MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/3453..sz.

törvényjavaslat

a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III.

törvény módosításáról

Elõadó:

népjóléti miniszter

Budapest, 1996. november

2

1996. évi ....... törvény

a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló

1993. évi III. törvény módosításáról

1. §

(1) A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III.

törvény (a továbbiakban: Szt.) 4. §-ának (1) bekezdése a következõ e)-f)

ponttal egészül ki, egyidejûleg a jelenlegi e)-f)-g)-h) pontok jelölése g)-h)-

i)-j) pontokra módosul:

[E törvény alkalmazásában]

"e) egyedülélõ: az a személy, aki egyszemélyes háztartásban lakik;

f) háztartás: az egy lakásban életvitelszerûen együttlakó személyek;"

(2) Az Szt. 4. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi (4) bekezdés számozása (5) bekezdésre módosul:

"(4) A hajléktalan személynek rászorultság esetén joga van az e

törvényben meghatározott szociális ellátások igénybevételére függetlenül

attól, hogy van-e bejelentett lakó- vagy tartózkodási helye."

2. §

Az Szt. 17. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Megtérítésre kell kötelezni azt a személyt is, akinek a részére a

gyermeknevelési támogatás, a munkanélküliek jövedelempótló támogatása, a

rendszeres szociális segély, az ápolási díj és a legalább három hónapig

folyósított átmeneti segély folyósításának idõtartama alatt visszamenõlegesen

rendszeres pénzellátást állapítottak meg, feltéve, hogy a rendszeres

pénzellátásra és a

szociális ellátásra együtt nem lett volna jogosult vagy a szociális ellátás

igénybevételéért térítési díjat kellett volna fizetnie."

3. §

Az Szt. 25. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A települési önkormányzat szociális rászorultság esetén - a

szociális alapellátás keretében - a jogosult számára munkanélküliek

jövedelempótló támogatását, rendszeres szociális segélyt, lakásfenntartási

támogatást, ápolási díjat, átmeneti segélyt állapít meg e törvényben, valamint

az önkormányzat rendeletében meghatározott feltételek szerint (a továbbiakban:

szociális rászorultságtól függõ pénzbeli ellátások)."

4. §

(1) Az Szt. 33. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A települési önkormányzat a megélhetése alapjául szolgáló jövedelem

pótlására jövedelempótló támogatásban részesíti azt a munkanélkülit,

a) aki az Flt. alapján munkanélküli járadékban részesült, és a

munkanélküli járadék folyósítása idõtartamának lejártát követõen az Flt.

alapján más munkanélküli ellátásra nem jogosult, és keresetpótló juttatásban

nem részesül;

b) akinek részére a munkanélküli járadék folyósítását keresõ

tevékenység folytatása miatt a folyósítási idõ lejártát megelõzõen szüntették

meg, és a keresõ tevékenységet követõen az Flt. alapján munkanélküli ellátásra

nem jogosult;

c) akinek a munkanélküli járadékra való jogosultsága az Flt. alapján

támogatott képzés idõtartama alatt szûnt meg, és a képzés megszûnését követõen

az Flt. alapján munkanélküli ellátásra nem szerzett jogosultságot

feltéve, hogy családjában az egy fõre jutó havi jövedelem nem haladja meg az

öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80 %-át."

(2) Az Szt. 33. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi (2)-(3) bekezdés számozása (3)-(4) bekezdésre módosul:

"(2) A jövedelempótló támogatás iránti kérelem az (1) bekezdés a)-c)

pontjában megjelölt jogosultsági feltétel keletkezése idõpontjától számított

12 hónapon belül nyújtható be. E határidõ elmulasztása jogvesztõ."

5. §

Az Szt. 34. §-a (3) bekezdésének c) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

[Szünetel a munkanélküli jövedelempótló támogatás folyósítása, ha a

munkanélküli]

"c) oktatási intézmény nappali tagozatán tanulmányokat folytat, illetve

keresetpótló juttatásban részesül;"

6. §

Az Szt. 36. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában nem minõsül jövedelemnek a 34. § (3)

bekezdésének d) pontja szerinti, nem rendszeres munkavégzéssel járó

tevékenység ellenértéke."

7. §

Az Szt. a 37. §-át követõen a következõ alcímmel és 37/A.-37/G. §-sal egészül

ki:

"Rendszeres szociális segély

37/A. § (1) A települési önkormányzat rendszeres szociális segélyt állapíthat

meg annak a személynek, aki

a) a 18. életévét betöltötte és munkaképességét legalább 67 %-ban

elvesztette, illetve vakok személyi járadékában részesül;

b) a 62. életévét betöltötte;

c) aktív korú nem foglalkoztatott

feltéve, hogy megélhetése más módon nem biztosított.

(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában akkor nem biztosított a megélhetése

a) az (1) bekezdés a)-b) pontjában megjelölt személynek, ha havi

jövedelme, valamint családjában az egy fõre jutó havi jövedelem nem haladja

meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80 %-át,

b) az (1) bekezdés c) pontjában megjelölt személynek, ha havi

jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének

70 %-át, valamint családjában az egy fõre jutó havi jövedelem nem haladja meg

az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80 %-át,

és létfenntartást biztosító vagyona sem neki és sem családjának nincs. Nem

tekinthetõ létfenntartást biztosító vagyonnak az ingóság, továbbá az az

ingatlan, amelyben a személy és családja lakik.

(3) Az (1) bekezdés c) pontja alkalmazásában aktív korú nem foglalkoztatott

személynek minõsül az, aki a jövedelempótló támogatás folyósításának

idõtartamát kimerítette, illetõleg igazolja, hogy a rendszeres szociális

segély iránti kérelme benyújtását megelõzõ három évben az illetékes munkaügyi

központtal legalább két év idõtartamig együttmûködött, és keresõ tevékenységet

nem folytat, ide nem értve az Szt. 34. § (3) bekezdés d) pontja szerinti

keresõ tevékenységet.

37/B. § Nem állapítható meg rendszeres szociális segély annak

a) a személynek, aki

aa) egyéb rendszeres pénzellátásban részesül [4. § (1) bek. g)

pont], kivéve, ha annak összege nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori

legkisebb összegének a 37/A. § (1) bekezdésének a)-b) pontjában megjelölt

személy esetében a 80 %-át, a 37/A. § (1) bekezdésének c) pontjában megjelölt

személy esetében pedig a 70 %-át;

ab) elõzetes letartóztatásban van, illetve szabadságvesztés bünte-

tését tölti;

b) az aktív korú nem foglalkoztatott személynek, aki

ba) a jövedelempótló támogatásra való jogosultságának idõtartama

alatt együttmûködést nem vállalónak minõsült a 34/A. § (1) bekezdése szerint,

bb) katonai szolgálatot teljesít.

37/C. § (1) Az önkormányzat rendelete a rendszeres szociális segély

folyósításának feltételeként elõírhatja a családsegítõ szolgálattal, - ahol

ilyen nem mûködik, a kijelölt szociális intézménnyel - való együttmûködési

kötelezettséget. Együttmûködésen az ellátásban részesülõ személy szociális

helyzetéhez és mentális állapotához igazodó programban történõ részvételt kell

érteni.

(2) Az önkormányzat rendeletben szabályozza

a) az együttmûködés eljárási szabályait,

b) az együttmûködési programok típusait,

c) az együttmûködési kötelezettség megszegésének következménye-it.

37/D. § A rendszeres szociális segély havi összegének megállapítására a 36. §

rendelkezéseit értelemszerûen alkalmazni kell azzal az eltéréssel, hogy az

aktív korú nem foglalkoztatott személy esetében az öregségi nyugdíj mindenkori

legkisebb összegének 70 %-a az irányadó.

37/E. § A rendszeres szociális segélyre való jogosultság feltételeit az

önkormányzat évente legalább egyszer felülvizsgálja.

37/F. § (1) A hajléktalan személy részére megállapított rendszeres szociális

segély folyósítására, elszámolására a 37. § (1)-(4) bekezdését értelemszerûen

alkalmazni kell.

(2) A fõjegyzõ által az (1) bekezdés szerint folyósított rendszeres szociális

segély összegét a Népjóléti Minisztérium - a fõvárosi önkormányzaton keresztül

- havonta utólagos elszámolással megtéríti.

37/G. § A fõvárosban - ha a fõvárosi önkormányzat és a kerületi önkormányzat

másként nem állapodik meg - a hajléktalanok rendszeres szociális segélyezése a

fõvárosi önkormányzat feladata."

8. §

Az Szt. 38. §-ának (3)-(4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Különösen indokolt a lakásfenntartási támogatás akkor, ha

a) a lakásfenntartás indokolt havi költsége eléri vagy meghaladja a

háztartás havi összjövedelmének 35 %-át;

b) a lakás fûtési költségének havi összege eléri vagy meghaladja a

háztartás havi összjövedelmének 20 % át

és a háztartásban az egy fõre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi

nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kétszeresét.

(4) Lakásfenntartási költségek alatt

a) a (3) bekezdés a) pontjának alkalmazásában a lakbért vagy albérleti

díjat, a lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztõrészletét, a fûtés díját,

illetve költségét, a csatornahasználati díjat, a szemétszállítás költségeit,

valamint az önkormányzat rendeletében meghatározott mértékig a villanyáram, a

víz- és gázfogyasztás költségeit, továbbá, ha az önkormányzat rendelete

lehetõvé teszi, a lakáskarbantartás költségeit;

b) a (3) bekezdés b) pontjának alkalmazásában a lakás fûtéséhez

felhasznált hõenergia fûtési szezonban felmerülõ - az önkormányzat

rendeletében elismert - költségének, díjának 1/6-át

kell érteni."

9. §

Az Szt. 39. §-ának (3)-(4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A lakásfenntartási támogatás a 38. § (3) bekezdésének

a) a) pontjában foglalt esetben egy naptári évre,

b) b) pontjában foglalt esetben egy fûtési szezonra

szól. A kérelmet évente meg kell újítani.

(4) A támogatás összegének - figyelembe véve az egyéb pénzbeli ellátásokat is

- biztosítania kell a lakhatás feltételeinek a megõrzését, ezért a támogatás

egy hónapra jutó összege nem lehet kevesebb 1000 Ft-nál."

10. §

Az Szt. 45. §-a a következõ (4 ) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A fõvárosban - ha a fõvárosi önkormányzat és a kerületi önkormányzat

másként nem állapodik meg - a hajléktalanok átmeneti segélyezése a fõvárosi

önkormányzat feladata."

11. §

(1) Az Szt. 47. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"47. § (1) A képviselõ-testület döntése alapján egyes pénzbeli ellátások

egészben vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is

nyújthatók. Természetbeni szociális ellátásként nyújtható

a) a lakásfenntartási támogatás;

b) az átmeneti segély;

c) a temetési segély.

(2) Természetbeni ellátás különösen az élelmiszer, a tankönyv, a tüzelõ

segély, a közüzemi díjak, illetve a gyermekintézmények térítési díjának

kifizetése, valamint a családi szükségletek kielégítését szolgáló,

gazdálkodást segítõ támogatás.

(3) A (2) bekezdés alkalmazásában családi szükségletek kielégítését

szolgáló, gazdálkodást segítõ támogatásnak minõsül különösen

a) a földhasználati lehetõség,

b) a mezõgazdasági szolgáltatások és juttatások,

c) a munkaeszközök és a tevékenységhez szükséges forgó eszközök,

d) a szaktanácsadás, a szakképzés

biztosítása."

12. §

Az Szt. 50. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

[Közgyógyellátásra jogosult]

"b) a 37/A. § (1) bekezdésének a)-b) pontja szerinti rendszeres szociális

segélyben részesülõ;"

13. §

Az Szt. a következõ 58/A. §-sal egészül ki:

"58/A. § (1) Külön törvényben meghatározott normatív állami hozzájárulásra

jogosult a személyes gondoskodást nyújtó közfeladatot ellátó

a) egyházi jogi személy,

b) társadalmi szervezet,

c) alapítvány,

d) közalapítvány,

e) közhasznú társaság,

f) egyéni, vagy társas vállalkozás.

(2) A személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények normatív állami

hozzájárulását kormányrendeletben meghatározottak szerint kell igényelni és

folyósítani. A folyósítás feltétele, hogy az intézmény mûködési feltétele és

szolgáltatása, valamint intézményi térítési díja megfelel a jogszabályi

elõírásoknak."

14. §

Az Szt. 59. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a je-

lenlegi szöveg (1) bekezdésre módosul:

"(2) Ötszáz lakosnál kisebb településeken, illetve külterületi lakott

helyen az egyes alapellátási feladatok falugondnok közremûködésével is

elláthatók."

15. §

Az Szt. 67. §-a a következõ (1) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi (1)-(2) bekezdés számozása (2)-(3) bekezdésre módosul:

"(1) Ápolást, gondozást nyújtó intézményekben az a személy helyezhetõ el,

aki egészségi állapota miatt egészségügyi szakellátás nyújtására jogosult

fekvõbeteg gyógyintézményben történõ ellátásra nem szorul."

16. §

Az Szt. 80. §-ának (3) bekezdése a következõ d) ponttal egészül ki,

egyidejûleg a jelenlegi d) pont jelölése e) pontra módosul:

[Az átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények típusai különösen]

"d) pszichiátriai és szenvedélybetegek átmeneti otthona;"

17. §

Az Szt. 88. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"88. § (1) A megyei és a fõvárosi önkormányzat (a továbbiakban: megyei

önkormányzat) gondoskodik

a) azoknak a szakosított ellátásoknak a megszervezésérõl, amelyek

biztosítására e törvény alapján a települési önkormányzat nem köteles;

b) a szakosított szociális szolgáltatások területi összehangolásáról;

c) a módszertani feladatok ellátásáról, ennek keretében megbíz valamely

ápolást, gondozást nyújtó vagy rehabilitációs intézményt e feladatok

ellátásával.

(2) A fõvárosban a fõvárosi önkormányzat gondoskodik a hajléktalanok

éjjeli menedékhelyének és átmeneti szállásának megszervezésérõl és

fenntartásáról."

18. §

(1) Az Szt. 96. §-ának (1) bekezdése a következõ h) ponttal egészül ki:

[Az intézménybe való felvételkor az intézmény tájékoztatást ad a jogosult

és hozzátartozója számára]

"h) a jogosult jogait és érdekeit képviselõ társadalmi szervezetekrõl."

(2) Az Szt. 96. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi (2) bekezdés számozása (3) bekezdésre módosul:

"(2) Az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott eltávozást az intézmény

vezetõje engedélyezi, annak részletes szabályait a házirend tartalmazza. A

jogosult eltávozása csak akkor tagadható meg, ha a jogosult kezelõorvosának

szakvéleménye - a jogosult önmagát, vagy másokat veszélyeztetõ egészségi

állapota miatt - az eltávozást nem javasolja."

19. §

(1) Az Szt. 98. §-a (1) bekezdésének felvezetõ mondata helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"(1) A jogosult és hozzátartozója, valamint a jogosult jogait és érdekeit

képviselõ társadalmi szervezet a házirendben foglaltak szerint panasszal élhet

az intézmény vezetõjénél vagy az érdekképviseleti fórumnál (a továbbiakban:

panasz kivizsgálására jogosult)."

(2) Az Szt. 98. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Az (1) bekezdésben meghatározott személyek és szervek panaszukkal az

intézmény fenntartójához fordulhatnak, ha a panasz kivizsgálására jogosult

a) határidõben nem intézkedik,

b) intézkedésével nem értenek egyet."

20. §

Az Szt. a következõ 99/A. §-sal egészül ki:

"99/A. § A gondnokság alatt álló jogosult érdekeinek védelmében az

intézményvezetõ kezdeményezheti új gondnok kirendelését, ha a gondnok a

gondnoki teendõket nem látja el, vagy nem a gondnokolt érdekeinek megfelelõen

végzi."

21. §

Az Szt. 108. §-ának (1) bekezdése a következõ második mondattal egészül

ki:

"Ennek eldöntéséhez a beutalt kezelõ orvosának szakvéleményét is ki kell

kérni."

22. §

Az Szt. 109. §-a (2) bekezdésének c) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

[A beutaló szerv és az intézmény vezetõje az áthelyezést akkor

kezdeményezheti, ha a jogosult]

"c) a házirendet többször, súlyosan megsérti, és emiatt az

érdekképviseleti fórum a jogosult áthelyezését javasolja."

23. §

Az Szt. 112. §-ának (3) bekezdése a következõ szövegrésszel egészül ki:

"A szakértõi bizottság legalább három tagból áll. Tagja a megyei,

fõvárosi pszichiátriai szakfelügyelõ szakfõorvos, a megyében, fõvárosban

mûködõ rehabilitációs szakfõorvos, a módszertani feladatok ellátására

kijelölt, személyes gondoskodást nyújtó intézmény vezetõje."

24. §

Az Szt. a 113. §-át követõen a következõ alcímmel és 113/A. §-sal egészül

ki:

"A pszichiátriai betegek otthonára vonatkozó külön szabályok

113/A. § (1) A pszichiátriai betegek otthonában élõ személyek esetében a

112. § (3) bekezdése szerinti szakértõi bizottság az intézményi elhelyezést

követõen kétévente felülvizsgálja a jogosult

a) adott intézményben történõ további ellátásának szükségességét;

b) más intézménybe történõ áthelyezésének indokoltságát.

(2) Ha a szakértõi bizottság megállapítása szerint a jogosultat egészségi

állapota miatt más intézményben kell gondozni, illetõleg intézményi ellátása a

továbbiakban nem indokolt, kezdeményezi a beutaló szervnél, valamint az

intézmény vezetõjénél a szükséges intézkedések megtételét.

(3) A beutaló szerv, illetve az intézmény vezetõje a szakértõi bizottság

kezdeményezésének megfelelõen 30 napon belül intézkedik."

25. §

Az Szt. a következõ 117/B. §-sal egészül ki:

"117/B. § (1) A népjóléti miniszter által rendeletben meghatározott, az

átlagot jóval meghaladó minõségû elhelyezési körülményeket és szolgáltatásokat

biztosító tartós bentlakásos intézményben a személyi térítési díj mellett az

intézményi elhelyezéskor egyszeri hozzájárulás, vagy személyi térítési díj

pótlék is kérhetõ. Az egyszeri hozzájárulás összege az éves intézményi

térítési díj tízszeresét, a személyi térítési díj pótlék a havi intézményi

térítési díj kétszeresét nem haladhatja meg. Ha a gondozás tíz éven belül - a

haláleset kivételével - megszûnik, az egyszeri hozzájárulásnak a fennmaradó

évekre jutó idõarányos részét vissza kell fizetni.

(2) Az (1) bekezdés szerinti egyszeri hozzájárulás összegének legalább tíz

százalékát a fenntartó elkülönítetten kezeli, az (1) bekezdésben meghatározott

visszafizetési kötelezettség teljesíthetõsége érdekében."

26. §

Az Szt. 124. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

" (3) A 45. § (4) bekezdése szerinti átmeneti segélyezés fedezetéhez a

Népjóléti Minisztérium a fõvárosi önkormányzattal évente kötött

megállapodásban foglalt keretösszeggel hozzájárul."

27. §

Az Szt. 132. §-a (2) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

[Felhatalmazást kap a népjóléti miniszter, hogy rendeletben szabályozza]

"b) a személyes gondoskodást nyújtó ellátások szakmai létszám normáit,

mûködési feltételeit, valamint az intézményvezetõ szakmai feladatait;"

28. §

(1) Ez a törvény - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - 1997. január 1-

jén lép hatályba.

(2) E törvény 13. §-a 1998. január 1-jén lép hatályba.

(3) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg az Szt. 50. §-ának (3)

bekezdésében az "egyedülálló" szövegrész helyébe "egyedülélõ" szövegrész lép.

(4) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti:

a) az Szt. 3. §-ának (5) bekezdésébõl a "valamint - az e törvényben

foglalt kivételekkel - a rendszeres szociális segélyre." szövegrész, 48. §-

ának (4) bekezdésébõl az "állandó" szó, 132. §-a (1) bekezdésének f) pontjából

a "nem állami szervek által fenntartott" szövegrész;

b) a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak,

valamint egyes centrális alárendeltségû szervek feladat- és hatásköreirõl

szóló 1991. évi XX. törvény 134. §-ának a) pontja, 135. §-ának a)-e) pontja.

(5) A települési önkormányzat - az Szt. 37/C. § és 38-39. §-ában foglalt

felhatalmazás alapján - az önkormányzati rendeleteket e törvény kihirdetésétõl

számított 4 hónapon belül alkotja meg, illetve módosítja.

(6) A települési önkormányzat az e törvény hatálybalépése elõtt

megállapított rendszeres szociális segélyeket e törvény kihirdetésétõl

számított 4 hónapon belül felülvizsgálja. A felülvizsgálat nyomán

megállapított rendszeres szociális segély összege azonban nem lehet kevesebb,

mint az annak elõtte megállapított rendszeres szociális segély.

(7) E törvény rendelkezéseit kell alkalmazni a hatálybalépéskor már

folyamatban lévõ rendszeres szociális segélyezési ügyekre is.

(8) Az Szt. 33. § (2) bekezdésében megjelölt határidõ az e törvény

hatálybalépését megelõzõen keletkezett jogosultsági feltételek esetén az e

törvény kihirdetésének idõpontjától számítandó.

11

I N D O K O L Á S

a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról

szóló 1993. évi III. törvény módosításáról

szóló törvényjavaslathoz

Általános indokolás

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III.

törvény (Szt.) módosítását a szociális területen jelentkezõ új feladatok

megoldása és a jogalkalmazás során tapasztalt problémák rendezése teszik

szükségessé.

A módosítások egyik része a rászorultsági alapú pénzbeli szociális

ellátásokat, másik része a szociális intézményi szolgáltatásokat érintik,

illetve e szolgáltatásokat igénybevevõ személyek állampolgári jogainak

fokozottabb védelmét szolgálják. E mellett a Javaslat számos értelmezõ,

kiegészítõ és pontosító rendelkezést tartalmaz. Ezek részben az idõközben

megjelent más jogszabályokkal való összhang megteremtését, részben az egységes

jogalkalmazás segítését célozzák.

A Javaslat egyik legfontosabb rendelkezése a rendszeres szociális segély

törvényi szintû szabályozása. A rendszeres szociális segély megállapítása

eddig is az önkormányzatok kötelezõ feladat és hatáskörébe tartozott, de a

segélyezés feltételeit a rendszeres szociális segélyrõl, valamint a vakok

rendszeres szociális segélyérõl szóló 2/1969.(V.4.) EüM rendelet tartalmazta.

A miniszteri rendelet alapján rendszeres szociális segélyben azok az idõs és

rokkant személyek részesülhettek, akik társadalombiztosítási ellátásokra nem

szereztek jogosultságot és megélhetésüket biztosító jövedelemmel, vagyonnal

nem rendelkeztek.

A Javaslat szerint a jövõben rendszeres szociális segélyben az idõs és

rokkant személyek mellett azok az aktív korú nem foglalkoztatott személyek is

részesülhetnek, akik a munkanélküliek jövedelempótló támogatásra már nem

jogosultak és sem munkájuk, sem megélhetést biztosító jövedelmük, vagyonuk

nincs.

A rendszeres szociális segélyben részesíthetõk körének bõvülését és az

ellátási forma törvényi szintû szabályozását a munkanélküliek jövedelempótló

támogatása folyósításának 24 hónapra történõ korlátozása teszi szükségessé.

1997. évben átlagosan mintegy 35 ezer fõ lesz azoknak a száma, akik

munkanélküliek jövedelempótló támogatását már nem kaphatnak, de változatlanul

nem foglalkoztathatók, ezért a megélhetésükrõl a szociális ellátórendszer

keretében kell gondoskodni.

A segély megállapítása szigorú feltételekhez kötött, mindhárom

jogosultsági kör esetében vizsgálni kell a család egy fõre jutó havi

jövedelmét és az igénylõ saját jövedelmét.

A rendszeres szociális segély csak az aktív korú nem foglalkoztatott

személyek tekintetében jelent új feladatot a települési önkormányzatoknak.

A feladat bõvülés pénzügyi fedezete a szociális és gyermekjóléti

feladatokhoz kapcsolódó normatív állami hozzájárulás keretében rendelkezésre

áll. 1997. évben a szociális és gyermekjóléti normatíva tervezett elõirányzata

56 milliárd Ft, ebbõl 11 milliárd Ft az az összeg, amely 1996. évben a

munkanélküliek jövedelempótló támogatásának finanszírozását biztosította.

A munkanélküliek jövedelempótló támogatásának finanszírozása 1997. évben

megváltozik és a települési önkormányzatokat terhelõ hányad az eddigi 50 %-os

arány helyett 25 %-ra csökken.

A finanszírozási szabályok változása és a jövedelempótló támogatásban

részesülõk számának csökkenése ellenére - éppen az új feladatra tekintettel -

a jövedelempótló támogatás ez évi egész forrása (11 milliárd Ft) az

önkormányzatoknál marad. Jövõ évben a mintegy 190 ezer fõ jövedelempótló

támogatásban részesülõ után a települési önkormányzatokat terhelõ 25 %-os

részaránnyal a kiadás mindössze 5 milliárd Ft.

Az így felszabaduló 6 milliárd Ft megfelelõ fedezetet biztosít a

rendszeres szociális segélynél jelentkezõ mintegy 3,4 milliárd Ft

költségnövekedéshez, továbbá a vakok rendszeres szociális segélyének 88

millió Ft összegû teljesítéséhez is.

Ezáltal megszûnik a vakok rendszeres szociális segélyének elkülönült

szabályozása és az ellátás folyósítása - a jogosultság jelenlegi

megállapításával összhangban - a települési önkormányzatok feladatává válik.

A pénzbeni szociális ellátások körében bekövetkezõ másik változás a

lakásfenntartási támogatás rendelkezéseit érinti.

Az eddigi rendelkezés módosításának célja, hogy orientáló szabályként

ráirányitsa a települési önkormányzatok figyelmét a fûtéshez kapcsolódó

költségeknek a lakásfenntartási támogatáson belüli kiemelt kezelésére.

Emellett két új garanciális szabály bevezetésére is sor kerül. Az egyik a

támogatás idõtartamára, a másik a mértékére vonatkozik.

Míg korábban lehetõség volt egy évnél rövidebb idõtartamra megállapítani

a támogatást, a tervezet szerint ennek idõtartama egy naptári évnél, illetve a

fûtési kiadásokra tekintettel megállapított támogatás esetén a hat hónapos

fûtési szezonnál rövidebb nem lehet. A szociális és gyermekjóléti normatívába

beépülõ - korábban a HTO fûtési támogatásra biztosított elõirányzatként

rendelkezésre álló - 7Mrd Ft lehetõséget teremt a lakásfenntartási támogatásra

biztosított önkormányzati kiadásoknak - a fûtési költségeket kiemelten kezelõ

- növelésére.

A Javaslat hajléktalanokra vonatkozó rendelkezéseit a gyakorlatban

felmerült problémák megoldása indokolja.

A hajléktalanok rászorultsági ellátáshoz való jogának tartózkodási

jogcímtõl független deklarálása az illetékességi viták csökkentését, az

ellátási felelõsség megerõsítését, és a szolgáltatások hozzáférhetõségének

biztosítását szolgálják.

Hangsúlyosabbá válik a Fõvárosi Önkormányzat és a kerületi önkormányzatok

közötti együttmûködési lehetõség, illetve törvényi megerõsítést nyert a

fõváros által már eddig is végzett hajléktalan-ellátás annak alapján, hogy a

hajléktalanság a fõváros egészét érintõ, a kerületek közigazgatási határaihoz

csak kivételesen köthetõ ellátás. Így illetékességi feltételek vizsgálata

nélkül az azonnali krízishelyzet elhárítására szolgáló átmeneti segélyezés -

amennyiben a fõvárosi és a kerületi önkormányzat másként nem állapodik meg - a

fõvárosi önkormányzat feladata.

Ezen tevékenység finanszírozásához a Népjóléti Minisztérium is

hozzájárul.

Szintén a fõváros speciális helyzetébõl adódóan indokolt az, hogy a

hajléktalanok átmeneti intézményeinek megszervezése a kerületek helyett a

fõvároshoz kerüljön.

A személyes gondoskodást nyújtó alapellátásokra vonatkozó szabály

kiegészül a gyakorlat által már igazolt falugondnoki szolgáltatással, amely

lehetõvé teszi a kötelezõ szociális alapellátási feladatok komplex módon

történõ megszervezését a kistelepülések részére. A kistelepülések e speciális

szolgáltatásának megteremtéséhez szükséges fejlesztési forrás a Népjóléti

Minisztérium költségvetésében biztosított.

A természetben nyújtott szociális ellátások körének bõvítésével a

rászorulók együttmûködését igénybevevõ támogatások szélesítésével kiválthatók,

vagy helyettesíthetõk a szociális pénzbeli juttatások. Ezért az ellátások

között nevesítésre kerül a családi szükségletek kielégítését célzó

gazdálkodási támogatás. Ez a támogatási forma egyrészt a mezõgazdasági

jellegû településeken már létezõ gyakorlatot erõsít meg, másrészt irányt mutat

a passzív segélyezés helyett az aktív együttmûködés felé, amelynek révén a

szociális krízishelyzetbõl való kilépés is megkönnyíthetõ. Az

önfoglalkoztatással, a család közvetlen munkaerejének bevonásával keletkezõ

kiegészítõ természetbeni vagy pénzbeni jövedelem morálisan elfogadhatóbb mind

a társadalom, mind a segített egyén számára.

A szociális szolgáltatások mûködésének feltételrendszerében érvényre

kell jutnia a szakmailag kívánatos és államilag garantálható követelményeknek.

Ezek meghatározása már a korábbi törvénykezési folyamat során megkezdõdött, a

jelenlegi módosítás további elemekkel bõvíti a szabályokat.

Eddig évenként az állami költségvetésrõl szóló törvény mondta ki, hogy

mely fenntartók által mûködtetett intézmények jogosultak normatív állami

hozzájárulásra. A szociális törvény garanciális elemként biztosítja - a

jogszabályi követelményeknek megfelelõ - személyes gondoskodást nyújtó,

közfeladatot ellátó nem állami intézmények állami hozzájáruláshoz való

jogosultságát.

A szociális intézményben élõ személyek emberi és állampolgári jogainak

lehetõ legteljesebb érvényesítésére a törvényjavaslat garanciákat teremt

azzal, hogy lehetõvé teszi a szakmai és társadalmi szervezõdések érdekvédelmi

funkcióinak erõsödését.

Ugyanezen célból megfogalmazásra kerül az is, hogy az intézményvezetõ a

gondnokság alatt álló személyek gondnokának "felmentését" kezdeményezze, ha

azt tapasztalja, hogy tevékenysége nem szolgálja gondnokoltja érdekeit. A jog-

és érdekvédelem további törvényi eleme az intézményi érdekképviseleti fórum

jogkörének bõvítése azzal, hogy a közösség érdekeinek védelme céljából

javasolhatja a házirendet súlyosan megsértõk más intézménybe történõ

áthelyezését.

A jogállami követelményekkel összhangban, fokozottabb védelmet és

támogatást igényelnek a betegségük miatt belátási képességgel egészben vagy

részben nem rendelkezõ pszichiátriai betegek. Emiatt erõsíteni szükséges a

pszichiátriai otthonokban élõ személyek egészségi állapotának rendszeres

szakmai felülvizsgálatát, hogy állapotjavulás esetén a társadalomba való

visszatérésük könnyebbé váljon.

Az intézményben elhelyezettek jogainak érvényesítése érdekében a tartós

bentlakást nyújtó intézmény fenntartójának vagyoni biztosítékkal kell

rendelkeznie. Ennek mértéke az igénybevett egyszeri hozzájárulás összegének 10

%-ánál kevesebb nem lehet.

A vagyoni biztosíték garanciát nyújt arra, hogy az intézményi

szolgáltatás igénybevételének vagy az intézmény mûködésének megszûnése esetén

a jogosult a befizetett egyszeri hozzájárulás arányos részét polgári peres

eljárás nélkül visszakapja.

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

A Javaslat részben új értelmezõ rendelkezéseket vezet be, részben

kibõvíti a hajléktalan személyekre vonatkozó ellátási kötelezettséget.

Az új értelmezõ rendelkezések bevezetése az egységes jogalkalmazás miatt

szükséges, különös tekintettel egyes rászorultsági alapú pénzbeli, és

természetbeni ellátások jogosultsági feltételeinek megítélésében van

jelentõségük.

A hajléktalan személyek rászorultsága esetén a tartózkodás jogcímétõl

független ellátási kötelezettség szabályozása azt célozza, hogy egyértelmûvé

váljon az ellátási felelõsség, ezáltal a hajléktalan személy biztonságosabban

hozzájusson a számára szükséges ellátáshoz.

A 2. §-hoz

Az Szt. 17. §-a a jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítésére

vonatkozó szabályokat tartalmazza. A 17. § (2) bekezdése taxatíve felsorolja

azokat az ellátásokat, amelyek folyósításának idõtartama alatt ha a jogosult

más rendszeres pénzellátásban is részesül, akkor - a párhuzamos ellátás

elkerülése érdekében - visszafizetésre kell kötelezni. A Javaslat e taxatív

felsorolást egészíti ki a rendszeres szociális segély ellátási formával.

A 3. §-hoz

A Javaslat a szociális rászorultság esetén önkormányzati hatáskörben

megállapítható ellátások körét kiegészíti a rendszeres szociális segély

ellátási formával.

A 4. §-hoz

A Javaslat pontosítja és egyidejûleg kiegészíti a munkanélküliek

jövedelempótló támogatására vonatkozó feltételeket. A pontosítás lényege az,

hogy az eddig azonos alpontban (Szt 33. § (1) bekezdés b./ pontja)

szabályozott feltételeket a Javaslat közérthetõbben két alpontban (Szt 33. §

(1) bekezdés b,/ és c./ pontok) fogalmazza meg.

A munkanélküliek jövedelempótló támogatása iránti igényt eddig a

jogosultság keletkezését követõen, de idõbeni korlátozás nélkül lehetett

benyújtani. A Javaslat szerint ez megszûnik, és a munkanélküliek

jövedelempótló támogatását a jogosultsági feltételek keletkezésének

idõpontjától számított 12 hónapon belül lehet csak igényelni, amely határidõ

elmulasztása jogvesztõnek minõsül. E szabályozás azért szükséges, hogy a

munkanélküli személy a munkaerõ-piaci szervekkel és az önkormányzattal mielõbb

megkezdje azt az együttmûködést, amely a további foglalkoztatását

elõsegítheti.

Az 5- 6. §-okhoz

Mindkét jogszabályhely a munkanélküliek jövedelempótló támogatásával

kapcsolatos rendelkezések pontosítására, illetve korrekciójára irányul. Ezek a

módosítások részben a foglalkoztatásról és a munkanélküliek ellátásáról szóló

1991. évi IV. törvény (Flt), részben az Szt. korábbi módosítása miatt váltak

szükségessé.

A 7. §-hoz

A rendszeres szociális segélyezéssel kapcsolatos feladatokat és a segély

megállapításának részletes feltételeit a Javaslat 7. §-ával kiegészített Szt

37/A.-37/G. §-ok tartalmazzák.

A települési önkormányzat rendszeres szociális segélyt azoknak a

személyeknek állapíthat meg, akik felnõttkorúak és rokkantak, vagy a 62.

életévüket betöltötték, továbbá, akik aktív korú nem foglalkoztatottnak

minõsülnek.

Aktív korú nem foglalkoztatott az a személy, aki a munkanélküliek

jövedelempótló támogatása folyósításának idõtartamát kimerítette, vagy abban

nem részesült és a rendszeres szociális szegély iránti kérelme benyújtását

megelõzõ három évben legalább két év idõtartamban együttmûködött a

munkaerõpiaci szervekkel. A segély további feltétele jövedelmi helyzethez

kötött, amelyben a család egy fõre jutó havi jövedelmét és az igénylõ saját

havi jövedelmét is vizsgálni kell.

A feltételek fennállása esetén a rendszeres szociális segély összege az

idõskorúak és a rokkantak esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb

összegének 80 %-a (1997-ben várhatóan 9200 Ft/hó), az aktív korú nem

foglalkoztatottak esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének

70 %-a (1997-ben várhatóan 8050 Ft/hó). A segély mértékének eltérõ

szabályozását a munkanélküli ellátások egymásra épülése és a munkára való

ösztönzés indokolja.

A Javaslat lehetõséget ad arra, hogy a települési önkormányzat - a helyi

rendeletében szabályozott módon - a segély folyósítását a családsegítõ

szolgálattal, illetve a kijelölt szociális intézménnyel történõ együttmûködési

kötelezettséghez kösse.

Az együttmûködési kötelezettség elõírásának az a célja, hogy ezek a

személyek és családok a szociális munka eszközeinek és módszereinek

alkalmazása útján is segítséget kapjanak élethelyzetük javításában.

A hajléktalan személyek esetében a Javaslat a jövedelempótló támogatás

megállapításánál és folyósításánál már alkalmazott szabályt ír elõ. Ennek az

a lényege, hogy a települési önkormányzat állapítja meg a rendszeres szociális

segélyt, de a folyósításáról a fõvárosi fõjegyzõnek kell gondoskodnia. Az

ezzel kapcsolatos költségeket a Fõvárosi Önkormányzatnak a Népjóléti

Minisztérium megtéríti. (1997 évre várhatóan 550-600 fõt érint,

költségkihatása 50-60 millió Ft).

A 8-9. §-hoz

A Javaslat a lakásfenntartási támogatás szabályainak kiegészítésével a

rászorult családok fûtési költségeihez való hozzájárulásnak a lakásfenntartási

támogatáson belüli elkülönített kezelését is lehetõvé teszi. A korábbi

jogosultakon túl azok a családok is részesülhetnek lakásfenntartási

támogatásban, akiknél a lakás fûtési költségeinek havi összege eléri vagy

meghaladja a háztartás összjövedelmének 20 %-át.

Megszûnik az a lehetõség, hogy az önkormányzat a rendeletében határozza

meg a lakásfenntartási támogatásra való jogosultság idõtartamát. A

lakásfenntartási támogatás egy évre - a fûtési kiadásokra tekintettel

megállapított ellátás esetén egy fûtési szezonra - szól.

A Javaslat meghatározza a lakásfenntartási támogatás legkisebb mértékét

oly módon, hogy annak egy hónapra jutó összege nem lehet 1000 Ft-nál kevesebb.

A 10. §-hoz

A Javaslat a fõváros esetében már a kialakult gyakorlatot emeli

törvényerõre. A Fõvárosi Önkormányzat a Hajléktalanok Információs Irodáján

keresztûl nyújt krizissegélyt a rászorulóknak. Ennek a feladatnak a

finanszírozásához a Népjóléti Minisztérium már évek óta hozzájárul. Ugyanakkor

lehetõség van arra is, hogy ahol erre igény mutatkozik, a kerületi

önkormányzatok lássák el a feladatot.

A 11. §-hoz

A természetbeni ellátások Szt.-ben történõ felsorolása az önkormányzatok

számára jelentõs ösztönzést jelent a konkrét ellátási formák létrehozására,

ezért a Javaslat új elemként szerepelteti a családi szükségletek kielégítését

szolgáló gazdálkodási támogatást. Ez a támogatási forma a mezõgazdasági

jellegû településeken már létezõ gyakorlat, valamint irányt szab a

szociálpolitikai eszközök együttmûködést igénylõ fejlesztésének.

A kedvezményezett család - segély helyett, több esetben szociális

kölcsönként - természetben kap földhasználati lehetõséget, mezõgazdasági gépi

munkát, vetõmagot a családi munkavégzés feltételeinek megteremtéséhez, a

szociális krízishelyzetbõl való kilépéshez.

A 12. §-hoz

A rendszeres szociális segélyben részesíthetõk körének változása

indokolja, hogy a közgyógyellátásra jogosultak köre pontosításra kerüljön. A

Javaslat szerint a rendszeres szociális segélyezettek közül változatlanul csak

az idõsek és a rokkantak részesülnek alanyi jogú közgyógyellátásban.

A 13. §-hoz

Az Szt. hatályba lépését követõen megnövekedett a nem állami humán

szolgáltatást nyújtó szociális intézmények száma. Ezáltal javult a

szolgáltatások kínálata, némileg csökkent az önkormányzatok terhe, mivel a nem

állami, többségében nonprofit szervek által mûködtetett intézmények igen

gyakran olyan rászorultak ellátását biztosítják, akikrõl önkormányzati

fenntartású intézményben kellene gondoskodni.

A Javaslat garanciális elemként az ágazati törvényben fogalmazza meg,

hogy mely fenntartók által mûködtetett intézmények jogosultak normatív állami

hozzájárulásra. Ezeket a szabályokat korábban az éves állami költségvetésrõl

szóló törvény mondta ki, a jövõben azonban a szociális intézmények esetén az

Szt. állapítja meg a jogosultak körét.

14. §-hoz

A Javaslat a szociális alapellátás speciális formájaként bevezeti a

falugondnoki ellátást, amelynek feladatait a 2/1994. (I. 30.) NM rendelet már

tartalmazza.

Törvényi szintre való emelését az indokolja, hogy kistelepüléseken,

külterületeken az önkormányzatok kötelezõ szociális alapellátási feladatai

komplex módon így szervezhetõk meg.

A 15. §-hoz

A Javaslat az ápolást-gondozást nyújtó intézményi ellátás feltételeinek

meghatározásakor kimondja, hogy az intézményekben csak olyan személyek

gondozhatók, akik fekvõbeteg gyógyintézeti ellátásra nem szorulnak. Ez a

szabály azért fontos, mert az ápoló-gondozó intézmények is nyújtanak a

bentlakóknak egészségügyi ellátást. A szociális intézmény azonban nem

vállalhatja fel és nem is helyettesítheti a szükséges kórházi ellátást. Az

intézményben élõ személyek is állampolgári jogon jogosultak az állapotuknak

megfelelõ egészségügyi szolgáltatásokra.

A 16.§-hoz

Az Szt. a gyakorlatban mûködõ ellátási formák szerint felsorolja a

szociális intézmények típusait. Az átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények

között a pszichiátriai és szenvedélybetegek átmeneti otthona eddig nem

szerepelt, ezt a hiányt pótolja a Javaslat.

Ennek az intézmény-típusnak a nevesítése azért is fontos, mivel a

pszichiátriai és szenvedélybetegek szociális intézményrendszerébõl hiányoztak

azok az átmeneti ellátási formák, amelyeknek fõ feladata a visszailleszkedés

elõsegítése.

Ezen átmeneti intézménytípus széleskörû kiépülése, valamint az utógondozói

munka színvonalának javítása a pszichiátriai és szenvedélybetegek társadalmi

integrációját a jelenleginél jobban fogja biztosítani.

A 17. §-hoz

A megyei önkormányzatok szociálpolitikai feladatait ma több törvény

szabályozza. Az egyes ellátások koordinációjával összefüggõ teendõket a helyi

önkormányzatokról szóló törvény, az intézmények fenntartásával összefüggõ

feladatokat az Szt., a módszertani intézmények, csoportok mûködtetésével

kapcsolatos megyei feladatokat pedig az úgynevezett "hatásköri törvény"

(1991.évi XX.tv.)tartalmazza. Indokolt, hogy a megyei önkormányzatok szociális

teendõit egy jogszabály, az ágazati törvény szabályozza.

A hajléktalanok éjjeli menedékhelyének és átmeneti szállásának

fenntartását a fõváros vonatkozásában az általános szabályoktól eltérõen

fogalmazza meg a Javaslat, mivel ezen ellátások felelõse nem a települési

önkormányzatnak minõsülõ kerület, hanem a fõváros. Ezt a szabályozást a

fõváros speciális helyzete indokolja. A gyakorlatban a fõváros területén

található szálláshelyek többsége is a fõváros fenntartásában mûködik.

A 18-19. §-okhoz

Az Szt. több rendelkezése szolgálja az intézményben élõk jogainak,

érdekeinek védelmét (pl. az intézményvezetõ tájékoztatási kötelezettsége,

érdekképviseleti fórum létrehozásának és mûködtetésének szabályai).

A Javaslat szélesíti az érdekeik, jogaik érvényesítésében gyakran koruk,

egészségi állapotuk miatt korlátozott intézményi lakók érdek- és jogvédelmének

rendszerét.

Új elem, hogy a társadalmi szervezetek - több nyugat-európai ország

gyakorlatához hasonlóan - lehetõséget kapnak az intézményi jogviszony

ellenõrzésére, amelynek eredményeként a bentlakók érdekében eljárhatnak a

különbözõ hatóságoknál. Ezzel függ össze az a rendelkezés (17.§), amely az

intézmény kötelezettségévé teszi a beutalt és elhelyezést nyert jogosultak

tájékoztatását a jogaikat és érdekeiket képviselõ szakmai és társadalmi

szervezetekrõl. Az állampolgári jogok országgyûlési biztosa kezdeményezésére a

Javaslat rendelkezik az intézményben élõ személyek intézménybõl való

eltávozásának szabályairól. Ez a rendelkezés összhangban van az Alkotmány 8. §

(2) bekezdésében foglalt azon alapelvvel, miszerint alapvetõ emberi jogokra

vonatkozó szabályt csak törvény állapíthat meg.

A 20. §-hoz

A szociális intézményekben jelentõs számban élnek korlátozottan

cselekvõképes, illetve cselekvõképességgel nem rendelkezõ személyek.

Nem ritka, hogy ezen személyek gondnokai a velük kapcsolatos gondnoki

teendõket nem látják el, vagy ezt a gondnokolt érdekeitõl eltérõen

gyakorolják. Az ilyen helyzetek mielõbbi megszüntetése érdekében a Javaslat az

intézményvezetõ számára lehetõvé teszi új gondnok kirendelésének

kezdeményezését. E rendelkezést az indokolja, hogy az intézményvezetõ

közvetlenül szerez tudomást a gondnok és a gondnokolt viszonyáról, így

legkorábban nyílik lehetõsége az intézményben élõ személy jogainak és

érdekeinek védelmében eljárni.

A 21. §-hoz

A határozott idõre szóló intézményi beutalás idõtartamának lejártakor a

beutaló szerv jogosult annak vizsgálatára, hogy az intézményi gondozás

feltételei továbbra is fennállnak-e. Mivel a bentlakásos intézményi

elhelyezést az esetek legnagyobb részében az egészségi állapot kedvezõtlen

változásai teszik szükségessé, az elhelyezés megszüntetéséhez indokolt az

ellátásban részesülõ személy kezelõorvosának szakvéleményét is kikérni. Ezt a

rendelkezést tartalmazza a Javaslat.

A 22. §-hoz

A Javaslat fokozott hangsúlyt fektet az intézményi lakók érdekvédelmére.

A jelenlegi törvényi szabályozás lehetõséget ad arra, hogy a közösségi

együttélés normáit megszegõ, deviáns magatartást tanúsító személyeket másik

intézménybe helyezzék át. Ilyen esetekben az áthelyezést a beutaló szerv vagy

az intézmény vezetõje kezdeményezheti. A Javaslat úgy rendelkezik, hogy az

intézmény házirendjét megsértõk áthelyezésére is csak akkor kerülhet sor, ha

azzal az érdekképviseleti fórum is javasolja. Az érdekképviseleti fórum

jogkörének szélesítése a gondozottak és a nyilvánosság nagyobb bevonását

eredményezi az intézményi élet eseményeibe.

A 23. §-hoz

A Javaslat kibõvíti a jelenleg csupán a rehabilitációs intézményi

gondozás kérdéseiben állástfoglaló szakértõi bizottság funkcióit. Ezzel

egyidejûleg meghatározza e szerv legkisebb létszámát (3 fõ), illetve a

bizottság állandó tagjait. A szakértõi bizottság mûködtetésérõl továbbra is az

Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat gondoskodik.

A 24. §-hoz

Az egészségügyi törvény 30 illetõleg 60 naponként kötelezõ jelleggel írja

elõ a pszichiátriai fekvõbeteg intézetekben lévõ betegek gyógykezelése

szükségességének bírói felülvizsgálatát. A pszichiátriai betegeket gondozó

szociális intézményekre vonatkozóan nem került egyértelmû meghatározásra a

beutaltak szakmai felülvizsgálatának szükségessége. A beutalt így - esetenként

indokolatlanul - a pszichiátriai intézmény lakója marad, még akkor is, ha

állapota miatt a társadalomba visszailleszthetõ, illetve szociális ellátását

más típusú intézményben kellene biztosítani.

A rendszeres szakmai kontroll hiányát pótolja a Javaslat azáltal, hogy

elõírja a pszichiátriai betegek egészségi állapotának és szociális helyzetének

kétévenkénti felülvizsgálatát. A felülvizsgálatra a rehabilitációs intézményi

gondozás szükségessége kérdésében állást foglaló szakértõi bizottság jogosult.

A bizottság véleményt alakít ki a tartós bentlakásos intézményben történõ

gondozás további szükségességérõl, a jogosult állapotától függõen javaslatot

tehet fekvõbeteg gyógyintézeti elhelyezésre, illetve a családba történõ

visszahelyezésre.

A Javaslat kimondja azt is , hogy a beutaló szerv illetve az intézmény

vezetõje a szakértõi bizottság kezdeményezésétõl számított 30 napon belül

köteles a szükséges intézkedéseket megtenni, így különösen a beutaltat

áthelyezni, a beutalást megszüntetni, az utógondozást megszervezni.

A 25. §-hoz

Az átlagot meghaladó szintû tartós bentlakásos intézményi elhelyezési

feltételek megteremtése esetén a fenntartó egyszeri hozzájárulás

igénybevételére jogosult. Az egyszeri hozzájárulás mértéke legfeljebb az

intézményi térítési díj éves összegének tízszerese lehet. A külön

jogszabályban meghatározott esetekben az egyszeri hozzájárulás arányos része

az ellátottak részére visszafizetésre kerül. Az intézményben élõk jogainak

védelme érdekében szükséges szabályozni, hogy a fenntartók e visszafizetési

kötelezettség teljesítéséhez vagyoni biztosítékkal rendelkezzenek.

A 26-27. §-hoz

A Javaslat ezen rendelkezései technikai jellegû szabályokat tartalmaznak.

A 28. §-hoz

A törvény hatályba léptetésére a Javaslat 1997. január 1-jét jelöli meg.

A zárórendelkezések között a szövegmódosításokon túl az átmeneti és hatályon

kívûl helyezõ szabályok is szerepelnek.

Eleje Honlap