MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/230.. sz.

TÖRVÉNYJAVASLAT

a gépjármûadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény módosításáról

Elõadó: Dr. Békesi László pénzügyminiszter

Budapest, 1994. október 28.

1994. évi .......... törvény

a gépjármûadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény módosításáról

1.§

A gépjármûadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény (a továbbiakban: Gjt.)5.§-

ának f) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

(Mentes az adó alól:)

"f) bejelentésre a mozgáskorlátozott személy szállítására szolgáló egy

gépjármû,"

2.§

A Gjt. 6.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"6.§ (1) Az adó alapja - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - a

gépjármûnek a forgalmi engedélyben feltüntetett saját tömege (önsúlya).

(2) Tehergépjármû esetében az adó alapja a forgalmi engedélyben feltüntetett

megengedett legnagyobb össztömeg (össz-súly)."

3.§

A Gjt. 7.§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az évi adótétel - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - a 6.§-ban

meghatározott adóalap minden megkezdett 100 kilogrammja után 200 Ft."

4.§

A Gjt. 8.§-ának jelenlegi szövege (1) bekezdésre változik, és a § egyidejûleg

a következõ (2)-(4) bekezdésekkel egészül ki:

"(2) Ha az adóalany az adóévben tehergépjármûvével - fuvar-okmánnyal igazoltan

- olyan kombinált áruszállítást alkalmazott, amelynél a Magyar Köztársaság

területén vasúton vagy belvízen megtett út járatonként 100 kilométernél

hosszabb volt, a (3) bekezdésben meghatározott adókedvezményre jogosult.

(3) Az adókedvezmény mértéke 20-40 járat teljesítése esetén az ugyanazon

tehergépjármû adóévre járó adójának 20 %-a, 41-60 járat esetén a 35 %-a, 60

járat felett az 50 %-a.

(4) Az adóalany a kombinált áruszállítás után járó adókedvezmény iránti,

fuvarokmánnyal igazolt igényét az adóév július 1. napjától nyújthatja be a 9.

§-ban meghatározott adóhatósághoz. Az adóhatóság az adókedvezményt az

igénybejelentéstõl számított 30 napon belül írja jóvá."

5.§

A Gjt. 13.§-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép, és a §

egyidejûleg a következõ (4)-(6) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Mentes az adó alóla kombinált áruszállításra nemzetközi viszonylatban

alkalmazott, külföldön nyilvántartott tehergépjármû, amely az árut a Magyar

Köztársaság területén

a) a határátlépés helyétõl vagy az áru feladási helyétõl az útirány szerinti

legközelebbi - attól légvonalban legfeljebb 70 kilométer távolságra levõ -

vasúti állomásra vagy belvízi kikötõbe közúton fuvarozza (elõfuvarozás),

illetõleg

b) a vasútállomásról vagy belvízi kikötõbõl az útirány szerinti legközelebbi -

attól légvonalban legfeljebb 70 kilométer távolságra levõ -határátlépés

helyére vagy az áru rendeltetési helyére közúton elfuvarozza (utánfuvarozás).

(4) A (3) bekezdésben meghatározott adómentesség nem illeti meg a

tehergépjármûvet

a) elõfuvarozás esetén akkor, ha a vasúti állomásról vagy belvízi kikötõbõl

vasúton, illetve vízi úton abba az államba lép ki, amelybõl közúton belépett,

b) utánfuvarozás esetén akkor, ha a vasúti állomásról, vagy belvízi kikötõbõl

közúton abba az államba lép ki, amelybõl vasúton vagy vízi úton belépett,

c) ha a (3) bekezdésben meghatározot távolságot túllépte.

(5) Mentes az adó alól a katasztrófa következményeinek enyhítését szolgáló,

azonnali támogatást nyújtó és nem kereskedelmi jellegû (térítés nélküli)

nemzetközi segélyszállítmányt fuvarozó gépjármû.

(6) Részben, vagy egészben mentes az adó alól az a gépjármû, amelynek

adómentességét, vagy kedvezményét - ideértve az adó mértékét is - nemzetközi

egyezmény vagy viszonosság biztosítja. A viszonosság tekintetében a

pénzügyminiszter állásfoglalása az irányadó."

6.§

A Gjt. 14.§-a a következõ (3)-(6) bekezdésekkel egészül ki:

"(3) Belföldi természetes vagy jogi személy, jogi személyiség nélküli

gazdasági társaság, egyéb szervezet által bérelt, haszonbérelt,

haszonkölcsönbe vett, lizingelt külföldön nyilvántartott tehergépjármû

adóalapjának megállapításánál - a (4)-(5) bekezdés hatálya alá nem tartozó

esetek-

ben -vélelmezni kell, hogy a 15.§ (3) bekezdése szerint számított út 50%-át

rakott állapotban, másik 50%-át rakomány nélkül tette meg.

(4) Az adót a (3) bekezdésben felsorolt tehergépjármûvek után nemzetközi

szerzõdés vagy viszonosság alapján a belföldi rendszámú tehergépjármûvekre

irányadó szabályok szerint kell megállapítani. Ilyen esetben az évi adónak az

egy napra esõ hányadát annyiszor kell számításba venni, ahány megkezdett napot

a gépjármû a Magyar Köztársaság területén eltöltött.

(5) Nemzetközi szerzõdés vagy viszonosság alapján a (4) bekezdésben

foglaltakat kell alkalmazni, ha a belföldi fuvarozó a határon átvett,

külföldön nyilvántartott vontatmányt a belföldi úticéljához belföldi rendszámú

gépjármûjével elvontatja.

(6) Ha a (3) bekezdésben meghatározott tehergépjármû adókötelezettsége elõre

láthatóan meghaladja a 30 napot, az adóhatóság az üzembentartó nyilatkozata

szerinti idõtartamra figyelemmel állapítja meg az adót, amelyet az

adókötelezettség változása esetén hivatalból vagy az adóalany kérelmére

helyesbít. Az így megállapított adónak egy hónapra esõ része

a tárgyhónapot követõ hónap 15. napján,ha ezt az idõpontot a gépjármû

kilépésének ideje megelõzi, akkor a Magyar Köztársaság területérõl való

kilépéskor esedékes."

7.§

A Gjt. 18.§-ának 12. és 13. pontjai helyébe a következõ rendelkezések lépnek,

és a §egyidejûleg kiegészül az alábbi 20-23. ponttal:

(E törvény alkalmazásában:)

"12. mozgáskorlátozott az a személy, aki a mozgáskorlátozottak közlekedési

támogatásainak rendszerérõl szóló külön jogszabályban meghatározott betegsége

miatt mozgáskorlátozottnak vagy súlyos mozgáskorlátozottnak minõsül és ezt az

állapotát az ott meghatározott orvosi szakvélemény igazolja,

13. mozgáskorlátozott személy szállítására szolgál az a gépjármû, amely a

mozgáskorlátozott adóalanynak, vagy a mozgáskorlátozott személyt - írásbeli

nyilatkozata szerint - rendszeresen szállító, vele legalább egy éve közös

háztartásban élõ - a Ptk. 685. §-ának b) pontja szerinti - közeli

hozzátartozójának, élettársának, vagy szerzõdés alapján tartásra kötelezett

személynek, mint adóalanynak a tulajdonában áll,"

"20. megengedett legnagyobb össztömeg (a korábbi típusú forgalmi engedélyekben

megengedett együttes tömeg, összsúly): a jármû saját tömege és a raksúly

(terhelhetõség) együttesen számított tömege,

21. kombinált áruszállítás az olyan szállítási forma, amelynek során az üres

vagy rakott közúti tehergépjármû (vontató és/vagy vontatott gépjármû) az

útvonal egy részét vasúton vagy belvízen teszi meg, amelynek során a

tehergépjármû a közutat csak a feladási vagy rendeltetési hely és a

legközelebbi - fel- és lerakodás céljára alkalmas - vasútállomás vagy belvízi

(ro-ro) kikötõ között veszi igénybe,

22. katasztrófa: elemi csapás, ipari szerencsétlenség vagy háborús

esemény,amelynek során és következtében jelentõs számú emberi élet kerül

közvetlen veszélybe,

23. segélyszállítmány: az a szállítmány, amely a 13. § (5) bekezdésében

meghatározott célra szolgál és ezt a körülményt az alábbi szervek valamelyike

igazolja: Magyar Vöröskereszt, Népjóléti Minisztérium, Magyar Máltai

Szeretetszolgálat, illetve ezek külföldi megfelelõje, a szállítmányt küldõ

vagy fogadó államában mûködõ magyar külképviselet, a segélyszállítmányt

küldõvagy azt szervezõ egyház regionális elõljáró

ja vagy annak hivatala, a segélyszállítmányt küldõ természetes vagy jogi

személy lakóhelye, illetve székhelye szerint illetékes külföldi önkormányzat."

Záró és átmeneti rendelkezések

8.§

(1) Ez a törvény 1995. év január 1. napján lép hatályba, egyidejûleg a

nemzetközi kombinált áruszállítást elõsegítõ kedvezményekrõl szóló 94/1992.

(VI.10.) Korm. rendelet és az azt módosító 175/1993. (XII. 17.) Korm. rendelet

hatályát veszti.

(2) 1995. január 31. napjáig minden belföldi forgalmi engedéllyel és

rendszámmal ellátott tehergépjármûrõl az 1995. január 1-jén fennálló

állapotnak megfelelõen adóbevallást kell adni, kivéve a Gjt. 5. §-ának a), e)

és h)-j) pontja szerint adómentes gépjármûvet.

(3) Azoknak az adóalanyoknak, akik az e törvény hatálybalépése elõtt

mozgáskorlátozottságra tekintettel részesültek adómentességben, újabb orvosi

igazolást nem kell beszerezni.

I N D O K O L Á S

a gépjármûadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvényt módosító törvényjavaslathoz

ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS

A gépjármûadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény (a továbbiakban: Gjt.)

hatálybalépése óta jelentõs változások történtek a nemzetközi környezetben, a

külkereskedelmi kapcsolatokban, a nemzetközi szállítások irányában és

volumenében, a gépjármûüzemeltetés pénzügyi feltételeiben, valamint olyan új

szállítási módozatok jelentek meg (pl. kombinált fuvarozás) amelyek - a

költségvetési megfontolásokon túl - indokolják a törvény kisebb korrekcióját.

A törvényjavaslat (a továbbiakban: Javaslat)ugyanakkor célul tûzi a belföldi

és a külföldi gépjármûvek adóztatása - jelenleg eltérõ - feltétel- és

követelményrendszerének közelítését.

Az 1. §-hoz

A Javaslat - figyelemmel az idõközben megjelent, a mozgáskorlátozott személyek

közlekedési támogatásainak rendszerérõl szóló 179/1993. (XII. 29.) Korm.

rendeletre és az érdekképviseleti szervek álláspontjára - alanyi jogon

biztosítja a mozgáskorlátozottaknak az adómentességet, mivel a mentességhez

nem kívánja meg a munkába-, iskolába-, vagy az orvosi kezelésre járás

igazolását.

A 2-3.§-hoz

A belföldi és a külföldi tehergépjármûvek jelenleg eltérõ adóalapjának

közelítését egyrészrõl a nemzetközi gyakorlathoz való igazodás, másrészrõl az

Útalap és az önkormányzatok bevételeinek a növelése indokolja. A

tehergépjármûvek célszerûen rakottan közlekednek, és ennek alapján a közutakat

általában saját tömegük kétszeres mértékével veszik igénybe.

Tekintve, hogy aGjt. a közutak terhelésével arányos adózást céloz meg, ezért

indokolt a tehergépjármû adóalapjánál nem a saját tömeget, hanem a megengedett

legnagyobb össztömeget (az ennek megfelelõ megengedett együttes tömeget,

összsúlyt) alapul venni. A többféle megnevezést a hatályos,illetve a

korábban hatályos KRESZ alapján kiadott forgalmi engedélyek eltérõ

szóhasználata indokolja. A tehergépjármûvek adóalapjának módosítása

szükségessé teszi az adó mértékét meghatározó rendelkezés korrekcióját is.

A 4. §-hoz

A kombinált fuvarozás célja a közúti forgalom terheinek csökkentése. Ennek

érdekében a közúti forgalom egy részének vasútra, illetve folyami hajózásra

átterelését célszerû adókedvezményekkel ösztönözni. Magyarországon a kombinált

áruszállítás feltételeinek kialakítására a Gjt. hatálybalépését követõ idõben

került sor, ezért az ilyen szállítást végzõ magyar és külföldi gépjármûvek

adókedvezményi feltételeinek törvényi szabályozását a Gjt. nem tartalmazhatta.

A kombinált áruszállítást végzõ magyar és külföldi gépjármûvek adóztatásának

kedvezményi feltételeit a Javaslat a nemzetközi gyakorlatnak megfelelõen

határozza meg.

A Javaslat - a nemzetközi gyakorlattal összhangban - biztosítja a belföldi

fuvarozó számára, hogy ha gépjármûvével vasúton, vagy vízi úton meghatározott

számú járatot bonyolít le, jogosult adókedvezmény igénybevételére. A

kedvezmény igénybevételének feltétele, hogy járatonként 100 km-nél hosszabbnak

kell lennie a belvízen, vasúton megtett útnak. A kedvezmény mértéke

járatszámtól függõen változik, azonban nem haladhatja meg a gépjármû után járó

adó 50 %-át.

A Javaslat az adókedvezmény iránti igény benyújtásának kezdõ napját -

gyakorlati szempontok figyelembevételével - határozza meg. Így lehetõség lesz

arra, amennyiben a kombinált fuvarozást igénybevevõ adóalany az

adókedvezményhez szükséges járatszámot a második félévi adó esedékessége elõtt

eléri, akkor szeptember 15-ig már nem, vagy csökkentett összegben kell adót

fizetnie.

Az5. §-hoz

A Javaslat szabályozza a kombinált áruszállításban résztvevõ külföldi

rendszámú tehergépjármûvek adómentességét. Abban az esetben, ha a

tehergépjármû Magyarországon 70 km-t meg nem haladó távolságot tesz meg

közúton, akkor a kombinált fuvarozás igénybevételének elõsegítése érdekében

indokolt a tehergépjármûveket az egyébként járó adó alól mentesíteni.

Az adómentességet kizárja egyrészrõl a 70 km-es távolság túllépése, másrészt,

ha a külföldi tehergépjármû a vasútállomásról vagy belvízi kikötõbõl vasúton,

illetve vízi úton abba az államba lép ki, amelybõl vasúton vagy vízi úton be

lépett. Ez utóbbi korlátozás azt célozza, hogy a magyar adómentesség ne

külföldi közutat tehermentesítsen.

A Javaslat humanitárius szempontokra tekintettel adómentességet biztosít a

katasztrófa következményeit enyhítõ nemzetközi segélyszállítmányt fuvarozó

gépjármû részére.

A 6. §-hoz

A Javaslat szabályozza a belföldi természetes vagy jogi személy, jogi

személyiség nélküli gazdasági társaság, egyéb szervezet által bérelt,

haszonbérelt, haszonkölcsönbe vett, lizingelt külföldi rendszámú tehergépjármû

és az ún. "vegyes

honosságú" szerelvények adóztatását. Amennyiben nem kerül sor magyar forgalmi

engedély kiállítására, a külföldiekre vonatkozó általános szabályt indokolt

érvényesíteni. Ez alól kivétel csak nemzetközi szerzõdés, vagy viszonosság

alapján lehetséges. Ilyen esetben a külföldi rendszámú gépjármûnek a belföldi

szabályok szerint kell adóznia.

Az adó alapjának megállapítására a Javaslat törvényi vélelmet alapít. A

tehergépjármû tömegénél vélelmezni kell, hogy az út 50 %-át rakott állapotban,

másik 50 %-át rakomány nélkül tette meg, ugyanis nehéz annak megállapítása,

hogy a tehergépjármû belföldön üresen vagy rakottan közlekedik.

Az eljárás egyszerûsítése érdekében a Javaslat lehetõvé teszi, hogy az

adóalany (üzembentartó) a saját nyilatkozata szerint az adót ne csak az egyes

kilépések alkalmával, hanem havonként egy összegben fizethesse meg.

A 7. §-hoz

A törvény módosítása szükségessé teszi az ehhez kapcsolódó értelmezõ

rendelkezések kiegészítését és pontosítását.

A 8. §-hoz

A Javaslat a törvényi szabályozás hatálybalépésével egyidejûleg - a párhuzamos

szabályozás elkerülése érdekében - helyezi hatályon kívül a nemzetközi

kombinált áruszállítást elõsegítõ kedvezményekrõl szóló 94/1992. (VI.10.)

Korm. rendeletet és az azt módosító 175/1993. (XII.17.) Korm. rendeletet. A

törvényi szintû szabályozást nem igénylõ kérdések (pl.: a nemzetközi közúti

árufuvarozási engedélyek) szabályozása új kormányrendelettel oldható meg.

Eleje Honlap