1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/4297.. számú

t ö r v é n y j a v a s l a t

a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III.

törvény módosításáról

Elõadó: Dr. Kökény Mihály

népjóléti miniszter

Budapest, 1997. május

1997. évi ....... törvény

a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról

szóló 1993. évi III. törvény módosításáról

1. §

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló - többször

módosított - 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. §-ának (4)

bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) E törvény hatálya nem terjed ki a társadalombiztosítás ellátásaira és

a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetérõl szóló

1997. évi... törvény (a továbbiakban: Tbj.), a társadalombiztosítási

nyugellátásról szóló 1997. évi ... törvény (a továbbiakban: Tny.), a

magánnyugdíjról és a magánnyugdíj-pénztárakról szóló 1997. évi ... törvény (a

továbbiakban: Mny.) a kötelezõ egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi

... törvény (a továbbiakban: Eb.), továbbá a családi pótlékról és a családok

támogatásáról szóló 1990. évi XXV. törvény (a továbbiakban: Csp.), valamint a

foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi

IV. törvény (a továbbiakban: Flt.), és a gyermekek védelmérõl és a gyámügyi

igazgatásról szóló 1997. évi ... törvény (a továbbiakban: Gyvt.) hatálya alá

tartozó ellátásokra."

2. §

Az Szt. 4. §-a (1) bekezdésének b) és i) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép, egyidejûleg új l) ponttal egészül ki:

[E törvény alkalmazásában]

"b) vagyon: ha e törvény másként nem rendelkezik az az ingatlan, jármû,

gépi meghajtású termelõ- és munkaeszköz, készpénz, takarékbetét, értékpapír,

továbbá vagyoni értékû jog, amelynek külön-külön számított forgalmi értéke,

illetõleg összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a

húszszorosát meghaladja. A szociális rászorultságtól függõ pénzbeli ellátások

jogosultsági feltételeinek vizsgálatánál nem minõsül vagyonnak az az ingatlan,

amelyben az érintett személy lakik;

i) rendszeres pénzellátás: a táppénz, a terhességi-gyermekágyi segély, a

gyermekgondozási díj, az öregségi nyugdíj, a rokkantsági nyugdíj, az öregségi

járadék, a munkaképtelenségi járadék, az özvegyi járadék, a növelt összegû

öregségi, munkaképtelenségi és özvegyi járadék, az özvegyi nyugdíj - kivéve a

házastársa jogán legalább két árvaellátásra jogosult gyermek eltartásáról

gondoskodó személy özvegyi nyugdíját -, a baleseti táppénz, a baleseti

rokkantsági nyugdíj, a hozzátartozói baleseti nyugellátás, az Flt. alapján

folyósított pénzbeli ellátás, az átmeneti járadék, a rendszeres szociális

járadék, a házastársi pótlék, a házastárs után járó jövedelempótlék, a

bányászok egészségkárosodási járadéka, a rokkantsági járadék, a

hadigondozottak és nemzeti gondozottak pénzbeli ellátásai, a gyermekgondozási

segély, a gyermeknevelési támogatás, az idõskorúak járadéka, a munkanélküliek

jövedelempótló támogatása, a rendszeres szociális segély, az ápolási díj, a

nemzeti helytállásért elnevezésû pótlék;

l) egyedülálló: az a személy, aki hajadon, nõtlen, özvegy, elvált vagy

házastársától külön él, kivéve ha élettársa van."

3. §

Az Szt. 17. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"17. § (1) Az e törvényben meghatározott feltételek hiányában vagy e

törvény megsértésével nyújtott szociális ellátást meg kell szüntetni, az

ellátást jogosulatlanul és rosszhiszemûen igénybe vevõt pedig kötelezni kell

a) a pénzbeli szociális ellátás visszafizetésére;

b) természetben nyújtott szociális ellátás esetén a dolog

visszaszolgáltatására vagy a szolgáltatásnak megfelelõ pénzegyenérték

megfizetésére;

c) a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás esetében az

intézményi térítési díj teljes összegének megfizetésére [a továbbiakban: a)-c)

pont alattiak együtt: megtérítés].

(2) Az (1) bekezdés szerinti megtérítést a Magyar Köztársaság Polgári

Törvénykönyvérõl szóló 1959. évi IV. törvény (a továbbiakban: Ptk.) 232. § (2)

bekezdésében meghatározott kamattal megemelt összegben kell visszafizetni.

Kamat csak a szociális ellátás jogosulatlan és rosszhiszemû igénybevétele és

az errõl való tudomásszerzés közötti idõtartamra számítható fel.

(3) A szociális hatáskört gyakorló szerv a jogosulatlanul és

rosszhiszemûen igénybe vett ellátás megtérítését az igénybevételrõl való

tudomásszerzésétõl számított három hónapon belül rendelheti el. Nem lehet a

megtérítést elrendelni, ha az igénybevételtõl, illetõleg folyamatos ellátás

esetén az ellátás megszûnésétõl egy év már eltelt.

(4) Az (5)-(8) bekezdésben foglaltak szerint megtérítésre kell kötelezni

azt a személyt is, akinek a részére a szociális ellátás idõtartama alatt

visszamenõlegesen rendszeres pénzellátást állapítottak meg, feltéve, hogy a

rendszeres pénzellátásra és szociális ellátásra együtt nem lett volna

jogosult.

(5) A gyermeknevelési támogatást, az idõskorúak járadékát, a

munkanélküliek jövedelempótló támogatását, a rendszeres szociális segélyt, az

ápolási díjat és a legalább három hónapot meghaladó idõtartamú átmeneti

segélyt igénylõ -, illetve ezen ellátások valamelyikében már részesülõ személy

a rendszeres pénzellátásra irányuló kérelem benyújtásától számított 8 napon

belül - köteles a szociális hatáskört gyakorló szervnek bejelenteni, ha

részére megállapítandó rendszeres pénzellátásra irányuló eljárás

társadalombiztosítási igazgatási szervnél folyamatban van.

(6) Az (5) bekezdés szerinti bejelentés alapján a szociális hatáskört

gyakorló szerv a szociális ellátást megállapító határozatban, illetõleg ha a

bejelentés az ellátás folyósítása alatt történik, határozattal rendelkezik

arról, hogy a visszamenõlegesen megállapított rendszeres pénzellátás

összegébõl a társadalombiztosítási igazgatási szerv a folyósított szociális

ellátás összegét levonja és átutalja az ellátást folyósító önkormányzatnak,

ha a személy a rendszeres pénzellátásra és szociális ellátásra együtt nem

jogosult.

(7) A szociális hatáskört gyakorló szerv a (6) bekezdés szerint rendelkezõ

határozat egy példányát megküldi a jogosult rendszeres pénzellátásának

megállapítására hatáskörrel és illetékességgel rendelkezõ

társadalombiztosítási igazgatási szervnek, amely a visszamenõlegesen

megállapított rendszeres pénzellátásról szóló határozatában rendelkezik az

annak idõtartama alatt folyósított szociális ellátás összegének a helyi

önkormányzathoz történõ átutalásáról. A társadalombiztosítási igazgatási

szerv határozatának egy példányát megküldi a szociális hatáskört gyakorló

szervnek.

(8) A szociális hatáskört gyakorló szerv a társadalombiztosítási

igazgatási szerv által a (7) bekezdés szerint megküldött határozata nyomán

köteles intézkedni, ha nem az általa ténylegesen folyósított és megtérítendõ

szociális ellátásnak megfelelõ összeget vonták le. Ha a levonás meghaladja a

megtérítendõ szociális ellátás összegét, úgy a különbözetet 8 napon belül ki

kell fizetni a jogosultnak. Ha a levonás kevesebb mint a megtérítendõ

szociális ellátás, úgy a különbözet megtérítésérõl kell rendelkezni.

(9) Ha a helyi önkormányzat képviselõ-testülete a hatáskörébe tartozó

szociális ellátás megtérítését rendeli el,

a) a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét és

b) a kamat összegét

méltányosságból elengedheti, illetve csökkentheti."

4. §

Az Szt. 25. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A települési önkormányzat szociális rászorultság esetén - a szociális

alapellátás keretében - a jogosult számára idõskorúak járadékát,

munkanélküliek jövedelempótló támogatását, rendszeres szociális segélyt,

lakásfenntartási támogatást, ápolási díjat, átmeneti segélyt állapít meg e

törvényben, valamint az önkormányzat rendeletében meghatározott feltételek

szerint (a továbbiakban együtt: szociális rászorultságtól függõ pénzbeli

ellátások)."

5. §

Az Szt. 32/A. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"32/A. § A települési önkormányzat az idõskorúak járadékában részesülõ

személy esetében bejelenti, a rendszeres szociális segélyben részesülõ személy

esetében - az önkormányzat rendeletében meghatározott esetekben - bejelentheti

hagyatéki teherként a folyósított járadék, illetõleg segély összegét a

területileg illetékes közjegyzõnél. A bejelentés tényérõl a járadék, illetõleg

a segély megállapításáról szóló határozatban rendelkezni kell. Az önkormányzat

a hagyatéki teherbõl akkor nyerhet részben vagy egészben kielégítést, ha a

hagyatékban van a 4. § (1) bekezdés b) pontja szerinti értelemben vett

vagyon."

6. §

Az Szt. a 32/A. §-át követõen a következõ alcímmel és 32/B.-32/E. §-sal

egészül ki:

"Idõskorúak járadéka

32/B. § (1) Az idõskorúak járadéka a megélhetést biztosító jövedelemmel

nem rendelkezõ idõskorú személyek részére nyújtott támogatás. A települési

önkormányzat idõskorúak járadékában részesíti azt a 62. életévét betöltött

személyt, akinek

a) havi jövedelme, valamint

b) saját és vele együtt lakó házastársa, élettársa jövedelme alapján

számított egy fõre jutó havi jövedelme

nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80 %-át,

egyedülálló esetén 90 %-át.

(2) Nem állapítható meg az idõskorúak járadéka, illetve a folyósítást meg

kell szüntetni ha a személy

a) elõzetes letartóztatásban van, elzárás, illetõleg szabadságvesztés

büntetését tölti;

b) 3 hónapot meghaladó idõtartamban külföldön tartózkodik.

32/C. § (1) Az idõskorúak járadékának havi összege az öregségi nyugdíj

mindenkori legkisebb összegének 80 %-a, egyedülálló esetén 90 %-a. A

jogosultnak folyósítható járadék havi összegének megállapítására a 36. §

rendelkezéseit értelemszerûen alkalmazni kell.

(2) Az idõskorúak járadékára való jogosultság feltételeit a települési

önkormányzat két évente legalább egyszer felülvizsgálja.

32/D. § A hajléktalan személy részére megállapított idõskorúak

járadékának folyósítására, elszámolására a 37. § (1)-(4) bekezdését

értelemszerûen alkalmazni kell.

32/E. § A fõvárosban - ha a fõvárosi önkormányzat és a kerületi

önkormányzat másként nem állapodik meg - a hajléktalanok számára nyújtott

idõskorúak járadékának megállapítása a fõvárosi önkormányzat feladata."

7. §

(1) Az Szt. 37/A. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában akkor nem biztosított a megélhetése

a) az (1) bekezdés a) pontjában megjelölt személynek, ha havi jövedelme,

valamint családjában az egy fõre jutó havi jövedelem nem haladja meg az

öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80 %-át,

b) az (1) bekezdés c) pontjában megjelölt személynek, ha havi jövedelme

nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 70 %-át,

valamint családjában az egy fõre jutó havi jövedelem nem haladja meg az

öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80 %-át,

és vagyona sem neki, sem családjának nincs."

(2) Az Szt. 37/A. §-a a következõ új (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A családi jövedelem számításnál a rendszeres szociális segélyt igénylõ

részére a kérelem benyújtását megelõzõen folyósított jövedelempótló támogatást

figyelmen kívül kell hagyni."

8. §

Az Szt. 37/B. §-ának jelenlegi szövege (1) bekezdésre módosul és a § a

következõ új (2) bekezdéssel egészül ki:

"(2) Ha a rendszeres szociális segély folyósítását katonai szolgálat

teljesítése miatt az önkormányzat megszüntette, a rendszeres szociális segély

ismételt megállapításakor nem kell vizsgálni a 37/A. § (3) bekezdése szerinti

együttmûködést a munkaügyi központtal, feltéve, hogy a rendszeres szociális

segély iránti kérelem benyújtása a katonai szolgálat teljesítését követõ 90

napon belül megtörtént."

9. §

(1) Az Szt. 37/C. §-a (1) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"Az önkormányzat rendelete a rendszeres szociális segély folyósításának

feltételeként az aktív korú nem foglalkoztatott személy esetében elõírhatja a

családsegítõ szolgálattal vagy a kijelölt szociális intézménnyel való

együttmûködési kötelezettséget."

(2) Az Szt. 37/C. §-a a következõ új (2) bekezdéssel egészül ki,

egyidejûleg a jelenlegi (2) bekezdés számozása (3) bekezdésre módosul:

"(2) Az együttmûködési programnak a rendszeres szociális segélyben

részesülõ személy és családja önfenntartó képességének szintentartására és

fejlesztésére kell irányulnia. Együttmûködési program különösen az egyéni

képességeket fejlesztõ vagy az életmódot formáló csoportos foglalkozáson,

tanácsadáson való részvétel; a munkavégzésre történõ felkészítõ programokon

való részvétel; a közcélú vagy az egyén környezetére irányuló munkajellegû

tevékenység; a közhasznú foglalkoztatás."

10. §

Az Szt. 40. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"40. § Az ápolási díj a tartósan gondozásra szoruló személy otthoni

ápolását ellátó nagykorú hozzátartozó része biztosított anyagi hozzájárulás."

11. §

Az Szt. 50. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

[Közgyógyellátásra jogosult]

"b) a 37/A. § (1) bekezdésének a) pontja szerint rendszeres szociális

segélyben részesülõ;"

12. §

Az Szt. 54. §-a (1) bekezdésének a)-c) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

[A települési önkormányzat polgármestere önkormányzati hatáskörben a

társadalombiztosítás egészségügyi szolgáltatásainak igénybevételére jogosító

igazolványt állít ki annak az egészségügyi hozzájárulás fizetésére kötelezett

szociálisan rászorult személynek, aki]

"a) a Tbj. 42. § (2) bekezdésében elõírt járulék megfizetésére nem képes;

b) a Tbj. 16. § k) pontjában említett hozzátartozó."

13. §

Az Szt. 124. §-a a következõ új (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) Az idõskorúak járadéka 32/C. § (1) bekezdése szerinti összegének 70

%-át, a bentlakásos intézményben ellátottak és a hajléktalanok részére

folyósított járadék teljes összegét a központi költségvetés megtéríti."

14. §

(1) Ez a törvény 1998. január 1-jén lép hatályba.

(2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg

a) hatályát veszti az Szt.

aa) 37/A. §-a (1) bekezdésének b) pontja;

ab) 55. §-a (1) bekezdésének elsõ mondata;

ac) 116. §-ának (1) bekezdésében a "gyermekétkeztetés kivételével a"

szövegrész;

ad) 116. §-ának (2) bekezdésében a "gyermekétkeztetésnek nem

minõsülõ" szövegrész;

b) az Szt. 34. §-a (2) bekezdésének b) pontjában a "33. § (2) bekezdése"

szövegrész helyébe a "33. § (3) bekezdése" szövegrész lép;

c) az Szt. 121. §-a (2) bekezdésének e) pontjában a "mérséklésére" szó

helyébe a "mértékére" szó lép.

(3) A települési önkormányzat 1997. december 31-éig felülvizsgálja a 62.

életévét betöltött személy rendszeres szociális segélyezési ügyét, és ha a

személy az Szt. 32/B. §-ában foglalt jogosultsági feltételeknek megfelel, úgy

számára 1998. január 1-jétõl idõskorúak járadékát állapít meg.

(4) A jegyzõ - hivatalból - közgyógyellátásra való jogosultságot állapít

meg 1998. január 1-jétõl annak a (3) bekezdés szerint idõskorúak járadékában

részesülõ személynek, aki megfelel az Szt. 50. § (3) bekezdésében foglalt

jogosultsági feltételeknek.

(5) 1997. december 31-ét követõ idõponttól nem állapítható meg új

jogosultság házastársi pótlékra, valamint házastárs után járó

jövedelempótlékra, valamint a 62. életévet betöltött személy esetén rendszeres

szociális járadékra.

(6) Az 1998. január 1-je elõtti idõponttól megállapított házastársi

pótlékot és házastárs után járó jövedelempótlékot 1998. január 1-jétõl annak a

személynek kell változatlan feltételekkel folyósítani, akire nézve azt

megállapították.

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A nyugdíjrendszer reformja szükségessé teszi a szociális ellátások

összehangolását az új biztosítási rendszerekkel.

A szociális ellátások átalakítása a szociális igazgatásról és szociális

ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) módosítását

igényli. A nyugdíjrendszer átalakításával összefüggésben új ellátás, az

idõskorúak járadéka kerül bevezetésre. Egyidejûleg sor kerül a jogalkalmazás

során felmerült problémák rendezésére, illetve az idõközben megjelent

jogszabályokkal való összhang megteremtését szolgáló rendelkezések

beiktatására is.

A törvényjavaslat egyik legfontosabb rendelkezése az idõskorúak

járadékának bevezetése.

Az idõskorúak járadékának bevezetésével az a cél, hogy az állam a

szociális ellátórendszeren belül egy minimális szintû saját jövedelmet

biztosítson a nyugdíjkorhatáron felüli és jövedelemmel nem rendelkezõ, vagy

nagyon alacsony jövedelmû idõs embereknek. A járadék távlatokban állampolgári

jogon járna, amely minden idõs ember számára a megélhetéséhez szükséges

minimális szociális biztonságot garantálna. Jelenleg ehhez nincsenek meg a

feltételek, de annak érdekében, hogy a távlati célok megvalósuljanak az elsõ

"lépéseket" már most meg kell tenni, a folyamatot el kell indítani.

A jelenlegi feltételek mellett a járadék a szociális helyzet

alapulvételével az idõsek legrászorultabb rétegei számára kerül bevezetésre.

Az idõskorúak járadéka rászorultságtól, a jövedelmi helyzettõl függõ

szociális ellátás, amelyre azok a 62. életévüket betöltött személyek

szerezhetnek jogosultságot, akiknek más forrásból származó jövedelmük nincs

vagy az nem éri el a járadék felsõ összeghatárát, az öregségi nyugdíj

legkisebb összegének 80 %-át.

Az egyedülálló (özvegy, elvált, hajadon vagy nõtlen) idõskorú személyek

esetében a járadék az öregségi nyugdíj legkisebb összegének a 90 %-áig

biztosít kiegészítést. Az egyedül maradó idõsek esetén a magasabb értékhatár

alkalmazását a magasabb megélhetési kiadások teszik szükségessé. Mivel az

idõskorúak kb. 40 %-a tartozik ebbe a kategóriába, várhatóan 24 ezer fõt érint

ez az intézkedés, melynek éves többlet költségkihatása 330 millió Ft.

A járadék megállapítása és folyósítása a települési önkormányzatok

feladata, de a költségviselés megoszlik a központi és a helyi költségvetés

között. A járadékot 1998-ban várhatóan 60-70 ezer fõ fogja igénybe venni, és

bevezetésének többletköltség-igénye kb. 4 milliárd Ft.

A járadék bevezetésével egyidejûleg megkezdõdik a hasonló funkciót betöltõ

nyugdíjszerû rendszeres szociális ellátások átalakítása is. 1998. január 1-jét

követõen új házastársi pótlék és házastárs után járó jövedelempótlék, valamint

a rendszeres szociális járadék megállapítására 62 éven felüli személy esetében

nem kerül sor, ugyanakkor a már megállapított ellátások továbbra is

folyósításra kerülnek.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

Az 1. §-hoz

A Javaslat szerinti rendelkezés az új nyugdíjrendszerrõl és

egészségbiztosítási rendszerrõl szóló törvényekkel való összhang megteremtését

szolgálja azzal, hogy pontosítja a törvény tárgyi hatályát.

A 2. §-hoz

A törvény értelmezõ rendelkezései kiegészülnek az egyedülálló személy

fogalmával és a vagyon, illetõleg a rendszeres pénzellátás fogalma

pontosításra kerül. A szociális ellátások tekintetében a vagyoni helyzetnek

kettõs szerepe van. Egyes rendszeres pénzbeli ellátásoknál (pl.: rendszeres

szociális segély) egyrészt a jogosultság megállapításának feltétele, másrészt

pedig a vagyon figyelembevételére a jogosult halálát követõen, hagyatéki igény

bejelentésével kerül sor. A vagyon fogalmát tehát úgy indokolt definiálni,

hogy mindkét funkciót be tudja tölteni. Az ingó vagyon körébõl csak a nagyobb

értékûek kerülnek figyelembevételre. A vagyoni értékhatárra vonatkozó

rendelkezés a korábbi együttes értékhatár helyett vagyon-részenkénti értéket

tartalmaz, melynek összegét a Javaslat az öregségi nyugdíj mindenkori

legkisebb összegének húszszorosában határozza meg.

A rendszeres pénzellátás fogalma az új nyugdíjrendszerre figyelemmel kerül

pontosításra.

A 3. §-hoz

A Javaslat újraszabályozza a jogosulatlanul igénybe vett ellátás

megtérítésére vonatkozó rendelkezéseket.

Ha a rendszeres pénzbeli szociális ellátásban részesülõ személy számára -

annak folyósítása alatt - rendszeres pénzellátást állapítanak meg és az

érintett mindkét ellátásra egyidejûleg nem lett volna jogosult, akkor az Szt.

korábbi rendelkezése szerint is a szociális ellátást vissza kell fizetnie. Az

esetek többségében a visszafizetés realizálása nehézségbe ütközik. Ezért a

Javaslat a jogosulatlanul igénybe vett szociális ellátás megtérítésére

vonatkozó szabályt kiegészíti azzal, hogy a jogosult számára visszamenõleg

egyösszegben járó rendszeres pénzellátásból a társadalombiztosítási igazgatási

szerv a jogosulatlanul igénybe vett szociális ellátás összegét levonja és

közvetlenül átutalja a települési önkormányzat számára. A Javaslat

meghatározza az eljárással kapcsolatos szabályokat, bejelentési, értesítési

kötelezettséget, melyek biztosítják a megtérítés zökkenõmentességét.

A 4. §-hoz

A rendelkezés a szociális rászorultság esetén az önkormányzati hatáskörben

megállapítható ellátások körét kiegészíti az idõskorúak járadékával.

Az 5. §-hoz

A kifizetett rendszeres szociális segélynek hagyatéki teherként történõ

bejelentésével kapcsolatban az Szt. lehetõséget biztosít az önkormányzatok

számára. A Javaslat az idõskorúak járadéka esetében oly módon egészíti ki ezt

a rendelkezést, hogy a kifizetett ellátás összegét az önkormányzatnak be kell

jelentenie hagyatéki teherként.

A 6. §-hoz

Ez a rendelkezés az idõskorúak járadékát szabályozza. Az idõskorúak

járadékát a települési önkormányzat annak a 62. évet betöltött személynek

állapítja meg, akinek nincs olyan jövedelme, melybõl a megélhetését

biztosítani tudná.

Az idõs személy akkor jogosult az ellátásra ha a saját, és a házastársa

figyelembevételével számított egy fõre jutó havi jövedelem nem haladja meg az

öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80 %-át. Az idõskorúak

járadékának legnagyobb összege - összhangban az egyéb megélhetést biztosító

szociális ellátásokkal - az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének

80 %-a. Egyedülálló személy esetében - tekintettel ezen élethelyzetbõl adódó

magasabb megélhetési költségekre - az idõskorúak járadékának jogosultsági

feltételeinél alkalmazott jövedelmi értékhatár és az ellátás legnagyobb

összege is az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 90 %-a.

Amennyiben a jogosultnak van egyéb forrásból jövedelme, akkor az ellátás

összegét úgy kell megállapítani, hogy az a meglévõ jövedelemmel együtt érje az

öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80 %-át, illetve egyedülálló

esetén 90 %-át.

Ha az idõskorúak járadékában olyan személy részesül, aki a törvényben

szabályozott értékhatár feletti vagyonnal rendelkezik, a kifizetett járadék

összegét a jogosult halálakor hagyatéki teherként be kell jelenteni. A

járadékra való jogosultságot kétévenként felül kell vizsgálni, és csak a

feltételek fennállása esetén lehet továbbfolyósítani.

A Javaslat a hajléktalan személy részére folyósított idõskorúak járadéka

esetén a munkanélküliek és megváltozott munkaképességûek jövedelempótló

támogatására vonatkozó szabályok alkalmazását rendeli el.

A hajléktalan személyek esetében - a fõváros kivételével - a tartózkodási

hely szerint illetékes önkormányzat csak megállapítja az ellátásra való

jogosultságot, a folyósítás központilag, a fõvárosi fõjegyzõ által történik.

Az ily módon kifizetett összeget a központi költségvetés megtéríti. A

fõvárosban eltérõ megállapodás hiányában a hajléktalan személyek esetében a

járadék megállapításával kapcsolatos hatáskör a fõvárosi önkormányzatot illeti

meg.

A 7. §-hoz

A Javaslat a rendszeres szociális segély alapjául szolgáló jövedelemre

vonatkozó rendelkezéseket azok tartalmi változtatása nélkül pontosítja.

Egyrészt a vagyon fogalmának újraszabályozása igényel e rendelkezésben is

módosítást. Másrészt pedig indokolt annak kimondása, hogy az aktív korú nem

foglalkoztatott jövedelmeként a kérelem benyújtását megelõzõen folyósított

jövedelempótló támogatás összege ne kerüljön figyelembevételre.

A 8-9. §-okhoz

A Javaslat a rendszeres szociális segéllyel kapcsolatban a jogalkalmazás

során felmerült jogértelmezési problémákat pontosító rendelkezések

beiktatásával rendezi.

A rendelkezés a rendszeres szociális segélynek a katonai szolgálatot

követõ ismételt megállapítását teszi lehetõvé. A jogalkalmazás során

problémaként merült fel, ha az aktív korú nem foglalkoztatott személy

rendszeres szociális segélyének megszüntetésére katonai szolgálat miatt kerül

sor, nincs lehetõség az ellátás ismételt megállapítására a katonai szolgálat

letöltését követõen. Erre csak a Munkaügyi Központtal történõ kétéves

együttmûködés után kerülhet sor. A módosítás ezt a ellentmondást oldja fel.

A Javaslat az Szt. szabályait kiegészíti azzal, hogy meghatározza azokat

az együttmûködési programokat, amelyeket az aktív korú nem foglalkoztatottak

rendszeres szociális segélyének folyósítása alatt az érintett önfenntartó

képességének, munkaerõpiaci esélyének javítására indokolt szervezni. Ezek a

programok egyrészt az egyén helyzetének javítását célzó képességek

fejlesztését szolgálják, másrészt pedig a munka világától történõ elszakadást

gátolják meg.

A 10. §-hoz

A Javaslat pontosítja az ápolási díjra vonatkozó rendelkezést azzal, hogy

kimondja: ápolási díj igénybevételére a nagykorú hozzátartozó jogosult.

A 11. §-hoz

A rendszeres szociális segélyre jogosultak körének újraszabályozásával

összhangban módosítani szükséges az alanyi jogon közgyógyellátásra

jogosultakat körét. Az idõs korra tekintettel folyósított rendszeres szociális

segély rendszerének az idõskori járadékba történõ beépülése okafogyottá teszi

az idõskorúak rendszeres szociális segélyéhez kapcsolódó alanyi jogon járó

közgyógyellátást. Az idõskorúak járadékában részesülõk az Szt. 50. §-ának (3)

bekezdése szerinti un. normatív alapon biztosított közgyógyellátást vehetik

igénybe.

A 12. §-hoz

A Javaslat a társadalombiztosításra vonatkozó új törvényi szabályokkal

összhangban - tartalmi változtatás nélkül - pontosítja azon szociálisan

rászorultak körét, akik számára a polgármester egészségügyi szolgáltatás

igénybevételére jogosító igazolványt állít ki.

A 13. §-hoz

Az idõskorúak járadékára vonatkozó finanszírozási szabályokkal egészülnek

ki az Szt.-nek a szociális ellátások finanszírozását meghatározó

rendelkezései. A járadékra jogosultak ellátásának garanciáját szolgálja az a

rendelkezés, hogy a központi költségvetés viseli a terhek nagyobbik részét. A

Javaslat szerint az idõskorúak járadékának 70 %-át a központi költségvetés

megtéríti a települési önkormányzatnak, míg 30 %-ának a fedezete a

szociálpolitikai feladatokhoz biztosított normatív hozzájárulás összegébe épül

be. A bentlakásos intézményben élõk, illetve a hajléktalan személyek

ellátásának biztonsága érdekében a járadék teljes összegét központi forrásból

indokolt biztosítani.

A 14. §-hoz

A törvény hatályba léptetésére a Javaslat 1998. január 1-jét jelöli meg. A

záró rendelkezések között szövegpontosító, valamint átmeneti intézkedések

szerepelnek. A Javaslat rendelkezik továbbá arról, hogy a törvény hatályba

lépését követõen házastársi pótlék, illetõleg a házastárs után járó

jövedelempótlék, továbbá a 62. évet betöltött személy részére rendszeres

szociális járadék nem állapítható meg. Az idõskori járadék bevezetése egyben

szükségessé teszi azt is, hogy a már megállapított házastársi pótlék,

illetõleg házastárs utáni jövedelempótlék annak a személynek kerüljön

folyósításra, akire tekintettel megállapították. A Javaslat ezt a folyósításra

vonatkozó rendelkezést is tartalmazza.

Eleje Honlap