ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/232/38..

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnöke

Módosító javaslat

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A társasági adóról szóló törvény módosítására a T/232.. számon beterjesztett

törvényjavaslathoz az alábbi módosító javaslatokat terjesztem elõ.

1./ A társasági adóról szóló 1991. évi LXXXVI. törvény módosításáról szóló

törvényjavaslat 2. §-ának (1) bekezdése által a törvény 3. §-ának 14. pontját

megállapító rendelkezése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"14. reprezentációs költség: [az üzleti vendéglátás keretében biztosított étel

és ital, valamint az ezen felül nyújtott] a természetbeni ellátás (szállás,

utazás), az üzleti ajándékozás, az állami ünnepekhez, évfordulókhoz és

társadalmi eseményekhez (például: nõnap, gyermeknap, nyugdíjas dolgozó

búcsúztatása) kapcsolódó munkahelyi megemlékezésen, taggyûlésen, közgyûlésen

felmerült költségek általános forgalmi adó és személyi jövedelemadó nélkül;"

Indokolás

A reprezentációs költségek között indokolatlanul szerepel az üzleti

vendéglátás. Az idegenforgalom az egyik legperspektívikusabb üzletág

Magyarországon, a reprezentációs költség ilyen szabályozása erõteljesen

csorbítja a vendéglátás piaci lehetõségeit, mert erõsen korlátozza a piaci

szereplõknél az ilyen szolgáltatások igénybevételét. A korlátozás egyúttal a

kijátszások egész tárházát nyitotta meg, ahhoz, hogy az üzleti vendéglátás

színvonala javuljon, indokolt a korlátozás megszüntetése.

2./ A törvényjavaslat 3. §-ának (2) bekezdése által a törvény 4. §-a (3)

bekezdésének j) pontjaként megállapított rendelkezés maradjon el.

["j) lízing esetén a bérbevevõnél a költségként elszámolt, általános forgalmi

adó nélküli bérleti díjnak - ide értve az egyéb járulékos szolgáltatás

ellenértékét is - a tárgyi eszköz utáni teljes bérleti díj és a lízinggel

összefüggõ minden egyéb járulékos szolgáltatás ellenértékének az - 5. § (12)

bekezdése szerint - adóévre arányosított részét meghaladó összege,

importlízing esetén ezen felül az adóévben költségként elszámolt bérleti díj

2O százalékának megfelelõ összeg,"]

3./ A törvényjavaslat 13. §-ának (5) bekezdésébõl a 4. § (2) bekezdés j)

pontjára való utalás maradjon el.

"(5) E törvény hatálybalépésével hatályát veszti a törvény 2. § (1)

bekezdésének e) pontja, a 3. § 19. pontja, a 4. § (2) bekezdés c) pontjából a

"legfeljebb", az e) pontjából a "kivéve a befektetett eszközként

nyilvántartott egy éven túli lejáratú pénzkövetelés után kapott az adózás

utáni eredménybõl fizetett kamat," kifejezés, [a 4. § (2) bekezdés j) pontja,]

a 4. § (3) bekezdésének w) pontja, a 13%A. §, a 14/A. § (1), (2), (3), és (5)

bekezdése, a 14/B. §, a 16. § (4) bekezdése, a 18. § (2) bekezdésének e)

pontja, a 19. § (1), (4), (5), (8), (9), (1O) és (13) bekezdése, az 5. számú

melléklete, továbbá az 1994. évi XVI. törvény 54. § (5) bekezdése."

Indokolás

A 2-es és a 3-es javaslat összefügg egymással. Célja, hogy a lízing esetében

tervezett erõteljes korlátozások a lízing, mint üzleti konstrukció

megszüntetése, ne lépjen életbe, s maradjon meg a jelenlegi szabályozás. A

fejlett piacgazdaságokban a lízing mûszaki-technikai megújítás alapvetõ

eszköze, amelyek a cégek ilyen jellegû tevékenységének általában közel 3O

százalékát finanszírozzák. Az egyébként sem magas mûszaki színvonal

fejlõdésének visszavetése a magyar gazdaságban teljesen indokolatlan, még

akkor is, ha sokakat zavar, hogy ezt a konstrukciót nemcsak

számítástechnikára, nemcsak informatikára, nemcsak más korszerû

termelõberendezésekre, hanem a gépkocsikra is alkalmazták a vállalkozók. A

hazai gépkocsipark utóbbi években tapasztalt erõteljes megújításának

nyilvánvalóan oka volt a lízing viszonylag kedvezõ szabályozása. A

gépkocsipark megújítása éppen a korszerûség miatt csökkentette a baleseti

veszélyeztetettséget, és környezetgazdálkodási szempontból nem

számszerûsíthetõ, hatalmas elõnyökkel járt. A fentiek miatt javasoljuk, hogy a

lízing jelenlegi szabályozása maradjon meg.

Budapest, 1994. november 21.

Demeter Ervin

(MDF)

Eleje Honlap