fsap:\ules\inditv\normal.sty

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/232/34..

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnöke

Módosító javaslat

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A társasági adóról szóló törvény módosítására a T/232.. számon beterjesztett

törvényjavaslathoz az alábbi módosító javaslatokat terjesztem elõ.

1./ A társasági adóról szóló 1991. évi LXXXVI. törvény módosításáról szóló

törvényjavaslat 4. §-a által a törvény 5. §-a (1) bekezdéseként megállapított

rendelkezés helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A 4. § (2) bekezdés b) pontjának alapján figyelembe vehetõ összeg a

kettõs könyvvitelt vezetõ adóalanynál a fizetési határidõn túli követelések, a

kétes követelések, valamint az elõlegként adott összegek miatt várható

veszteségek fedezetére az adóévben és az adóévet megelõzõ évben ráfordításként

elszámolt céltartalék pozitív különbözete, de - az adóalany döntésétõl függõen

- legfeljebb az elõzõekben felsorolt december 31-i követelések összegének

a) 9O-18O napos késedelem esetén 2-1O százaléka;

b) 181-36O napos késedelem esetén 5-2O százaléka;

c) 36O napon túli késedelem esetén 25-4O százaléka."

Indokolás

Az adótörvény adta lehetõségeket is fel kell használni arra, hogy erõsítsük a

cégek likvidását és fizetõképességét. A határidõn túl lévõ kintlevõségek

céltartalékolási lehetõségének korlátozása azzal egyenértékû, hogy az indokolt

tartalékokat nem engedi az adótörvény érvényesíteni a vállalatoknál. Azoknál a

cégeknél, amelyeknél a piaci lehetõségek adottak és amelyek megfelelõ

készpénzbevétellel rendelkeznek, biztosítani kell, hogy stabil fizetõképes

állapotba kerüljenek annak révén is, hogy a céltartalékolásnak nagyon tág

lehetõséget biztosítunk. Egy ilyen rendelkezés erõsítheti a pénzügyi fegyelmet

és meggátolja a csõd- és felszámolási folyamatok terjedését. Ez egyúttal a

bankszféra mûködésére is pozitív hatást gyakorol. A javaslat ezért azt

tartalmazza, hogy az adóalany döntésétõl függõen, tág határok között

alakíthassa ki a határidõn túl lévõ követeléseinek tartalékolását.

2./ A törvényjavaslat 4. §-a által a törvény 5. §-ának (7) bekezdéseként

megállapított rendelkezés helyébe a következõ rendelkezés lép:

"Az MRP szervezet részére átadott összegbõl a 4. § (2) bekezdés g) és k)

pontjának figyelembevétele nélkül megállapított adóalap legfeljebb [2O] 3O

százaléka vehetõ figyelembe."

Indokolás

1992-tõl az állami tulajdon magánosításának széles körben alkalmazott

eszközévé vált az MRP-s forma. Mindenütt, ahol a cégek fizetõképessége ezt

lehetõvé teszi, indokolt gyorsítani azt az idõtartamot, ami alatt ténylegesen

ki tudják váltani és meg tudják vásárolni az állami tulajdonrészt. A javaslat

azt tartalmazza, hogy bõvítsük ki az MRP szervezet részére átadható összeg

nagyságrendjét, ha egyébként a cég nyereséges és pozitív adóalappal

rendelkezik. Ez egyúttal a bankszférában is a hitelek lefutását gyorsítaná,

ami segítené a bankok likviditását.

Budapest, 1994. november 21.

Demeter Ervin

(MDF)

Eleje Honlap