1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/1679.. számú

Törvényjavaslat

egyes törvényeknek a Munkaerõpiaci Alap létrehozásával kapcsolatos

módosításáról

Elõadó: Kósáné dr. Kovács Magda

Budapest, 1995. november

Törvényjavaslat

egyes törvényeknek a Munkaerôpiaci Alap létrehozásával kapcsolatos

módosításáról

I.

A foglalkoztatás elôsegítésérôl és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991.

évi IV. törvény módosítása

1. §

A foglalkoztatás elôsegítésérôl és a munkanélküliek ellátásáról szóló

1991. évi IV. törvény (a továbbiakban: Flt.) 9. §-át megelôzô alcím, valamint

9. §-a helyébe a következô rendelkezés lép:

Érdekegyeztetô Tanács

"9. §

(1) A Kormány országos jelentôségû foglalkoztatáspolitikai kérdésekben a

munkavállalók és a munkaadók országos érdekképviseleti szervezeteivel az

Érdekegyeztetô Tanácsban (a továbbiakban: ÉT) egyeztet. Ennek során az ÉT

a) véleményezi a Munkaerôpiaci Alap költségvetésére, valamint

alaprészekre történô felosztására vonatkozó javaslatot;

b) elôzetesen véleményezi a foglalkoztatást közvetlenül érintô

jogszabálytervezeteket;

c) évente beszámoltatja az Országos Munkaerõpiaci Tanácsot.

(2) Az ÉT az (1) bekezdés a)-b) pontjában meghatározott jogkörét

alapszabályában bizottságaira átruházhatja."

2. §

Az Flt. a 10. §-át megelôzôen a következô alcímmel egészül ki, és a 10. §

helyébe a következô rendelkezés lép:

"Országos Munkaerôpiaci Tanács

10. §

(1) Az Országos Munkaerôpiaci Tanács (a továbbiakban: OMT) a munkaadók, a

munkavállalók és a Kormány képviselôibôl álló testület.

(2) Az OMT e törvény keretei között - a szakképzési alaprész tekintetében

a szakképzési hozzájárulásról és a Szakképzési Alapról szóló 1988. évi XXIII.

törvény 6. §-ában foglaltak figyelembevételével -

a) javaslatot tesz

1. a Munkaerõpiaci Alap költségvetésére,

2. a Munkaerõpiaci Alap foglalkoztatási alaprészén belül a központi,

valamint a decentralizált pénzeszközök [43. § (1) bekezdés] arányára,

felosztásának elveire,

3. a Munkaerõpiaci Alap maradványának jóváhagyására az áthúzódó

kötelezettségek figyelembevételével,

4. az alaprészek közötti átcsoportosításra,

5. a foglalkoztatási alaprész decentralizált pénzeszközeinek [43. § (1)

bekezdés] megyék közötti átcsoportosítására,

6. foglalkoztatási és képzési programok indítására,

7. foglalkoztatási és képzési célú alapítványok, közalapítványok

támogatására,

8. a munkaerõpiaci szervezet fejlesztését szolgáló hitelfelvételre;

b) elôzetesen véleményezi a munkaügyi miniszter egyedi (a foglalkoztatási

válsághelyzetek kezelését szolgáló keret elosztására vonatkozó) döntéseit;

c) véleményezi a Kormány által készített foglalkoztatási koncepciót és

irányelveket,

d) évente értékeli a Munkaerôpiaci Alap pénzeszközeinek felhasználását,

továbbá a munkanélküli ellátások és foglalkoztatást elõsegítõ támogatások,

valamint a munkaerôpiaci szervezet ellenôrzése során szerzett

tapasztalatokat, és mindezekrõl tájékoztatja a nyilvánosságot,

e) beszámoltatja az Országos Munkaügyi Központ fõigazgatóját."

3. §

Az Flt. a 10. § után a következô 10/A. §-sal egészül ki:

"10/A. §

(1) Az OMT-nek kilenc tagja van. Tagjait a munkaügyi miniszter bízza meg

és hívja vissza. A munkavállalói képviselõket az ÉT munkavállalói, a munkaadói

képviselõket az ÉT munkaadói oldala, a kormányoldal egy képviselõjét a

pénzügyminiszter jelöli ki.

(2) Az OMT-ben a munkavállalókat, a munkaadókat és a Kormányt azonos

számú tag képviseli.

(3) Az OMT az ügyrendjét egyhangúan határozza meg."

4. §

Az Flt. 18. §-át követôen a "Korengedményes nyugdíj átvállalása" cím

helyébe "A megváltozott munkaképességû személyek foglalkoztatásának

támogatása" cím lép, egyúttal az Flt. a következô 19. §-sal egészül ki:

"19. §

A Munkaerôpiaci Alap rehabilitációs alaprészébôl támogatás nyújtható

megváltozott munkaképességû személyek foglalkoztatását elôsegítô beruházáshoz,

valamint külön rendeletben meghatározott, beruházásnak nem minõsülõ

bõvítéshez, egyéb fejlesztési célú kifizetéshez."

5. §

Az Flt. a 19. §-át követôen a következô címmel és 19/A. §-sal egészül ki:

"Fiatal munkanélküliek foglalkoztatásának támogatása

19/A. §

A pályakezdõ munkanélküliek elhelyezkedésének elõsegítésérõl,

képzettségük, szakmai felkészültségük javítását, munkatapasztalat szerzését

lehetõvé tevõ támogatás nyújtásával kell gondoskodni. Ennek részletes

szabályait kormányrendelet állapítja meg, amely a foglalkoztatás támogatására

e törvény szabályainál kedvezõbb szabályokat állapíthat meg."

6. §

Az Flt. 20. §-ának helyébe a következô rendelkezés lép:

"20. §

(1) A 14-18., valamint a 19/A. §-ban meghatározott támogatás a

Munkaerõpiaci Alap foglalkoztatási alaprészébõl nyújtható.

(2) A munkaügyi miniszter rendeletben határozza meg:

a) a 14-19. §-ban meghatározott támogatások további feltételeit,

odaítélésének és visszakövetelésének részletes szabályait, a képzô intézmények

kiválasztására vonatkozó szempontokat;

b) a Munkaerôpiaci Alapból foglalkoztatási válsághelyzetek

kezelésére nyújtható támogatás szabályait.

(3) A munkaügyi miniszter a (2) bekezdés szerinti jogát a 19. §-ban

meghatározott támogatás tekintetében a népjóléti miniszterrel egyetértésben

gyakorolja."

7. §

Az Flt 21. §-ának (1) bekezdése helyébe a következô rendelkezés lép:

"(1) A 14-18. §-ban meghatározott támogatás nyújtása esetén, ha a

támogatás pénzügyi fedezetéül a Munkaerôpiaci Alap foglalkoztatási

alaprészének

a) központi kerete szolgál, a Munkaügyi Minisztérium vagy a megyei

(fôvárosi) munkaügyi központ;

b) az egyes megyék számára elkülönített pénzügyi kerete szolgál, a megyei

(fôvárosi) munkaügyi központ

köt megállapodást a munkaadóval."

8. §

Az Flt. a 39. §-át megelõzõen a következõ alcímmel egészül ki, és az Flt.

39. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"Munkaerõpiaci Alap

39. §

(1) A Munkaerôpiaci Alap a Munkanélküliek Szolidaritási Alapja, a

Foglalkoztatási Alap, a Szakképzési Alap, a Rehabilitációs Alap, valamint a

Bérgarancia Alap összevonásával létrehozott pénzalap. Az összevonásra került

alapok követelései és tartozásai a Munkaerõpiaci Alapot illetik meg, illetõleg

terhelik.

(2) A Munkaerôpiaci Alap célja a foglalkoztatáshoz, a munkanélküliséghez,

a szakképzéshez kapcsolódó pénzeszközök összevonásával, egységes kezelésével a

munkaerô alkalmazkodásának, a munkanélküliek munkához jutásának, a felszámolás

alatt álló gazdálkodó szervezetek munkavállalói szociális biztonságának, a

szakképzés továbbfejlesztésének, a megváltozott munkaképességû személyek

foglalkoztatásának hatékony elôsegítése, a munkaerôpiaci szervezet mûködése

pénzügyi feltételeinek biztosítása.

(3) A Munkaerôpiaci Alapon belül - a pénzeszközök felhasználásának célja

szerint - a következô alaprészeket kell elkülöníteni:

a) szolidaritási alaprészt, a munkanélkülieket e törvény alapján

megilletô ellátások (munkanélküli járadék, pályakezdôk munkanélküli segélye,

elônyugdíj, nyugdíj elôtti munkanélküli segély, költségtérítés [31. §], ezek

postaköltségei) a 27. § (6) bekezdésében meghatározott idôtartamra fizetett

társadalombiztosítási és nyugdíjjárulék, a 14. § (4) bekezdésének a) pontjában

meghatározott keresetpótló juttatásnak a munkanélküli járadékkal, pályakezdôk

munkanélküli segélyével megegyezô része, valamint a kifizetett ellátásokat

terhelô társadalombiztosítási szabályokban meghatározott járulék

finanszírozására;

b) jövedelempótló támogatás alaprészt, a munkanélküliek részére - a

szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény

36. §-a (1) bekezdésének a) pontjában meghatározott - jövedelempótló támogatás

ötven százalékának finanszírozására;

c) foglalkoztatási alaprészt, a foglalkoztatás elôsegítését, a

munkanélküliség megelôzését, valamint hátrányos következményeinek enyhítését

szolgáló támogatások nyújtására;

d) bérgarancia alaprészt, a Bérgarancia Alapról szóló 1994. évi LXVI.

törvényben meghatározott támogatás finanszírozására;

e) szakképzési alaprészt a szakképzési hozzájárulásról és a Szakképzési

Alapról szóló 1988. évi XXIII. törvényben meghatározott támogatások, programok

finanszírozására;

f) rehabilitációs alaprészt, a megváltozott munkaképességû személyek

foglalkoztatásának külön jogszabályban meghatározott módon történô

elôsegítésére;

g) mûködési alaprészt, az Országos Munkaügyi Központ, a megyei (fôvárosi)

munkaügyi központok mûködésének, fejlesztésének, valamint a Munkaügyi

Minisztérium - a Munkaerôpiaci Alap pénzeszközeit kezelô - szervezeti egysége

mûködése és fejlesztése, továbbá a könyvvizsgálat díjának biztosítására.

(4) Az elkülönített alaprészeket az éves költségvetési törvény kiemelt

elõirányzatokként tartalmazza. A mûködési alaprészen belül külön elõirányzatot

képez a Munkaerõpiaci Alapot kezelõ szervezet, az Országos Munkaügyi Központ,

és a megyei (fõvárosi) munkaügyi központok költségvetési elõirányzata, továbbá

a fejlesztési elõirányzat."

9. §

Az Flt. a 39. § után a következõ 39/A. §-sal egészül ki:

"39/A. §

(1) A Munkaerôpiaci Alappal a 10. § (2) bekezdésben foglaltak

figyelembevételével - a rehabilitációs alaprész tekintetében a népjóléti

miniszterrel egyetértésben - a munkaügyi miniszter rendelkezik. A munkaügyi

miniszter rendelkezési jogkörében:

a) meghatározza az egyes alaprészeken belül a központi, valamint az egyes

megyékben (fõvárosban) felhasználható pénzösszegek arányát;

b) dönt az egyes alaprészeken belül a központi pénzeszközök

felhasználásáról;

c) dönt a Munkaerôpiaci Alap maradványának felülvizsgálatáról és

jóváhagyásáról, az áthúzódó kötelezettségek figyelembevételével;

d) dönt az egyes alaprészek közötti pénzeszköz átcsoportosításról,

e) a Kormány felhatalmazása alapján dönt a munkaerõpiaci szervezet

fejlesztését szolgáló hitelfelvételrõl.

(2) A munkaügyi miniszternek az (1) bekezdésben meghatározott döntése

abban az esetben térhet el OMT-nek a 10. § (2) bekezdésében meghatározott

javaslatától, ha a javaslat,

a) jogszabályba ütközik, vagy

b) veszélyezteti a munkanélküli ellátások, illetõleg a foglalkoztatást

elõsegítõ támogatások finanszírozásának biztonságát,

c) a Munkaerõpiaci Alap költségvetése, valamint az alaprészek közötti

átcsoportosítás tekintetében nem egyhangú szavazással jött létre.

(3) A munkaügyi miniszter az OMT javaslata nélkül dönt, ha az OMT a

Munkaerõpiaci Alap költségvetésére a tárgyévet megelõzõ év szeptember 30-áig,

az egyes alaprészek központi és decentralizált keretre történõ felosztására a

tárgyév január 30-áig nem tesz javaslatot.

(4) A Munkaerôpiaci Alapot a Munkaügyi Minisztérium kezeli.

(5) A Munkaerôpiaci Alap pénzeszközeinek felhasználásáról - az alaprészek

központi pénzeszközeinek, valamint a jövedelempótló támogatási alaprész

kivételével - e törvény, valamint külön jogszabály szerint az Országos

Munkaügyi Központ és a megyei (fôvárosi) munkaügyi központok gondoskodnak.

(6) A Munkaerôpiaci Alap összesített bevételi és kiadási elõirányzatát és

annak az alaprészek közötti megosztását az Országgyûlés kiemelt

elõirányzatokként az éves költségvetési törvényben hagyja jóvá.

(7) Ha a munkanélküli ellátások kifizetése a Munkaerôpiaci Alapból nem

biztosítható, akkor a Kincstár a központi költségvetés nevében, terhére annak

forrásaiból legfeljebb három hónapra megelõlegezési, likviditási hitelt nyújt.

(8) A Munkaerôpiaci Alap kezelésének és felhasználásának részletes

szabályait a munkaügyi miniszter rendeletben határozza meg."

10. §

Az Flt. a következõ 39/B. §-sal egészül ki:

"39/B. §

(1) A Munkaerõpiaci Alap maradványának felülvizsgálatáról és

jóváhagyásáról - az áthúzódó kötelezettségek figyelembevételével - az OMT

javaslatára a munkaügyi miniszter dönt.

(2) A Munkaerõpiaci Alap elõzõ év végén rendelkezésre álló

záróállománya

a) az eredeti kiadási elõirányzat forrásául elszámolható a költségvetési

törvényben meghatározott bármelyik bevételi elõirányzat elmaradása esetén ,

valamint

b) az összes kiadási elõirányzat emelésének forrásául elszámolható, ha a

munkanélküli ellátások kiadási elõirányzata meghaladja a törvényben elõírt

eredeti kiadási elõirányzatot,

(3) A szolidaritási alaprész költségvetési törvényben meghatározott

elõirányzatát a törvény alapján kifizetett ellátásokhoz igazodóan év közben a

munkaügyi miniszter módosíthatja (csökkentheti). A megtakarítás - a

Munkaerõpiaci Alap fõ kiadási elõirányzatának sérelme nélkül - a

foglalkoztatási alaprészbe átcsoportosítható.

(4) A foglalkoztatási, valamint bérgarancia alaprész elõirányzata

megnövelhetõ, ha

a) az eredeti elõirányzatokon felül képzõdõ többletbevételek erre

fedezetet biztosítanak, vagy

b) a szolidaritási alaprész, illetve a jövedelempótló alaprész kiadási

elõirányzatának évközi csökkentése erre várhatóan fedezetet nyújt.

(5) A szakképzési és rehabilitációs alaprész elõirányzatának módosítására

csak az alaprészhez rendelt bevételi elõirányzatok várható teljesülésének -

illetve a szakképzési alaprész elõzõ évi záróállományának -

figyelembevételével van lehetõség.

(6) A szakképzési és a rehabilitációs alaprész bevételeként a

Munkaerõpiaci Alap többi alaprészének megtakarítása nem vehetõ igénybe,

illetve az alaprészek kiadási elõirányzata sem csökkenthetõ a Munkaerõpiaci

Alap más alaprészei javára.

(7) Az Országos Munkaügyi Központ és a megyei (fõvárosi) munkaügyi

központok mûködési alaprészbõl történõ finanszírozására a központi

költségvetési szervekre vonatkozó jogszabályok elõírásai az irányadóak. A

fejezet felügyeletét ellátó szerv vezetõjének biztosított hatásköröket a

munkaügyi miniszter gyakorolja."

11. §

Az Flt. a következõ 39/C. §-sal egészül ki

"39/C. §

(1) A Munkaerôpiaci Alap bevétele:

a) a munkaadói járulék;

b) a munkavállalói járulék;

c) a rehabilitációs hozzájárulás;

d) a szakképzési hozzájárulásról és a Szakképzési Alapról szóló 1988. évi

XXIII. törvényben meghatározott szakképzési hozzájárulás;

e) a központi költségvetési támogatás;

f) a privatizációból származó bevételek;

g) egyéb bevételek: a Munkaerõpiaci Alap javára teljesített

visszafizetések, a hatósági eljárás alapján befolyt bevételek, bírságok,

kamatbevételek, a Munkaerôpiaci Alap javára teljesített önkéntes befizetések,

támogatások, valamint az Országos Munkaügyi Központ és a megyei (fôvárosi)

munkaügyi központok mûködésével összefüggô bevételek.

(2) A Munkaerôpiaci Alapba teljesített visszafizetések azt az alaprészt

növelik, amelybôl a támogatást, illetõleg az ellátást folyósították.

(3) A Munkaerôpiaci Alapba önkéntes befizetések is teljesíthetôk, amelyek

közérdekû kötelezettségvállalásnak minôsülnek."

12. §

Az Flt. 40. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"40. §

(1) A munkaadó - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - az általa

bérköltségként (béralap terhére) elszámolt és a munkavállaló részére,

munkaviszonya alapján kifizetett bruttó munkabér, illetmény (kereset) 4,2

százalékát köteles munkaadói járulékként fizetni.

(2) A csôdeljárásról, a felszámolási eljárásról és a végelszámolásról

szóló 1991. évi IL. törvény 3. §-a (1) bekezdésének a) pontjában meghatározott

gazdálkodó szervezet esetén a munkaadói járulék mértéke az (1) bekezdés

szerinti kifizetések 4,5 százaléka."

13. §

Az Flt. 41. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"41. §

A munkavállaló járulékként a munkaviszonya(i) alapján a munkaadótól

kapott bruttó munkabér, illetmény (kereset) 1,5 százalékát köteles fizetni. Ez

a rendelkezés nem vonatkozik arra, aki öregségi, rokkantsági vagy baleseti

rokkantsági nyugdíjban részesül, illetôleg arra jogosulttá vált."

14. §

Az Flt. 41. §-át követõen a következõ alcímmel és 41/A. §-sal egészül ki:

"Rehabilitációs hozzájárulás

41/A. §

(1) A megváltozott munkaképességû személyek foglalkoztatási

rehabilitációjának elôsegítése érdekében rehabilitációs hozzájárulás

fizetésére köteles:

a) a társasági adóról szóló 1991. évi LXXXVI. törvény 2. §-a (1)

bekezdésének a)-f) pontjában meghatározott adóalany;

b) a szociális foglalkoztató (a továbbiakban: az a)-b) pont együtt:

gazdálkodó szervezet);

ha a gazdálkodó szervezet által foglalkoztatott, megváltozott

munkaképességû személyek száma nem éri el a gazdálkodó szervezet tárgyévi

átlagos statisztikai állományi létszámának öt százalékát (a továbbiakban:

kötelezô foglalkoztatási szint).

(2) A rehabilitációs hozzájárulást a kötelezô foglalkoztatási szint

figyelembevételével, a foglalkoztatandó létszám és az adott gazdálkodó

szervezetnél foglalkoztatott megváltozott munkaképességû személyek tárgyévi

átlagos statisztikai állományi létszámának különbsége alapján kell számítani.

(3) A rehabilitációs hozzájárulás éves összege a (2) bekezdés alapján

számított létszámkülönbség és a költségvetési törvényben évente meghatározott

összeg szorzata.

(4) Nem kell hozzájárulást fizetni, ha a gazdálkodó szervezetnél a

foglalkoztatottak tárgyévi átlagos statisztikai állományi létszáma a harminc

fôt nem haladja meg."

15. §

Az Flt. 42. §-a és az azt megelõzõ alcím helyébe a következõ alcím és

rendelkezés lép:

"A munkaadói, munkavállalói járulék, valamint a rehabilitációs hozzájárulás

fizetési kötelezettség teljesítése

42. §

(1) A munkaadói és munkavállalói járulék bevallásának, befizetésének

ellenôrzése az állami adóhatóság feladata.

(2) A munkaadói járulékot a munkaadó állapítja meg, vallja be és

közvetlenül fizeti be az állami adóhatóságnál kezelt számlára.

(3) A munkavállalói járulékot a munkaadó állapítja meg, vonja le és

fizeti meg, valamint saját bevallása keretében vallja be.

(4) A munkaadó a munkaadói és a levont munkavállalói járulékot az

elszámolt hónapot követô hó 20. napjáig köteles befizetni.

(5) Az állami adóhatóság a munkaadók által befizetett munkaadói és

munkavállalói járulékot a Munkaerôpiaci Alap javára folyamatosan utalja át.

(6) Ha a munkaadó külföldi állam Magyarországon mûködô diplomáciai,

illetôleg konzuli képviselete, továbbá nemzetközi szervezet, vagy külföldön

bejegyzett alapítvány magyarországi képviselete, az általa megállapított

munkaadói, továbbá az általa megállapított és levont munkavállalói járulékot

közvetlenül a Munkaerôpiaci Alap számlájára fizeti be.

(7) A munkaadói és munkavállalói járulék befizetésének e törvény által

nem szabályozott kérdéseiben az adózás rendjérôl szóló 1990. évi XCI. törvény

rendelkezéseit kell alkalmazni.

(8) Az Adó- és Pénzügyi Ellenôrzési Hivatal a munkaadói és a

munkavállalói járulék bevallásáról és befizetésének teljesítésérôl

negyedévenként, az ellenôrzések tapasztalatairól félévenként tájékoztatja a

Munkaügyi Minisztériumot."

16. §

Az Flt. a 42. § után a következõ 42/A. §-sal egészül ki:

"42/A. §

(1) A rehabilitációs hozzájárulást a fizetésére kötelezett gazdálkodó

szervezet maga vallja be, állapítja meg, és közvetlenül fizeti be az állami

adóhatóságnál vezetett "Rehabilitációs hozzájárulás" számla javára.

(2) A rehabilitációs hozzájárulásra évközben negyedévenként elôleget kell

fizetni. Az elôleg mértéke a tárgyévet megelôzô év tényleges kötelezettségének

huszonöt százaléka. Az elôleg összegét a gazdálkodó szervezet maga állapítja

meg és fizeti be. A negyedik negyedévre elôleget fizetni nem kell.

(3) A rehabilitációs hozzájárulás e törvény által nem szabályozott

kérdéseiben az adózás rendjérôl szóló 1990. évi XCI. törvény rendelkezéseit

kell alkalmazni."

17. §

Az Flt. 43. §-a és az azt megelõzõ alcím helyére a következõ alcím és

rendelkezés lép:

"A Munkaerôpiaci Alap egyes alaprészei felhasználására vonatkozó sajátos

szabályok

43. §

(1) A foglalkoztatási alaprészben központi és a megyei (fôvárosi)

munkaügyi központok által felhasználható pénzügyi keretet (decentralizált

keret) kell elkülöníteni.

(2) A központi pénzügyi keret felhasználható:

a) foglalkoztatási válsághelyzetek kezelésére;

b) foglalkoztatási és képzési célú alapítványok, közalapítványok

támogatására;

c) központi foglalkoztatási és képzési programok támogatására;

d) munkaerôfejlesztô és képzô központok létrehozásának támogatására;

e) foglalkoztatást elôsegítô támogatások továbbfejlesztésére vonatkozó

kutatások és programok finanszírozására;

f) 1996. január 1. elôtt, a Foglalkoztatási Alap terhére vállalt

kötelezettségek teljesítésébôl adódó kifizetésekre.

(3) A foglalkoztatási alaprészbõl finanszírozható további, a 39. § (3)

bekezdésének c) pontja szerinti támogatásokat törvény vagy kormányrendelet

határozza meg."

18. §.

Az Flt. a 43. § után a következõ 43/A. §-sal egészül ki:

"43/A. §

(1) A szakképzési alaprész forrása a szakképzési hozzájárulásról és a

Szakképzési Alapról szóló 1988. évi XXIII. törvényben elôírt szakképzési

hozzájárulás.

(2) A szakképzési alaprészben központi és a megyei (fôvárosi) munkaügyi

központok által felhasználható pénzügyi keretet (decentralizált keret) kell

elkülöníteni."

19. §

Az Flt. a következõ 43/B. §-sal egészül ki:

"43/B. §

A mûködési alaprészen belül meg kell határozni a Munkaügyi Minisztérium -

a Munkaerõpiaci Alap kezelését ellátó - szervezeti egysége mûködésére és

fejlesztésére átadott pénzeszközök elõirányzatait, valamint az Országos

Munkaügyi Központ és a megyei (fõvárosi) munkaügyi központok mûködési

költségvetési elõirányzatait, továbbá e központok beruházási elõirányzatát."

20. §

Az Flt. 51. §-ának (2) bekezdése a következô e) ponttal egészül ki:

[(2) A munkaügyi központ]

"e) a Munka Törvénykönyvérôl szóló 1992. évi XXII. törvény hatálya alá

tartozó munkaadóknál, a munkaszerzôdés írásbafoglalása"

[tekintetében hatósági ellenõrzést végez.]

21. §

(1) Az Flt. 56/A. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(1) Rendbírságot köteles fizetni az a munkaadó, munkavállaló, egyéb

szerv, illetõleg személy, aki az e törvényben, valamint a felhatalmazása

alapján hozott jogszabályban, államigazgatási határozatban meghatározott

bejelentési, nyilvántartási, adatszolgáltatási kötelezettségének nem, vagy nem

az elõírt módon és határidõben tett eleget, valótlan adatot szolgáltat, vagy

az 51. § (2) bekezdésében meghatározott hatósági ellenõrzést akadályozza,

továbbá az a Munka Törvénykönyvérõl szóló 1992. évi XXII. törvény hatálya alá

tartozó munkaadó, aki a munkaszerzõdés írásbafoglalását elmulasztja."

(2) Az Flt. 56/A. §-a következõ (3) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi (3) bekezdés számozása (4) bekezdésre változik:

"(3) Az (1) bekezdésben meghatározott rendbírság kiszabására a megyei

(fôvárosi) munkaügyi központ, valamint az Országos Munkabiztonsági és

Munkaügyi Fôfelügyelôség felügyelõje jogosult. A befizetett rendbírság hatvan

százaléka a Munkaerôpiaci Alap foglalkoztatási alaprészét negyven százaléka

pedig a mûködési alaprészében a dologi kiadások elõirányzatát növeli."

II.

A szakképzési hozzájárulásról és a Szakképzési Alapról szóló 1988. évi XXIII.

törvény módosítása

22. §

(1) A szakképzési hozzájárulásról és a Szakképzési Alapról szóló 1988.

évi XXIII. törvény (a továbbiakban: Szat.) 1. §-a helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"1. §

(1) A szakközépiskolai, a szakmunkásképzõ iskolai és a szakiskolai (a

továbbiakban együtt: szakképzõ iskolai) tanulók gyakorlati képzésének

költségeihez a társasági adóról szóló 1991. évi LXXXVI. törvény 2. § (1)

bekezdés a)-d) pontjaiban meghatározott adóalany - a szakképzõ iskolát

létesítõ és fenntartó gazdálkodó szervezet kivételével -, továbbá az a

magánszemélyek jövedelemadójáról szóló törvényben meghatározott egyéni

vállalkozó köteles hozzájárulni, aki a társasági adó hatálya alá tartozik (a

továbbiakban együtt: hozzájárulásra kötelezett).

(2) A szakképzési hozzájárulás mértéke a kettõs könyvvitelt vezetõ

hozzájárulásra kötelezettnél az éves beszámolóban, illetve az egyszerûsített

éves beszámolóban kimutatott, az egyszeres könyvvitelt vezetõ és

egyszerûsített mérleget készítõ hozzájárulásra kötelezettnél a pénzforgalmi

könyvvitelben elszámolt bérköltség (ide nem értve a tagok személyes

közremûködésének ellenértékét) 1,5 százaléka. Az agrártevékenységet folytató

hozzájárulásra kötelezettnél a szakképzési hozzájárulás mértéke a KSH

mezõgazdasági és erdõgazdálkodási üzemek alaptevékenységének osztályozása

szerinti alaptevékenység árbevétele és az összes árbevétel aránya szerint

számított bérköltség 1 százaléka. Az arány számításánál árbevétel a

számvitelrõl szóló 1991. évi XVIII. törvény elõírása szerinti nettó

árbevételnek az eladott áruk beszerzési értékével és az alvállalkozók

teljesítményével csökkentett összege (a továbbiakban: bruttó kötelezettség).

(3) A szakképzési hozzájárulási kötelezettség teljesíthetõ

a) a gyakorlati képzésben (ide nem értve az összefüggõ szakmai

gyakorlatot) való részvétellel,

b) szakképzõ iskola számára a gyakorlati oktatás tárgyi feltételeinek

javítását szolgáló támogatás (a továbbiakban: fejlesztési támogatás)

nyújtásával, illetõleg

c) az állami adóhatóságnak történõ befizetéssel.

(4) A teljesítés módját - e törvény rendelkezéseinek keretei között - a

hozzájárulásra kötelezett választhatja meg.

(5) A szakképzési hozzájárulás bevallására és befizetésére az adózás

rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény szabályait kell alkalmazni a következõk

figyelembevételével:

a) az adóalanynak a szakképzési hozzájárulási kötelezettség bevallását és

befizetését évente egyszer, az adóévet követõ év február 15-ig kell

teljesítenie,

b) önellenõrzéssel a bruttó kötelezettség megállapítása, illetve a

kötelezettség csökkentõ tételek elszámolása csak oly módon helyesbíthetõ, hogy

a nettó kötelezettség módosító összege ebben az esetben sem lehet negatív.

(6) A Munkaerõpiaci Alap szakképzési alaprészét (a továbbiakban:

szakképzési alaprész) megilletõ pénzeszközöket az adóhatóság a Munkaügyi

Minisztériummal történõ megállapodás szerinti idõpontban utalja át a

minisztérium által megjelölt bankszámlára."

23. §

(1) Az Szat. 2. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"2. §

(1) A gyakorlati oktatásban való részvétel teljesíthetõ

a) szakképzõ iskolával kötött megállapodás alapján, gyakorlati

foglalkozás, szakmai gyakorlat (a továbbiakban: gyakorlati oktatás)

szervezésével,

b) több hozzájárulásra kötelezett által közösen mûködtetett gyakorlati

oktatási célú létesítményben (üzemközi tanmûhelyben) gyakorlati oktatás

szervezésével,

c) megállapodás alapján másik hozzájárulásra kötelezett (a továbbiakban:

költséghozzájárulásban részesített) részére az általa végzett gyakorlati

képzés - a törvény melléklete szerint - elszámolható költségeinek

megtérítésével.

(2) A gyakorlati képzésben résztvevõ hozzájárulásra kötelezett az éves

szakképzési hozzájárulási kötelezettség bevallásánál és befizetésénél a bruttó

kötelezettségét - legfeljebb annak mértékéig - az alábbiakkal csökkentheti:

a) a kötelezettségét az (1) bekezdés a)-c) pontjában meghatározott módon

teljesítõ a tárgyévben kifizetett, illetve költséghozzájárulásként átadott,

mellékletben meghatározott kiadások összegével;

b) a kötelezettségét az (1) bekezdés a)-b) pontjában meghatározott módon

teljesítõ a csoportos gyakorlati oktatást szolgáló tárgyi eszközök pótlására,

illetõleg bõvítésére, valamint a gyakorlati képzés céljait szolgáló szerszám,

kisgép, mûszer, továbbá az agrártevékenységet folytató, a gyakorlati képzést

szolgáló egyéb eszköz (tenyészállat, szaporító anyag) beszerzésére tárgyévben

kifizetett összeggel;

c) a kötelezettségét az (1) bekezdés a) pontjában meghatározott módon

teljesítõ az alapképzés céljait szolgáló tanmûhely, laboratórium, gyakorló

terület, bérleti és ellenõrizhetõ közüzemi szolgáltatások díjára tárgyévben

fordított kiadások összegével.

(3) Ha a (2) bekezdésben meghatározott kötelezettség csökkentõ tételek

éves szinten együttesen sem érik el a bruttó kötelezettséget, akkor a

különbségnek megfelelõ összeget (nettó kötelezettség) a tárgyévet követõ év

február 15-ig kell befizetni az állami adóhatóságnál vezetett "szakképzési

hozzájárulás" számla javára.

(4) A költséghozzájárulásban részesítettnél kötelezettség csökkentõ

tételként nem vehetõk figyelembe az általa teljesített azon kiadások, amelyek

kapott költséghozzájárulásként másik hozzájárulásra kötelezett által

megtérítésre kerültek.

(5) A költséghozzájárulásban részesítettnél a kapott költséghozzájárulás

csak a melléklet szerint elszámolható kiadások teljesítésére fordítható.

(6) Ha a kötelezettségét az (1) bekezdés a) pontja szerint teljesítõ

hozzájárulásra kötelezett tárgyévben kifizetett - melléklet szerinti -

kiadásai önmagukban meghaladják a bruttó kötelezettség mértékét, akkor az azt

meghaladó rész összege közvetlenül szakképzési alaprészbõl támogatásként a

tárgyévet követõ év március 31-ig visszaigényelhetõ. Az éves szakképzési

hozzájárulási kötelezettség utólagos helyesbítése esetén ugyancsak közvetlenül

igényelhetõ vissza a támogatás a Munkaerõpiaci Alap szakképzési alaprészébõl.

(7) A visszaigénylési kérelem negyedévenként is benyújtható, ha a (6)

bekezdésben megfogalmazott feltétel várhatóan éves szinten is teljesül.

(8) A Munkaügyi Minisztérium a beérkezett kérelmek alapján a

rendelkezésére álló összeg erejéig folyósít év közben támogatást.

(9) Ha az éves elszámolás alapján az utólagos ellenõrzés jogtalan

támogatás igénybevételét állapítja meg, az adóhatóság tájékoztatásának

megfelelõen a Munkaügyi Minisztérium gondoskodik a támogatás késedelmi

kamattal megnövelt összegben történõ visszafizettetésérõl a szakképzési

alaprész javára.

(10) A visszatérítést egyéb bevételként kell elszámolni."

24. §

Az Szat. 3. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"3. §

(1) A gyakorlati képzésben részt nem vevõ, a kötelezettségüket az 1. §

(3) bekezdésének b) pontja szerint teljesítõ hozzájárulásra kötelezettek az

éves szakképzési hozzájárulási kötelezettség bevallásánál és befizetésénél a

kifizetett (nyújtott) fejlesztési támogatás összegét csak a bruttó

kötelezettség 75 százalékának megfelelõ mértékig vehetik figyelembe

kötelezettség csökkentõ tételként.

(2) Ha a nyújtott (kifizetett) fejlesztési támogatás összege nem éri el a

bruttó kötelezettség 75 százalékát, akkor a bruttó kötelezettség és a nyújtott

(kifizetett) fejlesztési támogatás különbözete fizetendõ meg tárgyévet követõ

év február 15-ig az állami adóhatóságnál vezetett "szakképzési hozzájárulás"

számla javára.

(3) A fejlesztési támogatás nyújtásának (kifizetésének) a tárgyév

december 31-ig lehet eleget tenni. "

25. §

(1) Az Szat. 5. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A szakképzési alaprészbõl a rendelkezésre álló összeg erejéig a 2. §

(6) bekezdésében meghatározott támogatási (visszatérítési) igényeket kell

kielégíteni."

(2) A Szat. 5. §-a (2) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A szakképzési alaprészbõl hozzájárulást kell biztosítani a Nemzeti

Szakképzési Intézetnek a szakmai oktatás érdekében végzett fejlesztõ

tevékenységéhez, és az Európai Unió szakképzési programjaihoz való

csatlakozás hazai forrásának biztosításához."

26. §

Az Szat. 6. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"6. §

(1) A szakképzési alaprész felhasználásával kapcsolatos döntéselõkészítõi

feladatokat az Országos Szakképzési Tanács (OSZT) látja el.

(2) Az OSZT az (1) bekezdésben meghatározott feladatának ellátása során

a) javaslatot tesz a szakképzés fejlesztéséhez adható éves támogatási

keret felosztására,

b) kiírja, értékeli a szakképzés fejlesztéséhez adható támogatásokra

irányuló pályázatokat, és javaslatot tesz a támogatás odaítélésére,

c) gondoskodik az elbírált pályázatok nyilvánosságra hozataláról, a

döntés indokolásának közzétételérõl.

(3) A megyék és a fõváros javára meghatározott - szakképzés

fejlesztéséhez adható - támogatási keretek felhasználásáról a pályázatokat a

megyei (fõvárosi) munkaügyi tanács az illetékes területi gazdasági kamarákkal

együttmûködve írja ki és értékeli, továbbá javaslatot tesz a támogatás

odaítélésére.

(4) A szakképzési alaprészbõl adható támogatás odaítélésérõl, ha

a) az OSZT tesz javaslatot, a munkaügyi miniszter,

b) a megyei (fõvárosi) munkaügyi tanács tesz javaslatot a megyei

(fõvárosi) munkaügyi központ

dönt.

(5) A támogatás feltételeirõl szerzõdésben kell megállapodni.

(6) A (5) bekezdésben meghatározott szerzõdést

a) ha a támogatást az OSZT javasolja, a Munkaügyi Minisztérium,

b) ha a támogatást a megyei (fõvárosi) munkaügyi tanács javasolja, a

megyei (fõvárosi) munkaügyi központ

köti meg a támogatásban részesülõvel."

27. §

(1) A Szat. 7. §-ának (2) bekezdésében "a 2. § (3) bekezdésében"

hivatkozás a "2. § (2) bekezdésének b) pontjában" hivatkozásra változik.

(2) A Szat. melléklete helyébe e törvény melléklete lép.

III.

A Bérgarancia Alapról szóló 1994. évi LXVI. törvény módosítása

28. §

(1) A Bérgarancia Alapról szóló 1994. évi LXVI. törvény (a továbbiakban:

Bt.) 1. §-ának (1) bekezdése helyébe a következô rendelkezés lép:

"(1) A Munkaerôpiaci Alap bérgarancia alaprészébôl a felszámolás alatt

álló gazdálkodó szervezetek munkavállalókkal szemben fennálló, készpénz

hiányában kiegyenlíthetetlen bértartozása elôlegezhetô meg. A bértartozás,

vagy annak egy része csak olyan gazdálkodó szervezet részére elôlegezhetô meg,

amely a tevékenységét a felszámolás kezdôidôpontját megelôzôen legalább

tizenkét hónappal megkezdte."

(2) A Bt. 1. §-ának (2) bekezdése a következô c) ponttal egészül ki:

[(2) E törvény alkalmazásában:]

"c) rendelkezésre álló megfelelô összegû pénzeszközön: a Munkaerôpiaci

Alap bérgarancia alaprészének a költségvetési törvényben meghatározott kiadási

elôirányzatát kell érteni."

(3) A Bt. 1. §-ának (3) bekezdése helyébe a következô rendelkezés lép:

"(3) A Munkaerôpiaci Alap bérgarancia alaprészébôl a kifizetéseket az

Országos Munkaügyi Központ teljesíti."

29. §

A Bt. 7. §-ának (1) bekezdése helyébe a következô rendelkezés lép:

"(1) A felszámoló a támogatási igény meghatározása során a támogatásra

jogosult gazdálkodó szervezetnek a jogosultakkal szemben, a bérfizetési napon

fennálló bértartozását, de legfeljebb jogosultanként - a kötelezô legkisebb

munkabér (minimálbér) megállapításáról szóló jogszabályban meghatározott -

kötelezô legkisebb munkabér ötszörösét veheti figyelembe."

IV.

Záró rendelkezések

30. §

(1) Ez a törvény - a (3) bekezdés kivételével - 1996. január 1-jén lép

hatályba.

(2) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg az Flt. 10/A. §-át megelõzõ

"Országos Képzési Tanács" alcím, az Flt. 44-46. §-ai, a Szat. 4. §-a, 5. §-

ának (8) bekezdése, 8. §-a, 9. §-a, valamint a szakképzésrõl szóló 1993. évi

LXXVI. törvény 53. §-a (3) bekezdésében b) pontjában "az OKT-t" szövegrész, a

Bt. 1. §-ának (4) bekezdése, 9-13. §-ai, 14. §-ának (2), (3) és (5) bekezdése,

továbbá a Rehabilitációs Alapról szóló 1993. évi XVIII. törvény hatályát

veszti.

(3) Az Flt. 32-35. §-a 1996. július 1-jétõl veszti hatályát.

(4) Ahol jogszabály Szakképzési Alapot említ - azon az Szat. 7. §-ának

(3) bekezdésében, valamint a 7/A. §-a (1) bekezdésében foglalt kivétellel - a

Munkaerôpiaci Alap szakképzési alaprészét, ahol Bérgarancia Alapot említ,

azon a Munkaerôpiaci Alap bérgarancia alaprészét, ahol Rehabilitációs Alapot

említ, azon a Munkaerôpiaci Alap rehabilitációs alaprészét, ahol

Foglalkoztatási Alapot, illetôleg Munkanélküliek Szolidaritási Alapját, vagy

Szolidaritási Alapot említ, azon a Munkaerôpiaci Alapot kell érteni.

(5) Ahol jogszabály Munkaerôpiaci Bizottságot említ, azon az Országos

Munkaerõpiaci Tanácsot kell érteni.

(6) A szakképzési hozzájárulási kötelezettségnek 1995. évi teljesítésénél

az 1995. december 31-ét megelõzõen hatályos szabályokat kell alkalmazni.

(7) A szakképzési hozzájárulással összefüggõ éves elszámolás kitöltésének

és benyújtásának rendjét, valamint a Szat. alapján nyújtható támogatás

részletes szabályait a munkaügyi miniszter rendeletben határozza meg.

(8) Az olyan munkanélküliek esetében, akik részére a pályakezdôk

munkanélküli segélyét 1996. július 1-jét megelõzõen állapították meg, az Flt.

33-35. §-át a pályakezdôk munkanélküli segélye folyósítási idejének lejártáig

alkalmazni kell.

Melléklet az 1995. évi ....... törvényhez

A szakképzési hozzájárulás teljesítésénél elszámolható költségek

Elszámolhatók:

1. a tanulóknak jogszabály alapján kötelezõen járó

a) ösztöndíj, ösztöndíj-kiegészítés, illetõleg a tanulószerzõdés alapján

a pénzbeli juttatás, valamint az ezeket terhelõ társadalombiztosítási járulék

(nem vehetõ figyelembe a fizetett munkabér, valamint annak

társadalombiztosítási járuléka), továbbá a szorgalmi idõ befejezését követõ

összefüggõ szakmai gyakorlat idejére a díjazás,

b) munka- és védõruha juttatás,

c) kedvezményes étkeztetés,

d) útiköltség-térítés,

költségei;

2. a tanuló javára megkötött kötelezõ felelõsségbiztosítás, valamint a tanuló

rendszeres orvosi vizsgálatáról való gondoskodás költsége;

3. a gyakorlati oktatásban gyakorlati oktatóként, szakoktatóként

foglalkoztatott dolgozók díjazása, társadalombiztosítási és egyéb járuléka,

utiköltség-térítése, amennyiben a tanuló gyakorlati képzését és felügyeletét

ellátó dolgozó a hozzájárulásra kötelezettel munkaviszonyban áll.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

I.

A foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló

1991. évi IV. törvény módosítása

1. §-hoz

A törvénymódosítás egyik célja a foglalkoztatási érdekegyeztetés

szervezetének részleges átalakítása. A jelenleg hatályos szabályozás szerint a

foglalkoztatási érdekegyeztetés országos szinten az Érdekegyeztetõ Tanács

Munkaerõpiaci Bizottságában, megyei, fõvárosi szinten a megyei (fõvárosi)

munkaügyi tanácsokban folyik. A Javaslat az országos szintû foglalkoztatási

érdekegyeztetés fõ színteréül az Érdekegyeztetõ Tanácsot jelöli meg. Ezzel a

megoldással a Javaslat elõsegíti azt, hogy a munka világával kapcsolatos

valamennyi érdekegyeztetõ tevékenység az Érdekegyeztetõ Tanácson belül

bonyolódjon. Ugyanakkor a Javaslat nem zárja ki, hogy az Érdekegyeztetõ Tanács

egyes - az érdekegyeztetéssel kapcsolatos - jogköreit a bizottságaira

átruházza.

A foglalkoztatási érdekegyeztetésnek a megyei szintû szervezetét a

Javaslat nem érinti.

2-3. §-hoz

A Javaslat a Munkaerõpiaci Alap létrejöttével párhuzamosan új egyeztetõ

szerv az Országos Munkaerõpiaci Tanács megalakítását rendeli el. Az új

testület létrehozásának célja, hogy a Munkaerõpiaci Alap pénzeszközeinek

felhasználása során elõsegítse a munkaadók, a munkavállalók, valamint a

Kormány érdekeinek hatékony érvényesülését. Ennek a célnak megfelelõen

szabályozza a Javaslat az Országos Munkaerõpiaci Tanács tagjainak megbízását,

a megbízás visszavonását. Úgyszintén e cél elérése érdekében a Javaslat az

Országos Munkaerõpiaci Tanácsot széleskörû javaslattevõ jogosítványokkal

ruházza fel a Munkaerõpiaci Alap pénzeszközeinek felhasználása tekintetében.

4-5. §-hoz

A Javaslat a Rehabilitációs Alapról szóló 1993. évi XVIII. törvény

hatályon kívül helyezésével, illetõleg a Rehabilitációs Alapnak a

Munkaerõpiaci Alapba történõ bevonásával összefüggésben a foglalkoztatási

törvénynek a foglalkoztatást elõsegítõ támogatásokra vonatkozó szabályait

kiegészíti a megváltozott munkaképességû személyek foglalkoztatásának

támogatására vonatkozó rendelkezéssel. Ennek megfelelõen a Munkaerõpiaci Alap

rehabilitációs alaprészébõl támogatás nyújtható megváltozott munkaképességû

személyek foglalkoztatását elõsegítõ beruházáshoz, külön rendeletben

meghatározott, beruházásnak nem minõsülõ bõvítéshez, egyéb fejlesztési célú

kifizetéshez.

A Javaslat a pályakezdõ munkanélküliek foglalkoztatásának elõsegítése

érdekében új támogatási forma bevezetését írja elõ. Ennek részletes szabályait

kormányrendelet fogja megállapítani, amely a támogatás tekintetében a törvény

szabályainál kedvezõbb szabályokat tartalmazhat.

6-7. §-hoz

A Munkaerõpiaci Alap létrehozása, valamint új támogatási formáknak a

Javaslat 4-5. §-a által történõ bevezetése szükségessé teszi a foglalkoztatást

elõsegítõ támogatásokra vonatkozó eljárási szabályok módosítását is. Ennek

megfelelõen a Javaslat meghatározza, hogy az egyes támogatások a Munkaerõpiaci

Alapnak mely alaprészébõl nyújthatók. Ezen túlmenõen a Javaslat a munkaügyi

miniszternek a foglalkoztatást elõsegítõ támogatásokra vonatkozó szabályozási

jogkörét kibõvíti a megváltozott munkaképességû személyek foglalkoztatásának

támogatására vonatkozó szabályozási jogkörrel.

8. §-hoz

A Javaslat a Munkanélküliek Szolidaritási Alapja, a Foglalkoztatási Alap,

a Szakképzési Alap, a Rehabilitációs Alap összevonásával új pénzalapot, a

Munkaerõpiaci Alapot hoz létre. A Munkaerõpiaci Alap az összevonásra került

alapok "jogutódjaként" tekinthetõ, mert a Javaslat szerint ezen alapok

követelései és tartozásai a Munkaerõpiaci Alapot illetik meg, illetõleg

terhelik. A Munkaerõpiaci Alap létrehozására összetett cél megvalósítása

érdekében került sor. Annak érdekében, hogy az Alap e cél valamennyi elemének

eleget tegyen, a Javaslat - a pénzeszközök felhasználásának célja szerint - a

Munkaerõpiaci Alapon belül alaprészek elkülönítését írja elõ, amelyek

pénzeszközeinek mértékét az éves költségvetési törvény határozza meg.

9-10. §-hoz

A Javaslat az általános államháztartási szabályoknak megfelelõen

meghatározza a Munkaerõpiaci Alappal rendelkezni jogosult minisztert. E jogot

a munkaügyi miniszter gyakorolja - az Alap rehabilitációs alaprésze

tekintetében - a népjóléti miniszterrel egyetértésben. A Javaslat részletesen

szabályozza a rendelkezési jog tartalmát is. A Javaslat szerint a munkaügyi

miniszternek rendelkezési joga gyakorlása során figyelemmel kell lennie az

Országos Munkaerõpiaci Tanács által tett javaslatokra. E javaslatoktól csak

igen szûk körben térhet el, illetõleg e javaslatok hiányában csak a

törvényjavaslat által meghatározott esetekben hozhat döntést.

A Javaslat rendelkezik a Munkaerõpiaci Alap pénzeszközeit kezelõ

szervekrõl, valamint átmeneti megoldást tartalmaz arra az esetre, ha a

munkanélküli ellátások kifizetésére az Alap pénzeszközei nem nyújtanak

fedezetet.

A Javaslat részletes szabályokat tartalmaz a Munkaerõpiaci Alap

maradványának felhasználására, valamint az egyes alaprészek közötti

átcsoportosításra vonatkozóan.

11-16. §-hoz

A Javaslat részletesen szabályozza azokat a befizetéseket, amelyek a

Munkaerõpiaci Alap bevételét képezik.

A munkaadói járulék mértékét a csõdeljárásról, a felszámolási eljárásról

és a végelszámolásról szóló 1991. évi IL. törvény hatálya alá tartozó

gazdálkodó szervezet vonatkozásában a munkaadói járulék általános 4,2

százalékos mértékénél 0,3 százalékkal magasabb mértékben határozza meg. Ennek

a szabályozásnak az az indoka, hogy a Javaslat a Bérgarancia Alapnak a

Munkaerõpiaci Alapba történõ beépítésével egyidejûleg a bérgarancia járulékot

összevonja a munkaadói járulékkal.

A hatályos szabályozás szerint a munkavállalói járulékfizetés alapja a

munkavállaló fõfoglalkozású munkaviszonya alapján kapott bruttó kereset. A

gyakorlatban számos problémát okozott a fõfoglalkozású munkaviszony fogalmának

értelmezése, figyelemmel arra, hogy ezt a fogalmat a jog nem ismeri. A

Javaslat ezt úgy oldja fel, hogy ha a munkavállalónak egyidejûleg több

munkaviszonya van, valamennyi munkaviszony tekintetében elõírja a

munkavállalói járulékfizetési kötelezettséget.

A Javaslat - figyelemmel arra, hogy hatályon kívül helyezi a

Rehabilitációs Alapról szóló 1993. évi XVIII. törvényt - a rehabilitációs

hozzájárulásról szabályait a foglalkoztatási törvényben helyezi el. A

szakképzési hozzájárulásra vonatkozó rendelkezések - kisebb módosításokkal -

továbbra is a szakképzési hozzájárulásról és a Szakképzési Alapról szóló 1988.

évi XXIII. törvény keretében maradnak.

A Javaslat a Rehabilitációs Alapról szóló 1993. évi XVIII. törvényben

foglaltakkal megegyezõen rendezi a rehabilitációs hozzájárulási

kötelezettséget, és részletes szabályokat tartalmaz a munkaadói és a

munkavállalói járulék, valamint a rehabilitációs hozzájárulás befizetésére

vonatkozóan.

17-19. §-hoz

A Javaslat a Munkaerõpiaci Alap foglalkoztatási, szakképzési és mûködési

alaprészének felhasználására vonatkozóan sajátos szabályokat állapít meg. E

szabályok az egyes alaprészek központi és a megyei (fõvárosi) munkaügyi

központok által felhasználható pénzügyi keretre történõ felosztására

vonatkoznak, továbbá meghatározzák azokat a célokat, amelyekre a

foglalkoztatási alaprész pénzeszközei felhasználhatók. A szakképzési alaprész

pénzeszközeinek felhasználási céljait továbbra is a szakképzési

hozzájárulásról és Szakképzési Alapról szóló 1988. évi XXIII. törvény

határozza meg.

20-21. §-hoz

A fekete munka elleni fellépés hatékonyságának elõsegítése érdekében a

Javaslat a megyei (fõvárosi) munkaügyi központ hatósági ellenõrzési jogkörét

kiegészíti a munkaszerzõdés írásbafoglalásának ellenõrzésével. Ennek

megfelelõen módosulnak a foglalkoztatási törvénynek a rendbírság kiszabására

vonatkozó rendelkezései. A jövõben a munkaadó akkor is rendbírságot köteles

fizetni, ha a munkaszerzõdés írásbafoglalását elmulasztja. A Javaslat bõvíti a

foglalkoztatási törvényben szabályozott rendbírság kiszabására jogosult

szervek körét. A Javaslat szerint a rendbírság kiszabására a megyei (fõvárosi)

munkaügyi központon kívül az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi

Fõfelügyelõség felügyelõje is jogosult.

II.

A szakképzési hozzájárulásról és a

Szakképzési Alapról szóló 1988. évi XXII. törvény módosítása

22-27. §-hoz

A Munkaerõpiaci Alap létrehozása indokolttá teszi a szakképzési

hozzájárulásról és a Szakképzési Alapról szóló 1988. évi XXIII. törvény

módosítását is.

A Javaslat a szakképzési hozzájárulásra kötelezettek körét a

magánszemélyek jövedelemadójáról szóló szabályok tervezett változásával

összhangban állapítja meg. Úgyszintén az adózás rendjére vonatkozó

szabályozáshoz igazodóan rendelkezik a Javaslat a szakképzési hozzájárulási

kötelezettség teljesítésének módjáról és csökkentésének lehetõségérõl.

A Javaslat - figyelembevéve, hogy az Európai Unióhoz való csatlakozás

nemzeti érdek - a Munkaerõpiaci Alap szakképzési alaprészébõl hozzájárulás

biztosítását írja elõ az Európai Unió szakképzési programjaihoz való

csatlakozás hazai forrásának biztosításához.

A szakképzésrõl szóló 1993. évvi LXXVI. törvény módosításáról rendelkezõ

1995. évi LXXXIV. törvény az Országos Képzési Tanács helyett képzéssel

kapcsolatos irányítási feladatok tekintetében szakmai döntéselõkészítõ,

véleményezõ, javaslattevõ szervként az Országos Szakképzési Tanácsot hozta

létre. Az Országos Munkaerõpiaci Tanács, valamint a Munkaerõpiaci Alap

létrehozása szükségessé teszi az Országos Szakképzési Tanács jogkörére,

valamint a megyei (fõvárosi) munkaügyi tanács szakképzéssel kapcsolatos

jogkörére vonatkozó szabályok módosítását is. A Javaslat hatályos

szabályozásnál egyértelmûbben határozza meg a Munkaerõpiaci Alap szakképzési

alaprészébõl nyújtható támogatások tekintetében döntésre jogosult szerveket.

III.

A Bérgarancia Alapról szóló 1994. évi LXVI. törvény módosítása

28-29. §-hoz

A Bérgarancia Alapról szóló 1994. évi LXVI. törvény egyes szabályait -

azok hatályon kívül helyezésével párhuzamosan - a Javaslat beépíti a

foglalkoztatási törvénybe, az eljárási szabályokra vonatkozó rendelkezéseket

az egyes törvények közötti összhang megteremtése érdekében módosítja. A

Munkaerõpiaci Alap létrehozásától függetlenül e törvénynek egy szabálya

módosul. A Bérgarancia Alap mûködésének eddigi tapasztalatai szerint a

munkáltató több hónapos bértartozásával szemben a jelenleg jogosultakként

kifizethetõ 48.800-Ft-os összeg rendkívül alacsony, nem segíti kellõen a

támogatás rendeltetésszerû mûködését. A bértartozás megelõlegezésénél

figyelembevehetõ, a kötelezõ legkisebb munkabér négyszeresének megfelelõ

kifizetési határ a Javaslat szerint a kötelezõ legkisebb munkabér ötszörösére

emelkedne.

IV.

Záró rendelkezések

30. §-hoz

A Javaslat a hatálybalépésével egyidejûleg hatályon kívül helyezi a

foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi

IV. törvény, a szakképzési hozzájárulásról és a Szakképzési Alapról szóló

1988. évi XXIII. törvény, valamint a Bérgarancia Alapról szóló 1994. évi LXVI.

törvény - a módosítás következtében szükségtelenné váló szabályokat tartalmazó

- §-ait. Hatályon kívül helyezésre kerül továbbá a Rehabilitációs Alapról

szóló 1993. évi XVIII. törvény, amelynek egyes szabályai beépülnek az 1991.

évi IV. törvénybe, az egyes eljárási rendelkezéseket pedig - törvényi

felhatalmazás alapján - miniszteri rendelet fogja tartalmazni. A Javaslat

1996. július 1-jétõl megszünteti a pályakezdõk munkanélküli segélyét. Ennek az

az oka, hogy ez a segélyezési forma nem ösztönzi a fiatalokat a munkába

állásra, rövid idejû várakozási idõtartamot követõen elõzetes munkavégzés

nélkül juttatja a tanulmányaikat befejezõ, elhelyezkedni nem tudó fiatalokat

munkanélküli ellátáshoz. E helyett a Javaslat 5. §-a olyan foglalkoztatást

elõsegítõ támogatás lehetõségét teremti meg, amely növeli a fiatalok munkába

állásának esélyeit. A Javaslat szerint a pályakezdõk munkanélküli segélye

megszüntetésének idõpontjáig szükséges az erre vonatkozó kormányrendelet

kiadása.

A Javaslat értelmezõ és átmeneti rendelkezéseket tartalmaz az Országos

Munkaerõpiaci Tanács, valamint a Munkaerõpiaci Alap létrejöttével

összefüggésben.

Eleje Honlap