fecd.G.P:\WP\WORD5\PARL.PCX;2";0,604";PCX

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

1

y

T/2667..

Képviselõi önálló indítvány!

Törvényjavaslat az országgyûlési képviselõk jogállásáról szóló

1990. évi LV. törvény módosításáról

Az Országgyûlés a demokratikus közélet tisztaságának elõmozdítása,

valamint annak érdekében, hogy az országgyûlési képviselõk a demokratikus

jogállam keretei között megfelelõen lássák el feladataikat, az országgyûlési

képviselõk jogállásáról szóló 1990. évi LV. törvényt (a továbbiakban: Tv.) az

alábbiak szerint módosítja:

1.§

A Tv. a következõ III. fejezettel egészül ki:

"III. fejezet

ÖSSZEFÉRHETETLENSÉGI SZABÁLYOK

A képviselõi tisztség összeférhetetlensége

9.§

A képviselõ - az Alkotmány 20.§-ának (5) bekezdésében foglalt

eseteken túlmenõen - nem lehet

a) az Országgyûlés, a köztársasági elnök, az Alkotmánybíróság, az Állami

Számvevõszék, valamint az állampolgári jogok országgyûlési biztosa hivatali

szervezetének az alkalmazottja;

b) a Magyar Nemzeti Bank elnöke, elnökhelyettese, igazgatója;

c) az Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ Részvénytársaság

igazgatóságának vagy felügyelõ bizottságának tagja;

d) a Közbeszerzések Tanácsa tagja;

e) társadalombiztosítási önkormányzat tagja.

10.§

A képviselõ az Országgyûlés, a kormány vagy önkormányzat által

létrehozott közalapítvány kezelõ szervének tisztségviselõjeként vagy kezelõ

szervezetének tagjaként nem részesülhet tiszteletdíjban.

11.§

Országgyûlési képviselõ nem lehet:

a) országos vagy regionális terjesztésû politikai napilap szerkesztõségének

vezetõje vagy annak helyettese;

b) a Magyar Távirati Iroda vezetõje és helyettese;

c) a Magyar Rádió és a Magyar Televízió elnöke;

d) az Országos Rádió-Televízió Testület és a Társadalmi Ellenõrzõ Tanács

tagja;

e) az országos vagy körzeti rádió vagy televízió vezetõje.

12.§

(1) Az Országgyûlés elnöke és alelnöke más keresõ foglalkozást nem

folytathat, és egyéb tevékenységéért - a szerzõi jogi védelem alá esõ

tevékenységet kivéve - díjazást nem fogadhat el.

(2) A miniszterelnök, miniszter vagy politikai államtitkár képviselõ

nem lehet az Országgyûlés elnöke, alelnöke, jegyzõje és Országgyûlési

bizottság tagja.

Gazdasági összeférhetetlenség

13.§

Országgyûlési képviselõ nem lehet:

a) állami vállalatnak, trösztnek, tröszti vállalatnak, közüzemi

vállalatnak vezérigazgatója, vezérigazgató-helyettese, igazgatója, igazgató-

helyettese, igazgató tanácsának vagy vezetõ testületének, és felügyelõ

bizottságnak tagja;

b) önkormányzati vállalatnak vezérigazgatója, vezérigazgató-helyettese,

igazgatója, igazgató-helyettese, igazgató tanácsának vagy vezetõ testületének

tagja;

c) részben vagy egészben állami vagy önkormányzati tulajdonú

részesedéssel mûködõ gazdasági társaság vezetõ tisztségviselõje, igazgató

tanácsának vagy vezetõ testületének, felügyelõ bizottságának tagja, valamint a

társasággal munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló más jogviszonyban álló

vezetõje (vezérigazgatója).

d) állami vagy önkormányzati vállalat által, illetve részben vagy

egészben állami vagy önkormányzati tulajdoni részesedéssel mûködõ gazdasági

társaság által alapított leányvállalatnak vezérigazgatója, vezérigazgató-

helyettese, igazgatója, igazgató-helyettese, igazgató tanácsának vagy vezetõ

testületének tagja.

14.§

Országgyûlési képviselõ nem lehet:

a) a közbeszerzésekrõl szóló 1995. évi XL. törvény hatálya alá tartozó

szervezettel - a törvény hatálya alá tartozó beszerzések teljesítésére

irányuló - szerzõdéses viszonyban álló gazdálkodó szervezet vezetõ

tisztségviselõje, felügyelõ-bizottsági tagja, valamint a gazdálkodó

szervezettel munkaviszonyban, vagy munkavégzésre irányuló más jogviszonyban

álló vezetõje (vezérigazgatója).

b) a képviselõi mandátum fennállása alatt, illetve annak megszûnésétõl

számított két évig koncessziós társaság vezetõ tisztségviselõje, felügyelõ-

bizottsági tagja, valamint a gazdálkodó szervezettel munkaviszonyban, vagy

munkavégzésre irányuló más jogviszonyban álló vezetõje (vezérigazgatója).

Egyéb összeférhetetlenségi szabályok

15.§

(1) Országgyûlési képviselõ nem járhat el az állam, annak szerve,

intézménye, teljes vagy többségi állami tulajdonban álló gazdálkodó szervezet

jogi képviselõjeként.

(2) Szakmai vagy üzleti ügyben az országgyûlési képviselõi minõségre

hivatkozni nem lehet.

(3) Az országgyûlési képviselõ a képviselõi megbízatásának

felhasználásával jogosulatlanul bizalmas információkat nem szerezhet, illetve

nem használhat fel.

16.§

(1) Az országgyûlési képviselõ e minõségében eljárva, illetve képviselõi

megbízatását felhasználva saját maga vagy családja számára semmilyen pénzbeni

vagy természetbeni juttatást nem fogadhat el, semmilyen anyagi elõnyre nem

tehet szert.

(2) Az országgyûlési képviselõ képviselõi megbízatásval összefüggésben

egy-egy alkalommal nem fogadhat el olyan ajándékot vagy más ingyenes

juttatást, amely a mindenkori képviselõi tiszteletdíj kéthavi összegét

meghaladja. Az ez összegnél alacsonyabb értékû ajándékokról és ingyenes

juttatásokról a képviselõ kimutatást köteles vezetni.

17.§

Összeférhetetlenség miatt megszûnik annak a képviselõnek a mandátuma

a) akit a közügyek gyakorlásától jogerõsen eltiltottak,

b) akit szándékos bûntett miatt jogerõsen szabadságvesztésre ítéltek,

c) akinek az állammal szemben - a lehetséges jogorvoslati eljárások

kimerítését követõen - köztartozása áll fenn, és azt az errõl szóló értesítés

kézhezvételétõl számított hatvan napon belül - részletfizetés esetén az ezt

engedélyezõ határozat rendelkezéseinek megfelelõen - nem rendezi,

d) akinek kényszergyógykezelését a bíróság jogerõsen elrendelte.

Bejelentési kötelezettség alá esõ tevékenységek és jövedelmek

18.§

Az országgyûlési képviselõ az Országgyûlés elnökének köteles bejelenteni

minden, összeférhetetlenség alá nem esõ

a) munkaviszonyát és munkavégzésre irányuló más jogviszonyát;

b) önálló vállalkozását, gazdasági társaságban, szövetkezetben, közhasznú

társaságban fennálló részesedését (tagsági viszonyát), továbbá e

szervezetekben betöltött vezetõ tisztségviselõi megbízatását, felügyelõ

bizottsági tagságát;

c) alapítványát, alapítvány kezelõ testületében fennálló tagságát,

társadalmi szervezetben fennálló tagsági viszonyát, továbbá e szervezetek

jogszabályban vagy alapszabályban meghatározott legfelsõbb, valamint ügyintézõ

és képviseleti szervében betöltött tisztségét;

d) köztestületben fennálló tagságát, valamint köztestület jogszabályban

vagy alapszabályban meghatározott legfelsõbb, valamint ügyintézõ és

képviseleti szervében betöltött tisztségét;

e) az a-d) pontokban meghatározottakon túlmenõen, valamennyi - a

képviselõi megbízatáson kívüli - rendszeres, valamint az egyhavi képviselõi

tiszteletdíjat meghaladó mértékû eseti, illetve évente többszöri jövedelemmel

járó tevékenységét, szerzõdéses jogviszonyát;

f) az a-e) pontokban meghatározott jövedelmét.

Vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség

19.§

(1) A képviselõ a mandátuma érvényességének megállapításától számított

harminc napon belül, majd megbízatásának megszûnésétõl számított harminc napon

belül köteles az Országgyûlés elnökénél vagyonnyilatkozatot tenni.

(2) A vagyonnyilatkozat az országgyûlési képviselõ, a vele közös

háztartásban élõ házas- és élettársa valamint gyermeke következõ vagyonára

terjed ki:

a) az ingatlantulajdon, a vagyoni értékû jog;

b) az ötszázezer forint egyedi értéket meghaladó ingóság;

c) az értékpapír, továbbá a vagyoni értéket megtestesítõ tagsági vagy

részesedési jog;

d) ötszázezer forintot meghaladó készpénz, pénzintézeti számlakövetelés,

az összességében ötszázezer forintot meghaladó szerzõdés alapján fennálló

pénzkövetelés.

(3) A vagyonnyilatkozatban fel kell tüntetni a vagyon mennyiségét, és ha

ez megállapítható, azonosító adatait, szerzéskori értékét, továbbá szerzésének

idõpontját és jogcímét.

(4) Vagyonnyilatkozat elmulasztása esetén - annak benyújtásáig - a

képviselõ tiszteletdíjban nem részesülhet, képviselõi jogait nem

gyakorolhatja. A képviselõi megbízatás megszûnése után kötelezõ

vagyonnyilatkozat elmulasztása esetén a képviselõ a korábbi

vagyonnyilatkozatban meghatározott vagyonösszeg alapulvételével késedelmi

kamatot köteles fizetni. A késedelmi kamat mértéke minden naptári nap után a

felszámítás idõpontjában érvényes jegybanki alapkamat kétszeresének 365-öd

része. Ha a volt képviselõ a megbízatás megszûnését követõ egy éven belül még

nem tette meg a vagyonnyilatkozatot, akkor a késedelmi kamat egy évre

kiszámított összegének a bírósági végrehajtását kell kérni. A további

kamatfizetési kötelezettség ezzel megszûnik.

Eljárási szabályok

20.§

(1) Az országgyûlési képviselõ a mandátuma érvényességének

megállapításától, az Országgyûlés elnöke és alelnöke az e tisztségbe való

megválasztásától számított harminc napon belül köteles a vele szemben fennálló

összeférhetetlenségi okot megszûntetni, illetve megszûntetését kezdeményezni.

Ennek megtörténtéig a képviselõi megbízatásából eredõ jogait nem gyakorolhatja

és tiszteletdíjra sem jogosult.

(2) Ha a képviselõ az (1) bekezdésben írt kötelezettségének nem tesz

eleget, bármely képviselõ indítványára az Országgyûlés - a Mentelmi és

Összeférhetetlenségi Bizottság véleményének kikérése után - tizenöt napon

belül kimondja az összeférhetetlenséget.

(3) A 17.§-ban meghatározott összeférhetetlenségrõl a jogerõs ítéletet

hozó bíróság haladéktalanul tájékoztatja az Országgyûlés elnökét. Az

összeférhetetlenséget az Országgyûlés ezt követõen 15 napon belül mondja ki.

(4) Az összeférhetetlenség kimondásához a jelenlévõ képviselõk kétharmadának a

szavazata szükséges.

(5) A képviselõi összeférhetetlenség megállapítását bárki kezdeményezheti

írásban az Országgyûlés Mentelmi és Összeférhetetlenségi Bizottságnak

elnökénél. A kezdeményezésben pontosan meg kell jelölni, hogy mely

képviselõvel szemben és milyen összeférhetetlenségi ok merült fel; mellékelni

kell az összeférhetetlenségi ok megállapításához szükséges bizonyítékokat is.

A kezdeményezésnek tartalmaznia kell a kezdeményezõ személyazonosító adatait

és aláírását. Hiányos kezdeményezés esetén az Országgyûlés Mentelmi és

Összeférhetetlenségi Bizottságának elnöke nem indítja meg a szükséges

eljárást, de a kezdeményezésrõl tájékoztatja az Országgyûlés Mentelmi és

Összeférhetetlenségi Bizottságát.

21. §

(1) Az összeférhetetlenség bejelentése esetén az ügyet az Országgyûlés

Mentelmi és Összeférhetetlenségi Bizottsága 30 napon belül kivizsgálja. Az

adott ügy kivizsgálására tagjai sorából - sorsolással - háromtagú

vizsgálóbizottságot hoz létre. Az Országgyûlés Mentelmi és

Összeférhetetlenségi Bizottságának elnöke nem lehet tagja a

vizsgálóbizottságnak.

(2) A vizsgálóbizottság eljárásának részletes szabályait az Országgyûlés

Házszabálya állapítja meg.

22. §

(1) A vagyonnyilatkozatokat és a bejelentési kötelezettség alá tartozó

tevékenységeket, valamint az összeférhetetlenséggel kapcsolatos minden

nyilvántartást az Országgyûlés Mentelmi és Összeférhetetlenségi Bizottsága

vezeti.

(2) A nyilvántartásban szereplõ adatokba bármely országgyûlési képviselõ

betekinthet.

(3) A nyilvántartásban szereplõ adatokat a képviselõi megbízatás

megszûnését követõ egy hónapon belül törölni kell."

2.§

(1) E törvény 1996. szeptember 1. napján lép hatályba.

(2) E törvény hatályba lépésével egyidejûleg a Tv. a preambulum után az

"I. fejezet" számozással egészül ki, valamint a jelenlegi 10-11.§-ok számozása

2-3.§-ra változik, és a következõ alcímmel egészül ki: "A képviselõk munkajogi

és társadalombiztosítási jogállása"; a 2-5.§-ok számozása 4-7.§-ra változik,

és a "II. fejezet" számozással egészül ki; a 9. § számozása 8.§-ra változik,

és a következõ alcímmel egészül ki: "A képviselõi tisztség ellátásának

támogatása"; a 14.§ számozása 23.§-ra változik, és a "Záró rendelkezések"

alcím elé a "IV. fejezet" számozása kerül, továbbá a Tv. 6-8.§-ai és a 14.§

(2) bekezdése hatályát veszti.

(3) A 18.§-ban meghatározott bejelentést, valamint a 19.§-ban

meghatározott vagyonnyilatkozatot a törvény hatályba lépését követõ 30 napon

belül kell megtenni az Országgyûlés elnökénél.

(4) Ha a képviselõvel szemben összeférhetetlenségi ok áll fenn, azt a

törvény hatályba lépését követõ 30 napon belül köteles megszûntetni.

Amennyiben ezt nem teszi meg, a Országgyûlés Mentelmi és Összeférhetetlenségi

Bizottságának elnöke megindítja ellene az összeférhetetlenségi eljárást.

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

Az országgyûlési képviselõk jogállásáról szóló 1990. évi LV. törvény

módosításáról szóló, tartalmilag az országgyûlési képviselõk

összeférhetetlenségét szabályozó törvényjavaslat elsõdleges célja, hogy

biztosítsa a törvényhozói munka függetlenségét, a nem kívánatos

befolyásolásoktól való mentességet, a lelkiismeretes képviselõi munka

végzését.

I.

Az országgyûlési képviselõkre vonatkozó összeférhetetlenségi szabályok minden

parlament legbonyolultabb s leginkább körültekintõ szabályozást igénylõ

törvényalkotási feladatai közé tartoznak. Magyarországon 1946 óta komplex

összeférhetetlenségi törvény nem volt. Azt megelõzõen viszont nagyon

részletes, önálló összeférhetetlenségi törvényeket fogadtak el a magyar

parlamentben. A magyar parlamentarizmus történetében az elsõ átfogó

összeférhetetlenségi törvényt 1875-ben fogadta el a magyar parlament az 1875.

évi I. tc. formájában. Ezt követõen 1901-ben szabályozta ismét átfogó

jelleggel a magyar parlament a képviselõk összeférhetetlenségét a XXIV. számú

tc.-ben. Újabb átfogó szabályozásra az 1925. évi XXVI. törvénycikkben került

sor. Jelentõs módosításra az 1938. évi XIX. számú törvénycikkben került sor,

majd az utolsó átfogó összeférhetetlenségi törvényt 1946-ban fogadta el a

magyar parlament XXVI. számú törvénycikk formájában.

Az utolsó átfogó összeférhetetlenségi törvény néhány évig volt hatályban, majd

az 1949. évi XX. törvény és a hozzákapcsolódó törvénykezések kapcsán hatályát

veszítette. A diktatórikus szocializmus éveiben a gazdasági

összeférhetetlenség szabályai szinte értelmetlenné váltak a tulajdoni

viszonyok radikális átalakulása révén, továbbá annak révén, hogy a hatalom

megosztásával szemben a hatalom egységének elvébõl kiindulva, erõteljes

hatalomkoncentráció valósult meg, amelynek során nemhogy elkerülendõ, hanem

kifejezetten kívánatos volt az, hogy a magas állami, párttisztségeket, egyéb

politikai és közhatalmi pozíciókat betöltõk, valamint a gazdasági élet vezetõ

tisztségeit betöltõ személyek kerüljenek a parlamentbe. Néhány jelentéktelen,

un. hivatali-politikai összeférhetetlenségi szabályt leszámítva, amelyeket az

Alkotmány tartalmazott, összeférhetetlenségi szabályok megalkotására és

részletes kimunkálására nem került sor.

II.

Amikor egy parlamenti demokrácia életében részletes összeférhetetlenségi

szabályok kialakítására és elfogadására kerül sor, az már a parlamenti

demokrácia konszolidációjának a jele. Ezt hangsúlyoznunk kell azért, mert jó

néhányan úgy vélik, hogy az összeférhetetlenségi szabályok a parlamenti

demokrácia válságtermékei, akkor kerül sor kidolgozásukra és elfogadásukra,

amikor a parlament tisztasága, a képviselõk függetlensége, a hatalmi ágak

elválasztásának elve vagy a képviselõk vagyoni és jövedelmi viszonyainak az

átláthatósága kerül veszélybe. Határozottan le kell szögezni és hangsúlyozni

kell azt, hogy az összeférhetetlenségi szabályok nem büntetõ szabályok, nem

büntetõjogi intézmény az összeférhetetlenség, hanem közjogi intézmény.

Az összeférhetetlenség erkölcsi alapokon nyugvó közjogi intézmény, ennek

megfelelõ szabályozási elvekkel, szabályozási célokkal, eljárási szabályokkal

és szankciókkal.

Az összeférhetetlenségi szabályok hosszú távon meghatározzák a parlament

összetételét, a parlamenti képviselet tartalmát és jellegét. Az

összeférhetetlenségi szabályok összefüggenek azzal is, hogy a parlament

egykamarás, vagy kétkamarás parlament formájában mûködik-e. A második kamara

mûködése esetén jó néhány olyan szervezet és szakmai terület képviselõi

vehetnek részt a második kamarában, akiknek a szervezeti tagsága és pozíciója

a képviselõ testületi tagsággal egyébként összeférhetetlen.

Mennél szigorúbbak és mennél szélesebb körre terjednek ki az

összeférhetetlenségi szabályok, annál inkább fennáll a veszélye annak, hogy a

parlament a társadalomtól elszakított, izolált politikai képviseleti testület

lesz, amelynek társadalmi gyökerei, érdekartikulációs funkciói megszakadnak

illetve veszélybe kerülnek.

Az összeférhetetlenségi szabályoknak nem lehet céljuk az, hogy a korábbi

választásokon kialakult parlamenten belüli arányokat utólagosan korrigálják és

a parlamenti összetételt lényegesen megváltoztassák.

III.

1. A szabályozás indokai

Magyarországon a rendszerváltás következtében konszolidált és mûködõképes

demokrácia van. A képviselõi összeférhetetlenség a parlamenti jog - a

Házszabály mellett - második legjelentõsebb területe, amelynek teljes körû

jogi rendezése és szabályozása ma még hiányzik. A politikai-hivatali

összeférhetetlenséget az országgyûlési képviselõk tekintetében az Alkotmány

20. §-a és a képviselõk jogállásáról szóló LV. törvény 6-7-8. §-ai és néhány

egyéb törvény (pl. a TB önkormányzati képviselõk választásáról szóló törvény)

szabályozzák.

Az összeférhetetlenségi eljárás szabályait jelenleg az Alkotmány és az 1990.

évi LV. törvény tartalmazza. Az összeférhetetlenség szankcióját az Alkotmány

20/A §-ának c/ pontja szabályozza.

Összeférhetetlenségi eljárást az országgyûlési képviselõvel szemben a

parlament bármely tagja kezdeményezhet. Az összeférhetetlenség kimondására az

Országgyûlésnek van hatásköre. Az összeférhetetlenség kimondása elõtt a

képviselõ az Országgyûléshez intézett nyilatkozatával lemondhat

megbízatásáról, amelyhez az Országgyûlés elfogadó nyilatkozatára nincs

szükség. Ha a képviselõ nem mond le összeférhetetlen megbízatásáról vagy

képviselõi mandátumáról, akkor az Országgyûlés kimondja az

összeférhetetlenséget és az Alkotmány 20/A §-ának (1) bekezdés c/ pontja

szerint az országgyûlési képviselõi megbízatása megszûnik.

Az Alkotmány és az 1990. év LV. törvény az országgyûlési képviselõk politikai-

hivatali összeférhetetlenségét és eseteit, valamint az ezzel kapcsolatos

eljárást és szankciót rendezi csupán.

Az összeférhetetlenségi szabályok hivatottak biztosítani a törvényhozói

testület és az egyéni képviselõ függetlenségét, a nem kívánatos

befolyásolásoktól való mentességét, a lelkiismeretes képviselõi munka

feltételeinek a megteremtését.

A parlament mint testület és a képviselõ közjogi autonómiájának és

függetlenségének a feltételeit lényegileg három jogintézmény biztosítja:

a/ a szabad mandátum elve, amelyre vonatkozó szabályokat a választójogi

törvény, az Alkotmány és a házszabály tartalmazza (politikai függetlenség),

b/ a mentelmi jog, amely a képviselõ jogi függetlenségét biztosítja,

c/ az összeférhetetlenség közjogi intézménye, amely a képviselõ anyagi,

hivatali, erkölcsi és lelkiismereti függetlenségét biztosítja.

2. Az összeférhetetlenség fogalma és jelentõsége

Az összeférhetetlenség fogalma: a törvényben meghatározott pozíciók,

tisztségek, tagságok, foglalkozások és a képviselõi megbízatás egyidejû

betöltésének tilalma, illetve meghatározott tevékenységek végzésének tilalma a

képviselõi mandátum ideje alatt.

Az összeférhetetlenségi intézmény és szabályozás jelentõségét adja az, hogy

lényegileg az összeférhetetlenség a társadalom jelentõs rétegeit megfosztja a

parlamenti képviselõi feladatok ellátásától, illetve választási

kényszerhelyzetet hoznak létre az összeférhetetlenségi szabályok, amelyben az

összeférhetetlen helyzetbe került képviselõnek választania kell parlamenten

kívüli megbízatása, tisztsége, tevékenysége és parlamenti képviselõi mandátuma

között. Más esetekben (az abszolút összeférhetetlenség esetén) a képviselõnek

nincs választási lehetõsége, hanem az összeférhetetlenség megállapítása

jogszabály alapján a képviselõi mandátum elvesztését vonja maga után.

Az összeférhetetlenségi szabályok jelentõségét nemcsak jogi, normatív és a

képviselõ függetlenségét garantáló jelentõsége adja, hanem az is, hogy végsõ

soron egy ország parlamentjének összetétele nagymértékben függ az

összeférhetetlenségi szabályoktól, azok szigorúságától vagy enyhébb

jellegétõl. Természetesen nem szabad, hogy illúziónk legyen abban a

vonatkozásban, hogy mennél szigorúbb és mennél szélesebb körre kiterjedõ

összeférhetetlenségi szabályokat alkot meg a parlament, annál kisebb lesz a

képviselõk nem kívánatos befolyásolásának esete. A szigorú, normatív és

érvényesíthetõ, kimerítõ taxációval szabályozott összeférhetetlenség mellett

is a nemformális befolyásolás lehetõsége minden parlamenttel és parlamenti

képviselõvel kapcsolatban megmarad.

3. Az összeférhetetlenség szabályozásának céljai

Az összeférhetetlenségi szabályok legfontosabb célja, hogy biztosítsák a

törvényhozói munka függetlenségét, a nem kívánatos befolyásolásoktól való

mentességet, a lelkiismeretes képviselõi munka végzését.

Ennek érdekében az összeférhetetlenség szabályozásának konkrét céljai:

a/ a képviselõk anyagi, szervezeti, hatalmi függetlenségének biztosítása,

b/ a hatáskörök és a hatalmi pozíciók koncentrálásának megakadályozása, a

hatalmi ágak elválasztásának garantálása,

c/ a gazdasági és a politikai pozíciók összefonódásának megakadályozása,

d/ a nem kívánatos érdekérvényesítés és befolyásolás megakadályozása,

e/ a képviselõhöz méltatlan magatartást tanúsító képviselõk megfosztása

mandátumuktól, illetve annak megakadályozása, hogy a képviselõi mandátumra

méltatlan személyek képviselõk lehessenek,

f/ a képviselõk vagyoni és jövedelmi viszonyainak átláthatósága és

ellenõrizhetõsége.

4. Az összeférhetetlenség fajtái és területei

Az összeférhetetlenségnek többféle fajtája van, és többféle szempont szerint

csoportosíthatjuk õket:

a/ a hivatali összeférhetetlenség, amely a képviselõnek a Kormánytól és a

kormányzati szervektõl való függetlenségét hivatottak biztosítani, valamint a

nagy, erõsen hierarchikus, szigorú alá-fölérendeltség elve alapján mûködõ

szervezetek tagjait kívánják távol tartani a parlamenttõl. E körbe tartozik a

köztisztviselõk összeférhetetlensége is.

b/ A politikai összeférhetetlenség esetei, amelyek egy része a hatalmi ágak

szigorú elválasztásával függenek össze, a hatalmi ágak elválasztásának

perszonális garanciáit jelentik. A politikai összeférhetetlenség másik esete,

amikor a képviselõi mandátumból korábbi vagy meglévõ politikai szervezeti

tagság miatt zárnak ki egyes személyeket.

c/ Erdekeltségi összeférhetetlenség, amely a parlamenten kívül meglévõ erõs

érdekbefolyásolást kívánja megakadályozni.

d/ Közbenjárói, nem kívánatos érdekkijárói összeférhetetlenség, amit

hihetetlenül nehéz megkülönböztetni az érdekképviseleti funkciótól.

e/ Méltatlansági összeférhetetlenség

- büntetõjogi összeférhetetlenség

- erkölcsi összeférhetetlenség.

A feloldhatóság szempontjából beszélhetünk abszolút összeférhetetlenségrõl,

ilyenek pl. a méltatlansági összeférhetetlenségek, amelyeknek a megállapítása

esetén a képviselõ a jogszabály erejénél fogva feltétlenül elveszíti

képviselõi mandátumát. A relatív összeférhetetlenség, amely esetben a

képviselõ választási kényszer elé kerül, hogy vagy a képviselõi mandátumáról,

vagy az azzal összeférhetetlen pozíciójáról, megbízatásáról, tisztségérõl mond

le.

Az összeférhetetlenség idõbeli érvényesülése és hatálya szempontjából

beszélhetünk egyrészt a jelöltségbõl kizáró összeférhetetlenségrõl, másrészt a

képviselõi mandátum idején érvényesülõ összeférhetetlenségrõl, harmadrészt

utólagos összeférhetetlenségrõl, amely esetben a képviselõ mandátumának

lejárta után sem vállalhat meghatározott ideig meghatározott pozíciókat, pl.

magas rangú köztisztviselõi állást, vagy nem lehet koncessziós vagy

közbeszerzõi szerzõdés kedvezményezettje.

5. Az összeférhetetlenség szabályozásának fõ elvei, módjai és szabályozási

módszerei

Az összeférhetetlenség szabályozásának fõ és kívánatos elvei:

1/ A szabályozás teljes körû legyen, terjedjen ki az összeférhetetlenség

minden területére és körére.

2/ A magyar társadalom és parlamenti demokrácia viszonyaira tekintettel

mérsékelt szigorúságú és körû összeférhetetlenség indokolt, amely mellett a

parlamenti rotáció és reprezentativitás kívánatos elvei érvényesülhetnek.

3/ A képviselõk vagyoni és jövedelmi viszonyaira vonatkozó szabályozás

során a teljes körû átláthatóságra kell törekedni.

4/ Részletes és garanciális eljárási szabályokat kell kidolgozni, és az

összeférhetetlenség ügyében a végsõ döntést a parlament hatáskörébe kell

utalni.

Az összeférhetetlenség intézményének szabályozása során háromféle

szabályozási módszert és technikát kell alkalmazni:

- kimerítõ és teljes körû taxatív szabályozásra van szükség a politikai,

a hivatali, a gazdasági érdekeltségi, a tömegtájékoztatási, a köztestületi

összeférhetetlenség során.

- A fogalmi szabályozás és az összeférhetetlenség fogalmának

interpretatív meghatározására kell törekedni az un. érdekkijárási

összeférhetetlenség esetében. A fogalmi szabályozás mellett az érdekkijárói

összeférhetetlenség szabályozása során kötelezõ szabályozási elemként kell

elfogadni, hogy csak anyagi ellenszolgáltatás fejében történõ nem kívánatos

érdekkijárás tekinthetõ összeférhetetlennek, és el kell kerülni a lex

imperfecta szabályozás veszélyeit ezen a területen.

- A vegyes szabályozás, tehát a taxatív és a fogalmi szabályozást együtt

kell alkalmazni bizonyos területeken, pl. az erkölcsi és a közbenjárói

összeférhetetlenség esetén.

RESZLETES INDOKOLAS

A törvényjavaslat 1.§-ához (a törvény új III. fejezete)

A törvény új 9. §-ához:

A képviselõi tisztség összeférhetetlensége

Elérendõ cél, hogy a képviselõk összeférhetetlenségére vonatkozóan csak az

Alkotmány és az országgyûlési képviselõk jogállásáról szóló törvény

állapíthasson meg szabályokat. A 9.§ a hivatali és a politikai

összeférhetetlenség eseteit szabályozza, az országgyûlési képviselõk

jogállásáról szóló 1990. évi LV. törvény, a társadalombiztosítási önkormányzat

igazgatásáról szóló 1991. évi LXXXIV. törvény, a közbeszerzésekrõl szóló 1995.

évi XL. törvény, az állam tulajdonában levõ vállalkozói vagyon értékesítésérõl

szóló 1995. évi XXXIX. törvény összeférhetetlenségi szabályait megerõsítve.

A törvény új 10.§-ához:

Az esetleges visszaéléseket elkerülendõen kívánatos, hogy közalapítvány kezelõ

szervének tisztségviselõjeként vagy kezelõ szervezetének tagjaként a képviselõ

ne kaphasson díjazást, de a kezelõ szervnek tagja lehessen. Ebbe a körbe kell,

hogy tartozzanak az önkormányzatok által létrehozott alapítványok is.

A törvény új 11. §.ához:

A különbözõ sajtóorgánumokkal (médiával) összefüggõ szabályozás kétféle módon

akadályozza az esetleges visszaéléseket: egyrészt kiküszöböli, hogy az

országgyûlési képviselõ (s rajta keresztül pártja) valamint a sajtó között

szoros érdek-összefonódás jöjjön létre, mely a közvélemény egyoldalú

tájékoztatásához vezethetne. Másrészrõl megakadályozza azt, hogy az

információért folytatott versenyben egyes médiumok meg nem engedett elõnyökre

tegyenek szert vagy monopol helyzetbe jussanak az összefonódások révén.

A törvény új 12. §-ához:

A 12. § az országgyûlési képviselõk jogállásáról szóló 1990. évi LV. törvény

7. §-ban leírtakat tartalmazza, csaknem változatlan formában.

A törvény új 13. §-ához:

A 13. § tartalmazza a képviselõk gazdasági összeférhetetlenségére vonatkozó

szabályokat. Alkotmányossági kérdésként merült fel, hogy a szabályozásban

tehetõ-e különbség a homogén csoportok egyes szereplõi között (állami vagy

magántulajdon, az összes önkormányzat vagy csak a megyei közgyûlések, a megyei

jogú városok önkormányzata, illetve a Fõvárosi Önkormányzat).

Álláspontunk szerint ilyen megkülönböztetést tenni nem lehet. Az a szabályozás

indokolt, mely bármilyen mértékû állami, illetve önkormányzati tulajdoni

részesedés mellett mûködõ gazdasági társaságok, vállalatok, leányvállalatok

esetében tiltja az országgyûlési képviselõ számára e szervezetekben vezetõ

tisztség viselését.

Nem indokolt azonban az összeférhetetlenség kiterjesztése mindenféle

szövetkezetre. Részben, mert a szövetkezet a civil szférába tartozik, részben

mert a "szövetkezet" jogi fogalmának túlságosan tág volta (mezõgazdasági,

termelõszövetkezet, iskolaszövetkezet, lakásszövetkezetrõl,) miatt a passzív

választójogukban érintettek köre rendkívül széles lenne.

A törvény új 14. §-ához:

A javaslat tilalmazza, hogy az állammal szerzõdéses viszonyban (gazdasági

kapcsolatban) álló gazdasági társaság vezetõ tisztségét képviselõ tölthesse

be. E bekezdés célja, hogy kizárja a protekcionizmust és a korrupciót, a

politikai és gazdasági döntéshozatal összekapcsolódását. Elõsegíti, hogy

kizárólag szakmai szempontok döntsék el, hogy az állam mely magántulajdonban

álló céggel köt nagy értékû szerzõdéseket.

A törvény új 15. §-ához:

Egyéb összeférhetetlenségi szabályok

A javaslat nem tartja összeférhetõnek azt, hogy az országgyûlési képviselõ az

állam, vagy a teljes vagy többségi állami tulajdoni részesedéssel mûködõ

gazdálkodó szervezet jogi képviselõjeként járjon el. Ez a rendelkezés fõként

arra jelent biztosítékot, hogy a képviselõ ne e minõsége miatt kapjon jogi

megbízásokat. Ugyanígy tilalmazza a 15. § azt is, hogy bármely szakmai vagy

üzleti ügyben a képviselõ e minõségére hivatkozva bármiféle elõnyhöz jusson.

Tiltott az is, hogy a képviselõ pozíciójánál fogva szerezzen meg olyan

információkat, amelyekhez más úton nem juthatna hozzá, s az is, hogy ezeket az

információkat bármilyen módon felhasználja.

A törvény új 16. §-ához:

Szigorúan tiltani kell azt, hogy a képviselõ e pozícióját felhasználva meg nem

engedett anyagi elõnyhöz jusson vagy családját ehhez juttassa. A szabályozás

hasonló elvekre épül, mint a BTK-ban meghatározott "befolyással üzérkedés"

tényállása, azonban fogalmilag többet takar. Azokat a cselekvéseket is tiltja,

amelyek bár nem merítik ki a fenti tényállást, de hasonlóak ahhoz.

Indokolatlan és nem politikus azonban annak tiltása, hogy a képviselõ a kisebb

értékû, nem vesztegetési céllal adott ajándékot elfogadja. A félreértések

elkerülése végett célszerû a tiszteletdíj függvényében konkrétan meghatározni

azt a mértéket (képviselõi tiszteletdíj kéthavi összege), amely felett a

juttatás illetve az elõny tiltott. Az ennél alacsonyabb összegû juttatásokról

kimutatást kell vezetni.

A törvény új 17. §-ához:

A javaslat e bekezdése a méltatlansági összeférhetetlenség eseteit

tartalmazza. Az egyes bírósági határozatokban foglalt jogkövetkezmények esetén

túl a javaslat az országgyûlési képviselõi tisztséghez méltatlannak tartja, ha

a képviselõnek az állammal szemben jogerõsen megállapított olyan köztartozása

áll fenn, amelyet nem tud vagy nem hajlandó rendezni.

A törvény új 18 - 19. §-ához:

Bejelentési kötelezettség alá esõ tevékenységek és jövedelmek

Vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség

A képviselõ köteles az Országgyûlés elnökének bejelenteni az

összeférhetetlenség alá nem esõ munkaviszonyát, különbözõ szervezetekben

fennálló részesedését, tagságát, tisztségét és az ezekbõl származó jövedelmét.

A képviselõk vagyoni és jövedelmi átláthatósága alapvetõ követelmény közjogi

méltóságuk és pozíciójuk következtében. A vagyoni és jövedelmi átláthatóság

tartalma: információadási kötelezettség a képviselõ vagyoni helyzetérõl és

jövedelmérõl, továbbá ezeknek az adatoknak a korlátozott nyilvánossága, vagyis

csak az Országgyûlés Mentelmi és Összeférhetetlenségi Bizottságának tagjai,

továbbá a parlamenti képviselõk tekinthetnek bele.

1. Az információadási kötelezettség tárgya:

a/ a vezetõ pozíciók, tagságok amelyek egy része jövedelemmel jár, egy

része nem jár jövedelemmel (18. §-ban szabályozva),

b/ bizonyos tevékenységek, amelyek egy része jövedelemmel jár, más része

jövedelem nélkül is bevallási kötelezettség alá esik (18. §-ban szabályozva),

c/ induló vagyoni helyzet, idõközbeni vagyongyarapodás és a képviselõi

mandátum megszûnésekor meglévõ vagyoni helyzet,

d/ juttatások és ajándékok meghatározott értékhatár felett (16. § (2)

bekezdésében szabályozva).

2. Az információadási kötelezettség személyi köre:

A képviselõre és a vele közös háztartásban élõ házastársára, élettársára

és gyermekére is kiterjed. Ilyen módon elkerülhetõk az olyan nemkívánatos

feltételezések, melyek szerint az összeférhetetlenségi szabályok a családi

kör bevonásával kijátszhatók

Természetesen jogi garanciákat kell adni arra vonatkozóan, hogy az

információadási kötelezettség harmadik személyt ne hozzon hátrányos helyzetbe.

(Pl. nem hozzátartozó tulajdonostársat).

3. Az információadási kötelezettség idõtartama:

Induló állapot a képviselõi megbízólevél átadásának idõpontjában meglévõ

vagyoni helyzet. A következõ információ a mandátum megszûnésekor meglévõ

vagyoni helyzetet tükrözi.

A vagyoni és jövedelmi viszonyok átláthatóságára vonatkozó szabályok,

csak a modern korban kapcsolódtak a szigorúan vett összeférhetetlenségi

szabályokhoz. Nem indokolt azonnal az összeférhetetlenséggel kapcsolatos,

lényegileg egyetlen és rendkívül szigorú szankció alkalmazása, nevezetesen a

képviselõi mandátumtól való megfosztás, illetve az összeférhetetlen pozíciótól

vagy jövedelemtõl való megszabadulás elõírása. Ezért az eljárási szabályok

során a vagyoni és jövedelmi viszonyok átláthatóságára vonatkozó szabályok

megsértése esetén enyhébb szankciók alkalmazása indokolt. (Pl. képviselõi

munkától és jogok gyakorlásától átmeneti idõre való eltiltás, stb.)

A vagyonnyilatkozat-tételnek csak akkor van értelme, ha ezt a képviselõi

megbízatás megszûnése után is megteszi a képviselõ. Amennyiben a képviselõt

újraválasztják, szankcionálható a záró vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség

elmulasztása úgy, hogy megtételéig nem gyakorolhatja képviselõi jogait, nem

részesülhet tiszteletdíjban. Ha a képviselõt nem választják újra és így nem

tesz eleget a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségének, a képviselõ

késedelmi kamatot köteles fizetni a korábbi vagyonnyilatkozatában

meghatározott összeg alapulvételével.

A törvény új 20-22. §-aihoz

Eljárási szabályok

Az összeférhetetlenségi eljárás kezdeményezésére bárki jogosult. Önmaga

helyzetének tisztázása érdekében maga a képviselõ is kezdeményezheti az

összeférhetetlenségi eljárást önmagával szemben. A kezdeményezés feltételei:

írásban kell kezdeményezni, pontosan meg kell jelölni, hogy mely képviselõvel

szemben és milyen összeférhetetlenségi ok merült fel, mellékelni kell a

szükséges bizonyítékokat is.

A képviselõi összeférhetetlenség kivizsgálását csak a parlament illetékes,

Mentelmi és Összeférhetetlenségi Bizottsága rendelheti el és folytathatja le

úgy, hogy az adott ügy kivizsgálására tagjai sorából - sorsolással - három

tagú vizsgálóbizottságot hoz létre. A vizsgálóbizottság eljárásának részletes

szabályait az Országgyûlés Házszabálya állapítja majd meg.

A szóba jöhetõ más megoldások (Alkotmánybíróság, a Legfelsõbb Bíróság valamely

tanácsának, a Közigazgatási Bíróság valamely tanácsának, vagy más bírói

fórumnak a kijelölése) sértenék a parlament szuverenitását és a képviselõ

autonómiáját. Nem látszik indokoltnak a parlamenten belüli zsûri-rendszer,

parlamenti bíróság, stb. felállítása sem.

A Mentelmi és Összeférhetetlenségi Bizottság, amennyiben abszolút

összeférhetetlenséget állapít meg, javaslatot tesz a parlamentnek az

összeférhetetlenség kimondására, és ezzel a képviselõ mandátumának

megszüntetésére.

Relatív összeférhetetlenség esetén az összeférhetetlenségi bizottság rövid

határidõt szab a képviselõ számára az összeférhetetlenségi helyzet

megszüntetésére, vagy képviselõi mandátumáról való lemondásra. Ha a képviselõ

sem az összeférhetetlenségi helyzetet nem szünteti meg, sem képviselõi

mandátumáról nem mond le, akkor az összeférhetetlenség fennállta miatt az

összeférhetetlenségi bizottság javaslatot tesz a parlamentnek az

összeférhetetlenség kimondására, ezzel a parlamenti képviselõi mandátumának

megszüntetésére.

Az összeférhetetlenségi bizottság tehát csak javaslattevõ, elõterjesztõ

szervezet, a végsõ döntést, amely végsõ soron a képviselõi mandátum

megszûnésével jár, csak a parlament mondhatná ki.

A parlament döntése ellen fellebbezésnek helye természetesen nincs. Az

összeférhetetlenség kimondása ügyében a parlament a jelenlévõ országgyûlési

képviselõk kétharmados többségével hozná meg döntését.

Ennél részletesebb eljárási szabályokat az összeférhetetlenségi törvény-

tervezetében nem indokolt megállapítani. Az összeférhetetlenségi eljárásra

vonatkozó alapvetõ elveken és garanciákon túl a részletes eljárási szabályokat

a Házszabály állapítja majd meg. Ezeken a részletes eljárási szabályokon belül

indokolt rendezni a vagyoni és jövedelmi helyzet viszonyok átláthatóságára

vonatkozó szabályok megsértésére vonatkozó szankciókat is.

A vagyonnyilatkozatokat és a bejelentési kötelezettség alá tartozó

tevékenységeket, valamint az összeférhetetlenséggel kapcsolatos minden

nyilvántartást az Országgyûlés Mentelmi és Összeférhetetlenségi Bizottsága

vezeti. A nyilvántartásba szereplõ adatokba bármely képviselõ betekinthet.

A törvényjavaslat 2.§-ához:

A hatálybaléptetõ rendelkezések körében kell rendelkezni arról is, hogy a

jelenlegi parlament tagjait mennyiben érintik a törvény összeférhetetlenségi

szabályai. A legtisztább helyzetet az teremti, ha a törvény hatálya kiterjed

az azt meghozó parlament tagjaira is. Úgy rendelkezik tehát a 2.§, hogy ha a

képviselõvel szemben bármilyen összeférhetetlenségi szabály áll fenn, azt a

törvény hatályba lépését követõ 30 napon belül köteles megszüntetni.

Amennyiben ezt nem teszi meg, az Országgyûlés Mentelmi és Összeférhetetlenségi

Bizottságának elnöke megindítja ellene az összeférhetetlenségi eljárást.

Budapest, 1996. június 12.

az SZDSZ országgyûlési képviselõcsoportja

nevében

...............................

Hankó Faragó Miklós

SZDSZ

Eleje Honlap