ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

Módosító javaslat!

T/2839/22..

dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

Hivatkozva a Házszabály 94. § (1) bekezdésére, a Kormány által T/2839..

számon, a foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló

1991. évi IV. törvény (Flt.) módosításáról tárgyú törvényjavaslathoz (a

továbbiakban: Tervezet) a következõ

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

1. § A Tervezet 10. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki, a jelenlegi

10. § alatti normaszöveg jelzete pedig (1) bekezdésre változik:

A foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló,

többször módosított 1991. évi IV. törvény, a következõ 17/A. sorszámú, új

szakasszal - valamint azt bevezetõ új alcímmel - egészül ki:

"Társas vállalkozás elõsegítése

17/A. § (1) Az aki munkanélküli járadékban részesül, és részére a munkaügyi

központ megfelelõ munkahelyet nem tud felajánlani, háromszázezer forint/fõ

támogatást kérhet a munkanélküli járadékra való jogosultság hatodik hónapjának

leteltéig, amennyiben jogi személyiséggel rendelkezõ gazdasági társaság, avagy

szövetkezet alapítására, illetve mûködõ gazdálkodó szervezetbe történõ

belépésre kötelezi el magát.

(2) A munkaügyi központ a támogatás odaítélése elõtt megvizsgálja a

vállalkozás indításának, és a támogatás igénybevételének megalapozottságát.

Elõnyben részesül a támogatás megadásánál a jogi személyiséggel rendelkezõ

gazdasági társaság, s különösen - kisebb tõkeigénye miatt - a szövetkezet,

amennyiben a munkanélküli az 1992. évi I. törvény 63-65. szakaszainak

megfelelõ, vállalkozási jogviszonyt létesít.

(3) Az (1) bekezdés szerint támogatott cégeknél a társasági-, illetve a

szövetkezeti tisztségviselõk e körben végzett tevékenységükért az elsõ öt

évben díjazást nem kaphatnak, valamint az elsõ öt évben keletkezett eredmény

kizárólag fejlesztésre és tevékenység bõvítésre fordítható.

(4) A 15. § b), c) és d) pontja szerinti támogatási formák a 17/A. §

szerint megvalósuló vállalkozásokat is megilleti."

I N D O K L Á S

Jelen módosító indítvány a foglalkoztatási törvény módosításáról,

és egyes adózási vonzatok enyhítésérõl címet viselõ önálló - idõ közben

visszavont - törvényjavaslatomat részben beépíti a Kormány által

elõterjesztett törvénymódosításba.

Feltételezésem szerint javaslatom szervesen illeszkedik a kormányzati

módosítás 10. §-ában felvetettekhez, mely az Flt. 17. §-át indítványozza

módosítani.

Javaslatom a spanyol foglalkoztatáspolitika arzenáljából kölcsönözi a

szövetkezeti foglalkoztatást messzemenõen preferáló, s ott kiválóan bevált

intézményt. A viszonyok eltérõ jellegébõl fakadóan azonban -

természeteszerûleg - csak áttételes formában történõ, parciális adaptálást

célozhat.

A módosítás abból a hipotézisbõl indul ki, miszerint a foglalkoztatási

törvényben ún. foglalkoztatáspolitikai aktíveszközök között második helyen

tárgyalt, vállalkozóvá válás elõsegítése (15. §) elnevezésû intézmény sajnos

nem váltotta be a hozzá fûzött reményeket. Attól ugyanis, hogy hat havi

járadékot - névlegesen a vállalkozóvá válás céljából - a kiválasztott

munkanélkülinek juttatunk (a maximum ötven százalékos határértékû kiegészítõ

támogatásokkal), attól még egyetlen üzleti alapon mûködõ kezdeményezés sem

vált életképessé.

Javaslatunk, az egyéni vállalkozóvá válás 15. §-ba foglalt lehetõségének

érintetlenül hagyása mellett, a vállalkozói szférába való bekapcsolódás

reálisabb válfaját igyekszik kialakítani, a társas formában való vállalkozás

elõsegítése keretében.

A 15. § alapján kapható legfeljebb kilencven ezer forint helyett, társas

vállakozás tényébõl fakadó kockázati faktor egyszerûsítése okán javasoljuk

tekintélyesebb nagyságrendû tõketámogatás nyújtását. Az elsõsorban

szövetkezeti formát preferáló megoldás megadásának elengedhetetlen feltétele,

a javaslat értelmében a szövetkezeti törvényben meghatározott vállalkozási

jogviszony létesítése.

A foglalkoztatási célzatú támogatás rendeltetésszerû funkcionálásának védelmét

szolgálja, a javaslatnak a visszaélések kiszûrésére szolgáló, kiigazító

szabálya, miszerint a 17/A. § szerint támogatott szövetkezet

tisztségviselõinek - mint tisztségviselõknek - az elsõ öt évben díjazás nem

jár, valamint, hogy az elsõ öt évben keletkezett eredmény kizárólag

fejlesztésre ill. tevékenység bõvítésre fordítható.

A foglalkoztatás elõsegítésének hatékonysága végett fontosnak tartottuk volna,

hogy adópreferenciákat élvezzenek a foglalkoztatási gondokat enyhítõ, érintett

gazdálkodó szervezetek. Ezért - eredetileg - a társasági adóról, valamint a

helyi adóról szóló törvények módosítását is összekapcsoltuk az új

foglalkoztatáspolitikai aktiveszköz létrehozásával. Azonban a pénzügyi

kormányzat elutasító magatartása miatt ilyen irányú elõterjesztéssel nem élek.

Egyben bejelentem, hogy jelen inditványomat valamennyi érintett társ

érdekképviseleti szervezet támogatja.

Budapest, 1996. szeptember 24.

Dr. Sümeghy Csaba

FIDESZ-MPP

Eleje Honlap