MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/4319..

TÖRVÉNYJAVASLAT

a munka védelmérõl szóló

1993. évi XCIII. törvény

módosításáról

Elõadó: Kiss Péter

munkaügyi miniszter

Budapest, 1997. május

1997. évi ... törvény

a munkavédelemrõl szóló 1993. évi XCIII. törvény

módosításáról

1. § A munkavédelemrõl szóló, többször módosított 1993. évi XCIII. törvény

(a továbbiakban: Mvt.) 9. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(3) Rendkívüli munkavégzési körülmények esetére (pl. mentési,

katasztrófaelhárítási tevékenységek), illetve a fegyveres erõknél (a

honvédelmi miniszter vezetése és irányítása, illetõleg felügyelete alá tartozó

szervezetek, valamint a határõrség) és rendvédelmi szerveknél munkavégzésre

irányuló jogviszonyban, büntetés-végrehajtási jogviszonyban kifejtett

munkatevékenységre az illetékes miniszter által kiadott külön jogszabály e

törvény figyelembevételével kivételesen indokolt esetben eltérõ

követelményeket, eljárási szabályokat állapíthat meg az egészséget nem

veszélyeztetõ és biztonságos munkavégzésre vonatkozóan."

2. § Az Mvt. 18. §-ának (3)-(5) bekezdései helyébe a következõ

rendelkezések lépnek:

"(3) Munkaeszközt üzembe helyezni, valamint használatba venni csak abban

az esetben szabad, ha kielégíti az egészséget nem veszélyeztetõ és biztonságos

munkavégzés követelményeit, és ezt a gyártó, külföldrõl behozott termék

esetében az importáló, importáló hiányában az üzemeltetõ az általános

minõségtanúsítás keretében tanúsítja (tanúsíttatja).

(4) A munkaügyi miniszter rendeletében meghatározott munkaeszközt üzembe

helyezni, használatba venni, továbbá valamennyi egyéni védõeszközt forgalomba

hozni, használatba venni akkor lehet, ha a munkaeszköz rendelkezik

megfelelõségi tanúsítvánnyal, az egyéni védõeszköz pedig minõsítõ

bizonyítvánnyal. A munkavédelmi szempontú megfelelõség vizsgálatát a vonatkozó

jogszabályok és a munkaügyi miniszter rendeletében foglaltak szerint kell

elvégezni.

(5) A munkaügyi miniszter a népjóléti miniszterrel egyetértésben

meghatározza az egyéni védõeszköz minõsítõ bizonyítványa kiadásának és a

gyártása ellenõrzésének részletes szabályait."

3. § (1) Az Mvt. 23. §-ának (1) bekezdése a következõ második mondattal

egészül ki:

"Az idõszakos biztonsági felülvizsgálatot szakirányú munkabiztonsági

szakértõi engedéllyel rendelkezõ személy, vagy külön jogszabályban erre

feljogosított személy, illetõleg erre akkreditált intézmény végezheti."

(2) Az Mvt. 23. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A munkaügyi miniszter a népjóléti miniszterrel egyetértésben

meghatározza a munkaeszközökre vonatkozó biztonsági és egészségügyi

követelmények minimális szintjét."

4. § Az Mvt. a következõ 26/A §-sal egészül ki:

"26/A § Az olyan munkahelyen, ahol a veszély jellege indokolja, a

munkavállalók és a munkavégzés hatókörében tartózkodók védelme érdekében

biztonsági és egészségvédelmi jelzéseket kell alkalmazni. Ennek részletes

szabályait a munkaügyi miniszter állapítja meg."

5. § Az Mvt. 35. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A lengõajtókat és lengõkapukat átlátszó anyagból kell készíteni, vagy

szemmagasságban átlátszó betéttel ellátni."

6. § Az Mvt. 36. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Az elsõdlegesen gépjármûforgalom számára szolgáló kapu közvetlen

közelében a gyalogosok számára külön ajtót kell biztosítani, ha a gyalogosok

számára nem biztonságos az áthaladás."

7. § Az Mvt. 37. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"37. § A kijáratokat és vészkijáratokat, a kijelölt menekülési utakat

szabadon kell tartani. Számuk, méretük, elhelyezésük és megvilágításuk tegye

lehetõvé a munkahely, a veszélyes terület gyors és biztonságos elhagyását.

Vészkijárathoz toló- vagy forgóajtók használata tilos. Vészkijáratot lezárni

csak úgy szabad, hogy vészhelyzetben bárki által nyitható legyen."

8. § Az Mvt. 42. §-ának a) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

(A veszélyes munkafolyamatoknál, technológiáknál a veszélyek megelõzése,

illetve károsító hatásuk csökkentése éredekében)

"a) a veszélyforrásokat és az ellenük való védekezés módját, az egészséget

nem veszélyeztetõ és biztonságos munkavégzés feltételeit az érintett

munkavállalókkal - mind a munkahely egésze, mind az egyes munkafolyamatok

tekintetében - meg kell ismertetni, ideértve a 40. § (2) bekezdésében

foglaltakat is;"

9. § Az Mvt. 44. §-a (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Azoknál a munkafolyamatoknál, ahol a munkavállaló veszélyforrás

hatásának lehet kitéve, a hatásos védelmet - amennyiben külön jogszabály

eltérõen nem rendelkezik - zárt technológia alkalmazásával, ha ez nem oldható

meg, akkor biztonsági berendezések, egyéni védõeszközök és szervezési

intézkedések - szükség szerinti együttes - alkalmazásával kell

megvalósítani."

10. § Az Mvt. 54. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"54. § (1) Az egészséget nem veszélyeztetõ és biztonságos munkavégzés

érdekében a munkáltató köteles figyelembe venni a következõ általános

követelményeket:

a) a veszélyek elkerülése;

b) a nem elkerülhetõ veszélyek értékelése;

c) a veszélyek keletkezési helyükön történõ leküzdése;

d) az emberi tényezõ figyelembe vétele a munkahely kialakításánál, a

munkaeszközök és munkafolyamat megválasztásánál, különös tekintettel az

egyhangú vagy kötött ütemû munkavégzés idõtartamának mérséklésére, illetve

káros hatásának csökkentésére, a munkaidõ beosztására;

e) a mûszaki fejlõdés eredményeinek alkalmazása;

f) a veszélyes helyettesítése veszélytelennel vagy kevésbé veszélyessel;

g) egységes és átfogó megelõzési stratégia kialakítása, amely kiterjed a

munkafolyamatra, a technológiára, a munkaszervezésre, a munkafeltételekre,

a szociális kapcsolatokra és a munkakörnyezeti tényezõk hatására;

h) a kollektív mûszaki védelem elsõbbsége az egyéni védelemhez képest;

i) a munkavállalók megfelelõ utasításokkal történõ ellátása.

(2) A munkáltató köteles minõségileg, illetve szükség esetén mennyiségileg

értékelni a munkavállalók egészségét és biztonságát veszélyeztetõ

kockázatokat, különös tekintettel az alkalmazott munkaeszközökre, veszélyes

anyagokra és készítményekre, a munkavállalókat érõ terhelésekre, valamint a

munkahelyek kialakítására. Az értékelés alapján olyan megelõzõ intézkedéseket

szükséges hozni, amelyek biztosítják a munkakörülmények javulását, beépülnek

a munkáltató valamennyi irányítási szintjén végzett tevékenységbe.

(3) Az egészséget nem veszélyeztetõ és biztonságos munkavégzés érdekében a

munkáltató köteles a munkabiztonsági szaktevékenység, illetõleg az 57-58. §-

okban elõírtak ellátására megfelelõ képesítéssel rendelkezõ személyt

biztosítani, valamint

a) a szükséges utasításokat és tájékoztatást kellõ idõben a

munkavállalónak megadni;

b) rendszeresen meggyõzõdni arról, hogy a munkakörülmények megfelelnek-e a

követelményeknek, a munkavállalók ismerik, illetve megtartják-e a rájuk

vonatkozó rendelkezéseket;

c) a munkavégzés körülményeihez igazodó, illetve az azzal összefüggõ

veszélyek figyelembevételével megfelelõ munkaeszközöket biztosítani a

munkavállalók részére;

d) új technológiák bevezetése elõtt kellõ idõben megtárgyalni a

munkavállalókkal, illetve munkavédelmi képviselõikkel bevezetésük

egészségre és biztonságra kiható következményeit;

e) a tudomására jutott rendellenességet, illetve a munka egészséget nem

veszélyeztetõ és biztonságos végzésével kapcsolatos bejelentést

haladéktalanul kivizsgálni, a szükséges intézkedéseket megtenni, az

érintetteket értesíteni, és közvetlen veszély esetén a munkavégzést

leállítani;

f) a munkabalesetek és foglalkozási megbetegedések esetén az V. Fejezet

rendelkezéseinek megfelelõen eljárni;

g) biztosítani a védõeszközök rendeltetésszerû használhatóságát,

védõképességét, a kielégítõ higiéniés állapotát, a szükséges tisztítását,

karbantartását (javítását), pótlását;

h) a változó körülményekhez igazodva megtenni a szükséges intézkedéseket a

munkakörülmények javítására."

11. § Az Mvt. 57. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(1) A munkáltató a munkaügyi miniszter rendeletében meghatározott

veszélyességi osztályhoz, munkavállalói létszámhoz igazodóan, a rendeletben

megjelölt idõtartamra és képesítési feltételekkel köteles munkavédelmi

szakképesítéssel rendelkezõ személyt foglalkoztatni, e személy részére

valamennyi munkavédelemmel összefüggõ információt megadni, és a szükséges

tárgyi feltételeket biztosítani az egészséget nem veszélyeztetõ és biztonságos

munkavégzés munkáltatói feladatainak teljesítése érdekében."

12. § Az Mvt. 59. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi szöveg (1) bekezdésre módosul:

"(2) A munkáltató köteles tájékoztatni a 8. §-ban, illetõleg az 57.-58. §-

okban meghatározott személyt, továbbá a munkavédelmi képviselõt (bizottságot)

a kockázatértékelés (54.§ (3) bekezdés) és a munkavédelmi intézkedések

tapasztalatairól, a munkabalesetek és foglalkozási megbetegedések

nyilvántartásáról és bejelentésérõl, a 81. § szerinti felügyeletek

ellenõrzésének megállapításairól."

13. § Az Mvt. 60. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi szöveg (1) bekezdésre módosul:

"(2) A munkavállaló önkényesen nem kapcsolhatja ki, nem távolíthatja el és

nem alakíthatja át a biztonsági berendezéseket."

14. § Az Mvt. 72. §-a (2) bekezdése a következõ g) ponttal egészül ki:

(A munkavédelmi képviselõ az (1) bekezdésben meghatározott jogának

gyakorlása keretében)

"g) a hatósági ellenõrzés során az ellenõrzést végzõ személlyel közölheti

észrevételeit."

15. § Az Mvt. 75. §-a (1) bekezdésének c) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

(A munkáltatónak biztosítania kell a feltételeket annak érdekében, hogy a

munkavédelmi képviselõ a jogait gyakorolhassa, így különösen)

"c) egy választási ciklusban, a megválasztását követõ egy éven belül

legalább 32 órás - amennyiben a munkavédelmi képviselõ munkavédelmi

szakképzettséggel rendelkezik, úgy 8 órás - képzésben való részvétel

lehetõségét.

16. § Az Mvt. 86. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"86. § Az OMMF, illetve a megyei (fõvárosi) munkabiztonsági és munkaügyi

felügyelõség hatósági jogköre nem terjed ki a külön jogszabályban

meghatározott munka- és sugáregészségügyi, az atomenergia alkalmazásával

kapcsolatos sugárvédelmi feladatok ellenõrzésére, a bányafelügyelet

hatáskörébe tartozó hatósági ügyekre, továbbá a fegyveres erõkre és

rendvédelmi szervekre, amelyekre vonatkozóan az irányító jogkört gyakorló

miniszter látja el a munkavédelmi hatósági1 felügyeleti tevékenységet."

17. § (1) Az Mvt 87. §-a a következõ 1/A. ponttal egészül ki:

"1/A. Kockázat: a veszély megvalósulásának, azaz a káros hatás

bekövetkezésének a valószínûsége."

(2) Az Mvt. 88. §-a (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) E törvény 19. §-a (3) bekezdésében, 21. §-a (1)-(2) és (4)

bekezdésében, 24. §-ában, 25. §-ában, 31-34 §-aiban, 40. §-a (1) bekezdésében,

43. §-ában, 44. §-a (1) bekezdésében, 45. §-a (1) bekezdésében, 50. §-ában,

56. §-ában, 60. §-ában foglaltak részletes szabályait - a 47. §-ban leírt

külön szabályozást nem érintve - a népjóléti miniszter a munkaügyi

miniszterrel egyetértésben - a bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény

hatálya alá tartozó tevékenységekre a munkaügyi miniszterrel és az ipari,

kereskedelmi és idegenforgalmi miniszterrel egyetértésben - határozza meg."

18. § (1) Ez a törvény a kihirdetését követõ 90. napon lép hatályba, ezzel

egyidejûleg az Mvt. 9. § (2) bekezdésében az elsõ zárójeles felsorolás

kiegészül a "28.," szövegrész elõtt a "26/A.," szövegrésszel2.

(2) Ez a törvény a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek, valamint

azok tagállamai között társulás létesítésérõl szóló, Brüsszelben 1991.

december 16-án aláírt Európai Megállapodás kihirdetésérõl szóló 1994. évi I.

törvény alapján az Európai Közösségek következõ jogszabályaival

összeegyeztethetõ szabályozást tartalmaz: a Tanács 89/391/EGK irányelve a

munkavállalók munkahelyi biztonságának és egészségvédelmének javítását

ösztönzõ intézkedések bevezetésérõl, továbbá a Tanács 89/654/EGK irányelve a

munkahelyen betartandó biztonsági és egészségvédelmi követelmények

legalacsonyabb szintjérõl.

___________

1 Az 1997. április 28-i közigazgatási államtitkári értekezlet döntése alapján

bekerült szövegrész.

2 Jogszabályszerkesztési követelményként ki kell egészíteni az Mvt. azon

joghelyének felsorolását, amelyik teljes körûen tartalmazza a munkavégzés

hatókörében tartózkodók védelmének szabályait.

INDOKOLÁS

a munkavédelemrõl szóló 1993. évi XCIII. törvényt módosító

törvény Javaslatához

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

Az 1996. évre vonatkozó részletes jogharmonizációs programról szóló 2343/1995.

(XI.16.) Korm. határozat elõírta a munkavédelemrõl szóló 1993. évi XCIII.

törvény (Mvt.) felülvizsgálatát abból a célból, hogy az mennyiben felel meg az

Európai Unió belsõ normáinak.

A jogharmonizáció során a Tanács 89/391/EGK irányelvét - a munkavállalók

biztonságának és egészségvédelmének javítását szolgáló munkahelyi

rendszabályok bevezetésérõl -, és a Tanács 89/654/EGK irányelvét - a

munkahelyek minimális biztonsági és egészségvédelmi elõírásairól - kellett

figyelembe venni, és az Mvt. szabályait azokkal az irányelvi szabályokkal

kiegészíteni - vagy módosítani -, amelyek benne nem szerepeltek.

Az Mvt. alapjaiban megfelelt az irányelveknek, azonban néhány munkavédelmi

jellegû követelménnyel, felhatalmazó szabállyal, a munkavédelmi viszonyok

alanyai közötti információs kötelezettséggel kellett kiegészíteni az Mvt.-t,

illetve új munkaadói kötelmet szükséges bevezetni (a megelõzést szolgáló

általános követelmények keretén belül a kockázatértékelés feladata).

RÉSZLETES INDOKOLÁS

Az 1. §-hoz

A Javaslat az Mvt. 9. § (3) bekezdésének hatályos szövegét arra tekintettel

kívánja megváltoztatni, hogy a honvédelemrõl szóló 1993. évi CX. törvény,

illetve a más vonatkozó jogszabályok megváltoztatták a fegyveres erõk,

fegyveres testületek és rendészeti szervek kategóriáit, irányító szerveinek

hatáskörét.

A 2. §-hoz

A Javaslat arra tekintettel módosítja a hatályos Mvt. 18. §-ának (3) és (4)

bekezdéseit, hogy a munkaeszköz forgalmazása tekintetében munkavédelmi

szempontú általános minõségtanúsítási, illetve megfelelõségi tanúsítási

követelményeket nem írhat elõ a munkavédelmi törvény, hiszen a gép,

berendezés, készülék, szerszám stb. csak az üzembe helyezéssel, illetve

használatbavétellel válik munkaeszközzé (Értelmezõ rendelkezések 87. §. 4.

pontja). Amíg az eszközök kereskedelmi forgalomban, importálásban szerepelnek,

addig természetesen meg kell felelniük a forgalomba hozatalt szabályozandó

ipari termékek szabad mozgása és biztonsága érdekében már harmonizált, és a

közeljövõben harmonizálandó Európa Unió-beli irányelvek rendelkezéseinek. A

munkáltató által üzembe helyezni kívánt gépek, berendezések, készülékek,

szerszámok mint munkaeszközök ezen túl meg kell hogy feleljenek a

munkaeszközökre vonatkozó biztonsági és egészségügyi követelmények minimális

szintjének. (Javaslat 3. §-a (2) bekezdésével beiktatandó Mvt. 23. § (3)

bekezdése.)

A Javaslat az Mvt. 18. § (5) bekezdésének újra szabályozása alapjául abból

indul ki, hogy az állam felelõssége annak biztosítása, hogy csak azok a

termékek minõsüljenek egyéni védõeszköznek, amelynek megfelelõsége

bizonyított. Meglétét a munkáltató a minõsítõ bizonyítvány alapján tudja

elbírálni. Az Európai Unió szabályai azokkal a védõeszközökkel szemben,

amelyek életvédelmi célúak (pl. légzésvédõk, azbesztpor hatása elleni

védõruházat), védelmi képességük gyártási folyamat során történõ ellenõrzését

követeli meg. Ebbõl adódóan szükséges kibõvíteni a munkaügyi- és a népjóléti

miniszter felhatalmazását az egyéni védõeszközök gyártás közbeni ellenõrzés

szabályainak meghatározására is.

A 3. §-hoz

A munkaeszközökre vonatkozó EU irányelv (a Tanács 89/655/EGK irányelve)

1995. évi módosítása rögzíti azt az állami kötelezettséget, hogy az idõszakos

biztonsági felülvizsgálat elvégzésére feljogosítottak körét és a velük szemben

támasztott szakmai követelményeket jogszabály határozza meg. A Javaslat ennek

tesz eleget az (1) bekezdésben.

A munkaeszközök egészséget nem veszélyeztetõ és biztonságos állapota a

munkavédelem egyik alappillére. Korábban kötelezõ szabványok határozták meg a

követelményeket, azonban ezek önkéntes követésûvé történõ átalakítása miatt az

EU munkaeszközökre vonatkozó irányelveinek hazai jogrendszerünkbe történõ

beépítése érdekében szükséges a munkaügyi és népjóléti minisztert

felhatalmazni e szabályok meghatározására a (2) bekezdésben.

A 4. §-hoz

Az egészséget nem veszélyeztetõ és biztonságos munkavégzés érdekében a

munkáltató kötelezettsége a munkavállalókat a szükséges információkkal

ellátni. A munkahelyen alkalmazandó biztonsági és egészségvédelmi jelzéseket -

mint a munkavállalót érintõ fontos információhalmazt - az EU tagországok

egységesen alkalmazzák. E szabályok honosítása érdekében indokolt a munkaügyi

miniszter felhatalmazása.

A 5-7. §-okhoz

A munkahelyek megközelítését és elhagyását szolgáló kijáratok, illetve

vészkijáratok követelményeinek egységesítését és ezáltal a veszélyes terület

gyors és biztonságos elhagyásának lehetõségét határozza meg a munkahelyek

kialakítására vonatkozó EU irányelv. A Javaslat biztosítja a tagállamok

területén már kialakított egységes szabályozást.

A 8. §-hoz

A bekövetkezett nagyméretû ipari katasztrófák és tomeges kimenetelû

események megelõzése érdekében bõvítette ki az Európai Unió a munkavállalók

részére nyújtandó ismeretanyag tartalmát mind a közvetlen munkafolyamatok,

mind a szélesebb értelemben vett munkahely tekintetében. E követelményt

fogalmazza meg a Javaslat.

A 9. §-hoz

A hatályos 44. § (1) bekezdése a védelmi módozatok megvalósítása

tekintetében lényegében kötelezõ sorrendet állapít meg. Az új munkavédelmi

végrehajtási jogszabályok (különösen a harmonizálásra készülõ EU-beli

irányelvek) egyes követelmények tekintetében más kielégítési sorrendet

írhatnak elõ szakmai szempontból, ezért szükséges az Mvt. "kötött

sorrendiségének" esetenkénti oldására történõ felhatalmazás megfogalmazása a

Javaslatban.

A 10. §-hoz

Az Európai Unió - különös tekintettel a kis- és középvállalkozásokra -

kialakította és rendszerbe foglalta azokat az alapelveket - a Javaslat

szöveghasználatában: követelményeket -, amelyek megvalósítása biztosítja a

munkavállalók egészségének és biztonságának védelmét a munkahelyeken. A

munkáltató köteles áttekinteni, értékelni és ezt követõen folyamatosan

figyelemmel kísérni azokat a veszélyeket, amelyek a munkavállalót a

munkahelyen, illetve a munkával összefüggésben végzett tevékenysége során

érheti. E kockázatértékelési folyamat eredményeképpen kell meghatározni az

alkalmazandó munkaeszközöket, vegyianyagokat és a munkahely kialakítását is e

megállapításokra kell építeni.

Az értékelés alapján szükséges azoknak az intézkedések sorrendjének a

meghatározása, amelyekkel az egészséget nem veszélyeztetõ és biztonságos

munkavégzés technológiai, munkakörülményi feltételei megvalósíthatók.

E megelõzési követelmények, mint a munkabalesetek és a foglalkozással

összefüggõ megbetegedések megelõzésének általános elvei, a Javaslat

legfontosabb témakörét képezik. Az elveket, mint alapvetõ metodikát a

munkáltató köteles figyelembe venni, alkalmazni és ezzel jelentõs elõrelépést

lehet tenni a munkakörülmények javítása érdekében. Az elvek egymásra épülnek

és meghatározzák azt a tevékenységi folyamatot, amelynek elemei - a

munkavállalók széleskörû együttmûködését is felhasználva - biztosítják, hogy a

munkáltató folyamatosan átláthassa a munkakörülmények alakulását, érzékelhesse

azokat a hatásokat, amelyek kiküszöbölésére a veszélyesség mértékétõl és a

gazdasági eredmények alakulásától függõen azonnal, vagy késõbbi idõpontban

megelõzõ intézkedést lehessen tenni. Az általános követelmények között - a

korábbiakhoz képest - nagyobb hangsúllyal jelenik meg az emberi tényezõ

szerepe, az egyhangú és kötött ütemû munkavégzés mérséklésének szükségessége,

a biztonság szempontjait figyelembe vevõ munkaidõbeosztás kialakítása, stb.

A kockázatértékelés eredményeit a munkáltató valamennyi irányítási szintjén

be kell építeni a tevékenységbe.

A Javaslat az általános követelmények megfogalmazásán túl meghatározza,

hogy a megvalósítás csak megfelelõ képesítéssel rendelkezõ személyek

bevonásával történhet, továbbá egyebek mellett rögzíti a munkáltató utasítás-

és tájékoztatásadási, a megfelelõ munkaeszköz biztosítási és a munkavállalók

képviselõivel történõ legfontosabb együttmûködési kötelezettségét.

A 11. §-hoz

A Javaslat a hatályos foglalkoztatási feltételeket a szükséges tájékoztatás

és tárgyi feltételek tételes elõírásaival kívánja garanciális okokból

kiegészíteni.

A 12. §-hoz

A Javaslat a hatályos együttmûködési felelõsség körébe tartozó

tájékoztatási kötelezettségeken túlmenõen (Mvt. 6. §, 71. §) kiemelten

foglalkozik az Európai Unió irányelveinek szellemében a munkáltató azon

információátadási kötelezettségével, amely a munkabiztonsági szaktevékenységét

ellátó, illetve a folyamatosan foglalkoztatott munkabiztonsági szakember,

továbbá a foglalkozás-egészségügyi szolgálat irányában terheli a fõbb

munkavédelmi információk, adatok tekintetében (kockázatértékelés, intézkedések

végrehajtása, munkabaleseti, foglalkozási megbetegedési statisztikák stb.)

A 13. §-hoz

A Javaslat garanciális okokból fogalmazza meg a biztonsági berendezésekkel

kapcsolatos tilalmat (munkavállalói kötelezettséget), ugyanis a

munkaeszközökön, gépeken elhelyezett biztonsági berendezések önkényes

kikapcsolása jelentõs veszélyforrás. A termelés fokozása érdekében egyes

munkáltatók eltûrik, hogy - az akadálynak tekintett - védõberendezéseket a

munkavállalók önhatalmúlag leszereljék. E gyakorlatot kívánja megtiltania a

Javaslat összhangban az EU vonatkozó irányelveivel.

A 14-15. §-okhoz

A Javaslat pontosítja, ezáltal erõsíti a munkavédelmi képviselet

joggyakorlásának feltételeit.

A 16. §-hoz

Az 1. §-hoz leírt indokolást alapul véve az Mvt. 86. §-ának értelemszerû

módosítása szintén szükséges a vonatkozó jogszabályokkal való összhang

megteremtése érdekében.

A 17. §-hoz

A kockázatértékelés munkáltatói kötelezettségének Javaslat szerinti

elõírása egyben feltételezi a munkavédelemmel összefüggõ munkahelyi kockázat

fogalmának meghatározását is, amelyet a Javaslat az Értelmezõ rendelkezések

között helyez el.

E § (2) bekezdésében a Javaslat az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi

miniszter külön egyetértését kívánja meg a népjóléti miniszteri

rendeletalkotás azon tárgykörei tekintetében, amelyek a bányatörvény hatálya

alá tartozó tevékenységekre vonatkoznak.

A bányászati tevékenységet végzõk egészségét veszélyeztetõ környezeti

hatásokat az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter rendeleteivel

kiadott bányabiztonsági szabályzatok az általános követelményekre figyelemmel

megfelelõen korlátozzák és a megelõzést szolgáló mûszaki-biztonsági

intézkedéseket ezekkel szoros összhangban határozzák meg. A sugár-, a

porveszély elleni védekezés, a bányaklíma biztosítása, a bányavilágítás, a

bányamentés és menekülés hagyományos területei a különös szabályozást igénylõ

veszélyes bányászati tevékenységeknek. Ezek külön szabályozásának megtartása

indokolt. Korszerûsítésüket a szigorúbb követelményekhez történõ igazításukat

és az általános követelményekkel való összhangjukat a népjóléti miniszternek

az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszterrel hangsúlyos

egyetértésével kiadott rendelete biztosíthatja.

A 18. §-hoz

A Javaslat a hatályba lépést a kihirdetést követõ 90. napban állapítja meg

tekintettel arra, hogy az új követelmények teljesítésére kellõ idõ álljon

rendelkezésre a jogalkalmazók részére.

Eleje Honlap