______________
bizjelen\T232resz.DOC
T/232/45.. szám
Az Országgyûlés
Költségvetési és pénzügyi bizottságának Alkotmány- és igazságügyi bizottságának
Gazdasági bizottságának Kulturális és sajtó bizottságának
Mezõgazdasági bizottságának Szociális és egészségügyi bizottságának
a j á n l á s a
a társasági adóról szóló 1991. évi LXXXVI. törvény módosításáról szóló T/232..
sz. törvényjavaslat
r é s z l e t e s
vitájához
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Költségvetési és pénzügyi bizottsága (továbbiakban:
Költségvetési bizottság), az Alkotmány- és igazságügyi bizottsága, a Gazdasági
bizottsága, a Kulturális és sajtó bizottsága, (továbbiakban: Kulturális
bizottság), a Mezõgazdasági bizottsága valamint a Szociális és egészségügyi
bizottsága (továbbiakban: Szociális bizottság) sürgõs eljárásban megvitatta a
társasági adóról szóló 1991. évi LXXXVI. törvény (a továbbiakban: törvény)
módosításáról szóló, T/232.. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az
ahhoz benyújtott T/232/8.., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18.,
19., 20., 21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33.,
34., 35., 36., 37., 38., 39., 40., 41., 42. számú módosító javaslatokat.
Dr. Kis Gyula képviselõ a T/232/31.. számon beterjesztett módosító javaslatát,
Göndör István képviselõ a T/232/27.. számon beterjesztett módosító javaslatát
és Demeter Ervin képviselõ a T/232/38/3. számon beterjesztett módosító
javaslatát visszavonta.
A bizottságok a törvényjavaslat elfogadását támogatják, a módosító
javaslatokról pedig az ajánlás szerint foglaltak állást.
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]
zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a
módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes
elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a
jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"
megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk
egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott
bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok
bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a
javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a
törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre
történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító
javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött
keretes megjegyzések tartalmazzák.
1. Göndör István képviselõ a törvény 2. § (1) bekezdése g/ pontjához az
alábbi módosító indítványt nyújtotta be:
"g/*** lakásszövetkezet, társadalmi szervezet, köztestület, egyház,
alapítvány (ideértve a társadalmi szervezet, köztestület, az egyház, az
alapítvány alapszabályában, illetve alapító okiratában jogi személyiséggel
felruházott szervezeti egységeket is) és viziközmû-társulat, ha az adóévben
vállalkozási tevékenységbõl bevételt ér el, vagy ráfordítást számol el,
továbbá az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztár és az 1993. évi XCVI. tv.
hatálybalépése elõtt alakult nyugdíjszolgáltatást nyújtó biztosító egyesület,
ha kiegészítõ vállalkozási tevékenységébõl bevételt ér el, vagy ráfordítást
számol el,"
Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg a képviselõ úrnak
a törvény 10. § (1) bekezdéséhez tett módosító indítványával (jelentés 36.
pontja).
A módosító javaslat nem tartalmaz megfelelõ javaslatot felvezetõ szövegre.
Indokolás: Lásd a T/232/26/1. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
2. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 1. § (1) bekezdésében a
törvény 2. §-át - a (3) bekezdés helyébe lépõ új rendelkezéssel -
kiegészíteni javasolja:
"(1) A társasági adóról szóló, többször módosított 1991. évi LXXXVI.
törvény (a továbbiakban: törvény) 2. § (1) bekezdésének d) pontja és (3)
bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
T/2.. § (1) E törvény alkalmazásában adóalany a belföldi székhelyû/
"(3) A belföldön telephellyel nem rendelkezõ külföldi székhelyû jogi
személy, jogi személyiséggel nem rendelkezõ társas cég, személyi egyesülés,
egyéb szervezet (továbbiakban: külfödi szervezet) a belföldi személytõl a
vállalkozási tevékenységéért kapott ellenértéket alapul véve a 6. számú
melléklet D. fejezetében foglaltak szerint megállapított jövedelem után a 9. §
(1) bekezdésének a/ pontjában meghatározott mértékû adót köteles fizetni, ha a
jövedelemszerzés helye a Magyar Köztársaság. E szervezetekre - a 15. § (4)
bekezdése és 17. § kivételével - e törvény más rendelkezései nem terjednek
ki."
Indokolás: Lásd a T/232/13/1. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
3. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 2. § (1) bekezdésében a
törvény 3. § 14. pontjának a következõ módosítását javasolja:
T/3.. § E törvény alkalmazásában/
"14. reprezentációs költség: [az üzleti vendéglátás keretében biztosított
étel és ital, valamint az ezen felül nyújtott] a természetbeni ellátás
(szállás, utazás), az üzleti ajándékozás, az állami ünnepekhez, évfordulókhoz
és társadalmi eseményekhez (például: nõnap, gyermeknap, nyugdíjas dolgozó
búcsúztatása) kapcsolódó munkahelyi megemlékezésen, taggyûlésen, közgyûlésen
felmerült költségek általános forgalmi adó és személyi jövedelemadó nélkül;"
Indokolás: Lásd a T/232/38/1. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
4. Csizmár Gábor képviselõ a törvényjavaslat 2. § (1) bekezdésében a
törvény 3. § 18. pontjának a következõ módosítását javasolja:
/(1) A törvény 3. §-ának 14., 18., 20/c) és e) pontja helyébe a következõ
rendelkezés lép:/
T/3.. § E törvény alkalmazásában/
"18. közhasznú tevékenység bevétele: a [9. számú mellékletben
meghatározott tevékenységbõl származó] bevételnek az a része, amely a
közhasznú társaság[nak]nál a 9. sz. mellékletben meghatározott tevékenységbõl
származik, továbbá a társadalmi közös szükséglet kielégítéséért felelõs
szervvel - a helyi önkormányzattal, a társadalombiztosítási önkormányzattal,
vagy a minisztériummal - folyamatos szolgáltatás teljesítésre megkötött, a
szolgáltatásért felszámítható díj mértékét és a díj változtatásának
feltételeit is tartalmazó szerzõdés alapján folytatott tevékenységébõl
származik. A közhasznú tevékenységbõl származó bevételt a közhasznú társaság
köteles az egyéb bevételeitõl elkülönítetten nyilvántartani;"
Indokolás: Lásd a T/232/25/1. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja.
- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
5. Dr. Veres János képviselõ a törvényjavaslat 2. § (1) bekezdésében a
törvény 3. §-át új 21. ponttal javasolja kiegészíteni (ezzel összefüggõen a
felvezetõ szöveget is javasolja képviselõ úr kiegészíteni):
"(1) A törvény 3. §-ának 14., 18., 20/c) és e) pontja helyébe a következõ
rendelkezés lép és egyidejûleg a következõ 21. ponttal egészül ki:
"21. válságtérség: az a megye amelyben a munkanélküliek Országos
Munkaügyi Központ által számolt százalékos aránya az adóévet megelõzõ év
júniusában meghaladja a 15 százalékot.""
Megjegyzés: Az Alkotmány- és igazságügyi bizottság ülésén megállapította,
hogy a fenti módosító indítvány tartalmilag összefügg a jelentés 41.
pontjában ismertetett javaslattal.
Indokolás: Lásd a T/232/16/1. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
6. Csépe Béla és Dr. Semjén Zsolt képviselõk a törvényjavaslat 2. § (1)
bekezdésében a törvény 3. § 18. pontjának helyébe lépõ rendelkezés
kiegészítését javasolja:
/(1) A törvény 3. §-ának 14., 18., 20/c) és e) pontja helyébe a következõ
rendelkezés lép:/
T/3.. § E törvény alkalmazásában/
"18. közhasznú tevékenység bevétele: a 9. számú mellékletben
meghatározott tevékenységbõl származó bevételnek az a része, amely a közhasznú
társaságnak a társadalmi közös szükséglet kielégítéséért felelõs szervvel - a
helyi önkormányzattal, a társadalombiztosítási önkormányzattal, az egyházzal,
vagy a minisztériummal - folyamatos szolgáltatás teljesítésre megkötött, a
szolgáltatásért felszámítható díj mértékét és a díj változtatásának
feltételeit is tartalmazó szerzõdés alapján folytatott tevékenységébõl
származik;"
Indokolás: Lásd a T/232/22.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. nem foglalt állást.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
7. Zsigmond Attila képviselõ a törvényjavaslat 3. § (1) bekezdésében a
törvény 4. § (2) bekezdése g/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
/(2) Az adózás elõtti eredményt az adóalap számításakor csökkenti:/
"g) a kulturális, az oktatási, a szociális, az egészségügyi, a
környezetvédelmi és a sport célra létrehozott belföldi székhelyû alapítványnak
(közalapítványnak), egyesületnek és közérdekû kötelezettségvállalás céljára
átadott pénzeszköz [hozzájárulás] teljes összege[, továbbá a belföldi
székhelyû alapítvány és a közérdekû kötelezettségvállalás céljára átadott
pénzeszköz az - e címen történt levonás nélküli - adóévi pozitív adóalap 20
százalékának megfelelõ összegben, az alapítvány] a kedvezményezett, illetve a
közérdekû kötelezettségvállalást szervezõ igazolása alapján, ha"
Megjegyzés: A képviselõ úr a gyakorlattól eltérõ jelölést alkalmazott, ezt
az ajánlás készítése során korrigáltuk.
Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg a jelentés 8. pontjában
ismertetett javaslattal.
Indokolás: Lásd a T/232/40. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. RESTANCIA!
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz.
- a Kulturális biz. nem támogatja.
- a Mezõgazdasági biz.
- a Szociális biz.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
8. Csizmár Gábor képviselõ a törvényjavaslat 3. § (1) bekezdésében a
törvény 4. § (2) bekezdése g/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
/(2) Az adózás elõtti eredményt az adóalap számításakor csökkenti:/
"g) [a kulturális, az oktatási, a szociális, az egészségügyi, a
környezetvédelmi és a sport célra létrehozott közalapítványnak adott
hozzájárulás teljes összege, továbbá] a belföldi székhelyû alapítvány
(közalapítvány) és a közérdekû kötelezettségvállalás céljára átadott
pénzeszköz az - e címen történt levonás nélküli - adóévi pozitív adóalap 20
százalékának megfelelõ összegben, az alapítvány (közalapítvány), illetve a
közérdekû kötelezettségvállalást szervezõ igazolása alapján, ha"
Indokolás: Lásd a T/232/25/3. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. nem foglalt állást.
- a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja.
- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
9. Juhász Gábor képviselõ a törvényjavaslat 3. § (1) bekezdésében a
törvény 4. § (2) bekezdése g/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
/(2) Az adózás elõtti eredményt az adóalap számításakor csökkenti:/
"g) a kulturális, az oktatási, a szociális, az egészségügyi, a
környezetvédelmi a gyermek és ifjúsági és a sport cél[ra]lal létrehozott
közalapítványnak adott hozzájárulás teljes összege, továbbá a belföldi
székhelyû alapítvány és a közérdekû kötelezettségvállalás céljára átadott
pénzeszköz az - e címen történt levonás nélküli - adóévi pozitív adóalap 20
százalékának megfelelõ összegben, az alapítvány, illetve a közérdekû
kötelezettségvállalást szervezõ igazolása alapján, ha"
Indokolás: Lásd a T/232/24. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. nem foglalt állást.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje a Szociális bizottság és
Költségvetési bizottség ülésén nem ért egyet, a
Mezõgazdasági bizottság ülésén egyetért.
10. Béki Gabriella és dr. Szigeti György képviselõk a törvényjavaslat 3.
§ (1) bekezdésében a törvény 4. § (2) bekezdése g/ pontjának a következõ
módosítását javasolják:
/(2) Az adózás elõtti eredményt az adóalap számításakor csökkenti:/
"g) a kulturális, az oktatási, a szociális, az egészségügyi, a
környezetvédelmi és a sport célra létrehozott közalapítványnak adott
[hozzájárulás teljes összege], továbbá a belföldi székhelyû alapítvány és a
közérdekû kötelezettségvállalás céljára átadott pénzeszköz az - e címen
történt levonás nélküli - adóévi pozitív adóalap [20] 30 százalékának
megfelelõ összegben, az alapítvány, illetve a közérdekû kötelezettségvállalást
szervezõ igazolása alapján, ha"
Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg a jelentés 11.
pontjában ismertetett javaslattal.
Indokolás: Lásd a T/232/29. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. nem foglalt állást.
- a Kulturális biz. támogatja.
- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Szociális biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
11. Csépe Béla képviselõ a törvényjavaslat 3. § (1) bekezdésében a
törvény 4. § (2) bekezdése g/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
"g) a kulturális, az oktatási, a szociális, az egészségügyi, a
környezetvédelmi és a sport célra létrehozott közalapítványnak adott
hozzájárulás teljes összege, továbbá a belföldi székhelyû alapítvány és a
közérdekû kötelezettségvállalás céljára átadott pénzeszköz az - e címen
történt levonás nélküli - adóévi pozitív adóalap [20] 50 százalékának
megfelelõ összegben, az alapítvány, illetve a közérdekû kötelezettségvállalást
szervezõ igazolása alapján, ha"
Indokolás: Lásd a T/232/23.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. nem foglalt állást.
- a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja.
- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
12. Kertész István és Csizmár Gábor valamint Csépe Béla és Dr. Semjén
Zsolt képviselõk a törvényjavaslat 3. § (1) bekezdésében a törvény 4. § (2)
bekezdése g/ pontjának a következõ kiegészítést javasolják:
"g) a kulturális, az oktatási, a szociális, az egészségügyi, a hitéleti,
a környezetvédelmi és a sport célra létrehozott közalapítványnak adott
hozzájárulás teljes összege, továbbá a belföldi székhelyû alapítvány és a
közérdekû kötelezettségvállalás céljára átadott pénzeszköz az - e címen
történt levonás nélküli - adóévi pozitív adóalap 20 százalékának megfelelõ
összegben, az alapítvány, illetve a közérdekû kötelezettségvállalást szervezõ
igazolása alapján, ha"
Indokolás: Lásd a T/232/17.. valamint T/232/19.. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. nem foglalt állást.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Szociális biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
13. Kertész István és Csizmár Gábor képviselõk a törvényjavaslat 3. § (1)
bekezdésében a törvény 4. § (2) bekezdése g/1. pontjának a következõ
módosítását javasolják:
"1. az alapítvány, a közérdekû kötelezettségvállalás betegségmegelõzõ és
gyógyító, szociális, tudományos, kutatási, környezetvédelmi, mûemlékvédelmi,
természetvédelmi, kulturális, oktatási, sport, vallási [célt,] és hitéleti
célt, gyermek- és ifjúságvédelmi célt, munkanélküliség enyhítését, az
állampolgári jogok, a közrend, közbiztonság, a gyermekek, a fiatalok,
[védelmét,] az öregek és a hátrányos helyzetûek védelmét, illetõleg a
magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségekkel, valamint a határon túli
magyarsággal kapcsolatos elõbbi célok megvalósítását, menekültek megsegítését,
a törvényhozói munka elõsegítését szolgálja, továbbá"
Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg a jelentés 14. és
16. pontjában ismertetett javaslattal.
Indokolás: Lásd a T/232/17.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. nem foglalt állást.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Szociális biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje a Szociális bizottság ülésén
egyetért, a Mezõgazdasági bizottság és a Költségvetési
bizottság ülésén nem ért egyet.
14. Csépe Béla és Dr. Semjén Zsolt képviselõk a törvényjavaslat 3. § (1)
bekezdésében a törvény 4. § (2) bekezdése g/1. pontjának a következõ
módosítását javasolják:
"1. az alapítvány, a közérdekû kötelezettségvállalás betegségmegelõzõ és
gyógyító, szociális, tudományos, kutatási, környezetvédelmi, mûemlékvédelmi,
természetvédelmi, kulturális, oktatási, sport, vallási [célt,] és hitéleti
célt, gyermek- és ifjúságvédelmi célt, a közrend, közbiztonság védelmét, az
öregek és a hátrányos helyzetûek, illetõleg a magyarországi nemzeti és etnikai
kisebbségekkel, valamint a határon túli magyarsággal kapcsolatos elõbbi célok
megvalósítását, menekültek megsegítését, a törvényhozói munka elõsegítését
szolgálja, továbbá"
Indokolás: Lásd a T/232/19.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. nem foglalt állást.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Szociális biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje a Szociális bizottság ülésén
nem ért egyet, a Mezõgazdasági bizottság és a
Költségvetési bizottság ülésén egyetért.
15. Béki Gabriella és dr. Szigeti György képviselõk a törvényjavaslat 3.
§ (1) bekezdésében a törvény 4. § (2) bekezdése g/1 pontjának a következõ
módosítását javasolják:
/(2) Az adózás elõtti eredményt az adóalap számításakor csökkenti:/
"1. az alapítvány, a közérdekû kötelezettségvállalás betegségmegelõzõ és
gyógyító, tudományos, kutatási, környezetvédelmi, mûemlékvédelmi,
természetvédelmi, kulturális, oktatási, sport, vallási célt, a közrend,
közbiztonság védelmét, az öregek és a hátrányos helyzetûek, illetõleg a
magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségekkel, valamint a határon túli
magyarsággal kapcsolatos elõbbi célok megvalósítását, menekültek
megsegítését[, a törvényhozói munka elõsegítését] szolgálja, továbbá"
Indokolás: Lásd a T/232/28. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. nem foglalt állást.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Szociális biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
16. Csizmár Gábor képviselõ a törvényjavaslat 3. § (1) bekezdésében a
törvény 4. § (2) bekezdése g/1. pontjának a következõ kiegészítését javasolja:
/(2) Az adózás elõtti eredményt az adóalap számításakor csökkenti:/
"1. az alapítvány, a közérdekû kötelezettségvállalás betegségmegelõzõ és
gyógyító, tudományos, kutatási, környezetvédelmi, mûemlékvédelmi,
természetvédelmi, kulturális, oktatási, sport, vallási célt, a munkanélküliség
enyhítését, az állampolgári jogok, a közrend, közbiztonság védelmét, a
gyermekek, a fiatalok, az öregek és a hátrányos helyzetûek, illetõleg a
magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségekkel, valamint a határon túli
magyarsággal kapcsolatos elõbbi célok megvalósítását, menekültek megsegítését,
a törvényhozói munka elõsegítését szolgálja, továbbá"
Indokolás: Lásd a T/232/25/2.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. nem foglalt állást.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Szociális biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje a Mezõgazdasági bizottség és
a Szociális bizottság ülésén egyetért, a Költségvetési
bizottság ülésén nem ért egyet.
17. Zsigmond Attila képviselõ a törvényjavaslat 3. § (1) bekezdésében a
törvény 4. § (2) bekezdése g/1. pontjának a következõ kiegészítést javasolja:
/(2) Az adózás elõtti eredményt az adóalap számításakor csökkenti:/
"1. az alapítvány, az egyesület, a közérdekû kötelezettségvállalás
betegségmegelõzõ és gyógyító, tudományos, kutatási, környezetvédelmi,
mûemlékvédelmi, természetvédelmi, kulturális, oktatási, sport, vallási célt, a
közrend, közbiztonság védelmét, az öregek és a hátrányos helyzetûek, illetõleg
a magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségekkel, valamint a határon túli
magyarsággal kapcsolatos elõbbi célok megvalósítását, menekültek megsegítését,
a törvényhozói munka elõsegítését szolgálja, továbbá"
Indokolás: Lásd a T/232/40. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. RESTANCIA!
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz.
- a Kulturális biz. nem támogatja.
- a Mezõgazdasági biz.
- a Szociális biz.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
18. Rajk László, Büky Dorottya, Rózsa Edit és Molnár Péter képviselõk a
törvényjavaslat 3. § (1) bekezdésében a törvény 4. § (2) bekezdését új g/1.
ponttal kiegészíteni javasolják (a javaslatukkal összefüggõen a
törvényjavaslat felvezetõ szövegét is kiegészítik):
"3. § A törvény 4. §-a (2) bekezdésének b), g), l) és n) pontja helyébe a
következõ rendelkezés lép, valamint a következõ új g/1 ponttal egészül ki:
/(2) Az adózás elõtti eredményt az adóalap számításakor csökkenti:/
b/
g/
g/1 a beruházásra fordított összeg 5 %-a, ha a beruházási összeg 1 %-át
az adóalany
1. építészeti beruházásoknál valamely mûvészeti alkotás létrehozására
illetve felhasználására,
2. egyéb beruházásnál mûtárgyvásárlásra, elõadómûvészi illetve egyéb
mûvészeti szolgáltatás támogatására
fordította.
l/
n/"
Indokolás: Lásd a T/232/30. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Kulturális biz. egyharmada sem támogatja.
- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
19. Zsigmond Attila képviselõ a törvényjavaslat 3. § (1) bekezdésében a
törvény 4. § (2) bekezdése g/2. pontjának a következõ módosítását javasolja:
"2. az alapítvány és az egyesület mûködési szabályzata, valamint az
alapítványi, egyesületi, illetõleg a közérdekû kötelezettségvállalási
pénzeszközök felhasználása alapján egyaránt kizárható, hogy az adományozott
összeget akár közvetlenül, akár valamely szolgáltatással [összefüggésben,
elõre meghatározott vagyoni elõny megszerzése vagy nyújtása érdekében adják,]
alapítvány (közalapítvány) és az egyesület politikai pártot vagy országgyûlési
választási kampányt - sem közvetlenül, sem közvetve - nem támogat."
Megjegyzés: A képviselõ úr nem alkalmazta ugyan az elhagyó jelzést, azonban
az indítvány felvezetõ szövegében és indokolásában foglaltaknak megfelelõen
jártunk az ajánlás készítése során.
Indokolás: Lásd a T/232/40. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. RESTANCIA!
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz.
- a Kulturális biz. nem támogatja.
- a Mezõgazdasági biz.
- a Szociális biz.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
20. A Kulturális bizottság a törvényjavaslat 3. § (1) bekezdésében a
törvény 4. § (2) bekezdésének új r/ ponttal történõ kiegészítését javasolja
(ezzel összefüggésben a törvényjavaslat felvezetõ szövege is kiegészül):
"3. § (1) A törvény 4. §-a (2) bekezdésének b), g), l) és n) pontja
helyébe a következõ rendelkezés lép és egyidejûleg a következõ r/ ponttal
egészül ki:
/(2) Az adózás elõtti eredményt az adóalap számításakor csökkenti:/
"r/ a jogszabály alapján mûvészeti szempontból elbírált képzõmûvészeti
alkotás beszerzésére fordított összeg, de legfeljebb az adóévi beruházás
értékének 1 ezrelékében""
Megjegyzés: A bizottság módosító javaslatát az indokolás szerint foglaltuk
az ajánlásunkban.
Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg a jelentés 21. pontjában
ismertetett javaslattal.
Indokolás: Lásd a T/232/41. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz.
- a Gazdasági biz.
- a Mezõgazdasági biz.
- a Szociális biz.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
21. A Kulturális bizottság a törvényjavaslat 3. § (1) bekezdésében a
törvény 4. § (2) bekezdésének új r/ ponttal történõ kiegészítését javasolja:
"3. § (1) A törvény 4. §-a (2) bekezdésének b), g), l) és n) pontja
helyébe a következõ rendelkezés lép és egyidejûleg a következõ r/ ponttal
egészül ki:
/(2) Az adózás elõtti eredményt az adóalap számításakor csökkenti:/
"r/ a beruházásra fordított összeg 5 %-a, ha a beruházási összeg 1 %-át,
vagy az 5 % arányos része, ha az 1 %-nak egy részét az adóalany
1. építészeti beruházásoknál valamely köztéren vagy a beruházás tárgyához
kapcsolódó mûvészeti alkotás az érvényes engedélyezési eljárások betartása
melletti létrehozásra, illetve felhasználásra,
2. egyéb beruházásnál mûtárgy kereskedelmen keresztüli mûtárgy vásárlásra
elõadó mûvészi, illetve egyéb mûvészeti szolgáltatás támogatására
fordította.""
Indokolás: Lásd a T/232/42. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz.
- a Gazdasági biz.
- a Mezõgazdasági biz.
- a Szociális biz.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
22. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 3. § (2) bekezdésében a
törvény 4. § (3) bekezdése b/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
/(3) Az adózás elõtti eredményt az adóalap számításakor növeli:/
"b) a számviteli törvény 37.[,] és 38. §-ai[, és a 46. § (3) bekezdése
szerint] alapján költségként elszámolt értékcsökkenési leírás és terven felüli
értékcsökkenési leírás összege, a Tv. 2. számú melléklete szerint az adóalany
döntése alapján,"
Indokolás: Lásd a T/232/36/1. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
23. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 3. § (2) bekezdésében a
törvény 4. § (3) bekezdése j/ pontjának az elhagyását javasolja (a javaslat
elfogadása esetén a pontok jelölése értelemszerûen változik):
"[j/ lízing esetén a bérbevevõnél a költségként elszámolt, általános
forgalmi adó nélküli bérleti díjnak - ide értve az egyéb járulékos
szolgáltatás ellenértékét is - a tárgyi eszköz utáni teljes bérleti díj és a
lízinggel összefüggõ minden egyéb járulékos szolgáltatás ellenértékének az -
5. § (12) bekezdése szerint - adóévre arányosított részét meghaladó összege,
import lízing esetén ezenfelül az adóévben költségként elszámolt bérleti díj
20 százalékának megfelelõ összeg,]"
Indokolás: Lásd a T/232/38/2.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. nem támogatja.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
24. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 4. §-ában a törvény 5. §
(1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(1) A 4. § (2) bekezdés b/ pontjának alapján figyelembe vehetõ összeg a
kettõs könyvvitelt vezetõ adóalanynál a fizetési határidõn túli követelések, a
kétes követelések, valamint az elõlegként adott összegek miatt várható
veszteségek fedezetére az adóévben és az adóévet megelõzõ évben ráfordításként
elszámolt céltartalék pozitív különbözete, de - az adóalany döntésétõl függõen
- legfeljebb az elõzõekben felsorolt december 31-[e]i követelések összegének
a/ 90-180 napos késedelem esetén 2-10 százaléka;
b/ 181-360 napos késedelem esetén 5-20 százaléka;
c/ 360 napon túli késedelem esetén 25-40 százaléka."
Indokolás: Lásd a T/232/34/1. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
25. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 4. §-ában a törvény 5. §
(7) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(7) Az MRP szervezet részére átadott összegbõl a 4. § (2) bekezdés g/ és
k/ pontjának figyelembe vétele nélkül megállapított adóalap legfeljebb [20] 30
százaléka vehetõ figyelembe."
Indokolás: Lásd a T/232/34/2.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
26. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 5. §-ában a törvény 9. §-a
helyébe a következõ rendelkezést javasolja:
[A törvény 9. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"9. § (1) Az adó
a) a pozitív adóalap 18 százalékának megfelelõ számított adó és
b) az osztalék, részesedés utáni 25 százalék kiegészítõ adó
együttes összege.
(2) A kiegészítõ adót az adóévben - az osztalék kiegészítésre igénybevett
eredménytartalék nélküli - jóváhagyott (egyszeres könyvvitelt vezetõ
adóalanyoknál a fizetett) osztalék, részesedés, és a bevételként elszámolt
kapott osztalék, részesedés pozitív különbözete, valamint a (3) bekezdés
szerint elkülönítetten nyilvántartott, az adóévben felhasznált
eredménytartalék (tartalék) összege után kell fizetni.
(3) Az 1995. év, illetve az azt követõ évek eredményébõl az
eredménytartalékba (tartalékba) átvezetett mérleg szerinti (pénzügyi)
eredményt elkülönítetten kell nyilvántartani. Az elkülönített eredménytartalék
(tartalék) terhére történõ felhasználás az alapja - a (4) bekezdésben fogalt
kivétellel - a kiegészítõ adónak.
(4) Nem kell a kiegészítõ adót megfizetni az elkülönített
eredménytartalék (tartalék) terhére megvalósított jegyzett tõke növelés
összege után. Amennyiben a jegyzett tõke emelését követõ három naptári éven
belül a jegyzett tõke leszállítására kerül sor a tõke leszállítás összege, de
legfeljebb korábban az elkülönített eredménytartalék (tartalék) terhére
megvalósított tõkeemelés összege után a kiegészítõ adót meg kell fizetni.
(5) Tõkeleszállításnak, illetve az elkülönített eredménytartalék
(tartalék) felhasználásának minõsül a jogutód nélküli megszûnés, a szétválás
és az egyéni vállalkozónál a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló törvény
hatálya alá történõ átjelentkezés is."]
"9. § Az adó a pozitív adóalap 18 százaléka."
Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg a jelentés 27.,
28., 29., 30., 31., 32., 33., 34. és 35. pontjában ismertetett javaslattal.
Indokolás: Lásd a T/232/32.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. RESTANCIA!
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
27. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 5. §-ában a törvény 9.
§ (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"A törvény 9. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"9. § (1) Az adó
a/ a pozitív adóalap 18 százalékának megfelelõ számított adó [és]
b/ az osztalék, részesedés utáni [25] 15 százalék kiegészítõ adó
együttes összege.""
Indokolás: Lásd a T/232/8.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. RESTANCIA!
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
28. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 5. §-ában a törvény 9. §
(1) bekezdése b/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
T/9.. § (1) Az adó
a) a pozitív adóalap 18 százalékának megfelelõ számított adó és/
"b) az osztalék, részesedés utáni [25] 22 százalék kiegészítõ adó"
/együttes összege./
Indokolás: Lásd a T/232/35/1. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. RESTANCIA!
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
29. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 5. §-ában a törvény 9. §
(1) bekezdése b/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
T/9.. § (1) Az adó
a/ .../
"b) [az osztalék, részesedés] a (2) és (3) bekezdésekben felsorolt
jogcímeken felhasznált jövedelem utáni 25 százalék kiegészítõ adó"
/együttes összege./
Indokolás: Lásd a T/232/11. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. RESTANCIA!
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
30. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 5. §-ában a törvény 9. §
(2) bekezdését (3) bekezdésként javasolja beszerkeszteni a következõ
módosítással, továbbá kiegészíteni indítványozza az alábbi b/-e/ pontokkal:
"(3) [(2)] Kiegészítõ adót kell fizetni:
a/ [A kiegészítõ adót] az adóévben [- az osztalék kiegészítésre
igénybevett eredménytartalék nélküli -] jóváhagyott [(] - egyszeres
könyvvitelt vezetõ adóalany[ok]nál a fizetett -[)] osztalék, részesedés, és a
bevételként elszámolt kapott osztalék, részesedés pozitív különbözete[,] után,
[valamint a (3) bekezdés szerint elkülönítetten nyilvántartott, az adóévben
felhasznált eredménytartalék (tartalék) összege után kell fizetni.]"
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. RESTANCIA!
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
"b/ a véglegesen átadott pénzeszköz után, kivéve a 4. § (2) bekezdés g/
és k/ pontjában meghatározottak alapján az adóalap számításakor az adózás
elõtti eredmény csökkentéseként figyelembe vett, továbbá jogszabály elõírása
alapján átadott összeget,"
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. RESTANCIA!
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
"c/ az adózás utáni eredménybõl megvalósított, a cégbíróságnál bejegyzett
tõke növelés összege után, ha a bejegyzés évét követõ három naptári éven belül
a jegyzett tõke leszállítására kerül sor, vagy az adóalany jogutód nélkül
megszûnik,"
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. RESTANCIA!
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
"d/ az adóalanynak jogutód nélküli megszûnésekor és az egyéni
vállalkozónak a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló törvény hatálya alá
történõ átjelentkezésekor a (2) bekezdés szerinti (halmozott) adózás utáni
eredménynek a nyilvántartás szerint fel nem használt összege után,"
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. RESTANCIA!
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
"e/ a külföldi vállakozónak az adóalap 65 százalékát alapul véve."
Indokolás: Lásd a T/232/11. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. RESTANCIA!
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
31. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 5. §-ában a törvény 9. §
(3) bekezdését (2) bekezdésként javasolja beszerkeszteni a következõ
módosítással:
"(2) [(3)] A kiegészítõ adót az 1995. év, illetve az azt követõ évek
adózás utáni eredményébõl [az eredménytartalékba (tartalékba) átvezetett
mérleg szerinti (pénzügyi) eredményt elkülönítetten kell nyilvántartani. Az
elkülönített eredménytartalék (tartalék) terhére történõ felhasználás az
alapja - a (4) bekezdésben fogalt kivétellel - a kiegészítõ adónak.] a külön
nyilvántartás szerint a (3) bekezdésben felsorolt jogcímeken felhasznált
összeg után kell fizetni."
Indokolás: Lásd a T/232/11. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. RESTANCIA!
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
32. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 5. §-ában a törvény 9. §
(4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezést javasolja:
"(4) [Nem kell a kiegészítõ adót megfizetni az elkülönített
eredménytartalék (tartalék) terhére megvalósított jegyzett tõke növelés
összege után. Amennyiben a jegyzett tõke emelését követõ három naptári éven
belül a jegyzett tõke leszállítására kerül sor a tõke leszállítás összege, de
legfeljebb korábban az elkülönített eredménytartalék (tartalék) terhére
megvalósított tõkeemelés összege után a kiegészítõ adót meg kell fizetni.] A
jogutódlás melletti megszûnés esetén a (3) bekezdés c/ pontjában meghatározott
idõtartam a jogutódnál és a jogelõdnél együttesen értendõ."
Indokolás: Lásd a T/232/11. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. RESTANCIA!
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
33. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 5. §-ában a törvény 9. §
(4) bekezdésének a következõ módosítását, pontokba történõ szerkesztését és
kiegészítését javasolja:
"(4) Nem kell a kiegészítõ adót megfizetni az elkülönített
eredménytartalék (tartalék) terhére:
a/ [megvalósított] jegyzett tõke növelésére fordított összege után[.],
[A]amennyiben a jegyzett tõke emelését követõ három naptári éven belül a
jegyzett tõke leszállítására kerül sor a tõke leszállítás összege, de
legfeljebb korábban az elkülönített eredménytartalék (tartalék) terhére
megvalósított tõkeemelés összege után a kiegészítõ adót meg kell fizetni[.],"
b/ az elkülönített eredménytartalék (tartalék) terhére fejlesztési
juttatásként véglegesen átadott pénzeszközök után. Az átvevõnél az átvett
tartalékot elkülönítve kell nyilvántartani. A fejlesztési céloktól eltérõ
felhasználás után a kiegészítõ adót meg kell fizetni,
c/ a gazdasági társaságokról szóló törvény 179. § és a 247. § szerint a
saját üzletrész, illetve részvény visszavásárlására fordított összeg után."
Megjegyzés: Képviselõ úr - feltehetõen elírási hiba miatt - a kodifikációs
gyakorlattól eltérõ "pont" megjelölést alkalmazott. Az ajánlás
elkészítésekor ezt korrigáltuk.
Indokolás: Lásd a T/232/35/2.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. RESTANCIA!
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
34. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 5. §-ában a törvény 9. §
(5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezést javasolja:
"(5) [Tõkeleszállításnak, illetve az elkülönített eredménytartalék
(tartalék) felhasználásának minõsül a jogutód nélküli megszûnés, a szétválás
és az egyéni vállalkozónál a magánszemélyek jövedelemadójáról szóló törvény
hatálya alá történõ átjelentkezés is.] A (2) bekezdés szerinti adózás utáni
eredmény és a (3) bekezdés szerinti felhasználások évenkénti és halmozott
összegérõl, valamint a saját tõke növelésére a vállalkozásban visszahagyott
összegrõl az adóalap levezetéséhez külön nyilvántartást kell vezetni."
Indokolás: Lásd a T/232/11. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. RESTANCIA!
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
35. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 5. §-ában a törvény 9. §-
át új (6) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:
"(6) Nem kell a kiegészítõ adót megfizetni az 1995. év elõtt keletkezett
adózás utáni eredmény (3) bekezdés szerinti célokra való felhasználások után."
Indokolás: Lásd a T/232/11. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. RESTANCIA!
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
36. Göndör István képviselõ a törvényjavaslat 6. §-ában a törvény 10. §
(1) bekezdése e/ pontja helyébe lépõ rendelkezést javasolja:
T/10.. § (1) Nem kell az adót megfizetnie/
"e/ az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárnak és az 1993. évi XCVI. tv.
hatálybalépése elõtt alakult nyugdíjszolgáltatást nyújtó biztosító
egyesületnek amennyiben a pénztár kiegészítõ vállalkozási tevékenységbõl
származó bevétele nem haladja meg a pénztár összes bevételének 20 %-át."
Megjegyzés: A módosító javaslat nem tartalmazza a felvezetõ szöveg megfelelõ
módosítását.
Indokolás: Lásd a T/232/26/2.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
37. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 7. §-ában a törvény 11. §
(1) bekezdésének (2) bekezdésként történõ beszerkesztését és a következõ
módosítását javasolja:
"(2) [(1)] A [(3) bekezdésben foglalt kivétellel a] számított adóból -
legfeljebb annak 70 százalékáig - adóvisszatartás formájában adókedvezményt
vehet igénybe az adóalany a 12. § (10) bekezdésében a 13. §-ban foglaltak
szerint, valamint az az adóalany, amely a 12. §, továbbá a Kormány 1995.
január 1-je elõtt meghozott döntése alapján az adóévben [100 vagy] 60
százalékos adókedvezményre jogosult."
Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg képviselõ úrnak a
törvényjavaslat e §-ához beadott módosító indítványával (a jelentés 38. és
39. pontjaiban).
Indokolás: Lásd a T/232/12. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje a Gazdasági bizottság és a
Mezõgazdasági bizottság ülésén egyetért, és a
Költségvetési bizottság ülésén nem ért egyet.
38. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 7. §-ában a törvény 11. §
(2) bekezdésének (3) bekezdésként történõ beszerkesztését és a következõ
módosítását javasolja:
"(3) [(2)] Ha az adóalany az 1995. január 1-je elõtt hatályos törvények
alapján a[z (1)] (2) bekezdés szerint az adóévben 60 százalék adókedvezményre
jogosult, az e § szerint visszatartható kedvezmény összege nem haladhatja meg
a számított adó 20 százalékát."
Indokolás: Lásd a T/232/12. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
39. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 7. §-ában a törvény 11. §
(3) bekezdésének (1) bekezdésként történõ beszerkesztését és a következõ
módosítását javasolja:
"11. § (1) [(3)] A számított adó[, illetve annak az engedélyben
meghatározott kedvezményes] mértékéig veheti igénybe az adókedvezményt az az
adóalany, amely a 12. § (1) bekezdésének b/ pontja, illetve a Kormány 1995.
január 1-je elõtt meghozott egyedi engedélye alapján az adóévben [70] 100
százalék[nál]os [nagyobb mértékû] adókedvezményre jogosult."
Indokolás: Lásd a T/232/12. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
40. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 8. §-ában a törvény 13. §-
ának a következõ módosítását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a pontok
jelölése értelemszerûen változik):
"A törvény 13. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"13. § A számított adóból az alább felsorolt hitelcéloknál a hitel- és
kölcsönkamatok alábbi arányának megfelelõ adókedvezmény vehetõ igénybe a
következõk szerint:
Adókedvezmény
az aktivált
a költségként elszámolt
kamat százalékában
a)
Az exportfejlesztõ pályázati rendszerben 30 12
jóváhagyott fejlesztéseket finanszírozó
pénzintézeti hitelek, a hitelfeltételek
szerint
b)
Az exportképes árualapok bõvítését szolgáló 19 6
beruházásokhoz kapcsolódó középlejáratú
hitelek
[c)
A víztakarékossági és vízminõ- ségvédelmi, 16 5]
környezetvédelmi beruházásokra nyújtott hitel
[d)] c)
Középlejáratú exportfõvállalkozási céghitel 19 6
export árualap bõvítéssel összefüggõ
hitelrésze
[e)] d)
Az export követeléseket finanszírozó rövid 19 6
lejáratú hitel (a kamat csökkentve a lejárt
külföldi követelések miatt fennálló hitel
kamatával
[f)] e)
Beruházásokat finanszírozó - elõzõekben fel 19 12""
nem sorolt - pénzintézeti hitelek után
Indokolás: Lásd a T/232/15. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
41. Dr. Veres János képviselõ a törvényjavaslat 8. §-ában a törvény 13.
§-át új (2)-(4) bekezdéssel javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása
esetén a § számozása értelemszerûen változik):
"(2) A válságtérségben székhellyel vagy cégbíróságon, önkormányzatnál
bejelentett telephellyel rendelkezõ adóalany az a székhelyen, telephelyen,
üzembehelyzett és ott üzemeltetett épület, építmény, gép, berendezés,
felszerelés és ültetvény értéke 6 %-ának megfelelõ - a számított adóból
visszatartható - adókedvezményt vehet igénybe.
(3) Az (1) bekezdés alapján igénybe vett adókedvezményt késedelmi
pótlékkal növelten vissza kell fizetni, ha az adóalany a tárgyi eszközt az
üzembehelyezéstõl számított 5 naptári éven belül értékesítési, vagy gazdasági
társaságba vagyoni hozzájárulásként úgy viszi be, hogy ezzel az üzemeltetés
helye a válságtérségen kívül kerül.
(4) A (2) bekezdés szerinti adókedvezmény az 1994. december 31-ét
követõen Magyarországon elsõ ízben üzembehelyzett tárgyi eszközök értéke
alapján vehetõ igénybe."
Megjegyzés: A javaslat elfogadása esetén a kodifikációs gyakorlatnak
megfelelõen a § korábbi jelöletlen részét (1) bekezdéssel kell ellátni.
Indokolás: Lásd a T/232/16/2.. sz. módosító javaslatot és
T/232/39. sz. benyújtott pontosítást tartalmazó indítvány
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
42. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 13. §-át új (6)
bekezdéssel - és az (5) bekezdésben erre történõ utalással - kiegészíteni
javasolja:
"(5) E törvény hatálybalépésével hatályát veszti a törvény 2. § (1)
bekezdésének e/ pontja, a 3. § 19. pontja, a 4. § (2) bekezdés c/ pontjából a
"legfeljebb", az e/ pontjából a "kivéve a befektetett eszközként
nyilvántartott egy éven túli lejáratú pénzkövetelés után kapott az adózás
utáni eredménybõl fizetett kamat," kifejezés, a 4. § (2) bekezdés j/ pontja, a
4. § (3) bekezdésének w/ pontja, a 13/A. §, a 14/A. § (1), (2), (3), és (5)
bekezdése, a 14/B. §, a 16. § (4) bekezdése, a 18. § (2) bekezdésének e/
pontja, a 19. § (1), (4), (5), (6), (8), (9), (10) és (13) bekezdése, az 5.
számú melléklete, továbbá az 1994. évi XVI. törvény 54. § (5) bekezdése.
(6) E törvény hatálybalépésével a törvény 15. §-ának (2) bekezdésében a
"számított adóból" és a "számított adónak" kifejezés "számított és kiegészítõ
adóból" illetve "számított és kiegészítõ adónak" kifejezésre változik."
Megjegyzés: Az Alkotmány- és igazságügyi bizottság többségi szavazattal
megállapítja, hogy a T/232/14. szám alatt benyújtott módosító javaslat a
Házszabály ellentétes.
A Házszabály 94. § (3) bekezdése szerint a módosító javaslat nem terjedhet
ki a törvényjavaslattal módosítani javasolt törvény módosítással nem
érintett részeire, kivéve ha ez a szabályszerû módosító javaslat tartalma
miatt nyilvánvalóan szükséges. A törvényjavaslat a fenti törvényhelyet nem
érinti.
Indokolás: Lásd a T/232/14. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
43. Pokorni Zoltán képviselõ a törvényjavaslat új 14. §-sal történõ
kiegészítését javasolja:
"Oktatási tevékenységek adókedvezménye
14. §
(1) Az adóalanyt az oktatási tevékenysége utáni adójából 40 %-os mérték¾
adókedvezmény illeti meg.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott tevékenységekre jutó adót az e
tevékenységekbõl származó árbevétel és az adóalany összes árbevételének aránya
alapján kell megállapítani."
Megjegyzés: A képviselõ úr a kodifikációs gyakorlattól eltérõ jelölést
alkalmazott, az ajánlás készítésekor ezt korrigáltuk.
Képviselõ úr a javasolt rendelkezést a törvényjavaslat utolsó §-ként, a
zárórendelkezéseket követõen javasolja beszerkeszteni. Ez nem szokásos
jogszabály szerkesztési megoldás, sem tartalmában sem szerkezetében nem
illeszthetõ a javasoltak szerint a törvényjavaslatba, a törvénybe.
A törvény 14. §-ához sem illeszthetõ a javasolt formában a rendelkezés.
(Jogszabály szerkesztési szempontból a szokásos megoldás az, hogy hatályos
törvényekbe az új §-ként javasolt rendelkezéseket: § számát/betûjelzéssel
jelölik.)
Indokolás: Lásd a T/232/9.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. nem foglalt állást.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
44. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 2. számú mellékletét új (1)
bekezdéssel - a törvény 2. számú melléklete "A" fejezet I. ÉPÜLETEK részét
érintõen - kiegészíteni javasolja (a javaslat elfogadása esetén a §
bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):
"I. ÉPÜLETEK
1. Hosszú élettartamú szerkezetbõl 2.0
2. Közepes élettartamú szerkezetbõl 5.0
3. Rövid élettartamú szerkezetbõl 10.0"
Megjegyzés: Képviselõ úr a módosító javaslatát a törvényhez viszonyítva
jelölte.
Indokolás: Lásd a T/232/37.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
45. Varga Lajos képviselõ a törvényjavaslat 2. számú mellékletében a
törvény 2. számú melléklete "A" fejezetének II. részében a következõ
kiegészítést javasolja:
"II. Építmények
Ipari építmények 2,0
Mezõgazdasági építmények 3,0
kivéve:
melioráció 10,0
bekötõ és üzemi út 5,0
Vasúti építmények
-iközforgalmi vasutak és kiegészítõ építményei, ideértve az
iparvágányokat is
4,0
-iegyéb vasúti építmények (elõvárosi vasutak, közúti 7,0
villamosvasutak, metróvasúti pálya stb.)
Vízi építmények 2,0
Hidak 4,0
Vezetékek
-ielektromos vezetékek, ideértve a távközlési hálózat 4,0
vezetékeit is
-ikõolaj- és földgázvezetékek, gázvezetékek 6,0
-igõz-, forróvíz- és termálvízvezetékek, földgáz 4,0
távvezetékek
-iközúti villamosvasúti és trolibusz munkavezetékek 25,0
-iegyéb, minden más vezeték
3,0
Alagutak és földalatti építmények (a bányászati építmények 1,0
kivételével)
Idegen (bérelt) ingatlanon végzett beruházás 6,0
Hulladéktároló, átrakó, válogató, újrafeldolgozó 20,0
Minden egyéb építmény 2,0
kivéve: szemétégetõ 15,0
Hulladéktároló az a földdel szilárd kapcsolatban álló építmény, amely a
fogyasztás, vagy a termelési, szolgáltatási és más tevékenységek során
keletkezõ olyan elhasználódott termékek tárolására alkalmas, amely termékeket
sem a hulladék tulajdonosa, sem a hulladék tároló tulajdonosa nem viszi vissza
a keletkezéséhez vezetõ tevékenységbe és primer anyagként sem értékesíti.
Átrakó, válogató, újrafeldolgozó az a földdel szilárd kapcsolatban álló
építmény, amely a fogyasztás vagy a termelési szolgáltatási és más
tevékenységek során keletkezõ elhasználódó termékek, újrahasznosítási
lehetõségek figyelembevételével, válogatására, átrakására és döntõ mértékben
(minimum 60 %-ban) hulladék újrafeldolgozására létesítettek.
A hulladéktároló, átrakó, válogató, újrafeldolgozó, létesítése miatt
igénybevett földterület a hulladéktárolással azonos leírási kulccsal
amortizálódik."
Indokolás: Lásd a T/232/18.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. nem támogatja.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
46. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 2. számú mellékletében a
törvény 2. számú melléklete "A"fejezetének II. részében a következõ
kiegészítést javasolja:
"II. Építmények
Ipari építmények 2,0-5,0
Mezõgazdasági építmények 3,0-5,0
kivéve:
melioráció 10,0-15,0
bekötõ és üzemi út 5,0-10,0
Vasúti építmények
-közforgalmi vasutak és kiegészítõ építményei, ideértve az 4,0-10,0
iparvágányokat is
-egyéb vasúti építmények (elõvárosi vasutak, közúti 7,0-10,0
villamosvasutak, metróvasúti pálya stb.)
Vízi építmények 2,0-5,0
Hidak 4,0-5,0
Vezetékek
-elektromos vezetékek, ideértve a távközlési hálózat 4,0-10,0
vezetékeit is
-kõolaj- és földgázvezetékek, gázvezetékek 6,0-10,0
-gõz-, forróvíz- és termálvízvezetékek, földgáz távvezetékek 4,0-10,0
-közúti villamosvasúti és trolibusz munkavezetékek 25,0
-egyéb, minden más vezeték
3,0-5,0
Alagutak és földalatti építmények (a bányászati építmények 1,0-2,0
kivételével)
Idegen (bérelt) ingatlanon végzett beruházás 6,0-10,0
Hulladéktároló 20,0-25,0
Minden egyéb építmény 2,0-5,0
kivéve: szemétégetõ 15,0-20,0
Hulladéktároló az a földdel szilárd kapcsolatban álló építmény, amely a
fogyasztás, vagy a termelési, szolgáltatási és más tevékenységek során
keletkezõ olyan elhasználódott termékek tárolására alkalmas, amely termékeket
sem a hulladék tulajdonosa, sem a hulladék tároló tulajdonosa nem viszi vissza
a keletkezéséhez vezetõ tevékenységbe és primer anyagként sem értékesíti.
A hulladéktároló létesítése miatt igénybevett földterület a
hulladéktárolással azonos leírási kulccsal amortizálódik."
Indokolás: Lásd a T/232/36/2.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
47. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 2. számú mellékletében a
törvény 2. számú melléklete "A" fejezetének III. részében a következõ
kiegészítést javasolja:
"III. Ültetvények
1.csoport: Alma, körte, birs, naspolya, cseresznye, meggy,
szilva, szõlõ, szõlõanyatelep, mandula, mogyoró 6,0-10,0
2. csoport: Õszibarack, kajszibarack, pöszméte, ribiszke
komló, gyümölcsanyatelep 10,0-15,0
3. csoport: Spárga, málna, szeder 15,0-20,0
4. csoport: dió, gesztenye 4,0-6,0
Az ültetvények támrendszere nem önálló tárgyi eszköz, hanem tartozék, s
ezért az ültetvénnyel azonos leírási kulccsal amortizálódik. Az ültetvény
kerítése viszont önálló tárgyi eszköznek - építménynek - minõsül."
Indokolás: Lásd a T/232/36/2.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. nem foglalt állást.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
48. Dr. Koleszár Lajos és Dr. Kiss József képviselõk a törvényjavaslat 2.
számú mellékletének (2) bekezdése a törvény "B" fejezete 1. pontjának a
következõ kiegészítését javasolják:
T/2.. számú melléklet az 1994. évi .....törvényhez/
"(2) A törvény 2. számú melléklete B fejezetének 1. pontja a következõkre
módosul.
/Az 1992. január 1. után aktivált befektetett eszközök normái
százalékban/
"1.Gépek, berendezések, felszerelések 14,5
kivéve: az irányítástechnikai (automatikai)
és általános rendeltetésû számítástechikai
termékek és berendezések (ITJ 48),
a szemétgyûjtõ tartály (ITJ 28-42),
a zajártalmak elleni védõeszköz (ITJ 69-99-2),
az ügyviteltechnikai eszközök, valamint
a környezet védelmét szolgáló gépek,
berendezések és felszerelések (a törvény
4. számú mellékletének 15. pontjában
felsorolt ITJ szám szerint), és az orvosi,
gyógyászati, laboratóriumi eszközök
(ITJ 46-1, 46-2, 46-3) 33
Jármûvek 20
Hosszú élettartamú szerkezetû épületek 2""
Indokolás: Lásd a T/232/10.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Szociális biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje a Szociális bizottság ülésén
egyetért, a Gazdasági bizottság, a Mezõgazdasági bizottság
és Költségvetési bizottság ülésén nem ért egyet.
49. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 2. számú mellékletében a
törvény 2. számú melléklete "B" fejezetének 1. pontjában a következõ
kiegészítést javasolja:
"(2) A törvény 2. számú melléklete B fejezetének 1. pontja a következõkre
módosul.
/Az 1992. január 1. után aktivált befektetett eszközök normái
százalékban/
"1.Gépek, berendezések, felszerelések 14,5
kivéve: az irányítástechnikai (automatikai)
és általános rendeltetésû számítástechikai
termékek és berendezések (ITJ 48),
a szemétgyûjtõ tartály (ITJ 28-42),
a zajártalmak elleni védõeszköz (ITJ 69-99-2),
az ügyviteltechnikai eszközök, valamint
a környezet védelmét szolgáló gépek,
berendezések és felszerelések (a törvény
4. számú mellékletének 15. pontjában
felsorolt ITJ szám szerint) 33
Jármûvek 20
Hosszú élettartamú szerkezetû épületek 2-5,0"
Indokolás: Lásd a T/232/36/2.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
50. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 2. számú mellékletét új (3)
bekezdéssel - a törvény 2. számú melléklete IV. részét az a/, b/, c/ pontok
felvezetõ szövegeit érintõen - kiegészíteni javasolja:
"(3) A törvény 2. számú melléklete A fejezete IV. részének a/, b/, c/
pont utáni bevezetõ rendelkezések helyébe a következõ rendelkezések lépnek:
"a/ 20 százalékos norma alá tartozók"
...
"b/ 15 százalékos norma alá tartozók"
...
"c/ 12 százalékos norma alá tartozók"
..."
Indokolás: Lásd a T/232/37.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem foglalt állást.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
51. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 3. számú mellékletének új
(3) bekezdéssel történõ kiegészítését javasolja, amely a törvény 6. számú
melléklete D fejezetének 1. pontját érinti (a javaslat elfogadása esetén a
melléklet bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):
"(3) A törvény 6. számú melléklete D fejezetének 1. és 2. pontja helyébe
a következõ rendelkezés lép:
/A külföldi szervezet jövedelmének meghatározása/
"(1) A külföldi szervezet jövedelmeként a részére belföldi személy által
kifizetett, a jövedelem szerzés helyét tekintve belföldinek minõsülõ
vállalkozási tevékenységért kapott ellenértéket kell - a 2. és 4. pontokban
foglaltak kivételével - figyelembe venni.""
Indokolás: Lásd a T/232/13/2.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
52. Csépe Béla és Dr. Semjén Zsolt képviselõk a törvényjavaslat 4. számú
mellékletében a törvény 9. számú melléklete címe helyett az alábbi új
szövegezésû címet javasolják:
"Kedvezményezett bevételek a közhasznú társaságnál, egyháznál, az
alapítványnál és a társadalmi szervezetnél."
Megjegyzés: A módosító indítvány tartalmilag összefügg a jelentés 54. és 55.
pontjában ismertetett javaslattal. Az Alkotmány- és igazságügyi bizottság
javasolja a fent megjelölt pontok együttes tárgyalását.
Indokolás: Lásd a T/232/20/1. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. nem támogatja.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
53. Demeter Ervin képviselõ a törvényjavaslat 4. számú melléklete (1)
bekezdésében a törvény 9. számú melléklete "A" fejezetének bevezetõ mondatában
a következõ módosítást javasolja:
"Az 1. § (1) bekezdése szerinti jövedelem-[-] és vagyonszerzésre
irányuló vagy ezt eredményezõ gazdasági tevékenységbõl e törvény
alkalmazásában nem minõsülnek vállalkozási tevékenységnek[.]:"
Indokolás: Lásd a T/232/33.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje az Alkotmány- és igazságügyi
bizottság, a Gazdasági bizottság és a Költségvetési
bizottság ülésén egyetért, a Mezõgazdasági bizottság
ülésén nem ért egyet.
54. Csépe Béla és Dr. Semjén Zsolt képviselõk a törvényjavaslat 4. számú
mellékletében a törvény 9. számú melléklete 4. pontjának helyébe a következõ
rendelkezést javasolják:
"Az üdültetés (SZJ 08143), ha a szervezet - kedvezményes - üdületetési
célt szolgáló létesítményt egyház, gyermek és ifjúsági, illetve a
munkavállalók üdültetését biztosító alapítvány üzemelteti ideértve az
egészségkárosodottak, fogyatékosok, munkanélküliek üdültetését."
Megjegyzés: A módosító javaslat felvezetõ szöveg módosítására nem tesz
javaslatot.
Indokolás: Lásd a T/232/20/2.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. nem foglalt állást.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
55. Csépe Béla és Dr. Semjén Zsolt képviselõk a törvényjavaslat 4. számú
mellékletében a törvény 9. számú melléklete 5. pontjának a módosítását
javasolják:
"Az egyház 1990. évi IV. törvény szerinti, [A]az alapítvány[,] és a
társadalmi szervezet cél szerinti tevékenysége függetlenül attól, hogy a
tevékenységet a [harmadik] 3. és [negyedik] 4. pont tartalmazza vagy sem."
Indokolás: Lásd a T/232/21.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- az Alkotmány- és igazságügyi biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. nem foglalt állást.
- a Kulturális biz. nem foglalt állást.
- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Szociális biz. nem foglalt állást.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1994. november 25.
Dr. Kádár Béla s.k., Dr. Hack Péter s.k.,
a Költségvetési bizottság elnöke az Alkotmány- és igazságügyi bizottság elnöke
Dr. Tardos Márton s.k., Vitányi Iván s.k.,
a Gazdasági bizottság elnöke a Kulturális bizottság elnöke
Dr. Orosz Sándor s.k., Dr. Csehák Judit s.k.,
a Mezõgazdasági bizottság elnöke a Szociális bizottság elnöke