1

Demeter Ervin

T/817/212..

Gál Zoltán

az Országgyûlés elnöke

részére

Tárgy: Módosító javaslat

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A gazdasági stabilizációt szolgáló egyes törvénymódosításokról szóló T/817..

sz. alatt beterjesztett törvényjavaslathoz az alábbi

módosító javaslatokat

terjesztem elõ:

A törvényjavaslat 1. §-a az alábbiak szerint módosul:

1. §

A magánszemélyek jövedelemadójáról szóló - többször módosított -1991. évi XC.

törvény (a továbbiakban: Szja tv.) 3. §-a 19. pontjának helyébe a következõ

rendelkezés lép, és a következõ 54. ponttal egészül ki:

[E törvény alkalmazásában az egyes fogalmak jelentése a következõ:]

"19. Árfolyamnyereségnek kell tekinteni az értékpapír, illetve a korlátolt

felelõsségû társaságban lévõ üzletrész elidegenítéséért kapott ellenértéknek

az értékpapír, illetve az üzletrész megszerzésére fordított összeget (értéket)

meghaladó részét. Ha törvény másként nem rendelkezik, megszerzésre fordított

összegnek az értékpapír, illetõleg a kft üzletrész megszerzését igazoló - a 2.

számú melléklet B/2../e) pontjában meghatározott nyilvántartás alapjául

szolgáló - dokumentumban vásárlásra fordított összeget kell tekinteni. Ilyen

dokumentum hiányában a megszerzésre fordított összeg [nulla] az

elidegenítésért kapott összeg 25%-a. A 6. § (1) bekezdésének e) pontja szerint

ingyenesen megszerzett értékpapír elidegenítésekor az árfolyamnyereség

számításánál a megszerzésre fordított összegnek a névértéket kell tekinteni. A

29. § (2) bekezdése b) pontjának alkalmazásában a 6. § (1) bekezdésének e)

pontjában említett dolgozói részvény juttatáskori névértékének a dolgozó által

megfizetett térítéssel csökkentett névérték szerinti összeget kell tekinteni."

"54. A várandósági pótlék alatt az anyasági támogatást is kell érteni."

Indokolás

Ha a magánszemély az értékpapír megszerzésére fordított összeget nem tudja

igazolni, akkor ez az eljárás szinte képtelen törvényi vélelmet javasol. Ez

indokolatlan, a valóságtól elrugaszkodott feltételezés. Logikusabb és a

javasolt törvény 23. § (3) bekezdése is így szabályoz, a szerzéskori értéknek

az átruházáskori érték meghatározott százalékban történõ megadását, mint

minden más ilyen estben. Ezért javasoljuk a nulla vélelmezés elhagyását, és az

elidegenítéskori érték 25 százalékban történõ vélelmezését.

A törvényjavaslat 3. §-a maradjon el:

[A Szja tv. 29/A. §-ának (7)-(15) bekezdése helyébe a következõ rendelkezések

lépnek:

"(7) Természetbeni juttatásnak...

...beszerzési árát."]

Indokolás

Vélelmezett magáncélú használat után jövedelmet megállapítani és azt adóztatni

erõsen kifogásolható. Különösen akkor, ha az indokolásból nem derül ki, miért

vélelmez januári vélelmétõl eltérõ, magasabb jövedelmet a jogalkotó.

A kizárólagos "bevételnövelõ igény" nem lehet jogállami költségvetés bevételi

technika, ezért elfogadhatatlan.

Budapest, 1995. május 9.

.................................

Demeter Ervin

(MDF)

Eleje Honlap