1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/289.. számú

T Ö R V É N Y J A V A S L A T

a szociális igazgatásról és szociális ellásokról szóló

1993. évi III. törvény módosításáról

Elõadó:

Dr. Kovács Pál

népjóléti miniszter

Budapest, 1994. november

T/289.. számú

törvényjavaslat

a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III.

törvény módosításáról

1. §

(1) A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló többször

módosított 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 17. §-a a következõ

(2)-(3) bekezdéssel egészül ki, a jelenlegi (2)-(3) bekezdés számozása (4)-(5)

bekezdésre módosul:

"(2) Megtérítésre kell kötelezni azt a személyt is, aki részére a

gyermeknevelési támogatás, a munkanélküliek jövedelempótló támogatása, az

ápolási díj és a legalább három hónapig folyósított átmeneti segély

biztosításának idõtartama alatt visszamenõlegesen rendszeres pénzellátást

állapítottak meg feltéve, hogy a rendszeres pénzellátásra és a szociális

ellátásra együtt nem lett volna jogosult, vagy a szociális ellátás

igénybevételéért térítési díjat kellett volna fizetni.

(3) A folyamatosan nyújtott szociális ellátás megtérítését legfeljebb a

visszamenõlegesen megállapított rendszeres pénzellátás összegéig, a

megtérítést elrendelõ határozat hozatalát megelõzõ két évre visszamenõlegesen

lehet elrendelni."

(2) Az Szt. 17. §-ának az (1) bekezdéssel megállapított (4) bekezdése a

következõ mondatokkal egészül ki:

"Kamat csak a szociális ellátás jogosulatlan és rosszhiszemû

igénybevétele és az errõl való tudomásszerzés közötti idõtartamra számítható

fel. A (2) bekezdésben szabályozott esetben kamat nem számítható fel."

(3) Az Szt. 17. §-a a következõ (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) Ha a helyi önkormányzat képviselõ testülete a hatáskörébe tartozó

szociális ellátás megtérítését rendeli el,

a) a megtérítés összegét, illetve pénzegyenértékét és

b) a kamat összegét

méltányosságból elengedheti, illetve csökkentheti."

2. §

Az Szt. 25. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A települési önkormányzat - a szociális alapellátás keretében - az

e törvényben, valamint a rendeletében meghatározott feltételek szerint a

jogosult részére munkanélküliek jövedelempótló támogatását, lakásfenntartási

támogatást, ápolási díjat, átmeneti segélyt, temetési segélyt (a továbbiakban:

szociális rászorultságtól függõ pénzbeli ellátások) állapít meg szociális

rászorultság esetén."

3. §

(1) Az Szt. 27. §-a (1) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"Gyermeknevelési támogatásra jogosult az az anya - illetve külön

kormányrendeletben meghatározott esetben az a személy -, aki saját

háztartásában otthon három, vagy több kiskorút nevel feltéve, hogy a

legfiatalabb gyermek a harmadik életévét betöltötte, de a nyolcadik életévét

még nem haladta meg."

(2) Az Szt. 27. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) Ha a gyermeknevelési támogatásban részesülõ az általa nevelt gyermek

halála miatt nem felel meg a támogatásra való jogosultság feltételeinek, a

támogatást a halálesetet követõ hónaptól számított 3 hónap után kell

megszüntetni."

4. §

Az Szt. 31. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"31. § A népjóléti miniszter méltányosságból legfeljebb további két évvel

meghosszabbíthatja a gyermeknevelési támogatásra való jogosultságát annak a

személynek, aki a 27. § (1) bekezdésében foglalt valamely feltételnek már nem

felel meg feltéve, hogy a 27. § (3) bekezdés a)-e) pontjaiban szabályozott

kizáró ok nem áll fent."

5. §

(1) Az Szt. 34. §-a (1) bekezdésének c) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

[Nem állapítható meg jövedelempótló támogatás annak a munkanélkülinek,

aki]

"c) fegyveres vagy fegyver nélküli katonai, illetõleg polgári szolgálatot

teljesít."

(2) Az Szt. 34. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A (2) bekezdés b) pontja alkalmazásában nem minõsül keresõ

tevékenységnek az a nem rendszeres munkavégzéssel járó tevékenység, amelynek

havi ellenértéke nem éri el a 36. § (1) bekezdés a) pontja szerinti összeg 50

%-át."

6. §

Az Szt. 36. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában nem minõsül a munkanélküli saját

jövedelmének a várandóssági pótlék, valamint a 34. § (3) bekezdése szerinti

nem rendszeres munkavégzéssel járó tevékenység ellenértéke."

7. §

Az Szt. 37. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) A fõjegyzõ által folyósított jövedelempótló támogatás összegét a

Szolidaritási Alap a Fõvárosi Önkormányzat részére megtéríti."

8. §

Az Szt. 45. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Elsõsorban azokat a személyeket indokolt átmeneti segélyben

részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem

tudnak gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkezõ többletkiadások, különösen

betegség, elemi kár, valamint általános, közép- és szakiskolába történõ

beiskolázás miatt anyagi segítségre szorulnak."

9. §

Az Szt. 58. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"58. § (1) A helyi önkormányzatok, valamint az önkormányzatokkal

szerzõdéses jogviszony alapján önkormányzati feladatokat ellátó természetes és

jogi személyek, a személyes gondoskodást az e törvényben, valamint a külön

jogszabályban a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézményekre

meghatározott feltételek szerint biztosítják.

(2) Ha e törvény másként nem rendelkezik az (1) bekezdésben foglaltak az

irányadók a személyes gondoskodást nyújtó, normatív állami hozzájárulást

igénybe vevõ nem állami szervekre is."

10. §

Az Szt. 94. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki, a jelenlegi (2)-

(4) bekezdés számozása (3)-(5) bekezdésre módosul:

"(2) A személyes gondoskodást nyújtó, normatív állami hozzájárulást

igénybe vevõ nem állami szervek az (1) bekezdésben, valamint a 93. § (2)

bekezdésében foglaltakat nem kötelesek alkalmazni. Ha a személyes gondoskodást

nyújtó szociális ellátás igénybevételét nem beutaló határozat alapozza meg, az

ellátás igénybevételérõl, valamint az intézményi jogviszony megszüntetésének

módjáról a kérelmezõ és a nem állami szerv megállapodást köt."

11. §

Az Szt. 109. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) Az (1)-(4) bekezdésben foglaltak az irányadók akkor is, ha a

jogosultat egy intézményen belül másik szakosított ellátási formában kell

gondozni."

12. §

Az Szt. 115. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások térítési

díját (a továbbiakban: intézményi térítési díj) az intézményt fenntartó szerv

- a gyermekétkeztetés intézményi térítési díját a nevelési év, illetve a tanév

kezdetéig - állapítja meg."

13. §

(1) Az Szt. 115/A. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(4) Gyermekétkeztetés esetén

a) a diákotthonban, kollégiumban (a továbbiakban: kollégium) ideértve a

gyógypedagógiai nevelési- oktatási intézményeket is - elhelyezett

aa) gyermek,

ab) alapfokú mûvészetoktatási intézményben tanuló,

ac) általános iskolai tanuló

után az intézményi térítési díj 50 %-át;

b) a kollégiumban - ideértve a gyógypedagógiai nevelési-oktatási

intézményeket is - elhelyezett és externátusi ellátásban részesülõ

ba) szakmunkásképzõ iskolai és szakiskolai tanuló,

bb) gimnáziumi, szakközépiskolai tanuló

után az intézményi térítési díj 30 %-át;

c) a három és többgyermekes családoknál gyermekenként az intézményi

térítési díj 50 %-át;

d) a fogyatékos gyermek és tanuló után - feltéve, hogy az a) és b) pont

szerint kedvezményben nem részesül - az intézményi térítési díj 30 %-át

kedvezményként (az a)-d) pont alattiak a továbbiakban: normatív kedvezmény)

kell biztosítani."

(2) Az Szt. 115/A. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) A (4) bekezdés szerinti normatív kedvezmény összegét a kedvezményre

jogosult gyermek, tanuló lakóhelye szerint illetékes önkormányzat a gyermek

nevelését, oktatását végzõ közoktatási intézmény, valamint a gyermekek

napközbeni ellátását biztosító intézmény részére - az intézmény

igénybejelentése alapján - havonta átutalja."

14. §

(1) Az Szt. 117. §-ának (3) bekezdésében a "Ha a személyi térítési díjat"

szövegrész helyébe a "Ha az intézményi térítési díjat" szövegrész lép.

(2) Az Szt. 117. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(4) Az a készpénz, vagy ingatlan-vagyon tekinthetõ jelentõsnek, amelynek

összege, illetve forgalmi értéke az intézményi térítési díj egy évi összegét a

jogosult elhelyezésekor, illetve a lekötött készpénzvagyon és a jelzálogjog

értékének módosításakor meghaladja."

15. §

Az Szt. 117/A. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A bentlakásos intézményekben a jövedelemmel nem rendelkezõ 16 év

fölötti ellátottak részére személyes szükségleteik fedezésére az intézmény

költõpénzt biztosít. Költõpénzt kell biztosítani annak az ellátottnak is, aki

helyett a térítési díjat jövedelem hiányában kizárólag a tartásra köteles és

képes személy fizeti, illetve a térítési díjat készpénz, vagy ingatlan-vagyona

terhére állapították meg. Ha készpénz, vagy ingatlan- vagyonnal rendelkezõ

ellátottnak költõpénzt állapítanak meg, a költõpénz terhelését a térítési

díjra vonatkozó szabályok szerint kell elrendelni. A költõpénz havi összege

nem lehet kevesebb a tárgyév január 1-jén érvényes öregségi nyugdíj legkisebb

összegének 20 %-ánál. Legalább a költõpénz összegére kell kiegészíteni az

ellátottaknak ezt az összeget el nem érõ jövedelmét."

16. §

Az Szt. 118. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az ingatlan-vagyon terhére megállapított térítési díjat jelzálogjog

biztosítja."

17. §

(1) Az Szt. 123. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(1) Az állami költségvetés terhére kell biztosítani a gyermeknevelési

támogatás, az 50. § (1) és (3) bekezdése alapján kiállított közgyógyellátási

igazolvány, valamint az 54-55. § alapján kiállított - a társadalombiztosítás

egészségügyi szolgáltatásának igénybevételére jogosító - igazolvány után

fizetendõ térítést."

(2) Az Szt. 123. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A helyi önkormányzatok részére átengedett személyi jövedelemadónak

az éves költségvetési törvényben meghatározott része járul hozzá a

munkanélküliek jövedelempótló támogatása jogcímen jelentkezõ kötelezettségek

teljesítéséhez."

18. §

Az Szt. 124. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"124. § (1) A jegyzõ által megállapított és folyósított gyermeknevelési

támogatás teljes összegét a központi költségvetés, a munkanélküli

hajléktalanok jövedelempótló támogatásának teljes összegét, a munkanélküliek

jövedelempótló támogatásának a 36. § szerinti összeg 50 %-át a Szolidaritási

Alap megtéríti."

(2) A munkanélküliek jövedelempótló támogatására jogosult személy

közhasznú munkavégzés keretében történõ foglalkoztatása esetén a 36. §

szerinti összeg 50 %-át a Szolidaritási Alap megtéríti."

19. §

Az Szt. 132. §-a (1) bekezdésének f) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

[ Felhatalmazást kap a Kormány, hogy megállapítsa]

"f) a személyes gondoskodást nyújtó nem állami intézmények

engedélyezésének és mûködésének szabályait;"

20. §

(1) Ez a törvény 1995. január 1-jén lép hatályba.

(2) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg a 32. § (1) bekezdésébõl és

az 51. § (1) bekezdésébõl az "állandó" szó; a 36/A-36/D §; a 118. § (2)

bekezdésébõl az " önkormányzat" szó; a 130. § és a 132. § (3) bekezdése,

valamint az 1994. évi VI. törvény 32. §-ával megállapított 1991. IV. törvény

44/C §-a hatályát veszti.

21. §

(1) A törvény 1.§-ának (2)-(3) bekezdését, 5-6. §-át, 10. §-át a

folyamatban lévõ ügyekben is alkalmazni kell.

(2) Ha e törvény hatálybalépésekor a munkanélkülinek jövedelempótló

támogatást azért nem folyósítanak, mert a közösségi munkavégzés lehetõségét

nem fogadta el, vagy az alól kivonta magát, a jövedelempótló támogatást e

törvény hatálybalépésétõl részére tovább kell folyósítani feltéve, hogy a

támogatásra való jogosultság feltételeinek egyébként megfelel.

(3) A 18. §-ban meghatározott, a munkanélküliek jövedelempótló támogatása

megtérítésére vonatkozó szabályokat a törvény hatálybalépését követõ

visszatérítésnél már alkalmazni kell.

I N D O K O L Á S

a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III.

törvény módosításáról szóló törvénytervezethez

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III.

törvény (a továbbiakban: Szt.) elfogadásával az elmúlt két évben megindult a

szociálpolitikai intézményrendszer átfogó reformfolyamata. Az Szt.

kialakította az állami és önkormányzati szociális ellátórendszer alapvonásait,

meghatározva az állami és önkormányzati szervek feladat- és hatáskörét. A

törvény hatálybalépését követõen a napi jogalkalmazói munka során több

probléma merült fel, amely indokolttá teszi az Szt. módosítását. Emellett a

kormányprogram szociálpolitikai fejezete is meghatároz néhány olyan Szt-t

érintõ kérdést, amelyek megoldása csak a törvény módosításával lehetséges. A

kormányprogram célként tûzi ki az anyasági és gyermekellátások körében a

családszemléletû megközelítést, a családi támogatások célzottabbá tételét. E

munka több jogszabály - így az Szt. -, módosítását is szükségessé teszi.

Annak az elvnek az érvényesülése, hogy a szülõi jövedelmet kiegészítõ

ellátások (pl. gyermekgondozási segély, gyermekgondozási díj) összhangba

kerüljenek, megszûnjön az egyes ellátásokra való jogosultság feltételeiben ma

még meglévõ diszkriminatív elem, a javaslat jelentõs módon megváltoztatja a

gyermeknevelési támogatás normatív feltételeit.

A kormányprogram ugyancsak célul tûzi ki a tartós munkanélküliek fokozott

védelmének és támogatásának szükségességét. E körben a szociális

ellátórendszert ugyancsak át kell alakítani, amely munka hosszabb távon

valósítható meg. Az ellátórendszer átalakításáig szükséges azonban az Szt.

egyes rendelkezéseinek módosítása, így különösen a közösségi munka hatályon

kívül helyezése, illetve olyan rendelkezések beépítése a törvénybe, amelyek a

tartós munkanélküliek munkába állását is elõsegítik.

A Javaslat szerinti módosítások a gyermeknevelési támogatás kivételével

többletforrást nem igényelnek. A gyermeknevelési támogatást jelenleg 30.000 fõ

veszi igénybe. Az ellátás 1994. évi költségvetési elõirányzata 3,540 milliárd

forint. Az elõzetes számítások szerint a 180 napos biztosítási idõ

eltörlésével közel 15.000 új igénylõ belépése várható. A költségvetési kihatás

1,770 milliárd forint. Ennek fedezete a családtámogatásokra fordítható

elõirányzatok belsõ átcsoportosításából biztosítható. Összességében e

támogatás feltételeinek módosítása megnyitja a nehéz helyzetben lévõ

többgyermekes családok igen jelentõs rétege számára a támogatás

igénybevételének lehetõségét.

A munkanélküliek jövedelempótló támogatásával összefüggõ módosításoknak -

így a közösségi munkavégzésre vonatkozó rendelkezések hatályon kívül

helyezésének is - költségvetési kihatása nincs.

A temetési segély és a gyermekétkeztetés térítési díjkedvezménye nem új

ellátások, e támogatásokat az Szt. korábban is tartalmazta. A módosítás csak a

szabályozás pontosítását célozza, amelynek külön forrásigénye nincs. Mindkét

ellátás finanszírozásához az elõzõ évekhez hasonlóan, 1995-ben is a szociális

normatíva keretében nyújtott állami támogatás szolgál.

A szociális intézményrendszert érintõ módosítások ugyancsak nem

igényelnek többletforrást, mivel a Javaslatban foglaltak a hatályos

normaszöveg pontosítását, a jogalkalmazói munka során tapasztalt hiányosságok,

hibák megszüntetését jelentik.

A Javaslat szerinti módosítások társadalmi fogadtatása várhatóan kedvezõ

lesz, mivel a gyermeknevelési támogatás vonatkozásában jogkiterjesztés

fogalmazódik meg, a jövedelempótló támogatás esetén megszûnik az

alkotmányossági szempontból is kifogásolható közösségi munka és a támogatás

folyósítása mellett szûk körben lehetõség nyílik munkavégzésre is. A szociális

intézményeket érintõ módosítások elsõsorban az önkormányzati jogalkalmazás és

helyi rendeletalkotás szempontjából jelentõsek, mivel a jelzett hibák,

hiányosságok megszüntetésével egyszerûsödik az önkormányzati munka.

RÉSZLETES INDOKOLÁS

1. §-hoz

A Javaslat a jogosulatlanul és rosszhiszemûen igénybe vett szociális

ellátás megtérítésére vonatkozó elõírásokat részben pontosítja, részben

kiegészíti. Meghatározásra kerül, hogy a rendszeres pénzellátás

visszamenõleges folyósítása, valamint a szociális ellátás egyidejû

folyósítása esetén a jogosult köteles a visszamenõlegesen, egyösszegben

kifizetett rendszeres pénzellátásból a szociális ellátást megtéríteni

függetlenül attól, hogy rosszhiszemû volt-e. E rendelkezés indoka annak az

elvnek a maradéktalan érvényesülése, hogy párhuzamos szociális ellátásban

senki ne részesüljön. A Javaslat szerinti szigorú szabály mellett az is

meghatározásra kerül, hogy az így folyósított párhuzamos ellátások esetén a

megtérítés elrendelésekor kamat nem számítható fel, illetve a megtérítés

összege nem lehet több, mint az egyösszegben visszamenõlegesen kifizetett

rendszeres pénzellátás. A gyakorlatban ugyanis elõfordulhat, hogy a rendszeres

pénzellátás összege alacsonyabb, mint az Szt. szerint folyósított valamely

ellátás. Az állampolgárt védi az a szabály is, hogy a folyamatosan nyújtott

szociális támogatás megtérítését legfeljebb két évre visszamenõlegesen lehet

elrendelni.

A Javaslat pontosítja továbbá a kamatszámítás szabályait amikor kimondja,

hogy az, az ellátás jogosulatlan és rosszhiszemû igénybevételérõl való

tudomásszerzés, valamint a jogosulatlan igénybevétel közötti idõtartamban

számítható fel. E szabály garanciát nyújt arra, hogy a hatóság késlekedése a

megtérítésrõl szóló határozat meghozatalakor ne hozza hátrányos helyzetbe az

állampolgárt.

Az Szt. hatályos szövege nem teszi lehetõvé, hogy a megtérítésre

kötelezettnek a megtérítés összegét - illetve pénzegyenértékét -, valamint a

kamat összegét az eljáró hatóság csökkentse vagy a visszafizetési

kötelezettség alól mentesítést adjon. A Javaslat szerint az önkormányzati

hatáskörbe tartozó ellátások esetén az önkormányzat - saját költségvetésének

terhére - élhet a fenti lehetõségekkel. Errõl az önkormányzat - az ügyféli

kérelem hiányában is - hivatalból intézkedhet.

2. §-hoz

Az Szt. 25. §-ának (3) bekezdése határozza meg a szociális alapellátás

körébe tartozó pénzbeli ellátásokat. A hatályos normaszöveg - a jogalkotói

szándék ellenére - nem említi a szociális alapellátás részeként a temetési

segélyt. Az egységes joggyakorlat érdekében a felsorolás kiegészül a temetési

segéllyel, amelyet az Szt. 46. §-a eddig is részletesen szabályozott.

3-4. §-hoz

A Javaslat a kormányprogramban foglaltakkal összhangban jelentõsen

megváltoztatja a gyermeknevelési támogatás megállapítására vonatkozó

jogosultsági feltételeket. Az Szt. hatályos rendelkezése alapján a

gyermeknevelési támogatásra csak az a személy jogosult, aki a gyermek

születését megelõzõen 180 nap biztosítási idõt szerzett. Ez a feltétel

elsõsorban azokat a legrászorultabb rétegeket zárja ki, akik vagy munkahely

hiányában vagy éppen a gyermekek miatt munkát sohasem vállalhattak, és

szociális helyzetüknél fogva a biztosítási idõt a társadalombiztosítási

szervvel történõ megállapodás keretében sem tudták megszerezni.

Ugyancsak törlésre kerül az a szabály is, mely szerint, ha a

gyermeknevelési támogatás idõtartama alatt a jogosultnak újabb gyermeke

születik, a támogatást változatlan feltételekkel tovább kell folyósítani. Ezt

indokolja a családtámogatások rendszerének átalakítása, amely keretében 1995-

tõl jelentõsen módosulni fognak a GYES-re és GYED-re vonatkozó szabályok is. A

gyermekgondozási segély alanyi jogúvá tételével egyidejûleg indokolatlan

fenntartani azt, hogy az egyébként GYES-re jogosult személy gyermeknevelési

támogatásban is részesülhessen. Mindezekhez az is szükséges, hogy a GYES-re és

a gyermeknevelési támogatásra való jogosultság feltételei - a gyermekszám

kivételével - közel azonosak legyenek. Új eleme a Javaslatnak, hogy a

támogatás igénybevételét nem csak a gyermeket nevelõ szülõknek (vérszerinti,

örökbefogadó, stb.) teszi lehetõvé, hanem mindazon személyeknek, akik

gyermekek nevelésérõl gondoskodnak.

Pontosítja a Javaslat az Szt. 27. § (4) bekezdését is, amikor

általánosságban mondja ki, hogy a jogosult által nevelt gyermek halála esetén

a támogatást még három hónapig folyósítani kell akkor is, ha a jogosultság

feltételei (pl. nincs 3-8 év közötti gyermek, a nevelt gyermekek száma 3 alatt

van, a családban az egy fõre jutó jövedelem meghaladja a törvény szerinti

értékhatárt) egyébként már nem állnak fenn.

A gyermeknevelési támogatás feltételeinek átalakítása igényli a

miniszteri méltányossági jogkör korrekcióját is. A tapasztalatok azt

mutatják, hogy a támogatás megállapítását méltányosságból elsõsorban azok a

személyek kérték, akik 180 napos biztosítási idõvel nem rendelkeztek. A

Javaslat szerint a jövõben a miniszter új jogosultságot nem állapíthat meg,

csupán az ellátás idõtartamát hosszabbíthatja meg további két évvel.

Az 5-7. §-hoz

A Javaslat a munkanélküliek jövedelempótló támogatásában részesülõk

közösségi foglalkoztatásának hatályon kívül helyezése mellett, pontosítja a

jövedelempótló támogatás jogosultsági feltételeit is. A hatályos normaszöveg

szerint minden keresõ tevékenység - függetlenül annak ellenértékétõl,

valamint attól, hogy azt milyen jogviszony keretében folytatták - kizárja a

támogatás folyósíthatóságát. E rendelkezés arra ösztönözte a támogatásban

részesülõket, hogy ha tartós jogviszony keretében foglalkoztatásuk nem

megoldható, "feketemunkát" végezzenek, vagy a támogatás megvonásának

lehetõsége miatt még alkalmi munkavégzést se vállaljanak. A Javaslat szerint a

jövedelempótló támogatásban részesülõ a jövõben, ha alkalmi munkát végez és

annak havi ellenértéke nem haladja meg a Javaslat szerinti mértéket, a

támogatásra változatlanul jogosult. E rendelkezés lehetõvé teszi tehát a

csekély ellenérték fejében végzendõ alkalmi munkát, ösztönözve ezzel is a

munkanélkülit, hogy önmaga és családja eltartásához maga is hozzájáruljon.

Ezzel összhangban fogalmazza meg a Javaslat azt is, hogy az alkalmi

munkavégzés ellenértéke nem minõsül - a várandóssági pótlékhoz hasonlóan - a

munkanélküli saját jövedelmének.

A Javaslat 18. §-a a jövedelempótló támogatás finanszírozási

rendszerében változtatást tartalmaz, ezzel összhangban az Szt. 37. § (5)

bekezdését is módosítani szükséges.

A 8. §-hoz

A Javaslat az átmeneti segély intézménye keretei között - figyelemmel a

családok beiskolázással kapcsolatos anyagi megterhelésére - konkrétan említi a

beiskolázási nehézségeket enyhítõ támogatás lehetõségét. Ennek alapján az

önkormányzatok az általános, a közép- és szakiskolai tanulmányok megkezdéséhez

rászorultságtól függõen nyújthatnak anyagi segítséget.

A 9-10. §-hoz

A hatályos jogszabályok értelmében a személyes gondoskodást nyújtó

szociális ellátásokat az állam és az önkormányzatok biztosítják. Lehetõség van

arra is, hogy ilyen tevékenységet non-profit szervezetek és szociális

vállalkozások (a továbbiakban: nem állami szervek) is végezhessenek. Az Szt.

alapján a nem állami szervek a személyes gondoskodás biztosításakor - feltéve,

hogy normatív állami támogatásban részesülnek - kötelesek valamennyi, az

állami és önkormányzati intézményekre meghatározott szabályt betartani. Ez a

gyakorlatban nem vált be, mivel az Szt. rendelkezései szerint a bentlakásos

intézményekben alapvetõen a települési önkormányzatok beutaló határozata

alapján kerülhetnek be a jogosultak. A nem állami szervek által fenntartott

intézmények e szabályt figyelmen kívül hagyva, gyakran maguk döntöttek az

intézményi jogviszony létesítésérõl - illetve megszüntetésérõl -, mivel az

általuk fenntartott intézmények többségében csak meghatározott személyi kör

gondozását biztosítják.

A települési önkormányzatok beutalási jogkörének fenntartása azért sem

indokolt, mivel a nem állami szervek által fenntartott intézmények konkrétan

meghatározható ellátási területtel nem rendelkeznek, az önkormányzatok gyakran

nincsenek annak az információnak a birtokába, hogy az országban milyen jellegû

intézmények mûködnek és azoknak milyen a férõhely kihasználtsága. Mindezek

miatt a Javaslat a nem állami szervek által biztosított, személyes

gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételének, valamint az

intézményi jogviszony megszüntetésének jogkörét a nem állami szerv által

fenntartott intézmények vonatkozásában úgy határozza meg, hogy ha arról nem

az önkormányzat dönt, a nem állami szerv és a kérelmezõ megállapodása az

irányadó.

A 11. §-hoz

Az Szt. és a végrehajtására kiadott jogszabályok lehetõséget

biztosítanak arra, hogy egy intézményen belül különbözõ szakosított ellátási

formák mûködhessenek. Nem került azonban eddig szabályozásra az, ha a beutalt

egy intézményen belül más ellátási formára lesz jogosult, milyen eljárás

keretében kell ezt számára lehetõvé tenni. Ezért a Javaslat kimondja; ilyen

esetekben a jogosultat át kell helyezni, ami azt jelenti, hogy új beutaló

határozatban kell errõl a kérdésrõl rendelkezni. Ennek indoka az, hogy az

egyes szakosított ellátási formákra eltérõ szabályok vonatkoznak, így

vizsgálni kell a jogosultság feltételeinek meglétét, ismételten meg kell

állapítani a térítési díjat, szükség esetén a költõpénz összegét stb.

Mindezek a kérdések olyan új jog és kötelezettség megállapítását jelentik,

amelyek a beutalt jogát, jogos érdekét érintik. Erre figyelemmel az új beutaló

határozat meghozatala egyúttal azt is jelenti, hogy a beutaltnak áthelyezés

esetén biztosítani kell mindazokat a jogokat, amelyek az államigazgatási

eljárás keretében az ügyfeleket megilletik.

A 12-13. §-hoz

A gyermekétkeztetésért fizetendõ térítési díjakra vonatkozó szabályokat

az 1994. évi VI. törvény építette be az Szt. rendelkezései közé. A kérdés

szabályozásakor elkerülte a jogalkotó figyelemét, hogy a szociális

intézményekre meghatározott általános szabályok nem mindegyike alkalmazható a

gyermekintézmények esetében. A jogalkalmazás során felszínre kerülõ problémák

szükségessé teszik tehát a gyermekétkeztetés térítési díjának pontosítását.

A Javaslat a gyermekintézményekben fizetendõ térítési díj

megállapításának határidejeként a nevelési év, illetve tanév kezdetét

határozza meg, kizárva ezzel, hogy a tanév, illetõleg az oktatási év alatt a

fizetendõ térítési díj emelkedhessen.

Ugyancsak pontosításra került a gyermekétkeztetés normatív kedvezményének

a rendszere. Továbbra is fõ szabály marad, hogy a diákotthonban, illetve a

kollégiumban lakó általános iskolai és középiskolai tanulók, valamint a három

és többgyermekes családok gyermekei normatív kedvezményben részesüljenek.

Emellett általános szabályként fogalmazódik meg a javaslatban, hogy a

fogyatékos gyermekek és tanulók részére - függetlenül, hogy a közoktatás mely

területén részesülnek képzésben, illetve hogy diákotthonban vagy

kollégiumban laknak-e - is normatív kedvezményt kell biztosítani. Az Szt-ben

szabályozott normatív kedvezmények mellett lehetõségük van az

önkormányzatoknak arra, hogy a szociálisan rászorult családok gyermekeit

további kedvezményben részesítsék, akár a térítési díj csökkentésével, akár

annak elengedésével.

A Javaslat az Szt. 115/A §-át kiegészítve rendezi azt a problémát is,

hogy a normatív kedvezményt kinek - melyik önkormányzatnak - kell biztosítani

akkor, ha a kedvezményre jogosult, nem a saját lakóhelye szerint illetékes

önkormányzat intézményében került elhelyezésre, illetve folytatja

tanulmányait. A Javaslat szerint ilyen esetben a normatív kedvezmény összegét

a gyermek lakóhelye szerint illetékes önkormányzat biztosítja.

A 14. §-hoz

A Javaslat az Szt. 117/A. §-a (1) bekezdésének módosításával összhangban

pontosítja a térítési díj szempontjából figyelembe vehetõ készpénz, valamint

ingatlanvagyon fogalmát. A pontosítás indoka az, hogy a jövõben az intézmény

által fizetett költõpénzzel terhelhetõ a beutalt készpénz, illetve

ingatlanvagyona, ezért az Szt. 117. §-ának (4) bekezdésében az ezzel

összefüggõ szabályokat is módosítani kell.

A 15-16. §-hoz

Az Szt-nek a költõpénzre vonatkozó rendelkezései nem határozzák meg, hogy

a rendszeres jövedelemmel nem, de ingatlan és készpénzvagyonnal rendelkezõ

gondozottak esetén a költõpénz milyen feltételek szerint adható. A Javaslat

szerint a jelentõs készpénz, illetve ingatlanvagyonnal rendelkezõ gondozottak

költõpénzének megállapítására a térítési díjra vonatkozó szabályokat kell

megfelelõen alkalmazni. Ez azt jelenti, hogy a kifizetett költõpénz összegével

terhelni kell az ingatlan, illetve a készpénzvagyont.

A 17-18. §-hoz

A Javaslat 17-18. §-a a szociális ellátások tervezésére vonatkozó

szabályokat részben pontosítja, részben kiegészíti. Új elem az, hogy a

munkanélküliek jövedelempótló támogatásának 50 %-át a jövõben a központi

költségvetés helyett a Szolidaritási Alap, másik 50 %-át pedig a személyi

jövedelemadónak az éves költségvetési törvényben az önkormányzatok részére

átengedett hányada biztosítja.

A 19-20. §-hoz

A Javaslat 20. §-a a törvény hatálybalépését 1995. január 1-jével

határozza meg.

Fõszabály szerint az új szabályokat a hatálybalépést követõen keletkezett

ügyekben kell alkalmazni. Kivétel ez alól a rendszeres pénzellátás és az Szt.

szerinti szociális ellátás egyidejû folyósítása esetén a megtérítés

elrendelése, a gyermeknevelési támogatás méltányosságból történõ

megállapítása, valamint a munkanélküliek jövedelempótló támogatásának

megállapítása. Ezekben a kérdésekben a folyamatban lévõ ügyeknél is a Javaslat

szerinti módosított rendelkezéseket kell alkalmazni.

A 21. § a törvény hatálybalépésével kapcsolatos átmeneti rendelkezéseket

tartalmaz.

Eleje Honlap