ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
dr. Gál Zoltán Úrnak
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n
Tisztelt Elnök Úr!
Hivatkozva a Házszabály 94. § (1) bekezdésére, a Kormány által T/2839..
számon, a foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló
1991. évi IV. törvény (Flt.) módosításáról tárgyú törvényjavaslathoz (a
továbbiakban: Tervezet) a következõ
módosító javaslatot
terjesztem elõ:
1. § A Tervezet 10. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki, a jelenlegi
10. § alatti normaszöveg jelzete pedig (1) bekezdésre változik:
A foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló,
többször módosított 1991. évi IV. törvény, a következõ 17/A. sorszámú, új
szakasszal - valamint azt bevezetõ új alcímmel - egészül ki:
"Társas vállalkozás elõsegítése
17/A. § (1) Az aki munkanélküli járadékban részesül, és részére a munkaügyi
központ megfelelõ munkahelyet nem tud felajánlani, háromszázezer forint/fõ
támogatást kérhet a munkanélküli járadékra való jogosultság hatodik hónapjának
leteltéig, amennyiben jogi személyiséggel rendelkezõ gazdasági társaság, avagy
szövetkezet alapítására, illetve mûködõ gazdálkodó szervezetbe történõ
belépésre kötelezi el magát.
(2) A munkaügyi központ a támogatás odaítélése elõtt megvizsgálja a
vállalkozás indításának, és a támogatás igénybevételének megalapozottságát.
Elõnyben részesül a támogatás megadásánál a jogi személyiséggel rendelkezõ
gazdasági társaság, s különösen - kisebb tõkeigénye miatt - a szövetkezet,
amennyiben a munkanélküli az 1992. évi I. törvény 63-65. szakaszainak
megfelelõ, vállalkozási jogviszonyt létesít.
(3) Az (1) bekezdés szerint támogatott cégeknél a társasági-, illetve a
szövetkezeti tisztségviselõk e körben végzett tevékenységükért az elsõ öt
évben díjazást nem kaphatnak, valamint az elsõ öt évben keletkezett eredmény
kizárólag fejlesztésre és tevékenység bõvítésre fordítható.
(4) A 15. § b), c) és d) pontja szerinti támogatási formák a 17/A. §
szerint megvalósuló vállalkozásokat is megilleti."
I N D O K L Á S
Jelen módosító indítvány a foglalkoztatási törvény módosításáról,
és egyes adózási vonzatok enyhítésérõl címet viselõ önálló - idõ közben
visszavont - törvényjavaslatomat részben beépíti a Kormány által
elõterjesztett törvénymódosításba.
Feltételezésem szerint javaslatom szervesen illeszkedik a kormányzati
módosítás 10. §-ában felvetettekhez, mely az Flt. 17. §-át indítványozza
módosítani.
Javaslatom a spanyol foglalkoztatáspolitika arzenáljából kölcsönözi a
szövetkezeti foglalkoztatást messzemenõen preferáló, s ott kiválóan bevált
intézményt. A viszonyok eltérõ jellegébõl fakadóan azonban -
természeteszerûleg - csak áttételes formában történõ, parciális adaptálást
célozhat.
A módosítás abból a hipotézisbõl indul ki, miszerint a foglalkoztatási
törvényben ún. foglalkoztatáspolitikai aktíveszközök között második helyen
tárgyalt, vállalkozóvá válás elõsegítése (15. §) elnevezésû intézmény sajnos
nem váltotta be a hozzá fûzött reményeket. Attól ugyanis, hogy hat havi
járadékot - névlegesen a vállalkozóvá válás céljából - a kiválasztott
munkanélkülinek juttatunk (a maximum ötven százalékos határértékû kiegészítõ
támogatásokkal), attól még egyetlen üzleti alapon mûködõ kezdeményezés sem
vált életképessé.
Javaslatunk, az egyéni vállalkozóvá válás 15. §-ba foglalt lehetõségének
érintetlenül hagyása mellett, a vállalkozói szférába való bekapcsolódás
reálisabb válfaját igyekszik kialakítani, a társas formában való vállalkozás
elõsegítése keretében.
A 15. § alapján kapható legfeljebb kilencven ezer forint helyett, társas
vállakozás tényébõl fakadó kockázati faktor egyszerûsítése okán javasoljuk
tekintélyesebb nagyságrendû tõketámogatás nyújtását. Az elsõsorban
szövetkezeti formát preferáló megoldás megadásának elengedhetetlen feltétele,
a javaslat értelmében a szövetkezeti törvényben meghatározott vállalkozási
jogviszony létesítése.
A foglalkoztatási célzatú támogatás rendeltetésszerû funkcionálásának védelmét
szolgálja, a javaslatnak a visszaélések kiszûrésére szolgáló, kiigazító
szabálya, miszerint a 17/A. § szerint támogatott szövetkezet
tisztségviselõinek - mint tisztségviselõknek - az elsõ öt évben díjazás nem
jár, valamint, hogy az elsõ öt évben keletkezett eredmény kizárólag
fejlesztésre ill. tevékenység bõvítésre fordítható.
A foglalkoztatás elõsegítésének hatékonysága végett fontosnak tartottuk volna,
hogy adópreferenciákat élvezzenek a foglalkoztatási gondokat enyhítõ, érintett
gazdálkodó szervezetek. Ezért - eredetileg - a társasági adóról, valamint a
helyi adóról szóló törvények módosítását is összekapcsoltuk az új
foglalkoztatáspolitikai aktiveszköz létrehozásával. Azonban a pénzügyi
kormányzat elutasító magatartása miatt ilyen irányú elõterjesztéssel nem élek.
Egyben bejelentem, hogy jelen inditványomat valamennyi érintett társ
érdekképviseleti szervezet támogatja.
Budapest, 1996. szeptember 24.
Dr. Sümeghy Csaba
FIDESZ-MPP