ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/4057/61..

Kapcsolódó módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnöke

részére

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) és (3) bekezdése alapján a Büntetõ Törvénykönyvrõl

szóló 1978. évi IV. törvény módosításáról szóló T/4057.. számú törvény

javaslathoz - kapcsolódva a T/4057/54.. sz. módosító javaslathoz - az alábbi

k a p c s o l ó d ó m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

A törvényjavaslat új 50. §-sal történõ kiegészítést - és ezzel összefüggésben

új 1. §-sal, új 47. §-sal történõ kiegészítését is - javasolom:

1./ A törvényjavaslat új 1 §-sal történõ kiegészítést javasolom (egyidejûleg a

további §-ok számozása értelemszerûen megváltozik) :

A Büntetõ Törvénykönyvrõl szóló 1978. évi IV. törvény (Btk.) 42. § (2)

bekezdés b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(Fegyházban kell végrehajtani a három évi vagy ennél hosszabb

tartamú szabadságvesztést, ha)

b) terrorcselekmény (261. §),

- a légi jármû hatalomba kerítése (262. §),

- emberölés, emberrablás, erõszakos közösülés, szemérem elleni

erõszak, természet elleni erõszakos fajtalanság,

közveszélyokozás, rablás és jármû erõszakos elvétele súlyosabban

minõsülõ esetei [166. § (2) bekezdés, 175/A. § (3)-(4) bekezdés,

197. § (2) bekezdés, 198. § (2) bekezdés, 200. § (2) bekezdés,

259. § (2)-(3) bekezdés, 321. § (3)-(4) bekezdés, 321/A. § (2)-

(3) bekezdés];

(miatt szabták ki.)

2./ A törvényjavaslat új 47. §-sal történõ kiegészítést javasolom (egyidejûleg

a további §-ok számozása értelemszerûen megváltozik) :

A Btk. a következõ 321/A §-sal és az azt megelõzõ alcímmel egészül ki:

"Jármû erõszakos elvétele

321/A. § (1) Aki idegen jármûvet jogtalan használat céljából úgy vesz

el mástól, hogy evégbõl valaki ellen erõszakot avagy élet vagy testi

épség elleni közvetlen fenyegetést alkalmaz, illetõleg valakit

öntudatlan vagy védekezésre képtelen állapotba helyez, bûntettet

követ el, és két évtõl nyolc évig terjedõ szabadságvesztéssel

büntetendõ.

(2) A büntetés öt évtõl tíz évig terjedõ szabadságvesztés, ha a

jármû erõszakos elvételét

a) fegyveresen,

b) jelentõs értékre,

c) bûnszövetségben vagy csoportosan

követik el.

(3) A büntetés öt évtõl tizenöt évig terjedõ szabadságvesztés, ha a

jármû erõszakos elvételét

a) különösen nagy értékre,

b) jelentõs értékre fegyveresen, bûnszövetségben vagy

csoportosan

követik el."

3./ A törvényjavaslat új 50. §-sal történõ kiegészítést javasolom (egyidejûleg

a további §-ok számozása értelemszerûen megváltozik) :

A Btk. 327. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

327. § (1) Aki idegen jármûvet mástól azért vesz el, hogy jogtalanul

használja, vagy az így elvett, illetve a rábízott ilyen jármûvet

használja jogtalanul, jármû önkényes elvételét követi el.

(2) A büntetés vétség miatt két évig terjedõ szabadságvesztés,

közérdekû munka vagy pénzbüntetés, ha a jármû önkényes elvételét

kisebb értékre, vagy a szabálysértési értékre elkövetett jármû

önkényes elvételét

a) bûnszövetségben,

b) közveszély színhelyén,

c) helyiségbe vagy ehhez tartozó bekerített helyre

megtévesztéssel vagy a jogosult (használó) tudta és beleegyezése

nélkül bemenve,

követik el.

(3) A büntetés bûntett miatt három évig terjedõ szabadságvesztés, ha

a) a jármû önkényes elvételét nagyobb értékre,

c) a kisebb értékre elkövetett jármû önkényes elvételét a (2)

bekezdés a)-c) pontjában meghatározott módon,

követik el.

(4) A büntetés egy évtõl öt évig terjedõ szabadságvesztés, ha

a) a jármû önkényes elvételét jelentõs értékre,

b) a nagyobb értékre elkövetett jármû önkényes elvételét a (2)

bekezdés a)-c) pontjában meghatározott módon

követik el.

(5) A büntetés két évtõl nyolc évig terjedõ szabadságvesztés, ha

a) a jármû önkényes elvételét különösen nagy értékre,

b) a jelentõs értékre elkövetett jármû önkényes elvételét a (2)

bekezdés a)-c) pontjában meghatározott módon

követik el.

4./ A törvényjavaslat új 50. §-sal történõ kiegészítést javasolom (egyidejûleg

a további §-ok számozása értelemszerûen megváltozik) :

A szabálysértésekrõl szóló 1968. évi I. tv. 107/A § (1) bekezdése helyébe

a következõ rendelkezés lép:

107/A. § (1) Aki idegen jármûvet mástól azért vesz el, hogy

jogtalanul használja,

tízezer forintig terjedõ pénzbírsággal sújtható.

5./ A törvényjavaslat új 50. §-sal történõ kiegészítést javasolom (egyidejûleg

a további §-ok számozása értelemszerûen megváltozik) :

A Büntetõ Törvénykönyvrõl szóló 1978. évi IV. törvény hatálybalépésérõl és

végrehajtásáról szóló 1979. évi 5. törvényerejû rendelet 28. § (1)

bekezdés j) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

(Nem bûncselekmény, hanem szabálysértés valósul meg, ha)

j) a jármû önkényes elvételét (327. §) ötvenezer forintot meg

nem haladó értékre,

(követik el.)

INDOKOLÁS

A Büntetõ Törvénykönyv Kormány által benyújtott módosítása eredetileg nem

tartalmazott javaslatot a Btk. 327. §-nak módosítására. Ily módon - mint meg

nem nyitott javaslathoz - módosító indítványt sem lehetett ahhoz benyújtani. A

jármû önkényes elvételének idejétmúlt tényállása azonban a Fidesz-Magyar

Polgári Párt szerint alapos megreformálásra szorul, ezért indokoltnak

tartottam volna, ha a T/4057.. számú elõterjesztés erre a tényállásra is

vonatkozik. Ennek hiányában azonban nem módosító indítványt, hanem képviselõi

önálló indítványt terjesztettem a Parlament elé e tényállás módosítása

tárgyában.

Tekintettel azonban arra, hogy kormánypárti képviselõk hasonló tárgyú

indítványáról érdemben tárgyalt az Országgyûlés, illetve annak illetékes

bizottsága, ezért - eredeti szándékomnak megfelelõen - a Btk. 327. §-ra

vonatkozó javaslatomat, a T/4057.. számú Kormány elõterjesztés kapcsolódó

módosító indítványaként nyújtom be az alábbi indokok alapján.

A magyar polgárok az elmúlt években kénytelenek voltak hozzászokni hogy

jelentõs mértékben romlik a közbiztonság. Ennek egyik eleme a

bûncselekmények számának növekedése, ezen belül is a vagyon elleni

bûncselekményeké. A vagyon elleni bûncselekmények közül különösen kiemelkedik

egy nagyon súlyos bûncselekményfajta az autólopás, amely egyre jobban

bosszantja, és egyre jobban zavarja polgárokat.

Az autólopás jelenleg mást jelent a köznyelvben és megint mást jelent a

büntetõjogban. A hatályos Btk. a lopás tényállása mellett - mely természetesen

magában foglalja a gépjármû lopást is -, 1978. óta ismeri a jármû önkényes

elvételének tényállását is. Ez utóbbi esetben nincs szó a jármû végleges

eltulajdonításáról, csak a tulajdonos használati jogának elvonásáról.

Az állampolgárok persze koránt sem tesznek különbséget e két bûncselekmény

között. Annak a számára aki reggelre kelve csak hûlt helyét találja

jármûvének, annak közömbös, hogy az elkövetõ a lopás vagy a jármû önkényes

elvétele bûncselekményt valósította e meg. Számára egy a tény: jármûve nincs

meg.

Az autólopások növekvõ száma azért is bosszantja a társadalmat, mert ez végsõ

soron minden autótulajdonost érint. Nem csak a potenciális sértetti helyzete,

az állandó fenyegetettsége miatt, hanem azért is mert az autólopások okozta

társadalmi kárt ugyanez az autós társadalom fizeti meg, pl. a lopások miatt

évre-évre növekedõ biztosítások összegében is.

A Központi Statisztikai Hivatal rendelkezésre álló adatai szerint 1996-ban a

lopások száma 17,9 százalékkal növekedett, és a lopásokon, a lopás

kategóriáján belül 33,6 százalékkal nõtt az autólopások száma. Ez rohamos

emelkedést jelent.

A statisztikai adatok szerint a személygépkocsi-lopások száma az elmúlt

esztendõben 16508, ezen kívül a jármû önkényes elvételével kapcsolatos

bûncselekmények száma 6937 volt. Ez is 29,3 százalékkal, tehát majdnem

egyharmadával több, mint az elõzõ esztendõben.

Köztudomású, hogy jelenleg az autótolvajok jelentõs része éppen a jármû

önkényes elvételének tényállását kihasználva bújik ki a szigorúbb

felelõsségre vonás alól, azzal érvelve, hogy igazából a gépjármûvet csak

használni akarta és nem eltulajdonítani. A felderítés, de különösen a

bizonyítás ez esetben rendkívül körülményes, nehéz.

A módosító javaslat komplex szabályozás útján kívánja ezt a kérdést rendezni.

A megoldási javaslatok között - egy korábbi szabályozáshoz hasonlóan - szóba

jött, hogy a jármû önkényes elvételének tényállása szûnjön meg, és ezáltal

minden ilyen cselekmény lopásnak minõsüljön. Ezzel a javaslattal az a gond,

hogy amennyiben az eltulajdonítási szándék nem bizonyítható, úgy a cselekmény

teljesen büntetlen marad.

Ugyanakkor a fenti okok miatt a jelenlegi helyzet sem tartható, mert hova

tovább az elkövetõk ezt a tényállást a lopás egyik privilegizált módjának

fogják fel.

A jármû önkényes elvételének tényállását tehát meg kell tartani, de csak új

megközelítése, új alapokra helyezése után. Ezzel együtt szükséges a büntetési

tételeket is megszigorítani.

A használati lopás - merthogy, a jármû önkényes elvétele ezt jelenti - nem új

keletû fogalom. Ismert a római jogból mint a "furtum usus" intézménye. Eredete

a tulajdonjog hármas egységének - rendelkezés, birtoklás, használat - ahhoz a

részéhez kötõdik, amely szerint a használat jogának elvonása olyan mértékben

érinti a tulajdonjog lényegét, hogy nem elégséges a polgári jogi reparáció

lehetõsége, de büntetõjogi védelemben is kell részesíteni.

Az idegen dolog jogtalan használata már korábban is kihágásnak minõsült, sõt

átmenetileg az 1955. évi 17. tvr. folytán bûntetté is minõsült.

A jármû önkényes elvételének tényállásához hasonló elsõ szabályozás pedig

elõször 1961-ben jelent meg a Btk.-ban, jogtalan használat címmel, de ez 1971-

ben mint önálló tényállás megszûnt és a Btk ezt a magatartást is a lopás

fogalomkörébe vonta.

A jármû önkényes elvételének jelenlegi tényállása a hatályos Btk 1978-as

elfogadásakor került a jelenlegi formájában szabályozásra és megalkotása óta

alapvetõ tartalmában nem is változott, bár két alaklommal módosult.

A tényállás mindkét módosítása a büntetési nemeket érintette. Az 1987. évi

III. törvény vagylagosan a javító nevelõ munkát is az alapeseti tényállás

büntetési nemei közé sorolta, majd ezt a büntetési nemet az 1993. évi

módosítás közérdekû munkára változtatta.

Ha a törvényi tényállás nem is, az érintett társadalmi viszonyok nagy

mértékben változtak. A bûncselekmény jogi tárgyában - a vagyoni viszonyok

fennálló rendjében - ugyanis alapvetõ módosulások történtek.

Ezért a társadalmi közös tulajdonon alapuló gazdaságot felváltó,

magántulajdonon alapuló piacgazdaságban a vagyoni viszonyok védelmének e

tekintetben is nagyobb súlyt kellene kapnia, különös tekintettel arra, hogy a

technikai fejlõdéssel együtt végbemenõ robbanásszerû motorizáció miatt az

elmúlt húsz évben többszörösére nõtt a gépjármûvek száma. A társadalmi

változás egyszerûen túlnõtt a régi szabályozáson és ezért annak új

megközelítése szükséges.

Ennek alapja az, hogy a jármû önkényes elvétele továbbra is megõrzendõ a Btk.

jelenlegi rendszerében, de megváltozott tartalommal. A jármû önkényes

elvételének tényállását a lopás tényállásához kell igazítani, oly módon,

hogy mind az alapesetnél, mind a minõsítõ körülményeknél a jármû értéke,

illetve az elkövetési magatartás kapjon hangsúlyt.

Ez a fajta megközelítés szükségessé teszi, hogy a jármû önkényes elvételének

erõszakos változata, ne minõsítõ körülményt jelentsen, hanem a rabláshoz

hasonló új tényállásként kerüljön szabályozásra.

A módosító javaslat éppen ezért szigorítani kíván a jármû önkényes elvételének

tényállásán oly módon, hogy ennél a tényállásnál is függõvé kívánja tenni a

büntetés nagyságát a jármû értékétõl, és az értéknek megfelelõen a büntetési

tételeket is a lopás megfelelõ büntetési tételéhez igazítja. Ez jelentõs

mértékben csökkentheti az ezzel az enyhébb tényállással visszaélõk számát,

hiszen az enyhébb büntetés reményében már nem lesz érdemes erre a tényállásra

hivatkozni, hiszen a lopás tényállásához hasonló e tényállás fenyegetettsége

is. A változás érinti továbbá a szabálysértési és bûncselekményi elhatárolást

a jármû önkényes elvétele esetében.

A módosító javaslat - összefüggésben a Btk. 327. §-nak módosulásával - új

tényállásként fogalmazza meg a jármû erõszakkal történõ elvételét, jármû

erõszakos elvétele címen. Ennek megfelelõen indokolt, hogy a jármû erõszakos

elvételének minõsített eseteiben - a rabláshoz hasonlóan - a

szabadságvesztés végrehajtási fokozata is meghatározásra kerüljön.

A módosító javaslat alapvetõen megváltoztatja a jármû önkényes elvételének

törvényi tényállását. Egyrészt megváltozik a bûncselekmény elkövetési tárgya.

Az idegen gépi meghajtású jármû helyett a jövõben az idegen jármû lenne az

elkövetési tárgy. Vitathatatlan tény ugyanis, hogy pl. egy vitorlás hajó-

melyek nem gépi meghajtású - olyan értéket képvisel, amelyek jogtalan

használatával szemben a szabálysértési szankció nem elégséges. Másrészt a

jármû önkényes elvételének tényállásban az elkövetési magatartások és az

elkövetési értékek kapnak jelentõséget, a lopáshoz hasonlóan. Tekintettel

arra, hogy a jármû önkényes elvétele a használati lopás egy speciális esete,

ezért nem az okozott kárhoz, hanem az elkövetési értékhez igazodik a

büntetés. Ez utóbbi azért is indokolt, mert az okozott kár - amennyiben a

használt joga sérül - egyébként is minimális lenne.

A módosító javaslat ugyancsak új alapokra helyezi a szabálysértési alakzatát

is a jármû önkényes elvételének. Míg a jelenleg hatályos szabályozás szerint

az elhatárolás alapja az, hogy gépi (bûncselekmény) vagy nem gépi

(szabálysértés) meghajtású jármûrõl van szó, addig a jövõben az elhatárolás

alapja a jármû értéke lesz. A módosítás e tekintetben is összefügg a Btk. 327.

§-nak módosításával.

Budapest, 1997. június 10.

dr. Szájer József

Fidesz-Magyar Polgári Párt

Eleje Honlap