1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/ 3925. számú

T Ö R V É N Y J A V A S L A T

a távközlésrõl szóló 1992. évi LXXII. törvény

módosításáról

Elõadó: Dr.Lotz Károly

közlekedési, hírközlési

és vízügyi miniszter

Budapest, 1997. február

1997. évi ...... törvény

a távközlésrõl szóló 1992. évi LXXII. törvény

módosításáról

A távközlésrõl szóló - többször módosított - 1992. évi LXXII. törvényt (a

továbbiakban: Tt.) az Országgyûlés a következõk szerint módosítja:

1. §

A Tt. 2. §-ának /2/ bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"/2/ Saját célú és külön célú távközlõ hálózat telekhatáron túlterjedõen

is létesíthetõ - a törvény 19. §-ának /4/ bekezdésében foglaltaknak

megfelelõen - abban az esetben, ha azt a felhasználók zárt körének

kiszolgálására használják."

2. §

A Tt. 3. §-ának /2/ bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép és a § új

/3/ bekezdéssel egészül ki:

"/2/ Az /1/ bekezdésben meghatározott koncessziós körbe tartozó távközlési

szolgáltatások kivételével egyéb közcélú távközlési szolgáltatást -

hatósági szolgáltatási engedély alapján - bárki nyújthat.

/3/ Nem közcélú szolgáltatás megkezdését a szolgáltató köteles a hírközlési

hatóságnak bejelenteni."

3. §

/1/ A Tt. 5. §-a /1/ bekezdésének e) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

(/1/ A pályázati kiírásnak és a koncessziós körbe tartozó

szolgáltatásokhoz, valamint az adott területhez tartozó külön koncessziós

szerzõdéseknek - a koncesszióról szóló 1991. évi XVI. törvényben

foglaltakon túlmenõen - tartalmazniuk kell:)

"e) a miniszternek azt a jogát, hogy a szerzõdést honvédelmi,

közbiztonsági és nemzetbiztonsági, illetõleg fogyasztói érdekbõl, továbbá

a fejlesztési követelményekre és az idõközben vállalt nemzetközi

kötelezettségekre figyelemmel idõszakonként felülvizsgálhatja és - a

szerzõdésben meghatározott feltételekkel - módosíthatja;"

/2/ A Tt. 5. §-a /4/ bekezdésének a) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

(/4/ A távközlési szervezet a 3. § /1/ bekezdésében foglalt tevékenységeken

kívül)

"a) a Szolgáltatások Jegyzéke (SZJ) szerinti távközlési

szolgáltatást;"

(végezhet).

4. §

A Tt. 7. §-a helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"/1/ A közcélú távközlési szolgáltatót szerzõdéskötési kötelezettség

terheli, ha közcélú távközlési szolgáltatás nyújtása céljából hálózatok

összekapcsolására kap szerzõdéskötési ajánlatot.

/2/ Kábeles mûsorelosztási szolgáltatás nyújtása céljából tett

szerzõdéskötési ajánlat esetében a rádiózásról és televíziózásról szóló

1996. évi. I. törvény rendelkezéseit is alkalmazni kell.

/3/ A hálózati szerzõdést írásba kell foglalni. A hálózati szerzõdésben a

hálózati szolgáltatónak és az igénybe vevõnek rendelkeznie kell

a) a hálózati szerzõdés céljáról,

b) a hálózati szolgáltatás-hozzáférési pont helyérõl (a teljesítés

helyérõl), ha azt egyébként jogszabály vagy szabvány nem állapítja meg,

továbbá

c) a távközlõ hálózatok forgalmi és mûszaki együttmûködésének

feltételeirõl.

/4/ A közcélú távközlõ hálózatok egymással, illetõleg más távközlõ

hálózatokkal történõ összekapcsolásának, továbbá a különféle távközlõ

hálózatok összekapcsolásának feltételeit a Kormány rendeletben állapítja

meg."

5. §

A Tt. 8. §-ának /2/ bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"/2/ A közcélú távközlési szolgáltatás nyújtására vonatkozó elõfizetõi

szerzõdés megkötésére a közcélú szolgáltatót - a /3/ bekezdésben foglalt

kivételekkel - szerzõdéskötési kötelezettség terheli."

6. §

A Tt. 9. §-ának /2/ és /3/ bekezdése helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"/2/ A távközlési szervezet az általános szerzõdési feltételeit tartalmazó

üzletszabályzatát - szolgáltatása megkezdését megelõzõen legalább 45 nappal

- köteles megküldeni jóváhagyás céljából a Hírközlési Fõfelügyelet részére.

A Hírközlési Fõfelügyelet - a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõség véleményének

figyelembevételével - 30 napon belül határoz az üzletszabályzat

jóváhagyásáról.

/3/ A távközlési szervezet üzletszabályzatát és a szolgáltatásaiért

felszámítható díjait az elõfizetõk részére hozzáférhetõ módon köteles

közzétenni."

7. §

A Tt. 15. §-ának /2/ bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"/2/ A táviratszolgáltatás nyújtásának feltételeit a miniszter rendeletben

állapítja meg."

8. §

A Tt. 16. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"16. § Az ország területén a különféle távközlõ hálózatoknak - a 2. § /1/

bekezdésében említett hálózatok kivételével - egységes mûszaki feltételek

szerint kell létesülniük és mûködniük akként, hogy a jogszabályban

meghatározott esetekben szükséges kapcsolat létesítéséhez a megfelelõ

egységek (hálózati elemek, berendezések, eszközök, stb.) beiktatásával

együttmûködni képes mûködõ rendszert alkothassanak."

9. §

A Tt. 17. §-ának /1/-/2/ bekezdései helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"/1/ A 16. §-ban meghatározott távközlõ hálózatok együttmûködésének

biztosítására a miniszter rendeletben szabályozza az alapvetõ mûszaki

terveket.

/2/ A mûszaki tervek bevezetése és alkalmazása elõtt a miniszter a

Távközlési Mérnöki Minõsítõ Bizottság véleményét is kikéri."

10. §

A Tt. 19. §-a elõtti alcím helyébe a következõ alcím lép:

"Hatósági eljárások"

11. §

A Tt. 19. §-ának /4/ bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"/4/ A távközlési építmények (összeköttetések) létesítése, üzembe

helyezése, átalakítása, megszüntetése, egyes távközlõ hálózatok technikai

összekapcsolása, továbbá a közcélú távközlõ hálózatokra közvetlenül vagy

közvetett módon rákapcsolt végberendezések típusa, illetõleg a hálózati és

elõfizetõi szolgáltatás-hozzáférési pontok mûszaki jellemzõi hatósági

engedélyezésének feltételeit, eljárását, valamint díját - ez utóbbit a

pénzügyminiszterrel egyetértésben - a miniszter rendeletben állapítja meg."

12. §

A Tt. új 19/A. §-sal egészül ki:

"19/A. § /1/ Távközlési célra anyagot, berendezést, eszközt csak a meg-

felelõség igazolásával lehet forgalomba hozni, megrendelni, távközlõ

hálózatba betervezni, beépíteni és üzembe helyezni.

/2/ A megfelelõség igazolásának eljárását, a tanúsító szervezetek

felhatalmazását, a gyártó öntanúsításának feltételeit, valamint a

megfelelõség lényegi követelményeit a miniszter rendeletben állapítja meg.

/3/ A /2/ bekezdésben említett rendelet hatálybalépéséig a távközlõ

berendezések forgalombahozatalát, rendszeresítését és használatbavételét a

hatóság engedélyezi."

13. §

A Tt. 20. §-ának /1/ bekezdése helyébe a következõ rendelkezések lépnek és

ezzel egyidejûleg a jelenlegi /2/ és /3/ bekezdés számozása /3/ és /4/

bekezdésre változik:

"/1/ A közcélú távközlési szolgáltatás nyújtásához szolgáltatási engedélyt

kell kérni. Az engedélyezés feltételeit a Kormány rendeletben állapítja

meg.

/2/ A kábeles mûsorelosztási szolgáltatás kivételével nem kell

szolgáltatási engedélyt kérnie közcélú távközlési szolgáltatáshoz a

koncessziós szerzõdés alapján mûködõ távközlési szervezetnek."

14. §

A Tt. 21. §-ának /1/ és /2/ bekezdése helyébe a következõ rendelkezések

lépnek:

" /1/ A különcélú vezetékes távközlõ hálózat megszüntetését (elbontását) a

tulajdonos köteles a hatóságnak bejelenteni.

/2/ A hatóság az engedélyezési eljárás során vizsgálja, hogy a kérelemmel

összefüggõen milyen egyéb hatósági (szakhatósági) engedélyt, vagy más

hozzájárulást, igazolást, tanúsítványt szükséges elõzetesen beszerezni."

15. §

A Tt. 22. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"/1/ Az engedély nélkül létesített hálózat létesítõjét, illetõleg a

szabálytalanul forgalomba hozott vagy üzemeltetett berendezés forgalmazóját

vagy üzemeltetõjét a hatóság - jogszabályban meghatározott mértékû bírság

kiszabása mellett - kötelezheti

a) az engedély nélkül létesített hálózat megszüntetésére, a berendezés

forgalmazásának abbahagyására és az eredeti állapot helyreállítására, vagy

b) a hálózat fennmaradásának engedélyezésére irányuló eljárás kezde-

ményezésére.

/2/ A hatóság folyamatosan ellenõrzi

a) a távközlési szervezet koncessziós szerzõdésben vállalt kötelezettsé-

geinek teljesítését,

b) az általa adott engedélyben foglaltak megtartását,

c) a szolgáltatások jogszabályokban, nemzeti szabványokban

meghatározottak szerinti mûködésének megfelelõségét, továbbá,

d) azt, hogy a 19/A. § szerinti megfelelõség-igazolásokat - jogszabályban

meghatározott esetekben - a kötelezettek beszerezték-e.

/3/ Ha a kötelezett

a) a koncessziós szerzõdésben foglalt kötelezettségeit megszegi, a hatóság

javasolhatja a miniszternek a koncessziós szerzõdés felmondását,

b) a /2/ bekezdés b/ és c/ pontjával kapcsolatos kötelezettségszegést vagy

jogszabálysértést követ el, a hatóság jogszabályban meghatározott mértékû

bírságot szabhat ki, illetõleg az engedélyt visszavonhatja, vagy a

tevékenység végzését megtilthatja,

c) a /2/ bekezdés d/ pontjában foglalt kötelezettségét szegi meg, a hatóság

jogosult a beruházást, az eszköz megrendelését, betervezését, beépítését,

üzembe helyezését, illetõleg használatát megtiltani."

16. §

A Tt. 26. §-ának /3/-/5/ bekezdései helyébe a következõ rendelkezések lépnek

és a § új /6/ bekezdéssel egészül ki:

"/3/ Az /1/ bekezdés b) pontjában foglalt esetben a közcélú szolgáltató

kérelmére - közérdekbõl - a hatóság határozatával szolgalmi vagy más

használati jogot alapíthat, illetõleg vezetékjogot engedélyezhet.

/4/ Közcélú távközlési szolgáltató által szerzett használati jog alapján

létesített alépítményben vagy antennatornyon is alapítható használati jog

- különösen kormányzati, nemzetbiztonsági és közbiztonsági érdekbõl -abban

az esetben, ha a létesítés mûszaki és gazdasági indokok alapján másként

ésszerûen nem oldható meg. A koncessziós szerzõdésben vállalt fejlesztési

követelményeket is figyelembe véve a használati jog jogosultját

szerzõdéskötési kötelezettség terheli. Ha a szerzõdés nem jön létre, azt a

közös használat feltételeinek megállapításával a hatóság a felek egyikének

kérelmére határozattal létrehozhatja.

/5/ Az /1/ bekezdésben megjelölt közcélú távközlési szolgáltató

képviselõjét el kell látni a személye azonosítására és feladata igazolására

szolgáló okmánnyal.

/6/ A közcélú távközlési szolgáltató jogosult a folyóvizeknek, csatornáknak

és természetes tavaknak, azok medrének, valamint az ország területe feletti

légtérnek távközlési célú igénybevételére."

17. §

A Tt. 31. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"31. § A nyomvonal jellegû távközlési létesítmények más sajátos

építményfajtákkal (nyomvonalas létesítményekkel, közmûvekkel) történõ

megközelítésének, illetõleg keresztezésének szabályait a miniszter

rendelettel kihirdetett nemzeti szabványban állapítja meg."

18. §

/1/ A Tt. 32. §-ának /1/ bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"/1/ Mindazokat a távközlésre vonatkozó - személyes adatnak nem minõsülõ -

közérdekû adatokat, amelyek koncessziós pályázat elõkészítéséhez,

távközlési tevékenységet végzõ szolgáltató létrehozásához, távközlõ

hálózatok tervezéséhez, a szolgáltatáshoz szükséges szerzõdések

megkötéséhez, azok teljesítéséhez és a felek zavartalan együttmûködésének

kialakításához, illetõleg fenntartásához szükségesek, az érdekeltek

kötelesek a hatóság számára átadni. Az adatszolgáltató felelõs az általa

szolgáltatott adatok tartalmának a helyességéért."

/2/ A Tt. 32. §-ának /5/ bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"/5/ A távközlési szervezet koncessziós szerzõdésben foglalt

kötelezettségének teljesítésérõl készített értékelõ adatok nyilvánosak."

19. §

/1/ A Tt. 33. §-a /1/ bekezdésének j) és k) pontja helyébe a következõ

rendelkezések lépnek, és a bekezdés új l) ponttal egészül ki:

(33. § /1/ E törvény alkalmazásában állami feladat:)

"j) a közcélú távközlõ hálózatok nemzeti számozásának és címzéseinek

kialakítása, azok kijelölése a szolgáltatók részére, beleértve a nemzet-

közi egyeztetéseket;

k) a Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanács mûködtetése;

l) a Távközlési Érdekegyeztetõ Fórum és a Távközlési Mérnöki

Minõsítõ Bizottság mûködésének támogatása."

/2/ A Tt. 33. §-a /2/ bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"/2/ Az állami feladatok ellátásánál biztosítani kell a fogyasztók, a

vállalkozók, az önkormányzatok érdekképviseletei számára a vélemény-

nyilvánítás lehetõségét, elsõsorban a Távközlési Érdekegyeztetõ Fórum

útján."

20. §

A Tt. 35. §-a /1/ bekezdésének d) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

(/1/ A miniszter e törvényben meghatározott hatáskörében)

"d) kijelöli a távközlõ gerinchálózat struktúráját (csomópontjait), a

primer

körzeteket;"

21. §

A Tt. 40. §-ának /2/ bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"/2/ A miniszter - a pénzügyminiszterrel egyetértésben - rendeletben

állapítja meg a közcélú távbeszélõ szolgáltatás belépési díjának

megfizetésére és visszafizetésére vonatkozó feltételeket és a belépési díj

mértékét."

22. §

A Tt. mellékletének 1-30. pontjai helyébe e törvény melléklete lép.

23. §

/1/ E törvény a kihirdetését követõ 30. napon lép hatályba; egyidejûleg

a) a Tt. 2. §-ának /1/ bekezdésébõl az "és zártláncú" szövegrész,

b) a Tt. 6. §-a,

c) a Tt. 13. §-a /1/ bekezdésének második mondata,

d) a Tt. 23. §-ának /2/ és /3/ bekezdése,

e) a Tt. 28. §-ának /2/ bekezdésébõl az "(OÉSZ 4. számú melléklet 67. pont)"

szövegrész,

f) a Tt. 38. §-a

hatályát veszti.

/2/ E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a koncesszióról szóló - többször

módosított - 1991. évi XVI. törvény 1. §-a /1/ bekezdésének b) pontja hatályát

veszti.

/3/ E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a postáról szóló - többször

módosított - 1992. évi XLV. törvény 13. §-ának /2/ bekezdése helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"/2/ A postai szolgáltató általános szerzõdési feltételeit (a

továbbiakban: üzletszabályzat) szolgáltatása megkezdését megelõzõen

legalább 45 nappal jóváhagyás céljából köteles megküldeni a Hírközlési

Fõfelügyelet részére. A Hírközlési Fõfelügyelet - a Fogyasztóvédelmi

Fõfelügyelõség véleményének figyelembevételével - 30 napon belül határoz

az üzletszabályzat jóváhagyásáról."

/4/ Az árak megállapításáról szóló - többször módosított - 1990. évi LXXXVII.

törvény mellékletének I. fejezete B. Szolgáltatások fõcímû táblázatában

a) a 406-22-01-bõl a "Koncesszióköteles távközlési szolgáltatások díja

(elõfizetési díj, beszélgetési díj, csatlakozási díj)" szövegrész helyébe

1998. január 1-jei hatállyal a "Koncesszióköteles távbeszélõ szolgáltatások

díja, továbbá a koncesszióköteles távközlési szolgáltatások nyújtásához

igénybe vett bérelt vonali szolgáltatások díja" szövegrész lép, továbbá

b) a 406-31-bõl "A közszolgálati rádió és televízió mûsorsugárzás díja"

szövegrész helyébe 1997. július 1-jei hatállyal "A rádió és televízió

mûsorszórás díja" szövegrész lép.

/5/ Ez a törvény a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok

tagállamai közötti társulás létesítésérõl szóló, Brüsszelben, 1991.

december 16-án aláírt Európai Megállapodás kihirdetésérõl szóló 1994. évi I.

törvény alapján az Európai Közösségek következõ jogszabályaival

összeegyeztethetõ szabályozást tartalmaz:

a.) a Tanács 73/23/EEC (1973.04.29) irányelve a tagállamok bizonyos

feszültséghatárok közötti mûködésre tervezett elektromos berendezésekre

vonatkozó szabályozásának összehangolásáról;

b.) a Tanács 84/549/EEC (1984.11.12) ajánlása a harmonizáció megvalósításáról

a távközlés terén;

c.) a Tanács 84/550/EEC (1984.11.12) ajánlása a közösségi közcélú

távközlési szolgáltatásokra vonatkozó szerzõdések hozzáférhetõvé tételének

elsõ fázisáról;

d.) a Tanács 86/361/EEC (1986.07.24) irányelve a távközlési

végberendezések típusengedélye kölcsönös elismerésének kezdeti szakaszáról;

f.) a Tanács 86/659/EEC (1986.12.22) ajánlása az integrált szolgáltatású

digitális hálózat (ISDN ) koordinált bevezetésérõl az Európai Közösségben;

g.) a Tanács 87/95/EEC (1986.12.22) határozata a szabványosításról az

információs technológiák és a távközlés területén;

h.) a Tanács 89/336/EEC (1989.04.29) irányelve a tagállamoknak az

elektromos összeférhetõségrõl rendelkezõ szabályozásának összehangolásáról;

i.) a Tanács 90/387/EEC (1990.06.28) irányelve a nyílt hálózati

hozzáférésre vonatkozó keret elfogadásáról;

j.) a Tanács 91/263/EEC (1991.04.29) irányelve a tagállamok

törvényeinek közelítésérõl, a távközlési végberendezések kölcsönös

elismerésérõl, beleértve a megfelelõséget is;

k.) a Tanács 91/C233/02 (1991.09.06) irányelve az EK versenyszabályainak

alkalmazásáról a távközlésben;

l.) a Tanács 92/C8/01 (1992.01.14) határozata a mûholdas távközlési

szolgáltatások és berendezések közös piacának fejlesztésérõl;

m.) a Tanács 92/44/EEC (1992.06.05) irányelve a nyílt hálózati hozzáférés

alkalmazásáról a bérelt vonalak esetében;

n.) a Tanács 92/C158/01 (1992.06.05) határozata az integrált szolgáltatású

digitális hálózat (ISDN) Európa-méretû távközlési infrastruktúraként való

kifejlesztésérõl a Közösségben 1993-ban és az ezt követõ idõszakban;

o.) a Tanács 92/382/EEC (1992.06.05) ajánlása a nyílt hálózati hozzáférés

alkalmazásáról a közcélú csomagkapcsolt adatszolgáltatás céljára;

p.) a Tanács 92/383/EEC (1992.06.05) ajánlása a nyílt hálózati

hozzáférés alkalmazásáról az ISDN -nél;

q.) a Bizottság SEC(92)1050 final (1992.07.15) közleménye a költségorientált

árakról és az árszerkezet kiigazításáról és a távközlési díjakról a

Közösségben;

r.) a Tanács COM(92)254 (1992.07.15) irányelve a távközlési

szolgáltatások nyújtásához szükséges engedélyek és más nemzeti jóváhagyások

kölcsönös elismerésérõl, beleértve a Közösségi Távközlési Engedély

létrehozását, valamint a Közösségi Távközlési Bizottság (CTC) megalapítását;

s.) a Tanács COM(92)247 final (1992.08.27) irányelve a nyílt hálózati

hozzáférés (ONP) alkalmazásáról a közcélú távközlés tekintetében;

t.) a Tanács 93/465/EEC (1993.08.30) irányelve a megfelelõség-értékelési

eljárások különbözõ szakaszaiban alkalmazható modulokról és a mûszaki

összehangolási irányelvekben alkalmazható CE megfelelõségi megjelenés

feltüntetésének és alkalmazásának szabályairól.

Melléklet az 1997. évi ..................törvényhez

"E törvény alkalmazásában

a távközlésre vonatkozó fogalmak

1. Alapvetõ mûszaki tervek

Azoknak a mûszaki elõírásoknak az összessége, amelyek meghatározzák a közcélú

távközlõ hálózat struktúráját, mûszaki és használhatósági jellemzõit, a

hálózattal összekapcsolt más hálózatok és az elõbbire rákapcsolt berendezések

zavarmentes együttmûködéséhez szükséges jelzési, forgalomirányítási, számozási

és szinkronizálási követelményeit.

2. Az ország egységes távközlõ hálózata

A különféle távközlõ hálózatok olyan együttmûködni képes együttese, amelyben -

üzembiztonsági vagy egyéb okok folytán - a szükségessé váló összekapcsolás és

rákapcsolás az alapvetõ mûszaki tervekben és kötelezõ szabványokban foglaltak

megtartásával, vagy ezek hatálybalépéséig a szolgáltatók megállapodásainak

megfelelõ berendezések alkalmazásával biztosítható.

3. Bérelt vonal

A belföldi-belföldi vagy külföldi-belföldi szolgáltatás-hozzáférési pontokat

összekötõ áramkörszakaszok együttese átlátszó átviteli kapacitással, amely

magában foglalja az átviteli utakat, a szolgáltatás-hozzáférési pontokat,

valamint a vizsgáló hozzáférési pontokat, de nem tartalmaz a felhasználó

által vezérelhetõ kapcsoló berendezést. (A szolgáltató alkalmazhat a bérelt

vonali összeköttetésben általa vezérelt kapcsoló berendezést.)

4. Csomópont

Átviteli utak kapcsolódási pontja, az összekapcsolás és rákapcsolás

feltételeivel együtt, az alapvetõ mûszaki terveknek és a szabványoknak

megfelelõen.

5. Közcélú bérelt vonali szolgáltatás

Olyan távközlési szolgáltatás, amelyben a szolgáltató a felhasználó által

megjelölt szolgáltatás-hozzáférési pontok között a felhasználó által igényelt

szabványos összekötõ áramkört, vagy virtuális áramkör szakaszokat díj

ellenében távközlési tevékenység végzése céljából más (pl. a felhasználó vagy

a felhasználó által meghatározott harmadik személyek vagy ezek csoportja)

részére kizárólagos használatra átengedi. Az áramkör szakaszok lehetnek

nyomvonalas távközlési összeköttetések, földi rádiótávközlõ csatornák,

mûholdas rádió összeköttetések és ezek tetszõleges kombinációi.

6. Közcélú mobil rádiótelefon hálózat

Földfelszíni rádiótávközlõ hálózaton létesített közcélú távbeszélõ hálózat,

amely a nagy területen szabadon mozgó igénybevevõk között lehetõvé teszi

hangfrekvenciás jelek átvitelét többek között

- távbeszélõ beszéd-összeköttetések felépítése és fenntartása útján, továbbá

- legalább 2400 bit/s sebességû adatátvitelt.

A hívott elõfizetõ elérése a nemzeti, illetõleg nemzetközi számozási tervben

rögzített választási eljárás útján lehetséges.

7. Közcélú mobil rádiótelefon szolgáltatás

A közcélú mobil rádiótelefon szolgáltatást a szolgáltató

- beszédcélú elektromágneses jelek átvitelével,

- nagy térben szabadon mozgó felhasználó számára nyújtja közcélú mobil

rádiótelefon hálózaton.

A jelátvitel történhet hálózatba kapcsolt mozgó állomások, illetõleg mozgó

állomás és a helyhez kötött távbeszélõ szolgáltatás igénybe vevõje között.

8. Közcélú távbeszélõ hálózat

Olyan távközlõ hálózat, amely az állandó helyû szolgáltatás-hozzáférési pontok

között lehetõvé teszi 0,3-3,4 kHz közötti hangfrekvenciás jelek átvitelét

többek között

- távbeszélõ beszéd-összeköttetések felépítése és fenntartása,

- legalább 2400 bit/s sebességû modemes adatátvitel (ITU-T "T" és "V" sorozatú

ajánlásai)

útján.

A hívott elõfizetõ elérése a nemzeti, illetõleg nemzetközi számozási tervben

rögzített választási eljárás útján lehetséges.

9. Közcélú távbeszélõ szolgáltatás

Koncesszióköteles szolgáltatás, amely közcélú távbeszélõ hálózat szolgáltatás-

hozzáférési pontjain keresztül - díj ellenében - igénybe vehetõ. Tartalmazza a

helyi, a belföldi- távolsági és a nemzetközi hívások kezdeményezésének,

továbbításának és fogadásának, a segélykérõ hívásoknak, a kezelõi

szolgáltatásoknak, a tudakozónak, az elõfizetõi névsornak (telefonkönyv) és a

nyilvános állomásoknak igénybevételére vonatkozó lehetõséget.

10. Közcélú távközlési szolgáltatás

Koncessziós szerzõdés vagy szolgáltatási engedély alapján távközlési

szolgáltatók által nyilvánosan meghirdetett, általános szerzõdési feltételek

(üzletszabályzat, vállalkozási feltételek) alapján szerzõdéskötési

kötelezettség mellett, díj ellenében végzett jelátvitelt vagy hozzáférést

biztosító távközlési tevékenység.

11. Különcélú távközlõ hálózat

Zárt felhasználói csoportot alkotó igénybevevõk által használt távközlõ

hálózat, amelyen elsõdlegesen azok belsõ távközlési forgalma bonyolódik.

12. Mûsorelosztás

A mûsorszolgáltató által elõállított jelek egyidejû, változatlan továbbítása

vezetékes (kábeles) hálózaton vagy nem mûsorszóró rádiótávközlõ rendszeren a

mûsorszolgáltató telephelyétõl, illetõleg a mûsorszétosztó hálózat

végpontjától elkülönült szervezet közbeiktatásával az arra jogosult

felhasználó vevõkészülékéhez, a tíznél kevesebb vevõkészülék csatlakoztatására

alkalmas hálózat segítségével történõ jeltovábbítás kivételével. Nem minõsül

mûsorelosztásnak, ha a tevékenység a telekhatáron belüli vezetékrendszeren

valósul meg (pl. társasházban).

13. Mûsorszétosztás

A mûsorszolgáltató által elõállított jelek vezetékes (kábeles) hálózaton,

továbbá földfelszíni vagy mûholdas nem mûsorszóró rádiótávközlõ rendszeren

tartalmában változatlanul történõ egyidejû eljuttatása rádió, és televízió

mûsorszóró adókhoz, illetõleg mûsorelosztó hálózatokhoz.

14. Mûsorszórás

Földfelszíni vagy mûholdas rendszerrel végzett egyirányú rádiótávközlési

eljárás - megfelelõ vevõkészülékkel rendelkezõ, elvileg korlátlan számú

felhasználónak szánt - hangok, képek vagy egyéb természetû adások

továbbítására.

15. Országos mûsor szórása

Olyan mûsor szórása, amelynek vételkörzetében az ország népességének legalább

fele lakik.

16. Összekapcsolás

Különféle hálózatok között létrehozott olyan együttmûködés, valamint az

azokhoz történõ fizikai, illetõleg logikai csatlakozás, amely együttmûködés

feltételeire vonatkozóan kötött hálózati szerzõdés alapján lehetõvé válik,

hogy a szolgáltatók igénybevevõi, elõfizetõi között információcsere jöhessen

létre.

17. Primer körzet

A közcélú távbeszélõ hálózat azon részegysége, amelyen belül két szolgáltatás-

hozzáférési pont közötti kapcsolat létesítése érdekében az elõfizetõi

szerzõdés keretében nyújtott szolgáltatáshoz nem szükséges a gerinchálózat

igénybevétele.

18. Rákapcsolás

A távközlõ hálózathoz távközlõ eszközök csatlakoztatása elõfizetõi

szolgáltatás-hozzáférési pontokon, elõfizetõi szolgáltatás, bérelt vonali

szolgáltatás igénybevétele vagy más (távközlési vagy informatikai)

szolgáltatás nyújtása céljából.

19. Saját célú hálózat

Olyan távközlõ hálózat, amelyet egy adott vállalkozás vagy személy kizárólag

saját távközlési igényeinek kielégítésére használ.

20. Személyhívó szolgáltatás

Rádiótávközlési szolgáltatás, amely meghatározott címzett üzenetek

közvetítését teszi lehetõvé, változó helyû elõfizetõk számára, amelyet a

közcélú távközlõ hálózat végberendezéseirõl lehet kezdeményezni. Az országos

személyhívó szolgáltatás az ország lakosságának legalább 50%-át látja el.

Helyi személyhívó szolgáltatásnak minõsül, amelynek vételkörzetében éves

átlagban legfeljebb 100 ezer lakos, vagy egy városon belül legfeljebb 500 ezer

lakos él.

21. Szolgáltatás-hozzáférési pont

Minden olyan - a hozzáférés mûszaki jellemzõivel meghatározott - fizikai

kapcsolódási pont (interfész), amely a távközlõ hálózat részét képezi, és

lehetõvé teszi a távközlõ hálózaton való információcserét.

a.) Hálózati szolgáltatás-hozzáférési pont

A közcélú távközlõ hálózat azon pontja, amely más hálózattal

való összekapcsolására szolgál.

b) Elõfizetõi szolgáltatás-hozzáférési pont

A közcélú távközlõ hálózat azon pontja, amely elõfizetõi berende-

zések vagy más elõfizetõi szolgáltatások nyújtását lehetõvé tevõ

berendezések rákapcsolására szolgál.

22. Táviratszolgáltatás

A szolgáltató a megrendelõtõl távközlõ hálózaton vagy postai szolgáltató

közremûködésével díj ellenében felveszi a szöveges üzenetet, azt a távközlõ

hálózaton továbbítja, majd

a) postai szolgáltató közremûködésével,

b) távbeszélõn vagy más távközlési úton,

kézbesíti.

23. Távközlés

Tevékenység, melynek során bármely értelmezhetõ formában elõállított jel,

jelzés, írás, kép, hang vagy bármely természetû egyéb közlemény villamos vagy

optikai úton, rádión vagy más elektromágneses rendszereket megvalósító

különféle távközlõ hálózatokon (közcélú, zártcélú, különcélú, saját célú

távközlõ hálózatokon), illetõleg ezek kombinációján eljut egy vagy több

igénybe vevõhöz, felhasználóhoz.

24. Távközlési nyomvonalas és nyomvonal jellegû építmények és egyéb

mûtárgyak, együtt: távközlési építmények

Távközléshez szükséges olyan sajátos építmények, amelyek magukba foglalják

a) a vezetékeket, a vezetékekkel és vezeték nélküli összeköttetésekkel

összefüggõ - burkoló, tartó, védõ, jelzõ, stb - mûtárgyakat,

b) azok nyomvonalát (az elméleti tengelyt a térszinten függõleges

vetítéssel meghatározó elméleti vonalat), valamint

c) a tartozékokat, tartószerkezeteket, oszlopokat, alagutakat,

kábelszekrényeket, csatornákat, föld alatti és föld feletti jelzõket,

védõmûtárgyakat.

25. Távközlési szolgáltatás

A távközlési szolgáltatások közé tartoznak a díj ellenében végzett távközlési

forgalmi (másképp átviteli, a továbbiakban forgalmi) szolgáltatások és a

távközlõhálózat hozzáférési (a továbbiakban hozzáférési) szolgáltatások.

A forgalmi szolgáltatás a felhasználó által meghatározott, a szolgáltatásra

jellemzõ fajtájú (jelzés, hang, írás, álló- vagy mozgókép, digitális adójel,

beszéd, analóg vagy digitális elektromos beszédjel, mûsor vagy más jel) és a

szolgáltatás igénybevevõjének kezdeményezésére, a szolgáltatásra jellemzõ

módon elektromos vagy elektromágneses jelekként, a felhasználó által

meghatározott helyek között, a tartalom megváltozása nélkül történõ átvitele,

a szolgáltatás nemétõl függõ kívülálló felek általi vétel és közlés, a

szolgáltatás nemétõl függõ módon történõ kizárásával.

Hálózati hozzáférési szolgáltatás, amely meghatározott idõtartamra,

meghatározott feltételek melletti hozzáférést (forgalmi szolgáltatás

igénybevételének lehetõsége) biztosít távközlõ hálózathoz vagy annak részéhez

a felhasználó vagy annak meghatalmazottja részére.

26. Távközlési szolgáltató

Az a jogi személy, jogi személyiség nélküli gazdasági társaság vagy egyéni

vállalkozó, amely (aki) távközlési szolgáltatás nyújtására jogosult,

szolgáltatást nyújt más (szolgáltató, igénybe vevõ, elõfizetõ) részére.

27.Távközlõ gerinchálózat

A közcélú távközlõ hálózat olyan megkülönböztetett része, amely bármely

távközlési jel továbbítására alkalmas, hozzá közvetlenül elõfizetõk nem

csatlakoznak, hanem a csomópontban meghatározott jelátviteli sebességgel

történõ hozzáférést biztosít hálózati szerzõdéssel az igénybe vevõnek. A

gerinchálózat alapvetõ mûszaki tervekben (a struktúratervben) meghatározott,

a primer körzetek kapcsoló központjainál lévõ hálózati szolgáltatás-

hozzáférési pontokig terjed.

28. Távközlõ hálózat

Távközlést megvalósító eszközök és szoftverek összessége, melyek lehetõvé

teszik a hozzáférési pontok közötti közlések továbbítását és irányítását,

beleértve a valós vagy virtuális összeköttetések egységes módon történõ

felépítését, fenntartását, módosítását és bontását.

29. Távközlõ végberendezés

Berendezés, amelynek rendeltetése a közcélú távközlõ hálózatra való

kapcsolódás

a) közvetlenül, az elõfizetõi szolgáltatás-hozzáférési ponton keresztül,

illetõleg

b) az elõfizetõi szolgáltatás-hozzáférési pontra közvetlenül vagy

közvetve rákapcsolt közcélú távközlõ hálózattal való együttmûködés céljából

információk kibocsátása, feldolgozása, vagy fogadása érdekében. A rákapcsolás

történhet vezetékes, rádiótávközlõ, optikai vagy egyéb elektromágneses úton.

30. Telekhatár

A távközlõ eszközök építése, létesítése, fejlesztése tekintetében

telekhatárnak minõsül az adott ingatlant más földrészletektõl elválasztó

határvonal, illetõleg a 2. § tekintetében - telepszerû többszintes beépítésnél

(sorházas vagy több épületbõl álló telepnél) - a lakóút vagy a telep mellett

elhaladó közút határa.

31. Természeti (korlátozott) erõforrások

A rádiótávközlõ eszközök mûködtetéséhez szükséges frekvenciatartomány,

illetõleg a távközlési szolgáltatás nyújtásához felhasználható szám és

címtartomány.

32. Zártcélú hálózat

Kormányzati, nemzetbiztonsági, közbiztonsági és védelmi érdekeket szolgáló -

rendeltetésük szerint elkülönült - távközlõ hálózatok és berendezések

együttese, amelyek kizárólagosan a speciális igények kielégítését, az e célra

létrehozott szervezet és technika mûködését szolgálják."

Általános indokolás

A távközlésrõl szóló 1992. évi LXXII. törvény (a továbbiakban: Tt.) 1993.

július 1-jén lépett hatályba.

A Tt. hatályba lépése óta eltelt idõszak tapasztalatai azt mutatják, hogy

alapvetõ rendelkezései helytállóak, hiszen alkalmasak voltak ahhoz, hogy

Magyarországon kialakuljon a többszereplõs távközlési piac, hogy

alkalmazásukkal sikeresen lebonyolítsák a szektor privatizációját, ugyanakkor

elõsegítsék a távközlési infrastruktúra nagyarányú fejlesztését.

A társadalmi-gazdasági változások, a Tt. hatályba lépése óta megszületett

törvények hatása, illetõleg az EU csatlakozás elõkészítésének szükségszerûsége

megköveteli, hogy a Tt-ben már most kisebb, pontosító, elõre mutató és

harmonizáló módosításokat végezzünk. Ezek keretében kell megoldani a törvény

hatályba lépése óta eltelt idõszakban felmerült jogalkalmazási problémákat,

amelyek fõként a terminológiák pontosításával érhetõk el. Eleget tehetünk a

rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény (a továbbiakban:

médiatörvény) rendelkezései folytán szükségessé váló egyes szabályozási

kérdések rendezésének. Feloldhatjuk az idõközben hatályba lépett, illetõleg

módosult törvények (pl. a rendõrségrõl szóló törvény, a nemzetbiztonsági

törvény, a koncesszióról szóló törvény) és a Tt. összhangját veszélyeztetõ

vagy hiányos rendelkezések elõidézte ellentmondásokat.

A törvényjavaslat elfogadásával a törvény eddigi alkalmazása során észlelt

problémák megszüntethetõk, illetõleg a szabályozatlan kérdések kezelhetõvé

válnak.

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

A Tt. 2. §-ának /2/ bekezdése a médiatörvénnyel összhangban megszünteti a

szövegbõl a "zártláncú" fogalmat, amelyet a szabályozásban a kábeles

mûsorleosztás váltott fel.

A 2.-3. §-okhoz

A közcélú távközlési szolgáltatások körének tisztázását szolgálja a Tt. 3. §-a

/2/ bekezdésének módosítása, amely nyilvánvalóvá teszi (és ezzel a korábbi nem

teljesen egyértelmû szöveget javítja), hogy a közcélú távközlési

szolgáltatások koncessziós körbe sorolt szolgáltatásokra és egyéb közcélú

távközlési szolgáltatásokra oszthatók.

A koncessziós körbe tartozó közcélú távközlési szolgáltatások - a késõbbiek

folyamán az EU igényeinek megfelelõen - univerzális szolgáltatásokká válhatnak

(az azokra jellemzõ valamennyi feltétellel), míg az egyéb közcélú

szolgáltatásoknál (amelyek a távközlési szolgáltatások közül mindig

alapszolgáltatások) lehetõség marad a bárki általi, engedély alapján történõ

tevékenység végzésére, a szerzõdéskötési kötelezettség fenntartására és a

fogyasztóvédelmi szabályok érvényesülésének figyelemmel kísérésére. Az egyéb

(nem közcélú) szolgáltatások nyújtását a liberalizációs törekvéseknek

megfelelõen a törvény nem utalja a hatósági engedélyezés körébe.

A távközlési szolgáltatások (mind a koncesszióköteles és egyéb közcélú

szolgáltatások, mind a liberalizált körbe tartozó távközlési szolgáltatások)

tételesen megjelennek a Szolgáltatások Jegyzékében, amelyek a törvény-

elõkészítéssel párhuzamosan és azonos elvek szerint 1997. január 1-jétõl

módosultak.

A miniszter egyoldalú szerzõdésmódosítási joga a jövõre nézve kibõvül, a

törvény elsõsorban a közérdeket (a nemzet- és közbiztonságot) szolgálja.

A 4. §-hoz

A hálózati szerzõdésekre vonatkozó módosítás a közcélú szolgáltatók

szerzõdéskötési kötelezettségét mondja ki abban az esetben, ha a szolgáltatók

közcélú távközlési szolgáltatás nyújtása céljából kapnak szerzõdéskötési

ajánlatot. A szabályozásból egyértelmûen kitûnik, hogy a különféle

rendeltetési céllal létesített távközlõ hálózatokon - mûszaki megfelelõségük

esetében és ha azt jogszabály lehetõvé teszi - nyújthatnak közcélú távközlési

szolgáltatást (pl. különcélú hálózaton lehet közcélú adatátviteli

szolgáltatást hatósági engedély alapján nyújtani). A közcélú szolgáltatókat

csak jogszabályban meghatározott esetben nem terheli szerzõdéskötési

kötelezettség. A kábeles mûsorelosztási szolgáltatás nyújtása céljából tett

szerzõdéskötési ajánlat esetében azonban a médiatörvényben foglalt feltételek

szerinti megállapodásnak kell megszületnie.

A Tt. 7. §-a helyébe lépõ új 7. § /3/ bekezdése rögzíti a hálózati szerzõdés

fõbb tartalmi elemeit, amelyek teljesítése nélkül a felek érvényes hálózati

szerzõdést nem köthetnek.

Az 5. §-hoz

A közcélú távközlési szolgáltatás (ide értve a koncesszióköteles távközlési

szolgáltatásokat és az egyéb közcélú körbe tartozó távközlési

szolgáltatásokat) nyújtóit szerzõdéskötési kötelezettség terheli. A

szerzõdéskötési kötelezettség biztosítja, hogy az adott szolgáltatáshoz bárki

hozzájuthasson.

A 6. §-hoz

A távközlési szervezet (a koncessziós szolgáltató) általános szerzõdési

feltételeit a szolgáltatás jellegére tekintettel ellenõrizni kell. A

Hírközlési Fõfelügyelet államigazgatási eljárás keretében hagyja jóvá az

üzletszabályzatot, amelyhez szakhatóságként közremûködik a Fogyasztóvédelmi

Fõfelügyelõség. Amennyiben az üzletszabályzat a továbbiakban is ellentétes

volna az elõfizetõk érdekeivel, a keresetindítás joga - más jogszabályokban

foglaltakkal azonos módon - a Fogyasztóvédelmi Fõfelügyelõséget illeti meg.

A 7. §-hoz

A táviratszolgáltatás nyújtásának feltételeit - tekintettel a tevékenység

csekély üzleti jelentõségére és a szolgáltatók szerzõdéskötési

kötelezettségére - miniszteri rendelet tartalmazza.

A 8. §-hoz

A 16. § új szövege érdemi változtatást nem tartalmaz, csupán a Tt. hatályos

szövegének pontosítását végzi el.

A 9.-10. §-okhoz

A §-ok pontosító szöveget tartalmaznak.

A 11.-12. §-okhoz

A Tt. 19. §-át módosító rendelkezések rögzítik az 1993-ban létrejött egységes

hírközlési hatóság tevékenységének megalapozását szolgáló - a miniszter által

kibocsátandó - jogszabályok megalkotására szóló felhatalmazást. A 19/A. § más

ágazati törvényekhez hasonlóan az idõközben hatályba lépett - a

laboratóriumok, a tanúsító és ellenõrzõ szervezetek akkreditálásáról szóló -

1995. évi XXIX. törvény távközlésre vonatkozó speciális rendelkezéseit

tartalmazza. Ez a megoldás a távközlési piacra, a kutatás-fejlesztésre és a

hatósági ellenõrzésre is hatással lesz. A rendelkezés szükségképpen átmeneti

jellegû, a hatóság szerepe mindaddig meghatározó marad, ameddig az

akkreditációs rendszer kiépítése tart.

A 13. §-hoz

A 20. § /1/ bekezdésének módosítása szövegpontosítást, illetõleg a kábeles

mûsorelosztási szolgáltatás - mint távközlési szolgáltatás - médiatörvénnyel

összhangban álló engedélyezésének elõírását tartalmazza.

A 14.-15. §-okhoz

A §-ok felsorolják a hatóság által az engedélyezési eljárás során vizsgálandó

feltételeket, rögzítik az ellenõrzés folyamatában kiemelendõ tárgyköröket,

és tartalmazzák a szabályszegések alapján alkalmazható szankciókat.

A 16. §-hoz

A Tt. 26. §-ának módosítása és kiegészítése - más infrastruktúrába tartozó

eszközrendszerek létesítésénél elismert és jogszabályban rögzített - veze-

tékjog engedélyezésének lehetõségét mondja ki.

A /4/ bekezdés a "szûk keresztmetszetû" közterületeken, közutakon más

szolgáltatók által már megszerzett használati jogon való további használati

jog alapításának lehetõségét teremti meg. A rendelkezés a tulajdonjog

(használati jog) korlátozását megállapodás és kártalanítás mellett, vagy más

címen fizetett díj ellenében engedi meg és csak kivételes esetekben

(mûszakilag másként nem oldható meg a hálózat létesítése) teszi lehetõvé, hogy

a hatóság a felek jogügyleteibe beavatkozzék. A rendelkezés kiemelten kezeli a

kormányzati, nemzetbiztonsági és közbiztonsági érdekeket.

A 17. §-hoz

A nyomvonal jellegû távközlési létesítmények megközelítéséhez és

keresztezéséhez elegendõ - a szabványosításról szóló új törvénynek megfelelõen

- kötelezõen alkalmazandó nemzeti szabványok megalkotása.

A 18. §-hoz

A távközlésre vonatkozó közérdekû adatok szolgáltatásának biztosítását segítik

elõ a § új rendelkezései.

A 19. §-hoz

A § az állami feladatok idõközbeni módosulásához igazodó pontosításokat végzi

el, illetõleg a törvény alapján létrejött tanácsadó és érdekképviseleti

szervezetek egyes állami feladatokban történõ közremûködése feltételeinek

biztosítását rendezi.

A 20. §-hoz

A § pontosító szöveget tartalmaz.

A 21. §-hoz

A közcélú távbeszélõ szolgáltatás belépési díjának megállapítására vonatkozó

egyértelmû felhatalmazást tartalmazza a § új szövegû rendelkezése.

A 22. §-hoz

A jogalkalmazás megkönnyítése és a törvény egyszerûbb áttekintése érdekében a

törvény mellékletét a javaslat egységes szerkezetben módosítja. A mellékletben

találhatók olyan pontok is, amelyek azonosak a hatályos Tt. mellékletének

pontjaival.

A 23. §-hoz

A záró rendelkezések az idõközben hatályba lépett törvényekhez igazodó

korrekciókat tartalmazzák.

A koncesszióról szóló törvény módosítása megoldja a médiatörvény hatályba

lépése óta fennálló jelentõs jogalkalmazási gondot, nevezetesen azt, hogy mi-

lyen eljárásban és miként hasznosíthatóak a mûsorszolgáltatási pályázatokhoz

rendelt frekvenciák. A rendelkezés egyértelmû mûködést biztosít a

frekvenciagazdálkodásról szóló 1993. évi LXII. törvénynek, amely alapján

nyilvánvalóvá válik, hogy minden típusú távközlési szolgáltatáshoz vagy

távközlés útján vagy azzal összefüggésben végzett tevékenységhez szükséges

frekvencia kizárólagosan hatósági frekvenciakijelölés (államigazgatási enge-

dély) alapján használható.

A postáról szóló törvényt az egységes hírközlési hatóságnak az

üzletszabályzatok felülvizsgálata tekintetében folytatható azonos eljárása

miatt módosítja a javaslat.

Az ártörvény módosításával a jövõben a koncessziós körbe tartozó távközlési

szolgáltatások közül a távbeszélõ szolgáltatás díjának jogszabályban történõ

megállapítása marad a miniszter árhatósági jogkörében.

A mûsorszórás díja a médiatörvényhez igazodóan szintén teljeskörûen

szabályozott lesz.

A javaslat záró rendelkezései körében felsorolt EU irányelvek és határozatok

egy része már a hatályos törvényben is megvalósult, a teljes lista azonban

megtalálható a javaslat szerint módosuló Tt-ben.

Eleje Honlap