- 1 -

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

T/2828.. számú

T Ö R V É N Y J A V A S L A T

a szakképzési hozzájárulásról és

a szakképzés fejlesztésének támogatásáról

Elõadó: Kiss Péter

Budapest, 1996. augusztus

A nemzetgazdaság által igényelt korszerûen képzett szakemberek számának

növelése és az ezzel kapcsolatos társadalmi érdekek érvényre juttatása

céljából az Országgyûlés a szakképzési hozzájárulásról és a szakképzés

fejlesztésének támogatásáról a következõ törvényt alkotja:

ELSÕ RÉSZ

A szakképzési hozzájárulás

1. §

A szakképzés költségeihez való hozzájárulás (a továbbiakban: szakképzési

hozzájárulás) célja a szakképzésrõl szóló 1993. évi LXXVI. törvény (a

továbbiakban: Szt.) hatálya alá tartozó, az állam által elismert szakképesítés

megszerzését biztosító szakképzés támogatása.

2. §

(1) Szakképzési hozzájárulásra kötelezett - a (2) bekezdésben foglalt

kivétellel - a belföldi székhelyû

a) gazdasági társaság,

b) szövetkezet, a lakásszövetkezet kivételével,

c) állami vállalat, tröszt, tröszti vállalat, ha a tröszt létesítõ határozata

másképpen nem rendelkezik, a vízgazdálkodási társulat, a víziközmû társulat

kivételével, a vízgazdálkodási társulatok társulása, egyes jogi személy

vállalata és a leányvállalat,

d) ügyvédi iroda, a magánszemélyek jogi személyiséggel rendelkezõ

munkaközössége és az erdõbirtokossági társulat,

e) a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló törvényben meghatározott egyéni

vállalkozó, ha magánszemélyt munkaviszony keretében foglalkoztat (a

továbbiakban az a)-e) pont alattiak együtt: hozzájárulásra kötelezett).

(2) Hozzájárulásra kötelezett a belföldön vállalkozási tevékenységet

folytató, külföldi székhelyû jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkezõ

társas cég, személyi egyesülés, egyéb szervezet, ha belföldön telephellyel

rendelkezik (a továbbiakban: külföldi vállalkozó).

(3) Nem köteles szakképzési hozzájárulásra az Igazságügyi Minisztérium

felügyelete alá tartozó büntetésvégrehajtási vállalat és annak a

fogvatartottak foglalkoztatását végzõ jogutódja, a kizárólag fogvatartottak

foglalkoztatása céljából létesített közhasznú társaság, a Magyar Nemzeti Bank,

továbbá az a hozzájárulásra kötelezett, amelyik szakközépiskolát,

szakmunkásképzõ iskolát és szakiskolát (a továbbiakban: szakképzõ iskola)

létesít és tart fenn.

3. §

(1) A szakképzési hozzájárulás alapja és mértéke - a (2) bekezdésben foglalt

kivétellel -

a) a kettõs könyvvitelt vezetõ hozzájárulásra kötelezettnél az éves

(egyszerûsített éves) beszámolóban kimutatott bérköltségnek, illetõleg

külföldi vállalkozó esetén az általa elszámolt bérköltségnek,

b) az egyszeres könyvvitelt vezetõ és egyszerûsített mérleget készítõ

hozzájárulásra kötelezettnél - a tag személyes közremûködésének ellenértéke

kivételével - a pénzforgalmi könyvvitelben elszámolt bérköltségnek,

c) az egyéni vállalkozó esetében a munkaviszony keretében foglalkoztatott

magánszemély számára kifizetett bérköltségnek (a továbbiakban az a)-c) pont

alattiak együtt: a hozzájárulás alapja)

1,5 százaléka (a továbbiakban: bruttó kötelezettség).

(2) Az agrártevékenységet is folytató hozzájárulásra kötelezett

hozzájárulásának alapja a KSH mezõgazdasági és erdõgazdálkodási üzemek

alaptevékenységének osztályozása szerinti alaptevékenység árbevétele és az

összes árbevétel aránya szerint számított bérköltség, a bruttó kötelezettsége

pedig a hozzájárulás alapjának 1,1 százaléka. Az arány számításánál árbevétel

a számvitelrõl szóló 1991. évi XVIII. törvény (a továbbiakban: számviteli

törvény) elõírása szerinti nettó árbevételnek az eladott áruk beszerzési

értékével és az alvállalkozók teljesítményével csökkentett összege.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott bruttó kötelezettség mértéke 1998. január

hó 1. napjától évente 0,1 százalékkal növekszik 1,5 százalék mértékig.

4. §

(1) A szakképzési hozzájárulás az Szt. 19. és 27. §-a alapján kötött

együttmûködési megállapodás, illetõleg tanulószerzõdés alapján szakképzõ

iskolai tanuló gyakorlati képzésének megszervezésével (a továbbiakban:

gyakorlati képzés) teljesíthetõ.

(2) A szakképzési hozzájárulást gyakorlati képzés megszervezésével teljesítõ

hozzájárulásra kötelezett a bruttó kötelezettségét - legfeljebb annak

mértékéig - csökkentheti:

a) a tárgyévben elszámolt (kifizetett) - a mellékletben meghatározott -

költségek (kiadások) összegével,

b) a csoportos gyakorlati képzést szolgáló tárgyi eszköz, szerszám, kisgép,

mûszer, az agrártevékenységet folytató a gyakorlati képzést szolgáló egyéb

eszköz (tenyészállat, szaporító anyag) beszerzésére, karbantartására,

felújítására, pótlására, illetõleg bõvítésére a tárgyévben kifizetett

összeggel,

c) az alapképzés céljait szolgáló tanmûhely, laboratórium, egyéb gyakorló

területnek a bérleti és a közüzemi szolgáltatások díjára a tárgyévben

fordított ellenõrizhetõ költségek (kiadások) összegével,

d) szakképzõ iskola számára - együttmûködési megállapodás alapján - a

szakképzés tárgyi feltételeinek javítását szolgáló, egyéb ráfordításként

elszámolt támogatás (a továbbiakban: fejlesztési támogatás) nyújtásával,

amelynek összege azonban csak a bruttó kötelezettség 75 százalékának megfelelõ

mértékig vehetõ figyelembe kötelezettség-csökkentõ tételként,

e) a hozzájárulásra kötelezett saját munkavállalói számára - az állam által

elismert szakképesítés megszerzése érdekében az Szt. 52. §-ában elõírt képzési

szerzõdés, illetõleg tanulmányi szerzõdés alapján - megszervezett szakképzés

költségeivel (kiadásaival) a hozzájárulás alapjának legfeljebb 0,2 százaléka

mértékéig.

(3) A gyakorlati képzésnek több hozzájárulásra kötelezett által közösen

mûködtetett gyakorlati célú létesítményben (üzemközi tanmûhelyben) történõ

megszervezése esetén a hozzájárulásra kötelezett a (2) bekezdésben

meghatározott tételekkel csökkentheti a bruttó kötelezettségét.

(4) Gyakorlati képzés megszervezésének kell tekinteni azt is, ha a

hozzájárulásra kötelezett megállapodás alapján másik hozzájárulásra

kötelezettnek (a továbbiakban: költség-hozzájárulásban részesített) - az

általa végzett gyakorlati képzésnek - a melléklet szerint elszámolható

költségeit (kiadásait) téríti meg. Ebben az esetben a hozzájárulásra

kötelezett csak a (2) bekezdés a), valamint d)-e) pontjaiban meghatározott

tételekkel csökkentheti a bruttó kötelezettségét. A költséghozzájárulásban

részesített nem veheti figyelembe kötelezettség-csökkentõ tételként azt a

költséget (kiadást), amelyet részére a másik hozzájárulásra kötelezett a

megállapodás alapján megtérített.

(5) Ha a (2) bekezdésben meghatározott kötelezettség-csökkentõ tételek éves

szinten együttesen sem érik el a bruttó kötelezettséget, akkor a különbségnek

megfelelõ összeget (a továbbiakban: nettó kötelezettség) a tárgyévet követõ év

február hó 15. napjáig kell befizetni a foglalkoztatás elõsegítésérõl és a

munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvényben (a továbbiakban:

Flt.) meghatározott Munkaerõpiaci Alap Magyar Államkincstárnál (a

továbbiakban: Kincstár) vezetett számlájára.

(6) A hozzájárulásra kötelezett az (1)-(4) bekezdésben elõírt megállapodások

és módosításaik egy-egy példányát köteles megküldeni a megállapodás

megkötését, illetõleg a módosítást követõ harminc napon belül a Munkaerõpiaci

Alap kezelõjének (a továbbiakban: alapkezelõ), a (2) bekezdés d) pontjában

elõírt megállapodás egy példányát ezen kívül a tagsága szerint illetékes

területi gazdasági kamarának is.

(7) A szakképzési hozzájárulást a gyakorlati képzés megszervezésével

teljesítõ hozzájárulásra kötelezett az éves szakképzési hozzájárulásról

köteles a tárgyévet követõ február hó 15. napjáig a munkaügyi miniszter

rendeletében elõírt elszámolást az alapkezelõ részére megküldeni. Az

elszámolás és a (6) bekezdésben elõírt dokumentumok alapján a szakképzési

hozzájárulási kötelezettség teljesítését az alapkezelõ ellenõrizheti.

(8) Ha a hozzájárulásra kötelezett utólag feltárja, hogy éves elszámolását

helytelenül állapította meg, akkor a különbözetet - a munkaügyi miniszter

rendeletében meghatározott elszámolásnak az alapkezelõ részére történõ

megküldésével egyidejûleg - közvetlenül a Munkaerõpiaci Alap Kincstárnál

vezetett számlájára kell befizetnie, illetõleg onnan visszaigényelnie.

(9) A szakképzési hozzájárulást a gyakorlati képzés megszervezésével

teljesítõ hozzájárulásra kötelezettnek az állami adóhatósággal szemben nem

keletkezik bevallási, befizetési és elszámolási kötelezettsége, azonban az

állami adóhatóság a helyszíni ellenõrzés során ezeket a dokumentumokat is

ellenõrzi.

5. §

(1) Az a hozzájárulásra kötelezett, aki nem szervez a 4. § szerint gyakorlati

képzést, köteles bruttó kötelezettségét - a (2) bekezdésben foglaltak

figyelembevételével - az állami adóhatóságnál vezetett szakképzési

hozzájárulás számlára befizetni.

(2) Az (1) bekezdés szerinti hozzájárulásra kötelezett a bruttó

kötelezettségét csökkentheti

a) szakképzõ iskola számára - együttmûködési megállapodás alapján - nyújtott,

egyéb ráfordításként elszámolt fejlesztési támogatás összegével, amely azonban

csak a bruttó kötelezettség legfeljebb 75 százalékának megfelelõ mértékig

vehetõ figyelembe kötelezettség-csökkentõ tételként,

b) a hozzájárulásra kötelezett saját munkavállalói számára - az állam által

elismert szakképesítés megszerzése érdekében az Szt. 52. §-ában elõírt képzési

szerzõdés, illetõleg tanulmányi szerzõdés alapján - megszervezett szakképzés

költségeivel (kiadásaival) a hozzájárulás alapjának legfeljebb 0,2 százaléka

mértékéig.

(3) Ha a fejlesztési támogatás összege nem éri el a bruttó kötelezettség 75

százalékát, akkor a bruttó kötelezettség és a fejlesztési támogatás

különbözetét - figyelembe véve a (2) bekezdés b) pontjában foglaltakat is -

kell befizetni az állami adóhatóságnál vezetett szakképzési hozzájárulás

számlára.

(4) Az állami adóhatóság a befizetett szakképzési hozzájárulást az

alapkezelõvel történt megállapodás szerinti idõpontban utalja át a

Munkaerõpiaci Alap Kincstárnál vezetett számlájára.

(5) A hozzájárulásra kötelezett a (2) bekezdés a) pontjában említett

együttmûködési megállapodás egy példányát köteles megküldeni a megállapodás

megkötését követõ harminc napon belül az alapkezelõnek, illetõleg a tagsága

szerint illetékes területi gazdasági kamarának.

6. §

(1) Az a hozzájárulásra kötelezett, aki nem szervez gyakorlati képzést

a) az éves bruttó kötelezettségét,

b) az 5. § (2) bekezdése szerint elszámolható módon és mértékben felmerült

kötelezettség-csökkentõ tételek éves összegét,

c) az a) és b) pont szerinti összegek különbözeteként megállapított éves

nettó kötelezettségét

maga állapítja meg és vallja be az állami adóhatóságnak benyújtandó éves

adóbevallás keretében.

(2) A tárgyévben gyakorlati képzést nem szervezõ hozzájárulásra kötelezettnek

az I. félévre vonatkozóan szakképzési hozzájárulási elõleget kell fizetnie.

(3) Az elõleg mértéke a tárgyfélévi bruttó kötelezettség azzal, hogy az 5. §

(2) bekezdése szerinti kötelezettség-csökkentõ tételek idõarányosan az elõleg

befizetésénél figyelembe vehetõk.

(4) Az elõleg összegét a hozzájárulásra kötelezett maga állapítja meg és

vallja be az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvényben (a továbbiakban:

Art.) a rá vonatkozóan elõírt idõpontban elkészített havi, évközi, illetõleg

éves bevallásban. Az elõleget az állami adóhatóságnál vezetett szakképzési

hozzájárulás beszedési számlára az I. félévet követõ hó 20. napjáig kell

befizetni.

(5) A befizetett elõleg és az éves nettó kötelezettség különbözetét a

tárgyévet követõ év február hó 15. napjáig kell befizetni, illetõleg

többletbefizetést ettõl az idõponttól lehet visszaigényelni.

(6) A gyakorlati képzést nem szervezõ hozzájárulásra kötelezett tekintetében

a szakképzési hozzájárulás bevallási, befizetési és elszámolási kötelezettség

e törvény által nem szabályozott kérdéseiben, valamint a kötelezettség

teljesítésének ellenõrzése tekintetében az Art. rendelkezéseit kell

alkalmazni.

7. §

(1) A szakképzési hozzájárulási kötelezettség teljesítésének módját - a

törvény rendelkezéseinek keretei között - a hozzájárulásra kötelezett

választja meg.

(2) A törvényben elõírt módon teljesített szakképzési hozzájárulást egyéb

ráfordításként kell elszámolni.

(3) Fejlesztési támogatásként tárgyi eszköz is átadható. A fejlesztési

támogatásként átadott tárgyi eszköz - a 4. § (2) bekezdés d), valamint az 5. §

(2) bekezdés a) pontjában meghatározott mértékig - jogszabályon alapuló

eszközátadásnak minõsül. A fejlesztési támogatásként átadott tárgyi eszköznek

a számviteli törvény szerint megállapított átadáskori nyilvántartási (nettó)

értékét lehet csak figyelembe venni kötelezettség-csökkentõ tételként.

(4) A fejlesztési támogatás nyújtásának a tárgyév december hó 31. napjáig

lehet eleget tenni.

(5) A gyakorlati képzés szervezését évközben kezdõ hozzájárulásra

kötelezettnek a gyakorlati képzés megkezdése idõpontjától számított idõszakra

vonatkozóan a 4. § szerint kell eljárnia.

(6) A gyakorlati képzés szervezését évközben megszüntetõ hozzájárulásra

kötelezett éves hozzájárulási kötelezettségének elszámolásánál és pénzügyi

rendezésénél a 4. §-ban foglaltak szerint jár el az egész évre vonatkozóan.

MÁSODIK RÉSZ

A szakképzés fejlesztésének támogatása

8. §

(1) Az Flt-ben meghatározott Munkaerõpiaci Alap szakképzési alaprésze (a

továbbiakban: szakképzési alaprész) - figyelembe véve a (2)-(5) bekezdésekben

foglaltakat is -

a) a hozzájárulásra kötelezettnél,

b) a szakképzõ iskolában,

c) az Szt. 53. § (1) bekezdés e) pontja alapján a munkaerõfejlesztõ és -képzõ

központban, valamint

d) a felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény 1. sz. mellékletében

felsorolt és akkreditált iskolai rendszerû felsõfokú szakképzést folytató

felsõoktatási intézményben

az Szt. hatálya alá tartozó - állam által elismert - szakképesítés

megszerzésére szervezett szakképzés tárgyi feltételeinek a fejlesztésére

irányuló beruházások támogatására (a továbbiakban: beruházási célú támogatás)

használható fel.

(2) A beruházási célú támogatás odaítélése nyilvános pályázat alapján

történik.

(3) A szakképzési alaprészbõl hozzá kell járulni a Nemzeti Szakképzési

Intézet szakképzés érdekében végzett fejlesztõ tevékenységéhez, valamint

biztosítani szükséges az Európai Unió szakképzési programjaihoz való

csatlakozás hazai pénzügyi forrását.

(4) Az Szt. 5. § (3) bekezdése szerinti miniszter által - a feladatai

ellátására - mûködtetett fejlesztõ-szolgáltató intézetnek támogatás nyújtható

a szakképzés korszerûsítéséhez szükséges tananyagfejlesztéshez és központi

programok kidolgozásához. Támogatás nyújtható továbbá a gazdasági kamarának -

a szakképzõ iskolai tanuló gyakorlati képzésével összefüggõ - az Szt-ben

meghatározott feladatai ellátásához is.

(5) A szakképzési alaprészbõl - kérelem alapján - támogatás adható a

fõtevékenységként gyakorlati képzést végzõ gazdasági társaság tanmûhelyében

gyakorlati képzésben részesülõ szakképzõ iskolai tanuló alapképzése

költségeinek részbeni megtérítéséhez.

9. §

(1) Ha a hozzájárulásra kötelezett a szakképzési hozzájárulást a 4. § (1)

bekezdése szerint gyakorlati képzés megszervezésével teljesíti és a tárgyévben

kifizetett - melléklet szerinti - költségei (kiadásai) önmagukban meghaladják

a bruttó kötelezettség mértékét, akkor az azt meghaladó részt a szakképzési

alaprészbõl visszaigényli, amelyet a szakképzési alaprészbõl a rendelkezésre

álló összeg erejéig ki kell elégíteni.

(2) A visszatérítési igény negyedévenként is benyújtható, ha az (1)

bekezdésben megfogalmazott feltétel várhatóan éves szinten teljesül

(3) A kapott visszatérítést egyéb bevételként kell elszámolni.

(4) Ha a hozzájárulásra kötelezett utólagos ellenõrzéssel feltárja, hogy az

(1)-(2) bekezdés szerinti visszaigénylését helytelenül állapította meg, akkor

a különbözetet közvetlenül a Munkaerõpiaci Alap Kincstárnál vezetett

számlájára kell befizetnie, illetõleg onnan visszaigényelnie, az alapkezelõ

részére a munkaügyi miniszter rendeletében meghatározott dokumentum egyidejû

benyújtásával.

10. §

(1) A szakképzési alaprész felhasználásával kapcsolatos döntés-elõkészítõ

feladatokat az Szt-ben szabályozott Országos Szakképzési Tanács (OSZT) látja

el.

(2) Az OSZT a döntés-elõkészítés keretében

a) javaslatot tesz a szakképzési alaprészen belül a központi, valamint a

decentralizált pénzügyi keret elkülönítésére, a decentralizált résznek a

megyék (fõváros) közötti felosztására,

b) javaslatot tesz a szakképzés fejlesztéséhez adható éves támogatási keret

központi részének felhasználására,

c) kiírja és értékeli a szakképzés fejlesztéséhez adható központi

támogatásokra irányuló pályázatokat, javaslatot tesz a támogatásra.

(3) A megyék (fõváros) javára meghatározott decentralizált rész

felhasználásáról a pályázatokat a megyei (fõvárosi) szakképzési bizottság (a

továbbiakban: szakképzési bizottság) írja ki és értékeli, továbbá tesz

javaslatot a támogatásra.

(4) A szakképzési bizottság a megyei (fõvárosi) munkaadói és munkavállalói

érdekképviseleti szervezetek, valamint a szakképzõ iskolát fenntartó

önkormányzatok és a területi gazdasági kamarák három-három képviselõjébõl

áll.

(5) A szakképzési bizottság tagjait a megyei (fõvárosi) munkaügyi tanács

javaslatára, a testület munkájában résztvevõ szervezetekkel történt

egyeztetést követõen - három éves idõtartamra - a megyei (fõvárosi) munkaügyi

központ igazgatója (a továbbiakban: igazgató) kéri fel.

11. §

(1) A szakképzési alaprész felhasználásáról és a támogatásról, ha

a) az OSZT tesz javaslatot, a javaslat alapján a munkaügyi miniszter

b) a szakképzési bizottság tesz javaslatot, a javaslat alapján az igazgató

dönt.

(2) A támogatás nyújtásának részletes feltételeirõl szerzõdésben kell

megállapodni.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott szerzõdést, ha

a) a támogatást az OSZT javasolja, a Munkaügyi Minisztérium,

b) a támogatást a szakképzési bizottság javasolja, az igazgató

köti meg a támogatásban részesülõvel.

12. §

A megyék (fõváros) javára meghatározott decentralizált résznek a szakképzés

fejlesztéséhez adható támogatási kereteinek a felosztásáról az igazgató a

döntést követõ harminc napon belül - az OSZT által meghatározott szempontok

szerint - tájékoztatást készít az OSZT számára.

13. §

(1) A hozzájárulásra kötelezett a szakképzési alaprészbõl pályázat útján

kapott beruházási célú támogatást a tõketartalékon belül elkülönítetten

köteles kimutatni.

(2) A szakképzési alaprészbõl kapott beruházási célú támogatással létrehozott

ingatlanra jelzálogjogot kell bejegyezni a Munkaügyi Minisztérium javára a

támogatás mértékéig.

(3) Ha a támogatásban részesülõ a támogatást nem a meghatározott célra

fordítja, vagy a kapott támogatással megvalósított létesítményt a szerzõdésben

meghatározott idõ elõtt megszünteti, illetõleg azt nem a rendeltetésének

megfelelõen használja, a kapott összeget visszafizetendõ kölcsönként kell

kezelni és azt a támogatás felvételének idõpontjában érvényes jegybanki

alapkamat kétszeresével növelt összegében a szakképzési alaprész javára vissza

kell fizetni. A visszafizetett támogatás összegével a tõketartalékot

csökkenteni kell.

14. §

(1) A Szakmunkásképzési, illetõleg a Szakképzési Alapból, továbbá a

szakképzési alaprészbõl kapott beruházási célú támogatással megvalósított

gyakorlati képzést szolgáló létesítményt, ha annak ilyen célú további

mûködtetése nélkülözhetetlen és az önállóan mûködtethetõ, akkor azt az eredeti

rendeltetéstõl eltérõ céllal mûködtetni nem lehet.

(2) Amennyiben a további mûködtetésre az (1) bekezdés szerinti lehetõség nem

biztosítható, a létesítmény szükségessé váló elidegenítése esetén elõvásárlási

jog illeti meg a szakképzõ iskola fenntartóját, illetõleg azt a hozzájárulásra

kötelezettet, aki a létesítményt szakképzõ iskolai tanulók szakképzésére

tovább kívánja mûködtetni.

HARMADIK RÉSZ

Záró rendelkezés

15. §

(1) Ez a törvény 1997. január 1-jén lép hatályba.

(2) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti

a) a szakképzési hozzájárulásról és a Szakképzési Alapról szóló 1988. évi

XXIII. törvény, valamint az azt módosító 1990. évi CIII. törvény, továbbá az

1993. évi CIX. törvény,

b) a kormányzati munkamegosztás megváltozásával összefüggésben egyes

törvények módosításáról szóló 1990. évi LXVIII. törvény 5. §-a,

c) az egyes törvényeknek a Munkaerõpiaci Alap létrehozásával kapcsolatos

módosításáról szóló 1995. évi CXXIV. törvény 22-27. §-a, valamint 30. § (7)

bekezdése.

(3) A munkaügyi miniszter - a szakképesítésért felelõs miniszterrel

egyetértésben - rendeletben határozza meg a szakképzési hozzájárulási

kötelezettség elszámolásának, a fejlesztési támogatás nyújtásának, valamint a

visszatérítés igénylésének feltételeit és eljárási szabályait.

(4) Ahol jogszabály a szakképzési hozzájárulásról és a Szakképzési Alapról

szóló 1988. évi XXIII. törvényt említi, azon ezt a törvényt kell érteni.

(5) A szakképzési hozzájárulási kötelezettség 1996. évre vonatkozó

teljesítésénél az 1996. december 31-ét megelõzõen hatályos szabályokat kell

alkalmazni.

Melléklet az 1996. évi . törvényhez

A szakképzési hozzájárulás teljesítésénél elszámolható költségek (kiadások)

Elszámolható

1. a) a tanulónak az Szt. alapján kifizetett pénzbeli juttatás és díjazás

(ide értve a szorgalmi idõ befejezését követõ összefüggõ szakmai gyakorlat

idõtartamára kifizetett díjazást), legfeljebb a kötelezõ legkisebb munkabér

(minimálbér) 20 százalékáig, valamint a pénzbeli juttatást terhelõ

társadalombiztosítási járulék, továbbá

b) a tanulónak jogszabály alapján kötelezõen járó munkaruha, egyéni

védõfelszerelés és védõeszköz, tisztálkodási eszköz, kedvezményes étkeztetés,

útiköltség-térítés költsége;

2. a tanuló javára megkötött kötelezõ felelõsségbiztosítás, valamint a tanuló

rendszeres orvosi vizsgálatáról való gondoskodás költsége;

3. a gyakorlati képzésben gyakorlati oktatóként, szakoktatóként stb.

foglalkoztatott dolgozó díjazása, társadalombiztosítási és egyéb járuléka,

útiköltség-térítése, amennyiben a tanuló gyakorlati képzését és felügyeletét

ellátó dolgozó a hozzájárulásra kötelezettel munkaviszonyban áll. (A dolgozó

díjazásából a költségként elszámolható hányad nem lehet több annak az

összegnek a kétszeresénél, mint amennyit a szakképzõ iskolában

közalkalmazottként foglalkoztatott gyakorlati oktatóként, szakoktatóként

kötelezõen kapna.)

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A negyedszázada bevezetett szakképzési hozzájárulás célja a kizárólagos

állami szerepvállalás mellett a gazdálkodó szervezetek szakképzési

szerepvállalásának intézményesítése. E folyamatban a piacgazdaság irányába

mutató jelentõs szabályozási lépés volt a mai hozzájárulási rendszer

alapjainak kiépítése az 1988. évi XXIII. törvény által.

A szakképzési hozzájárulás, valamint a Szakképzési Alap pozitív szerepet

játszott a 90-es évek elsõ felében zajló átalakulási folyamatok során. Ennek a

jelentõs fejlesztési forrásbõvítésen túl lényeges oka, hogy a gazdálkodók

jelentõs döntési autonómiát kaptak a törvény által meghatározott keretek

között a szakképzési hozzájárulás kötelezettség teljesítése során, valamint

az, hogy az irányítás-végrehajtás különbözõ szintjein a szociális partnerek

érdemi döntés-elõkészítõ szereppel rendelkeztek.

A szakképzési hozzájárulás törvényi szabályozásában bár több részleges -

elsõsorban a minisztériumi irányítás, a pénzügyi és az adózási rendszer

megváltozása által igényelt - módosítás történt, azonban a szakképzési

rendszerben és gazdasági környezetében bekövetkezett átalakulásnak megfelelõ

átfogó korszerûsítésre nem került sor. A gyakori módosítások ugyanakkor a

törvényt alkalmazók számára egyre több problémát jelentenek. Ezért a javaslat

a szakképzési hozzájárulás rendszerének korszerûsítését új törvény

megalkotásával indítványozza.

R É S Z L E T E S I N D O K O L Á S

Az 1-2. §-okhoz

A foglalkoztatottak szakmai képzettségének fejlesztésében stratégiai

jelentõsége van a munkaerõpiachoz szervesen kapcsolódó, az állam által

elismert szakképesítés megszerzését biztosító szakképzésnek. Ezért a

szakképzés költségeihez való hozzájárulást, a szakképzés fejlesztésének

támogatását a kvalifikált munkaerõ alkalmazásában érdekelt munkáltatóknak kell

vállalniuk. Ez a szakképzési hozzájárulás elsõdleges célja.

A szakképzési hozzájárulásra kötelezettek köre a javaslat szerint lényegében

változatlan maradna, a törvény alkalmazásának megkönnyítése miatt azonban a

társasági adóról szóló törvény alanyaira való hivatkozás helyett a javaslat

tételesen felsorolja a hozzájárulásra kötelezetteket, valamint azt a kört,

amelybe tartozók indokolt kivételként nem kötelesek szakképzési

hozzájárulásra. A törvény hatálya alá tartozna a javaslat szerint az az egyéni

vállalkozó is, aki magánszemélyt munkaviszony keretében foglalkoztat.

A 3. §-hoz

A javaslat a számviteli törvény fogalomrendszeréhez igazodóan differenciáltan

határozza meg a hozzájárulás alapját.

A szakképzési hozzájárulás mértéke a hozzájárulásra kötelezettek döntõ

hányada tekintetében változatlanul az elszámolt (kifizetett) bérköltség 1,5

százaléka, az agrártevékenységet folytatók tekintetében azonban a jelenlegi 1

százalék helyett 1,1 százalék, amely 1998. január 1. naptól évi 0,1

százalékkal emelkedne 2001-ig ugyancsak 1,5 százalékra. A javaslat a

továbbiakban ezt bruttó kötelezettségnek tekinti.

A 4. §-hoz

A javaslat a szakképzési hozzájárulás teljesítése szempontjából alapvetõ

különbséget tesz aszerint, hogy a hozzájárulásra kötelezett szakképzõ iskolai

tanulók gyakorlati képzésének megszervezésével vagy anélkül kíván eleget tenni

a szakképzési hozzájárulási kötelezettségének.

A szakképzési hozzájárulás teljesíthetõ együttmûködési megállapodás,

illetõleg tanulószerzõdés alapján szakképzõ iskolai tanulók gyakorlati

képzésének saját gyakorlati képzõ helyen vagy több hozzájárulásra kötelezett

által közösen mûködtetett (üzemközi) tanmûhelyben történõ megszervezésével,

megállapodás alapján másik hozzájárulásra kötelezett részére az általa végzett

gyakorlati képzés - törvény mellékletében felsorolt - költségeinek

(kiadásainak) a megtérítésével.

A szakképzési hozzájárulási kötelezettség teljesítésénél a törvény

mellékletére vonatkozó javaslat szerint elszámolhatók mindazok a költségek

(kiadások), amelyeket a gyakorlati képzést szervezõ hozzájárulásra kötelezett

a tanulónak - a szakképzési törvény alapján - pénzbeli juttatásként, illetõleg

díjazásként kifizet, továbbá azok a költségek (kiadások), amelyek a gyakorlati

képzés megszervezésével kapcsolatban jogszabály elõírása alapján felmerülnek.

Mindezeket és elszámolásuk feltételeit a törvényjavaslat melléklete

tartalmazza.

A bruttó kötelezettséget csökkentõ tételeket a javaslat attól függõen

differenciálja, hogy a tanuló gyakorlati képzését milyen formában (csoportos,

tanmûhelyi stb.) szervezik meg. A törvény által elismert költségtételek

csoportos gyakorlati képzés esetén a javaslat szerint kiegészülnének a

karbantartásra, felújításra a tárgyévben kifizetett összegekkel.

A szakképzõ iskola számára a szakképzés tárgyi feltételeinek javítását

szolgáló, egyéb ráfordításként elszámolható támogatás változatlanul

kötelezettség-csökkentõ tételként vehetõ figyelembe, ennek felsõ határa

azonban a bruttó kötelezettség 75 százaléka.

A szakképzési hozzájárulási kötelezettség teljesítésének említett eddigi

lehetõségei a javaslat szerint kibõvülnek azáltal, hogy a hozzájárulásra

kötelezett a hozzájárulás alapjának legfeljebb 0,2% mértékéig a saját dolgozói

állam által elismert szakképesítésre történõ felkészítésének költségeihez

adott támogatást kötelezettség-csökkentõ tételként veheti figyelembe. A

teljesítés körének ilyen kibõvítését indokolja, hogy az iskolai rendszerû

szakoktatás és az iskolarendszeren kívüli szakképzés közötti korábbi éles

határvonalak fokozatosan eltûnnek. A nemzetközi tendenciák is ezt mutatják, s

az OECD ajánlások is ezt szorgalmazzák.

Amennyiben a kötelezettség-csökkentõ tételek éves szinten együttesen sem érik

el a bruttó kötelezettséget, akkor a különbségnek megfelelõ összeget (nettó

kötelezettség) a külön törvényben szabályozott Munkaerõpiaci Alap számlájára

kell befizetni.

A gyakorlati képzést a javaslat szerint szervezõ hozzájárulásra kötelezett a

szakképzési hozzájárulás tekintetében a Munkaerõpiaci Alap kezelõjével áll

kapcsolatban, az állami adóhatósággal szemben nem keletkezik bevallási,

befizetési és elszámolási kötelezettsége, indokolt azonban az állami

adóhatóság ellenõrzésének lehetõségét ilyen esetben is törvényben szabályozni.

Az 5-6. §-okhoz

A gyakorlati képzést nem szervezõ hozzájárulásra kötelezettnek a szakképzési

hozzájárulás tekintetében az állami adóhatósággal szemben keletkezik

bevallási, befizetési és elszámolási kötelezettsége. A hozzájárulásra

kötelezett - az adózási szabályokhoz hasonlóan - maga állapítja meg éves

bruttó kötelezettségét, a kötelezettség-csökkentõ tételeket, valamint a nettó

kötelezettségét. A kötelezettség megállapítására és bevallására, befizetésére,

illetõleg a kötelezettség teljesítésének ellenõrzésére alapvetõen az adózás

rendjérõl szóló törvény elõírásai vonatkoznak, a javaslat szerint egyértelmûvé

válik a munkamegosztás és a hatáskör az állami adóhatóság, valamint az

alapkezelõ szervezet között.

A befizetéseket az állami adóhatóságnál vezetett szakképzési hozzájárulás

számlára kell teljesíteni. Az állami adóhatóság a befizetett szakképzési

hozzájárulást átutalja a Munkaerõpiaci Alap Kincstárnál vezetett számlára.

A 7. §-hoz

A szakképzési hozzájárulás teljesítésének módját a hozzájárulásra kötelezett

választja meg a törvényben szabályozott keretek között.

A javaslat szerint a törvényben elõírt módon teljesített szakképzési

hozzájárulást egyéb ráfordításként kell elszámolni.

Szakképzõ iskolának fejlesztési támogatásként tárgyi eszköz is átadható,

amely a javaslatban meghatározott mértékig jogszabályon alapuló

eszközátadásnak minõsül.

A 8. §-hoz

A Munkaerõpiaci Alap szakképzési alaprészébõl nyilvános pályázat alapján a

támogatás lehetõsége a szakképzési törvény hatálya alá tartozó államilag

elismert szakképesítésre felkészítõ szakképzés tárgyi feltételeinek a

fejlesztésére irányuló beruházások támogatására terjed ki. A nyilvános

pályázaton támogatható a hozzájárulásra kötelezett, a szakképzõ iskola, a

munkaerõfejlesztõ és -képzõ központ, amennyiben a fejlesztésre irányuló

beruházás a szakképzési törvény hatálya alá tartozó - állam által elismert -

szakképesítés megszerzésére szervezett szakképzés tárgyi feltételei

megteremtését, bõvítését, korszerûsítését szolgálja.

A felsõoktatási törvény legutóbbi módosításában foglaltakkal való összhang

megteremtése érdekében indokolt a támogatásban részesülõk körébe felvenni

azokat a felsõoktatási intézményeket is, amelyek akkreditált iskolai rendszerû

felsõfokú szakképzést folytatva állam által elismert szakképesítésre

készítenek fel.

A szakképzési alaprész forrásaiból hozzá kell járulni a szakképzés érdekében

végzett fejlesztõ tevékenységhez, a szakképzés korszerûsítéséhez szükséges

tananyagfejlesztéshez és körponti programok kidolgozásához, új elemként

biztosítani szükséges az Európai Unió szakképzési programjaihoz való

csatlakozás pénzügyi forrásait.

Mivel a gazdasági kamarák jelentõs szakképzési feladatokat látnak el a

jövõben, ezért indokolt anyagi források megszerzésének lehetõségét biztosítani

számunkra a szakképzési törvénybõl következõ feladataik ellátásához (pl. a

gyakorlati képzés ellenõrzése). Ehhez kíván törvényes feltételt teremteni a

javaslat.

Változatlanul megmaradna ugyanakkor a javaslat szerint annak a lehetõsége,

hogy támogatás adható a fõtevékenységként gyakorlati képzést végzõ gazdasági

társaság tanmûhelyében gyakorlati képzésben részesülõ szakképzõ iskolai tanuló

alapképzése költségeinek részbeni megtérítéséhez.

A 9. §-hoz

A javaslat szerint továbbra is lehetõsége a hozzájárulásra kötelezettnek,

hogy szakképzõ iskolai tanulók gyakorlati képzése megszervezése esetén a

törvényjavaslat mellékletében felsorolt költségeit (kiadásait) a szakképzési

alaprészbõl visszaigényelje és meghatározott feltételek teljesülése esetén

visszakapja. A visszatérítési igényt negyedévenként is be lehet nyújtani, a

kapott visszatérítést pedig egyéb bevételként kell elszámolni.

A 10-11. §-okhoz

A szakképzési alaprész felhasználásával kapcsolatos központi döntések

elõkészítése, a pályáztatás és javaslattétel a támogatásra az Országos

Szakképzési Tanács kompetenciája, a decentralizált pénzeszközök tekintetében

ez a jog a megyei (fõvárosi) munkaadói és munkavállalói érdekképviseleti

szervezetek, valamint a szakképzõ iskolát fenntartó önkormányzatok és a

területi gazdasági kamarák három-három képviselõjébõl létrehozott megyei

(fõvárosi) szakképzési bizottságot illeti.

A szakképzési alaprész felhasználásáról és a támogatásról a döntési jog a

javaslat szerint a munkaügyi miniszter, illetõleg a megyei (fõvárosi)

munkaügyi központ igazgatója hatáskörébe kerül.

A 12. §-hoz

A szakképzési alaprész decentralizált pénzeszközeinek felhasználásáról a

döntést követõ harminc napon belül az Országos Szakképzési Tanácsot

tájékoztatni kell.

A 13-14. §-okhoz

A javaslat a szakképzési alaprészbõl, illetõleg a jogelõd alapokból kapott

támogatás célszerû felhasználásának, a létrehozott létesítmények védelmének,

további szakképzési célú hasznosításának garanciáit tartalmazza.

A 15. §-hoz

A javaslat az új törvény hatálybalépését a megfelelõ felkészülés biztosítása

érdekében 1997. január 1. napjára ütemezi, egyúttal felhatalmazza a munkaügyi

minisztert, hogy a szakképzési hozzájárulási kötelezettség elszámolásának, a

fejlesztési támogatás nyújtásának és a visszatérítés igénylésének feltételeit

és eljárási szabályait rendeletben határozza meg.

A szakképzési hozzájárulásról és a szakképzés fejlesztésének támogatásáról

szóló törvényjavaslatban foglaltak pénzügyi hatása a korábbi szabályozáshoz

viszonyítva

A törvényjavaslat a jelenleg érvényben lévõ a szakképzési hozzájárulásról és

a Szakképzési Alapról szóló, többször módosított 1988. évi XXIII. törvényhez

képest az alábbi forrásokra, illetve forrásfelhasználásokra vonatkozó

változásokat tartalmazza.

1. A hozzájárulásra kötelezettek körében az agrártevékenységet folytatók

részérõl a törvényben definiált hozzájárulási alap eddigi 1 % -a helyett

1997-ben 1,1% a kötelezettség, ami 1998. január hó 1. napjától évente 0,1 %-

kal növekszik 1,5 % mértékig.

A számítások szerint az agrárszféra 1 %-os hozzájárulása kb. 1,2 milliárd

forintnak felel meg, tehát az évenkénti egytized százalékos növekmény

hozzávetõlegesen 120 millió forint.

2. A teljes kötelezettség mértéke 1997-re számítva 15-17 milliárd forint. A

hozzájárulásra kötelezett a saját munkavállalói számára szervezett képzés

esetén a kötelezettségét 0,2 %-kal csökkentheti, ami, ha minden kötelezett él

a lehetõséggel, mintegy 2,3 milliárd forintot jelent.

3. A felsõoktatási intézményekben az akkreditált felsõfokú szakképesítés

megszerzésére szervezett szakképzés tárgyi feltételeinek a fejlesztésére

irányuló beruházások támogatására az eddigi tanulólétszám és a pályázati

keretek összehasonlítása alapján a Munkaerõpiaci Alap szakképzési

alaprészének évente kb. 2-5 %-a, azaz 40-100 millió forint becsülhetõ.

4. A gazdasági kamarák szakképzési törvényben meghatározott feladatai

elsõsorban a gyakorlati képzés felügyelete, ellenõrzése, a tanulószerzõdések

nyilvántartása. Az e feladatok szakképzési alaprészbõl történõ támogatásának

igényeit nehéz becsülni, elõreláthatóan ezek az igények a tényleges

tevékenységi kör kialakulásával arányosan változnak, s mintegy 60-80 millió

forintra becsülhetõk. Az igények véleményezése, és a támogatás mértékének

elbírálása - mint a többi esetben is - az Országos Szakképzési Tanács

feladata.

A szakképzési hozzájárulás a szakképzés fejlesztésében eddig is jelentõs

szerepet töltött be, s a jövõben is biztosított a kiegyensúlyozott, tervezhetõ

fejlesztés és hatékony felhasználás lehetõsége. A Munkaerõpiaci Alap három

évre tervezett költségvetésében a szakképzési alaprész mintegy 3,1 milliárd

forintot tesz ki évente.

Eleje Honlap