ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/232/35..

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnöke

Módosító javaslat

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A társasági adóról szóló törvény módosítására a T/232.. számon beterjesztett

törvényjavaslathoz az alábbi módosító javaslatokat terjesztem elõ:

1./ A társasági adóról szóló 1991. évi LXXXVI. törvény módosításáról szóló

törvényjavaslat 5. §-a által a törvény 9. §-a (1) bekezdésének b) pontjaként

megállapított rendelkezése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"b) az osztalék, részesedés utáni [25] 22 százalék kiegészítõ adó együttes

összege."

Indokolás

A javaslat az általános adókulcsot 18 százalékban javasolja meghatározni, amit

támogatunk. Ugyanakkor teljesen indokolatlan eltérni az osztaléknál a jelenleg

érvényes adókulcs általános mértékétõl, ami a tavalyi évtõl 36 százalék. Ezt

akkor lehet biztosítani, hogy ha a kiegészítõ adó mértéke nem 25 százalék,

hanem 22. Javaslatunkkal egyúttal feloldjuk azt az ellentmondást, ami a

társasági adótörvényben szereplõ 25 százalékos kiegészítõ adókulcs és a

költségvetési törvény indokolásának a társasági adóval foglalkozó része között

van, amiben a költségvetési törvényjavaslat a 22 százalékos kulcs mellett

érvel. Lásd. a T/21.O. számú törvényjavaslat 119. oldalon a társasági adóval

foglalkozó részt.

2./ A törvényjavaslat 5. §-a által a törvény 9. §-ának (4) bekezdéseként

megállapított rendelkezés helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(4) Nem kell a kiegészítõ adót megfizetni az elkülönített eredménytartalék

(tartalék) terhére megvalósított jegyzett tõke növelés, illetõleg az adóalany

alaptõkéjének emelését célzó befektetés összege után az adóalany igazolása

alapján. Amennyiben a jegyzett tõke emelését követõ három naptári éven belül a

jegyzett tõke leszállítására kerül sor, a tõkeleszállítás összege, de

legfeljebb korábban az elkülönített eredménytartalék (tartalék) terhére

megvalósított tõkeemelés összege után a kiegészítõ adót meg kell fizetni."

Indokolás

A javasolt szabályozás megkülönböztetést érvényesít a cégek nyereségének

befektetési célú vagy egyéb célú felhasználásának adózása között. Ez önmagában

csak akkor nem kifogásolható, ha lehetõvé teszi, hogy bármilyen befektetési

cél a számított adókulccsal van terhelve. A jelenlegi szabályozási javaslat

azonban nem veszi figyelembe azt, hogy egy adott cégnél megtermelt nyereség

nemcxsak az adott vállalkozásnál, hanem más üzletágakban, más cégeknél is

befektetésre kerülhet, a kiegészítõ adóval bünteti a más cégekbe való

befektetést, ami a tõke mobilitását minden alap nélkül korlátozza.

Javaslatunk, ami arra irányul, hogy a más adóalany alaptõkéjének emelését

célzó befektetés is a számított, kedvezõbb adókulccsal legyen terhelve és ezt

abban az esetben engedi meg, ha az adóalany, amelyeknek az alaptõke emelésére

sor került, errõl igazolást ad. A javaslat egy korlátot szüntet meg a tõke

mozgása elõtt, egy olyan korlátot, ami vélhetõen a javaslat benyújtójának sem

volt szándéka felállítani.

Budapest, 1994. november 22.

Demeter Ervin

(MDF)

Eleje Honlap