MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/232.. számú

Törvényjavaslat

a társasági adóról szóló törvény módosításáról

Elõadó: Dr. Békési László

pénzügyminiszter

Budapest 1994. november

2

1994.évi ....törvény

a társasági adóról szóló 1991. évi LXXXVI. törvény

módosításáról

1. §

(1) A társasági adóról szóló, többször módosított 1991. évi LXXXVI. törvény

(a továbbiakban: törvény) 2. § (1) bekezdésének d) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

T/2.. § (1) E törvény alkalmazásában adóalany a belföldi székhelyû/

"d) ügyvédi iroda, a magánszemélyek jogi személyiséggel rendelkezõ

munkaközössége és az erdõbirtokossági társulat,"

(2) A törvény 2. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) A (3) bekezdésben foglaltak szerint kell eljárni akkor is, ha a

külföldi vállalkozó a belföldi személytõl, vállalkozási tevékenységért

telephelynek be nem tudható ellenértéket kap, és e jövedelemszerzés helye a

Magyar Köztársaság. "

2. §

(1) A törvény 3. §-ának 14., 18., 20/c) és e) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

T/3.. § E törvény alkalmazásában/

"14. reprezentációs költség: az üzleti vendéglátás keretében biztosított

étel és ital, valamint az ezen felül nyújtott természetbeni ellátás (szállás,

utazás) az üzleti ajándékozás, az állami ünnepekhez, évfordulókhoz és

társadalmi eseményekhez (például: nõnap, gyermeknap, nyugdíjas dolgozó

búcsúztatása) kapcsolódó munkahelyi megemlékezésen, taggyûlésen, közgyûlésen

felmerült költségek általános forgalmi adó és személyi jövedelemadó nélkül;

18. közhasznú tevékenység bevétele: a 9. számú mellékletben meghatározott

tevékenységbõl származó bevételnek az a része, amely a közhasznú társaságnak a

társadalmi közös szükséglet kielégítéséért felelõs szervvel - a helyi

önkormányzattal, a társadalombiztosítási önkormányzattal, vagy a

minisztériummal - folyamatos szolgáltatás teljesítésre megkötött, a

szolgáltatásért felszámítható díj mértékét és a díj változtatásának

feltételeit is tartalmazó szerzõdés alapján folytatott tevékenységébõl

származik;"

T/20.. a 14/A .§ (4) bekezdése szerinti külföldi befektetõ:/

"c) belföldi államigazgatási és bírósági eljárásaiban kizárólag belföldi

ügyvédeket foglalkoztat, valamint a társaság vezetõ tisztségviselõinek,

felügyelõ bizottságának és alkalmazottainak többsége külön-külön számítva

belföldi természetes személy, továbbá könyvvizsgálati kötelezettségének

belföldön bejegyzett könyvvizsgáló tesz eleget és

e) sem a társaságnak, sem a tulajdonosainak nincs belföldi gazdasági

társaságban, szövetkezetben érdekeltsége, illetve belföldön képviseletet nem

tart fenn, valamint sem közvetlen, sem közvetett tulajdonosai között nincs

belföldi személy;"

3. §

(1) A törvény 4. §-a (2) bekezdésének b), g), l) és n) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

/(2) Az adózás elõtti eredményt az adóalap számításakor csök-

kenti:/

"b) a számviteli törvény 45.i§-a (14) bekezdésének elõírása szerint az

adóévben egyéb bevételként elszámolt elõzõ évi céltartalék - ide nem értve a

biztosító intézeteknél a biztosítástechnikai tartalék és a pénzintézeteknél

külön jogszabály alapján képzett kockázati céltartalék bevételként elszámolt

összegét -, továbbá az adóévben az e törvény 5.i§-ának (1) és (2) bekezdésében

foglaltak szerint figyelembe vett összeg,

g) a kulturális, az oktatási, a szociális, az egészségügyi, a

környezetvédelmi és a sport célra létrehozott közalapítványnak adott

hozzájárulás teljes összege, továbbá a belföldi székhelyû alapítvány és a

közérdekû kötelezettségvállalás céljára átadott pénzeszköz az - e címen

történt levonás nélküli - adóévi pozitív adóalap 20 százalékának megfelelõ

összegben, az alapítvány, illetve a közérdekû kötelezettségvállalást szervezõ

igazolása alapján, ha

1. az alapítvány, a közérdekû kötelezettségvállalás betegségmegelõzõ és

gyógyító, tudományos, kutatási, környezetvédelmi, mûemlékvédelmi,

természetvédelmi, kulturális, oktatási, sport, vallási célt, a közrend,

közbiztonság védelmét, az öregek és a hátrányos helyzetûek, illetõleg a

magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségekkel, valamint a határon túli

magyarsággal kapcsolatos elõbbi célok megvalósítását, menekültek megsegítését,

a törvényhozói munka elõsegítését szolgálja, továbbá

2. az alapítvány mûködési szabályzata, valamint az alapítványi, illetõleg a

közérdekû kötelezettségvállalási pénzeszközök felhasználása alapján egyaránt

kizárható, hogy az adományozott összeget akár közvetlenül, akár valamely

szolgáltatással összefüggésben, elõre meghatározott vagyoni elõny megszerzése

vagy nyújtása érdekében adják,

l) a kettõs könyvvitelt vezetõ adóalanynál az értékesített, az apportált és

a selejtezett tárgyi eszközök és immateriális javak megszerzésével,

elõállításával, bõvítésével, felújításával megegyezõ érték és az adóalapnál a

beruházási idõszakban és az üzembehelyezés napjától az értékesítés,

apportálás, selejtezés idõpontjáig érvényesített értékcsökkenési leírás

különbözete,

n) az adóalany által a korábban munkanélküli munkavállaló után a

foglalkoztatás ideje alatt, de legfeljebb 12 hónapon át befizetett

társadalombiztosítási járulék , ha

1. a jogszabályban* meghatározott munkavállaló megelõzõen legalább 6 hónapig

regisztrált munkanélküli volt, vagy munkanélküli járadékban, illetve

pályakezdõk munkanélküli segélyében részesült, vagy a munkanélküli járadékra,

pályakezdõk munkanélküli segélyére való jogosultságát már kimerítette, de a

munkaügyi központtal továbbra is együttmûködött, és

2. az adóalany az érintett munkavállaló alkalmazása óta, illetõleg azt

megelõzõ hat hónapon belül azonos munkakörben foglalkoztatott munkavállaló

munkaviszonyát rendes felmondással nem szüntette meg,"

(2) A törvény 4. §-a (3) bekezdésének b), j), p) és t) pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

/(3) Az adózás elõtti eredményt az adóalap számításakor növeli:/

"b) a számviteli törvény 37., 38. §-ai, és a 46. § (3) bekezdése szerint

költségként elszámolt értékcsökkenési leírás összege,

j) lízing esetén a bérbevevõnél a költségként elszámolt, általános forgalmi

adó nélküli bérleti díjnak - ide értve az egyéb járulékos szolgáltatás

ellenértékét is - a tárgyi eszköz utáni teljes bérleti díj és a lízinggel

összefüggõ minden egyéb járulékos szolgáltatás ellenértékének az - 5. § (12)

bekezdése szerint - adóévre arányosított részét meghaladó összege, import

lízing esetén ezenfelül az adóévben költségként elszámolt bérleti díj 20

százalékának megfelelõ összeg,

p) a kettõs könyvvitelt vezetõ adóalanynál a tárgyi eszközök és immateriális

javak értékesítésekor, apportálásakor, ráfordításként elszámolt nyilvántartási

érték, illetve selejtezésekor az értékcsökkenési leírásként érvényesített

összegen felül ráfordításként elszámolt értékcsökkenés,

t) az adóalany jegyzett tõkéjében 25 százalék feletti részesedéssel bíró

tulajdonos(ok)tól - kivéve a pénzintézetet - kapott kölcsön kamatának az 5.i§

(8) bekezdése szerinti saját tõke négyszeresét meghaladó kölcsönrészre jutó

arányos része,"

4. §

A törvény 5. § (1) és (7) bekezdésének, valamint a korábban hatályon kívül

helyezett (2) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép, és a

paragrafus egyidejûleg a következõ (12) bekezdéssel egészül ki:

"(1) A 4. § (2) bekezdés b) pontjának alapján figyelembe vehetõ összeg a

kettõs könyvvitelt vezetõ adóalanynál a fizetési határidõn túli követelések, a

kétes követelések, valamint az elõlegként adott összegek miatt várható

veszteségek fedezetére az adóévben és az adóévet megelõzõ évben ráfordításként

elszámolt céltartalék pozitív különbözete, de legfeljebb az elõzõekben

felsorolt december 31-ei követelések összegének

a) 90-180 napos késedelem esetén 2 százaléka;

b) 181-360 napos késedelem esetén 5 százaléka;

c) 360 napon túli késedelem esetén 25 százaléka.

(2) A kettõs könyvvitelt vezetõ adóalanynál a bányászatról és a villamos

energia termelésérõl, szállításáról és szolgáltatásáról szóló törvényekben

meghatározott környezetvédelmi kötelezettségek fedezetére az adóévben és az

adóévet megelõzõ évben ráfordításként elszámolt céltartalék pozitív

különbözete vehetõ figyelembe a 4. § (2) bekezdés b) pontjának alkalmazásakor.

(7) Az MRP szervezet részére átadott összegbõl a 4. § (2) bekezdés g) és k)

pontjának figyelembe vétele nélkül megállapított adóalap legfeljebb 20

százaléka vehetõ figyelembe.

(12) A 4. § (3) bekezdés j) pont alkalmazásában a töredékhónapot egész

hónapra kell kerekíteni. Ha a töredékhónap a 15 napot nem éri el akkor

figyelmen kívül kell hagyni, ha 15, vagy annál több nap, akkor egy teljes

hónapnak kell számítani. Az adóévre arányosított bérleti díj meghatározásánál

egy hónapra a teljes bérleti díj 3 százalékával, ingatlan esetén 1,1

százalékával kell számolni. "

5. §

A törvény 9. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"9 § (1) Az adó

a) a pozitív adóalap 18 százalékának megfelelõ számított adó és

b) az osztalék, részesedés utáni 25 százalék kiegészítõ adó

együttes összege.

(2) A kiegészítõ adót az adóévben - az osztalék kiegészítésre igénybevett

eredménytartalék nélküli - jóváhagyott (egyszeres könyvvitelt vezetõ

adóalanyoknál a fizetett) osztalék, részesedés, és a bevételként elszámolt

kapott osztalék, részesedés pozitív különbözete, valamint a (3) bekezdés

szerint elkülönítetten nyilvántartott, az adóévben felhasznált

eredménytartalék (tartalék) összege után kell fizetni.

(3) Az 1995. év, illetve az azt követõ évek eredményébõl az

eredménytartalékba (tartalékba) átvezetett mérleg szerinti (pénzügyi)

eredményt elkülönítetten kell nyilvántartani. Az elkülönített eredménytartalék

(tartalék) terhére történõ felhasználás az alapja - a (4) bekezdésben fogalt

kivétellel - a kiegészítõ adónak.

(4) Nem kell a kiegészítõ adót megfizetni az elkülönített eredménytartalék

(tartalék) terhére megvalósított jegyzett tõke növelés összege után.

Amennyiben a jegyzett tõke emelését követõ három naptári éven belül a jegyzett

tõke leszállítására kerül sor a tõke leszállítás összege, de legfeljebb

korábban az elkülönített eredménytartalék (tartalék) terhére megvalósított

tõkeemelés összege után a kiegészítõ adót meg kell fizetni.

(5) Tõkeleszállításnak, illetve az elkülönített eredménytartalék (tartalék)

felhasználásának minõsül a jogutód nélküli megszûnés, a szétválás és az egyéni

vállalkozónál a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló törvény hatálya alá

történõ átjelentkezés is."

6. §

A törvény 10. §-a (1) bekezdésének bevezetõ mondata, valamint a) és d)

pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

"10. § (1) Nem kell a számított adót megfizetnie

a) a lakásszövetkezetnek, a társadalmi szervezetnek, a köztestületnek, az

egyháznak, az olyan alapítványnak, közalapítványnak, amely az adományozók

részére adóalapcsökkentésre jogosító igazolást adhat ki, a víziközmû

társulatnak, ha a - gazdálkodására vonatkozó külön jogszabályok elõírása

szerint és a 9. számú mellékletben foglaltakat figyelembevéve nyilvántartott -

vállalkozási tevékenységébõl elért bevétele nem haladja meg az adóévben elért

összes bevételének 10 százalékát, de legfeljebb 10 millió forintot;

d) az Állami Vagyonkezelõ Részvénytársaságnak az adóalap olyan része után,

amelyet az általa gyakorolt tulajdonosi jog alapján kapott osztalék és a

vagyon értékesítésébõl származó bevétel képvisel az összes bevételen belül,"

7. §

A törvény 11. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"11. § (1) A (3) bekezdésben foglalt kivétellel a számított adóból -

legfeljebb annak 70 százalékáig - adóvisszatartás formájában adókedvezményt

vehet igénybe az adóalany a 12. § (10) bekezdésében a 13. §-ban foglaltak

szerint, valamint az az adóalany, amely a 12. §, továbbá a Kormány 1995.

január 1-je elõtt meghozott döntése alapján az adóévben 100 vagy 60 százalékos

adókedvezményre jogosult.

(2) Ha az adóalany az 1995. január 1-je elõtt hatályos törvények alapján az

(1) bekezdés szerint az adóévben 60 százalék adókedvezményre jogosult, az e §

szerint visszatartható kedvezmény összege nem haladhatja meg a számított adó

20 százalékát.

(3) A számított adó, illetve annak az engedélyben meghatározott kedvezményes

mértékéig veheti igénybe az adókedvezményt az az adóalany, amely a 12. § (1)

bekezdésének b) pontja, illetve a Kormány 1995. január 1-je elõtt meghozott

egyedi engedélye alapján az adóévben 70 százaléknál nagyobb mértékû

adókedvezményre jogosult.

(4) A számított és a kiegészítõ adó 85 százalékáig vehet igénybe

adókedvezményt az az adóalany, amely a kedvezményre a 14/A .§ (4) bekezdése

alapján jogosult."

8. §

A törvény 13. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"13. § A számított adóból az alább felsorolt hitelcéloknál a hitel- és

kölcsönkamatok alábbi arányának megfelelõ adókedvezmény vehetõ igénybe a

következõk szerint:

Adókedvezmény a költségként elszámolt

az aktivált

kamat százalékában

a) Az exportfejlesztõ pályázati rendszerben 30 12

jóváhagyott fejlesztéseket finanszírozó

pénzintézeti hitelek, a hitelfeltételek

szerint

b) Az exportképes árualapok bõvítését szolgáló 19 6

beruházásokhoz kapcsolódó középlejáratú

hitelek

c) A víztakarékossági és vízminõ- ségvédelmi, 16 5

környezetvédelmi beruházásokra nyújtott hitel

d) Középlejáratú exportfõvállalkozási céghitel 19 6

export árualap bõvítéssel összefüggõ

hitelrésze

e) Az export követeléseket finanszírozó rövid 19 6

lejáratú hitel (a kamat csökkentve a lejárt

külföldi követelések miatt fennálló hitel

kamatával

f) Beruházásokat finanszírozó - elõzõekben fel 19 12"

nem sorolt - pénzintézeti hitelek után

9. §

A törvény 16. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A fizetendõ adó a számított adó és a kiegészítõ adó együttes összegébõl

- legfeljebb annak mértékéig - az adókedvezmények, a befizetett földadó,

valamint az érvényesített földadókedvezmények, a 15.i§ (2) bekezdése szerint

visszatartott adó levonásával megállapított összeg."

10. §

A törvény 18. §-ának (6) és (10) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(6) Annál az adóalanynál, amelynek az elõzõ évi fizetendõ adókötelezettsége

a 3 millió forintot nem érte el, a (2) bekezdésben meghatározott összeg 25-25

százaléka az I., II., III. negyedévben, a mezõgazdasági és erdõgazdálkodási

ágazatba sorolt adóalany esetében az I. negyedévben 10, a II. negyedévben 20,

a III. negyedévben 30 százalék a fizetendõ adóelõleg összege.

(10) Nem kell az (1)-(9) bekezdés rendelkezéseit alkalmazni a 2. § (1)

bekezdés g) és h) pontjában felsorolt adóalanyoknak."

11. §

(1) A törvény 19. §-ának (7) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(7) A 18. § (3) bekezdésének alkalmazásakor az adóhatóságnak 1995. évben

nem kell a fizetési meghagyásban adóelõleget megállapítania, ha az adóalany

1994. évi adókötelezettsége a törvény 1994. évben hatályos 9. §-a (1)

bekezdésének b) pontja alapján keletkezett. "

12. §

(1) A törvény 1. számú melléklete e törvény 1. számú melléklete szerint

módosul.

(2) A törvény 2. számú melléklete e törvény 2. számú melléklete szerint

módosul.

(3) A törvény 6. számú melléklete e törvény 3. számú melléklete szerint

módosul.

(4) A törvény 9. számú melléklete e törvény 4. számú melléklete szerint

módosul.

Záró rendelkezések

13. §

(1) Ez a törvény 1995. január 1-jén lép hatályba. Rendelkezéseit elsõ ízben

az 1995. évi adóalap megállapítására és az 1995. évi adókötelezettségre kell

alkalmazni.

(2) A társasági adó hatálya alá tartozó egyéni vállalkozó az 1995. évi

adóévre - az 1. § (6) bekezdésében foglaltaktól eltérõen - 1995. február 15-

éig jelentkezhet be a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló 1991. évi XC.

törvény hatálya alá.

(3) A 3. § (2) bekezdésével módosított törvény 4. § (3) bekezdés j) pont

rendelkezését a folyamatban lévõ szerzõdéseknél is alkalmazni kell azzal, hogy

ezekben az esetekben az egyéb járulékos szolgáltatások ellenértékére az

arányosítást nem kell érvényesíteni.

(4) A 12. § rendelkezéseit az e törvény 7. §-ával módosított törvény 11. §-

ában meghatározott módon és esetekben lehet alkalmazni.

(5) E törvény hatálybalépésével hatályát veszti a törvény 2. § (1)

bekezdésének e) pontja, a 3. § 19. pontja, a 4. § (2) bekezdés c) pontjából a

"legfeljebb", az e) pontjából a "kivéve a befektetett eszközként

nyilvántartott egy éven túli lejáratú pénzkövetelés után kapott az adózás

utáni eredménybõl fizetett kamat," kifejezés, a 4. § (2) bekezdés j) pontja, a

4. § (3) bekezdésének w) pontja , a 13/A. §, a

14/A. § (1), (2), (3), és (5) bekezdése, a 14/B. §, a 16. § (4) bekezdése, a

18 § (2) bekezdésének e) pontja, a 19. § (1), (4), (5), (8), (9), (10) és (13)

bekezdése, az 5. számú melléklete, továbbá az 1994. évi XVI. törvény 54. § (5)

bekezdése.

1. számú melléklet az 1994. évi ..... törvényhez

(1) A törvény 1. számú mellékletének 1., 7., 8., és 14. pontja valamint a

18. pont bevezetõ mondata és 18/a pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

"1. Az adóalapnál (4. § (2) bekezdés c) pontja) érvényesítendõ

értékcsökkenési leírás összegét (továbbiakban: levonás) a 2. számú

mellékletben meghatározott Amortizációs normák jegyzéke alapján, és az e

mellékletben meghatározott szabályok szerint kell megállapítani. Ha a

melléklet alapján ugyanazon eszközre több szabály is alkalmazható, akkor az

adóalanyt a módszerek között választási lehetõség illeti meg.

7. Az adóalany döntése alapján az adóév végén nyilvántartott beruházás

értékének 50 százaléka után is elszámolható levonás a 2. számú melléklet B

fejezetében megadott normák szerint.

8. Nem számolható el értékcsökkenési leírás - az 5. pontban foglaltak és a

hulladék tárolásra igénybevett földterület, telek és a melioráció kivételével

- a földterület, a telek, a telkesítés, az erdõ, a képzõmûvészeti alkotás

beszerzési ára, elõállítási költsége után.

14. Terven felüli értékcsökkenési leírást - a számviteli törvény alapján

elszámolt összegben - a vagyoni értékû jog esetében akkor lehet elszámolni, ha

a szerzõdés módosulása miatt az csak korlátozottan vagy egyáltalán nem

érvényesíthetõ, illetõleg kísérleti fejlesztés esetén akkor, ha a befejezett

kísérleti fejlesztés révén megvalósuló tevékenységet korlátozzák, vagy

megszüntetik.

18. Az egyszeres könyvvitelt vezetõ adóalany értékcsökkenési leírásként

számolja el az immateriális javak, a tárgyi eszközök és a beruházások

a) értékesítése, selejtezése esetén a nyilvántartási (nettó) értéket,"

2. számú melléklet az 1994. évi .....törvényhez

(1) A törvény 2. számú melléklete A fejezeténék II. és III. része a

következõk szerint módosul:

"II. Építmények

Ipari építmények 2,0

Mezõgazdasági építmények 3,0

kivéve:

melioráció 10,0

bekötõ és üzemi út 5,0

Vasúti építmények

-iközforgalmi vasutak és kiegészítõ építményei, ideértve az 4,0

iparvágányokat is

-iegyéb vasúti építmények (elõvárosi vasutak, közúti 7,0

villamosvasutak, metróvasúti pálya stb.)

Vízi építmények 2,0

Hidak 4,0

Vezetékek

-ielektromos vezetékek, ideértve a távközlési hálózat 4,0

vezetékeit is

-ikõolaj- és földgázvezetékek, gázvezetékek 6,0

-igõz-, forróvíz- és termálvízvezetékek, földgáz 4,0

távvezetékek

-iközúti villamosvasúti és trolibusz munkavezetékek 25,0

-iegyéb, minden más vezeték 3,0

Alagutak és földalatti építmények (a bányászati építmények 1,0

kivételével)

Idegen (bérelt) ingatlanon végzett beruházás 6,0

Hulladéktároló 20,0

Minden egyéb építmény 2,0

kivéve: szemétégetõ 15,0

Hulladéktároló az a földdel szilárd kapcsolatban álló építmény, amely a

fogyasztás, vagy a termelési, szolgáltatási és más tevékenységek során

keletkezõ olyan elhasználódott termékek tárolására alkalmas, amely termékeket

sem a hulladék tulajdonosa, sem a hulladék tároló tulajdonosa nem viszi vissza

a keletkezéséhez vezetõ tevékenységbe és primer anyagként sem értékesíti.

A hulladéktároló létesítése miatt igénybevett földterület a

hulladéktárolással azonos leírási kulccsal amortizálódik.

III. Ültetvények

1.csoport: Alma, körte, birs, naspolya, cseresznye, meggy,

szilva, szõlõ, szõlõanyatelep, mandula, mogyoró 6,0

2. csoport: Õszibarack, kajszibarack, pöszméte, ribiszke

komló, gyümölcsanyatelep 10,0

3. csoport: Spárga, málna, szeder 15,0

4. csoport: dió, gesztenye 4,0

Az ültetvények támrendszere nem önálló tárgyi eszköz, hanem tartozék, s

ezért az ültetvénnyel azonos leírási kulccsal amortizálódik. Az ültetvény

kerítése viszont önálló tárgyi eszköznek - építménynek - minõsül."

(2) A törvény 2. számú melléklete B fejezetének 1. pontja a következõkre

módosul.

/Az 1992. január 1. után aktivált befektetett eszközök normái százalékban/

"1.Gépek, berendezések, felszerelések 14,5

kivéve: az irányítástechnikai (automatikai)

és általános rendeltetésû számítástechikai

termékek és berendezések (ITJ 48),

a szemétgyûjtõ tartály (ITJ 28-42),

a zajártalmak elleni védõeszköz (ITJ 69-99-2),

az ügyviteltechnikai eszközök, valamint

a környezet védelmét szolgáló gépek,

berendezések és felszerelések (a törvény

4. számú mellékletének 15. pontjában

felsorolt ITJ szám szerint) 33

Jármûvek 20

Hosszú élettartamú szerkezetû épületek 2"

3.számú melléklet az 1994. évi..... törvényhez

(1) A törvény 6. számú melléklete B fejezetének 1. pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"1. A vállalkozási tevékenység bevétele a tevékenységgel

(termékelõállítással, áru- és szolgáltatás értékesítéssel, szellemi

alkotásokhoz fûzõdõ, valamely jog átruházásával, használatának átengedésével,

elõadói, mûvészeti tevékenységgel stb.) összefüggésben kapott készpénz,

jóváírás, és bármilyen vagyoni érték."

(2) A törvény 6. számú mellékletének C fejezetének címe helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"A külföldi vállalkozó nyilvántartási kötelezettsége"

(3) A törvény 6. számú melléklete D fejezetének 2. pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

/A külföldi szervezet jövedelmének meghatározása

"2. Nem kell jövedelemnek tekinteni a Magyar Állam, a Magyar Nemzeti Bank és

a belföldön bejegyzett pénzintézet által - a 3. pontban foglalt kivétellel -

fizetett kamatot."

(4) A törvény 6. számú melléklete E fejezete a következõ 4/i ponttal egészül

ki:

T/4..A jövedelemszerzés helye/

"i) kötvénynél a kibocsátó székhelye."

(5) A törvény 6. számú melléklete E fejezetének 8. pontja helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"8. Belföldi személy: a törvény 2. § (1) bekezdésében meghatározott adóalany

és a 2. § (2) bekezdésében meghatározott adóalany telephelye, valamint a

belföldi illetõségû magánszemély."

4. számú melléklet 1994. évi..... törvényhez

(1) A törvény 9. számú melléklete A fejezetének bevezetõ mondata helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"Az 1. § (1) bekezdése szerinti jövedelem - és vagyonszerzésre irányuló vagy

ezt eredményezõ gazdasági tevékenységbõl e törvény alkalmazásában nem

minõsülnek vállalkozási tevékenységnek ."

(2) A törvény 9. számú melléklete A fejezete 3. pontjának bevezetõ mondata

és az itt az SZJ 19161 Színmûvészeti szolgáltatástól az SZJ 194120

Szabadidõsportig felsorolt tevékenységek helyébe a következõ rendelkezés lép:

"3. Az alábbi tevékenységekbõl elért bevétel

"SZJ 19 Szórakoztató kulturális és sport szolgáltatás

kivéve:

SZJ 191500 Hangfelvétel készítés

SZJ 191623 Könnyûzenei hangverseny

SZJ 191629 Egyéb máshová nem sorolt zenei,

táncmûvészeti és vegyes elõadás

SZJ 192000 Hírügynökségi szolgáltatás

SZJ 195 Egyéb pihenõ - szórakoztató szolgáltatás"

(3) A törvény 9. számú mellékletének 5. pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"5. Az alapítvány, a társadalmi szervezet cél szerinti tevékenysége

függetlenül attól, hogy a tevékenységet a 3. és 4. pont tartalmazza vagy nem."

(4) A törvény 9. számú melléklete B fejezetében az SZJ 1932 Múzeumi

szolgáltatás, kiállítás és az SZJ 1933 Levéltári szolgáltatás helyébe a

következõ tevékenységek lépnek:

/Közhasznú társaság által végzett kedvezményezett tevékenységek/

SZJ 01112-bõl Állattenyésztési szolgáltatásból, õshonos

állatfajták tartása, génmegõrzése

"SZJ 011134 Védett természeti területek gondozása

SZJ 012200 Különleges rendeltetésû erdõk és területek

gondozása

SZJ 0442 Nyersanyag visszanyerése hulladékból

SZJ 054200 Megújuló energiahozdozók (nap, szél, vegyi stb.

energiákat hasznosító) járulékos szolgáltatásai

SZJ 111-bõl Saját vagy bérelt ingatlan hasznosításából saját

vagy bérelt mûemléki ingatlan hasznosítása

SZJ 142120 Település és tájtervezés

SZJ 142160 Területfejlesztés- és rendezési tervezés

SZJ 142275 Környezetvédelmi szakmai tervezés, szakértés

SZJ 142312 Környezeti elemek, (föld, levegõ, víz, zaj, rezgés

stb. környezet-és egészségkárosító tényezõk

mérése, vizsgálata, elemzése

SZJ 16 Oktatás, kivéve:

SZJ 1633 Felsõfokú továbbképzés

SZJ 164126 Szakmai nyelvvizsgáztatás

SZJ 16423 Nem szakmai (egyéb) tanfolyami oktatás,

vizsgáztatás

SZJ 165220 Pszichológiai tanácsadás

SZJ 165900 Oktatást kiegészítõ egyéb szolgáltatás

SZJ 19 Szórakoztató, kulturális és sport

szolgáltatás, kivéve:

SZJ 191500 Hangfelvétel készítés

SZJ 191623 Könnyûzenei hangverseny

SZJ 191629 Egyéb máshová nem sorolt zenei,

táncmûvészeti és vegyes elõadás

SZJ 192000 Hírügynökségi szolgáltatás

SZJ 195 Egyéb pihenõ - szórakoztató szolgáltatás"

15

Általános indokolás

A társasági adóról szóló 1991. évi LXXXVI. törvény 1995. évi módosításának

legfõbb jellemzõje a fejlesztés, beruházás, befektetés-ösztönzés. Ez az

adókulcs csökkentésében, az osztalékként kivett (és a fejlesztésre) a

vállalkozásban hagyott jövedelemre érvényesített eltérõ adókulcsban, és a

minimumadó eltörlésében nyilvánul meg. E mellett a munkanélküliség

mérséklésének segítése érdekében a foglalkoztatott munkanélküliek bére után

fizetett társadalombiztosítási járulék teljes összegével csökkenthetõ az

adóalap egy éven át.

A gazdasági recesszióból való kilábalás indokolja, hogy a vállalkozási

körben a beruházási és fejlesztési tevékenység élénküljön.

A javaslat ezt a célt a beruházás ösztönzés általános módszereként ismert

adókulcs csökkentéssel kívánja elérni.

Ez a megoldás a jövedelmezõen gazdálkodó vállalkozások számára bõvíti a

fejlesztésre rendelkezésre álló forrásokat. A radikális adókulcs-csökkentés

adósemleges, minden befektetõ számára azonosan vonzó lehetõséget nyújt.

Ugyanakkor a felvett osztalékra kivetett magasabb adó miatt a jövedelemnek a

vállalkozásban hagyására ösztönöz. Az alacsony adókulcs gyorsítja a

beruházások megtérülését, ami erõteljes beruházási magatartást válthat ki. A

javaslatnak beruházás ösztönzõ hatása mellett jelentõs szerepe lehet a

feketegazdaság visszaszorításában is. Ezzel párhuzamosan az adóztatás

stabilitását is erõsíti a szabályozó alkut kiváltó különbözõ célirányos

preferenciákat tartalmazó adótörvénnyel szemben, így lehetõvé teszi a

biztonságos tervezést.

Az adókulcs jelentõs mértékû csökkentésének ellentételéül szolgál a

különbözõ adókedvezmények megszüntetése, beleértve a külföldi részvételû

társaságok 40 százalékos adókedvezményének eltörlését is. Ennél az

alternatívánál számolni kell azonban azzal, hogy a nemzetközi szerzõdések

(kettõs adózási egyezmények) az osztaléknak a forrásnál való adózását

általában korlátozzák (5-15 százalékos mérték körül), így a külföldi cégeket

megilletõ osztalékrész legfeljebb ilyen mértékû adót viselhet.

A beruházás, fejlesztés elõsegítése és a munkanélküliség mérséklése

érdekében az intézkedések az adóbevételt közel a harmadával csökkentik.

A nagyobb jelentõségû változások mellett sor került a törvény néhány

elõírásának egyszerûsítésére, pontosítására is.

Részletes indokolás

A törvényjavaslat 1. §-ához

A mûvészeti alkotóközösség mint szervezeti forma már nem létezik, ezért nem

indokolt az adóalanyok - (2. § (1) bekezdés d) pont) - között felsorolni.

A törvény jelenleg hatályos szövege nem rendezi azt az esetet, ha a

külföldinek Magyarországon van telephelye, de ettõl függetlenül telephelynek

be nem tudható jövedelme is keletkezik. E hiányosságot pótolja a 2. § (5)

bekezdése.

A törvényjavaslat 2. §-ához

A módosítás a törvény alkalmazásához szükséges fogalmi pontosításokat és egy

új fogalmat tartalmaz.

- A reprezentációs költség fogalom (14. pont) 1994. évtõl része a

törvénynek. A módosítás egyértelmûvé teszi, hogy a reprezentációs költségnek

az áfa, és személyi jövedelemadó nem része. Tartalmi változás, hogy a vissza

nem igényelhetõ áfát sem kell a reprezentáció részének tekinteni.

- A közhasznú tevékenység bevételének (18. pont) javaslat szerinti

megfogalmazása egyértelmûvé teszi, hogy a törvényben meghatározott szervekkel

kötendõ szerzõdés alatt nem egyszeri, illetve alkalmi megállapodást kell

érteni. A közhasznúság egyik feltétele a tevékenység tartós jellege, s ennek

szerzõdéses alátámasztása. Ezzel a módosítással szükségtelenné válik - s

egyben egyszerûsödik a rendelkezés - a Pénzügyminisztérium egyetértésének

kötelezõ elõírása.

- A 20. pontban az off-shore cégekre vonatkozó feltételrendszerek közül a

gyakorlatban sok társaság úgy értelmezte a c) pontban foglaltakat, hogy a

kötelezõ többségi elõírás a három felsorolt jogviszonyban együttesen értendõ.

A pontosítás megerõsíti, hogy a társaság vezetõ tisztségviselõinek, a

felügyelõbizottságának és az alkalmazottainak többsége külön-külön kell, hogy

belföldi személy legyen. Ezen kívül az érdekeltséget a gazdasági társaság

mellett a szövetkezetre is értelmezni szükséges, hiszen a mai törvények

szerint a külföldi ott is tulajdonos lehet.

A törvényjavaslat 3. §-ához

A törvényjavaslat az adóalap meghatározásához pontosító, egyszerûsítõ és új

rendelkezéseket tartalmaz.

- A 4. § (2) bekezdés b) pontjában a számviteli törvény 45. § (5) bekezdése

helyett a hivatkozás 45. § (14) bekezdésre való változtatását az tette

szükségessé, hogy a számviteli törvény módosítását követõen az eredetileg (5)

bekezdés szövege a (14) bekezdésbe került.

- A 4. § (2) bekezdés g) pontból - adminisztráció egyszerûsítési célból -

kimarad az adóhatóság elõzetes hozzájárulására elõírt feltétel arra

vonatkozóan, hogy az alapítvány, illetve a közérdekû kötelezettségvállalást

szervezõ a befizetésrõl levonásra jogosító igazolást adjon. Az egyszerûsítés

azért is indokolt, mivel a gyakorlat szerint, ha az alapítvány, illetve a

közérdekû kötelezettségvállalás kielégítette az elõírt követelményeket, úgy az

adóhatóságnak nem volt indoka megtagadni az igazolás kiadását. Ezen kívüli

változás, hogy az oktatási, szociális, egészségügyi, környezetvédelmi, sport

és kulturális közfeladat ellátására létesített közalapítványhoz adott

hozzájárulás korlátlanul, egyéb alapítványi hozzájárulás, közérdekû

kötelezettségvállalás az adóalap 20 százalékáig vonható le az adóalapból.

- A 4. § (2) bekezdés l) pontjában megfogalmazottaknak az apportálással

való kiegészítése megerõsítése annak az eddigi értelmezésnek, hogy az

apportálást az adótörvény az értékesítéssel azonosan kezeli.

- A 4. § (2) bekezdés n) pontjában a munkanélküliek foglalkoztatását

jelenleg is ösztönzõ preferencia további bõvítésének célja a munkanélküliség

mérséklése, a foglalkoztatás növelésének elõsegítése. Az adóalap csökkentõ

kedvezményt a veszteséges vállalkozások is érvényesíthetik, ugyanis a

munkanélküliek után fizetett társadalombiztosítási járulék adóalapból történõ

levonása az elhatárolt veszteség részét képezi.

A rendelkezés utolsó bekezdésében megfogalmazott adóvisszatartásra vonatkozó

elõírás törlését a minimumadót elõíró rendelkezés hatályon kívül helyezése

indokolja.

- A 4. § (3) bekezdés b) pontja pontosítás, hivatkozás a számviteli törvény

minden olyan rendelkezésére amely az értékcsökkenési leírás elszámolására

vonatkozik.

- A 4. § (3) bekezdés j) pont (és a hozzá tartozó 5. § (12)

bekezdés) rendelkezésével az adóelkerülési lehetõségek szûkítése érdekében

az eddig alkalmazott elszámolás változik oly módon, hogy a bérbevevõnél az

áfa-nélküli bérleti díj adott évre jutó részének a tárgyi eszköz utáni teljes

bérleti díj 36 százalékát meghaladó része helyett havi 3 százalékát meghaladó

része, ingatlan esetén a 13 százalékát meghaladó része helyett havi 1,1

százalékát meghaladó része elismert költség, ami azt jelenti, hogy a

használattal (bérleti idõvel) arányosan ismeri el a lízingdíjat költségként az

adótörvény is.

- A számviteli törvény módosításával a selejtezés miatti terven felüli

értékcsökkenést nem értékcsökkenési leírásként kell elszámolni, hanem

rendkívüli ráfordításként. Miután így a selejtezés és az értékesítés

nyilvántartási értékének a számviteli törvény szerinti elszámolása azonos

módon történik, ezért indokolt, hogy a társasági adótörvény elõírásai (4. §

(3) bekezdés p) pont) összhangban legyenek a számviteli törvény

rendelkezéseivel.

- A 4. § (3) bekezdés t) pontja módosításának elsõdleges célja, hogy az

adóskonszolidáció folyamatát ne gátolja a társasági adótörvény ezen

rendelkezése. A pénzintézet e megkülönböztetett módon való kezelését

indokolja továbbá, hogy esetleges tulajdonosként is a pénzintézet fõ

feladatának a hitelezés tekintendõ.Végül a pénzintézeti törvény elõírásai

megfelelõ garanciát nyújtanak arra vonatkozóan, hogy nem történhet meg a

jövedelmeknek kamatként való kivonása.

A törvényjavaslat 4. §-ához

- Az 5. § (1) bekezdésének a fogalmazásbeli változtatása csak megerõsítése

annak, hogy a várható veszteségekre, a december 31-én határidõn túli

követelésekre, a kétes követelésekre és az elõlegként adott összegre

vonatkozó, adóalapból levonható tartaléknál a korlátot valamennyi - nemcsak a

minõsített - kintlévõségre számítva kell meghatározni.

- Az 5. § (2) bekezdése lehetõséget ad - a bányászatról valamint a

villamosenergiáról szóló törvényben meghatározott - környezetvédelmi

kötelezettségekre képzett céltartalék adóalapnál történõ figyelembevételére.

A számviteli törvény a garanciális kötelezettségek keretén belül - a 27. §

(2) bekezdése és az 55 § (8) bekezdése alapján - lehetõvé teszi céltartalék

képzését a jogszabályban meghatározott környezetvédelmi garanciális

kötelezettségek fedezetére is.

A környezetvédelmi garanciális kötelezettségekrõl a villamosenergiáról szóló

törvény 17. § (2) bekezdés h) pontja, valamint a bányászatról szóló törvény

27. § (2) bekezdése és 36. §-a rendelkezik.

A tartalékképzés adóalapnál történõ elszámolhatósága megkönnyíti a

környezetvédelmi kötelezettségekkel pl. rekultiválási, tájrendezési, veszélyes

hulladék kezelési feladatokkal összefüggõ költségek finanszírozását.

- Az 5. § (7) bekezdésében a hivatkozás pontosítását jelenti a módosított

szöveg.

- Az 5. § (12) bekezdése a lízingdíj adóalapnál való számbavételére

elõírtak alkalmazását segíti.

A törvényjavaslat 5. §-ához

A nemzetközi szakirodalomból ismert beruházás ösztönzõk közül az általános

adókulcs csökkentést fogalmazza meg a törvényjavaslatnak ez a rendelkezése.

Ez a változás egyben azzal is jár, hogy a társasági adóból ezt követõen csak

a 100 és 60 százalékos adókedvezményre jogosultak és az un. off-shore cégek

vehetnek igénybe adókedvezményt, illetve a beruházási és exportot elõsegítõ

hitel kamatának egy része tartható az adóból vissza. Végül a törvényjavaslat a

fejlesztések ösztönzése végett a kivett osztalékra kiegészítõ adót ír elõ, ami

azt jelenti, hogy osztalékot 34,4 százalék adó megfizetése mellett lehet

fizetni. A módosítással megszûnik az úgynevezett minimumadó kötelezettség

is.

A kiegészítõ adót az 1995. év és az azt követõ évek eredménye terhére

fizetett, a kapott osztalékkal csökkentett osztalékra kell alkalmazni. Nincs

ilyen adókötelezettség, ha az eredménnyel az eredménytartalékot növeli a

vállalkozás. 1995.évtõl azonban a kedvezményes kulccsal adózott

eredménytartalékot elkülönítve nyilván kell tartani, s felhasználáskor meg

kell a kiegészítõ adót fizetni.

Ezzel a megoldással a társaságok közötti osztalék halmozódásra nem jelenik

meg többszörös adó. A fejlesztési források, megtakarítások alacsonyabb adót

viselnek. Pénzeszközátadással azonban nem lehet az osztalékadót kikerülni.

A tõkeemelés kiegészítõ adó alóli mentességének feltétele, hogy az legalább

3 évig a vállalkozásban maradjon. Ennél korábbi tõkeleszállítás, jogutód

nélküli megszûnés vagy szétválás esetén megszûnik az adómentesség.

A törvényjavaslat 6. §-ához

Az adómentességet szabályozó rendelkezések változása a törvény egyéb

elõírásával és más törvények módosításával függ össze.

- Az osztalékként kivett (kivenni szándékozott) és a vállalkozásban hagyott

jövedelem eltérõ adóztatása miatt egyértelmûvé teszi a törvényjavaslat, hogy

a kivett, jóváhagyott osztalékra az adómentesség nem vonatkozik.

- A törvényjavaslat az alapítványi hozzájárulások és a közérdekû

kötelezettség-vállalások adóalapból történõ levonhatóságához nem írja elõ az

adóhatóság elõzetes hozzájárulását. Ezzel összhangban marad ki az a) pontból

az adóhatóságra utaló kitétel, ami nem érinti a törvénynek azt a

rendelkezését, hogy adómentességet csak az az alapítvány élvezhet, amely

jogosult a feltételei alapján adómentes adomány gyûjtésére.

- A privatizációt szabályozó törvény tervezett változtatása miatt célszerû

a d) pontban az adómentességre utaló megfogalmazás módosítása. A

törvényjavaslat szerinti rendelkezés tartalmában nem jelent változást az

eddigi elõíráshoz képest. Fontos hangsúlyozni, hogy az adómentesség az

osztalékra elõírt kiegészítõ adóra nem vonatkozik.

A törvényjavaslat 7. §-ához

Az adókedvezmények a belföldi és a nemzetközi tapasztalat szerint nem mindig

a szándék szerint fejtik ki hatásukat. A legtöbb vizsgálat azt mutatja, hogy a

kedvezmények miatti adóbevétel kiesés meghaladta a befektetési növekedést.

A preferenciát legtöbbször olyan beruházásra is lehet érvényesíteni, amely

beruházást mindenképpen megvalósítottak volna. Ugyanakkor ha az egyéb

körülmények nem kedvezõek - pl. az infrastruktúra - akkor a beruházás az

ösztönzés ellenére sem valósul meg. A preferencia alkalmazása az adórendszer

bonyolultságát növeli, amely többletköltséget jelent az adózónak, az

adóhatóságnak, és lehetõséget ad arra, hogy a meg nem célzott vállalkozások is

élvezzék elõnyét.

A javaslat ezért a beruházás ösztönzés módszereként az általános adókulcs-

csökkentést tartalmazza, az adókedvezmények egyidejû megszüntetése mellett.

Az adókedvezmények közül a jogbiztonság miatt csak azok maradnak (a 100 és

60 százalékos adókedvezményre való jog) meg, amelyet a kulcs radikális

csökkentése nem ellentételez, illetve a hitelkamat-kedvezmény, ami a

kamatteher csökkentésével piaci eszközként hat a beruházások megvalósítására.

A törvényjavaslat 8. §-ához

Az adókulcs radikális csökkentése miatt - ami önmagában fejlesztési forrás

növelõ - az export - és a beruházási hitelkamatkedvezmény mértéke az 1994.

évinek a felére csökken. A törvény azonban a kamatteher ilyen módon való

mérséklésével a beruházások hitelbõl történõ megvalósíthatóságát továbbra is

segíti.

A törvényjavaslat 9. §-ához

A fizetendõ adó újrafogalmazását a minimumadó megszüntetése és a számított

és a kiegészítõ adó megkülönböztetése tette szükségessé. A javaslat szerint a

fizetendõ adó a számított adó és kiegészítõ adó összege, csökkentve az

adókedvezményekkel, továbbá a földadóval és a külföldön megfizetett adóval.

A törvényjavaslat 10. §-ához

A javaslat rendelkezése szerint az újonnan alakuló adóalanyoknál a várható

jövedelem alapján nem kell adóelõleget fizetni. Nincs adóelõlegfizetési

kötelezettsége a közhasznú társaságnak, és az önkéntes kölcsönös biztosító

pénztárnak sem.

A törvényjavaslat 11. §-ához

Az átmeneti rendelkezések között rendezi a törvényjavaslat, hogy az 1994.

évtõl bevezetett minimumadó az 1995. május 31-i adóbevallás alapján kiadott

fizetési meghagyásnál nem képezi az adóelõleg alapját.

A törvényjavaslat 13. §-ához

A személyi jövedelemadózásban az egyéni vállalkozók számára javasolt

átalányadózás miatt a törvény az egyéni vállalkozók számára 1995. február 15-

éig biztosít átjelentkezési lehetõséget.

A költségként elismert lízingdíj alkalmazásánál úgy rendelkezik a

törvényjavaslat, hogy az új elõírást a folyamatban lévõ ügyeknél is kell

alkalmazni. Ez azt jelenti, hogy ha 1994. december 31-ét követõen pl. már csak

három hónapig áll fenn a szerzõdés, akkor gép esetében a teljes díj 9

százaléka fölött kell adóalapot növelni. A lízinghez kapcsolódó valamennyi

szolgáltatás (pl. egyszeri szerzõdéskötési díj) 1995. évtõl része a

lízingdíjnak. A zárórendelkezésekben megfogalmazottak szerint ezt csak az

1994. év után kötött szerzõdéseknél kell alkalmazni.

A módosítások következtében feleslegessé váló törvényi rendelkezéseket a

törvény záró rendelkezései hatályon kívül helyezik.

- Az ipari és szolgáltató szövetkezeti szakcsoport és a mezõgazdasági

szakcsoport mint szervezeti forma már nem létezik, ezért a törvény 2. §-ából a

javaslat törli a rájuk vonatkozó rendelkezést.

- Az elemi kár definíciója (3. § 19. pont) szoros összefüggésben a

minimumadóval került be az 1994. évi módosításkor a törvénybe. Mivel magára a

minimumadóra vonatkozó rendelkezések is hatályon kívül helyezõdnek, ezért

ezzel összhangban e definíció is szükségtelen.

- A 4. § (2) bekezdésébõl a "legfeljebb" szó érdemi változást jelent az

adóalap megállapításánál. Összefüggésben a törvény 1. számú mellékletének

módosulásával is, 1995. évtõl korlátozódik az adóalany eddig teljesen szabad

lehetõsége, hogy milyen összeget von le amortizáció címen az adóalapból. Míg

1995. évig csak annyi kikötést tartalmazott a törvény, hogy több levonás nem

érvényesíthetõ, annál amit a törvény elõír, a javaslat elfogadása esetén

kevesebb sem lehet a törvényben elõírtnál az e címen megvalósított adóalap

csökkentés.

A változtatás az adókedvezményes idõszak amortizációjának lejárat utáni

idõszakra való átvitelét akadályozza meg. A vállalkozó döntési lehetõsége

megmarad viszont akkor, ha a törvény (az 1. és 2. számú melléklet) egy adott

eszköznél az amortizáció elszámolására több változatot enged meg.

- A 4. § (2) bekezdés e) pontja rendelkezésének részbeni és a j) pontjának

a törlését a számviteli törvény rendelkezésének módosítása indokolja, amely

szerint a kölcsön kamatát minden esetben költségként kell elszámolni, annak

nem lehet az adózás utáni eredmény a forrása. Így a törvénynek ez a

rendelkezése szükségtelenné válik.

- A javaslat a személygépkocsi üzemanyagköltségre elõírt adóalapkorrekciót

törli.

- A javaslat az adókedvezményre vonatkozó rendelkezések közül

hatálytalanítja a kamarai tagdíj, az osztalék újrabefektetése, a Kormány

hatáskörébe utalt egyedi engedély alapján, a kárpótláshoz kapcsolódó

földvásárlási utalványok leadása ellenében, illetve a korábban megszerzett jog

alapján igénybevehetõ kedvezményeket.

- A 16. § (4) bekezdésében található rendelkezés hatályon kívül helyezését

a 4.§ (2). bekezdés n) pontjának tartalmi változása, továbbá az indokolja,

hogy a minimumadóra vonatkozó rendelkezéseket csak 1994-re kell alkalmazni.

- A 18. § (2) bekezdés e) pontjának hatályon kívül helyezésével 1995. évtõl

az újonnan (jogelõd nélkül) alakulóknak és a személyi jövedelemadó hatálya

alól átjelentkezõ egyéni vállalkozóknak nem kell elõleget fizetni a várható

adóbevétel alapján.

- A 19. §-ban olyan rendelkezések kerülnek hatályon kívül, melyeknek vagy

tartalmuk, vagy a bennük foglalt határidõk miatt a törvényben való további

szerepeltetésük szükségtelen.

- A minimumadó megszüntetése miatt a törvény 5. számú mellékletének

fenntartása értelmetlenné válik.

- Az 1994. évi XVI. törvény 54. § (5) bekezdését a javaslat a kamarai

tagdíj adóból való levonhatóságának megszüntetésére tett rendelkezés miatt

helyezi hatályon kívül, a törvények közötti összhang biztosítása végett.

A törvényjavaslat 1. számú mellékletéhez

A melléklet az értékcsökkenési leírás egyes rendelkezéseit módosítja a

gyakorlati tapasztalat alapján, a beruházás ösztönzés érdekében, és a más

törvényekkel való összhang bizosítása végett.

- Az 1. pont - összhangban a 4. § (2) bekezdés c) pontjának módosításával -

arról rendelkezik, hogy az adóalany a törvény 1. és 2. számú melléklete

alapján megállapított amortizáció összegével köteles csökkenteni az adóalapot.

Megmarad az az elõírás is, hogy a levonás nem lehet több, mint ami e

mellékletek alapján maximumként számítható.

- A 7. pont módosítására az 1. pont rendelkezésével összefüggésben kerül

sor. Lényege, hogy a beruházás után megengedett adóalap csökkentési

lehetõséggel nem kötelezõ élni.

- A 8. pont a számviteli törvénnyel való összhangot teremti meg, azzal,

hogy a hulladék tárolásra igénybevett földterület után nem tiltja az

értékcsökkenés elszámolását.

- A 14. pontból kikerült a selejtezés miatti rendkívüli értékcsökkenési

leírás levonhatósága, tekintettel arra, hogy a 4. § rendelkezik ilyen esetben

a nyilvántartási érték elszámolásáról.

- A 18. pont az egyszeres könyvvitelt vezetõk esetében is elõírja (és

nemcsak megengedi) az értékcsökkenési leírás kötelezõ elszámolását.

A törvényjavaslat 2. számú mellékletéhez

A törvényjavaslat a meliorációnál, a bekötõ és üzemi útnál, a

hulladéktárolónál, a szemétégetõnél a megtérülésnek megfelelõ - a korábbinál

magasabb - leírási kulcsot állapít meg, és meghatározza hulladéktároló

fogalmát is. Az ültetvények 1. csoportjának leírását, - a dió és a gesztenye

kivételével - 6 százalékra módosítja.

A törvényjavaslat 3. számú mellékletéhez

A javaslat a külföldi vállalkozók és külföldi szervezetek adóztatásáról

szóló 6. számú mellékletre pontosító jellegû változtatásokat tartalmaz.

- A B. fejezetben a külföldi vállalkozó bevételének meghatározásánál

kikerült a felsorolásból a természetbeni juttatás fogalma, mivel a "kapott

vagyoni érték" fogalmába az is beletartozik.

- A javaslat pontosítja a C fejezet címét, összhangban a fejezet

tartalmával, amely kizárólag a külföldi vállalkozók nyilvántartási

kötelezettségérõl rendelkezik.

- A D. fejezet 2. és 3. pontja a külföldi szervezetek kamatbevételének

adókötelezettségérõl szól. A javaslat a 2. pontban - a szórend felcserélésével

- egyértelmûsíti, hogy a külföldi szervezeteknél a kamatbevétel kizárólag

akkor adóköteles, ha kötvény utáni kamatról van szó, melyet olyan belföldön

bejegyzett pénzintézet fizet ki, amely a kötvény kibocsátó megbízásából csak

lebonyolító tevékenységet végez.

- A javaslat az E fejezet 4/i pontjában rendelkezik a kötvény

árfolyamnyereségének meghatározásához a jövedelemszerzés helyérõl.

- Az E fejezet 8. pontjában pontosítja a javaslat a belföldi személy

fogalmát. Korrektebb megfogalmazással egyértelmûsíti azt az eddig is fennálló

rendelkezést, hogy a külföldi vállalkozó kizárólag a telephelye vonatkozásában

minõsül belföldi személynek.

A törvényjavaslat 4. számú mellékletéhez

A módosítás egyértelmûvé teszi, megerõsíti, hogy az alapítványnál és

tásadalmi szervezetnél az alapfeladat végzése nem keletkeztet

adókötelezettséget. Ez következik a 2. § rendelkezésébõl is, hiszen kizárólag

alapfeladatból elért bevétel esetén nem is lesz adóalany az alapítvány vagy a

társadalmi szervezet.

Egyidejûleg megerõsíti a törvény azt is, hogy a mellékletben felsorolt

tevékenység jövedelme nem adóköteles.

A 3. pontban a vállalkozási tevékenységnek nem minõsülõ tevékenységek között

bõvíti a kulturális tevékenységek körét, és valamennyi sport és szabadidõ

szolgáltatást nevesít.

A közhasznú társaságok által végezhetõ kedvezményezett tevékenységek listája

több kulturális, oktatási és környezetvédelmet szolgáló tevékenységgel bõvül,

melyek ténylegesen közhasznú és a társadalmi közös szükségletet kielégítõ

tevékenységek közé tartoznak.

Eleje Honlap