1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

KORMÁNYA

T/1584.. számú

törvényjavaslat

a vagyoni kárpótlási eljárások lezárásával

összefüggõ egyes kérdésekrõl

Elõadó: dr.Lakos László

Budapest, 1995. október hó

1995 évi ......... törvény

a vagyoni kárpótlási eljárások lezárásával

összefüggõ egyes kérdésekrõl

Annak érdekében, hogy az állampolgárok tulajdonában igazságtalanul okozott

károk részleges kárpótlásának a vagyoni kárpótlási eljárásokat érintõ egyes

részei mielõbb lezáruljanak, a kárpótlás végrehajtásával a mezõgazdasági

üzemeknél elõállt vagyonvesztések csökkenjenek, az Országgyûlés a következõ

törvényt alkotja:

Elintézési határidõk

1.§

(1) A kárpótlás iránti kérelmek benyújtásának határidejérõl és az

állampolgárok tulajdonában igazságtalanul okozott károk részleges

kárpótlásáról szóló 1991. évi XXV.törvény módosításáról szóló 1994. évi II.

törvény alapján benyújtott kérelmek ügyében a megyei (fõvárosi) kárrendezési

hivatal 1995. december 31-ig köteles határozatot hozni.

(2) Az (1) bekezdés szerinti határozat ellen benyújtott fellebbezést az

Országos Kárrendezési és Kárpótlási Hivatal (a továbbiakban: OKKH) a

benyújtástól számított 6 hónapon belül elbírálja.

(3) Ha a bíróság az eljárt hivatalt új eljárásra utasította, a hivatal 60

napon belül köteles az ügyben új határozatot hozni.

A termõföld árveréssel összefüggõ

feladatok

2. §

(1) Az állampolgárok tulajdonában az állam által igazságtalanul okozott

károk részleges kárpótlásáról szóló 1991. évi XXV. törvény (a továbbiakban:

Kpt. I.) 19. §-a szerint kijelölt állami tulajdonú föld (a továbbiakban: II.

földalap) árverésen nem értékesített része tekintetében az állam tulajdonosi

jogait a privatizációért felelõs tárca nélküli miniszter gyakorolja.

(2) Ha az (1) bekezdésben meghatározott föld szövetkezet ingyenes és

határidõ nélküli használatában áll, az - a védett természeti terület

kivételével - a föld fekvése szerinti települési önkormányzat kérelmére - a

gazdálkodás okszerû követelményeire figyelemmel, meghatározott idõpontban -

infrastrukturális és más közösségi célra ingyenesen a tulajdonába adható. A

kérelemhez csatolni kell a terület felhasználására, illetõleg a beruházás

elhelyezésére vonatkozó dokumentációt.

3. §

A II. földalap árverésein a mezõgazdasági vállakozási támogatás

összegérõl kiadott utalvány nem használható fel.

4. §

(1) A II. földalap árverésén értékesített földek által határolt utakat -

a közutak kivételével - a privatizációért felelõs tárca nélküli miniszter

ingyenesen a települési önkormányzat tulajdonába adja.

(2) A szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. törvény hatálybalépésérõl és az

átmeneti szabályokról szóló 1992. évi II. törvény 16.§-a alapján, valamint az

(1) bekezdés szerint a települési önkormányzat tulajdonába került utakat

terhelõ beruházási költséget az érintett gazdálkodó szervezet ráfordításként

számolhatja el.

5. §

(1) E törvény 2.§-ában meghatározott földalap árverési meghirdetésére

1996. március 31-ét követõen nem kerülhet sor.

(2) A Kpt. I. 7.§ (4) bekezdése szerinti életjáradékra váltás 1996.

december 31-ig kérhetõ. Ha eddig az idõpontig a kárpótlási eljárás jogerõsen

nem fejezõdött be, vagy ennek megtörténtétõl számítva egy hónapnál kevesebb

idõ van hátra, a jogosult a jogerõs határozat kézhezvételétõl számított egy

hónapon belül akkor is kérheti az életjáradékra váltást, ha az e bekezdésben

meghatározott határidõ eltelt.

6.§

(1) Az OKKH gondoskodik a nála, valamint a megyei (fõvárosi) hivatalainál

keletkezett információk védelmérõl, megõrzésérõl és további feldolgozásra

alkalmassá tételérõl.

(2) A keletkezett iratanyaggal kapcsolatos további teendõkért - a

levéltári törvényben meghatározottakkal összhangban - az OKKH, valamint

megyei (fõvárosi) hivatalainak megszûnését követõen a kormány által kijelölt

szervezet a felelõs.

7. §

Az OKKH és a megyei (fõvárosi) kárrendezési hivatalok a kárpótlási és más

törvényekben foglalt feladatok teljesítésével a Kormány által rendeletben

meghatározott módon megszûnnek.

Záró rendelkezések

8. §

(1) Ez a törvény a kihirdetése napját követõ 8. napon lép hatályba.

(2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg:

a/ A Kpt. I. 27.§ -a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg

a jelenlegi (3) bekezdés számozása (4) bekezdésre változik:

"(3) A 19.§ alapján árverésre kijelölt állami tulajdonú termõföldeket a

(2) bekezdésben meghatározott kárpótlásra jogosultak között kell árverésre

bocsátani, ha annak nagysága a településen a 20 hektárt nem éri el."

b/ A Kpt. I. 5.§ (1) bekezdésének második mondata hatályát veszti.

c/ A kárpótlási jegy termõföldtulajdon megszerzésére történõ

felhasználásának egyes kérdéseirõl szóló 1992. évi IL. törvény 8.§-a helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"(1) Ha a földrészlet árverésre bocsátott AK értéke és a tényleges AK

érték az árverést követõ megosztás során eltér, az árverésen tulajdonul

megszerzett földrészlet kataszteri tiszta jövedelmét a természetbeni állapot

szerinti tényleges AK értéken kell megállapítani.

(2) Ha az (1) bekezdésben meghatározott eljárás eredményeként az árverési

vevõk által megszerzett földrészlet (földrészletek) AK értékét arányosan

csökkenteni kell és annak mértéke legalább 10 %-ot meghalad, a tulajdonos a

csökkentés mértékének megfelelõ kárpótlási jegy visszatérítését kérheti a

birtokbaadástól számított 60 napon belül. A visszatérítésrõl a megyei

(fõvárosi) kárrendezési hivatal igazolása alapján az OKKH gondoskodik."

d/ A kárpótlási jegyek életjáradékra váltásáról szóló 1992. évi XXXI.

törvény módosításáról készült 1995. évi XIV. törvény 5.§-ának (4) bekezdésében

megjelölt határidõ 1996. december 31-re módosul.

INDOKOLÁS

A vagyoni kárpótlás 1991-ben indult folyamata a benyújtott igények

elbírálásával elsõ fokon befejezõdött, az 1994. évi II. törvény hatálya alá

tartozó ügyek 98,6 %-át a kárrendezési hivatalok elbírálták. Úgy politikai,

mint gazdasági és nem utolsósorban az érintett állampolgárok egyéni érdeke

szempontjából is igen fontos, hogy a kárpótlás folyamata mielõbb lezáruljon.

Ennek a folyamatnak az elõsegítése érdekében célszerûnek látszik a hatályos

joganyag egyes rendelkezéseit úgy módosítani, vagy szükség szerint

kiegészíteni, hogy ezekkel a módosításokkal vagy kiegészítésekkel a

továbbiakban elkerülhetõ legyen a hatályos joganyag egyes rendelkezéseinek

többféle értelmezési lehetõsége és ugyanakkor lehetõség nyílik a joghézagok

megszüntetésére is.

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz Az 1991. évi XXV. törvény 12. §-ának (5) bekezdésében

meghatározott határidõ az 1994. évi II. törvény hatálya alá tartozó ügyek

elbírálásánál nem tartható. A még elbírálásra váró kérelmek intézésére a

kárpótlási hivataloknak ésszerû határidõt kell meghatározni, lehetõség szerint

elkerülendõ azt, hogy a kérelmek jelentõs számánál törvénysértés következzen

be. Ugyanilyen okból a másodfokú és a bíróság által új eljárásra utasított

ügyek elbírálására is ésszerû, teljesíthetõ határidõt kell megállapítani.

A 2. §-hoz A Kpt. I. 19. §-a alapján kijelölt állami tulajdonú föld

árverésen nem értékesített része tekintetében - amely változatlanul állami

tulajdonban marad - a privatizációért felelõs tárca nélküli minisztert jelöli

meg, aki az állam tulajdonosi jogait gyakorolja. A (2) bekezdésben az

önkormányzatok infrastrukturális és közösségi célú állami feladatokat

átvállaló tevékenysége érdekében lehetõséget kell teremteni arra, hogy a

feladatok megoldásához megfelelõ földterületekhez jussanak.

A 3. §-hoz E paragrafus a Kpt. I. 27. §-a (3) bekezdése hatályos

szövegének megfelelõen "pozitív" szabályozással tiltja a mezõgazdasági

vállalkozási támogatás felhasználását a II. földalap árverésein.

A 4. §-hoz Az (1) bekezdés szerint a privatizációért felelõs tárca

nélküli miniszter a földekkel határolt utakat - a közutak kivételével - az

önkormányzat tulajdonába adja. A (2) bekezdés lehetõséget teremt a gazdálkodó

szervezetek számára, hogy vagyonmérlegüket a beruházási költségeknek

ráfordításként való elszámolásával szabályszerûen korrigálják.

Az 5. §-hoz A kárpótlási jegy felhasználási határidejének megállapítása a

II. földalap árverésein, valamint az életjáradékra váltás eseteiben alapvetõen

szükséges azért, hogy az értékpapír tulajdonosai és az azt befogadó állam a

felhasználást, illetõleg a bevonást tervezhessék. A javasolt határidõk

alkalmasak arra, hogy az összes érdekelt a megjelölt idõpontokig saját

érdekkörükben a szükséges intézkedéseket megtehesse.

A 6. §-hoz A kárpótlási folyamat során több mint 10 ezer polcfolyóméter

iratanyag és a sok milliárd forint értékû adatvagyon archiválása, megõrzése és

további felhasználásra alkalmassá tétele szükségessé teszi, hogy a törvény

felhívja a kormányt, hogy az OKKH és hivatalai megszûnésének idõpontjában

kijelölje az ez ügyben tovább eljáró szervezetet. A kárpótlás folyamán

keletkezett adatok történeti, gazdasági értéke, azok megõrzése jogszabályi és

egyéb szempontok miatt is kiemelten fontos feladat.

A 7. §-hoz Az Országos Kárrendezési és Kárpótlási Hivatalt és a megyei

(fõvárosi) kárrendezési hivatalokat a kormány egy meghatározott feladat

teljesítésére hozta létre. A törvényben meghatározott feladatok teljesítésével

a hivatalokat a létrehozó kormány jogosult megszüntetni.

A 8. §-hoz A paragrafus a hatályba lépésen és a II. földalap árveréseinek

a földárverésekre vonatkozó eddigi szabályozásán túl további szabályokat

állapít meg.

A (2) bekezdés a) pontja szerint az I. földalap korlátozott voltára

tekintettel a helybenlakókra és a helyben tulajdoni sérelmet szenvedettekre

tekintettel állapít meg kedvezõ feltételeket. Gyakorlati szempontok miatt sem

célszerû kisebb településeken néhány AK erejéig a bárhol élõ saját jogú

kárpótlási jegy tulajdonosok vételi lehetõségét deklaratív módon biztosítani.

E paragrafus (2) bekezdése b) pontjának elsõ fordulatában foglaltakat az

indokolja, hogy a kiállított kárpótlási jegyek sorozatjelére vonatkozó eddigi

szabályozáson technikai és gazdasági okokból célszerû változtatni.

A c) ponthoz: az 1992. évi IL. törvény 8. §-ának általános megfogalmazása

szükségessé teszi az AK eltérés konkrét szabályozását, míg e pont (2)

bekezdésében foglalt rendelkezések az eltérés mértékének meghatározott értékén

felül - a tartozatlan fizetés miatt - a tulajdont szerzett árverési vevõk

jogait védik.

A d) ponthoz: e törvény 5.§-ának (2) bekezdése rögzíti a kárpótlási jegyek

életjáradékra váltásának végsõ határidejét. Ugyanakkor a kárpótlási jegyek

életjáradékra váltásáról szóló 1992. évi XXXI. törvény módosításáról szóló

1995. évi XIV. törvény 5.§-ának (4) bekezdése lehetõséget biztosít arra, hogy

azon személyek, akik a kárpótlási határozat kézhezvételét követõ

90 napon belül a jegyek életjáradékra váltásáról valamilyen oknál fogva nem

nyilatkoztak, azt 1995. december 31-ig megtehetik. Arra való tekintettel, hogy

ez a két határidõ összhangba kerüljön, vált szükségessé a már idézett

jogszabályi rendelkezés 1996. december 31-re való módosítása.

Eleje Honlap