1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG

BELÜGYMINISZTÉRIUMA

T/1876/145..szám

E G Y S É G E S J A V A S L A T

A személyazonosító jel helyébe lépô azonosítási módokról és az azonosító kódok

használatáról szóló törvényjavaslat

zárószavazásához

Ellenjegyezte:

Kuncze Gábor

Budapest, 1996. március " "

T ö r v é n y j a v a s l a t

a személyazonosító jel helyébe lépô azonosítási módokról és az azonosító

kódok használatáról

Az Országgyûlés, kiindulva a személyes adatok védelméhez fûzôdô alkotmányos

alapjogból, és szem elôtt tartva azt a követelményt, hogy a személyes adatok

felhasználásának átláthatóságát biztosítani kell, az információs

önrendelkezési jog arányos korlátozásával a személyazonosító jel helyébe lépô

azonosítási módokról és az azonosító kódok használatáról a következô törvényt

alkotja:

A törvény célja és hatálya

1. § E törvény célja, hogy rendelkezzen a személyazonosító jel helyébe lépô

azonosítási módokról, megállapítsa az azonosító kódok képzésének, kezelésének

és továbbításának szabályait, továbbá rögzítse az adatkezelôknek és az

azonosító kódokkal érintett természetes személyeknek (a továbbiakban: polgár)

az azonosító kódok használatával kapcsolatos jogait és kötelezettségeit.

2.§ (1) A törvény hatálya az e törvényben meghatározott azonosító kódokra, az

azonosító kódok használatára feljogosított adatkezelôkre és adatkezelésekre,

valamint a velük érintettként kapcsolatba kerülô polgárokra terjed ki.

(2) E törvény hatálya nem terjed ki a más törvényben meghatározott

személyazonosítási módokra, valamint a kizárólag belsô azonosításra szolgáló

technikai kódokra.

I. Fejezet

Értelmezô rendelkezések

3. § E törvény alkalmazása során:

a) azonosítási mód: a személyes adatokat is tartalmazó nyilvántartásokban

a polgár azonosítására alkalmazott olyan módszer, amely természetes

azonosító adatok (pl. név, születési idõ), illetõleg mesterségesen

képzett kódok alkalmazásával valósulhat meg;

b) adózással kapcsolatos nyilvántartás: az adózás rendjérôl szóló 1990.

évi XCI. törvény (a továbbiakban: Art.) 6. § (1) bekezdésében felsorolt

adóhatóságoknak az adó megállapításával, beszedésével, végrehajtásával

kapcsolatos nyilvántartásai;

c) archív nyilvántartás: a személyazonosító jel használatára 1996.

december 31-éig feljogosított szerv nyilvántartásaiban az érintett polgár

1997. január 1-je elõtt rögzített adatai.

d) kapcsolati kód: a különbözô célú adatkezelések közötti törvényes

kapcsolat elôsegítésére, megvalósítására képzett ideiglenes számjegysor;

e) társadalombiztosítási szerv: a társadalombiztosítás önkormányzati

igazgatásáról szóló 1991. évi LXXXIV. törvény

16-17. §-aiban meghatározott szerv;

f) egészségügyi ellátóhálózat szerve: az egészségügyi szolgáltatást nyújtó

szerv vagy polgár, függetlenül attól, hogy tevékenységét milyen szervezeti

vagy tulajdoni formában végzi;

g) szociális igazgatás szerve: a települési és a megyei (fôvárosi)

önkormányzat képviselô testülete, a jegyzô és fõjegyzõ, a fõvárosi és a

megyei közigazgatási hivatal vezetõje, a szociális intézmény vezetõje, a

népjóléti miniszter, valamint a Népjóléti Minisztérium;

h) munkaügyi igazgatás szerve: a megyei (fôvárosi) munkaügyi központ, az

Országos Munkaügyi Központ, valamint a Munkaügyi Minisztérium.

II. fejezet

Általános rendelkezések

4. § (1) A polgárt természetes személyazonosító adataival, vagy az azokból

kiválasztott, az adatkezelés célja szerint szükséges és megfelelô mértékû

adattal kell azonosítani.

(2) Az adatkezelô az (1) bekezdésben meghatározott azonosítási mód

kiegészítésére vagy helyettesítésére a polgár azonosítására azonosító kódot is

használhat.

Az azonosító kód

5. § (1) Az azonosító kód olyan, matematikai módszerrel képzett, különleges

adatra nem utaló számjegysor, amely a polgárt az adatkezelés során

egyértelmûen azonosítja.

(2) Az azonosító kód személyes adat, ezért azt kezelni és továbbítani csak

törvényben meghatározott szabályok szerint lehet.

6. § (1) Az adózással kapcsolatos nyilvántartás azonosító kódja az

adóazonosító jel, melynek képzési szabályait a törvény 1. sz. melléklete

tartalmazza.

(2) Az egészségügyi, a szociális és a társadalombiztosítási igazgatással

kapcsolatos nyilvántartások azonosító kódja a Társadalombiztosítási Azonosító

Jel (a továbbiakban: TAJ szám), melynek képzési szabályait a törvény 2. sz.

melléklete tartalmazza.

(3) A személyiadat- és lakcímnyilvántartás azonosító kódja a személyi

azonosító, melynek képzési szabályait a törvény 3. sz. melléklete

tartalmazza.

7. § (1) Az adatkezelõ az érintettel, illetve más adatkezelôvel való,

meghatározott célú kapcsolattartása során csak azt az azonosító kódot

használhatja, amelyre a feladatot meghatározó törvény ôt felhatalmazza.

(2) Az az adatkezelõ, akit e törvény az azonosító kód használatára nem

hatalmaz fel, a 6. §-ban meghatározott azonosító kódot csak a polgár elõzetes,

írásbeli hozzájárulása alapján használhatja.

(3) A polgárt a hozzájárulás megadása, megtagadása, illetve visszavonása miatt

hátrány nem érheti, a hozzájárulás megadásáért bármilyen elôny kilátásba

helyezése tilos.

(4) Az az adatkezelô, aki törvényi felhatalmazás alapján egynél több azonosító

kód használatára jogosult, a különbözô azonosító kódokat tartalmazó

nyilvántartásait elkülönítetten vezeti.

Az azonosító kód kiadása

8. § (1) Az azonosító kód igazolására az érintett polgárnak hatósági

igazolványt kell kiadni.

(2) A 6. § (1) - (3) bekezdésében meghatározott azonosító kódok mindegyikérôl

külön hatósági igazolványt kell kiadni. A hatósági igazolvány csak egy

azonosító kódot tartalmazhat.

9. § (1) Az azonosító kód képzése és a hatósági igazolványnak a polgár részére

elsô alkalommal történô kiadása díjmentes.

(2) Díjmentesen kell kiadni a hatósági igazolványt akkor is, ha a korábban

kiadott igazolványban szereplõ adat megváltozott, téves, illetve a

megváltozott adat beírására szolgáló rovat betelt.

10. § A hatósági igazolvány kiadásáért az általános tételû eljárási illetéknek

megfelelô összegû igazgatási szolgáltatási díjat fizet a polgár, ha az új

hatósági igazolvány kiadása a birtokából való kikerülés (lopás, elvesztés,

megsemmisülés) vagy megrongálódás miatt válik szükségessé.

III. fejezet

Az adóazonosító jel

11. § (1) Az adóazonosító jelet az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal (a

továbbiakban: állami adóhatóság) képezi.

(2) Ahol más jogszabály adószámot említ, azon 1997. január 1-jétôl a

vállalkozási tevékenységet, illetôleg általános forgalmi adó-köteles

tevékenységet folytató magánszemély adóazonosító jelét is érteni kell.

12. § (1) Az adóazonosító jelrôl kiadott hatósági igazolvány az adóigazolvány.

(2) Az adóigazolvány tartalma:

a) családi és utónév,

b) anyja neve,

c) születési hely, idô,

d) adóazonosító jel,

e) a kiállítás kelte.

13. § (1) Az állami adóhatóság az adóigazolványt hivatalból állítja ki és

legkésõbb 1996. szeptember 30-áig megküldi annak az adózó polgárnak, aki a

nyilvántartásában szerepel.

(2) Az az adózó polgár, aki az adóigazolványát az (1) bekezdésben megjelölt

idôpontig nem kapta meg, illetôleg aki elsô ízben 1996. évben szerez

adóköteles jövedelmet, az adóigazolványt a természetes személyazonosító

adatait és lakcímét tartalmazó kérelemmel igényelheti az állami adóhatóságtól.

14. § Az állami adóhatóság az 1996. szeptember 30-áig megküldendô

adóigazolványt a személyi adat- és lakcímnyilvántartás központi szervének a

nyilvántartásából átvett adatok (családi és utónév, anyja neve, születési hely

és idô) alapján állítja ki.

15. § Az adóigazolványt a polgár köteles megõrizni, és annak adatait

felhívásra - személyazonosságának hitelt érdemlõ igazolása mellett -

megismerhetõvé tenni az adóhatóság, valamint az adózással kapcsolatban

adatszolgáltatásra kötelezett szerv számára.

16. § Ha a polgár birtokából az adóigazolvány kikerül, e tényt haladéktalanul

be kell jelenteni az állami adóhatóságnak.

17. § Az állami adóhatóság az adóigazolványt bevonja, ha

a) a polgár elhalálozott,

b) az országot véglegesen elhagyni szándékozó polgár az adójának soron

kívüli megállapítását kéri,

c) az adózó által felhasznált adóigazolvány hamis vagy hamisított, illetve

az adóigazolványba bejegyzett adatok tévesek, vagy hamisítottak,

d) az abban lévô adat megváltozott.

Az adóazonosító jel használata

18. § (1) Az állami adóhatóság az adóazonosító jelet az Art.-ben meghatározott

feladatkörében eljárva, az adótitokra vonatkozó rendelkezések figyelembe

vételével használja.

(2) Az adóazonosító jel használatára az adózással kapcsolatos nyilvántartás

vezetéséhez más adóhatóság (Art. 6. § (1) bek. b/-d/ pontok) is jogosult.

(3) Az állami adóhatóság az adóazonosító jelrôl a (2) bekezdés szerinti

szervet megkeresésre tájékoztatja.

19. § Az állami adóhatóság részére törvény alapján adatszolgáltatásra

kötelezett szerv az adóazonosító jelet e feladata teljesítésével

összefüggésben használhatja.

20. § (1) Az adóazonosító jel megismerésére törvényben meghatározott

feladatkörében eljárva jogosult:

a) az Állami Számvevõszék, ellenõrzési tevékenységének a végzéséhez;

b) a pénzügyminiszter, az adóztatás ellenõrzésével, felügyeletével

összefüggésben.

(2) Az adóazonosító jel kezelésére törvényben meghatározott feladatkörében

eljárva jogosult:

a) az Egészségbiztosítási és Nyugdíjbiztosítási Alap, valamint az

elkülönített állami pénzalap kezelõje, az általa kezelt alap javára

teljesítendõ kötelezõ befizetéssel összefüggésben;

b) az Országos Munkaügyi Központ és a megyei (fõvárosi) munkaügyi központ,

annak megállapítása érdekében, hogy a polgárnak a munkanélküli ellátás

mellett van-e keresõ tevékenységbõl származó jövedelme; illetõleg annak

ellenõrzése céljából, hogy a polgár eleget tett-e munkavállalói járulék

befizetési kötelezettségének;

c) a bíróság, igazságszolgáltatási feladatának ellátásával, valamint az

adózással kapcsolatos közigazgatási határozat törvényességi

felülvizsgálatával összefüggésben;

d) a nyomozóhatóság, az ügyész által jóváhagyott megkeresés alapján, ha az

adóazonosító jel megismerése a büntetõeljárás megindítása vagy

lefolytatása érdekében szükséges;

e) a nemzetbiztonsági szolgálatok, a rájuk vonatkozó törvényekben

meghatározott feladataik ellátásához.

IV. Fejezet

A TAJ szám és annak használata

21. § (1) A TAJ számot az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (a

továbbiakban: OEP) képezi.

(2) A 8. § (1) bekezdés szerinti hatósági igazolvány tartalma:

a) családi és utónév,

b) születési idô,

c) TAJ szám, valamint

d) a kiállító szerv bélyegzõlenyomata és a kiállító személy aláírása.

(3) A TAJ számról szóló hatósági igazolványt az érintettnek az OEP juttatja

el.

(4) A (3) bekezdés szerinti hatósági igazolvánnyal egy tekintet alá esik a TAJ

szám igazolására e törvény hatályba lépése elõtt kiadott hatósági

bizonyítvány. Az OEP a TAJ szám igazolására az e törvény hatályba lépése elõtt

rendszeresített hatósági bizonyítványt 1996. december

31-éig adhatja ki.

(5) A (4) bekezdés szerinti hatósági bizonyítvány tartalma:

a) családi és utónév,

b) leánykori családi és utónév,

c) születési hely, idõ,

d) anyja neve,

e) TAJ szám,

f) a hatósági bizonyítvány kiállításának idõpontja.

(6) E törvény 8. § (1) bekezdése szerinti hatósági igazolvánnyal esik egy

tekintet alá a külön törvény szerint kiállított, az egészségügyi

szolgáltatásra való jogosultságot is igazoló okirat.

22. § Azt a polgárt, aki nem rendelkezik TAJ számmal, de jogosulttá válik

egészségügyi szolgáltatásra, munkanélküli vagy szociális ellátásra, külön

kérelemre külön törvény alapján, az OEP TAJ számmal látja el.

23. § A TAJ számot a következô szervek az alábbiakban meghatározott célból

kezelhetik:

a) a társadalombiztosítási szerv, a társadalombiztosítási kifizetôhellyel

rendelkezô munkáltató, illetve a társadalombiztosításról szóló 1975. évi

II. törvényben (a továbbiakban: Tbtv.) elõírt adatszolgáltatásra

kötelezett szerv

(munkáltató, polgár vagy intézmény) a Tbtv.-ben meghatározott járulék

bevallásával, befizetésével, behajtásával, a társadalombiztosítási szervek

által folyósított pénzbeni ellátásokra való jogosultsággal, azok

kifizetésével, illetve ellenôrzésével kapcsolatban;

b) a társadalombiztosítási szerv az egészségügyi szolgáltatás

teljesítésének és igénybevételének ellenôrzése céljából;

c) az egészségügyi ellátóhálózat szerve az alap- és szakellátással, a

gondozóhálózati ellátással, a vérellátással és a mentéssel kapcsolatban,

továbbá a közegészségügyi-járványügyi érdekbôl végzett feladatával

összefüggésben, valamint a szociális intézmény a szakellátással

kapcsolatos feladatának ellátása céljából;

d) az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (a továbbiakban:

ÁNTSZ) megyei (fôvárosi), városi (fôvárosi kerületi) intézete (a

továbbiakban: ÁNTSZ intézete), közegészségügyi-járványügyi, valamint

jogszabályban meghatározott szociális feladata ellátása érdekében;

e) a szociális igazgatás szerve, a szociális intézmény vezetõje, a

szociális ellátás megállapításával és folyósításával összefüggésben;

f) a munkaügyi igazgatás szerve, a munkanélküli ellátással, a

foglalkoztatást elõsegítõ támogatással és munkaerõ-piaci szolgáltatással

kapcsolatos tevékenysége, valamint ellenõrzési eljárása során, továbbá a

munkaügyi adatszolgáltatásra kötelezett munkáltató e tevékenysége körében;

g) a fogvatartó szerv, a fogvatartott egészségügyi szolgáltatásra

jogosultsága keletkezésével, megszûnésével összefüggô adatszolgáltatás,

illetve a fogvatartott nem büntetés-végrehajtási egészségügyi intézményben

való ellátása érdekében.

24. § A TAJ szám továbbítására jogosultak:

a) a társadalombiztosítási szervek egymás között, valamint a

társadalombiztosítási kifizetôhellyel rendelkezô munkáltató, illetve a

Tbtv. alapján adatszolgáltatásra kötelezett szerv (munkáltató, polgár és

intézmény) a társadalombiztosítási szerv részére a

Tbtv.-ben meghatározott járulék bevallásával és egyéb követelések

befizetésével, behajtásával, a társadalombiztosítási szervek által

folyósított pénzbeli ellátásra való jogosultsággal, annak kifizetésével,

illetve ellenôrzésével kapcsolatos feladata teljesítése céljából;

b) az egészségügyi ellátóhálózat szerve, a társadalombiztosítási szervnek

az egészségügyi szolgáltatás teljesítésének és igénybevételének ellenôrzése

céljából;

c) az egészségügyi ellátóhálózat szervei egymás között, az alap- és

szakellátással, a gondozóhálózati ellátással, a vérellátással, valamint a

mentésüggyel kapcsolatban, továbbá közegészségügyi-járványügyi

feladataikkal összefüggésben;

d) az ÁNTSZ intézetei egymás között, közegészségügyi-járványügyi

feladataikkal összefüggésben;

e) az egészségügyi ellátóhálózat szerve, az ÁNTSZ intézete részére a

közegészségügyi-járványügyi feladatokkal összefüggésben;

f) az egészségügyi ellátóhálózat szerve a 23. § e) pontja szerinti

szerveknek a szociális ellátás megállapításával összefüggésben;

g) a 23. § e) pontja szerinti szervek egymás között, továbbá a megyei

(fôvárosi) munkaügyi központ, a 23. § e) pontja szerinti szervek részére a

szociális ellátás megállapításával és folyósításával összefüggésben;

h) a munkaügyi igazgatás szerve, a munkanélküli ellátással, a

foglalkoztatást elõsegítõ támogatással és munkaerõ-piaci szolgáltatással

kapcsolatos tevékenysége, valamint ellenõrzési eljárása során, továbbá a

munkaügyi adatszolgáltatásra kötelezett munkáltató, e tevékenységével

összefüggésben;

i) a fogvatartó szervek egymás között, továbbá az egészségügyi ellátó

hálózat szervének a fogvatartott egészségügyi szolgáltatásra

jogosultságának keletkezésével, megszûnésével összefüggô adatszolgáltatása,

illetve a fogvatartott nem büntetés-végrehajtási egészségügyi intézményben

való ellátása érdekében.

25. § A 23.-24. §-okban meghatározott szerv kérésére a polgár

- személyazonosságának hitelt érdemlõ igazolása mellett - TAJ számát köteles

megismerhetôvé tenni.

26. § (1) Az OEP kapcsolati kódot képezhet az ugyanazon polgárra vonatkozó,

rendszeresen ismétlôdô adatszolgáltatás igénylése, teljesítése, valamint az

adatszolgáltatást kérô nyilvántartásának karbantartása céljából. Ugyanazon

polgárra adatkérônként más-más kapcsolati kódot kell képezni.

(2) A kapcsolati kód tartalmát és képzési szabályait az OEP határozza meg. A

kapcsolati kód nem lehet azonos az adóazonosító jellel, a TAJ számmal és a

személyazonosító jellel, továbbá nem származtatható azokból.

(3) A kapcsolati kód kizárólag az (1) bekezdésben meghatározott célra

használható, azt az adatkezelés céljának teljesülése után mind az OEP, mind az

adatkérô nyilvántartásából törölni kell. A kapcsolati kódot csak az OEP,

valamint az adatszolgáltatást kérô kezelheti és továbbíthatja.

27. § A társadalombiztosítási szerv az általa folyósított ellátások

azonosítására, valamint a polgár járulék-befizetésének és egyéb követelések

nyilvántartása céljából - a TAJ szám helyett - törvény felhatalmazása alapján

más azonosítót is használhat.

V. Fejezet

A személyi azonosító és annak használata

A személyi azonosító

28. § A személyi azonosítót a polgárok személyi adatainak és lakcímének

nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény

(a továbbiakban: Nytv.) hatálya alá tartozó polgárok azonosítására a

személyiadat- és lakcímnyilvántartás központi szerve képezi.

29. § (1) A személyi azonosítót igazoló hatósági igazolvány tartalma:

a) családi és utónév,

b) leánykori név,

c) születési hely, idõ,

d) anyja neve,

e) személyi azonosító.

(2) Az Nytv. hatálya alá tartozó, külföldön élõ magyar állampolgár hatósági

igazolványa az (1) bekezdésben szereplõ adatokon túl az érintett magyarországi

tartózkodási helyét és annak érvényességi idejét is tartalmazza.

(3) A Magyar Köztársaság területén élõ 14 éven aluli magyar állampolgár,

valamint a 14 éven aluli bevándorolt vagy menekültként elismert, továbbá korra

való tekintet nélkül az Nytv. hatálya alá tartozó, a cselekvõképességet kizáró

vagy korlátozó gondnokság alatt álló polgár hatósági igazolványa az (1)

bekezdésben szereplõ adatokon túl az érintett lakóhelyét, valamint

tartózkodási helyét, és az utóbbi érvényességi idejét is tartalmazza.

(4) Az (1) bekezdés szerinti hatósági igazolvánnyal egy tekintet alá esik a

személyazonosító jelrõl kiállított hatósági bizonyítvány, illetôleg a

személyazonosító jelet tartalmazó más hatósági igazolvány.

A személyi adat- és lakcímnyilvántartás kapcsolatrendszere

30. § A személyi adat- és lakcímnyilvántartás szerve a polgárról személyi

azonosítóval vagy annak alapján csak törvény felhatalmazása esetén vagy a

polgár írásos hozzájárulásával szolgáltathat adatot.

31. § A személyi adat- és lakcímnyilvántartás szerve a személyi azonosítót

csak a kezelésére jogosultnak - jogosultsága keretein belül - továbbíthatja.

A személyi azonosító kezelésére jogosultak

32. § A személyi azonosító kezelésére - az adattovábbítás kivételével -

jogosult:

a) a személyi adat- és lakcímnyilvántartás szerve, a személyi adat- és

lakcímnyilvántartás vezetéséhez;

b) az Nytv. alapján a személyi adat- és lakcímnyilvántartás vezetéséhez

adatszolgáltatásra kötelezett szerv vagy polgár, adatszolgáltatási

feladatai teljesítéséhez;

c) az anyakönyvvezetõ, a Nytv.-ben meghatározott adatszolgáltatási

kötelezettsége teljesítéséhez, valamint a személyi azonosító anyakönyvbe

történô bejegyzéséhez;

d) a külképviseleti hatóság, olyan ügy intézéséhez, amelyben a személyi

azonosító kezelésére az eljárás lefolytatására hatáskörrel rendelkezõ

hazai hatóság jogosult;

e) az állami ingatlan-nyilvántartás szerve, belsõ azonosítóként, a külön

törvényben meghatározottak szerint, az ingatlan-tulajdonosok, illetve az

ingatlannal kapcsolatos bármely joggal vagy kötelezettséggel

összefüggésben, a nyilvántartásba bejegyzett polgár azonosításához;

f) a hadkiegészítô parancsnokság, a katonai szolgálat teljesítésének

idôtartama alatt az állományilletékes katonai szervezet, valamint a Honvéd

Vezérkar illetékes adatfeldolgozó szerve, a honvédelemrôl szóló 1993. évi

CX. törvény (a továbbiakban: Hvt.) 73. §-a szerinti katonai nyilvántartás

vezetéséhez, valamint a háborús veszteség-nyilvántartással kapcsolatban

nemzetközi megállapodásban rögzített kötelezettségek teljesítéséhez;

g) a választási szerv és a választási munkacsoport, az országgyûlési

képviselõk, a helyi önkormányzati képviselõk és kisebbségi önkormányzati

képviselõk, a polgármesterek, a társadalombiztosítási képviselõk

választásáról, valamint a népszavazásról és népi kezdeményezésrõl szóló

törvényekben elõírt feladatai ellátásához;

h) a választójoggal nem rendelkezõ polgárok nyilvántartását vezetõ,

valamint a neki adatot szolgáltató szerv, a választójoggal nem rendelkezõk

nyilvántartásának vezetéséhez;

i) a polgármester, (fõpolgármester), a népiülnök-választási eljárásban a

választójogosultság ellenõrzéséhez;

j) az idegenrendészeti szerv a törvényben meghatározott feladatai

ellátásához,

k) a rendõrség a polgári kézi lõfegyverekkel, lõszerekkel, gáz- és

riasztófegyverekkel, ipari célokat szolgáló robbantóanyagokkal,

pirotechnikai termékek gyártásával, forgalmazásával, a kábítószerekkel és

pszichotrop anyagokkal kapcsolatos engedélyezési és nyilvántartási

eljáráshoz,

l) az Országgyûlés elnöke, a népszavazásról, népi kezdeményezésrõl szóló

törvény alapján a részére átadott aláírásgyûjtõ ívek átvétele

tekintetében;

m) a helyi népi kezdeményezésrõl és a helyi népszavazás-kezdeményezésrõl

szóló önkormányzati rendeletben meghatározott önkormányzati szerv, az

összegyûjtött aláírások átvétele és azok hitelesítése tekintetében;

n) a bíróság, a nemzetbiztonsági szolgálatok, a rájuk vonatkozó

törvényekben meghatározott feladataik ellátásához;

o) a nyomozóhatóságok a bûnüldözési célú feladataik ellátásához.

33. § A polgár a személyi azonosítóját - személyazonosságának hitelt érdemlõ

igazolása mellett - a 32. § a/-k/ és n/-o/ pontjaiban felsorolt szerveknek az

ott megjelölt feladataik ellátásához köteles megismerhetõvé tenni.

34. § (1) A polgár személyi azonosítóját

a) a népi kezdeményezést, népszavazást kezdeményezõ szervnek és polgárnak

átadhatja, illetôleg;

b) a választási eljárásban a jelöltajánlást gyûjtõ szervnek és polgárnak

jelöltállítási jogának gyakorlásakor köteles átadni.

(2) Az (1) bekezdésben megjelölt szerv és polgár az aláírások gyûjtése során

jogosult a személyi azonosító kezelésére.

35. § A személyi azonosítót a polgár elõzetes írásbeli hozzájárulásának

tartalma szerint jogosult kezelni az az adatkezelõ, akit az érintett erre

feljogosít.

A személyi azonosító továbbítása

36. § A személyi azonosító továbbítására jogosult:

a) a személyi adat- és lakcímnyilvántartás szerve akkor, ha az

adatszolgáltatást a személyi azonosító átvételére feljogosított adatkérô

részére teljesíti;

b) a 32. § b) pontja szerint adatot szolgáltató szerv vagy polgár, a

személyi adat- és lakcímnyilvántartás illetékes szervének;

c) az adatkezelõ, ha törvény alapján a személyi azonosító alkalmazásával a

személyi adat- és lakcímnyilvántartásból adatszolgáltatás igénylésére

jogosult, a személyi adat- és lakcímnyilvántartástól történõ

adatszolgáltatás igényléséhez;

d) a népi kezdeményezést, népszavazást kezdeményezõ szervezõ, az

összegyûjtött aláírásoknak az Országgyûlés elnökének, illetve a

polgármesternek (fôpolgármesternek) történõ átadásakor;

e) a választójoggal nem rendelkezõ polgárok nyilvántartásának vezetéséhez

adatszolgáltatásra kötelezett szerv, e kötelezettsége teljesítésekor;

f) a választójoggal nem rendelkezõk nyilvántartását vezetõ szerv, a népi

kezdeményezést, a népszavazás-kezdeményezést aláírók adatai

hitelesítéséhez, a választások lebonyolításához a választási szervnek, a

munkacsoportnak és a bíróságnak teljesített adatszolgáltatáskor;

g) a polgármester, (fõpolgármester) a népiülnök-választási eljárásban, a

választójoggal nem rendelkezõk nyilvántartását vezetõ szervtõl történõ

adatszolgáltatás igényléséhez;

h) a választójoggal nem rendelkezõk nyilvántartását vezetõ szerv a

népiülnök-választási eljáráshoz a polgármesternek, (fõpolgármesternek)

teljesített adatszolgáltatáskor;

i) az idegenrendészeti szervek, a törvényben meghatározott feladataik

ellátásához egymás között, valamint a nyomozóhatóság részére;

j) a polgári kézi lõfegyverekkel, lõszerekkel, gáz- és

riasztófegyverekkel, ipari célokat szolgáló robbantóanyagokkal,

pirotechnikai termékek gyártásával, forgalmazásával, a kábítószerekkel és

pszichotrop anyagokkal kapcsolatos engedélyezési és nyilvántartási

eljárást lefolytató rendôrségi szervek egymás között, valamint a

nyomozóhatóság részére;

k) a 32. § f) pontjában felsorolt szervek egymás között, a Hvt.-ben

meghatározott feladataik ellátásához;

l) a külképviseleti hatóság, a hatáskörébe utalt ügyek intézése keretében

a hatáskörrel rendelkezõ hazai hatóságnak;

m) az Országgyûlés elnöke, a részére átadott aláírásoknak az Országos

Választási Bizottsághoz történõ megküldésekor;

n) a helyi népi kezdeményezés, népszavazás-kezdeményezés összegyûjtött

aláírásainak átvételére önkormányzati rendeletben feljogosított személy,

az aláírások hitelesítésre történõ megküldésekor;

o) a jelöltajánlást gyûjtõ szerv és személy, az ajánlásoknak vagy

aláírásgyûjtõ íveknek a választási szervhez történõ továbbításakor;

p) a bíróság, a nemzetbiztonsági szolgálatok, a rájuk vonatkozó

törvényekben meghatározott feladataik ellátásához;

r) a nyomozóhatóságok a bûnüldözési célú feladataik ellátásához;

s) az érintett elõzetes, írásbeli hozzájárulása szerint a továbbításra

feljogosított adatkezelõ;

t) feladatai ellátásához a választási szerv és a választási munkacsoport

egymás között, illetve a bíróságnak, a választási eljárással összefüggõ

kifogások elbírálásához.

Rendszeres adatátadás a személyi adat- és lakcímnyilvántartásból

37. § (1) A személyi adat- és lakcímnyilvántartás szerve - kapcsolati kód

alkalmazásával - köteles rendszeres adatszolgáltatást teljesíteni:

a) az állami adóhatóságnak, az adóalanyok nyilvántartásában szereplô

polgár családi és utónevének (nôk esetében beleértve a leánykori családi

és utónevet is), anyja nevének, születési helyének és idôpontjának,

lakóhelyének, tartózkodási helyének változásáról, ideiglenesen külföldön

tartózkodásának tényérôl vagy az onnan való visszatérésérôl, továbbá az

érintett elhalálozásáról, az ország végleges elhagyásáról;

b) az OEP-nek, az egészségbiztosítási nyilvántartásában szereplô polgár

családi és utónevének (nôk esetében beleértve a leánykori családi és

utónevet is), anyja nevének, születési helyének és idôpontjának, családi

állapotának, lakóhelyének, tartózkodási helyének változásáról,

ideiglenesen külföldön tartózkodásának tényérôl vagy az onnan való

visszatérésérôl, továbbá az érintett elhalálozásáról, az ország végleges

elhagyásáról, továbbá az Nytv. hatálya alá tartozó újszülöttek

nyilvántartásában szereplô adatairól;

c) az Országos Nyugdíjbiztosítási Fôigazgatóságnak, a nyugdíjbiztosítási

nyilvántartásában szereplô polgár családi és utónevének (nôk esetében

beleértve a leánykori családi és utónevet is), anyja nevének, születési

helyének és idôpontjának, családi állapotának, lakóhelyének - ennek

hiányában tartózkodási helyének - változásáról, ideiglenesen külföldön

tartózkodásának tényérôl vagy az onnan való visszatérésérôl, továbbá az

érintett elhalálozásáról, az ország végleges elhagyásáról.

(2) A személyi adat- és lakcímnyilvántartás szerve - személyi azonosító

alkalmazásával - rendszeres adatszolgáltatást teljesít:

a) a honvédelmi igazgatás szervének, a katonai nyilvántartásban szereplõ

polgár családi és utónevének, anyja nevének, születési helyének és

idôpontjának, személyi azonosítójának, családi állapotának, lakóhelyének,

tartózkodási helyének változásáról, ideiglenesen külföldön tartózkodásának

tényérôl vagy az onnan való visszatérésérôl, továbbá az érintett

elhalálozásáról, az ország végleges elhagyásáról, továbbá a honvédelmi

kötelezettség alá esõ polgárok elsõ alkalommal történõ nyilvántartásba

vételéhez a polgár természetes személyazonosító adatairól, személyi

azonosítójáról, családi állapotáról és lakcímérõl,

b) az idegenrendészeti szervnek, a bevándorolt polgár családi és

utónevének (nôk esetében beleértve a leánykori családi és utónevet is),

anyja nevének, születési helyének és idôpontjának, családi állapotának,

lakóhelyének - ennek hiányában tartózkodási helyének - változásáról,

ideiglenesen külföldön tartózkodásának tényérôl vagy az onnan való

visszatérésérôl, továbbá az érintett elhalálozásáról, az ország végleges

elhagyásáról.

(3) Az adatszolgáltatást az (1) és (2) bekezdés alapján igénybevevô szervek az

adatátadást kizárólag akkor kezdeményezhetik, ha törvényben elôírt feladataik

ellátása érdekében az általuk kezelt adatok idôszerûségét biztosítani kell, és

csak azokra az érintettekre vonatkozóan, akiknek az adataira nézve az

idôszerûséget biztosítani kell.

VII. fejezet

A személyazonosító jel kezelésére, továbbítására

vonatkozó átmeneti rendelkezések

38. § (1) A Nytv. 37. § (2)-(3) bekezdésében a személyazonosító jel

használatára feljogosított szerv, a rá vonatkozó határidô után

a) a személyazonosító jelet csak archív nyilvántartásában, az archív

nyilvántartás adatainak törvényben meghatározott selejtezési idõpontjáig

kezelheti;

b) a személyazonosító jelet adatigénylés céljából a személyi adat- és

lakcímnyilvántartás szervének, illetve törvényben elõírt adattovábbítási

kötelezettsége teljesítéséhez a személyazonosító jel kezelésére

feljogosított adatkezelõnek továbbíthatja;

c) a személyazonosító jel alkalmazásával csak archív nyilvántartásának a

természetes személyazonosító adatokkal és lakcímmel történõ kiegészítése

céljából igényelhet adatot a személyi adat- és lakcímnyilvántartás

szervétõl. Ennek érdekében a személyazonosító jelet a személyiadat- és

lakcímnyilvántartás szerve számára továbbítja.

(2) A Nytv. 37. § (4) bekezdésében említett adatkezelõ, 1996. december 31.

után a személyazonosító jelet csak archív nyilvántartásában, az archív

nyilvántartás adatainak törvényben meghatározott selejtezési idõpontjáig

kezelheti.

39. § (1) A személyi adat- és lakcímnyilvántartás szerve 1996. december 31.

után - a 38. § (1) bekezdés c) pontjában foglalt adatigénylésre adott válasz

kivételével - személyazonosító jelet nem továbbíthat.

(2) Az adóhatóság a személyazonosító jelet az elévülési idõn belül

adatszolgáltatás igényléséhez a személyi adat- és lakcímnyilvántartás

szervének, illetve - 1996. december 31-éig - törvényes adatszolgáltatási

kötelezettsége teljesítéséhez annak a szervnek továbbíthatja, amely a

személyazonosító jel kezelésére jogosult.

(3) A személyi adat- és lakcímnyilvántartás szerve - a személyazonosító jelet

is tartalmazó adatszolgáltatási igényre adott válasz kivételével - az

adóhatóságnak a személyazonosító jelet 1996. december 31-e után nem

továbbíthatja.

(4) A munkáltató és kifizetõ a személyazonosító jelet az Art.-ben

meghatározott kötelezettsége teljesítése érdekében kezelheti és az állami

adóhatóságnak továbbíthatja.

VIII. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

40. § (1) A Kormány a TAJ szám, az adóazonosító jel és a személyi azonosító

használatára feljogosított adatkezelôkre, az adatkezelésekre és az

adattovábbításokra vonatkozó részletes szabályozást tartalmazó

törvényjavaslatot - a vonatkozó ágazati törvények módosításával - 1996.

április 30-áig terjessze az Országgyûlés elé, azzal, hogy e törvény hatályba

lépésének idôpontja 1996. szeptember 1-je legyen.

(2) Az e törvényben nem szabályozott kérdésekben a személyes adatok védelmérôl

és a közérdekû adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény, továbbá

az adatkezelôre vonatkozó törvény rendelkezései az irányadók.

(3) Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy rendeletben szabályozza a

közigazgatási adatkezelésekre vonatkozó államigazgatási felügyeleti

tevékenységet, valamint az ezzel kapcsolatos feladat- és hatásköröket.

Módosuló rendelkezések

41.§. (1) A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló

- többször módosított - 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Sztv.) 18. §-a

az alábbi h) ponttal egészül ki:

" h) a jogosult Társadalombiztosítási Azonosító Jelét (TAJ szám).".

(2) Az Sztv. 20. § a) pontja helyébe a következô rendelkezés lép:

"a) a 18. § a)-h) pontjaiban meghatározott adatokat;".

42. § Az illetékekrôl szóló 1990. évi XCIII. törvény 33. § (2) bekezdésének

29. pontja az alábbiak szerint módosul:

"«\ref \ref \szimbÓlum SYMBOL \f "Symbol" \s 12»29. a polgárok személyi

adatainak és lakcímének nyilvántartásával összefüggõ eljárás, ide nem

értve a nyilvántartásból történõ - külön jogszabály alapján igazgatási

szolgáltatási díjfizetési kötelezettség alá esõ - adatszolgáltatást,

valamint a személyi azonosítóról szóló hatósági igazolvány újbóli

kiadását, ha arra a korábban kiadott hatósági igazolvány megsemmisülése,

megrongálódása, elvesztése, ellopása miatt került sor.«\kjhiv \ref

\szimbÓlum SYMBOL \f "Symbol" \s 12»".

43. § A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló

1992. évi LXVI. törvény (a továbbiakban: Nytv.) az alábbiak szerint módosul:

a/ az Nytv. 2. § (5) bekezdése helyébe a következô rendelkezés lép:

"(5) A nyilvántartás szervei statisztikai célra - a népszámlálással

kapcsolatos feladatok és a Központi Statisztikai Hivatal statisztikai célú

adatkezelése kivételével - csak olyan módon szolgáltathatnak adatot,

amellyel a polgár és az adat kapcsolata nem állítható helyre."

b/ az Nytv. 11. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"b) magyar vagy nem magyar állampolgárságát (a továbbiakban:

állampolgárság), valamint menekült vagy bevándorolt státusát;".

c/ az Nytv. 13. §-a új (6)-(9) bekezdésekkel egészül ki:

"(6) A személyazonosító jelet a polgár elôzetes írásbeli hozzájárulásának

tartalma szerint jogosult kezelni az a szerv vagy polgár is, akit az

érintett erre feljogosított.

(7) személyazonosító jelrõl szóló hatósági bizonyítvány tartalmazza a

polgár

a) családi és utónevét,

b) leánykori nevét,

c) születési helyét, idejét,

d) anyja nevét,

e) személyazonosító jelét.

(8) Az Nytv. hatálya alá tartozó külföldön élõ magyar állampolgár hatósági

bizonyítványa a (7) bekezdésben szereplõ adatokon túl az érintett

magyarországi tartózkodási helyét és annak érvényességi idejét is

tartalmazza.

(9) A Magyar Köztársaság területén élõ, 14 éven aluli magyar állampolgár,

valamint a 14 éven aluli bevándorolt vagy menekültként elismert, továbbá

korra való tekintet nélkül az Nytv. hatálya alá tartozó, a

cselekvõképességet kizáró vagy korlátozó gondnokság alatt álló polgár

hatósági bizonyítványa a (7) bekezdésben szereplõ adatokon túl az érintett

lakóhelyét, valamint tartózkodási helyét és az utóbbi érvényességi idejét

is tartalmazza."

d/ az Nytv. 14. §-a i) pontjának helyébe a következõ rendelkezés lép és a 14.

§-a a következô új m) ponttal egészül ki:

"i) az állampolgársági ügyekben eljáró szerv értesítése a magyar

állampolgárság megszûnésérõl;

m) a 6. § (1) bekezdésében meghatározott idõpontig a rendõrségnek a

doktori cím személyazonosító igazolványba történõ bejegyzésérõl szóló

értesítése."

e/ az Nytv. 17. §-a (2) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép.

"b) név- és lakcímadatok, anyja neve, állampolgárság, születési hely,

születési idõ, családi állapot, a nem, a nyilvántartásból való kikerülés

oka {11. § (4) bekezdés és a 12. §}, helye és ideje;"

f/ az Nytv. 17. §-a a következô új (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A személyazonosító igazolvány száma alapján bármely polgár, jogi

személy és jogi személyiséggel nem rendelkezô szervezet írásba foglalt

kérelmére, a felhasználás céljának és jogalapjának igazolása esetén a

személyazonosító igazolvány érvényességének, elvesztésének, ellopásának,

megsemmisülésének, találásának, megkerülésének tényérôl adatok

szolgáltathatók."

g/ az Nytv. 21. §-a az alábbi h) ponttal egészül ki:

"h) a Központi Statisztikai Hivatal a statisztikáról szóló 1993. évi XLVI

törvényben meghatározott feladatai ellátásához."

h/ az Nytv. 22. § b) pontja helyébe a következô rendelkezés lép:

"b) a honvédelmi igazgatás szerve a honvédelmi kötelezettség alá tartozó

polgárok nyilvántartásának vezetéséhez, illetve a háborús veszteség-

nyilvántartással kapcsolatos kötelezettsége teljesítéséhez;".

i/ az Nytv. 23. §-a helyébe a következô rendelkezés lép:

"23. § E törvény felhatalmazása alapján a 17. § (2) bekezdésének c) pontja

szerinti adatok igénylésére jogosultak:

a) a választási szerv és a választási munkacsoport az országgyûlési, a

helyi önkormányzati képviselõk, a kisebbségi önkormányzati képviselõk, a

polgármesterek, a társadalombiztosítási képviselõk választásáról, a

népszavazásról és a népi kezdeményezésrõl szóló törvényekben és

önkormányzati rendeletekben, továbbá a népszámlálásról szóló törvényben

elõírt feladatok ellátásához;

b) a választójoggal nem rendelkezõ polgárok nyilvántartását vezetõ szerv a

nyilvántartás vezetéséhez;

c) a választójoggal nem rendelkezõ polgárok nyilvántartását vezetõ szerv

részére adatszolgáltatásra kötelezett szerv, adatszolgáltatási feladatai

teljesítéséhez."

j/ az Nytv. 24. § (1) bekezdés helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A bíróság és a nemzetbiztonsági szolgálatok feladataik ellátása

érdekében - a rájuk vonatkozó törvényekben meghatározott célok és

feltételek teljesülése esetén -, valamint a nyomozóhatóságok bûnüldözési

tevékenységük ellátásához e törvény felhatalmazása alapján a

nyilvántartásba felvett adatok teljes körének (17. § (2) bekezdés d) pont)

igénylésére jogosultak".

k/ az Nytv. a következô új 24/A §-sal egészül ki:

"24/A § (1) A személyi adat- és lakcímnyilvántartás szerve kizárólag az

ugyanazon polgárokra vonatkozó, rendszeresen ismétlõdõ csoportos

adatszolgáltatás igényléséhez és átadásához, valamint az adatszolgáltatást

kérõ nyilvántartásának karbantartásához felhasználható kapcsolati kódot

képezhet.

(2) A kapcsolati kód tartalmát és képzési szabályát az adatkérõ nem

határozhatja meg. Az ugyanazon polgárra vonatkozó különféle

adatszolgáltatásoknál adatkérônként eltérô tartalmú kapcsolati kódot kell

képezni.

(3) A kapcsolati kód képzése nem lehet azonos a TAJ szám, az adóazonosító jel

és a személyazonosító jel képzési módszerével, illetve a kapcsolati kód nem

lehet azonos a TAJ számmal, az adóazonosító jellel és a személyazonosító

jellel, illetôleg nem származtatható azokból.

(4) A kapcsolati kódot csak a személyi adat- és lakcímnyilvántartás szerve,

valamint az adatszolgáltatást kérõ kezelheti, azt továbbítani csak az

adatszolgáltatás igénylésekor, illetve az adat átadásakor lehet.

(5) A kapcsolati kód kizárólag az (1) bekezdésben meghatározott célra

használható, azt az adatkezelés céljának teljesülése után mind a személyi

adat- és lakcímnyilvántartásból, mind pedig az adatkérõ nyilvántartásából

törölni kell."

l/ az Nytv. 27. §-a (3) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A tartózkodási helyet - annak bejelentésétõl számított két éven belül

- a tartózkodási hely szerint illetékes jegyzõnél ismét be kell jelenteni.

Az ismételt bejelentés hiányában az érintett tartózkodási helye e törvény

erejénél fogva megszûnik.".

m/ az Nytv. 29. §-a (3) bekezdésének f) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"f) lakcímét, illetve tartózkodási helyének érvényességi idejét;"

44. § (1) Az Nytv. 9. § (2) bekezdés b) pontja helyébe a következô rendelkezés

lép:

"b) a helyi szervek, az anyakönyvvezetõ, valamint a külképviseleti szervek

útján gondoskodik a személyi azonosító kiadásáról, módosításáról és

visszavonásáról,".

(2) Az Nytv. 13. §-a elôtt lévô cím a következô címre változik: "A személyi

azonosító", valamint az Nytv. 13. §-a helyébe a következô rendelkezés lép:

"13. § Az érintettet személyi azonosítójáról - az újszülött kivételével -

a nyilvántartó szerv hatósági igazolvánnyal tájékoztatja.".

45 §. Ahol más jogszabály személyazonosító jelet említ, azon - az Nytv. 5. §

(6) bekezdés, 37. § (1), (3), (5) és (6) bekezdése, valamint az Nytv.

melléklete kivételével - személyi azonosítót kell érteni.

Hatálybalépés

46. § (1) Ez a törvény - a (2) és (3) bekezdésben foglaltak kivételével -

1996. szeptember 1-jén lép hatályba, ezzel egyidejûleg hatályát veszti az

Nytv. 39. §-ának (2) bekezdése.

(2) E törvény 6. § (3) bekezdése, 28-37. §-ai, és a 44-45. §-ai 1997. január

1-jén lépnek hatályba, ezzel egyidejûleg hatályát veszti az Nytv. 25.

§-ának (2) és (3) bekezdése.

(3) E törvény 40. § (1) és (3) bekezdése a kihirdetés napján lép hatályba.

1. számú melléklet az 1996. évi ..törvényhez

Az adózó polgár adóazonosító jelének képzési szabályai

1. Az adóazonosító jel tíz jegyû szám.

2. Az adóazonosító számot az alábbiak szerint kell képezni:

a) az 1. számjegy konstans 8-as szám, mely az adóalany magánszemély voltára

utal,

b) a 2-6. számjegyek a személy születési idõpontja és 1867. január 1. között

eltelt napok száma,

c) a 7-9. számjegyek az azonos napon születettek megkülönböztetésére szolgáló

véletlenszerûen képzett sorszám,

d) a 10. számjegy az 1-9 számjegyek felhasználásával matematikai módszerekkel

képzett ellenõrzõ szám.

3. Az adóazonosító jel 10. számjegyét úgy kell képezni, hogy a 2. a-c pontok

szerint képzett 9 számjegy mindegyikét szorozni kell azzal a sorszámmal,

ahányadik helyet foglalja el az azonosítón belül. (Elsô számjegy szorozva

eggyel, második számjegy szorozva kettôvel és így tovább.)

Az így kapott szorzatok összegét el kell osztani 11-gyel, és az osztás

maradéka a 10. számjeggyel lesz egyenlõ. A 2/c. pont szerinti születési

sorszám nem adható ki, ha a 11-gyel való osztás maradéka egyenlô

10-zel.

2. számú melléklet az 1996. évi ......törvényhez

A Társadalombiztosítási Azonosító Jel képzési szabálya

A TAJ szám egy kilenc számjegybôl álló szám, amelyben az elsô nyolc számjegy

egy folyamatosan kiadott egyszerû sorszám, amely mindig az elôzô utoljára

kiadott sorszámból egy hozzáadásával keletkezik. A kilencedik számjegy

ellenôrzô un. CDV kód, melynek képzési algoritmusa az alábbi:

A TAJ szám elsô nyolc számjegyébôl a páratlan helyen állókat hárommal, a páros

helyen állókat héttel szorozzuk és a szorzatokat összeadjuk. Az összeget

tízzel elosztva a maradékot tekintjük a kilencedik, azaz a CDV kódnak.

3. számú melléklet az 1996. évi ......törvényhez

I.

Az 1997. január 1. elõtt született polgár személyi azonosítójának

képzési szabályai

1. A személyi azonosító tizenegy jegyû szám.

2. A személyi azonosítót az alábbiak szerint kell képezni:

a) az 1. számjegy a polgár állampolgárságát, születésének évszázadát és nemét

jelöli a következõk szerint:

Születési idõ és nem

Állampolgárság 1900. január 1. után 1900. január 1. elõtt

született

férfi nõ férfi nõ

magyar 1 2 3 4

nem magyar 5 6 7 8

b) a 2-7 számjegyek a polgár születési évének utolsó két számjegyét, a

születés hónapját és napját tartalmazzák;

c) a 8-10. számjegyek az azonos napon születettek születési sorszáma;

d) a 11. számjegy az 1.-10. számjegyek felhasználásával, matematikai

módszerekkel képzett ellenõrzõ szám.

3. A személyi azonosító 11. számjegyét úgy kell képezni, hogy a 2.

a)-c) pontok szerint képzett tíz számjegy mindegyikét szorozni kell azzal a

sorszámmal, ahányadik helyet foglalja el a személyi azonosítón belül. (Elsõ

számjegy szorozva eggyel, a 2. számjegy szorozva kettõvel és így tovább.) Az

így kapott szorzatokat össze kell adni és az összeget tizeneggyel osztani. Az

osztás maradéka a 11. számjeggyel lesz egyenlõ. A 2. c) pont szerinti

születési sorszám nem osztható ki, ha tizeneggyel való osztás maradéka egyenlõ

tízzel.

4. Az 1996. december 31-e után képzett személyi azonosító az állampolgárságra

utaló adatot nem tartalmaz, azaz a jelzett idõpont után képzett személyi

azonosító 1. számjegye csak 1, 2, 3 vagy 4 lehet a 2000 elõtt született

polgárok esetében.

5. A hontalan polgárt - a hontalan Magyarországon született gyermeke

kivételével - a nem magyar állampolgárságnak megfelelõ személyi azonosítóval

kell ellátni.

II.

Az 1996. december 31-e után született polgár személyi azonosítójának képzési

szabályai

1. A személyi azonosító tizenegy jegyû szám.

2. A személyi azonosítót az alábbiak szerint kell képezni:

a) az 1. számjegy az állampolgár születésének évszázadát és nemét jelöli a

következõk szerint:

Születési idõ és nem

1997. január 1. és 1999. december 31-e között 1999. december 31-e után

született

férfi nõ férfi nõ

1 2 3 4

b) a 2-7 számjegyek a polgár születési évének utolsó két számjegyét, a

születés hónapját és napját tartalmazzák;

c) a 8-10. számjegyek az azonos napon születettek születési sorszáma;

d) a 11. számjegy az 1.-10. számjegyek felhasználásával matematikai módszerrel

képzett ellenõrzõ szám.

3. A személyi azonosító 11. számjegyét úgy kell képezni, hogy a 2.

a)-c) pontok szerint képzett számjegy mindegyikét meg kell szorozni egy

számmal, mégpedig: a 10. helyen állót eggyel, a 9. helyen állót kettôvel és

így tovább. A szorzatokat össze kell adni és az összeget tizeneggyel

elosztani. A 2. c) pont szerinti születési sorszám nem osztható ki, ha a

tizeneggyel való osztás maradéka egyenlô tízzel.

Eleje Honlap