például bemutatóra szóló részvény esetében,

nem lehetséges, mivel nem állapítható meg a részvényesek száma és

tulajdonlásuk aránya. A Javaslat a vonatkozó rendelkezés pontosításával

kívánja feloldani ezt az ellentmondást azzal, hogy a kötelezettség a

teljesíthetõségre tekintettel lehetõséggé válna.

A 6. §-hoz

A Priv. tv. mellékletében felsorolt tartós állami tulajdonrésszel mûködõ

társaságok közül a Javaslat által érintett társaságok és a módosítás indokai a

kövekezõk.

Tulajdonosi jogokat gyakorló szerv: Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ Rt.

Magyar Távközlési Rt. (25%+1 szavazat helyett 1 db. szavazatelsõbbséget

biztosító részvény)

A magyar távközlési piac fejlõdésével a Matáv Rt. monopolizált helyzete

megváltozik, az állam stratégiai érdekeit elsõsorban a jogi szabályozás

keretében kell és lehet biztosítani. Ezzel összefüggésben a Matáv Rt-ben

megjelenõ állami stratégiai érdekeket a szavazatelsõbbségi részvényhez fûzõdõ

jogosítványokkal is megfelelõ biztonsággal lehet érvényre juttatni. A 25 %

részesedés nyilvános és fokozatos tõzsdei bevezetésével 1997-tõl jelentõs

privatizációs bevételt lehet realizálni. Különösen azért, mert hasonló

részvényeladási akcióban és a tõkepiaci privatizációban a MAGYARCOM (Matáv 67

%-os többségi tulajdonos) - a privatizációs szerzõdésbõl fakadó

részvényeladási kötelezettségére tekintettel - maga is érdekelt.

Antenna Hungária Magyar Mûsorszóró és Rádióhírközlési Rt. (25%+1 szavazat

helyett 50%+1 szavazat)

A társaság jelentõs nemzeti vagyont képvisel és indokolt, hogy a

mûsorszórásban hagyományos piacvezetõ szerepét megtartsa, illetve az egyéb

távközlési szolgáltatások piacán a koncessziós társaságok mellett alternatív

szolgáltatóként megjelenjen.

Ennek megvalósításához azonban szükséges a társaság tartós állami tulajdoni

mértéken felüli részének részleges privatizációja és ennek eredményeként

tõkeemelés útján történõ fejlesztése. Az ugyanis bizonyosnak látszik, hogy az

állam, mint tulajdonos, középtávon nem lesz képes a társaság fejlesztéséhez

szükséges alaptõkeemelésre, illetve beruházások finnanszírozására.

A befektetõ bevonásának szükségessége mellett azonban figyelembe kell venni

azt a körülményt is, hogy a társaság egyrészt érdekelt a közigazgatási

távközlési rendszerben való részvételben, másrészt mint titokgazda

nemzetbiztonsági szempontból is indokolt a stratégiai többséget 50%+1 szavazat

tartós állami tulajdonban tartása.

CD Hungary Ingatlanforgalmazó és Szolgálatató Rt. (50%+1 szavazat helyett 1

db. szavazatelsõbbséget biztosító részvény)

A társaság privatizációjára 1997. második felében kerül sor. A jelenleg

folyamatban lévõ privatizáció elõkészítése során egyértelmûvé vált, hogy a

társaság minnél sikeresebb értékesítése mind a bevételeket, mind a szakmai és

pénzügyi befektetõi érdeklõdést tekintve lényegesen kedvezõbb, mint a többségi

tulajdon megtartása esetén. A külkapcsolatokat érintõ döntések ellenõrzése,

befolyásolása pedig az 1 db. szavazatelsõbbséget biztosító részvény -

törvényben meghatározott jogosítványai - útján is biztosítható.

Országos Takarékpénztár és Kereskedelmi Bank Rt. (25% + 1 szavazat helyett, 1

db. szavazatelsõbbséget biztosító részvény)

A privatizáció elõrehaladtával kiszélesedett a pénzintézeti piac és verseny az

1990-es évek elsõ feléhez képest. Az OTP Rt. is piacszerûen mûködik, ezért a

továbbiakban már nem szükséges, hogy a társaság irányításával kapcsolatos

operativ kérdésekben az állam jelentõsebb tulajdoni rész megtartásával

érvényesítse akaratát.

Figyelemmel azonban arra, hogy az OTP Rt. jelentõs lakossági megtakarításokkal

gazdálkodik és egyben piacvezetõ e téren, változatlanul szükséges, hogy a

legfontosabb stratégiai kérdésekben az állami vétójog, illetõleg befolyás

érvényesüljön, amelyet az 1. db. szavazatelsõbbségi részvényhez fûzõdõ és

törvényben meghatározott jogosítványok is biztosítanak.

A módosítás közgazdasági indokai közül a legfontosabb, hogy a jelenlegi

tulajdonosi szerkezet akadálya lehet a társaság tõkeerejének tõkeemelés útján

történõ növelésének is. A részvénykibocsátással történõ tõkeemelésben ugyanis

az állami tulajdonos már nem venne részt, de ezt más befektetõ számára sem

tartaná kivánatosnak, mivel ez veszélyeztetné a jelenlegi tulajdoni arányok

fenntartását. Az elõzõekben foglaltakra tekintettel az állami részvények

értékesítése kedvezõ mind az OTP Rt., mind pedig az állami tulajdonos számára.

Az állam ugyanis törvényi rendelkezéssel definiálja az érdekérvényesítéshez

szükséges legfontosabb stratégiai jogait.

Bácsalmási Agráripari Rt. (25%+1 helyett 50%+1 szavazat)

A társaság a hazai napraforgóvetõmag-termesztés bázisa, képes az országos

vetõmagszükséglet elõállítására, amelyre tekintettel indokolt az állami

tulajdonhányad mértékének emelése a stratégiai döntésekhez szükséges arányban.

Hungaropharma Rt. (50% + 1 szavazat helyett, 1 db. szavazatelsõbbséget

biztosító részvény)

A társaság néhány évvel ezelõtt még az egyetlen és monopolhelyzetben lévõ,

gyógyszer-nagykereskedelemmel foglalkozó cég volt a hazai gyógyszerpiacon

elosztóként és importõrként is. A gyógyszerkereskedelmi piac azonban

átstruktúrálódott, amelynek eredményeként a Hungaropharma Rt. mintegy 35 %-os

részesedésével jelenleg is a legnagyobb gyógyszerkereskedelmi társaság.

A társaság többségi részvénycsomagjának tartós állami tulajdonban tartását

korábban az is indokolta, hogy járvány esetén ez a társaság volt köteles

biztosítani a speciális gyógyszerkészletet. Ez a kötelezettség ugyan jelenleg

is fennáll, azonban a szavazatelsõbbségi joghoz fûzõdõ és törvényben

meghatározott jogosítványok is elégségesek az állami érdek érvényesítéséhez,

így a továbbiakban nem indokolt a társaságnál a magas arányú tartós állami

tulajdonosi részesedés fenntartása.

A tartós állami tulajdonban lévõ 22 mezõgazdasági társaság (75 %, helyett 50%

+ 1 szavazat)

E társaságok esetében az állami érdekérvényesítés a stratégiai többség

fenntartása mellett is megvalósítható, míg az un konszernjogokat (minõsített

többség) is biztosító tulajdonrész fenntartása közgazdaságilag sem

indokolható, ezért a felesleges tartós állami tulajdonrész érdeksérelem nélkül

csökkenthetõ.

PICK Szeged Rt., Zsolnay Porcelángyár Rt., Ganz Ansaldo Rt., HERZ Szalámigyár

Rt., KAGE Rt., valamint a Herendi Porcelánmanufaktúra Rt. (új besorolású

társaságok)

A felsorolt hugaricum értékû és nemzetközi elismertségû társaságok esetében a

névhasználat és márkavédelem szempontjából célszerû az állami

érdekérvényesítés biztosítására a szavazatelsõbbséget biztosító részvény

tartós állami tulajdonba vétele.

MM Speciális Divizíó Rt. (nem szerepel, helyette 50%+1 szavazat)

A társaságból kiváló Speciális Divizíó átalakulása folyamatban van kizárólag

hadiipari tevékenységet ellátó önálló gazdasági társasággá, amelyben a

honvédelmi érdekek érvényesítése indokolja a tartós állami tulajdon körébe

történõ besorolást.

A FÉG Army Fegyvergyártó Kft. ( MBF 100%-os tulajdonában, új besorolás 50%+1

szavazattal)

A társaság besorolását a honvédelmi érdekek érvényesíthetõségének biztosítása

indokolja.

MFS Magyar Lõszergyártó Kft. ( nem szerepel, új besorolás 50%+1 szavazattal)

A jelenleg 25%+1 szavazat mértékben ÁPV Rt., 75%-1 szavazat mértékben külföldi

magántulajdonban lévõ társaság teljes tulajdonjogának megszerzése folyamatban

van. A társaság hadiipari tevékenységet is ellát, amely indokolja a tartós

állami tulajdon körébe történõ besorolását.

TESCO Nemzetközi Mûszaki-Tudományos Együttmûködési és Kereskedelmi Kft. (nem

szerepel, új besorolás 25%+1 szavazattal)

A társaság a nemzetközi mûszaki-tudományos együttmûködés területén 57

országgal hatályban lévõ kormányközi egyezmény szervezésére és végrehajtására

folyamatos megbízással rendelkezik. E kormányközi egyezmények - többségében a

Tesco Kft. nevesítve is szerepel - a magyar félre olyan nemzetközi jogi

kötelezettségeket hárítanak, amelyek teljesítésére tekintettel a társaság

teljes mértékben nem privatizálható. A külkapcsolatokat és a külgazdasági

kapcsolatokat érintõ döntések ellenõrzése és befolyásolása a Javaslatban

meghatározott tartós állami tulajdonrészhez fûzõdõ jogosítványok útján

biztosíthatóak. A társaság állami tulajdoni részesedése jelenleg 78,87%,

amelybõl a 25%+1 szavazat tartós állami tulajdonban tartása kisvásárlás

nélkül megoldható.

Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter: ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi

miniszter:

A 20 gáz- és áramszolgáltató, valamint erõmû társaság esetében az 1 db.

szavazatelsõbbséget biztosító részvényhez fûzõdõ jogosítványok gyakorlása

átkerül az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszterhez azzal, hogy a

további állami tulajdonban lévõ részvények tekintetében a tulajdonosi jogokat

változatlanul az ÁPV Rt. gyakorolja.

Az intézkedés az energiaellátás biztonságának fenntartásával kapcsolatos

intézkedésekrõl szóló 2030/1996 (II. 14.) Korm. határozat 3. pontjában elõírt

feladat teljesítését jelenti. Ezzel megvalósulhat az ágazati

érdekérvényesítés, amelynek során az érintett társaságok esetében a

szavazatelsõbbségi joghoz fûzõdõ jogosítványokat az energiaellátás

biztosításáért felelõs miniszter gyakorolja.

Autóipari Kutató és Fejlesztõ Rt.,

Távközlési Innovációs Rt.,

Ipari Technológiai Centrum Kft., illetõleg

Méréstechnikai Informatikai Kutató és Innovációs Rt. (a felsorolt

társaságoknál 50%+1 szavazat helyett 25%+1 szavazat)

Az állami tulajdoni arány csökkentése a bevonható tõke érdekében szükséges,

ugyanakkor ez esetben elõnyösebb a szavazatelsõbbséget biztosító részvény

helyett a 25%+1 szavazat fenntartása, mert e tulajdoni hányadhoz kapcsolódó

jogosítványok a reorganizációval összefüggõ szerepvállaláshoz egyértelmûbb és

a Gt-bõl elsõdlegesen következõ kedvezõbb mozgásteret biztosítanak az állami

részvényes számára.

Bõr- és Cipõipari Kutató és Fejlesztõ Intézet Rt.,

Innovatex Textilipari Mûszaki Fejlesztõ Rt.,

Mezõgépfejlesztõ Ipari Rt.

Mûanyag Kutató és Fejlesztõ Kft.

Tüzeléstechnikai Kutató és Fejlesztõ Rt. (a felsorolt társaságok 50%+1

szavazat helyett kimaradnak)

A tartós állami tulajdoni körbõl kimaradó, többségében kutatóintézeti

társaságok a gazdaság változásának következtében a jövõben már nem látnak el

olyan feladatot, amelyre tekintettel az állami érdekérvényesítés a tartós

állami tulajdon fenntartását indokolná.

Technika Külkereskedelmi Rt. (50%+1 helyett kimarad)

A korábban elsõsorban hadiipari termékek körében külkereskedelmi feladatot

ellátó társaság gazdálkodási mozgástere beszûkült, végelszámolás elõtt áll.

További tevékenységére a Honvédelmi Minisztérium sem tart igényt, így tartós

állami tulajdonban tartása már nem indokolt.

Hungexpo Vásár és Reklám Rt. (25%+1 szavazat helyett 1 db szavazatelsõbbséget

biztosító részvény)

A társaság esetében az 1 db szavazatelsõbbségi részvényhez fûzõdõ jogok

gyakorlása útján is biztosítható az állami érdek érvényesítése.

ExVÁ Robbanásbiztos Villamos Berendezések Vizsgáló Állomás Kht. (nem szerepel,

új besorolás 100 % tartós állami tulajdonnal)

A társaság a Központi Bányászati Fejlesztési Intézet tulajdonában, az

országban egyedüli kijelölt intézményként végzi a bányászathoz kapcsolódó

mûszaki berendezések élet-, vagyon- és mûszaki biztonsági vizsgálatát, amely

szükségessé teszi a teljes mértékû tartós állami tulajdon fenntartását.

Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter: földmûvelõdésügyi miniszter

Állattenyésztési Teljesítményvizsgáló Kft. (100% helyett 75%)

A társaság konszolidációja és reorganizációja megvalósult és a különbözõ

tenyésztõ szervezetek tulajdonostársként bekapcsolódnának, amely egyben az

állami szerepvállalás csökkentését is jelentené.

Faipari Kutató Intézet Kft. (100% helyett kimarad)

A társaság tevékenysége és eredménye nem indokolják a további tartós állami

tulajdon körébe történõ besorolását.

Gyümölcs- és Dísznövénytermesztési Kutató Intézet Rt. (a 100%-os állami

tulajdoni arány fenntartása mellett a társaság négy regionális közhasznú

társasággá alakult át.)

Az átalakulásra a felszámolás elkerülése érdekében a minisztérium által kötött

adóskonszolidációs szerzõdés keretében került sor, amelyet követõen az újonnan

létrejött társaságok helyzete rendezõdött.

Malomipari Kutató és Fejlesztõ Kft. (100% helyett törölve)

A társaság korábban sem volt és jelenleg sincs állami tulajdonban. A jelenlegi

tulajdonosok különbözõ gabonaipari társaságok, amelyektõl egyrészt a cég

kivásárlására nem áll rendelkezésre költségvetési forrás, másrészt ennek

indoka sem áll fenn.

Országos Mesterséges Termékenyítõ Rt. (100% helyett, 50%+1 szavazat)

A társaság konszolidációja és reorganizációja megvalósult és a különbözõ

tenyésztõ szervezetek jelezték azt a törekvésüket, hogy tulajdonostársként

bekapcsolódnának a társaság tevékenységébe. A tulajdonosi szerkezetváltozással

az indoklatlan állami szerepvállalás is csökkenhetne.

Temperáltvízû Halszaporító és Kereskedelmi Kft (50%+1 helyett 100%)

Az állami tulajdonrész módosítását az indokolja, hogy a társaság a halászatban

stratégiai cégnek minõsül. Egyedülálló a halszaporító kapacitása, a

fajtaskálája. Kiemelt szerepet tölt be a hazai és nemzetközi szakoktatásban,

valamint a kutatásban, fejlesztésben és a technológiai export területén. A

felsorolt feladatok ellátása mellett széleskörû termelési integrációt is

folytat.

Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter: környezetvédelmi és területfejlesztési

miniszter

Városépítési Tudományos és Tervezõ Intézet Kht. (50%+1 szavazat helyett 100%)

A társaság a területfejlesztésrõl és a területrendezésrõl szóló törvény

rendelkezése alapján - a minisztérium országos területfejlesztési

háttérintézményeként - közhasznú társasággá alakult át. A társaság 1996-ban

eredménytelenül zárult privatizációjára és feladatváltozására tekintettel

indokolt teljes mértékben a tartós állami tulajdoni körbe történõ besorolása.

Hortobágyi Halgazdaság (25% +1 szavazat, helyett 100%)

A társaság a legnagyobb áruhal-termelõ gazdaság, de ugyanakkor tevékenységét

szigorúan védett természetvédelmi területen folytatja és a tevékenységével

érintett nemzeti park területe további jelentõs kiterjedésû természetvédelmi

területtel növekedne.

A társaság rendszeres tulajdonosi támogatásra szorul és a természetvédelmi

törvénybõl fakadó gazdálkodási korlátozások tovább növelhetik a

természetvédelmi függõséget, amely fokozza a többletráfordítási igényt és

csökkentheti a hozamokat.

A gazdasági, illetve természetvédelmi érdekek összhangolása a társaság teljes

mértékben tartós állami tulajdonban tartása és a környezetvédelmi és

területfejlesztési miniszter tulajdonosi joggyakorlása mellett valósítható meg

leghatékonyabban.

Tulajdonosi jogokat gyakorló szerv: Országos Foglalkoztatási Közalapítvány

A besorolt 6 csökkent munkaképességûeket foglalkoztató célvállalat (100%

tartós állami tulajdon mellett) tekintetében elsõsorban a foglalkoztatási

célok megvalósíthatósága indokolja, hogy e társaságok tartós állami tulajdonba

kerüljenek. A rehabilitációs foglalkoztatási célok a leghatékonyabban az

Országos Foglalkoztatási Közalapítvány tulajdonosi joggyakorlása mellett

valósíthatóak meg.

Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter: népjóléti miniszter

Gyógynövény Kutató Intézet Rt. (eddig nem szerepelt a besorolásban, helyette

25%+1 szavazat)

A társaság szerepe kiemelkedõ a gyógyszeripari kutatásban, amely mellett

jelentõs szerepet tölt be a gyógynövények termesztésével kapcsolatos

tevékenységben, valamint a gyógynövény-drogok hatósági ellenõrzésében és

minõsítésében. A társaság jegyzett tõkéjének mintegy 75%-a jelenleg már a

gyógyszeripari társaságok közös tulajdonában van, így a még meglévõ állami

tulajdoni részt a lakossági gyógyszerellátással összefüggõ érdekérvényesítés

biztosítása érdekében célszerû a tartós állami tulajdon körébe sorolni.

Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter: honvédelmi miniszter

HM Budapesti Erdõgazdasági Rt.,

HM Kaszói Erdõgazdaság Rt.

HM VERGA Veszprémi Erdõgazdaság Rt. (a felsorolt társaságok esetében 50+1

szavazat helyett 100%)

A három erdõgazdasági társaságnál az állami tulajdonrészt emelését az

egyértelmû vagyonjogi helyzet kialakítása és fenntartása, valamint a

honvédelmi érdekek biztosítása indokolja.

HM Elektronikai Igazgatóság Rt. (50%+1 szavazat helyett 100%)

A társaság speciális tevékenységére tekintettel a honvédelmi és

nemzetbiztonsági követelmények egyaránt indokolják a teljes mértékû tartós

állami tulajdon meghatározását.

HM Radar Rt. (50%+1 szavazat helyett kimarad)

A társaságnál a hadiipari jellegû javítás, szolgálatatás - más HM

társaságokhoz történõ átcsoportosítás miatt - megszûnt, így a tartós állami

tulajdonrész fenntartása a továbbiakban nem indokolt.

Dunai Repülõgépgyár Rt. (jelenleg nem szerepel, helyette 1 db

szavazatelsõbbséget biztosító részvénnyel besorolásra kerül)

A társaság besorolását honvédelmi érdekek érvényesítése indokolja.

Tulajdonosi jogokat gyakorló miniszter: mûvelõdési és közoktatási miniszter

A Budavári Palota Beruházó és Szolgáltató Kht. és a Könyvtárellátó Kht. (25%+1

szavazat helyett kimarad és ezzel a miniszter tulajdonosi joggyakorlása is

megszûnik.)

Mindkét társaság már a törvény hatálybalépésekor átalakult közhasznú

társasággá és kikerült az állam vállalkozói vagyonából és jelenleg mint a

minisztérium gazdasági társaságban való részesedése a kincstári vagyon része,

ezért törlése indokolt.

Tulajdonosi jogokat gyakorló szerv: Miniszterelnöki Hivatal

KOPINT DATORG Szervezési és Adatfeldolgozási Rt (25%+1 szavazat helyett 50%+1

szavazat)

A jelenleg kisebbségi tartós állami tulajdonrész stratégiai többségre történõ

emelését a Miniszterelnöki Hivatal részére végzett szolgáltatások

biztosításának igénye indokolja.

7. és 8. §-okhoz

A Javaslat záró rendelkezése a hatálybaléptetésre, illetõleg ezzel egyidejûleg

a Priv. tv. erdõkre vonatkozó és a módosítással feleslegessé vált, illetõleg a

gazdasági társaságok vezetõ tisztségviselõire vonatkozó indokolatlan

megkülönböztetésre vonatkozó rendelkezésének - amely a Munkavállalói

Résztulajdonosi Programról szóló 1992. évi XLIV. törvény rendelkezéseivel is

ellentétes - hatályon kívül helyezésére irányul.

A Javaslat átmeneti rendelkezés keretében intézkedik a törvény hatálybalépése

elõtt kibocsátott részvényfajtákat érintõ jogok változását érintõ és

alapszabály módosítását igénylõ közgyûlési döntéshozatal eljárási szabályaira.

Eleje Honlap